Gå til innhold

Livet er en lek.... og en dans på roser


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

Hvor lavt i kcal kan man gå og allikevel få en god kake? Har eksperimentert en god del, og her er oppskriften på en nøtterullade som er god og mager, og svært rask å lage.

 

Nøtterullade med mangokrem

 

Kakebunn:

1 dl nøtter, males fint

1 dl mel, hvetemel eller Toro finbakstmel(glutenfritt)

4 eggehviter

1,5 dl sukrin

Fyll:

1 beger mager vaniljekesam

1 moden mango

1/2 appelsin

finhakket mynte(kan sløyfes)

 

1.Sett ovnen på 175 grader, kle stekebrettet med bakepapir.

2.Mal nøttene fint og bland med mel.

3.Stivpisk eggehvitene, tilsett sukrin litt om gangen under videre pisking til du får en tykk marengsmasse, vend forsiktig nøtter/mel med en slikkepott.

4.Smør blandingen jevnt utover bakepapiret så det dekker ca.30x40cm og er ca.1 cm tykt.

5.Stekes 15-20 min., hvelv over på et annet bakepapir og dra av papiret kaken er stekt på. Kjøles litt mens du lager fyllet.

6.Skrell og kutt mango og appelsin i små terninger. Bland frukten (og evt. finhakket mynte) i kesamen og smør fyllet utover kaken før den rulles sammen og settes med skjøten ned på fat i kjøleskapet. La kaken stå kaldt et par timer før servering. Dryss over sukrinmelis før servering.

 

Hele kaken inneholder 1085 kcal:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 565
  • Created
  • Siste svar

Kan godt hende det dukker opp fler oppskrifter etterhvert. Det er alltid litt mer baking til påske, eller nærmere sommeren når det er mer bær og andre fristende ingredienserni fruktdisken:).

 

Det forsiktige smile skyldes følgende; ble sjokkert på mandag over 69,1 kg! Men i morges viste vekten 67,4 kg. Altså, på vei ned etter morsdagshelgen. Skal enda ned 3 kg til, men de sitter ganske standhaftig fast. Gir meg ikke!

 

Løp en time i går, og skal løpe en time i morgen. I tillegg skal jeg være ute på ski det meste av dagen på jobben. Liker ikke å gå på ski! Jeg vet det er unorskt og politisk ukorrekt og alt det der, men jeg er oppvokst i svømmebasseng og varmegrader uten ski i mils omkrets. Hadde ski på bena første gang da jeg var 10-11 år, og har aldri klart å venne meg til det. Dessuten er jeg ikke glad i snø og kulde, så ...

Nei, gi meg barmark og varmegrader så stiger humøret og treningslysten betraktelig! Og det kan ikke være lenge til nå:o

 

Heia våren!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia våren NinniR!

Helt enig, alt er bedre da.

Tror også jeg skal prøve meg på litt ski nå inspirert av OL osv, men jeg har aldri vært veldig god eller veldig glad i skigåing. Oppvokst i Bergen, kanskje er det grunnen.

 

Synes du er kjempeflink med trening og din innstiling til vekten; veldig inspirasjon til oss andre å lese om det her.

:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås i korreksen, det viktigste er å gjøre noe man liker mener nå jeg!!

Synes faktisk det er ganske ok å gå på ski jeg, så det har blitt noen turer nå. Denne uken har jeg også svømt 2 ganger, det er nok den aktiviteten jeg liker aller best. (bortsett fra å sitte stille og drive med håndarbeid altså..... (he, he)):o

 

Men det aller beste er selvfølgelig vår, sol og sommer!

HURRA!!!!!!!:):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen ble det en aktiv dag i dag, ja! Først ute på ski hele dagen på jobb, så to møter før jeg dro på trening på Elixia og løp på tredemølle. Så bar det hjem for å skifte og gå tur med venninder. Puh! Vel hjemme ble det pasta til middag. Deilig med noe som ikke tar så mye tid. Sausen ble ikke så verst, heller:)

 

250 gr sjampinjong i biter

5-6 vårløk i ringer

2 dl tomat passata

250 gr karbonade

1 ts spisskumin

1 ts Provencekrydder

1/2 ts grillkrydder

1/2 ts knust hvitløk

salt/pepper

1/2 ts tørkede chiliflak

pastaskruer

1/4 dl av kokevannet

Pastaskruer kokes etter anvisning al dente.

Karbonade og sopp stekes sammen, ha i alt det andre, kokes i 3-5 minutter før pastaen has i. Ferdig til servering! Godt og magert;)

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme klubb ang skia. Bortsett fra at jeg er vokst opp i en bakke, så og si med ski på bena. Liker best å snakke dansk i skiløypene jeg :o

Men jeg trener på å like dette hvite stoffet. For til tross for global oppvarming ser det ut til at vi nordboere må leve med store mengder hvert år. Og da er det jo bare å gjøre det beste ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket familien med ganske lette, men veldig gode sjokoladevafler i dag. Trengte egentlig ikke noe på dem, det var nok smak. Her er oppskriften:

 

Sjokoladevafler

1 beger mager kesam

1/2 l Litago sjokolademelk

2 dl havremel

2 dl hvetemel

2 egg

1 ts bakepulver

1/2 ts salt

1 ts vaniljesukker

2 ts sukrin

1 ts kanel

1/2 ts kardemomme

 

Rør alt godt sammen, la røren hvile 30 minutter og stek vafler.

 

God fredagskveld!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig middag i går. Kjøpte 4 scampispyd med chili og ingefær. Kokte villrismiks, lagde en deilig salat og stekte spydene til scampien var mør og saftig. Litt sweet chilisauce på toppen. Fant en spennende fransk yoghurt med "caramelle et beurre de sale" (om jeg ikke husker feil). Namm...

I dag blir det ytrefilet av hest med blomkål, aromasopp og provencepoteter. Gleder meg!

Det ble mye mat. Har løpt en drøy time i dag. Enda så sitter jeg her og vurderer om jeg skal gå en tur i det fine været. Sukk. Det blir nok rydding og klesvask i stedet. Ja ja, det er kcal forbrendt uansett.

Ha en fin søndag!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke født med tålmodighetsgen, så derfor er jeg nødt til å dokumentere for å kunne ha perspektiv på ting. For eksempel vekten min.

Jeg startet denne prosessen på godt over 100 kg, og har notert hver uke siden da. I to år noterte jeg hver dag hva jeg spiste, og i perioder har jeg også notert vekt hver dag.

Trivselsvekten ble satt ved begynnelsen av prosessen, men har stadig krøpet nedover. Nå har jeg 65 kg som mål, men lurer på om det er et realistisk mål. Det virker som om kroppen har siktet seg inn og låst seg på 67-67,5kg. Den minste variasjon i matinntak uten det faste resulterer i vekthopp som det tar tid og hard innsats å bli kvitt. Det er fremdeles sånn at kroppen sparer på alt den får inn, og det virker som den fremdeles er i "krise-spare-modus". Må jeg virkelig leve på randen av slanking resten av livet?

Jeg kjenner mørke tanker sniker seg på, ser ut av vinduet og hva ser jeg; snøen laver ned. Jeg er så lei snø og kulde!!! Kulden påvirker både psyken og kroppen. Kroppen går i vintermodus og sparer på kcal, og psyken min fordrar ikke mørket og kulden. Alt i alt en dårlig kombinasjon.

Har bladd litt tilbake her i HV og funnet ut at februar er av de tyngste månedene. Mannen min har vært forkjølet de siste ukene også, så jeg har måttet trene alene. Men så kommer alt det positive, da:

1. jeg har trent 4 ganger i uken selv om jeg har måttet trene alene

2. jeg har gjort avtaler om å gå tur med venninner hver uke i tillegg til trening

3. jeg har gjort flere sosiale avtaler enn vanlig

4. jeg har vært nøye med maten og prøvet ut nye oppskrifter og retter

5. jeg har notert ned, holdt øye med og fått perspektiv på vekten min

 

15.2- 69,1 kg(etter morsdag/fastelavn/valentines)

17.2- 67,4 kg

22.2- 67,0 kg

 

Så er spørsmålet om jeg er på vei nedover mot trivselsvekten, eller om det bare er små variasjoner? Dessuten lurer jeg på om trivselsvekten min er riktig, eller om det er et kunstig satt tall som sitter fast inni hodet mitt?

Det ble mye fundering. Nå får jeg jobbe litt i huset og spise litt frokost, og tenke på noe annet en stund.

Ønsker dere alle en fin mandag:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mørke tanker sniker seg på' date=' ser ut av vinduet og hva ser jeg; snøen laver ned. Jeg er så lei snø og kulde!!! Kulden påvirker både psyken og kroppen. Kroppen går i vintermodus og sparer på kcal, og psyken min fordrar ikke mørket og kulden. Alt i alt en dårlig kombinasjon.

[/quote']

ENIG!!!!!......

 

Og når det gjelder "å leve på randen av slanking resten av livet" som du sier, ja, det tror jeg faktisk at jeg må. Kjenner det er tungt å tenke på, og vanskelig å bli fortrolig med, men jeg har visst ikke noe valg.

 

Det gjelder å prøve å se det positive i dette da, helse- og trivselsgevinsten er jo tross alt stor!!

 

Heia oss!!!!!!!!;):P:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt ord, løssnøløping, men fryktelig tungt!

Har vært en tur på hytta i helgen, og siden jeg ikke er spesielt fornøyd med ski og snø, hadde jeg løpeskoene med meg. Å løpe i 5 cm nysnø er omtrent som å løpe i sanden på en strand, så da er det bare å drømme seg bort:). Det er ganske anstrengende og det ble en skikkelig god treningsøkt på den timen jeg brukte. Ikke noe som smaker så nydelig som havregrøt med sukrin og kanel etter en skikkelig løpetur!

I dag blir det en litt lengre løpetur senere på dagen. Treningen til Stockholm Maraton har begynt!

 

Ha en deilig søndag:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Kom hjem fra dobbel treningsøkt for en time siden. Da hadde mannen min laget thaisuppe med løk, paprika, vårløk og linser. Herlig, varmt, velsmakende og sunt!

Nå skal det slappes av:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Har stått krokete i alle retninger og skrudd sammen et terassemøblement fra IKEA. Det kan regnes som dagens første treningsøkt! Nå er det 12 km på tredemølle som står foran meg. Ha en strålende dag, damer!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vekten er ikke der jeg vil ha den. Enda. Trener mer enn jeg har gjort på lenge, men merker at jeg småspiser. Det skal det bli en slutt på. Må finne frem boken min igjen, og bli litt flinkere til å bruke dette forumet igjen.

Det er deilig at det er bart og lysere nå, så er det lettere å komme seg ut og løpe. Par måneder igjen til det store løpet, og jeg kan ikke ha for mye å dra på, så da jeg bare skjerpe meg litt!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NinniR

Det er visst en evig kamp dette her, det skal visst litt til for at kroppen skal avfinne seg med vekta. Det sies at den alltid vil prøve å finne tilbake til høyeste vekt- og jeg tror nesten det må være sant.

Jeg er også utrolig glad for at det går mot vår. Vi har hatt et aldeles nydelig vær den siste tiden, og jeg ser veldig fram til at snøen skal forsvinne. Har veldig lyst på tur i skog og mark. Veiene er såvidt bare men det er mye snø ellers. Det har blitt mindre trening på meg ute i vinter enn jeg hadde planlagt, dette skyldes litt at det var så utrolig kaldt fra jul til i mars. NÅ har jeg ikke så mange unnskyldninger lenger ;)

Lykke til videre med forberedelsene til løpet, jeg skal følge med deg :)

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg til angrep på de ekstra kiloene, fullt frontalangrep! I dag har jeg vært skikkelig skjerpet, har holdt meg til rett mat og masse drikke.

Hurra for meg;)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En evig kamp", ja, det er det visst!!..........

"Fullt frontalangrep" er bra!!

Lykke til med maratontrening! Jeg har sagt det før: det er tøft!

 

Ha en sunn og fin helg,

forhåpentligvis i sola! :D:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kroppen tilbake, takk for den NinniR!

For det er akkurat det dette handler om. Jeg kan ofte overraskes over at KROPPEN har så sterk vilje. Jeg som trodde at styringsenheten satt i hodet :)

 

Nå er du i rute. Flott treningsøkt og nedadgående vektkurve, kan det bli bedre ?

Jeg får ikke trent så mye om dagen fordi vi holder på å bygge ny terasse. Det er forsåvidt litt styrketrening i det da, men savner ei pulsøkt. I neste uke skal det prioriteres.

 

God helg fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var dagens 10km overstått. Datteren min overrasket meg når jeg kom hjem etter trening med en OnePiece. Fordi jeg fortjente det! Hun er et englebarn:)

Er fremdeles på rett vei, og jobber meg sakte, men sikkert nedover til idealvekten min.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...