Gå til innhold

Sakte men sikkert mot idealvekten og bli der


Gjest trollmor66

Anbefalte innlegg

Gjest trollmor66

Hei skrulle og takk for innspill. Ja det sitter vel i hodet dette med vekta, må nok bare prøve å holde fast på det jeg har bestemt meg for: holde klesstørrelsen, fortsette med frokost og fortsette å holde meg i aktivitet :D

 

Ellers så fant jeg en fin boost for deprimerte dager, du tar bare vekta med inn på et mykt teppe, da viser den mye mindre, min vekt gikk fra 68 ned til 62,5 det var gøy det :)

Fortsatt god 17 mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar
Gjest trollmor66

Jaja resten av 17 mai ble en selsom opplevelse for meg.

Bare såvidt en time etter siste innlegg her på tråden fikk jeg helt plutselig brystsmerter som varte i ca 5 min, etterpå ble jeg veldig kvalm ( noe som forøvrig varte helt til klokka halv ett om natta) og nummen og rar i hele kroppen. Etter to timer ringte gubben på legevakta og derfra endte jeg i sykebil ! til sykehuset. Uff for et styr. Etter flere EKG, blodprøver og sykkeltest med EKG i dag ble jeg erklært utenfor faresonen for hjerteproblemer, heldigvis, og fikk lov å reise hjem. En skremmende opplevelse men det føltes godt å bli tatt på alvor selv om det ikke var slik avslutningen på 17 mai skulle bli :) Skal tilbake på sykehuset om 2-4 uker for en gastroskopi ettersom smerte i brystet og kvalme også kan være tegn på magesår, dårlig lukkemuskel osv. DET gruer jeg meg til. Men men alt er bedre enn hjerteproblemer.

 

Så dagens meny har vært rotete og veldig lav på kalorier, får prøve å få i meg litt ekstra til kvelds. Trimmen derimot fikk jeg på sykkeltesten på sykehuset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en forferdelig opplevelse! Så godt at hjertet ble friskmeldt. Slike episoder kan man godt klare seg uten. Det er litt betryggende at man får en slik grundig sjekk, blir tatt på alvor som du skriver. Håper du føler deg ti tusen ganger bedre nå. God bedringsklemmer er avsendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Uffda, dette hørtes ubehagelig og skremmende ut. Godt at du ble tatt godt hånd om og at du blir fulgt opp videre. Håper at du er over den verste skrekken og at du får en god kveld og får sove godt!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skummelt! Og så bra at du blir tatt på alvor og sjekket opp skikkelig. Håper at det går bra med deg og at du føler deg bedre og fikk en god natt.

 

Klem - smg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trollmor!

 

Håper det bare var en falsk alarm og at du er helt frisk. I alle fall er den siste tidens trimming ig vektnedgang et fortrinn :) Lykke til med videre undersøkelser.

 

Klem fra 2rill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Tusen takk for alle gode tanker :D

La meg tidlig i går ettersom natta på sykehuset ble mer eller mindre søvnløs. Gikk ikke helt opp for meg før i dag at det egentlig kunne ha vært noe alvorlig. (Blir jo ikke sendt til sykehuset med ambulanse hvis ikke legen mistenker noe alvorlig. ) Heldigvis gikk det greit, men som sagt det skal utredes videre. Vi er heldige her vi bor med gode leger som reagerer raskt og vi har nesten ikke venteliste på sykehuset på utredninger heller. Jeg er uansett veldig glad det ikke var hjerte/karsykdom for det har det vært litt av i min familie :)

Men som du sier 2rill så er det iallefall en fordel å ha slanket seg og kommet i bedre form. Selv om jeg nok skulle likt å holdt ut litt til på den sykketesten, om ikke annet så for egoet hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiii, godt at dette gikk godt!!! Dette må ha vært fryktelig nifst!

Bra at de følger deg opp videre. Gastroskopi høres ikke noe særlig festlig ut, du får stålsette deg og tenke at det må til for å få svar på hva dette er. Og tenk at det bare er noen minutter av ditt liv.

 

Det som slår meg når jeg leser om dette er at vi her inne faktisk har gjort en utrolig innsats for å forebygge hjerte/kar-sykdommer. Tenk hvor stor risiko vi ville hatt hvis vi ikke hadde snudd kostholdet!

 

Lykke til videre

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Fikk brev fra sykehuset i dag med innkalling til gastroskopi den 9 juni. Undersøkelsen skulle visst bare vare 5 min, men med min klaustrofobi så takker jeg uansett ja til beroligende før undersøkelsen.

 

Ellers så må jeg si at hold vekten filosofien fungerer, Jeg har økt forsiktig ( tror jeg) og ligger fra denne uka, og neste, på ca 1550. Det har ikke blitt tid til så mye trim, men mellom 5 og 7 TP i uka er mest realistisk for meg nå noe som betyr 1850-1900 kcal om dagen. Tror kanskje at det vil være lurt av meg å holde et litt lavere kalorinivå til daglig og heller trene litt ekstra hvis jeg vet at jeg skal " skeie" ut litt.

Vurderer mao å ikke øke mer enn til 1750. Noen som har noen tanker om dette??

 

Ellers så holder jeg vekta, og størrelsen selvsagt :) Vandrer mellom 67,6 og 68,3. I dag 67,8 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gradvis trappet opp fra 1400 til dagens nivå. Vekta begynte å øke med en gang jeg økte i menyen så jeg måtte ta dette helt piano. Jeg økte med 100 annenhver uke og spiser nå ca 1800+ Ja-mat. Jeg skal visstnok ha 2150 ut fra meg selv & trim, men kommer muligens ikke høyere. Vanligvis teller man ikke JA, men jeg har gjort en liten beregning i og med at jeg leter etter balansepunktet. Min konklusjon er at 150 kan settes av til slikt.

 

Min kursleder sier at det lønner seg best å spise noenlunde jevnt fra dag til dag. Hvis vi spiser for mye EN dag skal vi bare fortsette som før neste dag, så ordner som regel kroppen opp. Problemet oppstår når vi spiser for mye FLERE dager. I starten fikk jeg kjempevektøkning (1-2kg) av å spise for mye eller annen/uvant mat selv om det var bare EN dag. Og det tok flere uker før det stabiliserte seg. Nå ser det ut som jeg tåler slike utskeielser litt bedre. Vekta øker max 1kg og det tar som regel under ei uke før den er "normal" igjen.

Kurslederen sier også det du tenker: at vi kan trimme mer for å gi plass til litt ekstra. Det er godt å tenke på at vi kan gjøre en liten innsats og kan kose oss etterpå uten å få svi.

Lykke til videre.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke fått lest så mye på trådene i det siste, men ser at du hadde en ubehagelig 17. mai, trollmor. Bra at de fikk utelukket hjerteproblemer og bra at de gjorde en grundig undersøkelse. Synes ellers det er betryggende at du synes hold vekten-filosofien fungerer. Jeg har begynt å øke inntaket, 200 kalorier på disse to siste ukene, og det har gått ok hittil, bortsett fra at jeg nok inntok for mye i 17.mai-helga. Vet ikke hvordan det vil være å ligge permanent litt under det du skal ha, men det slår meg at det kanskje fører til at kroppen går litt i sparemodus? Hva om du bare legger deg under de dagene du vet at du skal på festligheter e.l?

Kurslederen min sier at vi kan holde igjen 100 "frikalorier" per dag, som kan brukes til evt. nei-mat. det blir altså ca dobbelt så mange "kosemerker" som før, og det synes jeg hjelper litt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Takk for fint svar jess :)

 

Jeg tenker spesiellt på sommerferien vet du, mye godt å drikke og spise flere dager på rad og da er det nok greit å legge inn noen lange turer i de skotske heiene :D

Ellers så har jeg stort sett bare litt ekstra på fredag eller lørdag. Føler at de helt store utskeielsene "gikk av meg" etter noen uker med trimming og kalorikontroll. Bare en sjelden gang nå at jeg får lyst til å gi f og bare stappe i meg, men jeg lar det være da:D Faktisk så kan det holde å bare la seg selv få lov til å ta en neve potetgull eller ett par biter sjokolade, bedre det på helga enn alltid å si nei nei nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Har dessverre ikke fått lest så mye på trådene i det siste' date=' men ser at du hadde en ubehagelig 17. mai, trollmor. Bra at de fikk utelukket hjerteproblemer og bra at de gjorde en grundig undersøkelse. Synes ellers det er betryggende at du synes hold vekten-filosofien fungerer. Jeg har begynt å øke inntaket, 200 kalorier på disse to siste ukene, og det har gått ok hittil, bortsett fra at jeg nok inntok for mye i 17.mai-helga. Vet ikke hvordan det vil være å ligge permanent litt under det du skal ha, men det slår meg at det kanskje fører til at kroppen går litt i sparemodus? Hva om du bare legger deg under de dagene du vet at du skal på festligheter e.l?

Kurslederen min sier at vi kan holde igjen 100 "frikalorier" per dag, som kan brukes til evt. nei-mat. det blir altså ca dobbelt så mange "kosemerker" som før, og det synes jeg hjelper litt på :D[/quote']

 

Ja 17 mai ble ikke som vanlig nei, men føler meg trygg på at jeg var og er i gode hender :)

Jeg får se etterhvert hvor mye jeg øker, jeg går jo ikke på kurs så jeg må holde på selv og "tjuvlese" hos dere som gjør det :) Akkurat nå føles det litt vanskelig å skulle øke opp mot 1900, for siden jeg startet opp i januar har spist ekstra på fredag eller lørdag og da har jeg spist meg mett og kost meg på 1500 - 1600. Jaja det er vel derfor man skal øke sakte.

Dobbelt så mange kosemerker?? De går herved til rødvin, masse antioksidanter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Vi har diskutert vann i kroppen på flere tråder her og i dag er jeg ett godt eksempel på det. Ned 400g fra i går :)

Hadde noen dager i forrige uke med grilling hver dag. Hamburger, flintstek, pølser og potetgull, ikke de store mengdene men alt godt krydret ( les saltet) og vekta vippet opp og ned mellom 67,8 og 68,3, men i dag altså 67,4.

Vet jo at salt ikke er godt for oss men det smaker bare så himla godt en gang i blant.

Nei, må finne noe annet å ta på grillen med andre typer smakstilsetninger tror jeg.

 

Har forresten en innertier av tilbehør på grillen som mange liker.

 

Du tar en firkant med aluminiumsfolie, smører den inn med litt olje og fyller den med en blanding av: poteter i terninger, hakket løk, purre, hvitløk, grovkvernet pepper, mye frisk timian og en liten klatt med smør. Snurp inn folien så det blir en liten pakke og legg på grillen. Serveres i folien i en liten frokostbolle.

Timian byttes enkelt ut med andre typer urter etter hvilken type kjøtt/fisk du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Lurer på om jeg skal adoptere sonesystemet til 2nea :) Det ligger jo i bakhodet og lurer uansett for vi har vel alle en vektterskel vi ikke bør gå over. Jeg har nedjustert min trivselsvekt fra 68 til 67,5 ettersom faren for å gå varig over 68 kg igjen er mer til stede jo nærmere 68 jeg holder meg.

 

Mitt trafikklys blir da som følger:

 

Rødt lys:Over 68,5 - ut og trim kjærring !

Gult lys: Mellom 67,5 og 68,5 - spist noe salt igjen nå?

Grønt lys: Alt under 67,5- flink pike :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soneinndelingen er nok lur, og helt i tråd med disse vektbeltene som GR/HV bruker. Min kursleder har snakket mye om at vi bør gi oss selv denne slakken for å øke trivselen i hverdagen. Alternativet er å være "på slankern" hele tiden og det er jo ikke noe særlig.

Poenget er vel å hente oss inn igjen når lampen blinker.

 

Salt kan fort gi noen brukbare utslag på vekta. Jeg øver meg på å tenke at det er VANN og at jeg ikke har lagt på meg av den grunn. Noen dager med rikelig drikke og normal kost så går det seg til ser det ut til.

Jeg er også veldig glad i godt krydret/sterk mat. Kroppen min kan reagere på det også.

 

Den grillpakken hørtes god ut. Det tar jo også mye kortere tid å grille slikt som er i biter. Jeg kan også anbefale ferske asparges m/ hvitløk, salt og pepper / chili + litt smør i folie.

 

Det ser ut til at du fikser HV godt:-)

Lykke til videre

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hei jess, takk for svar, godt å høre at jeg gjør det "riktig" selv om jeg ikke har gått/går på kurs. Er vel som de fleste her inne litt redd for å gå opp igjen samtidig som jeg er lei av å hele tiden passe på hva jeg spiser. Det er det å finne balansen. Har iallefall funnet ut at det er helt ok med mindre middagsporsjoner, jeg overlever det, og hvis jeg er ekstra sulten om kvelden så kan jeg spise noe sunt istedet for middagsrester eller en stor bolle popcorn. Slik som i går kveld da sulten plutselig gnagde i tarmene og ungdommene svinset forbi med popcorn, da lagde jeg meg salat :)

 

I dag er det fri og jeg skal til byen på shopping med 4 ungdommer :) Været er grått og trist men jeg håper allikevel å få hjelp av min moteriktige datter til å finne en ny bukse og noen sommerlige topper. Jeg har nå bare 1 dongeribukse som passer i str 38, og noen topper i stretch i str 40 som begynner å bli litt slaskete. Nei, på tide med en ny garderobe trur je :) Har kjøpt meg noen fine kjoler da men ikke helt praktisk å gå med hver dag.

 

Ha en fin dag alle og god tur til toppen jess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hjemme igjen med såre ben etter en lang shoppingtur. Tok på meg skritt-teller for gøy og det ble 8500 skritt :)

Har faktisk kost meg i prøverommet i dag, men må si at klesstørrelser er en rar ting. Jeg har kjøpt capribukse i str 36 og penbukse i str 38, begge satt som støpt, fant ei flott jakke på salg etterpå og måtte da opp i XL hehe :), jaja så lenge jeg føler meg flott og dattera mi på 17 synes det samme så spiller det ingen rolle hva som står på lappen.

PS. har klipt bort XL lappen uansett da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, trollmor! Det er så deilig å kjøpe nye klær når de passer lettere. Skal ut på handel i morgen og gleder meg. Det sier nå forresten det meste om at størrelser varierer voldsomt når du både har 36, 38 og XL. Hvis du går inn i 36 i bukse, er det neppe mye XL i den jakken der :) God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Gratulerer' date=' trollmor! Det er så deilig å kjøpe nye klær når de passer lettere. Skal ut på handel i morgen og gleder meg. Det sier nå forresten det meste om at størrelser varierer voldsomt når du både har 36, 38 og XL. Hvis du går inn i 36 i bukse, er det neppe mye XL i den jakken der :) God helg![/quote']

 

Hei Milia, nei den var sannsynligvis feilmerket. Jeg prøvde først en i str M men synes den satt litt trangt over bysten når alle knappene var igjen, neste størrelse de hadde var XL og den satt perfekt, så.....

Uansett, nye flotte slanke klær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Ny dag, nye muligheter :)

Endelig kjem sola fram så i dag skal kjæresten til dattera mi fortsette med å beise huset. Hadde ryggen vært 100% skulle jeg ha gjort det selv men ungdommen trenger jo å tjene litt penger og så da så.

 

Jeg har forøvrig gjort unna dagens trim. Bare 1 TP men ga en god følelse etter gårkveldens lille utskeielse med ost og kjeks.

Holder været seg blir det nok også en tur med en av hundene senere :)

 

God lørdag til alle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Dagens trim er unnagjort med 1,3 TP :)

Ute er det grått og regn, men i dag har jeg masse papirarbeid som må gjøres unna før helga er over så det er like greit.

I dag føler jeg meg tung og mett så det blir nok salat til lunsj og fisk til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Været ble flott allikevel så ungdommene fortsatte med å beise :) Måtte lage noe ekstra godt til dem til middag så jeg fant en oppskrift på vietnamesiske vårruller. Lagde dip av yoghurt og grønn salat til.. mmm... kjempegodt.

Men i mårå blir det laks altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vårrullene hørtes kjempegode ut. Er de vanskelig å lage? Kanskje du vil dele oppskriften?

 

ps. jeg hadde meg en fin men hard tur i dag, takk for godtur hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hei 2nea, nei vårrullene var veldig lette å lage. De jeg lagde var nok ikke av de sunneste, men så lenge det ikke er så ofte så... :)

Oppskriften er med kjøttdeig, men man kan nok sikkert forsøke seg med annet kjøtt.

 

Vietnamesiske vårruller

 

400 g kjøttdeig

1 gulrot

2 vårløk ( eller 1/2 purre)

1 stilk stangselleri

1 liten løk

1 fedd hvitløk

evt. litt hakket kjørvel

1 neve strimlet ny kål ( evt. kinakål)

1/2 ts pepper

1 ts salt

1 ts chilipulver

1 ts ingefær

1/4 ts muskat

1 ss karri

1 ss sitronsaft

1 ss sesamolje ( evt. olje uten smak)

 

Bland kjøttdeigen med hakkede grønnsaker og krydder og la det stå minst 1/2 time og kose seg før du steker det

Risflakene vetes i vann og legges mellom våte kjøkkenhåndklær

Legg kjøttdeigblandingen i en stripe midt på de myke risflakene og brett inn endene før du bretter/ruller de sammen, forsegles med eggehvite.

Frityrstekes i ca 4-5 min på 180g, la de renne godt av seg på tørkepapir

 

Tilbehør: ris og/eller salat. Dipp lages av f.eks yoghurt naturell blandet med sweetchilisauce og/eller bare soysaus

Skal du lage det til mange og vil "drøye" det litt kan du blande ferdigkokt ris med kjøttdeigblandingen, bare husk å øke litt på krydderet

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...