Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

For en herlig tilbakemelding å få Fullfres! Lyser litt opp i hverdagen sånt.:):)

 

Her har det vært litt stille på declutteringsfronten noen dager' date=' men snart er jeg i gang igjen!![/quote']

 

Det har gått sport i declutteringen for meg - den stooore utfordringen blir som sagt å la være å dra nyanskaffelser i hus etter hvert som det blir ledig plass hist og her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

I går ble det 50 minutters RASK gange. Jeg gikk om kapp med kveldsmørket og en brøddeig som stod til heving på kjøkkenbenken. Det gikk helt fint med både brødene og mørket :-)

 

I dag har jeg vært bare en snartur på jobb, og skal bruke resten av dagen til en omseggripende kattevask. Det vil si - vi venter besøk av ei svært allergisk datter/stedatter i morgen, så nå blir kattene utekatter noen dager (nja, de skal få lov til å komme inn på ungenes rom, også) slik at huset blir mest mulig kattefritt. Har fyrt godt i begge vedovnene, med tanke på en skikkelig gjennomlufting. Så blir det støvsuging av alle møbler, lufting og banking av alle puter og tepper, pleddene dufter nyvasket og hele huset skal vaskes grundig. Så får vi håpe det går bra.

 

Tenker med glede på alle kaloriene jeg kommer til å svi av i vaskesjauen :-)

 

Dagens middag står i steikeovnen til langtidskoking (som man i gamle dager kalte dynekoking): Det blir rett og slett risengrynsgrøt. Da kan alle spise etter hvert som de kommer hjem fra jobb og skole og hive seg med i vaskinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...i dag trodde jeg at jeg skulle få unna før mørket kom...men på slutten var det skumring! Og da var ikke klokken mere enn kvart på seks! Det er tydelig at dagene blir kortere- og kombinert med stilling av klokken(hvorfor har vi ikke sommertid hele året??!:-)) gjør at det er knapp tid til tur i terreng etter jobb på hverdager! Men da er min løsning å forsøke å gå hjem tidligere....de dagene det passer ihvertfall!!

 

Vaskerunden din er nå god trim den :-)

 

Lykke til med besøk...håper pusene holder seg unna da!

 

-ha en fin kveld-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i havn med vaskesjauen til kvart over seks. Da var det gnistrende rent overalt - i hvert fall så godt som. Datteren min bakte noen deilige cookies før helga, og etter endt økt samlet vi oss rundt kjøkkenbordet til felles kaffe- og kakestund.

Et hyggelig pusterom, før jeg føk videre for å arrangere håndarbeidskafé på stedets bibliotek, og ungene fordypet seg i lekser. Minstejenta har naturfagprøve i morgen, og er nå fullt utsjekka på immunforsvar, barnesykdommer etc.

 

Jeg la inn hele dagens planlagte matinntak i formiddag (inkludert cookies) og har holdt meg til planen. Merker at jeg er litt misfornøyd fordi det ikke ble noen tur ut, men jeg tok meg den frihet å registrere mange timers vasking som 50 min. med bilvask. Så ble det litt registrert trim i dag også - 1,4 trimpoeng :-)

 

I morgen er det ENDELIG tid for frisørbesøk. Gleder meg vilt! Håret har vokst helt ut av fasong, så det nytter ikke uansett hva jeg gjør.

 

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dagens grundige vask var det endelig tid for å legge på noen nyinnkjøpte matter. (Har spart på dem til en dag vi hadde vasket skikkelig). Type filleryer, vevd i nydelige farger på en lokal vernet bedrift.

 

Den gamle badmatta havnet ikke i vaskemaskinen, men i søpla. Føles bra! Den har vært dønn utslitt lenge. En typisk ting man blir husblind for, men nå er den altså skiftet ut.

 

Skiftet gardiner på badet også, og det ble så fint atte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...i dag trodde jeg at jeg skulle få unna før mørket kom...men på slutten var det skumring! Og da var ikke klokken mere enn kvart på seks! Det er tydelig at dagene blir kortere- og kombinert med stilling av klokken(hvorfor har vi ikke sommertid hele året??!:-)) gjør at det er knapp tid til tur i terreng etter jobb på hverdager! Men da er min løsning å forsøke å gå hjem tidligere....de dagene det passer ihvertfall!!

 

Det er sant, det begynner å bli problematisk å komme seg ut i terrenget etter endt arbeidsdag. I Sverige er det veldig vanlig at lysløypene er preparert for sommerbruk også, med tørr og fin bark å gå på - det hadde i grunnen vært en fin ting å ha her også. Eller forsåvidt kunne det jo holde bare at lysløypa var tent. Kanskje jeg skal sjekke muligheten for å få det til?

 

Det blir veldig kjedelig å gå langs vanlig vei, og ikke så god og variert trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke deilig å få ledig plass her og der Fullfres!? Og her skal ikke noe mer i hus, nei, det som er skal bare systematiseres.

 

Ja enig, vi skulle hatt sommertid hele året, men det er dette hersens EU da.......

 

Og ja, frisørbesøk gjør godt. Burde egentlig gjort det oftere jeg, men når en både striper og klipper blir det så dyrt at. Og så gir frisøren min en helt fantastisk hodebunnsmassasje (med i prisen). Rene terapien det der!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke deilig å få ledig plass her og der Fullfres!? Og her skal ikke noe mer i hus' date=' nei, det som er skal bare systematiseres.

 

Ja enig, vi skulle hatt sommertid hele året, men det er dette hersens EU da.......

 

Og ja, frisørbesøk gjør godt. Burde egentlig gjort det oftere jeg, men når en både striper og klipper blir det så dyrt at. Og så gir frisøren min en helt fantastisk hodebunnsmassasje (med i prisen). Rene terapien det der!;)[/quote']

 

Hei kess

Ja, det blir fort dyrt med "full pakke" hos frisøren. Jeg pleier å farge håret selv. Trenger ny omgang ca. hver femte uke, og så lenge resultatet blir bra med hjemmefarge sparer jeg heller de pengene og bruker dem på noe annet.

Har egentlig et forsett om å få håret klippet oftere - det er så bra for selvtilliten å vite at man er ok på håret - men det går litt i rykk og napp.

 

I dag skal jeg passe på å bestille nye klippetimer for meg og begge jentene, slik at vi blir julefine når den tid kommer. Herlighet, egentlig ikke lenge igjen. Om en måneds tid bør lilla lys og pære til adventsstjerna være i hus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du jamen rett i- det er ikke så lenge til advent! Sikkert veldig lurt å tenke på frisørtime allerede nå...det pleier å hope seg litt opp på den tiden!

 

Frisør er dyrt, ja- enig med dere der! Og med både farging og klipp tar det lang tid også...men det er så deilig å ta seg tid og råd til det! Jeg har og tatt farge(eller minicolor, bruker jeg...) hjemme, men syns ikke resultatet blir like fint som hos frisøren.

 

Det gjelder å gjøre mange hyggelige ting nå når høsten for alvor har satt inn- det er ihvertfall sikkert! Det er jo akkurat på disse kveldene det er lett for å spise for mye for å "kose seg"....men om man er flink til å putte inn annet som er koselig å unne seg enten det er frisør eller noe annet, så slipper vi kanskje kosespisingen :-)

 

Ha en fin dag! :-)

 

ps. Jeg er imponert over din nedgang, Kess! Husker ikke hvor jeg leste om den...men flott innsats! Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å gjøre mange hyggelige ting nå når høsten for alvor har satt inn- det er ihvertfall sikkert! Det er jo akkurat på disse kveldene det er lett for å spise for mye for å "kose seg"....men om man er flink til å putte inn annet som er koselig å unne seg enten det er frisør eller noe annet' date=' så slipper vi kanskje kosespisingen :-)

[/quote']

 

Ja, høsten kan være en skikkelig koselig årstid, hvis man passer på å gjøre livet behagelig.

Låne gode bøker på biblioteket, tenne stearinlys, kanskje kjøpe seg en spennende te, gjøre litt håndarbeid, få sommerbildene inn i album og ikke minst invitere venner. Suppe er super mat å servere - og den kan bli akkurat så sunn som man vil! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må takke for hilsen på tråden min, så det var her jeg kunne finne deg, Hold Vekten...tråden din er jo over ett år gammel så har bare skummet litt her og der. måtte blant annet "bla" tilbake og tilbake for å finne ut hva ditt prosjekt Decluttering var for noe - helt i samsvar med noe jeg kunne være med på, jeg er veldig for flerbruk, gjenbruk og litt ettertanke før man kjøper noe nytt...hmmm skal tenke litt på den der.

noe jeg elegant hoppet over var når du skrev om all din iherdige rengjøring ;) det ga meg da bare dårlig samvittighet...ville hellere lese om hvor flink du er til å komme ut å gå, jeg er også veldig glad i å gå, med staver og musikk og gjerne aleine.

men noe jeg virkelig registrerte du skrev var: "Jeg hadde, på egne vegne, trodd at det etter hvert skulle gå automatikk å holde seg på den smale sti, men har jo altså erfart at når livet blir for krevende "glemmer" jeg alt jeg har bestemt meg for. Selv etter et år med stabil vekt. "... det er jo noe av det vi har "snakket" mye om hos oss på 20-30 kg i det siste. når kommer automatikken, hvis den overhovedet noen gange kommer, til oss som har vært overvektige?? kan jo lissom ikke se for meg at jeg vil slutte å ha lyst på masse god og fet mat bare fordi jeg (engang) får en "normal" vekt.

har du holdt din vekt det siste året eller? hvormange kalorier inntar du nå?

 

hilsen kire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann kire

Så koselig at du stakk innom her :-)

 

Ang gjenbruk: Jeg har nettopp oppdaget boka "Brukt på nytt" av Kathrine Gregersen. Her er det blant annet oppskrift på veldig fine baderomsmatter og grytekluter strikket av gamle t-skjorter. Man klipper dem i lange strimler, på samme måte som til vevde matter, strikker på tykke pinner og vips: Nytt liv til falmede t-skjorter som har mistet fasongen, fått en flekk som aldri går vekk, er blitt for stor/for liten osv. Det skal jeg prøve!

 

Jeg meldte meg på Hold Vekten-kurs etter at jeg hadde nådd målvekten, og holdt vekten i et helt år uten de store anstrengelsene. Men det var kjempeviktig å ha det månedlige møtet med kursleder og de andre jentene på kurset.

 

Dessverre tråklet livet seg til nå på seinsommeren, både med en idretttskade (haha, høres jo så proft ut!) og fortredeligheter i familien.

De gamle uvanene spratt fram som troll av eske. På nokså kort tid spiste jeg meg opp flere kg :-(

 

Endelig har jeg funnet motivasjon til å ta affære med disse kiloene. Så akkurat nå er jeg på ned i vekt-meny (1.600 kcal) og er på vei ned.

 

Når jeg er tilbake der jeg skal være skal jeg øke mye mer systematisk enn jeg gjorde sist. Trenger 2.250 kcal daglig for å holde stabil vekt, og denne gangen skal jeg øke på de fornuftige kaloriene - ikke eksperimentere for å se hvor mye tull som tåles. For nå har jeg lært at DET TÅLES IKKE TIL HVERDAGS! ((roper til meg selv, ikke til deg, kire)

 

Ønsker deg og alle andre en fin-fin dag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-både det ene og det andre her, fullfres!

 

Jeg er veldig enig med deg i at det er viktig med fornuftig økning.

Jeg ser at jeg veldig lett vil komme til å falle i fellen med å bruke de ekstra kaloriene(fra ned i vekt til hold-vekten)på tøys og tull! Da blir det fotr sånn at jeg spiser litt for lite hele tiden, så øker jeg opp kalorimengden med "tullematen"...først bare i helger, men så etterhvert kommer det jamen snikende på hverdager også!

 

Jeg må ha en høy bevissthet for å unngå dette...og da er det jo sånn at i peroider der jeg har overskudd går det som en lek....men så kommer det jo perioder med mindre overskudd av ulike grunner- og det er da det er så lett å falle utpå hvis ikke man har en veldig systematisk tilnærming! Så behøver ikke det bety at det ikke er lov å kose seg...men det betyr bare at det gjøres innenfor rammene!

 

Ha en fin dag :-)

 

-jeg er så glad for at jeg har dere andre her inne på forumet-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg veldig lett vil komme til å falle i fellen med å bruke de ekstra kaloriene(fra ned i vekt til hold-vekten)på tøys og tull! Da blir det fotr sånn at jeg spiser litt for lite hele tiden' date=' så øker jeg opp kalorimengden med "tullematen"...først bare i helger, men så etterhvert kommer det jamen snikende på hverdager også!

[/quote']

 

Hei svusj!

Ja, dette er virkelig viktig.

Jeg er jo mett og fornøyd på ned i vekt-meny, pleier jeg å si til meg selv. Så hvorfor ikke "spe på" med litt godsaker?

Fordi mine foretrukne godsaker er så vilt kaloririke. Fordi jeg lett kan spise mengder av sjokolade, potetgull, peanøtter, kaker og kjeks dag etter dag. Og da går det galt.

 

En annen ting er: Det er et selvbedrag å tro at jeg er mett og fornøyd med ned i vekt-meny, og at jeg kan leve på den resten av livet. Det er rett og slett for lite mat til å føle seg tilfreds over tid. Det blir et sug etter "et eller annet".

Bit for bit smyger det seg inn mer kaloririkt pålegg, litt mer brød, litt mer ditt, litt mer datt. Og det er DETTE jeg må bruke hold vekten-kaloriene på.

 

Så får jeg heller nyte helgematen når det er helg!

 

Ønsker deg og alle andre en flott helg - tenk, nå begynner vi på november :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig i at hårfarging går greit å gjøre selv, det er kommet bra produkter for det nå, men for tida har jeg lysnede striper, og det blir IKKE pent å gjøre selv, for det blir gult, og akkurat DET er jeg livredd for (he, he).

 

Nå er det fredag ettermiddag og jeg har kjempevondt i halsen, så det passer med en "asketisk" helg, som jeg kaller det. Det blir altså hverken kos eller utskeielser på meg. (så kan jeg heller ta igjen litt neste helg..............) ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på jobb i skjørt på fredag. Et turkis "hippie-skjørt" som jeg pleide å like så godt da jeg var litt rundere, men nå føltes det bare feil. Gikk bare og gledet meg til å komme hjem og kle det av.

 

Dermed havnet både dette turkise skjørtet og og et likedan brunt i loppekorga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga gikk litt ut av kontroll matmessig- i hvert fall lørdag, da jeg ga meg til å spise både sjokolade og potetgull i ukritiske mengder. Æsj.

 

Men fredag kveld hadde vi gjester, og da serverte jeg en deilig Grete Roede-salat med stekt svinekjøtt, avokado, ruccola, issalat, rødløk og pinjekjerner. Den er skikkelig god. Holdt meg til de planlagte to glass rødvin og to biter Dark premium. Så da var det ekstra synd at lørdag endte som den gjorde.

 

Men-men. Ingen knapp for tilbakespoling. Jeg får bare ta det herfra. :-)

 

Lørdag ble det en times rask gange, i går en mer bedagelig skogstur med jentenes speidergruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min ble litt som din- en god dag på lørdag, og en tullespisedag på fredag! Da ble det både sjokolade og chips på meg og... Men som du sier- da får vi ta det herfra! :-) Det er ihvertfall greit å bare bekjenne det- da er det lette å ta tak!

 

Og jeg er veldig enig med deg i at det helt sikkert ikke er lurt å over tid å gå på en meny som egentlig er "ned i vekt". Kroppen er ikke fornøyd med det- og mentalt blir det lov til å skeie ut...og så blir alt bare tull!

 

-ha en fin dag-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min ble litt som din- en god dag på lørdag' date=' og en tullespisedag på fredag! Da ble det både sjokolade og chips på meg og... Men som du sier- da får vi ta det herfra! :-) Det er ihvertfall greit å bare bekjenne det- da er det lette å ta tak!

 

Og jeg er veldig enig med deg i at det helt sikkert ikke er lurt å over tid å gå på en meny som egentlig er "ned i vekt". Kroppen er ikke fornøyd med det- og mentalt blir det lov til å skeie ut...og så blir alt bare tull!

 

-ha en fin dag-[/quote']

 

Ja, viktig å være ærlig med seg selv. Vi får bare stå på videre, svusj! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare inn og kikke på tråden din. Og leste om ryddinga di. Jeg har også ryddet. 1 stk hus, 1 stk garasje og 1 stk utebod. For meg var det like mye en mental rydding. Deilig å bli kvitt gamle "bører" og samtidig være litt egoistisk. Jeg har nemlig tatt vare på alle gaver feks, om jeg liker dem eller ikke. Det blir jo noen til slutt. Tar opp mye plass i skuffer og skap. Jeg klarer ikke å la være å ta i mot. På samme måte er det når jeg blir bydd mat i selskaper. Uheldig, men det er nok en konsekvens av min oppdragelse (...vær takknemlig for det du får, det er uhøflig å avslå, ikke såre giver osv osv. Kort og gått: Sett egne behov tilside for å glede andre. Dermed ble jeg en peoplepleaser.

 

Hvor var jeg...jo...rydding, hihi. Mye søppel, men også mye fint, brukbart ol. Skuffelsen var stor i forrige uke da loppis-mannen som adde lovet å komme og hente lasset mitt, brøt avtalen. Makan!

 

Herregud, jeg roter meg jo heeeeelt bort her. Poenget mitt var at på samme måte som jeg systematisk har gått gjennom hvert rom, hvert skap og hver hylle i hjemmet, går jeg nå gjennom egne spisevaner, spiselyster, spisefølelser, spisekunnskaper og mosjonsvaner.

 

Jeg finner ut forbausende mye rart. Bl a at jeg tenker mye på, og planlegger gjerne å spise sunt og hva jeg skal spise, men så praktiserer jeg det ikke. Likevell så tror jeg at jeg gjør det. Kan sitte storfornøyd og tenke at: I går var jeg jammen flink! Helt til jeg kommer på den ekstra skiven jeg spiste til frokost, at jeg drakk en halv liter juice på styrten, at jeg jo spiste både kjeks og sjokolade til kaffen osv....og turen jeg skulle gå, rakk jeg visst ikke denne dagen heller.

 

Min oppfordring er derfor, kvitt deg med 7 ting i uken, og 1 uvane. Ta på nye skarpe briller, se og gjør gode endringer.

 

Puh, dette ble mye ;) Flott tråd Fullfres, håper å joine deg her inne en vakker dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurt å decluttere litt i hodet også. Trengs kanskje enda mer enn i skuffer og skap....(?) Det du sier, Smellyflowre, understreker det jeg har holdt på hele tida: planlegging og struktur er kjempeviktig!! Også skrive opp alt men putter i seg her inne! Da er man sikker på å ikke lure seg selv eller "glemme" noe, og sakte men sikkert kommer nye vaner inn, men det tar tid, å ja! Jeg sier det igjen; jeg ser ikke bort fra at jeg skal holde på her inne resten av livet. Hvis det er det som skal til, så gjør jeg det! Og så er det jo så koselig at.......;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' lurt å decluttere litt i hodet også. Trengs kanskje enda mer enn i skuffer og skap....(?) Det du sier, Smellyflowre, understreker det jeg har holdt på hele tida: planlegging og struktur er kjempeviktig!! Også skrive opp alt men putter i seg her inne! Da er man sikker på å ikke lure seg selv eller "glemme" noe, og sakte men sikkert kommer nye vaner inn, men det tar tid, å ja! Jeg sier det igjen; jeg ser ikke bort fra at jeg skal holde på her inne resten av livet. Hvis det er det som skal til, så gjør jeg det! Og så er det jo så koselig at.......;):)[/quote']

 

Enig, kess: Hvis det er det som skal til, så blir jeg her inne for bestannnnndig! Og jeg setter virkelig pris på fellesskapet med dere andre! Gode er dere!

 

Akkurat nå har jeg blitt med i en motivasjonsgruppe med Smellyflower, Camkir og noen til, for å kvitte meg med de kiloene som snek seg på tidligere i høst.

Men jeg regner meg fortsatt som en hold'er, og viderefører tråden her som om ingenting har skjedd. :-)

Mer decluttering skal det også bli, dag for dag.

 

Smellyflower oppfordret meg jo til å utvide prosjektet med å kvitte meg med én uvane pr. uke. Hmmm - må tygge litt på den. Og se om jeg finner de skarpe brillene... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet litt i klesskapet sammen med yngstejenta i går. Hun har vokst fra en hettejakke, to gensere, en t-skjorte og en bluse. Pluss ett sett tynt regntøy og en tykk regnjakke.

Nå går dette i arv til datteren til en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...