Gå til innhold

Helt ny - noen som vil være med NED?


Gjest camillok

Anbefalte innlegg

Gjest gulrot2

hei:)

håper jeg får være en av dem som får være "med" i denne tråden:D

mye helsefagstudenter her, går selv farmasi:)

nå skal jeg på besøk hvor det blir mye god mat, antar jeg. så jeg drikker en allevoshake, slik at jeg blir litt mett og litt småkvalm, så blir ikke mat så fristende:)

mitt største problem å kutte ned er kaffe latte. det er noe av det beste jeg vet, og kan ikke se for meg et liv uten kaffe latte, men leste på en side at dersom man drikker en latte hver dag så tilsvarer det 10kg i året.. (!?). så da må jeg nok trappe ned på den gitt.. :)

 

heldige dere er som har ferier å se frem til! føler ikke min studentlommebok er klar for det, men det er klart det er en ekstra motivasjon å vite at man skal gå mye i bikini i sommer :P kanskje jeg skal bestille en ferie på det grunnlaget..:)

 

det er vanskelig å la være å kjøpe snop på studiene når de andre gjør det. men man må prøve å snu opp ned på det. det er litt kjedelig å se at de spiser, men det tar sikkert bare et par minutter, så har de slukt sjokoladen! og da får man ekstra god samvittighet for at man klarte å stå imot:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 882
  • Created
  • Siste svar
Gjest Saphire

Moro at vi er mange studenter, og mange av osss innen samme fag tilogmed:D

 

I morgen er det veiedag for min del(helt til vi evt får en fast dag). Både gleder og gruer meg, har jo i morgen hatt 4 treningsøkter siden jeg veide meg sist, så det blir spennende å se. Men jeg tipper at det ikke vil bli så mye endringer, men det er jo lov å håpe;)

I dag er jeg bare støl etter i går, og jeg har hatt litt "slack" dag hjemme. Kunn sittet med studieoppgave i noen time, også har jeg støvsuget og ryddet i heimen^^

I morgen blir det ny økt med "step og stram opp", så da er det bare å bite tenna sammen og håpe jeg kommer meg igjenom timen uten at jeg svimmer av eller noe;)

 

Sliter litt med en ting, at når jeg presser meg mye så får jeg litt fornemelse av at det svartner for meg, men da må jeg bare stoppe opp og drikke masse vann!! Trur dere at dete er normalt, og skyldes min elendige form??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Da er første treningsøkt på veldig lenge unnagjort. Veldig deilig var det faktisk! Blir en tur innom på søndag og tenker jeg!

 

Veiedag i morgen. Har snik-veid litt, og forventer ingen nedgang :-( Men det er ingen grunn til å ikke stå på videre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Augusta07

Camillok Treningsstudio 2/uke Tur 1/uke

Saphire styrke/kondis 3/uke

Augusta07 Styrke 2/uke Tur 30min/dag

Mattroll Trene 4/uke

Huldra32

Studentmamma26 Trene 3/uke

gulrot2

perle20

 

 

Hmmm. En slags oversikt over hva som er meldt inn. Så er utfordringen å oppfylle egne mål! Vi få rapportere på mandag, er mitt forslag. (Håper jeg har fått med alle).

Jeg er fornøyd med: spiste ikke wienerbrød som ble servert på jobben i dag.

Helga: skal ikke spise godteri. (Hjelp!) Men nå har jeg lovet dere det!

 

Det virker som dere alle er kommet godt i gang, stå på videre så vil resultatene komme smått om senn! God fredag og god helg til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mattroll

Jeg har allerede trent fire ganger, fem hvis jeg teller med søndagen. problemet er at jeg har fått mensen så øktene har ikke vært halvparten så intense og svette som de vanligvis er. men men, jeg har i det minste prøvd.

 

jeg sliter med at jeg er sulten stortsett hele tiden! hvis jeg har forelesning fra ni om morgen til fem om kvelden så spiser jeg 4 skiver og to frukt, mens venninene mine spiser en skive, et eple også er de good to go.

 

finnes det en måte jeg kan 'venne' kroppen min til å spise mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Interessant spørsmål det der: min erfaring sier at det å venne seg til mindre mat går ganske raskt. Et par dager, så har man liksom vent seg til det. MEN: du som trener så mye trenger også en del mat - selv om du vil ned i vekt. Hva slags aktivitetsnivå har disse venninne dine da?

 

4 skiver høres jo ikke så ille ut fra tidlig om morgenen til ettermiddagen, går ut i fra at du har spist frokost før dette. I følge GR så skal du i hverfall ha 2 brødrasjoner og 2 påleggsrasjoner til lunsj og 1 brødrasjon og 1 påleggsrasjon til mellommåltid før middag. Det er ved diett 2 (altså 1600 Kcal), som sikkert er for lite for deg uansett. Ved diett 3 (1900 Kcal) skal du ha 3 til lunsj og 2 til mellommåltid. Frukt x 2 eller 3 kan også slenges på (200 Kcal pr dag), samt yoghurt e.l. (200 Kcal pr dag) Middag får du vel ikke spist før i 6 tiden, og da er 2 skiver ok til kvelds! Dersom du legger deg sent er det kanskje lurt å "spare" frukt/yoghurt til kvelden... Har du tittet på hva du skal ha og hvilken meny du skal ligge på?

 

Jeg oppdaget til min skrekk at mitt deilige hjemmelagde brød som er veldig grovt og sunt veide ekstremt mye - altså er ikke 1 brødrasjon nødvendigvis en skive. Jeg må nøye meg med en skive der jeg tidligere spiste to. Trodde at jeg kom til å bli supersulten da, men spedde på med en gulrot, og da ble alt finfint!

 

Merker forresten at rompa er sår nå - ikke barebare med spinn etter 10 mnd fravær :-) Tenker jeg kommer til å få en fin gange i morgen ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrot2

camillok, hvor er det du finner oversikt over disse brødrasjonene som hører til de ulike menyene?:) har ikke helt greid å få oversikt over alt på disse sidene ennå jeg.. men det kommer seg sikkert!

idag gikk jeg av bussen på et stopp 20 minutter hjemmefra og tuslet fort hjem. woho! har ikke kommet igang med trening ennå gitt, har prøvd meg på litt styrke i stua, men det er så lett å jukse når man er alene :) tror jeg må bite tenna sammen og kjøpe meg nytt medlemsskap på treningshall hvis dette skal være gjennomførbart.

så fin liste, Augusta07! her er mitt mål: spinning 2 ganger i uken og 1 trening som involverer styrke i uken.

er mandager rapportdag? :)

 

camillok, mine hjemmebakte brød blir også ufattelig tunge. grove og tettbygde brødskiver er det, men til gjengjeld mer mettende enn lette luftige kjøpebrød :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldra32

Jeg syns dere er flinke!!!

 

Jeg falt i går tilbake til mitt vanlige matinntak og det kom ut på 855kcal, nå kommer helgen da spiser jeg alltid litt mer. Typen og jeg skal på hyttetur, da blir det trim hele helga med gåturer opp i skogen og matlaging på bål. Vi er ytterst sunne når vi er sammen.

 

Men jeg mister alltid frokosten siden han ikke liker å spise frokost, så da blir frokosten lunsj, og jeg spiser da alltid mer. Den vanen skal snus. :)

 

Vel god helg alle!!! På mandag er det veie dag for meg, jeg gleder meg til å se første del av vektkurven komme opp på siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Kjempefin liste Augusta! Mitt mål er å trene 3 kondisjonsøkter, 2 styrkeøkter og 1 mage/ryggøkt i uken. Vet at det høres veldig ambisiøst ut, men har faktisk klart å holde ut med denne treningsplanen i noen uker nå! Det er maten jeg sliter mest med, er lik som mattroll; sulten hele tiden! Det er derfor jeg har lagt opp til å først komme skikkelig inn i treningen (slik jeg føler jeg har egentlig) og deretter starte med å kontrollere hva jeg putter inn i munnen! Jeg hadde ikke klart å gjøre alt på en gang, for stor forandring som er så lett å gi opp på for meg..

 

Gulerot: wow, skikkelig bra av deg å gå av busstoppet før ditt vanlige, håper det blir en god vane! 20 min gange er jo mye mer enn ingenting!

 

camillok: kjempebra med spinningstime da! er det ikke deilig å være i gang + å merke at du faktisk har trent?

 

Saphire; støvsuging og annen husarbeid forbrenner masse kalorier, så syns ikke dagen din har vært så veldig slack;)

 

Dagens tips:

Min nye favorittmiddag - selvlaget grønnsakssuppe!

Kutt opp gulerøtter, poteter, kål, kålhode, purreløk etc og ha det i en kasserolle med vann og grønnsaksbuljong. Ta også oppkuttede pølser/annet kjøtt oppi for at det skal bli mer mettende. Jeg pleier å kjøpe mager kjøttpølse fra Nordfjord på Rema 1000, den koster bare 10 kroner. Og det passer studentlommeboken min meget bra! Da får du fire sånne små tykke pølser som er kjempegode til suppen.

 

Har hørt at dette er noe av det sunneste man kan spise! Og det er svært få kalorier i det, man kan nesten spise så mye man vil :)

 

 

Jeg studerer juss forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Da var dagen kommet for første veiedag! Hadde jo snikveid meg litt, og kommet frem til at det ikke kom til å bli noen nedgang. Men den gang ei! Hadde gått ned 0,6 kg! Naboen min har en sånn fancy vekt som liksom måler fettprosent, muskelmasse etc, vet ikke helt hvor mye man skal tro på sånne, men skriver nå opp hva den sa:

 

13.03.09

Vekt: 77,4 kg (ned 0,6)

BMI: 28,1 (ned 0,2)

Midjemål: 80 cm (ned 1 cm)

Fettprosent: 37,9 %

Total vannmengde: 44,3 %

Viceralt fett: 5

Muskelmasse: 45,6 kg

Bein: 2,4 kg

Hvilemetabolisme: 1502 Kcal

 

Tror det er veldig viktig jenter at vi får i oss nok Kcal om dagen, sparebluss vil vi ikke ha! Det høres kanskje litt rart ut det her med sparebluss, men har opplevd det selv - da det ble slutt med typen spiste jeg nesten ingenting men gikk ikke ned i vekt. Så ingenting er virkelig ikke veien å gå!

 

Det ligger et innlegg av en bruker som kaller seg for soljenta86 på et eller annet forum, veldig informativt ang GR, tips, oversikt over menyene etc.

 

En tanke: en vektnedgang på 0,6 kg i uka vil føre meg frem til 70 kg, evt delmål 1 som er å se 6-tallet først, innen utgangen av juli. Realistisk ja, lett nei. Her må det jobbes! Det var fint å få opp første del av vektkurven, føler liksom at jeg er litt mer igang nå!

 

Forresten: var på besøk til ei venninne i går kveld; hennes "flatmate" hadde bakt brownies og sa at vi alle sammen bare måtte ta, men jeg tenkte f... ta alle disse kakene, det er helt uaktuelt. Hvilket betyr: jeg sa nei. To ganger (kunne det ikke holdt med å spør en gang? Hvor mye selvbeherskelse skal man ha???) I går ble det 2 - 0 til camillok over kakene! Bare lurer: hvorfor skal disse kakene være et problem når jeg ikke engang er spesielt glad i kaker? Hvorfor???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Btw, den informative tråden ligger her på forumet Ny i vektklubben - tråden heter Så mye skal du spise hver dag eller noe sånt. Ikke Soljenta86 som postet tråden, men det er stortsett hun som skriver og forklarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mattroll

oi, takk for et detaljert svar camillok. :) venninene mine er like aktive som meg, de har bare ikke samme behov for mat tydeligvis. men selv om de spiser mindre er di langt mer usunne, de kan spise nugatti på hvit polarbrød liksom..

 

forresten, er brunost veldig no-no? jeg er bare så lei av skinke,postei og mager ost og fisk, men føler det er det eneste som er greit. idag kjøpte jeg derfor brunost og 'lett' sytetøy som sikkert ikke er noe bra uansettl.

 

jeg skal ligge på meny 3 ifølge en bruker, men jeg skjønner meg ikke helt på dette cal oppleget. hvordan skal jeg vite hvor mye cal det er i alt jeg tar i munnen! jeg bruker å lese bakpå pakkene men blir bare enda mer forvirret. så jeg ender opp med noe som har FULLKORN med stor skrift, også har det egentlig dødsmye sukker i seg..

 

Idag skal jeg spise pizza og drikke alkohol.... har ikke gjort det på gud vet hvor lenge. men jeg syns jeg har fortjent det!!

 

håper dere får en bra helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Brunost er visst helt klart NEI mat, men jeg har i hvertfall for min egen del bestemt meg for å spise opp den brunosten jeg har. Tar veldig tynne skiver av den da - føler at det er så mye smak at det smaker best med bare litt. Så jeg følger vel ikke slavisk noe GR opplegg, men prøver å holde meg innenfor de kaloriene jeg skal ha hver dag.

 

Har oppdaget at det er ølfestival på samfundet i kveld, og må ta en tur. Har spist veldig sunt i dag, så hvis jeg holder meg til 3 halvlitre så holder jeg meg på ca 1600 Kcal uansett. Men da er det absolutt stopp med alko denne uka!

 

Kan ikke skjønne hvordan noen kan leve på ett polarbrød med nugatti samt et eple på en hel dag med forelesninger. Får de med seg noe som helst??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mattroll

godt spørsmål... men de er faktisk en del 'større' enn meg, så min teori er at de stappr i seg hjemme? nei, det er bare noe jeg trøster meg med..

 

jeg skal også på ølfestivalen. haha, kanskje vi sees =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saphire

I dag har jeg vært og trent step-styrke igjenn. Kjempeslitsomt, men man får mye ut av timen:) 30min med kondisjonstrening på sånn steppeboks og 30min styrketrening...Trenern er kjempeivrig og maser på alle som henger etter, inkludert meg;) Men når vi sa at vi ikke har trent på 2 år så virket han ganske imponert at vi hang med.

Jeg har også hatt veiedag i dag og den viste nedgang:)

Vekt forgje fredag var 73kg eksakt og i dagens vekt viste 71.2kg...1.8kg på en uke er jo fantastisk!!!

Jeg har også fått kjøpt meg målbånd i dag, og målene viste følgendes:

Midje: 77cm

Bryst: 97cm

Mage: 97cm

Rumpe: 103cm

Lår: 64cm

legg: 36.5cm

Overarm: 32cm

 

Og jeg har også fått kjøpt meg ordentlig treningsutstyr, ordentlig joggesko fra acis(ganske dyre men er nok verdt det), og stretchy pustende treningsbukse og singlet:) Så nå kan jeg både trene og føle meg litt fresh!!

 

*Motivasjonen er på topp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrot2

gratulerer med 1,8 kg saphire!!

det betyr faktisk ganske mye å investere i bra treningstøy! morsommere å trene da :) idag tok jeg en løpetur på asfalten, og løp opp en ganske lang trapp med ca 60 trinn 4 ganger. blei så sliten at jeg fikk blodsmak i munnen, hoho! når man løper rundt på egen hånd er det fort gjort å skippe oppvarming og sånn:S

tror jeg bare må kjøpe meg ny kvote på treningssenteret, koste hva det koste vil.

 

camillok: det er jo genialt å klare å si nei til kake:) tenk så fort de super i seg kakestykket! på 5 minutter har de spist kcal tilsvarende hele spinningtimen din!!

 

brunost er godt, men jeg kjøper lettere fløtemysost, synes den smaker veldig godt, og det er 16% fett som i lett gulost:) tips: bøy litt på ostehøvelen så den blir mer flat! slik blir skivene tynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hva studerer du da mattroll? Trener du på Gløs? Eller 3T? Sats? Ølfestival blir bra!

 

Disse venninnene dine stapper helt sikkert i seg hjemme, det ER faktisk inn og ut som teller, så er man tjukk så kan man skylde seg selv. Jepp, der var det sagt!

 

Nye treningsklær er fantastisk! Har hatt alle mine treningsklær hos ei venninne da jeg var bortreist, men skal få de tilbake på søndag. Blir jo nesten som å handle 5-6 sett med treningstøy på en gang! Bortsett fra at de ikke sitter like godt på lenger :-( Var nesten like tung i fjor, men all treninga hadde nok gjort sitt til at kroppen ikke var så ille.... Har liksom vært så fornøyd på tur nå fordi jeg ikke hadde gått opp i vekt, men helt klart at musklene har blitt til fett ja! Vel ikke alle da ;-)

 

Og grattis med vektnedgang Saphire! Det er jo fantastisk! Målebånd er virkelig tingen også, jeg tenkte at jeg gjør vekt + livvidde en gang i uka, og alle kroppsmål en gang i måneden. Vi hadde ikke så fryktelig ulike mål så jeg btw, blir gøy å følge med det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrot2

nå skjønner jeg ingenting!

nå har jeg lest den tråden dere snakket om, om menyer og lignende.

det viser seg at alle synes at de må spise mye, og at det er stress å klare å fylle opp dagens kalorier?

man får TIPS for å spise mer?!

hahaha, det er jo totalt bakvendt for meg. her strever jeg med å stoppe på 1600, og hadde vært lykkelig om jeg hadde noe ekstra på kvoten.. :)

 

mange sier i den tråden at de må spise mer enn før for å klare å fylle sine menyer.

er poenget at hvis man spiser mye, men sunt, så går man ned?

 

det virker jo litt for godt til å være sant..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saphire
nå skjønner jeg ingenting!

nå har jeg lest den tråden dere snakket om' date=' om menyer og lignende.

det viser seg at alle synes at de må spise mye, og at det er stress å klare å fylle opp dagens kalorier?

man får TIPS for å spise mer?!

hahaha, det er jo totalt bakvendt for meg. her strever jeg med å stoppe på 1600, og hadde vært lykkelig om jeg hadde noe ekstra på kvoten.. :)

 

mange sier i den tråden at de må spise mer enn før for å klare å fylle sine menyer.

er poenget at hvis man spiser mye, men sunt, så går man ned?

 

det virker jo litt for godt til å være sant..:)[/quote']

¨

Jeg skal vistnok ha 1600kcal hver dag, men jeg er en av de som absolutt ikke klarer å holde meg på det målet. Jeg ligger nå på ca 1100kcal hver dag, og sliter med å fylle opp. Men så har jeg ikke komet ordentlig i gang med lunsjrettene mine ennå, så de består bare av en brødskive eller yougurt noe som blir for lite!!

Det er vel snakk om at man må spise så så mye i forhold til hvor aktiv man er, og om man spiser for lite så går kroppen på sparebluss om jeg har forstått dette rett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrot2

er ikke 1100 utrolig lite? hvorfor er det vanskelig å fylle opp, er du ikke sulten? eller er det vanskelig å fylle opp, fordi det bare er enkelte ting det er "lov" til å fylle opp med?:)

 

hva er det berømte sparebluss-begrepet forresten? sett det mange steder men har ikke helt skjønt:P er det det som skjer hvis man sulteslanker seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mattroll

Trener på dragvoll, studerer språk og historie. enn du? ølfestival va gøy ja, men fytti rakkern enkelte burde lære seg folkeskikk!

 

idag ble der altså først halv grandiosa, 4 øl også til slutt en frøbaguett. MEN, selv om dette høres forferdelig ut vil jeg påpeke at på vorse var det tre ulike type potetgull og tusenvis sorter av godteri, og ja, til og me muffins (selv om det ikke fristet). så alt i alt gikk det jo... ja, ikke så ille! :) skal opp imorgen tiidlig å jogge av meg ølla.

 

Go natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saphire
er ikke 1100 utrolig lite? hvorfor er det vanskelig å fylle opp' date=' er du ikke sulten? eller er det vanskelig å fylle opp, fordi det bare er enkelte ting det er "lov" til å fylle opp med?:)

 

hva er det berømte sparebluss-begrepet forresten? sett det mange steder men har ikke helt skjønt:P er det det som skjer hvis man sulteslanker seg?[/quote']

'Jeg trur det har noe med metabolismen å gjøre. Det sier seg litt selv, om du spiser for lite i forhold til hvor mye energi du forbruker så går kroppens metabolisme ned. Kroppen "trur" du kanskje er lutfattig, trur du er på en øde øy(du skjønner poenget??) og tviholder på alt den får inn av mat. Fettet er jo bare lagre for energi, og det er karbohydrater og protein kroppen først bruker omlagrer energi av..fettlagrene tar ikke kroppen energi av før den ABSOLUTT må, det blir litt siste utvei.

 

Rett meg om jeg tar feil her noen...

Og nei, jeg er ikke sulten, for jeg blir faktisk mett av all frukten jeg spiser imellom måltidene. Men det går nok også på at jeg holder meg innenfor "ja mat" også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg som skriver at det er viktig å følge menyen .Hvis du synes det er vanskelig å få i deg ca 1600 kcal kan du kanskje velge mat som har flere kcal:) hvis du kun velger fra de magreste matvarene kan det nok bli vanskeligere å komme opp i dagsrasjonen. Lykke til fra Voila:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...