Gå til innhold

Sakte men sikkert mot idealvekten og bli der


Gjest trollmor66

Anbefalte innlegg

Gjest trollmor66

Hei hei til alle nye naboer :)

Har nå bestemt meg for at tiden er inne for å flytte fra "ned under 10 kilo" til "hold vekten", skulle egentlig vente til over helgen men flyttelasset var allerede pakket så da....

Litt om meg. Jeg er 43 år gammel, gift og har to tenåringsdøtre på 15 og 17 år. Er 162 cm høy og har siden januar slanket bort 7,6 kg og 14 cm midjefett. Hadde egentlig tenkt meg ned i 65,5 men passer nå perfekt i min idealstørrelse som er 38 og er derfor fornøyd.

De siste 5 kg jeg la på meg kom i løpet av 1 1/2 år med prolaps/isjias. Jeg er mye bedre i ryggen nå og klarer endelig å trene noe. Ikke på langt nær så mye som andre her inne, men prøver å få til ca 7 trimpoeng i uka og lever etter mottoet; litt bevegelse er bedre enn ingen bevegelse.

Jeg har ikke gått på kurs og har ikke fulgt noen spesiell meny. Har stort sett ligget på ca 1350 kcal hver dag utenom fredag eller lørdag hvor jeg har unnet meg 1500-1600.

Min største livsstilsendring utenom at jeg har begynt å trene igjen, er at jeg nå spiser frokost. For meg har det fått veldig stor betydning ettersom jeg da klarer å holde meg unna fristende middagsrester om kvelden :)

 

Planen videre for meg er å komme opp i et normalt dagsbehov i løpet av de neste 7-8 ukene. Skal seile til Skottland i juli og må derfor være tilbake i normal gjenge innen den tid.

Jeg har planlagt å øke forsiktig med 100 kcal i uka, og den første uka blir økningen i form av litt mer nøtter sammen med frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar
Gjest skrulle

Velkommen, trollmor! Så kjekt at du har flytta inn til oss :). Ja, rart med det når flyttelasset er pakka - da er det i grunnen bare å dra :). Det høres lurt og sunt ut å gå etter den klesstørrelsen du kjenner er passelig istedenfor å kjempe for en ekstra kilo eller to. Seile til Skottland, du! Det høres spennende ut. Seiler dere med egen båt eller drar dere som en del av et større team?

 

Ønsker deg en riktig god helg! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hei skrulle og takk for velkomsten :)

Vi seiler med egen båt ja. Kapteinen min, jeg og to lettmatroser på 14 og 15 år. Vi skal være vekke i 3 uker så matstelle må være på line. På overfarten ( 3 døgn) blir det supper og lapskaus men i Skottland blir det nok noen gourmetmiddager tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Den seilasen høres glimrende ut! Koselig å dra med hele familien :). Håper dagen i dag ble bra! Koldtbord er kjekt det - mye lettere å ha kontroll.

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Den seilasen høres glimrende ut! Koselig å dra med hele familien :). Håper dagen i dag ble bra! Koldtbord er kjekt det - mye lettere å ha kontroll.

 

- skrulle :)

 

Hei skrulle, jeg er vel hjemme fra barnedåp og har faktisk spist kveldsmat. La inn alt jeg hadde spist på koldtbordet + bittelitt kake og kom ut med manko. Stemte i grunnen med magefølelsen, spiste meg passe mett og var sulten da jeg kom hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og velkommen til nabolaget. Jeg er selv nyinnflyttet og har klart å finne meg fint til rette på den korte tiden. :)

Tror vi er ganske like, jeg er også rundt 160 cm høy. Jeg passer også fint inn i de fleste str. 38 nå, så jeg er absolutt enig i hovedmålet ditt.

 

Jeg veier litt i overkant av av det jeg ønsker, så jeg skal ha ett ekstra fokus på mat og trim frem til 17. mai . Leste at du hadde vært i barnedåp, så flott du taklet de utfordringene!! Gleder meg til å bli nærmere kjent med deg. Klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hei og takk for besøket :) Har lest litt på tråden din og ser at du har hatt helt andre utfordringer enn meg vektmessig, du har vært kjempeflink :)

Veien videre for meg nå er å fortsette med å være i bevegelse og komme i enda bedre form før ferien. Føler at jeg har maten under kontroll igjen men gruer litt for vektoppgang nå som jeg skal trappe opp til normalt dagsinntak. så jeg får ta opptrappingen på samme måte som vektnedgangen; sakte men sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Ifølge kalorikalkulatoren skal jeg ligge på ca 1950 kcal daglig ved lav hverdagsaktivitet og ca 7 trimpoeng i uka. Opptrappingen blir da +100 kcal om dagen fordelt på de neste 6 ukene.

Første uke med opptrapping fra 1350 til 1450 blir 15 g ekstra med mandler om dagen.

 

Dagens trim er unnagjort med 20 min på trimsykkelen og 10 med vektene.

 

Dagens meny

Frokost: all-bran, solsikkekjerner, linfrø og blåbærbiola

MM: eple og mandler

Lunsj: 2 skiver norsk rugbrød, makrell i tomat

Middag: 2 pannekaker med bacon

MM: pære, valnøtter

Kveldsmat: 4 stk fiberrik med philadelphiaost og frokostjuice

2 trankapsler, 1 kalktablett, grønn te og kaffe, 1 1/2 l vann, gulrøtter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært:) Jeg er også snart i mål og er spent på dette med hold vekten.. du må ha masse lykke til åsså ses vi her om et par mnd vil jeg tro:) krysser fingrene for det iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Så flink du har vært:) Jeg er også snart i mål og er spent på dette med hold vekten.. du må ha masse lykke til åsså ses vi her om et par mnd vil jeg tro:) krysser fingrene for det iallefall..

 

Lykke til med å nå målet ditt moii, det vi vil får vi til :)

Jeg er også spent på å få til dette med å holde vekten, men tror det skal gå bra hvis jeg tar tiden til hjelp. Jeg har ikke fråtset en eneste dag siden jeg tok tak i meg selv i januar, men lysten til å fråtse litt er jo der noen ganger......Må derfor øke kaloriinntaket med noe fornuftig selv om det kan være mer fristende med noe usunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hva jeg må gjøre for å fortsette å leve sunt og holde vekten/størrelsen

 

1. Fortsette å trene

2. Fortsette med frokost

3. Alltid proteiner sammen med karbohydrater

4. Bare umettet fett

5. Fortsette å drikke mye vann

6. Aldri spise middagsrester på kvelden

7. Ikke trøstespise når jeg er hjemme alene ei helg

8. Ikke hoppe over lunsjen og spise rosinboller i bilen

9. Alltid takke ja når noen vil ha meg med ut på tur

og sist men ikke minst

10. Si til meg selv hver dag "så flott og sprek du ser ut"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruWie

Gratulerer med ny "leilighet":D

Det er sååå bra å se at det faktisk nytter. Klare å stå på kilo etter kilo, legge om kosten, nye treningsvaner og så se at det nytter:)

En dag blir det min tur, jeg gleder meg.

 

Stå på, hilsen Lisa

 

PS.. Den lista likte jeg velddig godt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Gratulerer med ny "leilighet":D

Det er sååå bra å se at det faktisk nytter. Klare å stå på kilo etter kilo' date=' legge om kosten, nye treningsvaner og så se at det nytter:)

En dag blir det min tur, jeg gleder meg.

 

Stå på, hilsen Lisa

 

PS.. Den lista likte jeg velddig godt[/quote']

 

Takk for besøket, du flytter vel snart inn du også nå :)

Og så flott at du reiste på tur selv om ryggen var/er vond, må ikke la slikt knekke oss :)

 

Klem Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

I dag skulle trimmen egentlig være litt jobb i båten før sesongen men ettersom det regner blir det hjemmedag. Så da skal jeg sy nye gardiner og sy om letrekkene til båten istedet. Trimmen får bli tur med vovene i kveld :)

 

Dagens meny

Frokost, lunsj og kvelds blir det samme som i går

Middag : ovnsstekt laks krydret med sitronpepper, brokkoli og potet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Trollmor- og velkommen inn!Herlig med nye fjes her inne, det svinger skikkelig i HV for tiden:D

 

Jeg likte også veldig godt den lista di. Det er nok veldig nyttig å bli bevisst på hva som gav oss disse ekstra kiloene. Du nevner rosin-boller, det har jeg nesten glemt. Gjett om jeg har spist noen slike:D

 

Jeg er imponert over at du har klart å stå i mot fråtsetrangen, den har plaget meg med jevne og mer uregelmessige mellomrom helt siden jeg startet i jan08. Jeg klarer ikke alltid å stå i mot overmakten, men det blir heldigvis stadig lengre i mellom mine anfall.

 

Jeg ser at du ønsker å alltid spise proteiner sammen med karbo. Jeg gjør forsåvidt stort sett det, men blir litt nysgjerrig på hvorfor du gjør det? :-)Metthetsfølelse, blodsukker???

 

Åhhh, nå fikk jeg lyst på båt. Jeg bor i lag med en fjellfinn fra indre strøk så hvis jeg skal ha båt må jeg nok betjene den alene. Sjøulk blir han definitivt aldri!:)

Jeg får nøye meg med å låne familiens lille plastbåt når vi er på besøk på mitt hjemsted.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Hei' date=' Trollmor- og velkommen inn!Herlig med nye fjes her inne, det svinger skikkelig i HV for tiden

Jeg likte også veldig godt den lista di. Det er nok veldig nyttig å bli bevisst på hva som gav oss disse ekstra kiloene. Du nevner rosin-boller, det har jeg nesten glemt. Gjett om jeg har spist noen slike:D

Jeg er imponert over at du har klart å stå i mot fråtsetrangen, den har plaget meg med jevne og mer uregelmessige mellomrom helt siden jeg startet i jan08. Jeg klarer ikke alltid å stå i mot overmakten, men det blir heldigvis stadig lengre i mellom mine anfall.

Jeg ser at du ønsker å alltid spise proteiner sammen med karbo. Jeg gjør forsåvidt stort sett det, men blir litt nysgjerrig på hvorfor du gjør det? Metthetsfølelse, blodsukker???

Åhhh, nå fikk jeg lyst på båt. Jeg bor i lag med en fjellfinn fra indre strøk så hvis jeg skal ha båt må jeg nok betjene den alene. Sjøulk blir han definitivt aldri!:)

Jeg får nøye meg med å låne familiens lille plastbåt når vi er på besøk på mitt hjemsted.

JESS[/quote']

 

Hei Jess og takk for hilsen:) Rosinboller ja mmm, hehe.

Proteiner sammen med karbohydrater av begge grunner som du sier, metthetsfølelse og ikke så rask økning av blodsukkeret. Derfor prøver jeg alltid å spise nøtter av noe slag sammen med frukt/juice og solsikkekjerner/linfrø sammen med all-bran og fruktyoghurt.

Vi bor i dalstroka innafor men har seilbåt 4,5 mil hjemmefra, så det går an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Har blitt så vant til å se 1300-1350 på dagsrapporten og hva jeg skal spise for å havne der, så i går kveld "måtte" jeg ta meg et glass rødvin for å komme opp i 1450 :D Tanken på å skulle øke til 1950 etterhvert må modnes hos meg det er sikkert.

Dere andre som har økt en stund eller er ferdige med økningen, var det vanskelig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Dagens meny

Frokost som vanlig

MM : banan med mandler

Lunsj :1 eple og bixit med blåbær ( ikke noe som fristet av pålegg)

Middag : komle, kålrotstappe og vossakorv

MM : yoghurt med mandler

Kvelds: som vanlig

 

Dagens trim: ligge på sofaen og taste på PC`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Regn i dag også men har man sagt A får man si B, så jeg får bite tennene sammen og bli med og jobbe i båten. Det blir vel dagens trim tenker jeg, verre å kontrollere maten med et fristende bakeri som nærmeste nabo på kaien da men.....:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Klarte å holde meg unna bakeriet men middagen ble tortilla med kjøttdeig og salat, ikke det sunneste men men.

Båten nærmer seg sesongstart så nå er det bare å håpe på litt bedre vær enn 8 grader, regn og kald vind.

 

Dagens meny

Frokost som vanlig

Lunsj: banan og blåbær bixit i båten

Middag: 1 Tortillalefse 1 tacoskjell, kjøttdeig, salat, yoghurt naturell, chiliketchup

MM: youghurt med mandler

Kvelds som vanlig

 

Dagens trim ble jobbing i båten og 20 min rask gange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

I dag fikk jeg et kjempekompliment. Jeg hadde på meg min nye jeans i 30" og tettsittende bluse. En av mine norskelever ( voksenopplæringen) så på meg og spurte " har du gått ned mange kilo? jeg synes du har blitt mindre og mindre for hver uke" . Da kunne jeg med stolhet i stemmen svare at jo det har blitt 8 kilo og 14 cm mindre av meg siden januar :D Selvfølelsen vokser noen hakk på slike dager :)

 

Har noen tanker angående klær i dag. Man velger jo klær etter form og størrelse på kroppen, og de siste årene som jeg har vært str 40-44 har jeg vent meg til å kjøpe klær med fasong som skjuler magen spesiellt. Nå som jeg ser på bilder av meg selv fra konfirmasjonen og barnedåpen i ny kjole str 38 så ser jeg at jeg faktisk har kjøpt samme type fasong som før og ser ikke spesielt slankere ut.

Må nok ha en ny runde med meg selv før jeg handler flere nye klær og fortelle meg selv at jeg kan faktisk kjøpe noe tettsittende igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Dagens meny

 

Frokost som vanlig

Lunsj leverpostei istedet for makrell i tomat

MM banan og mandler

Middag fiskepudding og reker i terteskjell

MM yoghurt med mandler

Kvelds som vanlig

 

Trim......hm..nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg ser på bilder av meg selv fra konfirmasjonen og barnedåpen i ny kjole str 38 så ser jeg at jeg faktisk har kjøpt samme type fasong som før og ser ikke spesielt slankere ut.

Må nok ha en ny runde med meg selv før jeg handler flere nye klær og fortelle meg selv at jeg kan faktisk kjøpe noe tettsittende igjen.

Jeg har begynt å legge om stilen min, ser jeg av de siste innkjøpene. Mer sporty og kroppsnært. For 7 kg siden satt slike klær lite flatterende på kroppen min, så da valgte jeg andre fasonger og snitt. De siste dagene har jeg gått på jobb i jeans med smale ben - og følt meg fin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...