Gå til innhold

Livet er en lek.... og en dans på roser


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

  • Svar 565
  • Created
  • Siste svar

Mener du at du skal på kurs hvor du blåser glass selv altså Ninni? Noe så fantastisk da. Visste ikke at det fantes engang jeg. Har jo sett det på Hadeland og det er utrolig fasinerende. Må være herlig å kunne gjøre det selv!

Hva skal du lage da?:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt neste liv skal jeg bli glassblåser og konditor. Men det blir forhåpentligvis lenge til...

Tull til side:), glassblåsing er ikke likt NOE annet jeg har gjort før! Det er dramatisk å jobbe med glass. Du må være hyperkonsentrert, lynrask, ha kjempegod finmotorikk og tåle ekstrem varme. I tillegg må du være veldig tålmodig og tåle å jobbe hardt og lenge, og så går kanskje alt i knas...

Men du verden så ufattelig morsomt det er!! Du må gjøre alt selv, nemlig, fra begynnelse til slutt.

 

Satt og så gjennom bildene fra forrige kurs for å repetere litt begreper og teknikk. Det er et år siden, nesten 40 kg... Jøss, så annerledes jeg ser ut!

Jeg kom hjem med en del prøver på ulike teknikker, og to nydelige glass. Denne gangen skal jeg på et kurs med amatører som er mye mer erfarne enn meg, så jeg får bare henge med så godt jeg kan. Kurset er hos glasskunstneren Ida Løchen i Kirkeristen i Oslo. Sjekk på nettet, hun er seriøst dyktig, og lager de vakreste ting.

 

Hva jeg skal lage denne gangen? Det gjenstår å se. Et glass med stett, håper jeg, og kanskje med litt farge... Det blir nok nye bilder på facebook, tenker jeg.

 

Har tenkt meg på en lengre tur på søndag. Har savnet treningen ganske mye, så nå er jeg veldig klar for trim. Hadde to gode turer på fjellet forrige helg, og tror nok kroppen er klar. Tenker å starte tidlig og gå alene i mitt eget tempo. Får ta med godt med drikke, og et par epler:).

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig både med glass og 40 kg Ninni. Klart du ser annerledes ut!

 

Har gått en tur nå på morgenen jeg og det var 1 kuldegrad og is på alle vannpytter. Fyterakkern!!!

Men det er sol da, heldigvis!!!!!!!!!:(:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du fikk deg en fin tur i dag da! -kanskje i finere vær enn vi har her...for nå regner det kraftig! Men tidligere i dag var det opplett...og da var jeg på en fin tur, ikke så høyt tempo....men, men!

 

Hvordan gikk det med glasset da? Høres veldig deilig ut å jobbe med glass og farger....tror jamen jeg må prøve det!

 

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagsturen ble på nærmere 4 timer, over Krokskogen, i skikkelig driv! Startet kl.9 om morgenen og gikk alene i det fantastiske høstværet. Strålende sol, nydelige farger og en stillhet som gjorde underverker for sjelefreden. Følte meg full av energi etterpå, og fikk gjort masse når jeg kom hjem.

Glassblåserkurset er ikke riktig enda. Gleder meg bare så veldig! Skal fortelle om det senere:)

Nå har jeg også meldt med på et blomsterdekorasjons-kurs. Tre kvelder, hver onsdag i tre uker, i november. Julen står for døren, og i år skal dekorasjonene mine kanskje bli litt mindre amatørmessige:) Tenker nemlg å fylle fritiden fremover med noe utviklende, noe som avleder oppmerksomheten fra mat og sofakroken.

Har fryst medlemskapet mitt i Elixia frem til 1.1.09, men etter helgens ukompliserte tur tror jeg det bare er å starte opp igjen. I god tid før ribba...

Nå er jeg på 63,4kg. Målet er nådd!!

Ha en strålende uke, damer!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja... Startet å steke rosettbakels sent i går kveld, og var ikke ferdig før nærmere kl. to! Ikke bare det, men jeg spiste ikke en eneste en. Sukk.. Tok med alle på jobben i dag.

Har fått med meg to kolleger til å gå over Krokskogen rett etter jobb på mandag. Vi skal spise middag der før vi drar hjem igjen. Håper det blir like bra vær som det var på søndag. Gleder meg allerede!

Nå skal jeg kose meg med litt puslearbeid til jul, men først skal jeg ha en kopp varm te og litt Sans is med blå bær og solsikkekjerner. Spiste maissuppe og knekkebrød til middag, så det tar jeg meg råd til med et smil!

Ha en fin kveld, damer!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosettbakkels er så nydelige å se på. Har bare sett dem på bilde i kokebok og ukeblad - smaker de godt?

 

Godt gjort, uansett, å la være å smake på noe mens du stod midt i den henrivende duften... Jeg bakte skillingsboller til foreldremøte i gårkvled, og unte meg en. Den var GOD! (og vi hadde fiskekaker og råkost til middag, så det tåles nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassblåsing, blomsterdekorasjoner og baking............... Skal si du er i farta Ninni, blir helt imponert jeg!!

 

Maissuppe har jeg aldri smakt, selv om jeg er veldig glad i supper og lager det ofte. Hvordan gjør du det?

 

Ha en sunn og fin onsdag!! :o:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillingsboller hadde jeg ikke klart å motstå, så det baker jeg ikke. Gjærbakst er min akilleshæl, desverre. Elsker det, og unngår det så godt jeg kan.

 

Når det gjelder rosettbakels så jukser jeg litt med oppskriften. Har min egen variant med litt krydder for smakens skyld. De er florlette og veier ingenting, så man tåler en til kaffen en gang i blant eller til jul.

 

Rosettbakels

Ca. 100 stk.

 

3 egg

6 ss sukker

2 dl potetmel

4 dl hvetemel

2 ts vaniljesukker

1/2 ts kardemomme

1/2 ts ingefær

1 ts kanel

4 dl vann, eller 3 dl vann og 1 dl øl

 

Rør deigen glatt og fin, ikke pisk røren. La røren svelle en time eller to, rør i den et par ganger.

Varm 500 gr smult i en liten tykkbunnet kjele til 175-180 grader. Varm rosettjernet i smulten, la fettet renne av og dypp jernet røren nesten opp til kanten. Flytt jernet over til smulten, vipp bakelsen av og la den steke til lys gylden. Fisk bakelsen opp med en tynn trepinne, la den dryppe av og legg den i en liten bolle med sukker eller sukker/kanel. Legg bakelsen over på papirkledd rist. Når kakene er kalde, legges de i lufttett kakeboks.

 

Disse kakene gjør seg godt på kakefatet til jul, de er vakre og ikke så vanlig lenger.

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maissuppe er såre enkelt å lage. Bruk hermetiske maiskorn, eller ferske hvis du har, kok halve boksen i kyllingkraft eller gønnsakkraft til de er møre. Bruk en stavmikser og kjør til det er en jevn suppe. Ha i litt muskatnøtt, og smak til med timian, salt og pepper. Ha resten av maiskornene og en skvett matfløte eller Vikingmelk i suppen og kok forsiktig til kornene er møre. Ferdig. Nam, nam!! Jeg bruker gjerne et grovt knekkebrødeller Ingers rugbrød til.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på Elixia for første gang siden operasjonen. Det ble 10 min rask gange, 20 min jogging og 15 min styrketrening. Ikke mye, men en vidunderlig start. Etterpå tok jeg et vidunderlig langt dampbad. Er så glad for at treningen gikk bra. Det betyr at jeg sakte men sikkert er på vei tilbake til god form. Hurraaa! Jeg blir så glad.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på Elixia for første gang siden operasjonen. Det ble 10 min rask gange' date=' 20 min jogging og 15 min styrketrening. Ikke mye, men en vidunderlig start. Etterpå tok jeg et vidunderlig langt dampbad. Er så glad for at treningen gikk bra. Det betyr at jeg sakte men sikkert er på vei tilbake til god form. Hurraaa! Jeg blir så glad.

NinniR:)[/quote']

 

Å så kjekt, Ninni. Glad på dine vegne! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente styrke med armene i 10 minutter i går, og er ikke støl i dag. Kunne ikke vært mer fornøyd. Nå vil jeg tilbake til trening 3-4 ganger i uken igjen. Plan for de neste dagene:

1. lørdag: sjauing og rydding i hagen, rydde kontoret med min kjære(stooort prosjekt!)

2. søndag: Elixia, gå fort 10 min, jogge 20 min, styrke 20 min, dampbad

3. mandag: tur over Krokskogen rask gange 3,5 timer

4. tirsdag: slappe av

5. onsdag: Elixia, gå fort 10 min, jogge 20 min, styrke 20 min, dampbad

6. torsdag: slappe av

7. fredag: hyttetur/overnatting med kolleger, slappe av

8. lørdag: hyttetur/overnatting med venner, tur på fjellet 2 timer

9. søndag: hyttetur/overnatting med venner, tur på fjellet 2 timer

10. mandag: slappe av

 

Så får vi se... Gleder meg mest til turen over Krokskogen. Skal gå med to gode kolleger. Drar rett fra jobb. På Sunvolden dusjer/skifter vi og spiser middag før vi drar hjem igjen.

Håper det blir en riktig sunn uke:) for oss alle!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger fint i forhold til skjemaet mitt, og hadde en fantastisk tur i går. Dro rett etter jobb med to kolleger i strålende solskinn. Gikk over Krokskogen, brukte tre timer. Halvveis over ble det mørkt, snart bekmørkt, og jeg var glad jeg hadde hodelykt. Hadde med litt nystekt eplekake. Spiste med verdens beste samvittighet. Vel fremme ved Kleivstua ble vi hentet av mannen min, og vi kjørte til Sunvolden. Der fikk vi dusjet og tatt badstu før vi dollet oss opp og gikk i restauranten for å nyte et nydelig måltid.

Reinsdyrfilet, potetpai, soppstuing og kirsebærsaus. Solbærsorbet og solbærshot til dessert. Herlig!!!

Og tenk, på en vanlig hverdag...

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott måte å gjøre hverdag til fest på...og til og med fest på en måte som gir god samvittighet! Dette var lurt- et eksempel til etterfølgelse!

 

Jeg bor i Bergen- og jobber i sentrum der "alle" fjell er innen rekkevidde uten særlig organisering rett etter jobb....så dette skal jeg jobbe for å få til!

 

Ha en fin dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har kommet i gang med trening igjen Ninni, og for en herlig tur!!:)

 

Er såret ditt helt fint nå eller?

 

Her laver det ned ute og det er jeg IKKE klar for enda kjenner jeg..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger fint i forhold til skjemaet mitt' date=' og hadde en fantastisk tur i går. Dro rett etter jobb med to kolleger i strålende solskinn. Gikk over Krokskogen, brukte tre timer. Halvveis over ble det mørkt, snart bekmørkt, og jeg var glad jeg hadde hodelykt. Hadde med litt nystekt eplekake. Spiste med verdens beste samvittighet. Vel fremme ved Kleivstua ble vi hentet av mannen min, og vi kjørte til Sunvolden. Der fikk vi dusjet og tatt badstu før vi dollet oss opp og gikk i restauranten for å nyte et nydelig måltid.

Reinsdyrfilet, potetpai, soppstuing og kirsebærsaus. Solbærsorbet og solbærshot til dessert. Herlig!!!

Og tenk, på en vanlig hverdag...

NinniR:)[/quote']

 

Høres helt herlig ut! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe i Bergen sentrum må jo være perfekt. Det ligger midt i smørøyet med turmål, da! En av kollegaene mine som var med på turen, er fra Bergen. Hun fortalte mye og fargerikt om turer i og rundt sentrum av Bergen. Dessuten er det mange hyggelige restauranter der man kan avslutte en sånn "rett-fra-jobben"-tur. God tur!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snør det skikkelig også. Det tok en og en halv time å kjøre en tur som til vanlig tar 12 minutter. Det lå biler strødd i grøftene. Sukk.

Kom meg på Elixia i dag og fikk trent etter planen. Det går kjempefint. Såret er helt fint, men jeg teiper det som anbefalt. Det beste er at jeg kan rette meg helt opp nå, så jeg ikke får så vondt i ryggen mer. Alt er bare fint, med andre ord!

Hurra!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...