Gå til innhold

Nå eller aldri


Gjest Octavia

Anbefalte innlegg

Det er en stund siden jeg har skrevet nå. Med vektnedgangen går det bra, har nå gått ned 5,5 kilo totalt og har "kun" 29,5 kg frem til målet, men akkurat nå sliter jeg.

 

V i har oppdaget at vår eldste sønn (14 år) er blitt grovt mobbet på skolen det siste året. Alt er derfor redselsfult og jeg har store vanskeligheter med å konsentrere meg om hva jeg spiser. Det eneste jeg tror jeg vet er at jeg spiser for lite.

 

Er det noen som har noen gode råd mht hvordan man kommer seg helskinnet gjennom slitsomme perioder så tas de i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar
Det er en stund siden jeg har skrevet nå. Med vektnedgangen går det bra' date=' har nå gått ned 5,5 kilo totalt og har "kun" 29,5 kg frem til målet, men akkurat nå sliter jeg.

 

V i har oppdaget at vår eldste sønn (14 år) er blitt grovt mobbet på skolen det siste året. Alt er derfor redselsfult og jeg har store vanskeligheter med å konsentrere meg om hva jeg spiser. Det eneste jeg tror jeg vet er at jeg spiser for lite.

 

Er det noen som har noen gode råd mht hvordan man kommer seg helskinnet gjennom slitsomme perioder så tas de i mot med takk.[/quote']

 

Hei

 

Så trist å høre om sønnen din.

Jeg har selv en sønn som har epilepsi og benmargsvikt, dette gjør at han i perioder er veldig syk. Vi sitter masse inne eller innlagt på sykehus.

 

Det som fungerer for meg er å tenke at dette altså livstilsendringen vår, har jeg kontroll på. Dette er for meg og det gir meg masse motivasjon og iver.

Og se at noe får jeg til er veldig deilig. Og at man har noe å konsentrere seg med, slik at man ikke sitter og tenker hele tiden....

 

Vet ikke om dette hjelper noe, men det er ihvertfall sånn jeg kommer meg ut av tunge slitsomme perioder..

 

 

Kjomsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så trist å høre om sønnen din.

Jeg har selv en sønn som har epilepsi og benmargsvikt' date=' dette gjør at han i perioder er veldig syk. Vi sitter masse inne eller innlagt på sykehus.

 

Det som fungerer for meg er å tenke at dette altså livstilsendringen vår, har jeg kontroll på. Dette er for meg og det gir meg masse motivasjon og iver.

Og se at noe får jeg til er veldig deilig. Og at man har noe å konsentrere seg med, slik at man ikke sitter og tenker hele tiden....

 

Vet ikke om dette hjelper noe, men det er ihvertfall sånn jeg kommer meg ut av tunge slitsomme perioder..

 

 

Kjomsa[/quote']

 

Hei,

 

Det høres ut som en godstrategi. Den skal jeg prøve. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

V i har oppdaget at vår eldste sønn (14 år) er blitt grovt mobbet på skolen det siste året. Alt er derfor redselsfult og jeg har store vanskeligheter med å konsentrere meg om hva jeg spiser. Det eneste jeg tror jeg vet er at jeg spiser for lite.

 

Er det noen som har noen gode råd mht hvordan man kommer seg helskinnet gjennom slitsomme perioder så tas de i mot med takk.

 

Det gjør vondt langt inni sjela mi å høre om sånt!!!

 

Føler med dere og håper dere finner måter å gjøre hverdagen lettere på i en tung tid!

 

Varme tanker og stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Octavia,

 

Trist å høre at sønnen din har blitt mobbet. Har dere mulighet for å skifte skole? Jeg har stor tro på at det er den beste løsningen. Det er selvfølgelig endel som kan gjøres på skolenivå, så dersom det er en mulighet så går det an å prøve. Det viktigste er i alle fall at han skal slippe å leve med disse problemene, og dersom han trenger det bør han få snakke med noen om det som har vært også. Det er ikke alltid at det er vi foreldre som er de beste til å ta seg av det. Når det gjelder mat så er kanskje dette tiden til å planlegge hva du skal spise og lage det til på forhånd. Da husker du å få i deg litt i alle fall. Enig i at det å ha kontroll over maten er til god hjelp når man skal gjenvinne kontrollen over resten av situasjonen. Ønsker deg og sønnen din alt godt, og jeg håper det ordner seg for ham.

 

Varme tanker til dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Vi jobber med saken, men det koster utrolig my krefter. Vi ønsker ikke at han skal bytte skole ettersom han heldigvis har gode venner på skolen, men vi ønsker mobberne dit peppern gror!

 

Forsøker å huske å spise og det ernok lurt å lage noe på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å fortsett historien. I går kveld ble jeg lagt inn på sykehuset med akutt blintarmbetennelse. De opererte meg kl. 01.30 i natt!!

 

Har nå fått lov til å reise hjem, men kan vel ikke sies å være i topp form, og så har jeg fått treningsforbud i 14 dager. Jeg som endelig hadde fått kondis :P

 

men, men her er det bare å se fremover. Jeg får lov til å gå tur og ikke har jeg spist så mye i det siste heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feitebeite

Kjenner drittungen i meg våkner og jeg har lyst til å troppe opp på skolen hans og plage vettet ut av de stygge, stygge ungene....

Vet du, jeg synes synd på foreldrene til de mobberne...for det er jo ofte innstillingene til foreldrene som gjenspeiler seg hos ungene...rasisme, diskriminering, baksnakking og dårlige verdier kommer jo fra en plass....

I tillegg er mange slike foreldre så dumme at de ikke innser hvor galt dette er.

Det er selvfølgelig ikke alle.

 

 

Kunne trengt seg en skikkelig posjon juling de jævla utyskene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I øyeblikket legger jeg på meg selvom jeg nesten ikke spiser noe. Forstå det den som kan. Tror det har en sammeheng med at jeg nesten ikke beveger meg og at jeg spiser store mengder smertestillende. Håper derfor det bare er vann!

 

Utrolig irriterende nå som jeg var kommet inn i en fin rytme igjen:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i dag og er nå nede på de 92 kg jeg veide før operasjonen. Det kom ut masse vann i går og det føltes bra. Jeg har frem til nå gått ned 5,5 kg. Dette er jeg veldig fornøyd med. Julemålet mitt er 10 kg totalt og det skal jeg klare!

 

Jeg har et langstidsmål på 35 kg, men det tenker jeg ikke på nå.

 

Det der med å veie for mye er ellers et problem uansett hvordan man snur og vender på det. Følelsen av å ligge på et operasjosnbord kl. 01.30 om natten og måtte innrømme at jeg kun er 162 cm høy, men veier 92 kg var ikke god. Heldigvis ga de meg en likegladsprøyte rett etterpå;)

 

Målet mitt i dag er å spise som vanlig = sunt, og forsøke å gå ut en liten tur. Håper jeg klarer 1/2 time i langsomt tempo. Været er fint og jeg merker at kroppen trenger å røre på seg.

 

Ha en fin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte 30 minutters turen min i går, og jeg satser på å klare det samme i dag. Følte meg litt som en gammel dame der jeg gikk og tviholdt i molbitelefonen i tilfelle noe skulle skje.

 

Jeg synes jo ellers det er litt urettferdig at legene har skåret rett over de magemusklene jeg har brukt hele høsten på å trene opp, men men her er det bare å starte på nytt. Foreløpig kun med små gåturer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte 30 minutters turen min i går' date=' og jeg satser på å klare det samme i dag. Følte meg litt som en gammel dame der jeg gikk og tviholdt i molbitelefonen i tilfelle noe skulle skje.

 

Jeg synes jo ellers det er litt urettferdig at legene har skåret rett over de magemusklene jeg har brukt hele høsten på å trene opp, men men her er det bare å starte på nytt. Foreløpig kun med små gåturer:)[/quote']

 

 

Stå på! Du er flink:)

 

klem kjomsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt en fantastisk start på dagen. Jeg har prøvd klær! Det utrolige er at jeg nå har to flotte skjørt som aldri har passet tidligere, og jakkene mine står ikke lenger rett ut foran, de kan lukkes:)

 

Jeg prøvde også bunadslivet mitt (jeg har bunad fra Sør-Trøndelag), nå er det mulig å puste i bunaden, det var det definitivt ikke på 17. mai:)

 

Langtidsmålet mitt er at bunaden skal syes inn til tidligere størelse i god tid før min eldste sønns konfirmasjon i september 2010.

 

Jeg har også målt og veide meg i dag og jeg har nå krympet 13 cm i livvidde, og jeg har gått ned 8 kg totalt. Ser snart 8-tallet på vekten:) Det er bare utrolig deilig. Nå mangler jeg "bare" 27 kg til målet.

 

Ha en god dag alle sammen!

 

PS. Tusen takk for stjernene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Så flott Octavia - oppmuntrer til videre kamp dette vil jeg tro! Jeg er iallefall sånn! Fortsett slik du holder på, så ender du "i mål" skal du se! ;)

 

Så du har aner fra Sør-Trøndelag? Kan meddele at på "min plass" i Sør-Trøndelag så er det en flott høstdag med rim i trærne og sol!

 

Ha en fin dag Octavia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, moren min er fra Trondhjem og med en halvt dansk far var det ikke så vanskelig å velge bunad. De to eneste alternativene var Bærumsbunad, den ser ut som et catringforkle på AS veikroer (håper ikke jeg fornærmet noen nå) og Gubrandsdalsbunad, som har så mye blomster at jeg med min høyde (162) ville lignet en omvandrende blomstereng:)

 

Jeg er veldig fornøyd med min blå Trønderbunad, men heier fortsatt på Stabæk.

 

Her har vi også flott høstvær. Har avtalt med en venninde at hun kommer og "lufter" meg litt senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg med en bedre hverdag for sønnen din! Ikke gi deg,få skoleledelsen med på lag.De både bør,skal og må ta del i problematikken og hjelpe til å få bukt med problemet. Få foreldrene til mobberne i tale, det er en god "medisin". Tro meg jeg har jobbet i skoleverket i over 20 år, både som lærer og skoleleder.

 

Og ja jeg forstår at det ikke er lett å konsentrere seg om seg selv og vekta/ spisingen når slike problemer dukker opp.

Men tenk positivt på at du trenger alle kreftene du kan få gjennom å bli en bedre utgave av deg selv, både for sønnen din og deg selv!!

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går startet jeg på kurs 2. Målet mitt denne gangen er å holde familien i så ordnede former at jeg slipper et kurs med diverse videverdigheter. Jeg vet at dette er en litt utopisk tanke. Når jeg hadde små barn trodde jeg de tok all min tid, men jeg har oppdaget nå at det kan de ikke ha gjort for nå tar de mere tid.

 

Samtidig er ikke vi den mest strømlinjeformede familie. Vi har helt vanlige barn, dvs barn som ikke gjør lekser av seg selv, rydder rommet uten diskusjon og tar med seg tallerkenen inn når de har spist. Jeg er noen ganger litt misunnelig på de familiene med de uvanlige "perfekte" barna men kanskje det bare er utenpå.

 

Det jeg egentlig prøver å si er det ikke er så mye tid til å tenke på hva jeg selv driver med. Slankingen kommer i tillegg til alt annet og det krever mye fokus.

 

Jeg ønsker uansett å få mest mulig ut av kurset. Jeg har fortsatt på aktiv kurs, men må en tur innom legen i morgen for å høre om jeg får lov til å trene. Målet mitt for kurset er 10 tp i uken. Jeg får lov til å gå tur, så får jeg ikke lov til noe annet får jeg heller slite ut noen spasersko nå. 10 tp i uken skal jeg klare!

 

Status for kurs 1 er følgende:

 

Har gått ned 7,7 kg og veier nå 92,4. Er veldig fornøyd med nedgangen.

Har krympet 14 cm i midjen.

 

Mål for dette kurset:

 

Ned minst 5 kg og 5 cm i midjen. (Kan ikke sette for store mål for da blir jeg bare skuffet og frustrert)

 

Uansett det var deilig å komme seg på kurs igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Uansett det var deilig å komme seg på kurs igjen:)

 

 

Hva kurs gjelder, kjenner igjen den ja. Er noe med det fellesskapet og konkurranseinstinktet (for min del) ;)

 

Høres ut som det går greit med deg etter operasjonen og det er superbra! Lytt til legen, så du ikke får etterkomplikasjoner. Snart er du nok i full trening igjen :)

 

Hva barn gjelder, de tar tid hos oss og ja! For all del snille unger, men det krever sitt! Og vil jo gjerne følge opp etter beste evne også! Ønsker ikke "våkne" når de er tjue og angre på at jeg ikke var "tilstede". Nei, det føles naturlig å "være der", se kamper, hjelpe med lekser, vær en mamma de ønsker å forholde seg til på godt og vondt, ol. - bidra med det lille en kan :) Vi får vell tidsnok ledige ettermiddager når ungene er store (har hørt rykter om det iallefall...).

 

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå unnagjort dagens trim. En times gåtur = 2 tp. Har nå 3,7 hittil denne uken. Skal opp i minimum 10.

 

Hørte på Abba hele veien. Fint turfølge, men jeg er på jakt etter noe mer oppdatert musikk å gå tur til. Er det noen som har noen forslag tas disse i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kaffebesøk i dag. Venninnen min fylte 40. Jeg klarte meg med et lite sjokoladekakestykke og to After Eight. I slike situasjoner er jeg veldig glad for at jeg aldri har likt marsipankake:)

 

Er egentlig litt stolt av meg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1
Har vært på kaffebesøk i dag. Venninnen min fylte 40. Jeg klarte meg med et lite sjokoladekakestykke og to After Eight. I slike situasjoner er jeg veldig glad for at jeg aldri har likt marsipankake.

 

Er egentlig litt stolt av meg selv

 

 

Synes du var flink jeg!!!

 

Vi bruker alltid å få After Eight av en dame til jul, og her om dagen sa jr. at han gleder seg til det. Han synes nemlig det er så godt. Det synes jeg og.... :) Derfor kan jeg ikke kjøpe det sånn uten videre, da blir det for mye på meg og lite på de andre.... Og akkurat nå skal jeg jo ikke ha sjokolade heller! Men tror seriøst ikke jeg hadde taklet å ha en eske av det i skapet nå nei......... Håper vi får bare en liten eske ;)

 

Ha en fin dag med god samvittighet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute og gått tur igjen. En time og 10 minutter i dag. Det ga meg 2,3 tp. Har nå samlet 6 tp hitil denne uken.

 

På turen tenkte jeg over noe jeg grubler mye på. Jeg tror jeg egentlig er redd for å gå ned i vekt. Jeg synes det er greit nå, men jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det er å være 27 kg mindre enn det jeg er nå. Jeg har en følelese av at jeg kommer til å forsvinne helt. Tror liksom ikke på at jeg fortsatt kommer til å være meg. Jeg har jo vært overvektig hele mitt voksne liv.

 

Er det flere som har det som meg, eller er det bare jeg som er helt sprø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...