Gå til innhold

Hilsen fra en ny gammel traver:)


Gjest soffe76

Anbefalte innlegg

Da har jeg etter 3 år med tull og tøys begynt på den igjen.

Eller egentlig er det feil å si på'n igjen... Etter en sommer fylt med mas og stress, overarbeiding, sliten med en fantstisk avslutning med 3 uker kos og avslapning, har det tatt sitt på vekt og alt. Jeg veier nå litt mer enn jeg gjorde da jeg var 8mndr på vei, og det er ikke bra!

Så etter en kveld med litt tårer og fornuft, har vi begynt sakte men sikkert å legge om livstil. For det er jo det det dreier seg om? Er det ikke?

Slik vi vil gjøre dette nå, er sunn fornuft og bevegelse, og maaaasse hjelp fra GR sine sider. Denne gangen har jeg ikke tenkt å melde meg på kurs, som arbeidsledig er det penger vi ikke kan bruke til det. Derfor er det så fint at eg kan få delta på dette forumet, føre arbeidsbok osv. Jeg må ta tilbake kontrollen!

 

Så... da vil jeg bare si at dagen i dag er fantastisk! Pangstart på godt over ett kilo siden mandag morgen bare! :D Jobbintervju, sol, og glad liten frøken! Det er lett å si at dette skal vi klare, men vi har jo sagt det før. Utallige ganger faktisk. På den andre siden, selv om vi har feilet før, så kan vi jo ikke slutte å prøve! Vi får det til til slutt! Og alle råd og tips, spesielt familiemiddag oppskrifter som passer små frøkener på 2. :-)

 

Dagens lille oppskrift fra meg som jeg liker veldig godt (runder akkurat 230 kcal):

 

Havregrøt

30g Havregryn

1,5dl ekstra lettmelk

1 dl vann

10g solsikkefrø

5g linfrø

bittelitenklype salt

 

Alt kokes sammen til ønsket tykkelse. Ønsker du en søtere grøt, går det fint an å tilsette natren flytende søtningsmiddel:)

 

Ha en vidunderlig og fremgangsrik dag!

 

-soffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Hei og velkommen!

 

Nei, uansett hvor mange ganger vi har prøvd, så må vi prøve igjen.

Min man spurte meg engang: 'Hvorfor prøver du igjen når du hele tiden ikke klare det allikvel'...........snakke om støtte altså ;-/...............Men men, jeg svarte han: 'Så lenge jeg prøver, finnes det en sjans at det går. Slutter jeg å prøve, går jeg i hvertfall ikke ned i vekt og er det også slutt med meg'.

 

Vet ikke om han forsto meg, men jeg er sikker at du og alle andre akkurat vet hva jeg snakker om.

 

Variasjon på dagens tip: moset banan i grøtten, så trenger man ikke sukker eller noe.......bare elsker det altså

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Vi er vell ganske mange, gamle travere her inne tror jeg :D

 

Men vi kan ikke gi oss, vil ikke gi oss!

 

Lykke til i prosjektet og gleder meg til å høre mer om deg og veien du går - i med- og motgang. Vi håper selvsagt på mest av medgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å refreshe alt sammen, så innser jeg at jeg spiser mellom 2 og 300 kcal for lite. Så nå dytter vi på litt avocado og valnøtter og ekstra brødskiv, så blir det bra:)

 

Da er det også bestilt trimsykkel. En som hadde ukestilbud på en fænsischmænsisak med innlagte treningsprogram. Og jeg er skikkelig gira!

 

Detta skal vi få til damer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også tilbake her inne, etter en god stund borte. Nei, vi må ikke la være å prøve. jeg prøver å tenkle litt i de samme bane som når jeg sluttet å røyke- det med å "ta makta" fra det jeg "misbruker". Håper det funker, men jeg husker fra tidligere GK kurs/ slankeperioder, at jeg gikk litt lei i lengden. Nå er jeg alså tilbake, med 96,5 kg og mål om å gå ned til 65. Go girls!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi virkelig vil! :D

 

Menneh... jeg skal på cafe og treffe en gammel venninne i morra... Der skal det lunsjes.... tips? Hva bør jeg styyyyre unna?

Jeg skal gå da og det blir totalt ca 6 km tur retur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaredet

Henger meg med på denne tråden hvor jeg ser at det er flere som er i samme båt...

Har selv prøvd flere ganger, og nå er det 3 år siden sist jeg gikk på kurs. Vet at jeg kan klare det og skal klare det:)

Startet med friskt mot på nytt GR kurs på tirsdag, og denne gangen er det ny kursleder som jeg ikke har vært borti før. Det var en stor gjeng på kurset og jeg håper å få det pushet jeg trenger for å holde det igang.

 

Fakta - vekta viste 103,5 og jeg skal ned 25 kg. Skal ta de kursene som trengs, samt at jeg skal gå hold vekten kurs denne gangen (om det så blir internettkurs).

 

Har bestemt meg for å trimme minimum 3 ganger i uken, og det må jeg klare selv i en travel hverdag med fulltidsjobb m reisevirksomhet, 2 barn i skolealder og mann. Skal drikke mye mer vann og mindre kaffe.

 

Jeg har vært så heldig å få med meg mannen min på opplegget, men han tar jo alltid av flere kilo i uken en meg....

 

Ok, da har jeg jo et opplegg og skal klare det. Kommer til å se innom denne tråden nå og da og ønsker dere alle andre lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klaredet: Du får det til:)

Men er kaffe så ille da? Kaffe virker jo forbrennende? Men mye vann er veldig viktig. Drikker jeg ikke tilstrekkelig mengder med van (ca 2 liter) får jeg skikkelig vondt i hue.

 

Så langt i dag.. var på kafe, gresk salat minus oljedressing.. Fikk littt tzatziki til, og aaaaaaaaalt for mye feta ost oppi. Så jeg var egentlig ganske fornøyd med at jeg la igjen en stor neve fetaost på tallerkenen. Og det var overraskende enkelt å ikke bestille dobbel kaffe latte med Irish Cream sirup:D

Så langt er instilingen på plass...

 

Lykke til videre jenter!

We can do it!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...tenkte jeg når jeg leste denne tråden. Så da tenkte jeg det var like greit å henge seg på her!

 

Meldte meg inn her for ca 3 år siden, har gått et internettkurs som gikk ganske bra så lenge jeg klarte å holde motivasjonen... Nå er motivasjonen å unngå diabetes 2, og å kunne leke med ungene uten å bli helt utslitt.

 

Det har gått veldig opp og ned med vekten min de siste årene, bl.a to svangerskap der vekta først raste ned, så opp igjen, ned igjen ved fødselen, for så å gå enda høyere noen mnd etter fødsel. Tenkte siste gangen at nå skal jeg ikke opp igjen, ut og gå med barnevogn, men problemer med bekkenet satte en stopper for den planen, i hvert fall når "stakkars meg" syndromet kom og tok meg igjen. Og da blir det trøstespising hver eneste gang.

 

Så nå må jeg prøve å holde dette syndromet på armlengdes avstand til enhver tid, og heller tenke at det er synd på meg dersom jeg ikke klarer det jeg nå har lovet meg selv å klare, nemlig fullstendig livsstilsendring. Det er det eneste som hjelper, det er jeg helt sikker på, for hvis man ser på det som en slankekur, faller jeg tilbake til gamle, vektøkende vaner med det samme jeg anser kuren for ferdig. Men jeg er også sikker på at denne livsstilsendringen må tas gradvis, slik at man ikke gaper over for mye på en gang.

 

Min plan for høsten er å komme i gang med trening 2 til 3 ganger i uka, og å lære meg å drikke masse vann. I tillegg kommer jeg til å prøve å spise sunt og nok, selv om dette ikke kommer til å være hovedmålet nå i starten. Jeg tror nemlig at jeg kommer til å få mere overskudd til å endre livet mer og mer ettersom jeg kommer i bedre form av litt trening, fremfor å starte å endre kostholdet totalt og ikke orke å trene... I tillegg skal jeg sette meg delmål, slik jeg har lest andre her inne gjør, som f. eks minus 5 kg innen utgangen av oktober.

 

En oppsummering av mine mål for de neste to mnd er altså:

Innen utgangen av oktober skal jeg "måtte" drikke to liter vann hver dag kun på vanen, samt trene 3 ganger hver uke. Vektmål: minus 5 kg i samme periode.

 

Jeg håper også at vi sammen kan hjelpe hverandre både med motivasjon og gode råd når vi står fast, vi trenger alle noen å lene oss på når stormen truer, enten stormen er en ekte som gjør at trening ikke frister i dag, eller stormen foregår på arbeidsplass, i hjemmet eller bare inni hodet vårt.

 

Så stå på jenter, selv gamle travere lærer triksene når de bare får prøvd mange nok ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nesten litt freaky :D

Det du skrev er akkurat det samme som meg... Jeg vil leke med jenta mi, og jeg er livredd diabetes 2.... Det er så mye der som du skriver som er akkurat hva jeg tenker og mener. snodig.. Det å kunne motivere hverandre er veldig viktig. Heldigvis er samboern med på løpet, men å få høre man har vært flink av andre er viktig. Stå på! Så skal vi få det til!

 

Uansett... nå er det fredag, og jeg får venninne besøk. Det blir kjempe koselig siden vi ikke har sett hverandre på en stund. Denne ganger er det hjemme hos meg, og det tror jeg er lurt, fordi da styrer jeg hva som blir servert. og i dag er valget falt på kyllingsalat med balsamicoeddikdressing. Snadder sak:)

 

Forhåpentligvis blir det en liten trilletur når de små tøttene skal sove:)

 

Ha en vidunderlig dag jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går no dagan..

Ikke no trim, rødvin og sjokolade (dog i veldig moderate mengder)... Har ikke oversteget dagens oppsatte kcal-inntak no særlig da...

Men alt i alt er jeg jo fornøyd ettersom dørene blir rent ned av uventa besøk, og når pappa kommer litt sånn uanmeldt (og jeg ser han 3-4 ganger i året), så må det jo være litt kos.

 

Så i morra skal det taes igjen litt trim merker jeg ja:)

Blir bra detta!

 

hm.... litt må man vel kunne kose seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kos må til skal man klare å leve med sin nye livsstil! Og i helt spesielle anledninger som du har hatt i dag, så syns jeg du har vært flink likevel jeg!

 

Jeg har ikke vært noe flink i dag, jeg har bare stresset og spist lite og veldig usunt, så får starte på ny frisk igjen i morra. Men enkelte dager er bare helt på trynet, med tenner som skal frem på minstejenta, skole og bursdag for mellomste og skole, lekser og klargjøring til fotballcup for eldste. Og i tillegg har gubben vært borte i tre dager nå, kommer hjem på søndag. Så da må man bare ta dagene som de kommer, ungene må gå foran enkelte ganger, selv om de også har best av at vi tar vare på oss sjøl!

 

Heldig du som har en sambo som er helt med på notene, mannen min er med litt sånn halvveis, er enig i ord men ikke alltid i handlinger... og jeg trenger virkelig en til å stramme litt inn enkelte ganger, når jeg begynner å skeie ut.. Får ta en alvorsprat med han over helga, kanskje vi kan bli litt mer på lag, både med inntak og uttak av kalorier!

 

Nå får jeg se å komme meg i seng, skal tidlig opp og ut på cup både i morra og søndag regner jeg med..

 

Ha en strålende helg med masse sunn god mat, masse trim og godt humør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg startet dagen med 30 min sykling! Weeeeeeeeee

Tok opp Damages i går, og starta å se på det mens jeg sykla.

Så er fornøyd nå ja:D

Det var bare det å fortsette med det da....

Nå dusj, så litt mer frokost.. En grapefrukt og 10g valnøtter er liksom ikke nok, men noe mat i magen må man ha før man starter..

 

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekestue er bygd og besøk er reist. Blir sliten av besøk gitt...

Merker jeg har lyst på snop nå... Første helga på flere år det ikke har vært frotsa i snop på ett eller annet tidspunkt.. Vil ha snop...

Meeeeeeen, har ikke snop så da blir det ikke snop:)

Være steeerk... har heller ingen bensinstasjon i umiddelbar nærhet..

Det blei pizza i en moderat mengde. Det var greit med enkel middag nå ja.. Og drikke maaaaasse vann ja...

I morgen egynner husmortrim, og en ny uke begynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare jeg får det til! Vil ikke ha sjokolade i dag! Men litt redd jeg ryker på en bit dersom gubben finner frem noe... Så får håpe jeg klarer å overtale han til å la det være.

 

Har vært veldig mye ute i helga, men desverre ikke så mye aktivitet likevel. Har vært på fotballcup med eldstemann, og da blir det mye ståing og tråkking..

 

Derfor tenkte jeg at jeg skulle ut og gå meg en tur nå, før jeg setter beina i vann og slapper av litt før jeg tar kvelden. Er ganske sliten kjenner jeg, etter fem dager alene med tre unger, og to lange dager på cup. Så det blir nok ikke akkurat noe kjempetempo, men alt er jo bedre enn ingenting!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det og stå og tasse kan være litt slitsomt for rygg og føtter vet jeg.. Godt å få løst opp med litt trasking da:)

 

I morra er det på'n igjen med aerobiclignende greier etter en sommer med avbrekk. Så da blir man kvitt litt frustrasjon over tinger og tanger:)

 

Ha en flott uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvtime med vanlig gange altså, og så lett som det egentlig gikk!:-) Og ingen sjokolade heller, og nå er det rett til sengs, så da gikk det jo bra i dag da!

 

Ha ei flott uke du også!

 

Hilsen en fornøyd traver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg hver mandag morgen (selv om jeg startet på en tirsdag...) og jeg følger ikke kurs.

Så det er dere som leser dette som er de eneste som følger meg i medgang og motgang.

Og vi har en skikkelig fling start føler jeg!!

-2,7kg og -2cm på midja!

Kan jo ikke regne med en sånn uke hver gang nei:D Men fornøyd med den ja:)

Nå skal det ryddes i tøy, planlegges en sunn middag og senere i kveld er det husmortrim for første gang i høst.

 

Ha en flott uke!!!!!

 

Og Senita: Det er jo kjempebra! Ett annet tips er å pusse tenna når man ikke er sulten... hakke lyst å putte no i munnen da vøtt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man våkner med vondt i kroppen og ett hode som dundrer, heldigvis ingen feber, så da skylder vi på trening. Og når jeg tenker over det... JEg trente kanskje totalt hele ti ganger i fjor, og har ikke trent i det hele tatt siste halvåret.

Så... trening er vondt!

heldigvis er det bare første gangen, og kanskje andre, men så er det bare opptur derfra. Energinivået blir bedre, kroppen føler seg bedre, selvtilliten blir bedre og vektpila går nedover og sikkert masse mer jeg ikke kommer på. Og ja... jeg overbeviser meg selv likemye som jeg prøver alle andre:)

 

Men vi vet det jo:) Gjør vi ikke?

 

Dagens søtsnakstips:

varm opp litt frosne bær, skogsbær ute sukker er godt.

Legg de i en skål, og legg på ett par gode skjeer med vanilje Yoghurt eller vanilje Kesam. Evt. strø littt knust kjeks eller hakkete nøtter på toppen:)

Len dere godt tilbake og nyt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og formen er da så absolutt stigende, trengte bare en hviledag ser det ut til.

Referat fra gårsdagen:

Vondt i hodet, kroppen verker, slapp, ingen feber! Da velger vi trening... var det jeg visste, trenging er farlig! Og det verste av alt er at jeg går tilbake..

 

Jeg er fast bestemt på å ikke gi meg nå! Så derfor skal jeg opp på sykkelen nå straks, bare skifte til treningstøy. Vi får se hvor langt vi sykler i dag...

En spennende historie om sykkelen.

Vi klarer ikke å vente på at den skal komme i posten så vi reiser og henter den på lageret dems. Vel hjemme er det ca 1000000000 skruer og deler, så litt utålmodig skrues sykkel sammen, kan hende det tok litt lenger tid når man får så god hjelp av en 2-åring. Uansett... etter en gooood stund, skal den taes i bruk. Den har jo så mange flotte programmer vi kan bruke. Fettforbrenning, kondis, interval etcetc. Den har til og med ett program du stiller inn helt på egen hånd hvor du taster inn alder, vekt og høyde. Så får du vite BMI, BMR(som jeg ikke helt vet hva er enda) og hvor mye watt og kcal du kan forbrenne. Ja i det hele tatt!!

Så endelig er sykkelen klar, vi setter oss på, setter i kontakten... og alt står på tysk... tysk faktisk... Jeg har da aldri hatt tysk?!??!! Jeg fikk den nå på, og sykla litt merka jeg ble irritert.. Men visen har en hyggelig slutt hvertfall. Der vi kjøpte sykkelen tok kontakt med sin service avdeling, og da vi ringte dem, lo dem litt og sa vi sender en ny i posten. En ny computer til sykkelen da, ikke hele sykkelen..

Så nå har vi ingen unnskyldninger lenger på det punktet heller..

 

Ha en videre flott uke damer! Og hører dere ikke mere fra meg på en stund så er det fordi vi reiser til Danmark i morgen. Det blir en test som kan bli litt hard... men vi må jo satse hardt, og kanskje gå litt tur om det lar seg gjøre:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fullført 45 min på sykkel!!

og det ble litt over 3 tp!!

weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

 

Og nå skal det bakes grove pizzasnurrer, som kan fungere litt som mellommåltid og slikt mens vi er på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg godt igang og har vært på min 2. kurskveld (går på GR kur på tirsdager), men har ikke fått tid til å skrive så mye her inne...

 

Status så langt er veldig bra -2,6 kg på en uke (mye vann regner jeg med). Målet er i ca -1 kg pr uke fremover. Jeg er veldig fornøyd så lang

 

Har skiftet jobb den siste uken og derfor litt ekstra travelt. Hyggelig ny arbeidsgiver og god kantine + fruktfat. Fredag i dag og håper de ikke har for mye fristelser på slutten av uken.

 

Nok om det. Ser at det er flere som har hengt seg på her inne og det er kjempehyggelig.

 

Viktig å stå på og husk at litt trim er bedre en ingen trim ( gå i steden for å kjøre bil når det er mulig + ta trapper i stede for heis..). Har selv fått begrenset trim denne uken, men heiv meg på spinningsykkelen hjemme og 30 min så jeg svettet i gårkveld. Håper på en litt aktiv helg.

 

Har fått meg treningskort på Elixa via den nye jobben, så nå er det bare å motivere seg for å komme avgårde. Kjenner at det ikke er like lett når det er 7 år siden jeg var på et slikt sted og at jeg er 20kg tyngre.... Har aldri likt trening med apparater, foretrekker sal og spinning. For se om jeg kommer meg ned ila helgen.

 

Til alle her inne på tråden - snart helg og sikkert mange fristelser. Kos dere med måte (har selv spart alle kosemerkene til et par glass med rødvin..) og prøv å vær i aktivitet. Selv er det husarbeid som står på programmet og jeg prøver å tenke på det som trim, da er det litt mer motiverende.

 

Skal prøve å avlegge en rapport tidlig neste uke.

 

God helg til dere alle - dette skal vi klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...