Gå til innhold

Sakte men sikkert mot idealvekten og bli der


Gjest trollmor66

Anbefalte innlegg

Gjest trollmor66

Nydelig vær i dag så jeg har tatt på meg kjole :) for å oppveie en litt stressedag. Først innom på jobb, så legen, så hjem og så jobb igjen i kveld. Har spist litt ekstra av min vanlige frokost for å ha litt å gå på og "offet" meg over vekta som viste 68 etter ei helg med litt for mye salt, jaja. Må nok ta et tak i meg selv og si bestemt NEI til salte godsaker, for kroppen min vil ikke bare ha det, den vil gjerne beholde det også hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar
Gjest FruWie
Hei 2nea' date=' nei vårrullene var veldig lette å lage. De jeg lagde var nok ikke av de sunneste, men så lenge det ikke er så ofte så... :)

Oppskriften er med kjøttdeig, men man kan nok sikkert forsøke seg med annet kjøtt.

 

Vietnamesiske vårruller

 

400 g kjøttdeig

1 gulrot

2 vårløk ( eller 1/2 purre)

1 stilk stangselleri

1 liten løk

1 fedd hvitløk

evt. litt hakket kjørvel

1 neve strimlet ny kål ( evt. kinakål)

1/2 ts pepper

1 ts salt

1 ts chilipulver

1 ts ingefær

1/4 ts muskat

1 ss karri

1 ss sitronsaft

1 ss sesamolje ( evt. olje uten smak)

 

 

Lykke til :)[/quote']

 

Heisann! Bare en liten kommentar til oppskriften. Jeg lager også i blant vårruller, men har byttet ut kjøttdeigen med kyllingkjøttdeig eller så hender det at jeg kutter opp kyllingkjøtt og har det i. Har heller ikke ris til, men en salat med masse godsaker i slik at den metter samtidig som det i alt blir mye mindre kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Heisann! Bare en liten kommentar til oppskriften. Jeg lager også i blant vårruller' date=' men har byttet ut kjøttdeigen med kyllingkjøttdeig eller så hender det at jeg kutter opp kyllingkjøtt og har det i. Har heller ikke ris til, men en salat med masse godsaker i slik at den metter samtidig som det i alt blir mye mindre kalorier.[/quote']

 

Så hyggelig å "se" deg igjen :)

 

Ja hadde jeg hatt kyllingkjøttdeig ville jeg nok ha valgt det jeg også, tror nok ganske sikkert at kryddersammensetningen passer til begge deler, og mere sunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal klare å lage dem. De så jo bare så gode ut- nam nam.

Får klare å stagge meg til en helg :)

Regner med at jeg finner risflak i en meny butikk eller lignende. Får allerede vann i munnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Dagens middag står i form i ovnen; poteter og løk i båter, gulrot og nakkekotelett i brede strimler, sopp og masse godt krydder.Tilbehør kokt fersk kål nam nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg ferdig med nettkurs nr 2 og 12 kg er vekke. Jeg fryder meg og gleder meg verre til sommeren. Jeg har igjen 600 gram så skal jeg begynne å chatte og være her inne på nettet med likesinnede som forstår hva det går i. Men jeg måtte bare inn å myse litt. Snakkes om ca 14 dager (eller kanskje før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
I dag er jeg ferdig med nettkurs nr 2 og 12 kg er vekke. Jeg fryder meg og gleder meg verre til sommeren. Jeg har igjen 600 gram så skal jeg begynne å chatte og være her inne på nettet med likesinnede som forstår hva det går i. Men jeg måtte bare inn å myse litt. Snakkes om ca 14 dager (eller kanskje før)

 

Velkommen inn om 600 gram Henna :) Her holder vi vekta så godt vi kan, skeier litt ut, går litt opp og går litt ned, men slik er jo livet for oss "normalvektige" hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hjemme etter musikkskoleavslutning. Lemping av bord og stoler i en halv time før konserten ga litt ekstra trim :) men jeg lot kaker være kaker og nøyde meg med ett rundstykke med egg og salami. Og det var kos nok for meg for det er leenge siden jeg spiste salami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Det er så kjekt å holde vekta :)

 

Dagens veiing viste 67,6 så det må jo sies å være bra. Den var jo litt høyere rett etter "saltehelga" så nå har "vannet gått" :) Beviser jo teorien da at vi kan "skeie" ut litt, jeg understreker litt, med noe salt ei helg, fortsette som vanlig i uka, og vekten reguleres til der vi vil ha den. Jepp dette funker :)

Snakket med en lærer på arrangementet i går som kommenterte at jeg sa nei takk til kake. Jeg sa: ja, du skjønner nå har jeg tatt av 8 kg i år og de vil jeg ikke ha på meg igjen. Da bøyde hun seg fram, smilte og sa: jeg vil heller ikke ha kake, tok av 12 kg i fjor og de skal heller ikke på igjen :)

Så vi var skjønt enig om at det er greit å kose seg iblant, men nå på våren som det er noe å feire til stadighet så er det godt å kunne takke nei.

 

Ha en fin dag alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dét er noe å tenke på også når man arrangerer slike feiringer selv - hvorfor ser man så sjelden fruktsalat f.eks? Det er ikke så vanskelig å lage noen magrere alternativ bare man tenker seg litt om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Akkurat dét er noe å tenke på også når man arrangerer slike feiringer selv - hvorfor ser man så sjelden fruktsalat f.eks? Det er ikke så vanskelig å lage noen magrere alternativ bare man tenker seg litt om. :)

 

Helt enig smg, alt for mange av disse tilstelningene hvor det alltid skal bugne av kaker, vafler og lapper. Finnes jo en del påsmurt også men de er som regel av den fine sorten og med mye margarin. Men det er jo vår egen skyld, det er jo foreldrene som lager maten. De gangene jeg har hatt med fat har det også ofte blitt en sjokoladekake, iallefall før.

Men rett skal være rett, i løpet av det siste året synes jeg det har forandret seg noen plasser hvor jeg er på kurs eller møter. De har blitt flinkere og setter nå stort sett fram frukt, det synes jeg er flott.

 

Dagen her jeg bor er forøvrig alt annet enn fin, regn regn og regn. Innedag med andre ord, får prøve å få ånden over meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Våknet tidlig i dag (halv seks) typisk meg når jeg har fri, men har allerede svettet til meg 1,9 TP i hagen med luking og diverse :) Nå har ungdommene stått opp og skal beise ferdig huset før sola kommer med hetetokter. Graset er fortsatt bløtt så klippinga får vente noen timer.

Nå har jeg vært her på hold vekten i 4 uker faktisk. Tida går fort i godt selskap :) Nå er tiden inne for å øke til 1650. Ser ut som om det fungerer fint for meg å holde 100 kcal økningen i to uker, så det fortsetter jeg med. Vil da være ferdig innen seilferien i juli. Utfordringene står forøvrig i kø utover med noen grillfester og et 50 års-lag i Danmark om to uker, men det skal nok gå. Holder fortsatt vekta, i dag 67,5 :)

Ja livet er herligt dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trollmor!

 

Jeg følger spent med på hvordan det går med deg, du skriver så bra at det er kjekt å lese :). Flott at du er så strukturert at du fortsatt holder regnskap med kaloriinntaket. Slik får vi andre se om det faktisk er mulig å øke langsomt opp til anbefalt dagsrasjon og fortsatt beholde oppnådd vekt.

 

Selv er jeg under langsom vektnedgang nå, målet er 1 kg pr. måned i noen måneder. Jeg fører ikke lengre kaloriregnskap, og er sluttet med å veie maten. De første to-tre månedene førte jeg rapport, men nå lever jeg på samme måte uten å notere. Jeg føler at jeg har ganske god kontroll; det har gått av 1,1 kg i løpet av mai og i dag stoppet vekten på 61,3 kg.

 

Jeg tviler på om jeg tåler å øke kaloriinntaket noe særlig når jeg har oppnådd trivselsvekten. Jeg forbereder meg på å fortsett på samme vis som nå, men å tillate meg noen flere utskeielser i festlig lag (ikke hjemme i sofaen!). Men dersom jeg ser at det virker for deg, så er det vel også håp om at jeg også kan unne meg litt mer mat i hverdagen etter hvert.

 

Ha en fin pinsehelg!

 

Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dyktig du er Trollmor! Og så bra at det går fint å øke. Gir jo rom for litt mer av både mat og kos.

 

Her er det også hagedag. Selv om jeg ikke kom meg opp før "en halv dag" etter deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hei 2rill og smg :) Ja det har faktisk gått langt bedre å øke enn jeg hadde trodd på forhånd og det er jeg bare så glad for. Og dere må ikke tro jeg er noen novise i matveien, jeg spiser og drikker deg jeg liker og er god og mett, men jeg holder fortsatt regnskap og "utskeielsene" er nøye planlagt. Det jeg holder meg unna er det som førte meg ut i "uløkka" nemlig å hoppe over frokosten og fråtse i middagsrester sent på kvelden.

Fikk forresten tatt noen runder med gressklipping også i dag så jeg landet på 4,2 TP, det tar jeg en rødvinsskål på :)

Fortsatt god helg til alle og lykke til med både nedgang og det å holde vekten.

 

Klem fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

solskinn i dag også. Har allerede trimmet på sykkelen og nå skal jeg jobbe litt med noe papirarbeid. Senere blir det å kose seg i sola med ei god bok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Moro å se at det går så bra med deg! Det er nok smart å holde litt disiplin i denne økefasen. Når jeg blir stor skal jeg gjøre som deg :)! Håper det skjer allerede til uka. Satser på å øke 100 kcal en dag i neste uke...og håper at jeg er ute av gul sone til da.

 

Jeg er sikker på at du hånderer diverse grillfester og 50-årslag helt fint. Dessuten, etter hvert som det generelle inntaket øker så er det nok mindre risiko for at vekta slår seg vrang ved noen (tilmålte) utskeielser.

 

Ha en fortsatt fantastisk dag i finværet. Her er det også alldeles strålende og det gjør meg *lykkelig*!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Dagens trim var 3 svette timer med beising og jeg kunne innkassere mitt eple nr11 på tre nr 2 :)

Her er det knallvær fortsatt så alt utendørsarbeid må utfører tidlig.

Har hatt ei litt usunn helg (potetgull og litt smågodt, fyy) så i dag er jeg i gjenge igjen med min vanlige frokost og havregrynsgrøt til lunsj etter arbeidet.

Skal ha noen røde dager så det var nok derfor suget etter både surt og søtt kom, men så lenge det er sjelden gjør det jo ikke noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

I dag er jeg veldig fornøyd. Vekta viser 67,3 kg :) det laveste jeg har vært på lenge, lenge. Har lovet meg selv å ikke være så opphengt i vekta men det er så kjekt selv etter en helg med litt fy-mat at jeg klarer å både holde vekta og gå ørlite ned.

Så da fortsetter jeg disse to ukene med 1650. Synes det er vanskelig å oppnå den kalorimengden uten å ty til litt av den "usunne" sorten, iallefall når lageret med mandler tok slutt akkurat til pinshelga, men men.

Det har jo vært så varmt i helga og jeg hadde såå lyst på pils. Holdt på å reise på butikken ens ærend på lørdag bare for å handle det men tok meg i det og drakk vann i varmen. Gjett hva jeg fant under bordet på kjølerommet i går kveld a`jo en sekspakning med øl. Da hadde jeg ikke lyst på lenger hehe ;) så slapp jeg de kaloriene i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerikkemisunnelig, jegerikkemisunnerlig, jegersikkemisunnerlig. ;)

 

Du er flink. Og det må vræe deilig å bli "belønnet" med snill vekt. Jeg holder på med siste eple på tre nr 2. Men jeg har ikke vært så flink i matveien da. Og det vises også på vekta. Jaja. Det er hyggeligere i bikini i år enn i fjor.

 

Merkelig med de lystene, forresten. Om de ikke blir tilfredsstilt der og da har de en evne til å gå over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Må bare få det ut: I dag var jeg på Elixia og fikk tatt en InBody 720 analyse av kroppssammensetning. Mye bra resultater, men også en skummel og uventet: Jeg ble klassifisert som overvektig på midje-hofte-ratio (WHR). Den er 0,91 og skal helst være <0,8. Appatatet skal være mer pålitelig på WHR enn målebåndet, så jeg må ta fakta til meg. Fettprosenten er 29,0 - det er også over anbefalt (max 25%). Og dette er resultatene selv etter at jeg har tatt av ca 8 kg! Fikk litt sjokk.

 

Ved midje-hofte-ratio skal midjemålet tas midt mellom nederste ribbebein og øverste kant på hoftebeinet. Det er ofte akkurat på navlehøyde (stemmer på min kropp). Når jeg før har målt dette selv har jeg tatt midjemålet der jeg er smalest, og det gir et mye bedre resultat. MEN DET ER FEIL! Jeg blir rådet til å ta av nesten 5 kg til, slik at mitt nye vektmål blir 56 - 57 kg. Det blir hardt å nå.

 

Kommer til å ta det langsomt, som planlagt, over sommerferien, så får jeg ta en hardere runde når vi kommer til august/september, tenker jeg. Jeg tror det kan være lurt å stoppe litt opp og stabilisere vekten før jeg fortsetter, kroppen skal jo venne seg til en ny og lavere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Les her hva ernæringsfysiolog fra bedre puls sier om dette:

 

"Bedre Puls-deltakerne fikk målt midjen i første program. Over 88 cm for kvinner og over 102 cm for menn er en indikator på risiko for blant annet hjerte- og karsykdom.

- Det er viktig å understreke at slike mål alltid må sees i sammenheng med andre forhold, sier ernæringsfysiolog Kirsti Bjerkan.

Det er flere forhold som kan gjøre at målemetodene ikke gir et riktig bilde. En høy person med kraftig kroppsbygning vil for eksempel nødvendigvis ha et høyere midjemål enn en lav og spinkelt bygget person.

- Midjemål gir en pekepinn, men man må også se seg i speilet og ta både kosthold og fysisk aktivitet med i helhetsvurderingen, understreker Kirsti.

Hvis man er usikker på om midjemål gir et riktig bilde, kan man måle midje/høyde-ratio, foreslår Kirsti Bjerkan. Dette er ikke så mye brukt i Norge, men flere studier har vist at dette forholdet gir en god indikator på risiko for hjerte- og karsykdom. Man deler midjemål (cm) på høydemål (cm), og resultatet bør være under 0,5 både for kvinner og menn.

 

Hofte/midje-ratio er også en god indikator, men Kirsti Bjerkan vil ikke anbefale dette målet.

- Hofte/midje-ratio er vanskelig å måle riktig. Dermed får man lett et feilaktig resultat, påpeker Kirsti."

 

Så derfor sier jeg ikke fortvil. Disse trimsentrene skal leve de og vet du? Spør deg heller disse spørsmålene:

Har du gått ned i vekt?JA, spiser du sunt?JA, trener du?JA sitter klærne bra og du føler deg i fin form?JA

 

Trøsteklem fra meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...