Gå til innhold

Gravid og holdevekten dagbok


melis

Anbefalte innlegg

Har skrevet endel på denne tråden nå, litt morsomt å nå over 100 innlegg!

 

Men jeg må innrømme at jeg gleder meg også til å starte en helt ny tråd etter at bebis har kommet hvor det forhåpentligvis vil dreie seg litt mer om vekt NEDGANG og ikke OPPGANG;)

 

Så langt har helgen gått bedre enn forventet, ikke noe inntak av hverken is eller godteri til tross for piknik og middag ute igår. Spiste salat med krepsehaler uten dressing til lunsj og cæsarsalat med kylling til middag. Sistnevnte var det litt dressing på, men selv om jeg nok overdrev kcal inntaket da jeg la det inn igår klarte jeg ikke komme opp i mer enn 1700 kcal totalt. Men helgen er jo ikke over enda, så vi får se hvordan det går:)

 

Ser ut til at det fine været har forlatt oss igjen, er ihvertfall skyet her:( Men på den andre siden slipper jeg å ha dårlig samvittighet for å sitte inne idag med vond og støl kropp etter en veldig aktiv dag igår!

 

Fortsatt god pinse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Har klart å snu døgnet litt jeg da. Sov leeenge idag og klarer liksom ikke komme meg i seng nå. Skal gå hvert øyeblikk, men tenkte å bare skrive noen ord først.

 

Merker at jeg trives godt med å gå på kurs, har så langt ikke lært noe jeg ikke kunne fra før, men klarer jo faktisk å ikke skeie ut med usunne ting, så det er tydelig at det var dette som skulle til for å holde meg i ørene;) Er spent på torsdagens veiing, har forberedt meg selv på mulig oppgang, magen skyter fart ihvertfall, så noe på meg vokser uansett hvor sunt jeg spiser:D

 

Nå er det natta kjenner jeg! Sov godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vekta ikke har steget alt for mye fra sist uke, har jo vært veldig flink nå. Det aller beste hadde jo vært om den viste det samme som sist, men tror kanskje det er urealistisk også, ser at magen har vokst bare den siste uka!

 

Men jeg føler meg veldig bra om dagen og har verdens beste samvittighet både for meg selv og for lille bebisen i magen og da får det nesten være greit om vekta øker litt også...

 

Kjenner at nedtellinga har begynt nå, 5 uker igjen til termin idag:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er kursrapporten sendt. Vekta viste det samme som sist uke så jeg er fornøyd!:D

 

Vekt idag: 74,2

Uker på vei: 35+3

 

Skal prøve som sist uke og la vekta være fram til neste veiedag, synes det fungerer greit.

 

Ellers er det jo 17. mai på lørdag , skal prøve å holde meg innenfor kcal grensen min, i tillegg har jeg en hel ukes kosemerker som jeg kan bruke til det jeg måtte ha lyst på:)

 

Ha en fin torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 17. mai er vel overstått og vi hadde en veldig hyggelig dag!:)

 

Men jeg må innrømme at det ble altfor mange kcal tilsammen, hadde en liten sprekk allerede på fredag med en is og da var det jo egentlig ikke mange kosemerker igjen... Men her har det blitt både nøtter, potetgull, sjokolade og is... Ikke lett å telle nøyaktig hva man spiser når det blir sånn, men prøvde å registrere så godt jeg kunne. Kom opp i 2500 kcal tror jeg totalt... Huff, er nok innerst inne litt skuffa over meg selv:(

 

Men jeg lar meg ikke knekke av den grunn! Idag er en ny dag og jeg starter på ny frisk! Snikveiing idag viste 74,3 så det har ikke skjedd katastrofale ting på vektfronten heldigvis!:D

 

Så nå skal jeg være "flink" og forhåpentligvis blir det ikke så mange fristelser før den lille tassen kommer ut. Imorgen er jeg 36+0!!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått en hel times tur med mann og barn! Veldig stolt!:)

 

Gikk rett på kjøkkenet og lagde mat etterpå, ytrefilet av svin med poteter og grønnsaker, nam nam:) Og til tross for fet saus kom alt på 391 kcal og jeg som egentlig skal spise 600 til middag...

 

Nå har jeg ramla sammen i sofan, bekkenet har tatt fullstendig streik, men det er det verdt etter helgens utskeielser. Har god samvittighet jeg nå, og 17.mai er nesten glemt;)

 

Ha en fin søndagskveld!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var det en som ikke var glad for at jeg ikke hadde lagt på meg! Nei, det mente han ikke var bra og til neste gang (om 2 uker) var det værsågod å ha lagt på seg litt. Prøvde å forklare at en liten endring når det gjelder inntak av godteri og søtsaker hadde gjort sitt, men det ville han rett og slett ikke høre på!

 

*rister litt oppgitt på hodet nå*

 

Jeg føler meg ihvertfall veldig bra og magen vokser, det så han jo selv også, så jeg fortsetter med godt mot! Er jo ikke mange gangene jeg skal innom der igjen før termin heller, kanskje bare et par ganger? Har nemlig planlagt å få denne ungen ganske presis rundt termin, haha!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scorpiogi

huffda....dumme legen :) Neida....Men tror du har rett i at det går helt fint.. Jeg forklarte både lege og jordmor tidlig at jeg gikk på greteroede-kurs for gravide, og jeg fikk full velsignelse fra dem begge. Det er jeg glad for. Bare forklar opplegget for legen din, fortell hvor mye du spiser hver dag, og HVA du spiser. At du har et variert og godt kosthold, og går turer i ny og ne, han må jo forstå det!

 

Uansett, har du vært veldig flink og forsvarlig og jeg er enig i at du skal gjøre det som er riktig ;) stå på, ikke lenge igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror jeg må forklare han litt nøyere neste gang om ikke vekta har endret seg til det. Men så er jo sannsynligheten stor for at den har gått litt opp til da også. Tross alt siste innspurt nå disse ukene og jeg venter på vannet for å si det sånn;) Nesten rart jeg ikke har hovnet noe opp hverken i fingre eller bein enda...

 

Ellers blir det kanskje kafetur idag og jeg er litt spent på hvordan det går... Vet jo at det ikke er noe problem å motstå evt. fristelser, men jeg håper jeg har kommet dit at det ikke skal føles som jeg går glipp av noe ved å stå over selv om andre (som kan spise hvasomhelst uten å legge på seg) spiser kaker og boller rett foran meg... Har bestemt meg for å unne meg en ekstra kaffelatte istedet:)

 

Ha en strålende dag i sola:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scorpiogi

Ja jeg håper på at det at vi lever en litt sunnere livsstil skal resultere i at det kanskje ikke kommer så mye vann....Det hadde jo vært nokså hyggelig.. :)

 

Får testet det ut nå iallfall. Sist hadde jeg veldig mye vann!

Ha en fiiin dag, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så ille å ikke spise deilige_kanelboller_med_innbakt_vaniljekrem, kremt kremt.... Bare jeg som er sååå glad i vaniljekrem da....

 

Helt seriøst klarte jeg meg bra og det var jo ikke så ille å stå over. Spiste deilig grovt rundstykke med jordbærsyltetøy uten smør (hadde jo bare tine smør der, fy og fy) og drakk kaffelatte med lettmelk. Koste meg selvfølgelig like mye for det!:)

 

Er litt spent på veiing på torsdag, har svingt litt med kcal denne uka, spesielt pga 17.mai, men så nå at snittet ligger på over 1950, husker ikke nøyaktig tall, men nærmere 2000 enn 1900 da... Så vi får se om vekta har gått litt opp denne gangen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er rapporten sendt inn og jeg har bekjent mine synder fra forrige helg. Heldigvis har det ikke gått utover vekta, den er den samme og jeg har tom gått ned 2 cm, 1 i halsen (av alle steder) og 1 i overarmen. Er kjempefornøyd med det!:)

 

Vekt idag: 74,2

Uker på vei: 36+3

 

Nå er det jammen meg snart helg igjen og jeg satser på at denne helgen går bedre enn forrige. Mannen skal få totalt forbud mot å kjøpe godis eller potetgull som jeg liker så slipper jeg fristelser. Vi har egentlig ganske forskjellig smak akkurat der så det byr ikke på store problemer heldigvis! Selv har jeg planlagt å kjøpe inn Heistad gele og vaniljesaus som er ganske så kcal fattig og det gleder jeg meg til, håper den er god!;)

 

Ha en strålende torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tidlig morgen idag, lille snupp vekka oss rett før 6 og ville absolutt ikke sove mer. Ikke mye å gjøre da annet enn å stå opp. Mannen har gått og lagt seg igjen så her sitter vi da, snuppa ser tegnefilm og jeg sitter litt på datan;)

 

Handleturen igår gikk fint, flinke mannen kjøpte godis jeg ikke liker og jeg fikk tak i både gele og vaniljesaus som jeg skal lage etterpå, så kan den spises ikveld etter taco! Nam nam:)

 

Fikk meg en runde hos frisøren igår også og det var deilig! Godt å få sånt unna før bebisen kommer. Om ikke annet kommer jeg ihvertfall til å se bra ut på håret i barseltiden. Husker fra sist at jeg ikke følte meg noe særlig så denne gangen er jeg føre var og gjør det jeg kan for å føle meg litt freshere;)

 

Ha en super helg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gele med vaniljesaus fra Heistad = super erstatning for lørdagsgodt! Har spist masse (er jo så godt med vaniljesaus) og bare kommet opp i 100 kcal. Deilig for en som synes det er vanskelig å begrense seg med det søte og kunne spise så mye man har lyst på! Har fortsatt 250 kcal igjen av ukas kosemerker. Kommer nok til å lage den flere ganger ja:)

 

Ha en fortsatt super lørdag!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så sinnsykt tung i kroppen idag... Sov lenge og kjenner at jeg klarer liksom ikke å våkne ordentlig. Var ute og gikk en liten tur igår og kjente det da også, det er som om magen plutselig har kommet litt i veien og beina føles som bly. Kanskje ikke så rart med 3 uker igjen, men har liksom ikke hatt det sånn til nå så alt føles plutselig litt slitsomt. Tok en snikveiing idag og fikk litt sjokk kan man si, ikke bare føler jeg meg tung, jammen er jeg blitt tyngre siden torsdag også. Vekta viste 74,9 og det var jo virkelig et lite hopp. Vi får se åssen det blir til torsdag, kan jo svinge litt begge veier det nå... Kanskje det er all geleen fra helgen som har satt sine spor til tross for lite kcal, ikke vet jeg...

 

Nok syt!

Idag skal vi ha deilig laksefilet til middag med poteter og grønnsaker og det gleder jeg meg til. Ikke så ofte jeg får lage fisk. Går mest i fiskekaker og fiskeboller og slike ting. De andre i familien er ikke så glad i det, men en gang iblant trumfer jeg gjennom og lager litt ordentlig fisk!:(

 

Ha en fortsatt fin mandag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke så tung idag heldigvis, til tross for en ganske søvnløs natt. Eller egentlig ikke søvnløs, heller veldig kort natt. Har nok ikke sovet mer enn ca 4 timer så her blir det nok en liten hvil litt senere. Deilig å ha muligheten til å legge seg å sove igjen om man føler for det. Må passe på å nyte det nå mens jeg kan!

 

Tok en liten tur på vekta for å se hvordan det lå an idag og heldigvis var det en liten nedgang fra igår, veier idag 74,6, altså 0,3 kg ned fra igår. Ikke greit å skjønne seg på den vekta alltid... Ikke for det, jeg synes jeg har vært både heldig (og flink;)) som har holdt vekta stabil nå i flere uker så det skulle vel bare mangle om den ikke stiger litt nå de siste ukene, det må jeg nok bare akseptere!

 

Ha en fin tirsdag!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg bare må skylde på graviditeten, jeg er bare såååå trøtt og tung i kroppen. Orker nesten ingenting før jeg er helt skjelven og svimmel. Hadde jo en litt bedre dag igår, men idag er alt slitsomt igjen... Og ikke er det noe galt med kostholdet heller. Er jo flink som bare det! Spiser jo masse frukt og grønnsaker og drikker masse vann! Heldigivs er det bare 3 uker igjen til termin nå, håper tida flyr avgårde!;)

 

Er forberedt på vektoppgang imorgen, men merker at jeg ikke depper av den grunn. Så lenge jeg gjør alt riktig og med så kort tid igjen er det umulig å legge på seg noen usunne kg ihvertfall. Det som kommer nå går nok fort av igjen etterpå.

 

Skriver mer etter veiing imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare litt heller! 1,1 kg opp viste vekta fra sist uke. Jaja, hva var det jeg skrev igår? Jeg depper ikke av den grunn... Og det skal jeg heller ikke gjøre. Idag måtte gifteringen av en stund da jeg sto opp, er spesielt hoven i henda om morgenen. Men det går litt bedre utover så nå er den på igjen, heldigvis. Men det betyr at jeg begynner å få litt vann i kroppen og det kan jo være noe av grunnen til at vekta har gått opp såpass... Håper jo nesten det.

 

Vekt idag: 75,3 kg

Uker på vei: 37+3

 

Hadde det ikke vært for at jeg går på kurs tror jeg faktisk jeg hadde droppa å veie meg noe mer fram til termin...

 

Men det var vel nok negativitet for en dag!

 

Nå skal jeg fokusere på de hyggelige tingene jeg skal fremover, bla skal mannen min og jeg på date på lørdag. Det blir nok siste gang vi er barnefrie på en stund og det kommer til å bli så koselig. Lenge siden han og jeg gjorde noe bare vi to også, blir jo liksom til at man ordner barnevakt når man blir invitert bort, ikke så ofte man har barnevakt bare for å tilbringe tid sammen alene. Jeg gleder meg ihvertfall!;)

 

Ha en fortsatt fin torsdag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scorpiogi

Ja det begynner å nærme seg nå! Er sikkert en del vann som er kommet til i kroppen...

Jeg har ikke fått noe vann enda, heldigvis, men er jo laaangt etter deg i løypa :) Blir 30 hele uker på lørdag....Vekten min er sånn passe stabil enda, det er bra! Men jeg ligger jevnt over på 2000 kcal hver dag, klarer liksom ikke å havne på 1900...men det er jo bedre enn å bare spise i vei, tross alt. :)

 

Du gleder deg vel nå til du er ferdig, kan jeg tenke meg. :)

Har dere navnet klart, eller?

Uansett, bare å stå på nå, ikke lenge til en kan forvente vektNEDgang i stedet. Det blir herlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å innse det nå, merker at føttene er blitt litt større om kvelden, spesielt om jeg har vært mye på beina. Og varmen hjelper ikke akkurat... Men den skal jeg ikke klage på, det er utrolig deilig å slippe å ha på masse klær som strammer om dagen... Og slippers, det tror jeg er Guds gave til gravide kvinner:D

 

Så utrolig flink du er Scorpiogi, det er jo fantastisk at du holder vekta stabil! Og om du får i deg 2000 eller 1900 kcal, akkurat det tror jeg ikke er så farlig;) Sier til deg som du har sagt til meg tidligere; dette kommer du til å få igjen for når du har født!;)

 

Mannen min og jeg hadde verdens koseligste date igår, deilig å bare fokusere på hverandre for en gangs skyld! Koste oss med god mat og dessert og etterpå var vi på kino. Men jeg må innrømme at selv om det er utrolig deilig å ha litt barnefri så skal det blir godt å se lille tuppa igjen og:)

 

Ha en fortsatt fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde legetime i ettermiddag og jammen viste ikke vekta hos legen 1,4 kg mer enn den gjorde sist. Fikk ikke noe kjeft ihvertfall. Derimot rundet han det opp og sa, ja du har jo lagt på deg 2 kg (!) siden sist, det er vel vannet som gjør det... Haha, må jo smile litt, synes kanskje det var å ta i litt og legge på over 0,5 kg og i tillegg "unnskylde" det litt med den kommentaren :confused: Blir nok aldri helt fornøyd han der... Men vann har jeg helt klart i kroppen nå, fikk +1 i ødem på helsekortet.

 

Gleder meg så til dette er over. Jeg har jo sagt til meg selv at jeg ikke skal henge meg opp i termindatoen og absolutt ikke forvente at det skal skje noe før den tid, men allikevel er det som jeg ikke klarer annet enn å se etter tegn og vente på at noe skal skje snart. Og fortsatt er det 2 uker igjen!

 

Gruer meg litt til veiing imorgen. Denne siste uka har det blitt litt mye av det gode med date i helgen og bursdagsfeiring igår. Kake og boller... For ikke å snakke om vann i kroppen... Blir nok opp imorgen og, spørsmålet er bare hvor mye:(

 

Skal uansett skrive etter rapportering imorgen, god natt!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat noen stor overraskelse at vekta har gått opp igjen. 0,4 kg siden sist torsdag. Så idag ser det sånn ut:

 

Vekt idag: 75,7

Uker på vei: 38+3

 

Håper å ikke komme over 77 før jeg føder, det er akkurat 14 kg mer enn det jeg veide før jeg ble gravid denne gangen og er helt akseptabel vektøkning i løpet av et helt svangerskap synes jeg. Og for ikke å snakke om at det er under HALVPARTEN av det jeg la på meg sist. Hehe, burde egentlig ikke deppe over den vekta når jeg tenker over det, men heller juble over at jeg ikke har 20 kg å bli kvitt i tillegg til de 13-14 kg (?) jeg ender på til slutt... Endel forsvinner jo allerede ved fødsel og jeg synes å huske at jeg mista endel kg i ukene etter fødsel sist, riktignok sikkert mye vann for jeg var ganske sprengt, men det er lov å håpe at noe renner av også denne gangen.

 

Ja, så sum av summarum skal jeg altså ikke deppe over vekta, men glede meg over at alt er så mye bedre enn sist, hehe!:)

 

Ha en fortsatt fin dag!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hjemme hos ei venninne på lunsj idag og tenkte at det ikke ville by på noen større utfordringer... Men min snille, søte venninne hadde bakt en utrolig deilig kake i anledning bursdagen min og serverte oss kake og is. Kan jo ikke si nei til det!!!:) Heldigvis hadde hun masse frukt også så noe sunt ble det ved siden av ihvertfall. Men det var ukas kosemerker alt på en gang og før helgen har begynt engang.... Jaja, som jeg har sagt før, spist er spist!

 

Imorgen skal jeg på shopping, og da blir det nok lunsj ute, men da kan jeg jo bestemme helt selv hva jeg skal bestille så jeg regner med at det går bra! Kan liksom ikke skli ut mer nå etter denne siste uka, har jo tross alt betalt mange penger for å gå på kurs:)

 

Ha en fin torsdagskveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og like greit var det. Tror babyen presser på noen nerver for jeg har sånne knivsmerter nedover i beina, kjennes ut som jeg ikke klarer å stå når jeg får det.

Merker det blir litt bedre med en gang jeg får satt meg slik at babyen ikke presser nedover. Så jeg tror det var like greit å være hjemme idag... Har vært sinnsykt varmt idag og, måtte ta en kald dusj for ikke å bli helt uvel. Enda jeg sitter inne i gjennomtrekk...

 

Men da slapp jeg jo unna å gå i noe kcalorifelle idag ihvertfall;)

 

Ha en fin sommerkveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...