Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Hei på deg. Hva styrer du med til jul da? Ser for meg noe kreativ julepynt og diverse kaker. Hjemmelagde pakker og noen fancy julekort!

Lykke til med alt og hold deg på matta!

 

Heisann steg. Ja, jeg holder meg på matta mht mat. Den siste uka har jeg gått ned ett kilo, og er selvsagt jublende fornøyd med det. :-)

 

Tre slags julekaker pluss karameller er i boks. I tillegg skal jeg lage Sarah Bernhard (blir det for travelt bruker jeg ferdig kransekakemasse - kakene blir veldig gode da også), pluss at familien skal lage litt julegodis.

 

I år syns jeg adventen har løpt litt fra meg, og jeg har allerede begynt å legge slagsplan for neste år, slik at jeg skal få bedre tid til det som er hyggelig, ikke minst å invitere venner på små sammenkomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Svusj - likehetene mellom deg og meg er så mange og så slående at det i grunnen skulle vært veldig morsomt å møte deg! Høres ut til at vi har mange av de samme tilbøyelighetene. Mannen min stilte for flere år siden den samme diagnosen på meg: Det er ikke bare det at jeg jobber best under press - jeg jobber kun under press...!

 

Det vil si, jeg var i hvert fall sånn. Har prøvd å ta affære og endre meg bit for bit. På jobb har jeg gjort store framskritt. Tar fatt på oppgavene med det samme jeg har fått dem, i stedet for å utsette til leveringsfristen nærmer seg. Privat er jeg fortsatt skippertaks-programmert. MEN - det går alltid an å endre seg :-)

 

Jeg kjenner meg også veldig "truffet" når du sier:

"Eventuelt å være klar over at man faktisk spiser for lite og så "unne seg" å spise de feile tingene.... og da tror jeg nok at man lett mister kontrollen!"

 

Ja, det var nok her det virkelig skar seg for meg, slik at jeg gikk opp, opp, opp.

Det SKAL være forskjell på hverdag og helg. Jobber mye med å programmere inn denne sannheten nå som jeg snart skal stabilisere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi enda en side der vi er like, altså! -morsomt! Og ganske godt! Ja, målet får være å få gjort noe med dette....:-) men jeg strever virkelig med motivasjonen og konsentrasjonen når det er så leeeeeenge til noe MÅ være klart!

 

Vi skal hjelpe hverandre å holde kontrollen her inne! Det er lov å kose seg, som din kursleder sier...men da må vi nøye oss med "litt"! Og helt enig ift hverdag/helg! Det er jo mye hyggeligere også det!

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er jeg som sagt tilbake. Jeg las gjennom tråden her i går, men tok meg en aldri så liten oppdatering før jeg må kommentere det dere har gjort mens jeg var borte :D

 

Fullfres: kjempeflott at du tok tak og gikk over på ned i vekt igjen, det var tydeligvis det som skulle til for deg. Jeg så på den andre tråden at du har bare 1,2 kilo igjen til du når målet, og hadde en flott nedgang på 1 kilo denne uken. Supert!! Og stå på videre.

 

Steg: Jeg ser at du fortsatt går nedover jevnt og trutt, og selv om du kanskje var nærmere delmålet på under 90 kilo tidligere i uken, så er det nok bare kroppen som spiller deg ett lite puss nå. Det er mest sannsynlig noe så enkelt som vannansamling eller hormoner, ikke sant? Stå på videre du også!

 

Svusj: Jeg ser at du tidvis har slitt litt og at du føler at det å lufte deg her inne hjalp. Kjempeflott, det er jo derfor vi er her, for å hjelpe og å få hjelp. Det som også nok var med på å berge deg, var nok trimmen. Spør meg, for jeg både spiste galt og kuttet ut trimmen, og jeg er sikker på at det ikke hadde gått ille ( iallfall ikke så ille ), visst jeg hadde opprettholdt trimmen. Men med hode på rett kjøl, så går nok alt så meget bedre, hehe. Stå på du også!

 

 

Kess: 42,9 kilo?? Wow!! Sier nå bare jeg! Er du klar over hvor mye det er? Det er faktisk neste 86 smørpakker. Ta deg en tur på butikken å prøv å stapp de i en handlevogn, jeg er sikker på at du ikke får plass engang :)

 

Eller ( sorry folkens jeg må bare breie meg litt :) ) ta en titt på pyramiden under, og tenk deg den i smørpakker. OBS! Det er 13!! i bunnen. Jeg har rett og slett ikke ord. Fantastisk!!

 

 

 

__

__ __ __ __

__ __ __ __ __

__ __ __ __ __ __

__ __ __ __ __ __ __

__ __ __ __ __ __ __ __

__ __ __ __ __ __ __ __ __

__ __ __ __ __ __ __ __ __ __

__ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __

__ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __

__ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __

 

Hmfr den pyramiden ble ikke slik jeg ønsket, men shit la gå, hehe

 

Ha en fortsatt flott adventstid alle sammen :)

 

Stor klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har "sniklest" litt på den andre tråden du er med i- og jeg er virkelig imponert over nedgangen! Flott, fullfres!! Du er virkelig målbevisst!! :-)

 

I dag har jeg vært ute på to små trimturer- det var deilig å stykke dagen litt opp...for ellers har jeg vært "i hus" og stullet med juletingene mine. Utrolig nok er jeg omtrent i mål!-så når jeg først fikk press på meg, fikk jeg jobbet også....Det er merkelig!! Lurer på hvorfor jeg ikke klarer å komme igang i november!!??

 

Ha en fin lørdagskveld! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter

Travle tider nå i innspurten, så jeg stikker bare innom som snarest for å si til hver især:

 

Ha ei god og glad jul!

 

Så snakkes/skrives vi etter hvert.

 

Stor klem fra fullfres :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har trimmet jevnt hele ferien- hver dag har jeg gått tur, faktisk til og med på julaften! Turene er jo oftest korte da....og de krever ikke mere planlegging enn at jeg tar på treningstøy og går rett ut stuedøren! -og nå er jeg så glad for at solen har snudd og dagene blir lengre! Det betyr at det er enklere å få til turer i hverdagen når jeg er på jobb!

 

Ellers har ferien betydd for mye- og feil mat. Men nå er det skjerpings! Jeg har utslag på vekten....men siden den varierer såpass må jeg se det litt over tid før jeg vet om utslaget er reeelt!

 

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei alle venner

 

Er innom i full fart for å ønske alle et GODT NYTT ÅR!

 

Håper jula har vært fin for alle sammen. Jeg har hatt det alle tiders, dog litt mer stillesittende enn jeg kunne ønske, og jeg har gått litt mer løpsk i matveien enn planen var (Dog ikke tatt helt av).

 

Men nå er kaker og snop og "festpålegg" ryddet av veien, og hverdagen tilbake for fullt. Har gått tur hver dag i det nye året, og kjenner meg glad og energisk, så det skal nok gå fint å komme på skinner igjen.

 

Skriver mer senere - nå må jeg få jobbehjulene i gang her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Og takk for det gamle :)

 

Ja da har vi startet på 2009, og det skal bli nok ett år som går vår vei. Når vi nå har kvittet oss med det ekstra som kom på i sluuten av fjoråret ( litt tidligere på høsten for deg enn for meg da). Så tenker jeg vi fortsetter i den fine trenden vi var kommet i tidligere, ikke sant?

 

Vi går mot lysere tider og jeg regner med at du også ser fremover mot våren, det gjør iallfall jeg :P

 

Det meste av snoperier og kaker er bort hos meg også, er igjen en liten boks julemenn, men den tar nok datteren min seg av, hehe.

 

Lykke til fremover fullfres

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du klarer nok helt fint å komme inn igjen i tralten....så fint som du har klart deg i nedgangen! :-)

 

Jeg må jo innrømme at det er litt deilig at det er flere som har skeiet litt ut i juleferien- da føler jeg meg i godt selskap :-) og det gjør faktisk at det er lettere å tenke at jeg skal klare å komme inn i de gode vanene igjen!

 

Vi skal inspirere hverandre!

 

-ha en fin kveld-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Takk for hyggelige hilsener, smallgirl og svusj.

 

Det er jo litt pussig, men jeg er enig i det du sier svusj om at det nesten er godt å vite at vi er flere som har benyttet juleferien til en smule overspising. Må nok ha blitt atskillige smuler på meg, forresten, for jeg har gått opp 1,6 kg.

 

Stor-æsj!

 

Men her finnes fortsatt ingen knapp for å spole tilbake, så jeg får ta det herfra.

 

Lykke til til oss alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har definitivt hatt vektoppgang jeg også....ser ut til at jeg er 1/2 kilo opp ift stabiliseringsvekten....men det betyr omtrent 1 1/2 kilo opp ift den vekten jeg hadde før jul.....så vi har kommet omtrent likt ut vi to da:-) Jaja...ikke noe å gjøre med det! Som du så rett påpeker....ingen mulighet for tilbakespoling!

 

Men det vi ihvertfall skal være glad for er at når det gjelder vektøkning stemmer "easy come-easy go"!! Så det alt sammen handler om er å få de gode vanene inn igjen herfra. Og i motsetning til tidligere "tider", kjenner jeg at det er mulig :-)

 

Ha en fin kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er også alt usunt ute av skapene Fullfres, og jeg er full av pågangsmot igjen. Det kjennes godt, og nå er det bare å kjøre på framover og glemme de kiloene vi har gått opp.

IKKE SANT jenter!!!?.......... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det forresten med "declutteringen" din Fullfres?

Har stoppet litt opp for meg, men nå skal jeg i gang igjen.

Hadde jo som mål et skap eller en skuff hver dag utover høsten,

men tror jeg skal legge lista litt lavere nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år :)

 

Nytt år og nye muligheter.

 

Spist er spist og gjort er gjort nå er det bare å fortsette kampen for å holde vekten. Dette klarer du. Stå på.

 

 

Klem fra Evelyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Jeg har definitivt hatt vektoppgang jeg også....ser ut til at jeg er 1/2 kilo opp ift stabiliseringsvekten....men det betyr omtrent 1 1/2 kilo opp ift den vekten jeg hadde før jul.....så vi har kommet omtrent likt ut vi to da:-) Jaja...ikke noe å gjøre med det! Som du så rett påpeker....ingen mulighet for tilbakespoling!

 

Men det vi ihvertfall skal være glad for er at når det gjelder vektøkning stemmer "easy come-easy go"!! Så det alt sammen handler om er å få de gode vanene inn igjen herfra. Og i motsetning til tidligere "tider"' date=' kjenner jeg at det er mulig :-)

 

Ha en fin kveld :-)[/quote']

 

Ja, det er fort gjort å legge på seg, gitt... Men fint at du kjenner motivasjonen er rett under overflata. :-)

 

Det kjenner dessverre ikke jeg. Har lagt bak meg en skikkelig "weekend horribilis" med svære inntak av stratos, salte mandler, eggelikørsjokolade og greier og greier. Pluss alkohol. Og baccalao.

 

I dag har jeg holdt meg i skinnet så langt, og har til hensikt å fortsette med det til jeg legger meg. Så får jeg ta morgendagen når den kommer. Det blir jo som en alkoholiker - én dag av gangen og hver "rene" dag er en seier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Ja her er også alt usunt ute av skapene Fullfres' date=' og jeg er full av pågangsmot igjen. Det kjennes godt, og nå er det bare å kjøre på framover og glemme de kiloene vi har gått opp.

IKKE SANT jenter!!!?.......... :)[/quote']

 

 

Å, la det smitte over på meg... Sliter veldig med fokus nå (se mitt svar til svusj), så det er bra vi snart går i gang med hold vekten-kveldene igjen. Blir så lei av at jeg skal gjøre det så vanskelig for meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Hvordan går det forresten med "declutteringen" din Fullfres?

Har stoppet litt opp for meg' date=' men nå skal jeg i gang igjen.

Hadde jo som mål et skap eller en skuff hver dag utover høsten,

men tror jeg skal legge lista litt lavere nå. :)[/quote']

 

Den daglige declutteringen ble avrundet en stund før jul - først og fremst fordi jeg ikke klarte å holde rede på dager og gjenstander, så da ble den daglige rapporteringen litt plunder og herk. Men jeg rydder og tynner og kaster i vilden sky, jeg :-)

 

Rent generelt har jeg overrasket meg selv STORT de siste ukene (egentlig siden begynnelsen av desember) med å ha uvanlig stort pågangsmot når det gjelder husarbeid, rydding og renhold. Jeg kan nesten ikke tro det, men håper det varer. For du verden så mye hyggeligere det er å ha alt "på stell".

 

Nyeste dille er at jeg har satt meg fore å holde benkebeslaget (stålvasken) på kjøkkenet blankt. Kjenner meg som en skikkelig gammeldags husmør med støv på hjernen der jeg gnikker i vei...

 

Man får notere sine seiere og klappe seg selv på skulderen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Godt nytt år :)

 

Nytt år og nye muligheter.

 

Spist er spist og gjort er gjort nå er det bare å fortsette kampen for å holde vekten. Dette klarer du. Stå på.

 

 

Klem fra Evelyn

 

Heisann Evelyn. Så hyggelig at du stikker innom.

 

Ja du ser det går opp og ned her i verden (eller skulle jeg si ned og opp). Tusen takk for oppmuntrende ord, og for at du tror på meg.

 

Akkurat nå sliter jeg veldig med å kutte ut tullespisinga, selv om jula er ryddet ut av huset. Men jeg nekter å gi meg.

 

Håper du har det fint i det nye året - vi får fortsette å stå på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg er like flink som deg å ha den skinnende blank....men jeg kjenner følelsen igjen likevel- for du verden så fornøyd jeg er med meg selv når den skinner....!

:-)

Ellers er vi nok fortsatt i samme båt....jeg er vekselvis flink/"uflink" jeg også....! Og akkurat helgen kan jeg godt tenke meg å glemme så fort som mulig! Det ble særlig for mye sjokolade....men også annet....

 

Når det gjelder vekten vet jeg ikke helt- ingen tvil om at jeg er i den perioden i mnd når jeg "samler" i kroppen min! Det er helt utrolig- jeg føler meg nesten "sprengt" av væske! Det har faktisk bare blitt verre med årene! Men, men, nå er det snart over, så da skal jeg på vekten- akkurat nå orker jeg faktisk ikke!

 

Heldigvis!!!!klarer jeg å holde igang turene mine- og på lørdag ble det en lang variant sammen med en venninne.....så ble det ikke noe på søndag, da:-) men alt i alt er jeg fornøyd!

 

Vi heier på hverandre og glemmer sjokoladen som er fortært! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Ja, du har rett, svusj. Vi må bare legge bak oss det som faktisk ligger bak oss, og heller sikte framover.

 

Jeg har vært ute og gått de aller fleste dagene i 2009, kortere eller lengre turer, og er selvsagt godt fornøyd med det. Men jeg vil så gjerne komme i gang med mer variert trening, og er skuffet over meg selv fordi jeg ikke har kommet i gang.

 

Denne idéen om å holde vasken skinnende var noe jeg kom borti via en håndarbeidsblogg jeg svinset innom. Der "snakket" de om noe som het FlyLady - et motivasjonsprogram for å ta kontroll over rot og uorden i heimen, og hjelp til å innarbeide nye og bedre vaner.

Jeg har snust litt på opplegget, men har ikke tilstrekkelige husmorambisjoner til at jeg vil motta daglig e-post med husarbeidstips. Likevel bet jeg meg merke i FlyLadys første leksjon, som altså var en skikkelig storrengjøring av kjøkkenvasken, og påfølgende daglig vedlikehold.

 

Av og til er det god hjelp i å ta fatt i et helt avgrenset innsatsområde, der man kan være temmelig sikker på å lykkes. Én endring fører gjerne flere med seg.

 

Sånn er i hvert fall jeg skrudd sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg har virkelig gjenoppdaget gleden ved å strikke. Og jeg har debutert med å strikke etter engelsk oppskrift - det gikk bare fint. :-)

 

Så langt i 2009 har jeg strikket én løshals i voksen størrelse, en babysmekke og et par babyvotter (etter engelsk oppskrift funnet på nettet). Ikke de store prosjektene, men veldig koselig.

 

Smekken og vottene var nyfødtgave til en bekjent - mammaen sendte nettopp sms og sa at vottene var helt supre. De er strikket etter en gammel oppskrift fra den tiden da babytøy først og fremst skulle være praktisk.

Smekken er rillestrikket i tykt bomullsgarn, og ble veldig tøff. Den kommer nok i bruk etter hvert som veslegutten skal ha mer variasjon i kosten...

 

Snart er jeg ferdig med et ganske langt skjerf i tynn ull, og når det er avsluttet skal jeg ta fatt på en kjempestilig løshals som heter "thermis" - den er også etter engelsk oppskrift, som jeg har kjøpt på nettet (kostet 15-20 kroner og kunne lastes ned som pdf straks betalingen var gjennomført).

 

Jeg har stor glede av å suse rundt på håndarbeids- og interiørblogger. Folk lager utrolig mye fint, og mange har kjempefine blogger som de oppdaterer hyppig med bilder og til og med egne oppskrifter som de legger ut til fri avbenyttelse.

 

Er det flere som gjør håndarbeid av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...