Gå til innhold

Kurset er over, nå er jeg på egenhånd siste halvdel av svangerskapet


Koalamamma

Anbefalte innlegg

Greide å holde meg på 1900kcal i går tross en god tallerken is :) Har begynt med krom og synes det demper søtsuget endel, er lettere å lavære nå liksom. Sjekket med legen og krom var ok. Tar jern og kalsium også i tillegg til tran og biovit. Gleder meg til en deilig dag på Sørlandet med sol og god temperatur. Var fint i går men for mye vind til å kose seg ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Blir det ikke dobbelt opp med enkelte vitaminer og både ta tran og biovit? Er vel A, D og E i begge er det ikke? Og enkelte vitaminer skal man jo ikke ha for mye av...

 

Jeg har hørt at man ikke skal ta krom når man er gravid... Men kan ikke skjønne hvorfor ikke, så kan sikkert stole på det legen sa. Kanskje jeg også må prøve å ta det. Jeg sliter veldig med søthunger for tiden...

 

Fikk ikke veid meg i dag jeg. Hadde det så travelt, så jeg får veie meg i morgen i stedet... Kjennes ut som jeg har gått opp 5 kg siste uken. Føler meg tung i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer nok men er ikke så mange vitaminpreparater som ikke har d og a vitamin så jeg tar sjansen. Ungene får hel dose tran og halv dose biovit mens jeg tar en av hver. Jeg har hatt fri idag og hentet eldstemann tidlig på skolen for hun skulle til legen, etterpå koste vi oss med frisør, kafe og shopping :) Koselig dag! Er gressenke i helgen for Mannen er på guttetur med en kompis til Amsterdam på MC, merker det er lettere å "kose" seg med ekstra snop når en er alene om kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! I går gikk veldig fint,var veldig fysen etter lunsj men da glei det ned ei hel pakke søte cherrytomater ;) På kvelden var jeg ikke sulten men spiste crusli og biola bare for å ha noe i magen når jeg la meg. Endte opp på ca.2000kcal og er fornøyd med det (i det siste har det fort kommet opp i 2500...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke talt kalorier jeg... Burde sikkert, men kjenner ikke at jeg orker! Jeg har mye å gjøre denne uken, og det betyr at jeg får mindre tid til å tenke på snop og mat. Det er bra!

 

Jeg forsøker å være litt aktiv innimellom, men bekkenet er blitt en god del verre og det meste gjør vondt nå.

 

Jeg tror jeg må dra på butikken og handle inn sunne ting jeg kan spise når jeg får lyst på noe godt. Hva har du på lager? Jeg tenkte å kjøpe litt forskjellig frukt, litt søte frukter kanskje, som melon og ananas... Kanskje det finnes noen gode tørkede frukter... Jeg har ikke prøvd så mye av det, men kan jo kanskje være noe å ha i veska når man er rundt omkring, så tyr man kanskje ikke til kiosken og sjokoladehyllen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke talt kalorier jeg... Burde sikkert' date=' men kjenner ikke at jeg orker! Jeg har mye å gjøre denne uken, og det betyr at jeg får mindre tid til å tenke på snop og mat. Det er bra!

 

Jeg forsøker å være litt aktiv innimellom, men bekkenet er blitt en god del verre og det meste gjør vondt nå.

 

Jeg tror jeg må dra på butikken og handle inn sunne ting jeg kan spise når jeg får lyst på noe godt. Hva har du på lager? Jeg tenkte å kjøpe litt forskjellig frukt, litt søte frukter kanskje, som melon og ananas... Kanskje det finnes noen gode tørkede frukter... Jeg har ikke prøvd så mye av det, men kan jo kanskje være noe å ha i veska når man er rundt omkring, så tyr man kanskje ikke til kiosken og sjokoladehyllen...[/quote']

Nei jeg holder på av gammel vane ;) Innimellom hopper jeg over et par dager i helgene.

Lurt å handle et lite lager. Yoghurt er bra, sukkerfri drops/tyggis/karameller/pastiller kan være fint å ha i veska, samme med de ferdigsmurte knekkebrødene om man ikke rekker hjem til lunsj/middag. Pass på at endel av de tørkede fruktene er tilsatt sukker, vanlig rosin/sviske/aprikos som en finner i bakehyllene eller fruktdisken er som regel ikke det og et bedre alternativ enn f.eks nøttolfs o.l.

Jeg liker godt de søteste cherrytomatene som er dritdyre... Men det er ikke så dyrt når en sammenlikner med iskrem eller sjokolade og når formen er som den er så unner jeg meg det. Ellers sukkererter, knaskeagurker, knaskegulrøtter, svisker og tørket aprikos, rosin og mandler i sammen er deilig når det kniper, jordbær, små søte blå el. grønne stenfrie druer, banan, eple og appelsin. Men synes appelsinene begynner å bli vasne eller tørre nå så sesongen er nok på hell. Men snart kommer jo nektarin/fersken kurvene og vannmelon gleder jeg meg til! Masse deilig å spise :) Fruktsalat med div. friske frukter, hakkede mandler/nøtter og rosin med kesam vanilje til er deilig lite måltid.

I lunsjen hadde de brownies, men det fristet ikke! Istedet ble det salatskål med rømme-urtedressing og grønne oliven til, deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfritt holder jeg meg mest mulig unna... Spiser sukkerfri tyggis av og til, men jeg får vondt i magen av sånne kunstige søtningsstoffer, og da innbiller jeg meg at det ikke er så bra for babyen heller.... Særlig aspartam er jo omdiskutert da. Og mange av de andre søtningsstoffene gir samme oppsving i blodsukkeret som vanlig sukker. Da tror jeg faktisk sukker er bedre... Det er i alle fall mer naturlig.

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe sånn "Naturlig lett"-saft tror det er Nora. Så lage meg ispinner av det. Det blir jo litt ekstra kalorier, men en sånn hjemmelaget saftis må jo være bedre enn kjøpeis. Stiller jo søtbehovet litt...

 

Så skulle jeg kanskje hentet frem blenderen min og lage smoothies. Er jo godt på varme dager da! Og smoothies med frukt og bær og isbiter, pluss en dæsj yoghurt er vel ikke så tullete å spise...

 

Du var flink som stod over browniesene! De hadde nok vært gode der og da, men den gode samvittigheten smaker mye bedre etterpå tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I store mengder er nok ikke aspartam o.l. så bra, men det er jo ikke det her. Brukes i nødsfall, merker ikke noe på magen men spiser en for mye får en løs mage el. i verste fall diare. Bruker suketter i et par tekopper om dagen og evt. litt pastiller.

Men smothies kan også fryses til is-pinne, det var en god ide ;) med hjemmelaget is :)

Motivasjonen min er hva resultatet etter denne uken blir! Er veldig spent og kan jo ikke ryke for da får jeg ikke vite det :) Tar en uke av gangen så får vi se. Fint å være to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk også veldig fint, spiste nesten en hel pakke druer om kvelden og orket faktisk ikke kveldsmat ;) Men endte opp på 1800kcal. Vekta idag er opp, men det er jo bare to dager siden eksperimentet startet så det er ikke så rart. Kunne sikkert vært verre om ikke jeg hadde stoppet å snope :)

Hvordan går det med deg Nickii?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt på farten denne uka, og var bortreist fra tirsdag til onsdag, så må innrømme at det ble en utskeielse. Skal ikke komme med noen teite unnskyldninger eller noe. Det var nok bare jeg som var svak i øyeblikket. Men i dag skal jeg dra på butikken og handle inn mine sunne alternativer, så da blir det forhåpentligvis lettere å holde seg på matten!

 

Tenker jeg heller ikke blir å merke noe på vekta denne uken, men neste uke blir det jo spennende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort er gjort og spist er spist! Ny start ;) Det jeg merket i går kveld var at hver gang jeg så is el. noe annet godt på reklame eller film på tv, så kom suget. Fikk veldig lyst på peanøtter bl.a. men klarte vri det over på knekkebrød med smør og gulost istedet. Ble endel kalorier på det også men mindre enn det ville ha vært og mye sunnere. Dessuten fikk jeg trent i går. Var på bekkentreningsgruppe hos fysioterapeuten og gikk til trening (20min rask gange) så da var jeg fornøyd :) selv om det ble bussen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren jeg forstår ikke at det er mulig å legge på seg så mye over lengre tid. Hadde trodd det skulle stabilisere seg litt, men kroppen min bare eser ut!

 

Vel nå er det full fokus på sunn mat. Fikk ikke handlet inn så mye i går, så skal ta en tur i dag å kjøpe inn sunn snacks. Jeg skal slutte å si til meg selv hva jeg ikke skal gjøre og spise, og heller fokusere på hva jeg kan spise!

 

Jeg fikk litt tilsnakk hos legen i går for at jeg hadde lagt på meg så mye. Han sa jeg måtte være flink med kostholdet, og det vet jeg jo.

 

Så fikk jeg forresten vite at vi venter ei jente til. Veldig morsomt å vite, men har hatt guttefølelse hele tiden, så er samtidig rart å tenke på at den lille inni der er ei jente :-) Nå gleder jeg meg bare til hun kommer ut og vi får møte henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig da ;) Jeg venter også ei jente, tredje prinsessa hos oss :) Legen skulle nok bare visst hvor mye energi du egentlig bruker på maten... Men det er jo ikke for sent!

Jeg gikk på ei blemme igår, handlet på tom mage og selv om kurven ble fylt med mest frukt og grønt så snek det seg inn en pakke mazariner. Og etter middagen, alene hjemme, greide jeg å trøkke i meg alle 4 mazarinene (fant ut etterpå at det var 900kcal!) Men jeg var ekstremt trøtt i går, og har sett at når jeg er trøtt så spiser jeg. Så jeg må passe på å få nok søvn og hvile tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne ferdige kaker en får kjøpt i butikken eller bakerier, ovale aluminiumsformer. Litt makronaktig fyll og litt melisglasur på toppen. Kommer i pakker a' 4 stk i butikkene. Har ikke spist slike på evigheter men brukte spise slike når jeg var student ;)

I kveld har jeg vært på sommer avslutning med syklubben :) Vi fikk bortsj (russisk rødbetsuppe) og en russisk dessertkake som var bygd opp av vannbakkels fylt med philadelfia/melis. Jeg holdt meg til alkoholfritt øl og dro hjem når de andre skulle ut, sparte nok noen hundre kalorier i alkohol som ellers vill glidd ned på høykant :) Hadde en kjempefin kveld men helt greit å dra hjem når alle begynner å bli fulle og en selv er edru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi!!! En hel uke uten sjokolade, det er en bragd! Oppsummering : En hjemmelagd muffin, et stk. russisk vannbakkelskake, et lite sjokoladekakestykke, 4 mazariner og 2-3 never nøtteblanding. Ser at det blir omtrent et kakestykke om dagen og det er jo litt ille, men en uke uten sjokolade og gummigodt er likevel bra synes jeg :o. BLir ikke veiing før til onsdag som vanlig så jeg får bare holde på videre. Havnet på et gjennomsnittlig kaloriforbruk på 2200 og ca.8 trimpoeng og det er der jeg bør ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Du har vært flinkere enn meg, det er sikkert. Jeg skeiet en del ut på lørdag, og i går spiste jeg litt is. Men gjort er gjort og spist er spist. Forrige uke ble bare tull, var så mye stress og på farten hele tiden. En dum uke å starte et nytt "prosjekt" i. Dermed starter jeg offisielt i dag!

 

Målet denne uka blir å holde meg helt unna sjokolade og annet godteri. Det får bli en start! Jeg skal også føre "regnskap" over utskeielsene, da blir det helt sikkert mindre av de :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1 overstått. Jeg var på butikken i går kveld og jeg slet veldig med å styre unna sjokoladehyllen. Men jeg klarte det! 1-0 til meg! Bare noen få dager til nå, så gir den verste søthungeren seg...

 

Hvordan går det med deg? Har du fått mindre lyst på noe søtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! Ja faktisk så har det gitt seg noe. I går var vi på skogstur med halve slekta og det var mye kake og sjokolade etter maten. Unnet meg en muffin og sjokoladen fristet faktisk ikke :o Litt stolt da :) Men vet at hadde jeg tatt en bit så hadde det vært gjort. Men har desverre drukket for lite vann de siste dagene og pølser binder visst veldig på vannet, skulle til legen i dag og veide meg hjemme før jeg gikk og fra søndag (94,6kg) til i dag tirsdag (95,4) var det opp 800g istedetfor ned/samme vekt som jeg hadde håpet på siden jeg hadde styrt meg hele uken... Men fikk ingen kommentar til vekta, og sist kommenterte jeg selv at jeg synes det var mye opp på kort tid men hun sa det var innen normalen så det var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste nettopp en is. Kollegaen min spurte om jeg ville ha en til kaffen, og dumme meg av gammel vane takket ja... Men en mindre hump. Den uvanen der får jeg ta etter hvert. Denne uka er det fokus på å unngå sjokolade, godteri og brus. Små skritt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lett å takke ja av høflighet :o Jeg har vært hjemme i dag da eldstejenta hadde øreverk i natt, og vi koste oss med mye frukt og knaskeagurker men så ble det litt ferdigsmurt lefse også. Ser at jeg spiser ganske mye også da selv om det er sunne ting. Men tenker at det får så være, er bedre for ungen. Spesielt dilla på små steinfrie druer, kan spise en pakke alene...Grattis med nok en dag uten sjokoladen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utskeielsen i går ble med den isen på jobb. Koste meg med nektariner på kvelden. Samboeren skulle ut å kjøpe seg is og spurte om jeg ville ha, da ble jeg nesten sint på ham stakkar... Ikke lov å tilby meg noe sånt nå, det har jeg jo sagt... Det endte med at han ikke turte å komme hjem med isen sin en gang, men dro innom moren sin og spiste den der, hehe!

 

så en is spist og en ikke spist, vil vel bli uavgjort tenker jeg... Dette går jo bra, jeg er optimistisk! Men det er desidert kveldene som er verst for meg. Da får jeg lyst på noe... Så da er det bare å sørge for å ha nok av frukt og sånt i hus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...