Gå til innhold

Skal vi gjøre dette sammen?


Gjest Marita25

Anbefalte innlegg

Hei

Så fint at du fikk et nytt tips.Bare si ifra hvis du trenger oss her inne. Fint at du vill begynne uten kurs' date=' det tyder på at du er motivert. Stå på. Har du data kan du kanskje prøve internettkurs? DU får kursleder der også. Har ikke prøvd det selv ,men hørt andre som har hatt glede av det.

 

Lykke til[/quote']

 

Hei.

 

Hadde ikke tenkt på internettkurs engang :D *luringen meg*

Skal sjekke det ut.

Åssen har det gått for deg de siste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar
går det med dere?

2 dager til veiedag' date=' og i dag skulle jeg trene, hadde gledet meg!! Men så fikk jeg akutte magesmerter så da ble det ikke noe av den treninga. Men kan jo trene i morgen.. Prøver å være flink denne uken til trening og helt korrekt spising, men er ikke lett bestandig.. Spesielt ikke når en får servert mat uten å vite hvor mye man kan spise.. Er avhengg av vekta mi jeg...[/quote']

 

Hei.

 

Går bra med meg, vært flink og skaffet meg faste "gåvenner". Pluss at jeg skal begynne å svømme i morra. Tror jeg må bli mer aktiv for å komme igang. Vanskelig å vite mengde, men jeg liker håndflate-regelen. Ikke typen som gidder å veie mat jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hadde ikke tenkt på internettkurs engang :D *luringen meg*

Skal sjekke det ut.

Åssen har det gått for deg de siste dagene?

 

 

 

 

Hei

 

Det har gått bedre siste uka.Skal til Stavern og veie meg i dag.Har ellers slitt med søthunger en stund.Det hjeper med faste måltider og regelmessig trening.

Syntes ikke det hjalp noe særlig med krom.

 

 

Ønsker deg en god dag hilsen Agate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23
Hei.

 

Går bra med meg' date=' vært flink og skaffet meg faste "gåvenner". Pluss at jeg skal begynne å svømme i morra. Tror jeg må bli mer aktiv for å komme igang. Vanskelig å vite mengde, men jeg liker håndflate-regelen. Ikke typen som gidder å veie mat jeg :D[/quote']

 

 

svømme og gå turer er jo kjempe bra trening!!!!!! jeg er veldig inn i grete roede for tiden, er vel fordi jeg går på kurs, og er livredd for en vektøkning igjen. så derfor veier jeg både middager og brød, men pålegg blir ca..

hvordan synes du det går å spiose riktig og ofte?

 

1 dag til veiedag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngridPingriPingvin

omtrent all maten min. Begynner å få en god peiling på hvor mye ulike ting veier, men synes det er greit å være sikkert og veier når jeg har sjansen og det er som regel oftest. Har planer om å ha like "streng" veiing litt tid til fremover, kanskje 3-4 uker, så må jeg prøve litt uten å veie maten og se hvordan det går.

 

Så flinke dere er til å trene, det er flott. Jeg var på hard aerobic igår, skikkelig deilig når man er ferdig.

 

Kesam er genialt, jeg bruker det masse. Av og til til litt dressing, du kan bruke det i brød, på taco og til dippen stedet for rømme. Grønnsaker med kesam dip, magert, sunt og godt:) nam nam. Jeg bruker og endel cottage cheese, mye som pålegg men man kan erstatte noe av smøret i f. eks paibunn med cottage cheese.

Kjempegøy hvis vi kan dele litt sunne oppskrifter og mat ideer her inne.

 

Lykke til videre til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngridPingriPingvin

Hadde veiedag igår, en litt ned. Har ført det på.

 

Ingrid: KG: 81,4 81,00 Mål: 18.12 76 kg

Midje: 94 93 Mål 18.12 86 cm

 

Marita25: KG: 96 Midje: 103

Har ikke satt meg tidsfrist, skal ned til 80Kg. Og da følger vel midjen etter

 

Kristine: ??

 

 

Madamim23: kg 82, 8 Mål 13. 12, 75 kg

midje; 89 MÅL 13.12 84 CM

 

Agate: ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logget meg på første gangen i natt og bestemte meg vel ikke 100 % for fire dager siden, d jeg begynte å vippe over på 80. er 160 høy, så min bmi er på 30,9 å det sto FEDME på mitt resultat.. Jeg trenger også hjelp, inspirasjon og et spark i baken av og til. Begynner den 24 oktober nå på grete roede kurs for første gang... Jeg ser dere støtter og følger logg av hverandre og det trenger jeg at noen gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngridPingriPingvin

Så flott at du vil sette igang. Tror det er viktig å begynne før det bikker helt over. Dette er en kativ tråd, er mange motiverte sjeler her inne, men vi trenger flere. Jo flere som kan muntre hverandre opp og gi hverandre råd jo bedre. Velkommen skal du være.

 

Ha en fin kveld. Stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

Kjempegøy hvis vi kan dele litt sunne oppskrifter og mat ideer her inne.

 

Lykke til videre til dere alle.

 

jeg bruker oppskriftsbøkene til grete roede, er kjempe fornøyd, mye god og variert mat der. Av og til har jeg brukt vanlige oppskrifter og vært veldig nøye på veiing. Synes det er vanskelig å vite akkurat kcal innhold med vanlige oppskrifter, så synes det er lettest med Grete Roede oppskrifter!

 

Var på trening i dag, styrke trening, det var sykt godt. Men skeia ut med is i kveld, så det var jo et lite minus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det har gått bedre siste uka.Skal til Stavern og veie meg i dag.Har ellers slitt med søthunger en stund.Det hjeper med faste måltider og regelmessig trening.

Syntes ikke det hjalp noe særlig med krom.

 

 

Ønsker deg en god dag hilsen Agate

 

 

Hei.

 

Har hørt at krom ikke hjelper. Det rare med meg er at jeg ikke var en "søttann" før, men blitt det etter at jeg fikk diabetes. Omvendt psykologi vettu :D

Men er kjempeglad i grønnsaker og frukt, så må ha det i kjøleskapet, ellers er min 2min. lange tur til butikken etter noe godt, en litt for enkel løsning.

 

I går glemte jeg mellommåltidet mitt etter middag, noe som gjorde meg veldig sulten når jeg var ute og gikk tur, løsningen ble å gå innom en butikk å kjøpe eple og knaskerøtter. Syns jeg var utrolig flink da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omtrent all maten min. Begynner å få en god peiling på hvor mye ulike ting veier' date=' men synes det er greit å være sikkert og veier når jeg har sjansen og det er som regel oftest. Har planer om å ha like "streng" veiing litt tid til fremover, kanskje 3-4 uker, så må jeg prøve litt uten å veie maten og se hvordan det går.

 

Så flinke dere er til å trene, det er flott. Jeg var på hard aerobic igår, skikkelig deilig når man er ferdig.

 

Kesam er genialt, jeg bruker det masse. Av og til til litt dressing, du kan bruke det i brød, på taco og til dippen stedet for rømme. Grønnsaker med kesam dip, magert, sunt og godt:) nam nam. Jeg bruker og endel cottage cheese, mye som pålegg men man kan erstatte noe av smøret i f. eks paibunn med cottage cheese.

Kjempegøy hvis vi kan dele litt sunne oppskrifter og mat ideer her inne.

 

Lykke til videre til dere alle.[/quote']

 

Hei Ingrid.

Gratulerer med enda en kilo!! :D

 

Ikke prøvd cottage cheese, hva kan du sammenligne det med?

 

Jeg har diabetes og da er jeg nesten nødt til å kunne vite mengde til enhver tid, også når jeg ikke spiser hjemme. Derfor har jeg latt vekta stå, og følger Fedon metoden når det gjelder mengde, håndflatemål, en håndflate med kjøtt etc. to med grønnsaker, maks en potet litt ris og pasta. Det funker for meg ihvertfall :)

 

Og lettere å følge den regelen resten av livet.

 

Hva er regelen for kosemerkene, mengden pr merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logget meg på første gangen i natt og bestemte meg vel ikke 100 % for fire dager siden' date=' d jeg begynte å vippe over på 80. er 160 høy, så min bmi er på 30,9 å det sto FEDME på mitt resultat.. Jeg trenger også hjelp, inspirasjon og et spark i baken av og til. Begynner den 24 oktober nå på grete roede kurs for første gang... Jeg ser dere støtter og følger logg av hverandre og det trenger jeg at noen gjør[/quote']

 

Bare å henge deg på :D

 

Hyggelig om du kan fortelle litt om deg selv, som vi andre har gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegøy hvis vi kan dele litt sunne oppskrifter og mat ideer her inne.

 

Lykke til videre til dere alle.

 

 

 

Hei.

 

Hvordan måler du mengde og kcal når du spiser borte?

Syns den måten høres veldig vanskelig ut egentlig, ihvertfall når man er bedt på middag til noen.

 

Hvor mange kcal skal man ha i løpet av en dag? Hadde vært moro å sjekka mine mengdemål en dag, og sett om det er innenfor anbefalt grense.

 

Is er godt for sjela :D Man kan kose seg en kveld og alikevel ha god samvittighet.

Jeg skeia ut med en hjemmebakt muffins hos tanta mi i kveld, hadde bursdag, men var flink nok til å stoppe etter en heldigvis :)

 

Trener du bare i gruppe, eller individuelt? Trena på helsestudio før, men gav meg ikke motivasjon, beste jeg vet er å kjenne blodpumpa slå og samtidig ha vind i håret. Å gå i skogen er visst mentalt bra også. Føler meg mye bedre etter en tur i skogen enn et par timer på helsestudio. Og jeg velger å bruke fler timer i skogen enn på helsestudio, bra intervalltrening også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngridPingriPingvin

Angående oppskrifter så bruker jeg også mye Grete Roede oppskriftene veldig greit når kcal er regnet ut på forhånd. Finnes jo også en egen oppskrift diskusjonsgruppe her som man kan plukke opp tips fra. Men hvis noen komponerer egne og div er det jo gøy å dele videre. Hender jeg veier alt før jeg lager noe og div, men er litt stress og av og til litt usikker om det blir riktig når det er blitt bearbeidet liksom. Hvis dere skjønner.

 

Hmm....hva kan man sammenligen cottage cheese med? Det er jo et meieriprodukt da, men vanskelig å si hva det smaker, smaker på en måte ikke så mye. Helt forskjellig fra kesam/rømme/creme fraiche stilen liksom. Jeg bruker mye knekkebrød med cottage cheese og litt frukt eller lett syltetøy på til kvelds. Jeg synes det er spesielt godt med kiwi på. Prøv.

 

Hvis jeg vet jeg skal ut å spise enten på restaurant eller hjem til noen prøver jeg å "spare" litt kcal iløpet av dagen. Hvertfall hvis jeg skal i selskap og ikke vet hva jeg får servert. Med "spare" mener jeg at man holder seg til mager mat iløpet av dagen, kanskje bruker frukt som pålegg og div. Da har man litt ekstra å gå på til middagen. Jeg har nå blitt ganske god på øymål når det gjelder pasta, ris og div og prøver å forsyne meg med ca 100 gram av det, er det salat/grønnsaker severere jeg meg rikelig med det. Begrenser saus og dressinger og ellers normalt. Det er hvertfall mine tips.

 

Jeg har nå avsluttet internettkurs, skal fortesette i samme bane fremover. Skal ha et par uker med ca 1400 kcal i gjenomsnitt per dag. Trenger dere da...gått veldig fint til nå, men kan nok bli noen harde dager. Har og fått besøk av tante rød....må passe på å alltid ha gulrøtter og andre grønnsaker i hus. Cherrytomater er jo en super god snack. Kan si jeg synes det er bedre enn mye godteri altså, og det er jo topp:)

 

Ble et langt innlegg dette.

Vil avslutte med at det er ingen matvare som er så dårlig at den aldri kan spises, men heller ingen matvare som er så dårlig at den alltid kan spises :D

 

God trening til de som har planer om det, det skal hvertfall jeg. Pumpe litt jern;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngridPingriPingvin

Et kosemerke er på 25 kcal (ikke mye, legg inn noe du er glad i da får du litt sjokk på hvor mye kcal det er i enkelte ting.) Iløpet av en uke har du 14 kosemerker, gjennomsnitt 2 per dag, men merkene kan brukes på en dag, iløpet av helgen eller jevnt over hele uken eller ikke i det hele tatt. Hvis merkene ikke brukes kan de ikke overføres til neste uke.

 

Kosemerker brukes kanskje i hovedsak til snacks og søtsaker, men kan selvsagt med fordel brukes til sunn snacks; nøtter, tørka frukt, frisk frukt (hvis det blir mer enn dagsinntaket) Drikker man alkohol regnes dette også på kosemerkene, kosemerkene kan også brukes hvis man ønsker litt mer middag enn hva det er "plass" til innenfor dagens inntak.

 

Håper det var en grei forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23
Hei.

 

Hvordan måler du mengde og kcal når du spiser borte?

Syns den måten høres veldig vanskelig ut egentlig' date=' ihvertfall når man er bedt på middag til noen.

 

Hvor mange kcal skal man ha i løpet av en dag? Hadde vært moro å sjekka mine mengdemål en dag, og sett om det er innenfor anbefalt grense.

 

Is er godt for sjela :D Man kan kose seg en kveld og alikevel ha god samvittighet.

Jeg skeia ut med en hjemmebakt muffins hos tanta mi i kveld, hadde bursdag, men var flink nok til å stoppe etter en heldigvis :)

 

Trener du bare i gruppe, eller individuelt? Trena på helsestudio før, men gav meg ikke motivasjon, beste jeg vet er å kjenne blodpumpa slå og samtidig ha vind i håret. Å gå i skogen er visst mentalt bra også. Føler meg mye bedre etter en tur i skogen enn et par timer på helsestudio. Og jeg velger å bruke fler timer i skogen enn på helsestudio, bra intervalltrening også.[/quote']

 

hvor mye du skal spise finnes en egen formel for, formelen er skrevt i en annen tråd i dette fora" så mye skal du spise hver dag"

og dette hjelper stort på vektreduskjsonen dersom du følger de anbefalingene..

 

jeg trener mest i sal timer, men også litt på styrkerom. Synes også det er deilig å gå en lang tur, gjør dette ca 1 gang i uka.

 

Det er som du sier lov å kose seg en kveld, bare ikke vi overspiser, flinke er vi der til å stoppe!

 

jeg synes det er vanskelig å beregne kcal når jeg spiser borte, jeg må da følge øyemål. og fylle opp med mye grønt og litt mindre av alt annet og ikke ta mye fett på maten.

 

i dag har jeg ikke veid brøet mitt, jeg lager selv og hvor mye en skive variere mye etter hvor tungt brødet er, så håper å ha spist riktig i dag..

 

Veiing i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer på trening på trening. Start med noe du liker.Jeg kombinerer litt med turer og trening i gymsal/ treningsrom.

liker også trening i baseng

 

 

 

 

 

Var i Stavern i går og veide meg .Det var vanskelig hadde gått opp litt. Min vekt nå er 89 .4

 

midjemål 113

 

Agate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

Du går helt sikkert ned igjen neste uke agate!!

 

flere som bli med på å sette opp trimpoeng og vannmengde?

 

Hva er målet deres med trimpoeng pr dag og hvor mye vann ønskere du å få i deg?

 

Jeg p ønsker å ha 7-9 trimpoeng pr uke, får ikke trimpoeng hver dag, men får ofte 2 trimpoeng når jeg først trener.

Jeg skal drikke minst 2 liter vann hver dag, merker jeg at jeg ligger under dette, drikker jeg mye vann på kvelden. Men ofte er jeg oppe i 3 l vann pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngridPingriPingvin

Jeg er gjerne med å rapportere trimpoeng. Synes jeg må ha minst 10 i uke, det kommer gasnke naturlig når jeg går på de treningene jeg gjør. Jeg får heller ikke trimpoeng hver dag, men får endel når jeg trener fordi det er ganske hard

trening.

Vann er ikke noe problem for meg, synes det er godt, men kan godt være med å raportere det og.

 

Agate:

Ikke mist mote. Det er mange som kanskje gåt litt opp i begynnelsen. Kroppen skjønner ikke helt hva som skjer hvis du har lagt om kostholdet drastisk og kan reagere med en vekt økning. Bare hols ut så får du resultat etterhvert og da er det virkelig vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mål ; - DRIKKE 2LITER VANN!!! (glemmer å drikke, blir fort dehydrert).

- 8 Trimpoeng, minimum, i uka.

- Svømme en gang pr. uke

- Finne meg en ny treningsform..fortest mulig :)

 

 

Litt om dagen min; hatt en fæl legetime, endte med at jeg måtte drikke to fulle glass med sukkerlake, og sitte på venterommet i to timer! *kjedelig*

De skulle visst overvåke blodsukkerstigningen, siden det har blitt så bra.

Har fått diabetes pga PCOS, så ikke sikkert jeg klarer å bli kvitt det, men jeg SKAL da prøve :D

 

Noen med Dia2 blir jo kvitt det ved vekttap..håper jeg er en av dem....

 

Alt dette endte med høyt blodsukker og føling i hele dag, litt stolt over at jeg alikevel gikk en time i dag. Hadde lyst til å legge meg på sofaen å sove resten av døgnet. Blir så trøtt når jeg har høyt blodsukker.

 

Oppdaget at jeg bor på et sted hvor det fortsatt fins Dame,Herre og familiesvømming, dette resulterte i at jeg ikke får begynt før neste uke :)

 

Men planlagt skogstur med masse små søskenbarn til helgen, da går jeg nok noen mil i løpet av dagen, så det får veie opp.

 

Problemet mitt akkurat nå, er at jeg ikke blir mett, pga blodsukkeret, kroppen skriker etter mat, fem min etter middag også, så sitter her med en pose gulrøtter og håper jeg ikke blir for fristet.

 

Syns dere jeg skal skrive opp sukkersjokolade etc. som jeg tar når jeg har føling?

Tror ikke dette er kcal kroppen tar opp, men som går rett i blodet. Ikke sjekket åssen dette fungerer. Problemet er jo at jeg må ta, det er ikke noe valg, blir litt drøyt å bruke kosemerker til dette kanskje? Har skrevet til nå, men usikker på om dette kommer til å funke. Når helgen kommer, og jeg har hatt en dårlig Dia uke, så skeier jeg jo ut.. Vil gjerne høre meninger..

 

Nei, nå har jeg skrevet noe innmari, må spare litt plass til dere også :)

 

Ps.Tusen takk for tips om kcal og kosemerker, flott å ha noen å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

kjempe bra at du skriver så mye. jeg skal være kort jeg nå, skal legge meg. nettop kommet fra veiing, minus 700g!

 

synes ikke du skal bruke kosemerkene når du har føling, det er noe kroppen MÅ ha, så da skal du få lov å spise med god sammvitighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe bra at du skriver så mye. jeg skal være kort jeg nå' date=' skal legge meg. nettop kommet fra veiing, minus 700g!

 

synes ikke du skal bruke kosemerkene når du har føling, det er noe kroppen MÅ ha, så da skal du få lov å spise med god sammvitighet:)[/quote']

 

 

Hei

 

Har en kjempenyhet!!!

Like før jeg er kvitt diabetesen min!!!! Akkurat vært hos legen, som sa at om ca 5 kg vil jeg bli kvitt det. Hun ringte kurslederen på et GR-kurs, og jeg fikk plass, begynner 31.10.07. Var jo egentlig fullt...

 

Er så glad nå :)

 

Gratulerer med minus 700g, dette går riktig vei for oss alle. Kommer oss nok i mål alle sammen. Nå har jeg mitt største mål i sikte, så er utrolig motivert. Kunne spist barkebrød om nødvendig :)

 

Da forandrer jeg veiedag til onsdag istedet for mandag, like greit å innføre dette nå. Da får jeg to ekstra dager på meg denne gangen :D

 

Du får ha en kjempefin dag, det skal ihvertfall jeg. Kunne ikke vært mer glad enn jeg er nå. Skal feire med litt aktivitet, lettere gira nå, så en lang gåtur blir bra, i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23
Hei

 

Har en kjempenyhet!!!

Like før jeg er kvitt diabetesen min!!!! Akkurat vært hos legen' date=' som sa at om ca 5 kg vil jeg bli kvitt det. Hun ringte kurslederen på et GR-kurs, og jeg fikk plass, begynner 31.10.07. Var jo egentlig fullt...

 

Er så glad nå :)

 

Gratulerer med minus 700g, dette går riktig vei for oss alle. Kommer oss nok i mål alle sammen. Nå har jeg mitt største mål i sikte, så er utrolig motivert. Kunne spist barkebrød om nødvendig :)

 

Da forandrer jeg veiedag til onsdag istedet for mandag, like greit å innføre dette nå. Da får jeg to ekstra dager på meg denne gangen :)

 

Du får ha en kjempefin dag, det skal ihvertfall jeg. Kunne ikke vært mer glad enn jeg er nå. Skal feire med litt aktivitet, lettere gira nå, så en lang gåtur blir bra, i sola.[/quote']

 

heia!

det var en kjempe bra nyhet! Så godt det må være for deg å vite at du snart blir kvitt diabetesen,. og positivt atdu fikk plass på et GR kurs.

Du skal se at underverkene begynner å skje nå som du starter på kurs!

 

jeg er nå ferdig med mitt 1. kurs, men skal fortsette på 1 kurs til, jeg gleder meg!

Så nå er jeg opptatt alle trsdager frem til midten av desember.

 

I dag stod vi(sambo og jeg) opp 9.30 for å gå å trene. Jeg tok 1 time i sal mens han tok styrke. det var en skikkelig god start på dagen, får så mye ut av den da!

 

håper du får en fin dag videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngridPingriPingvin

Hvordan har helgen vært for dere? Jeg har hatt en avslappende rolig helg. Var på kino på fredag, da haddee jeg litt smågodt, men bare sånn 6-7 ting, er stolt av det:) Ellers har det vært en sunn helg. Trengte å komme meg etter forrige helgs enorme utskeielse.

 

Så bra at diabetesen din vil forsvinne med vekttap Marita. Det må jo være en super motivasjon. Stå på.

 

Så flink du er til å trene Madamin. Det er så deilig å begynne dagen på den måten. Imrogen skal jeg på en knallbra styrketime. Instruktøren er kjempeflink. Gleder meg.

 

Ønsker alle en god uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

jeg har hatt en bra helg!

Hjemme kveld på fredag, med godteri, som vi spiste opp på under 30 min, men da var det ikke mer å få den kvelden, og det gikk veldig bra!!

 

Lørdag var det opp tidlig for å trene, og shoppe litt med sambo. PÅ fest hos ei venninne på kvelden, og da holdt jeg meg til å bare drikke Pepsi Max *stolt*

Ble litt snop, men tenkte at jeg fikk velge mellom alkohol og godteri denne helga.

Og fikk skryt for å klare å holde meg til brusa:)

 

Ingrid så filnk du er som spiser så lite godt på kino besøk, det klarer ikke jeg!!!

 

I dag har vi gått en 40 min tur, rundt songsvann, det var skikkelig deilg å komme seg ut av hus en liten tur.

 

Nå står middagen for tur.

 

Ha en fin ettermiddag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...