Gå til innhold

Kurset er over, nå er jeg på egenhånd siste halvdel av svangerskapet


Koalamamma

Anbefalte innlegg

Vel, så var kurset for gravide over og jeg er 18+4uker på vei og nesten halvveis. Laveste vekt i høst før graviditeten var 80,5 men gikk opp 1kg i advent ;) før spiren ble plantet men velger likevel å ta utgangspunkt i den laveste vekten. Siden den gang har jeg gått opp 6,8kg og veier nå 87,3kg. Mesteparten kom på de første 2-3månedene og i løpet av kurset har jeg gått opp 2kg på 8 uker, dvs.250g i snitt per uke. Greier jeg å holde dette videre går jeg opp totalt 12kg men det er nok mer realistisk å øke til 500g per uke de siste 10 ukene og da ender jeg opp på 14,5kg. 12-15kg er jo snittet for normalvektige mens jeg som er overvektig fra før burde ligget på 8-10kg. Men tatt i betraktning at jeg tidligere har gått opp 26 og 24kg med 1. og 2.mann så er jo 12-15kg en STOR forbedring :) Blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Jeg synes du har vært flink! 2 kg opp på 8 uker er ikke mye. Tror jeg har gått opp 2-3 kg de siste 2 ukene... Gruer meg litt til veiing i morgen... Trodde jeg hadde holdt meg bra, men sniking viser ikke noe oppløftende resultat...

 

Hvis du legger på deg under 15 kg så er det jo bra! Jeg håper også på å havne rundt det. Men da blir jeg nødt til å skjerpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, all skryt varmer ;) Merker at de siste dagene har jeg ikke orket tenke fornuftig, sikkert litt "reaksjon" på at kurset er over og nå trenger jeg ikke passe meg for noen... Men det går jo bare utover meg selv så jeg skal skjerpe meg igjen. På tirsdag begynte jeg på det gamle gravid-styrke programmet mitt som er lagt opp med tanke på bekkenløsning. Ja, bekkenløsningen har meld seg sin ankomst de siste par ukene. Begynte med lumbago, og når jeg gikk mye for å bedre den så fikk jeg vondt inni rumpeknokene. Videre merket jeg symfysen foran etter å ha sittet i 5 timer på flyet hjem. Nå er det ikke så ille, men hvis jeg hviler på et bein er det som å stikke kniver inn i bekkenet undenfra. Må passe på hvordan jeg sitter, ligger og går og hvor mye jeg sitter eller er i bevegelse. Litt av alt er nok trikset og så fortsetter jeg jevnlig hos kiropraktoren. Han mente han skulle klare å holde det i sjakk ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos kiropraktor i morges og blitt knekt opp litt. Begynte i mars pga. lumbago som nå har blitt fin men nå fortsetter jeg annen hver uke pga. bekkenløsning som har meldt sin ankomst... Hadde trodd jeg skulle bli bedre i løpet av påsken med fri men det har desverre blitt verre. Forrige svangerskap merket jeg ingenting før helt på slutten mens første gang merket jeg det fra uke16 og ble ille fra omtrent uke 24. Nå er jeg i 21. uke og håper å holde det i sjakk en god stund til. Jobber fremdeles 100% men har fleksibel jobb og arbeidsplass så jeg kan gjøre litt som jeg føler for. Vekta har jo også litt å si for plagene fordi belastningen øker med økt vekt så det er jo nok en motivasjon for å spise fornuftig og trene moderat (spesialprogram for bekkenplager). Ble masse "tjokkis" (sjokolade) i påsken så nå er jeg litt mettet, håper det varer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at du skal tilbake? Jeg må også tilbake i uke 24 for han synes ikke han så hjertet godt nok og vil sjekke det en gang til når babyen har vokst litt og kanskje flyttet litt på seg. Han presiserte at det ikke var fordi han så noe "galt" men fordi han ikke så nok, men jeg håper jo at han ikke finner noe mer neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til gynekolog og jordmor annen hver gang på kontroll, og de gangene jeg er hos gyn får jeg ul. Men jeg har måtte fått en til ul uansett fordi morkaken lå ved åpningen, så da må vi bare få sjekket at den trekker seg oppover. Hvis ikke blir det keisersnitt (skrekk og gru). Men legen sa det var veldig vanlig at morkaken lå sånn fordi den er så stor i forhold til livmoren på det tidspunktet, og i de aller fleste tilfellene trekker den seg opp etter hvert som livmoren vokser. Hadde det faktisk i forrige svangerskap også. Og da gikk det bare fint!

 

Ja det er vel ikke så enkelt å få sett så godt på de små bestandig... Men legen min var veldig fornøyd, sa han fikk sett veldig mye og alt så normalt ut. Men kjønn så han ikke så mye etter. Han sa at det var så tidlig ennå. Det er nå bare tull, for er jo mange som får vite kjønn på ordinær ul. Men snill pike som jeg er godtok jeg bare det han sa og sa meg fornøyd med at alt var bra med den lille. Er jo det som er det viktigste så klart. Men hadde likevel håpet å få vite kjønnet... Jaja, betyr jo ikke noe egentlig, får jo vite det om 4,5 mnd uansett :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morkaken vokser seg sikkert oppover :) Min lå helt på toppen og kjønnet så han med engang pga. opphopningen av nervetråder i klitoris/skamleppene, de var veldig lysende sterke så der var han ikke i tvil :) Hva er hjertefrekvensen somregel på da? Hvis den er over 160 er det gjerne jente mens under så er det gjerne gutt. Begge mine tidligere har ligget på 160-180 og det stemte jo :) Med denne vet jeg ikke ennå for jeg har bare vært på 1 vanlig kontroll + UL og har dermed ikke målt frekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertefrekvensen har ikke blitt målt ennå. Men skal til jordmor om to uker, så da blir den nok målt :-)

 

Husker ikke hva hjertefrekvens lå på sist. Må ta en titt i papirene...

 

Men sånne ting skal man jo ta med en klype salt. Maler liksom ikke barnerommet blått selv om frekvensen er på under 160 da, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! gikk opp 1,3kg nå siste uken... Regner med det er effekten av påsken som slår til for fullt... Har endret utgangsvekten min også, kanskje litt juks men ser bedre ut :) Det laveste jeg veide etter kurs i høst var 80,5 i november. Så kom julen og jeg gikk opp litt og ved nyttår veide jeg 82,8. Testet positivt omtrent samtidig og var da 5 uker på vei. Så de drøye to kg jeg hadde gått opp til da skyldes nok antageligvis julefeiringen og ikke graviditeten. Så jeg endrer "utgangspunktet" til 82,8 og har nå gått opp 6,6kg til 89,3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg slår deg... men jeg har jo ikke veid meg på snart 2 uker da, så blir ikke sjokka om jeg har gått opp 3 kg... Håper bare det ikke er mer enn det...

 

Blir veiing i morgen, så får se da!

 

Gikk fint å sykle tur på tirsdag, så blir nok noen turer til :-) Godt å være i bevegelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel i går kveld etter to timers kamp med trassig treåring mens Mannen var på jobb røk alle gode forsetter, jeg sank den i sofaen og glefset innpå en hel 100g toblerone...Og istedetfor å legge seg kl.21 når jeg satt der og duppet så ble jeg sittende og var ikke i seng før ett! Det blir en tung dag på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å shit... Jeg forsov meg i morges, så hele veiingen ble rett og slett avglemt... Kanskje jeg må begynne å veie meg på lørdager i stedet...

 

Du må jo ikke tenke at gode forsetter har røket da selv om du falt av hesten... Er jo bare å klatre opp igjen og fortsette det :-)

 

Det er det som er så fint, vi kan trå feil og falle, men bare å reise seg igjen, børste av seg støvet og gå videre uten å se seg tilbake!

 

Ja, noen ganger gjør vi ting som straffer seg... Som å være sent oppe, men vi kan jo ikke bare være fornuftige bestandig. Får håpe dagen går fort da, så får du trøste deg med at det er helg i andre enden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest propelle

Ein stor klem til deg! Trassige treåringar kan få kven som helst til å knekke. Det er som Nickii seier, berre å klatre opp att på hesten og fortsette. Ikkje sjå deg tilbake, men tenke positivt og sjå framover. No blir det helg, og her er deileg vårvær, lat treåringen slite seg ut i sandkassa, så kan mor kose seg med avis og appelsin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom fram til at det er litt juks å endre utgangspunkt som jeg skrev litt over. Så selv om vekten ved positiv test var 82,8 så er laveste vekt i høst før graviditeten mer riktig tror jeg, altså 80,5. Og med det har jeg nå gått opp 8,8kg til 89,3. Enten jeg liker det eller ei :9 Har blitt mye frukt i helgen selv om det fredagen gikk med en pose ostepop og 150g Crispo.... Det hadde jeg ikke "turt" om jeg gikk på kurset fremdeles. Men resten av helgen ble ganske "snill" på kalorifronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så viktig egentlig hva du setter som startvekt. Du har jo gått opp de kiloene mellom laveste vekt og vekt ved positiv test uansett. Men det som er viktig er jo å holde fokus fremover.

 

sånn 8-9 kg er vel ikke det verste å gå opp når man er halvveis... Klarer man å begrense til 8-9 kg til blir det jo mellom 16 og 18 kg. Litt i overkant av hva man helst vil kanskje, men kunne jo vært mye verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i :D Tidligere har jeg jo gått opp 26 og 24kg og da hadde jeg ikke spesielt fokus på hva jeg spiste. Fokuserte på sunn mat men spiste altfor mye og litt lite grønt. Så 16-17kg er akseptabelt, men med tanke på at jeg i utgangspunktet var 10kg overvektig så burde jeg ikke legge på meg mer enn 8-12kg... Drømmen min var 10kg opp maks, da ville de første 10kg skli av i løpet av første måneden og så de neste 5 iløpet av første halvår i permisjon. Og med litt ekstra innsats ville jeg være tilbake i før-gravid-trivselsvekt (70kg) innen permisjonen var over :) Men jeg vet jo at jeg kommer dit uansett, det tar bare litt mer tid. Så på veiingen din at vi ligger ganske likt, både når det gjelder termin og økning, det er jo litt til trøst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag pga. bekkenplagene. Har gått og prøvd å avlaste og håpet det skulle bli bedre i 4-5 uker nå men det ble bare verre. Tenkte meg 30% sykemelding med litt hver dag så jeg kunne orke å trene styrke evt. hvile for å avlaste bekkenet, men hun mente 50% var best. Så nå kan jeg orke å trene og hvile litt hver dag så kanskje jeg orker litt mer på kveldene også :D Har vært helt tom etter jobb de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det gebursdagen min :D Mannen jobbet kveld (men kom seg hjem litt tidligere enn planlagt :) ) og eldstejenta hadde første gang på svømmekurset så det ble litt amputert feiring men vi hadde pølser til middag og kake til dessert og koste oss likevel. Mamma var på besøk og svigermor stakk innom en tur og mange koseligs hilsener på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...