Gå til innhold

Livet er en lek.... og en dans på roser


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

Her kommer noen:

 

Svogers fiskegryte:

500-600 gr torskefilet, 1purre, 1gul paprika, 1 rød paprika, 1ss olje, 2dl creme fraiche, 1 1-2ss søt chilisaus 1 dl grønnsagbuljong, 1ss revet ingefær, 1/2 -1 ts salt, 1 krm pepper.

Skyll og strimle purre og paprika- Fres grønnsakene i olje i en lav vid panne, feks traktørpanne eller wokpanne. Bland i creme fraiche, søt chilisaus, buljong og ingefær. La det småkoke i ca fem min. Skjær fisken i biter og legg den i. La det trekke i 5-10min til fisken har forandret farge helt gjennom. Smak til m salt og pepper. Server m ris og salat. Ruccolasalat og cerrytomater passer ypperlig!

 

 

Stegs fiskegryte:

1 boks tomater, fennikel, litt chili, blomkål, brokoli, vårløk, paprika,2ss smør kokes i en kjele. Krydre dette m oregano, basilikum, salt og pepper. trekk en blokk m torskefilet i egen kjele. Når grønnsakene har kokt seg møre har du i den trekte torsken og vender forsiktig i. Server m pasta eller poteter.

 

Torsk a la provence, vet ikke kilden men ser av kopien jeg har fått at den er hentet fra en kokebok el.

750 gr torskefile uten skinn,3 tomater, 2 grovhakket løk, 1ts finhakket hvitløk

3ssolivenolje, 400gr aspargesbønner friske eller frosne, 2 ts finhakket timian, 1ss finhakket flat persille, 10-12 sorte oliven, 1 1/2 ts salt, 1/4 pepper.

Skjær fisken i serveringsstykker og dryss salt og pepper over. Skold tomatene, dra av skinnet, fjern kjernene og del dem i tynne båter. Surr løk og hvitløk i olje til løken er myk. Tilsett tomater og aspargesbønner, timian og persille. la det hele surre til bønnene er ferdig kokt. til sett sort oliven ig smak til m salt og pepper. Stek fisken i smør eller olje og server den samen med grønnsakene. Brød er godt som tilbehør.

 

mvh Steg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 565
  • Created
  • Siste svar

Veldig glad i torsk jeg også, og så kan man jo spise så MASSE av det uten at det gjør noe, det liker jeg!! (he, he)

 

Pangasius har jeg aldri prøvd. Har "sett" på den flere ganger i butikken, men nå er jeg veldig skeptisk etter å ha lest at flere mener den smaker "mudder", at den ales opp i forurensede elver (Vietnam, oppdrett) og at pga måten den fores opp på inneholder den lite av de gode fettsyrene og mer av de dårlige. Høres jo ikke akkurat fristende ut, hva mener dere som har erfaring med dette?

 

Høres kjempegod ut den menyen din Ninni, kan vel ikke akkurat si meg enig i at du ikke er så god på fisk, som du sier, og så er du nok flink med "det lille ekstra".

 

Ha en sunn og fin mandag!!:):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Nå nærmer jeg meg gode "gamle" rutiner igjen. Har vært på svømming i dag. Hadde en fin rutine med svømming kl.8 på lørdager' date=' og nå har jeg vært på svømming tre lørdager på rad. Det er en deilig avveksling til tredemølla, og jeg belønner meg selv med sol og badstu etterpå. Er ferdig i 10-tiden, og har masse energi resten av helgen.

NinniR:)[/quote']

 

Åh, det må vel være verdens beste start på lørdagen?

 

Her jeg bor er det åpent basseng kun fredag ettermiddag/kveld, og det benytter jeg meg av så ofte som mulig. Da svømmer jeg så langt jeg rekker/orker på en time, og dette blir et definitivt punktum på jobbeuka og en skikkelig pangstart på helga. Dvs pang og pang - noen ganger sliter jeg med å holde meg våken gjennom "Nytt på nytt"... Men deilig er det :-)

 

Ønsker deg ei fortryllende uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe når det kommer til pangasius kess, men det er ikke så ille som det fremstilles. Noe av årsaken til at den har fått et så dårlig rykte i Norge er at den "klonkurrerer ut" norsk fisk på pris.

Pangasius kommer riktigmnok dårligere ut enn torsk og annen hvitfisk når det kommer til næringsstoffer. Den inneholder ikke like mye gode næringstoffer, og ikke så mye av det sunne fettet. Men for de som liker den, er det sikkert et godt og billig alternativ.

 

Selv er jeg veldig kresen på fisk og spiser den ikke av prinsipp fordi den har reist rundt halve kloden for å havne i fryseren på min lokale rema.

 

LilleTrille2;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Tusen takk steg, du ga meg noen herlige tips som skal prøves straks. Nå ble det fristende å bruke mer torsk. Så kommer et dilemma; er det ikke lenger politisk korrekt med torsk heller?

Er kjempeimponert over at du orker å svømme på fredag ettermiddag etter en lang arbeidsuke, fullfres. Det er tøft! Skjønner godt at du blir litt sigen etterpå:)

Nå skal jeg ut å lempe ved. God trening, det.

Ha en fin-fin kveld!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg helt død i kroppen i dag, men bestemte meg for å gjennomføre den planlagte treningsøkten på Elixia likevel.

Og takk og pris for det! Startet med å gå 5 min i 6,5km/t, økte farten til 9,5 km/t og gradvis opp til 10,5 km/t. Mot slutten økte jeg farten til 11km/t og 12 km/t, før jeg avsluttet med å gå. Totalt ble det 14,5 km på 1,5 time. Kjempefornøyd!

Forbrandt mer enn 1000 kcal, yeah, yeah, yeah!!

Nå er jeg på sporet;)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig å se at du holder koken. Virkelig til inspirasjon! Jeg fikk faktisk lyst til en tur på tredemølla av å lese det her. Den siste tiden har jeg kun gått på timer m/instruktør: BodyPump, step-puls, spinning og litt yoga. Og så har jeg gått litt tur ute i nydelig vintervær. Sola kommer straks tilbake og himmelen har vært utrolig vakker i det siste.

 

Stå på videre, jeg stikker innom innimellom.

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye bra trening, Jess! Jeg er helt håpløs ift timer med instruktør! Må kjøre mitt eget løp, klarer ikke passe på at jeg skal rekke en bestemt tid osv. Bare surr, selvfølgelig, men sånn er det bare. Har funnet ut at hovedsaken er at jeg får trent, at jeg trener sammen med mannen min og at jeg får trent når det passer meg.

Flott at du stikker innom, veldig hyggelig!

 

Jeg er mottakelig for alt innen matveien, steg! Merker at jeg ser like mye på matprogrammer som før, og jeg leser like mye matlitteratur som før, men med én stor forskjell. Nå tenker jeg hele tiden på alternativer til sukker/fett! Jeg "skriver om" alle oppskrifter og ideer til de passer mitt behov. Stadig oftere får jeg høre av matgjester her hjemme: Er du sikker på at dette er magert, det er jo så godt? He, he:) Det går nesten sport i det! Må innrømme at jeg savner å bake lekre kaker, men jeg gjør det til enkelte anledninger. Mat er fremdeles en STOOOR interesse, og glede.

Til helgen blir det rypemiddag med venner, namnam.

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som før sagt, jeg skulle gjerne vært en av dine middagsgjester. :D Søstera mi er sånn gourmetkokk, men hun har ikke kommet til de sunne alternativene enda kan man si;) Men, det er en ære å bli innvitert på sånn god mat. Og så er det så spennede med folk som har en stor lidenskap! Jeg skal lukte meg frem til hytta di i sommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, dro på med trening/skigåing hver dag i forrige uke jeg da, etter flere uker med slapphet, og det var visst ikke så lurt for nå har jeg så vondt i kneet at jeg rett og slett har problemer med å gå. At det går an!? Jeg har en "idrettskade" jenter! (he, he)............. :D

 

Jeg også ser på tv og leser masse om mat, men bare når jeg er i sunne, gode perioder, og da blir utfordringen å finne magre alternativer, som du sier. Det er gøy! Når jeg er i dårlige perioder er denne interessen dessverre borte som dugg for solen, og jeg bare dytter i meg alt mulig. Igjen: at det går an!?

 

Åååå ryper er det mange år siden jeg har smakt. Er det å få kjøpt eller må man kjenne noen jegere?

 

Vi skal ha noe sjømat, og jag skal få meg et par glass vin, før første gang i dette året.

HURRA!!!!!!:):P:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dagen som vanlig, på jobb. Så var det til tannlegen i lunsjen, og papirarbeid etterpå. Rett på trening etter jobb, 6 km på tredemølle. Hjem for å skifte til bobledress, og ut på tur med venninder og hunder. To treningsøkter mellom jobb og middag; slett ikke verst!

Vet ikke noe om alderen din Kess, men jeg har fylt 50 nå og må passe på ledd og muskler så det ikke blir "idrettskader" med tilhørende treningspauser. Ikke morsomt i det hele tatt! Tror jeg er "Superwoman", vet du;).

Ang.ryper; det går an å få kjøpt, men de er veldig sjeldent norske. Det som er dumt med det er at utenlandske(skotske) ryper ikke har innmat, og det gjør seg så innmari godt i sausen. Fenaknoken er en butikk i Oslo som selger ryper fra Alta, vet jeg. Men sjømat høres deilig ut, det og. Spiste scampi i thaiversjon i går, og det var syndig godt!

Steg, du får smyge inn oppskrifter på noen lette gourmetretter til søsteren din. Fant en herlig kokebok som heter "Under valnøttreet!, der er det fullt av herlig og sunn mat for gourmeter og deres matglade gjester:).

Skal holde utkikk etter snusende fjellvandrere til sommeren, jeg....

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dagen med stabling av ved og nømåking i tre timer. Ble god og svett. Så var det en deilig porsjon havregrøt for jeg ruslet i butikker med en venninde. Hadde gjester i kveld. Menyen besto av ryper med viltsaus, rosenkål/ selskapserter/ poteter/ Tyttebær og viltsaus. Multekrem til dessert. Er ikke gladi vin, så det ble vann til maten.Spiste fornuftige porsjoner, men det er så sjeldent jeg spiser såpass tung mat at jeg merker det skal bli godt å trene i morgen. Tror det var lurt å sette i gang forbrenningen skikkelig FØR måltidet i dag også. Skal bli spennende å se utslaget på vekten...

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt en del enklere hverdagsmat de siste dagen; linser og grønnsaker, grov ris med kylling og grønnsaker, ørret med ris og grønnsaker. Blue Dragon har mange gode sauser uten så mange kcal som setter litt ekstra smak på ris/pasta og grønnsaker. Spanderte på meg en skål med smoothie-bærblanding som jeg varmet i mikroen. Kjempegodt!

Fikk inn en god treningsøkt i går også. Nå føler jeg rutinene setter seg. Håper å gå ned litt utover våren, så her er det bare å være flink:)

Ha en strålende dag!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jammen helg igjen. Nå skal jeg prøve å være litt mer "asketisk", men jeg sliter veldig med fokus om dagen så vi får se. Det blir liksom litt sånn enten/eller. Ja, ja, det må vel gå seg til igjen........ ? :confused:

 

Det gjelder bare å ikke gi opp!

Ha en sunn og fin helg!! :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fin økt i svømmehallen i morges før det var på tide å ta turen til sportsbutikken og kjøpe nye løpesko. Asics Nimbus var skoen jeg valgte. Har hatt denne skoen før, og den fungerer bra på min fot. I følge katalogen til Asics har de løpesokker til hver enkelt skomodell, men det hadde de ikke hørt om i den sportsbutikken jeg var i. Kunne vært artig å prøve sokker som er spesielt designet til min løpesko, bare for å se om det er noen forskjell på løpsfølelsen.

 

Datteren min skal holde bursdagsselskap for en venninde i morgen. I kveld okkuperte de kjøkkenet og lagde tiramisu til morgendagens gjester. Tiramisu må være en av verdens beste desserter, så jeg holdt meg ute av kjøkkenet så mye som mulig. Det er enkelte fristelser som krever drastiske tiltak...

 

Da gikk det lettere med middagen; ørret, potet og salat. Deilig, og lett. Nå har jeg brygget meg en god kanne med te, og skal kose meg litt i sofakroken. Ønsker dere en deilig lørdagskveld!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet dagen med et blikk ut på snøfallet. Sukk!

Det var bare å kle på seg og begynne å måke. God trim å måke snø... Det tok litt tid, men jeg trøstet meg med tanken på alle kaloriene som forsvant underveis:). Så måtte jeg fylle på alle fuglematholderne ute i bjørka. Så endelig, fikk jeg en god porsjon havregrøt. Skal si det smakte etter all jobbingen ute i kulden.

Resten av formiddagen gikk til litt sosiale ting, før vi dro på trening. Prøvde de nye løpeskoene, og det gikk fint. Drøyt 8 km ble det. Så dro vi på kino og så "It's complicated", kjempemorsomt:).

Vi spiste "kveldsmaten" før vi dro på trening, så da spiste vi middagen når vi kom hjem etter kinoen; kalkun, pasta carbonara og grønn salat. Deilig! Nå er det sofa, pc og tv resten av kvelden.

Ahhh!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, morsomt m den boken for den gav jeg i gave til ei venninne i helgen. men jeg leser ikke kokebøker så jeg får bare nyte det jeg får hos henne.

 

Men har jeg tatt feil, er det ikke du som har hytte v Stavern? I så fall må du nok se se langt etter meg. Jo, jeg visiterer fjellet, men Stavern er nok mitt paradis i juli. Men sorgen over lukket hytte gråter jeg ut på diverse lånte hytter vinteren gjennom. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hytte ved Stavern, men besøker moren min der om sommeren.

 

I går var jeg på et fantastisk kurs i indisk kokekunst. Lærte masse om krydder og indisk mat, så lagde vi en skjønn flerretters meny og spiste til vi nesten sprakk. OOooh la la... Godt det ikke skjer hver dag, men det var en opplevelse av de sjeldne!

Fredag i morgen;) og vi skal på hytta. Det er en stund siden sist og jeg gleder meg! Treningstøyet skal pakkes og det skal bli deilig å slappe av på hytta en helg. Vi skal henge opp en rullegardin og gjøre et par andre praktiske ting, ellers skal vi bare kose oss:)

Ønsker dere alle en herlig helg!

Ninni:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja men da møtes vi vel joggenes på kyststien iblant. Jeg sier stort sett hei til alle, så da har vi nok hilst;) Men å lukte seg frem til hytta mi er ikke mulig. Der lukter det stort sett grillmat og solkrem, så da vil du nok prøve endel hytter:)

 

God tur på din hytte. Er jo helt fantastisk med skiføre sammenhengende i ukesvis uten mildvær. Blir slalom på oss i helgen! Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

I går var jeg på et fantastisk kurs i indisk kokekunst. Lærte masse om krydder og indisk mat' date=' så lagde vi en skjønn flerretters meny og spiste til vi nesten sprakk. OOooh la la... Godt det ikke skjer hver dag, men det var en opplevelse av de sjeldne!

Ninni:)[/quote']

 

Å, himmel. Så spennende! Min befatning med indisk mat begrenser seg dessverre til halvfabrikata, og de smaker ganske godt syns jeg, men tåler sikkert ikke sammenligning med originalene...

 

God hyttehelg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fant ut, fullfres, er at det ikke tar lengre tid å lage indisk fra bunnen enn å bruke halvfabrikata. Dessuten er det billigere. Men viktigst av alt; du har full kontroll over innhold/ingredienser, og det smaker utrolig mye bedre!

Anbefales!!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kvitte meg med et par ekstra kilo som har krøpet på siden jul, men det går ikke! Jeg trener og er fornuftig i matveien, men er det virkelig slik at jeg må tilbake til 1500 kcal før kiloene blir borte? Enkelte dager er en av kiloene borte, men neste dag er den der igjen. Pes! Utfordringen er å holde motet og den positive energien oppe lenge nok til å få bukt med dette. Dessuten ligger panikken og lurer i bakhodet; er jeg på vei opp mot de store høyder igjen?

 

Har brukt følgende taktikk: snakker med mannen min om det jeg er redd for, ber han om hjelp og spør om råd. Det hjelper å snakke om det, og det er godt å få støtte i prosessen. Dessuten blir det "sant" og forpliktende når jag snakker om det istedet for bare å tenke det. Så skjønner han hvorfor jeg insisterer på å ikke skulke treningsdager og prioriterer det fremfor andre ting. Han hjelper meg med å fokusere på maten også. Det er alltid godt å få hjelp til å dra lasset.

 

Har sett den siste Stig Larson-filmen i dag med mannen min og et vennepar. Var lur og spiste hjemme før vi dro; ørret, villris, blomkål. Var på trening først. Har sluttet med kinogodteri, så det ble en cola zero til filmen. Når jeg tenker to-tre år tilbake ser jeg jo hvor ekstreme livsstilsendringer jeg har gjort, og jeg nyter resultatene, men så var det denne siste vektøkningen da... Jeg vet også at jeg skal trene mye utover våren, frem mot Stockholm Marathon og halvmaraton i Oslo. Men jeg vet også at treningen blir lettere om jeg er lettere. Dessuten øker apetitten med treningsmengden, og det krever kontroll.

 

Vel, vel, det var noen tanker herfra på vei inn i natten. Godt å få skrevet det av seg. Ha en god natt alle sammen:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tanker der Ninni, og så har du jo flott støtte i mannen din heldigvis!

 

Kjenner godt igjen det du sier om positiv energi og mot på den ene siden og panikken som lurer på den andre. Slitsomt! Kanskje du trenger å "lure" forbrenningen litt slik at du kommer deg ned de kiloene? Håper du finner ut av det snart, du har gjort det før og vet jo at du kan,

så ikke gi deg!!!!:(:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...