Gå til innhold

Livet er en lek.... og en dans på roser


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

Gjest Smallgirl

Flott å se at du har kvittet det med juletillegget;)

 

Jeg er enig med deg jeg også når det gjelder snø, for her er det som i Bergen, den kommer vi må måke for å få frem bil ol, så regner det og det blir til slaps og is. Så jeg lengter mot våren jeg også. Måtte den bare komme med masse tørrvær og lite vind :(

 

Ha en super dag

 

klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 565
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...

Noen som har laget noe godt i det siste?

 

Kuttet opp masse grønnsaker*, freste det i gryten, hadde oppi godt med masalakrydder, koriander, buljong, kummin og vann+maizena. Til slutt hadde jeg oppi couscous, sukkererter og fersk spinat. Det var så utrolig godt!!

*løk, vårløk, gulrot, stangselleri, squash, aubergine, cherrytomater, purreløk, ingefær, chili, rød paprika, rødkål.

 

Jeg merker at jeg blir mer og mer glad i grønnsakretter. Det er mengder av variasjonsmuligheter, kalde og varme retter, og bare ved å tilsette urter eller krydder forandres hele smaken. Har du noen gode tips?

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det litt italiensk preg på middagen. Kokte opp fiberspaghetti i italiensk buljong. Stekte karbonadedeig med stangselleri, løk, vårløk, squash, cherrytomater, vann+italiensk buljong, pesto, tomatpuré, italiensk krydder, timian. Jevnet sausen med brun maizenajevner. Serverte pasta med sausen, litt revet parmesan og en grønn salat.

Deilig!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant på en suppe selv... ikke sikkert jeg husker alt, men gjengir det jeg husker. Helt perfekt til kalde vinterdager/kvelder. Jeg ble VARM!

 

Sterk Kylling og nuddelsuppe:

Kyllingfileer. Kuttet opp og brunet i panna. Litt stor biter

Sopp , delt opp og brunet

Aubergine -"-

Squash -"-

Purre,

Løk

Kuttet alt opp og hadde oppi kokende vann med grønnsakbuljong etterhver som det var brunet og kokte sammen en stud. Mot slutten av koketiden tok jeg oppi nudler som var knust. Jeg hadde oppi en dach m søtchilisaus og salt og pepper.

Magert og godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, laget en av mine favorittoppskrifter fredag: Indisk kyllingsuppe, oppskriften finnes her på siden. Den er utrolig god! Laget en stor porsjon og satte restene i kjøleskapet til febersyk kjæreste. Heldigvis er det ikke influensa, for nå er han mye bedre. Kanskje suppa som hjalp? :)

Er hekta på supper nå i vinterkulda - det er godt med noe som varmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Milia og steg. Deilige supper! Gode tips.

Har laget en annen mager og nydelig suppe denne vinteren, spinatsuppe.

En pose fersk spinat skylles og renses om nødvendig. Kok opp et par stilker finnhakket selleri, et par timiankvister, et laurbærblad, en halv finhakket løk og et par buljongterninger(gjerne med urter) i en liter vann. La det koke 5 minutter før du har i spinaten. Etter et minutt kan du bruke stavmikseren og kjøre suppen jevn. Serveres med nykvernet pepper, en klatt mager kesam, et hardkokt egg eller et par skiver rugbrød. Utrolig magert og fantastisk godt!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det litt inspirasjon fra østen.

I en stekepanne med høye kanter ble alt stekt, før vesken ble hatt i sammen med linsene og kokt til de var møre, og tilslutt tok jeg i spinaten:

kyllingkjøttdeig

hvitløk, finhakket

vårløk, i ringer

løk, finhakket

stangselleri, finhakket

sukkererter, delt i to

ingefær, finhakket

gulrot, finhakket

røde linser

kyllingbuljong

vann

fiskesaus

østerssaus

tomatpuré

sterk chilisaus

søt chilisaus

sesamolje

fersk spinat, has i det siste minuttet

koriander, massevis!

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere opplevd vektøkning i forbindelse med mensen? Jeg går opp over et kilo! Det gjør ikke sinnstemningen noe lettere akkurat...

Er litt i stuss for tiden. Holder meg til kcal'ene jeg skal ha og trener 3-4 ganger i uken, enda øker vekten sakte men sikkert. Har øket med et par kilo siden i sommer. (Det jeg gikk opp i julen er borte igjen.) Liker det absolutt ikke. Når jeg måler cm har jeg de samme målene, og jeg merker ingen forskjell på klærne mine. Kan forklaringen være så enkel som at jeg har økt muskelmassen min og dermed vekten? Kjenner litt panikk lurer i bakhodet. Jeg er "kjempeflink", og vil ikke opp i vekt. Erfaringer noen?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall veldig sannsynlig at muskelmassen har økt så flink som du er med treningen. Og uten at jeg kan si at jeg har direkte erfaring med akkurat det :-) så stemmer det jo med alt jeg har hørt- dvs at muskler veier mer enn fett- og så lenge målene er de samme, er det ingen fare på ferde. Men når det er sagt, kjenner jeg meg igjen ift "panikken" din....vi er jo litt opphengt i det med vekt- naturlig nok, siden det er målet vårt på om vi går opp eller ned!

 

Og ift vektøkning rundt mensen kjenner jeg meg godt igjen! Vekten øker definitivt- for meg og med sikkert ett og et halvt kilo - og jeg føler meg rett og slett veldig "oppblåst" i kroppen. Det er ganske ubehagelig- og jeg må egentlig "berolige" meg selv veldig med at det er helt naturlig....uten at jeg føler meg overbevist! Og da hjelper det faktisk å høre at andre sliter med det samme:-)

 

Ha en fin lørdag!

 

-nå skal jeg ut og prøve skiene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hjemme hos mamma i helgen i forbindelse med morsdagen. Som alle mammaer i hennes generasjon stilte hun med hjemmebakst og solid kost. Det ble nok spist flere kcal enn jeg syns er ønskelig, men ikke verre enn at jeg tåler det. Det jeg liker mindre er kombinasjonen med dårlig tid til trening på grunn av mye jobbing. Det er ikke lett å få til alt hele tiden!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jamen ikke lett å få tiden til å strekke til. Men når det er sagt, syns jeg jo at virker som du er veldig flink til å få tid til trening selv om du jobber mye :-)

 

Jeg har vært på turen min i dag- og med all den snøen som er i Bergen nå, ble det veldig "baksete"- sånt må det jo bli noen ekstra kalorier forbrukt av!?

 

Ha en fin kveld! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det får være trøsten med snøen. Dvs jeg liker snø....når jeg kan gå på ski! Her i byen syns jeg snø egentlig bare er kaos- selv om det blir penere ute med snø....jaja, det blir vel ikke så lenge den ligger- sånn er det her hos oss.

 

Jeg ser at du er like flink! Noe så imponerende, kess!! Hurra for deg!

 

I dag har jeg ikke gått turen min- men jeg satt bilen hjemme da jeg skulle på jobb, og det innebærer en del gåing til og fra jobb-totalt en halv time....dessuten har jeg gjennomført styrketreningen min, så alt i alt, ganske fornøyd, får jeg si!

 

-ha en fin kveld-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag testet jeg mitt splitternye skiutstyr for første gang etter jul. Det var jo et utrolig vakkert vær, bikkjekaldt, men sol. Kledde meg godt og tok på de lekre skistøvlene og skiene, og tråkket av gårde. Gikk ikke så lenge i dag, men skal utvide etterhvert som føttene venner seg til støvlene.

 

Reiser til faren min i Belgia på lørdag, så da pakker jeg joggeskoene mine. Det er gode løpeforhold, flatt og bart, og det passer meg utmerket. Det hadde vært utrolig deilig å bryte den magiske 1 times grensen, og løpe litt lenger. Faren min er et råskinn på sykkel, så kanskje jeg kan løpe når han sykler. Da kan han passe farten og avstanden, mens jeg løper.

 

Så var det blitt "freddan". Fantastisk!

Ha en glimrende fredag alle sammen.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, fullfres...det er skikkelig energisk- og godt å lese! Ser for meg at den 1-times løpegrensen snart blir sprengt!!

 

Jeg har vært laber på trimfronten de siste dagene...har ikke fått anledning til skituren jeg så gjerne skulle tatt. Har planer om å få tatt den i helgen- eller kanskje i dag når jeg kommer fra jobb!

 

God tur igjen- og god helg!!

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Ingers rugbrød og treningstøy i baggasjen er jeg pakket og klar. Klar for krokus og varmegrader! Det er meldt et skikkelig belgisk ufyselig vær, men pytt!

God helg til alle!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært så deilig med bare fortau, varmegrader, krokus og yrende liv i byen. Har fått løpt meg noen lange turer, rundt 60-75 min., og gått i timesvis. Litt trening på overkroppen har det også blitt, shoppingposer er ganske tunge når det er mange av dem:) I dag startet jeg dagen med en times svømmetur, og flere timers shopping med en venninne etterpå.

Matinntaket har vært godt over det anbefalte, så nå er det bare å jobbe hardt en periode for å kvitte seg med overskuddet. Skal trene hver dag en stund for å komme på rett spor igjen.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med trening hver dag en periode Ninni. Ja det kan være lurt med en skikkelig sjau for å komme seg på sporet igjen. Det pleier hvertfall å funke for meg.

 

Ha en god, sunn og sporty helg!!:):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig det høres ut med disse vårtegnene. Her i nord er våren enda langt unna, men dagene er blitt mye lenger, sola varmer og det er lyst lenge. Jeg gleder meg til jeg skal ta meg noen joggeturer i lett antrekk.Og så ser jeg veldig frem til noen fjellturer til sommeren. Jeg misliker ikke vinteren men foretrekker vår, sommer og høst hvis jeg kan velge.

Dette blir min første sommer som rimelig ferdigslanket og det skal bli deilig. Sist sommer var forsåvidt veldig bra, jeg hadde gått ned såpass at jeg jeg trivdes i sommerklær.

 

Kan jeg spørre deg om du har oppskrift på Ingers rugbrød?

Ha en fin helg.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Ingers rugbrød finnes i flere varianter, men dette er standardoppskriften. Enkel og god!

NinniR:)

Ingers rugbrød

Antall porsj. 1

1,3 kg fin sammalt hvete

200 gr fin sammalt rug

200 gr helkorn hvete

75 gr gjær

2 ts strøkne ts salt

9 dl hvetekli/kruskakli

1,8 liter lunkent vann, helst 37 grader

(evt. 1 l søt eller sur skummet

melk + 8 dl vann)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

 

FREMGANGSMÅTE: 1 porsjon gir ca 60 brødskive

Tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former. Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemperatur.

 

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet.

 

Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time.

 

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være. Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg. Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt! Liker du brødene mindre fuktig, er det bare å dekke det til og steke det litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Jeg pleier å ha mer frø og kjerner i brødet, og erstatter gjerne noe av hvetemelet med havremel for mer smak. Det fine med dette brødet er at det kan skjæres i tynne skiver om man ønsker det, det smuler lite og holder seg lenge.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...