Gå til innhold

Kurset er over, nå er jeg på egenhånd siste halvdel av svangerskapet


Koalamamma

Anbefalte innlegg

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

øøøh, det ble ikke trening likevel... Sola fristet mer så jeg dro til byen og handlet en ny blonde-bh og truse :) SKikkelig lekker i hvitt i min nye cup-størrelse. Har også bestilt noen lekre amme-bh på nettet så jeg er spent på dem. Har gamle amme-bh fra før men de er veldig fornuftige :) Nå ville jeg føle meg litt fin også :) Vet at i starten av ammingen vil nok de jeg kjøper nå være for små, men så normaliserer det seg litt og da passer de nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger også nye amme-bh'er. De jeg hadde sist er helt utslitte og i tillegg for vide. Men er få butikker her som selger sånt og jeg liker å prøve bh'er før jeg kjøper så jeg kjenner at de sitter godt. Kjøpte en del i fjor uprøvd, som ikke var noe gode!

 

Shopping er jo trim det også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd klær på nettet før og er enig med deg. Men disse var så lekre og utvalget i butikken var lite. Fikk målt til skikkelig i butikken og kom til 85C ev.90B hvis de var små og på nettsiden sto det forklart hvordan man skulle måle og der kom jeg til 85C så jeg tok sjansen på det og bestilte to stk pluss truser til. Det var grais retur på BH hvis en ikke var fornøyd men ikke på trusene. Men hvis trusene passer greit etterbestiller jeg noen til så jeg har til skift. Skal si hvordan de er når de kommer så kan du høre min erfaring :) Det var den nettbutikken som annonserer på BIM sidene om amme-undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på lunsj hos en kollega i går som er like gravid og 50% SM som meg. Hun hadde lagt så fint opp med masse salat, cherrytomat, sukkerert, jordbær, kiwi, melon egg og annet pålegg. Spiste meg så mett at jeg ikke orket middag igår :) Men det ble jo mye frukt og grønt av det også :) Og i går kveld kom naboene innom og hjalp til med å spise opp resten av bursdagskaken så nå slipper jeg tenke mer på den :) Nå er det helg og været ser ut til å bli bra, livet er bare deilig for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner de fleste å få med seg at jeg er gravid. I starten var jeg redd for å bli "avslørt" for tidlig men det gikk bra :) Nå opplever jeg stadig det motsatte, er faktisk endel som ikke har fått det med seg. Ikke skjønner jeg hvordan når magen står rett ut, tror de bare jeg har plutselig blitt så feit? Har alltid hatt stor rumpe men smal midje så når vekten øker med nesten 10 kg på 4-5måneder og mesteparten kommer på magen og folk ikke skjønner at en er gravid begynner jeg å lure, må bare le litt av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross mindre snop og mer trim har det faktisk blitt en kilo opp denne uken. Men har spist mer mat og ligget i snitt på 2200kcal så det er vel forklaringen. Er rett og slett mer sulten og da spiser jeg, for som gravid behøver barnet mat når man er sulten. Leste en artikkel i legetidskriftet i går om svangerskap etter fedmeoperasjon og det var skremmende hvor stor påvirkning slanking hadde på fosteret. Det første året etter en slik operasjon går man jo mye ned i vekt og det anbefales derfor ikke å bli gravid. Men noen blir det jo og de må følges spesielt opp. Pasienten som ble beskrevet fikk et barn som lå 50% under vekstkurven for nyfødt og langsiktige effekter er nedsatt motorisk utvikling og evt. også mentalt nedsatt utvikling. Ble litt betenkt med tanke på hvor mange som går opp lite i svangerskapet. Husk jenter at selv om man er overvektig så anbefales minst 8kg vektøkning for at barnet skal vokse som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja da er jeg godt innenfor :-)

 

Ser ut som jeg vi to ligger ganske likt i vektløypa. Er litt spent på hva fredagsveiingen min kommer til å vise. Men føler at jeg fortsatt spiser for mye, selv om det er litt sunnere inntak. Sykling blir det ikke tid til før fredagsveiing, men det betyr ikke at jeg skal sitte på rompa!

 

I dag skal jeg til fysioterapaut. Litt spent! Bekkenet er bedre enn tidligere, men kan jo være greit å forebygge fremover så det kanskje ikke blir så ille mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, forebygging er bra! Det verste er når det gjør så vondt å snu seg om natten at en våkner hver gang, da blir en så sliten. Jeg sov på en tynn sovepose sist for da skled jeg rundt og merket det ikke like mye, har sluppet det foreløpig men det kommer nok. I morges sto jeg mens jeg tok på sokkene... det var dumt men glemte meg bort helt til det stakk til inni rumpa, auuu!

Jeg spiser nok også for mye, men prøver å fokusere på sunnheten istedet for mengden. grovt brød med leverpostei og rødbet/tomat/agurk har jo ikke babyen vondt av mens 110g sjokolade derimot blir både søtt og fett uten vitaminer og mineraler selv om det smaker deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Hei! Fekk berre lyst til å skrive eit lite tips til dokke.Eg har hatt veldig mykje bekkenløsning i alle mine 4 svangerskap.Eg har då lånt ein easy-slide hjå ergoterapeuten i kommunen.Det er nesten som ein liten sovepose med hol i begge endar.Når ein ligg på den sklir ein veldig lett rundt når ein skal snu seg i senga. veldig god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om den og tror nok en sommersovepose fungerer litt på samme måten så jeg har ikke tatt meg bryet med å låne. Åpner posen helt opp så jeg bare ligger oppå og da blir det ikke noe varmere enn uten. Men takk for tipset :)

Kikket på kurven min nå og stigningsgraden, huff. Fortsetter det slik det har gjort de siste 6 ukene kommer jeg ut på 22kg totalt og det er jo nesten like mye som de to forrige svangerskapene... (26 med 1. og 24 med 2.) Det forutsetter en gj.sn. økning på 600g i uken. Greier jeg å halvere dette kommer jeg ut på 16kg istedet og det er jeg fornøyd med selv om målet opprinnelig var 13kg. Den som lever får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

hei igjen!Det som er det geniale med easy-slide, er at den er heilt glatt både inni og utanpå slik at heile posen berre sklir rundt når ein snur seg.Litt vanskelig å forklare, men trur nok du får mykje bedre virkning enn med ein vanleg sovepose.

Trur det var den som redda meg frå å bli heilt invalid, så vil absolutt anbefale ein sånn!Lykke til uansett kva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går begynte jeg sjokoladefritt liv, i hvertfall i ukedagene :) Var og handlet og godteriene fristet faktisk ikke. Skulle kjøpe noe til Mannen men valgte da fruktnøtt som er hans favoritt men ikke min :) Da er det lettere å holde seg unna. Mens jeg handlet ble jeg veldig sulten og knasket imeg en hel pakke søte cherry-tomater. Vel hjemme etter utpakking ble det kveldsmat, polarbrød extrem med rekemajones, mmmm deilig. Men det må ha vært mye salt for i dag er jeg skikkelig oppblåst i kroppen og med knakkpølse-fingrer... Må få i meg mye vann så går det vel over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta viste 91,5kg i morges men var på 90,3 på mandag så det må være mye vann. Er helt "tjukk" i fingrene og beina er ganske hovne om kvelden. Prøver å drikke masse + litt te, men har ikke hatt effekt ennå. Ligger på melleom 1900 og 2200 kcal i døgnet og det er normalen for meg så jeg burde hverken gått opp eller ned. Men alt er jo litt rart når en er gravid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok hormonene gjør at vi legger på oss lettere nå ja... Jeg ville ikke kommet til å lagt på meg så mye på så kort tid med samme kostholdet om jeg ikke hadde vært gravid. Det er jeg sikker på!

 

Jeg gikk jo opp mye saktere i forrige svangerskap, men så er jo alle svangerskap ulike...

 

Jeg har faktisk begynt å glede meg til å ta fatt på vektnedgangen når babyen har kommet ut! Har nesten gitt opp å begrense vekten. Føler liksom at jeg eser ut uansett hva jeg gjør...

 

Men får bare fortsette å trimme og fokusere på sunnhet, så får man bare ta det som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJELP! Jeg klarer ikke la være å spise! Begynner hver dag med gode forsetter og så baller det på seg, spiser selv om jeg ikke er sulten og suget etter søtt er stort selv etter et måltid. Havner på 2200-2300kcal hver dag istedetfor 1900 og vektkurven de siste 6 ukene peker plutselig bratt oppover. Fortsetter det slik vil jeg jo legge på meg over 30kg totalt istedet for 13 som var målet. Klarer stort sett å begrense søtsakene men spiser likevel for MYE mat og blir helt studd, ingen behagelig følelse det heller. Og bekkenet plager meg mer og mer. Var på en liten sykkeltur i går og på kvelden og i dag kunne jeg knapt gå pga. en lyskestrekk/bekkenvondt i høyre bein. Ikke fornøyd med meg selv nå nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til kontroll hos legen i morges og sa at jeg var bekymret for vektøkningen, 3kg på 3 uker... Men hun sa at det var ganske normalt at det kunne komme et "rykk" akkurat nå så legen var ikke bekymret, tross at utgangspunktet var litt høyt. Så det er en liten trøst. Regnet ut at med dagens vekt og lavt aktivitetsnivå+ lite trim så er dagsforbruket 2100-2200 og det er jo det jeg spiser i snitt nå og likevel raser vekta opp. Spurte om det var ok å ta Krom og det var grei, mulig det kan hjelpe litt på søtsuget i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å akseptere de kg som har kommet på, så får man se fremover.

 

Jeg skal i alle fall forsøke å være i mer aktivitet. Begynner å kjenne at formen tillater mer aktivitet, og når det er vår og deilig vær ute, så blir man jo mer motivert til å komme seg ut å gjøre noe :-)

 

Når jeg ser på vektrapporten min så ser jeg at det er mellom uke 17 og 24 jeg har gått opp mest pr uke, så håper veldig at det roer seg litt nå fremover. Jeg skal i alle fall bidra med å forsøke å holde et sunt kosthold, og bevege meg litt mer :-)

 

Har begynt å glede meg til å ta opp kampen etter fødselen og se vekta gå rett vei igjen! Nå føles det bare som jeg kjemper en kamp jeg ikke kan vinne... Men man må jo bare kjempe videre likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos gyn på oppfølgingsUL i morges, alt så bra ut. Jenta vokser som hun skal og det ser ut til at hun kommer til å veie rundt 3600g ved fødselen som søstrene sine. Etterpå gikk jeg barnehage-17.mai tog med minstemann på 3,5år og fikk is :) Gikk hjem til lunsj (fri idag) og etter lunsjen greide jeg plutselig å spise 200g Walters mandler melkesjokolade, helt umerkelig :D Vel får hive meg over husrengjøringen for å forbrenne litt av den før kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en mekelig dag matmessig. Klarte ikke spise! Vel frokost og lunsj gikk greit, så et mellommåltid. Men da sa det stopp, og middagen orket jeg bare ikke. Hadde halsbrann og sår hals (forkjølet) samtidig, au. Så det ble et glass melk og noen mandler istedet. Utpå kvelden klarte jeg å få i meg middagen. Kjentes ut som om babyen i magen tok all plassen så jeg ikke orket å spise, ubehagelig men hadde vært litt greit om det fortsatte også for DET ville i alle fall bremset vektoppgangen jeg har hatt i det siste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har desverre ikke fortsatt... Har fremdeles plass til mye mat :) Men har ikke så mye halsbrann heldigvis, bare litt innimellom. Og bekkenet er litt bedre :) Jobber nå 4 halve dager i uken med fri på onsdag og det hjelper. Men så har det vært mange fridager i mai også da, merker at etter en langfri er jeg nesten smertefri mens etter første dag på kontoret så kjenner jeg det om kvelden igjen... Får se hvordan det går utover. Vekten hopper litt fram og tilbake, tydelig mye vann som holdes igjen iblant, så jeg depper ikke om den øker voldsomt nå selv om jeg ser at jeg nærmer meg 100 med stormskritt. Har ikke passert 100kg før men akkuret tangert det i forrige svangerskap så det er jo en mental barriære. I dag var vekten 94,2 og jeg er 26+3 uker på vei så det er jo litt igjen ennå.

Har hatt en deilig kosedag med minstejenta i dag! Hun fikk fri fra barnehagen og vi koste oss med lang frokost, tur til frisøren (begge to klipt) og handlet joggesko, sandaler og støvler til henne samt en kafetur til lunsj. Begge synes det var en deilig dag :) ( hun er 3,5). Neste gang er det storesøster på 6 sin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morges var vekta 93,6 og altså ned 600g på et døgn. Regner med at det er litt vann ute og går :)

Men nå har jeg lagt på meg så mye totalt som var målet mitt for hele svangerskapet, og har fremdeles et trimester igjen... Ser at det blir for lite bevegelse og trim i hverdagen, istedetfor 7ukentlige poeng havner jeg på 0-2 poeng. Så der har jeg et klart forbedringspotensiale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...