Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

-og det med måteholdet har jo bare kursleder så rett så rett i!

 

Nå har jeg kjøpt ny vekt- dvs jeg reklamerte på den gamle, betalte et lite mellomlegg og fikk en ny- så det var jo fint. Nå er jeg litt spent på veiingen i morgen tidlig....men jeg tror egentlig at det går bra. Selv om jeg spiser litt feil innimellom, klarer jeg å unngå de store utskeielsene- det er nok til forskjell fra tidligere tider!

 

Så deilig for dere med fortsatt gnistrende vinter! Her har hele vinteren regnet vekk i dag- det er skikkelig surt og kaldt, og altså regn! Men jeg fikk nå tatt turen likevel :-) det er jeg veldig fornøyd med! Igrunnen tillater jeg meg ikke å legge merke til været før jeg går ut....og ofte er faktisk ikke været så ille når man først går ut heller!

 

-ha en fin kveld-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Ååååå sparking............ Det er koselig det! Hører liksom barndommen til, da var det alltid sparkføre, nå har det ikke vært mulig på flere tiår her hvertfall. I dag er det vårvær her, 8 varmegrader, helt bart og sol. Er jo glad til jeg da, må jeg si, er så mye plunder med snø at.............:):) (men vakkert er det, helt klart!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og det med måteholdet har jo bare kursleder så rett så rett i!

 

Nå har jeg kjøpt ny vekt- dvs jeg reklamerte på den gamle' date=' betalte et lite mellomlegg og fikk en ny- så det var jo fint. Nå er jeg litt spent på veiingen i morgen tidlig....men jeg tror egentlig at det går bra. Selv om jeg spiser litt feil innimellom, klarer jeg å unngå de store utskeielsene- det er nok til forskjell fra tidligere tider!

 

Så deilig for dere med fortsatt gnistrende vinter! Her har hele vinteren regnet vekk i dag- det er skikkelig surt og kaldt, og altså regn! Men jeg fikk nå tatt turen likevel :-) det er jeg veldig fornøyd med! Igrunnen tillater jeg meg ikke å legge merke til været før jeg går ut....og ofte er faktisk ikke været så ille når man først går ut heller!

 

-ha en fin kveld-[/quote']

 

Fint at du fikk ny vekt uten å loppe deg! Så snart du har brukt den i noan uker vil den føles helt rett, selv om den skulle vise litt andre tall enn gammelvekta.

 

Vi har jo snakket om nippingens kunst her inne tidligere. Måtehold betyr jo nettopp at man kan smake litt - bare ikke gå bersek i godteskåla/kakefatet. Det tåles litt ekstra, bare ikke hele tiden.

 

Vi har det fortsatt vinterhvitt og vakkert. Har det litt for travelt til at jeg rekker å nyte det så mye som jeg helst ville, men et par uker fra nå er jeg over førjulsboomen på jobb, så da blir det mer tid til å være ute og ellers nyte livet. Skal bli deilig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå sparking............ Det er koselig det! Hører liksom barndommen til' date=' da var det alltid sparkføre, nå har det ikke vært mulig på flere tiår her hvertfall. I dag er det vårvær her, 8 varmegrader, helt bart og sol. Er jo glad til jeg da, må jeg si, er så mye plunder med snø at.............:):) (men vakkert er det, helt klart!)[/quote']

 

Ja, sparketur er skikkelig nostalgisk og et streif av gamle dager. Heldigvis har kommunen roet seg ned med strøing av vinterveiene de siste årene, så nå har vi stadig oftere godt sparkeføre.

 

Sannsynligvis er det også god trim for noen muskler som ikke brukes så ofte, for jeg har hatt skikkelig gangsperre på innsiden av lårene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga starter med førjulsfest på jobb i kveld, med lutefisk og multekrem. I morgen litt julegaveproduksjon og en trimtur (kanskje årets første skitur?!), pluss bytte av kjøkkengardiner og forberedelse av adventkalendere.

Og på søndag skal jeg følge speiderne på gudstjeneste og julegrantenning - veldig koselig, begge deler. Søndag kveld får vi besøk av min manns søskenbarn, så da blir det sein og god middag. Har ikke helt bestemt hva vi skal servere, men satser på noe sunt og lett.

 

Ønsker alle en glad og god helg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fortsatt der jeg sliter litt om dagene! -jeg skjønner ikke hvorfor!?

 

Fortsatt går det bra med vekten, men jeg har ordene dine fra et tidligere innlegg i bakhodet; hele tiden etter nedgangen var du bare sjeleglad hver gang "fråtsingen" ikke hadde gitt utslag på vekten. Det er visst der jeg er nå, tror jeg! :-) men der vil jeg jo ikke være!

 

Jeg er flink med trimmen fortsatt- heldigvis!! Ellers skulle jeg visst fått større problemer! -men jeg er ikke fornøyd med at jeg småspiser og "tuller" med maten! Jeg har ikke registrert på en stund- kanskje jeg rett og slett må begynne med det igjen!!?

 

Men du er flink- og det er kjempeflott!! :-)

 

-svusj-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja: smake litt' date=' måtehold og "nippingens kunst",

men det er jo så fryktelig vanskelig det..........:)[/quote']

 

Og noen ganger blir jeg bare så LEI av å skulle være så sabla fornuftig og kontrollert hele tiden.

Men heller det enn å bli overvektig igjen - må jeg da si til meg selv, igjen og igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fortsatt der jeg sliter litt om dagene! -jeg skjønner ikke hvorfor!?

 

Fortsatt går det bra med vekten' date=' men jeg har ordene dine fra et tidligere innlegg i bakhodet; hele tiden etter nedgangen var du bare sjeleglad hver gang "fråtsingen" ikke hadde gitt utslag på vekten. Det er visst der jeg er nå, tror jeg! :-) men der vil jeg jo ikke være!

 

Jeg er flink med trimmen fortsatt- heldigvis!! Ellers skulle jeg visst fått større problemer! -men jeg er ikke fornøyd med at jeg småspiser og "tuller" med maten! Jeg har ikke registrert på en stund- kanskje jeg rett og slett må begynne med det igjen!!?

 

Men du er flink- og det er kjempeflott!! :-)

 

-svusj-[/quote']

 

Svusj, dette er en kritisk fase, og det er godt å høre at du er obs. Fort gjort å bli litt uforsiktig når det viser seg at vekta faktisk tåler det.

Det kan godt hende noen uker med registrering hadde vært smart for deg.

Uansett er det jo kjempebra at trimmen er på plass; den berger mye!

 

Som jeg skrev i forrige innlegg, til kess: Jeg blir så lei av og til. Nå i førjulstida er det "noe ekstra" nesten overalt. Jeg merker at den indre kalklulatoren går: så og så mange kalorier i en bit twist, en pepperkake, en kopp gløgg, en lefse. Så sitter jeg der og takker nei og klamrer meg til klementinene og nesten gleder meg til jula er over... Dobbelt ille fordi det blir dårlig tid til trim også. Huff, det er jo ikke sånn det skal være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt "Kvitt deg med en ting hver dag" går i rykk og napp. Jeg rydder og kaster og gir bort, men har ikke klart å holde oversikt over alle mine bevegelser på denne fronten.

Så jeg tror rett og slett jeg slutter å rapportere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Fullfres. Man blir skrekkelig lei av å være fornuftig og kontrollert hele tida, og særlig "flink", man blir så drittlei av å være "flink jente" :mad:

 

Men, det er som du sier; heller det enn å være tjukk, og enkle løsninger finnes bare ikke, det vet vi jo alt om, så det er bare å kjempe på, dette vil og skal vi klare!!!!!!!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle løsninger finnes bare ikke.QUOTE]

 

Dette skal jeg legge meg på minnet! :-) Jeg vet det selvsagt fra før - i hodet mitt - men i magen og hjertet bor det nok en drøm (eller kanskje vrangforestilling) om at kaloriene en dag skal slutte å gjelde for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(QUOTE=fullfres) men i magen og hjertet bor det nok en drøm (eller kanskje vrangforestilling) om at kaloriene en dag skal slutte å gjelde for meg.......

 

Å JA!! det hadde vært noe Fullfres!!!!...........................;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært deilig...sukk.... Men det vi ihvertfall kan håpe på, er at vi skal lære oss til å forholde oss til mat på en sånn måte at vi ikke trenger å tenke "flink" - "ikke flink"....at dette med å spise passelig går helt i blodet! -det hadde jamen vært noe det også!!

 

Jeg er veldig glad for at jeg klarer å gjennomføre trimmen min som jeg skal- det er definitivt viktig når jeg bare er passe flink med maten. Dvs det viste seg jo i går at det med maten var helt iorden det når jeg registrerte....akkurat i går ihvertfall!:-) Og jeg har tenkt å fortsette med det en stund nå- tror det kan være greit nå frem mot jul når "fristelsene står i kø"....helt enig med dere der! Men når jeg vet det skal registreres modererer jeg meg faktisk!

 

-ha en fin dag videre-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det å registrere all maten er absolutt en av de tingene som bidrar til at jeg klarer dette, og det skal jeg fortsette med i laaaang tid framover. Det er også flere undersøkelser som viser at de som registrerer maten sin, ikke bare her på G R, men i andre opplegg også, faktisk er de som lykkes best, og da blir det jo et sjansespill å la det være føler jeg.

 

Jeg er enig i at vi må jobbe med å ikke tenke "flink" - "ikke flink", men bare fokusere på det vi får til, og tenke framover. Og så er det min kjepphest da: ikke tenke, snakke eller skrive "slanking", få det fæle "s-ordet" ut av hjerne og vokabular, det har jeg jobbet hardt med, og føler det begynner å gå seg til nå, og det hjelper meg, det er jeg helt sikker på.

 

Klart det hadde vært helt fantastisk om dette med å bare spise passe hadde blitt helt naturlig og bare gått av seg selv, men en sånn person er nok ikke jeg, så jeg må nok bare belage meg på å leve i et strukturert opplegg resten av livet. Dette har jeg endelig forstått nå, og det er derfor jeg kommer til å klare det denne gangen, og ikke gå opp igjen, som jeg har gjort så uendelig mange ganger før. HURRA!!!!!!!!!;):);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kess:

Vet du hva de undersøkelsene heter, hvem som har laget de og hvor de finnes? Hvordan materiale er de laget ut i fra?

Kunne jo spurt deg på min tråd.... men det var nå her inlegget var.

Svar gjerne på min tråd, så slipper vi å bruke plass på Fullfres sin. Jeg synes nemlig det er veldig interesant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt kurslederen min referere til noe av det samme - at man lykkes best om man registrerer alt. Men jeg tror det gjelder deltakerne på Grete Roede-kurs. Jeg skal på kurs i kveld, så jeg kan evt spørre henne.

 

Jeg har gått ned 0,7 kg siste uke, og er veldig fornøyd med det.

Jeg hang litt med hodet og var sliten av å tenke/telle kalorier til alle døgnets tider, så denne siste uka har jeg faktisk ikke notert inntaket. Jeg har spist alle måltider og spist både sunt og variert, pluss litt ekstra som dukker opp i diverse førjulssammenhenger. Har vist utpreget måtehold, men har smakt både på gløgg, pepperkake, riskrem etc.

 

Som kursleder sier: Ja takk, men litt :-)

 

(og ikke vær redd for å bruke plass på tråden min - blir bare så glad hver gang jeg stikker innom og finner nye innlegg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....resultat- gratulerer! Det var kjekt! -og litt er lov :-)

 

Det er ikke sikkert det er nødvendig å registrere alt heller hvis du er litt lei, som du sier. Jeg har ikke registrert på en god stund, og når jeg da ble usikker, var det godt å se det svart på hvitt igjen....Og kanskje det er en grei måte å gjøre det på- registrere hvis man er usikker, eller hvis man føler at vekten går opp/ned uten at man helt forstår det osv....

 

Det er ihvertfall ingen tvil om at registreringen var årsaken til at jeg klarte å gå ned i utgangspunktet! Registrering og skriving/lesing på forumet....

 

-ha en fin dag alle-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og takk for at jeg fikk bruke plassen på tråden din.

 

Poenget mitt er vel heller at det er utrolig mange som en dag bestemmer seg for å slanke seg og gjør det uten det minste å hverken gå på kurs eller å reistrere noen hverdens ting..... og de vil jeg tro at faller utenfor statistikken og hva er egentlig statistikken verd da? Men for all del, en skal ikke lete lenge her inne ( og du er et godt eksempel på det svusj) at veldig mange har glede av registreringen. Jeg har gått ned 16 kilo og har kanskje reistrert fem til ti dager, så det er håp uten også!

 

MEN hvis det finnes undersøkelser så vil jeg gjerne vite om de.

 

Decluttingen min tar en pause til etter jul. Jeg har pusset opp et par rom og har masse å rydde i så etter jul skal det kastes!

 

Ha en fin helg der nord. Det er snø her sør også nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann hoppsann

Helga er tilbakelagt. Den ble brukt til praktisk arbeid som egentlig bare føles som kos: Kakebaking, håndarbeid for å få ferdig noen julegaver, koking av karameller og annet som hører førjulstiden til.

 

Var så travel innomhus at jeg dessverre ikke fikk benyttet det vakre vinterværet noe særlig, men nå er det ikke lenge til jul, så da er det greit å få unna litt. I morgen er det akkurat to uker til lille julaften! :-)

 

Ønsker oss alle ei sunn og god uke med passe høy skulderføring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest, og blitt fortalt, i flere sammenhenger, om dette, og kan derfor ikke si noe mer om hvor det kommer fra dessverre.

 

Klart det er mange som klarer seg bra uten også, det viktigste er jo å finne en metode som passer for seg.

 

Jeg har også gått ned mange kilo flere ganger før (uten å skrive opp), men har alltid gått opp igjen, så denne gangen har jeg ekstra fokus på hva som skal skje videre når jeg har nådd målet. Det er derfor jeg begynte så tidlig her inne på "hold vekten" også, det er så godt å hente både inspirasjon og erfaringer fra andre. Og så kan man glede seg til å "flytte" inn her selv. Å ja, det skal bli en sann fryd!!!;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet heller ikke hvor disse "faktaene" stammer fra. Det kan jo hende det baserer seg relativt løst på kursledernes erfaringer/inntrykk. Og kanskje er det slik at de mest motiverte på kurs er de som noterer flittigst? Motivasjonen og viljen til å endre vaner vil alltid være den viktigste forutsetningen for å gå ned i vekt, enten man noterer eller ei.

 

Uansett, hver enkelt må finne sin vei til målet.

Jeg innbiller meg at den største risikoen ved ikke å notere må være at man lett spiser for lite. Det ville jeg sannsynligvis gjort, uten registrering. I fokuserte perioder er det lett å føle seg ekstra flink når man spiser lite, og 1.600 kalorier (som jeg skal ha) er jo en hel del mat når man lar snopet ligge.

 

Går man ned i passe tempo over lang tid, og føler seg pigg og opplagt, er jo det i seg selv tegn på at man gjør det på en sunn og bra måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ja, det har du sikkert! :-)

 

Her går det ganske greit for tiden- dvs i forhold til juleforberedelser går et ikke bra i det hele tatt...der er jeg som vanlig ikke kommet igang! -jeg skjønner det ikke, men der er jeg like håpløs hvert år. Det har nok sammenheng med personligheten min....for meg handler det ikke om å jobbe best under press...det handler om at jeg bare jobber under press! -men nå begynner jeg jo å kjenne presset, da...!

 

Når det gjelder mat, vekt og trim går det greit! Det hjalp å registrere litt, tror jeg! Og jeg er helt enig med deg, fullfres.....den største risikoen ligger i å spise for lite- for så å egentlig være sulten og fylle på med feile ting. Eventuelt å være klar over at man faktisk spiser for lite og så "unne seg" å spise de feile tingene.... og da tror jeg nok at man lett mister kontrollen!

 

-ha en fin dag-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...