Gå til innhold

"Støttegruppa :) "


Gjest Isabel

Anbefalte innlegg

Gjest Mamsen 69

Tulla, så koslig at du er tilbake:)

Og, vekta får vi ta nå, nytt år med nye muligheter vettu;)

 

Hvor på Østlandet bor du da? Telemark her:)

 

Isabel, hvor går ferien i vinterferien? Vi lurer på Gran canaria som vanlig, eller Thailand hvis vi får til 2 uker...

 

Ha en super dag jenter, her venter grytene nå, hehe

 

Klemz fra meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Idag var første dag på jobb etter ferien.... puh... tungt.... he he.

 

Matmessig har det gått veldig fint både i går og i dag.... men spist litt lite i dag... ennå....:)

 

Har også hatt en litt spennende ettermiddag. Sønnen min har vært til utredning for "kiss- kidd syndromet" i dag, og det viste seg å stemme... han har det. Hvis dere lurer på hva det er, så gå inn på http://www.kiss-kidd.no. Mange barn får feiaktig diagnosen ADHD når det mange ganger bare er denne skjevheten i nakken som er problemet..... utrolig spennende :(

 

Han fikk en behandling i dag... så nå er det bare å avvente å se om hans uro demper seg..... Håper det :) !!

 

Vi reiser til Gran Canaria: Bahia Feliz..... og vi gleder oss veldig. Men når sant skal sies, så er vi jammen glad for den fine snøen som kommer nå, og gleder oss veldig over den også. Elsker å gå på ski alle sammen her. Herlig :)

 

Hei Tulla: fint at du er tilbake. Ikke tenk på oppgang i jula du... da kan du bare lese mine tall fra sommeren til nå... så blir du trøstet... he he

 

Kommer innom senere for å se om det kommer flere innom med tanke på den nye tråden. Dumt å opprette en ny uten at de andre vet det ... kanskje.... eller??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag på jobb for meg også - og rett på masse møter. Puh! Juleferie, hvor ble du av??? w015.gif

 

Isabel, kiss-kidd-syndrom hørtes ikke så greit ut. Så fint dere fikk konstatert det, så får vi håpe det blir en forbedring med behandlingene for sønnen din. Vinterferien kommer kanskje akkurat passe som belønning for strevet? Så deilig det hørtes ut med Gran Canaria-tur!

 

Ellers håper vi også på snø og skiføre. Får vi det, er ikke vinterferien på hjemmebane å forakte heller.

 

Merwell, jeg bor i Akershus. Akkurat nå er jeg imidlertid klar for å rømme tilbake til Trøndelag, hvor vi var på juleferie... Strutsepolitikk frister nå, jeg er verken klar for jobb eller videre slanking. Og jeg som trodde jeg var uthvilt! Men det var en tøff tilbakekomst på jobben, jeg har veldig mye jeg må ta fatt på, og det helst i går.

 

Når det gjelder å ta fatt på vekta, skal jeg nok sjekke status ved anledning (rakk ikke det før frokost i morges), men orker ikke ta fatt på fornuftig spising ennå, er rett og slett ikke motivert! Jeg vil unne meg litt flere julekaker før jeg tar fatt :( (Hvorfor er jeg så usannsynlig glad i pepperkaker?)

 

Men trene skal jeg, det er vel det viktigste å komme i gang med tror jeg. Og hvis dere synes jeg blir for negativ her, så får dere si fra, så kan jeg heller slenge meg på igjen når jeg er klar til å ta opp kampen med de resterende kiloene...

 

Klem fra Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen 69

Tulla, bare heng med, alle har sine tider hvor vi trenger litt mere tid, og du har vel snart spist dem opp, hehe??

 

Trøndelag er fint, har vært der endel da jeg var yngre, min mor og familien kommer derfra....

 

Isabel, jeg har faktisk ikke hørt om det han har tidligere, men skal sjekke ut siden:)

Godt å få et svar, og bra at det ikke er adhd!! :(

 

Vi var forresten på Bahia Feliz for 3 år siden, og dere kommer nok til å kose dere!! Herlig:)

 

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er overhodert ikke negativ Tulla...... dette må du kjenne og føle på selv, det er viktig. Nytter jo ikke å starte på noe når man ikke er 100% motivert formuansett... blir jo bare nederlag, og det kan vi spare oss for :)

 

Ja, det var helt klart tungt å starte opp igjen i dag.... mange planer og mye som skal på plass. Jeg søkte om 80 % nå etter jul, og fikk det innvilget hvis jeg ønsket. Jeg ville da helst hatt en dag fri i uka, og det fikk de ikke til, og dermed takket jeg nei likevel. Av erfaring vil jeg bli sittende å jobbe hvis jeg likevel skal dit hver dag, og da kan jeg like godtl ta meg betalt... he he...:(

 

Ellers er det kanskje lurt å fortsette med denne tråden inntill det er kommet tilbake noen flere?? jeg synes kanskje det. ...

 

Det at min sønn har Kiss- kidd er ikke noe farlig eller skummelt. Det er kun en skjevhet i de øverste nakkevirvlene som må på plass. Skjevheten er som følge av en hard og tøff fødsel, hvor han satt fast og måtte presses ut av en sykepleier utenfra (klemte han ut med fysisk styrke på magen min). Dette er en svært vanlig tilstand hos barn født med sugekopp, tang, keisersnitt, blitt presset ut osv....

 

Men nettopp denne skjevheten er viktig for reflekser, sanser, konsentrasjon, balansen osv.... han får så store spenninger av dette at det kan skape uro i kroppen hans, og han har helt klart en bedre balanse på høyre benet enn i venstre... f. eks hinker han godt på det H og svært dårlig på det V benet. Han har også mye uro i seg. Han holder også i blyanten svært hardt...og ofte feil når han skal skrive. Disse barna har gjerne hatt kolikk som barn, grått mye, hatt problemer med amming/ mat og søvn. Når de blir eldre kan de fort bli klassens klovn... for å kompensere for spenningen....Dette er relativt ukjent i Norge ennå, men det er uttallige fine solskinnshistorier på de få som har fått hjelp... De fleste foreldre sier de har fått en ny unge, hvor uroen har dempet seg og balanse og atferd også er endret til det positive. Ikke så rart kanskje... når spenningen er borte...

 

Huff... ble litt langt om kiss- kidd dette.... sorry... en mors iver.... he he

 

Ha en flott kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen 69

Isabel, har lest såvidt littegrann... hm... hvordan fant du ut eller tenkte du på at de var det syndromet da? Har som sagt aldri hørt om det engang jeg..

Håper behandlingen virker raskt på ham, stakkars gutt... ikke rart at han har vært urolig... kommer nok til å bli en helt annen, og roe seg ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen 69

Bra at du forklarer isabel, dette var interessant!!!

Sikkert mange barn som skulle fått hjelp for dette...

Man har så lett for å gi barn diagnosen adhd, og det stemmer ikke i alle tilfeller, og det er på tide at legene tenker litt nytt, og virkelig finner ut av ting.

 

Du har sikkert stått på som en hønemor, og nå får du betalt:)

 

Klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk spes. ped.- koordinator på skolen som tipset meg om dette... jeg hadde aldri hørt om det selv. Helt utrolig at det da skulle være det. Fysioterapeuten sa at det var en tydelig skjevhet der...og sønnen min fikk vondt under undersøkelsen på steder han ikke skal normalt kjenne engang... utrolig tilfeldig og flaks og godt for oss :) Grunnen til at hun tipset oss om dette, var at vi under en samtale, nevnte at vi hadde tenkt å utrede han for ADHD. Da sa hun: Nei, før du gjør det... så sjekk ut om kiss- kidd.... særlig hvis jeg hadde hatt en tøff fødsel, han hadde hatt kolikk, vanskeligheter med søvn osv. Og det hadde vi jo hatt... alt det der.... så derfor ordnet vi en time ganske raskt....:)

 

Ikke så mange fysioterapeuter som kan dette ennå...men utrolig nok, en av dem er her i Kongsvinger her hos oss. På SIA har de allerede startet med dette som en normal rutinesjekk av babyer raskt etter fødsel.... utrolig BRA;)

 

Ja, jeg har stått på... he he... har til og med klart å få 100% støtte til han på skolen i form av en ekstra voksen til klassen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen 69

Helt utrolig! Det skal jammen ikke mye til før ting faller på plass, men det er tilfeldighetene som avgjør om hjelpen blir riktig noen ganger...

I dette tilfellet er det jo bare helt supert:) :(

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å få dette ut.... for det viser seg at alt for mange barn har fått diagnosen ADHD i stedet for... og må slite med den diagnosen resten av livet. Så kan han/hun kanskje bare har en skjevhet i nakken som det kun er noen få behandlinger som må til for å rette opp skjevheten og får alt til å endre seg for barnet......(og mange rundt=)

 

De har sett at det er en stor tendens og sammenheng mellom barn av tøffe fødsler og kolikk og søvnproblemer --> mye uro --> får diagnosen ADHD (eller problembarn)....MEN nå viser det seg at kiss- kidd kan være årsaken hos veldig mange....... utrolig, men sant!!! :( og logisk egentlig... at den skjevheten oppstår når man må "ta i så hardt" for å få de ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen 69

Ja, det er desverre sant, det er helt sikkert. Håper det kan bli bedring på dette området slik at flere får riktig diagnose, og den hjelpen de trenger.

 

Dette skal jeg jammen ha i bakhodet, og har algret siden på favoritter, hehe:)

 

tydelig å se på bildene der også.... lett å kjenne igjen hvis man vet om det, og det er tydelig ihvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merwell: ikke alle man kan se det så tydelig på. Min sønn kan man ikke se det på i hele tatt... bortsett fra på balansen på venstre ben..... og balansering på bom-- men da må man jo vite om det.. he he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. ja du.. det er han allerede.... han er egentlig utrolig flink motorisk.... grov motorisk altså.... han er aktiv, høyt og lavt hele tiden... og litt "klovnen"... så artig at vi fant ut dette. Er jo sånn med dette som alle andre diagnoser... at man ikke har alle symptomene ... men noen... og da er det jo så flott at man ved en enkel undersøkelse og hos fysioterapeut finner det ut.... De kjenner det med en gang :( Han sa at mange barn som kom til hadde det ikke, men at her hos min sønn var det tydelig.

 

Se på denne:

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2116894.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiss-syndrom er en feilfunksjon eller en blokkering i de øvre nakkeleddene. Feilfunksjonen kan føre til en asymmetrisk utvikling hos barn, dårlig balanse og motorikk.

 

En studie gjort av tyske Dr. Biedermann viser at gutter (63,7 %) er dobbelt så ofte rammet av Kiss enn hva jenter er (36,3 %).

 

Får man ikke behandling for Kiss kan det føre til Kidd.

 

Kidd-syndrom er en forstyrret eller forsinket psykomotorisk utvikling. Symptomer kan være dårligere evne til å bearbeide sanseinntrykk og klossethet.

 

Kilde: Romerikets blad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen 69

hmmm... syns dette var veldig spennende, og interessant....

Jeg skal jammen ha det i bakhodet også, for det er nok mange som ikke vet at de har det.

Godt at det finnes mennesker som står på slik som de gjør, for å hjelpe folk, til tross for motgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen 69

Ikke så veldig mye bedre med dag nr 2 på jobb gitt.... jeg er stup-trøtt og hadde mest lyst til å bare pakke dyna rundt meg og sove mye lengre...

Godt at det er helg kl 14:)

 

Ha en fin dag alle sammen

 

Klem fra meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en lang dag dette her. Nå er jeg skrubbsulten og gleder meg til å komme hjem å spise.

 

Har i hvertfall fått rydda og forberedt en del...... og det er bra:) Mannen min og unga har vært på Oslo- tur i dag, så derfor jeg kan sitte lenge uten å ha dårlig samvittighet.... he he...:)

 

GOD HELG ALLE SAMMEN :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet tilbake fra juletrefest på skolen. I gymsalen - need I say more? Jeg er helt ør i hodet, og var på slutten ganske rede til å skyte fest-"generalen", fordi hun toppet det hele med å rope inn i mikrofonen med skarp stemme. Jeg er ikke så glad i høye lyder...

 

Men syvåringen er fornøyd og fikk med seg en venninne hjem, og det er jo det viktigste.

 

Merwell, det har virkelig vært utrolig tøft å starte opp igjen på jobb, jeg kjenner meg igjen i det! Ikke fikk jeg gjort noe av det jeg hadde tenkt de første dagene heller, så nå føler jeg at jeg fullstendig mangler oversikten. Men det kommer seg vel etter hvert.

 

Det var en skikkelig utveksling om kiss-kidd over her. Jeg har såvidt hørt om syndromet før, men kunne ikke mye, og det var interessant å se bildene på nettsiden, Isabel. Håper virkelig din sønn får like mye utbytte av behandlingene som solskinnshistoriene der. Det må være en stor lettelse å ha fått en forklaring på uroen hans som faktisk lar seg behandle bort!

 

Takk for oppmuntrende ord til meg - jeg henger med, og regner med at motivasjonen for å gjøre noe kommer gradvis, samtidig med at kakeboksene krymper... Jeg har allerede konstatert i speilet at jeg nok må kvitte meg med noen kilo til utover de jeg hadde før jul. Har ennå ikke fått tatt en skikkelig morgenveiing, men kveldsveiing med klær gjør at jeg anslår ca. 1 - 1,5 kg pluss etter jula. Får kanskje våge meg på i morgen tidlig. Kanskje 62 kg (mitt opprinnelige mål) likevel er et godt mål, men da krever det en del innsats utover våren. Har tenkt å klare det uten kurs, forhåpentligvis, og ta det veldig gradvis. Når kakene er spist... ;)

 

Jeg har iallfall trent, både torsdag morgen og i dag, før festen. Og nå tror jeg jeg skal dale ned i sofaen og slappe av og komme meg etter lydkakofoniet. Mannen i huset agerer kokk, så jeg kan ta det med ro.

 

Ha en fin lørdagskveld jenter!

 

Klem fra Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen 69

Hei, både Isabel og Tulla

 

Bra at du fikk gjort så mye Isabel, og uten dårlig samvittighet, som vi ofte får hvis ting tar litt tid....

Håper du har fått slappet av og kost deg resten av helgen!

 

Tulla, håper også at du har fått slappet av helt etter festen, og at denne uka her blir lettere:)

Kiloene dine skal du nok bli kvitt også, ta en veiing imorra tidlig og bli ferdig med det, og kanskje kaster du resten av kakene? Hehe;)

 

 

Jeg skal bare jobbe mandag, så 'fri' tirsdag og onsdag.

Skal nemlig ta koloskopi, tror jeg det heter.... Tarmundersøkelse, slange på 4 meter!!! på onsdag... Det betyr faste og avføringsmiddel tirsdag, og det gruer jeg meg til.... Kommer til å sulte:(

Gruer meg til slangen også.....

Grunnen til at jeg skal igjennom undersøkelsen, er at tanta mi (riktignok 72 år) har fått tykktarmskreft, og det døde både mormor og morfar av også, så jeg har fått det på begge sider....

Jaja.... klarer nok dette også, men gleder meg til det er overstått

 

Her kom det 50 cm snø igår, og ungene kooooser seg:)

 

Ha en flott søndag!!

 

klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Ja her har det også lavet ned i ett siden i går.... min kjære sønn er ute før jeg rekker å reagere... he he. Godt han kan kle på seg godt :) Vi skal i dag ut å gå på ski alle sammen... langrenn er moro;) Vi skal koke pølser på termos, og ut på tur.... Jeg tar med meg knekkebrødet mitt....og et eple....

 

I går spiste jeg god mat og godis og koste meg på ettermiddagen og kvelden. Har tenkt at lørdagen er den dagen jeg skal spise mine "gulrøtter".... ellers vil jeg sprekke totalt... men jeg prøver å ikke overdrive likevel. Tror jeg fortsetter med å veie meg på onsdager da det er den dagen jeg startet på.....så blir det riktig ;)... men må nok lure meg på vekta en liten tur i morgen tidlig for å "sjekke pulsen"...hehe....

 

Tulla: å være en motstander av å kaste mat/kaker er en god egenskap.... men kanskje du da skal finne andre løsninger enn å spise de selv?? Jeg skal sende med dattera mi pepperkakenei barnehagen, slik at de kan kose seg. Krumkakene, serinakakene, kokosmakroner blir mat for småfugler som så sårt trenger mat nå som det er så mye snø og vanskelig å finne mat.... Når det gjelder ristoppene og kransekakene så koser min mann og barn seg med det i helgene, og det er snart tomt. Jeg har ikke rørt en enestse julekake etter nyttår :) Flink altså.... he he....Stå på Tulla!!!!!

 

Merwell: Lykke til med undersøkelsen. Den kan være ubehagelig, men heller det og få vite, enn ikke å vite....

 

Ha en super duper søndag.... og en ting til... det er sååå deilig å være igang igjen med å veie maten og full skjerpings. Jeg er bare sååå motivert!!!! Herlig!! Dette skal vi klare ALLE TRE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...