Gå til innhold

Nå eller aldri


Gjest Octavia

Anbefalte innlegg

Har vært ute og gått tur igjen. En time og 10 minutter i dag. Det ga meg 2' date='3 tp. Har nå samlet 6 tp hitil denne uken.

 

På turen tenkte jeg over noe jeg grubler mye på. Jeg tror jeg egentlig er redd for å gå ned i vekt. Jeg synes det er greit nå, men jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det er å være 27 kg mindre enn det jeg er nå. Jeg har en følelese av at jeg kommer til å forsvinne helt. Tror liksom ikke på at jeg fortsatt kommer til å være meg. Jeg har jo vært overvektig hele mitt voksne liv.

 

Er det flere som har det som meg, eller er det bare jeg som er helt sprø?[/quote']

 

Det er vel en kjent sak at mange av oss har brukt fettet som en beskyttelse mot omverden. Man slipper å bli "sett" i så stor grad, og man får kanskje en behagelig avstand til endel ting. Verden kommer ikke til å være så annerledes når du har gått ned 27 kg, med mindre du bestemmer deg for det. Det kan være at du får noen flere blikk fra menn rundt deg kanskje, men ellers tror jeg at mye tanker og følelser vil være det samme. Fordelen vil være at du kommer til å ha en bedre helse, aktiviteter vil være lettere og dermed morsommere, og du vil føle deg bedre og mer vel i klærne dine. Et dårlig selvbilde vil ikke nødvendigvis bli bra, og slank betyr ikke automatisk lykkelig, men vektnedgangen er en brikke i det å finne seg selv tror jeg. Godta at man føler som man føler, uten å spise det bort. Lære å være den man egentlig er uten fettet til å dekke over. Mulig jeg er vel optimistisk nå, men det er i alle fall mitt mål :-) Det er en prosess jeg går igjennom, hvor jeg skal bli den beste og lykkeligste versjonen av meg selv, til tross for de oppturer og nedturer som alltid vil ligge der. Trenger du hjelp med dette så snakk med noen, slik at du får jobbet med følelsene dine samtidig med at du går ned i vekt. Hvis jeg har misforstått deg totalt nå, så beklager jeg, men jeg ville i alle fall ha gitt vektnedgangen en sjanse :-) Du forsvinner ikke helt, men du kommer kanskje tydeligere frem! Det er en god ting :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar
Det er vel en kjent sak at mange av oss har brukt fettet som en beskyttelse mot omverden. Man slipper å bli "sett" i så stor grad' date=' og man får kanskje en behagelig avstand til endel ting. Verden kommer ikke til å være så annerledes når du har gått ned 27 kg, med mindre du bestemmer deg for det. Det kan være at du får noen flere blikk fra menn rundt deg kanskje, men ellers tror jeg at mye tanker og følelser vil være det samme. Fordelen vil være at du kommer til å ha en bedre helse, aktiviteter vil være lettere og dermed morsommere, og du vil føle deg bedre og mer vel i klærne dine. Et dårlig selvbilde vil ikke nødvendigvis bli bra, og slank betyr ikke automatisk lykkelig, men vektnedgangen er en brikke i det å finne seg selv tror jeg. Godta at man føler som man føler, uten å spise det bort. Lære å være den man egentlig er uten fettet til å dekke over. Mulig jeg er vel optimistisk nå, men det er i alle fall mitt mål :-) Det er en prosess jeg går igjennom, hvor jeg skal bli den beste og lykkeligste versjonen av meg selv, til tross for de oppturer og nedturer som alltid vil ligge der. Trenger du hjelp med dette så snakk med noen, slik at du får jobbet med følelsene dine samtidig med at du går ned i vekt. Hvis jeg har misforstått deg totalt nå, så beklager jeg, men jeg ville i alle fall ha gitt vektnedgangen en sjanse :-) Du forsvinner ikke helt, men du kommer kanskje tydeligere frem! Det er en god ting :-) Lykke til![/quote']

 

Tusen takk for fint svar!

 

Jeg tror du har veldig myer rett i det du skriver og derfor ønsker jeg å fortsette ferden nedover. Det er godt å vite at det ikke kun er meg som går rundt og tenker på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på kurs. Jeg har gått opp 600g. Jeg er ikke spesielt fornøyd med det, men jeg tror det kommer av mangel på trim. Jeg klarte 12 tp forrige uke, men det var stort sett gåturer så det ble ikke det helt store.

 

Det positive er at jeg har vært hos legen, og nå får jeg begynne å trene igjen. Går på aktiv kurs og i dag styrketrente vi i nesten en time. Det føles deilig å komme i gang igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skulle jeg skrive litt om tranebær.... så jeg får gjøre det først. Som jeg skrev tidligere hadde jeg urinvsinf. Det var store utslag på prøvene og legen skrev ut penicilin. Etter fire fem dager m tranebær var jeg bsdre og lot penicilinpakka ligge. Etter en uke tok jeg ettertest som var helt fin. Skal kontakte akupunktør for forebyggende. Nok om det, har var det viktigere ting å ta opp.

 

Leser om at gutten din har blitt mobbet. Da jeg studerte hadde jeg et gruppeprosjekt om mobbing. Det er en fyr fra Bergen som har studert og skrevet masse om mobbing. problemet er at jeg ikke husker navnet på fyren. Skal skrive det til deg når jeg kommer på det. Poenget var at det var i alle fall mye lettere for meg å skjønne hva som skjer og hva en kan gjøre for å styrke den som blir mobbet etter det studiet. I grove trekk handler det om at den som blir mobbet må sette grenser og faktisk ikke la seg mobbe. Håper ting går bedre nå, og MASSE MASSE lykke til. Jeg skjønner at det er tøffe tak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg helt ufrivillig komponert en ny matrett. Jeg skulle lage lakseburgere, men hadde 5 ganger så mye melk i som det var meningen. Kan si jeg blingset litt når jeg leste oppskriften. Tenkte vel heller ikke så mye. Derfor stod jeg der med noe som lignet svelerøre bare i lakseform. Jeg stekte "røren" som pletter på stekepannen. De smakte faktisk ganske bra og nestn alle forsvant i løpet av middagen:)

 

Forsøker ellers å være forkusert denne uken. Ønsker jo ikke å fortsette å gå oppover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant frem noen gamle bilder. Ett av de ligger i lommeboken min. De er min inspirasjon. De er tatt rett etter urs 5 i 2001. Og jeg syns selv jeg ser utrolig bra ut. Så begynner jeg å tenke... Hvorfor? hvor kom all den ekstra ballasten jeg har nå fra? og da er det ballast i både hode og på kropp. Jeg blir skikkelig ilende forbanna på meg selv, fordi jeg så bra ut! Skikkelig bra ut egentlig. Men i hodet mitt da, var jeg fremdeles den store, tjukke, ekle jenta alle syns synd på fordi hun var feit.

Men det er jo så fjernt fra sannheten som det kan bli. Jeg hadde max støtte, og max kjærlighet. Det har jeg nå også. Og jeg gleder meg. Jeg gleder meg til å kunne gå inn i en butikk å prøve klær, som passer... og jeg skal IKKE la meg selv tenke tjukke tanker. en alle kjenner er stor, og nå får de pinadø bli kjent med en ny Soffe :( Det er hvertfall planen. Jeg skal tillate meg selv og se bra ut, stå foran speilet og si "wow"! Dette fortjener du!

Og den følelsen der vil jeg gjerne dele med dere alle. Den skal bli fantastisk! Vi er vakre, både uttapå og inni! Vi må bare jobbe for å få det til å matche:D

Selv ble jeg mobbet da jeg var liten. Frem til jeg begynte på VGS. Da bestemte jeg meg for å være meg, og de som ikke taklet det, fikk bare ha det så godt. Jeg vet det høres hardt ut, men jeg fikk mange gode venner på VGS, som likte meg, ikke den jeg prøvde å være. Det er tøft å overhøre og ignorere, men jeg måtte bare tenke, det er dem ikke meg. og jobbe med den tanken. Hver dag, helt til jeg trodde det selv. For det er sånn det er, det er de som er problemet, det er de som ikke vet hvordan de skal takle press og andre mennesker. Da de prøvde å hakke på meg, flira jeg det bort. Felte en del tårer på do, men det ble lettere. Men i en sånn prosess er det vktig at man har støtte. Jeg hadde veldig flinke lærere, og noen få virkelig gode venner. Den aller beste døde da jeg var 17, og det var hun også. Det er noe av det tøffeste jeg har opplevd, men det var en kjempe øyeåpner. Livet er dyrbart, det kan bli tatt fort fra deg. Og jeg bestemte meg da for at jeg har ikke lyst til å forlate denne verdenen med anger på alt jeg ikke fikk gjort. Gjør det du vil eller har lyst til. Ikke hele tiden lev opp til andres forventninger, men skap dine egne. Og ha en drøm , drøm som er uoppnåelig. Den skal være det, for den holder liv i håpet, for det er det viktigste vi har!

 

Oj.. dette be langt, og ikke ment deppressivt. Bare litt dypt kan hende..

Men kanskje det kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av forskjellige årsaker har jeg drukket lite kaffe det siste året, men i dag tok jeg en cappucino sammen med en venninde. Jeg drakk også pepsi max til lunsj. (Har vært på konferanse). Resultatet ble et kraftig koffeinsjokk! Jeg har frysninger, er kvalm og føler meg svimmel og uvel. Det blir lenge til neste kaffekopp for min del:)

 

Jeg vil ellers si tusen takk til alle dere som har skrevet på tråden min i det siste om mobbing. Jeg vil at dere skal vite at jeg leser alle innleggene og at jeg har stor nytte av det dere skriver. Grunnen til at jeg ikke svarer hver enkelt av dere er at jeg synes det er vanskelig å skrive om dette, jeg blir så lei meg, men jeg setter stor pris på å lese det dere skriver.

 

Mht til kosthold og trim har jeg skjerpet meg kraftig denne uken. Jeg følger nå stort sett planen og jeg har startet med å trene igjen. Håper det gir et positivt utslag på vekten ved neste veiing.

 

Ha en fortsatt god uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært ute og trent igjen. Jeg merker at kroppen begynner å fungere. Var ute i tilsammen 45 min. hvorav 20 min. jogging. Det er deilig å kunne bevege seg igjen.:D Været derimot var redselsfult. Snøslaps og regn!

 

Vekten er jeg ikke så fornøyd med. Det står stille!! Jeg er så lei av disse periodene hvor vekten bare ikke rikker seg nedover uansett hva jeg gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1
I dag har jeg vært ute og trent igjen. Jeg merker at kroppen begynner å fungere. Var ute i tilsammen 45 min. hvorav 20 min. jogging. Det er deilig å kunne bevege seg igjen.:D Været derimot var redselsfult. Snøslaps og regn!

 

Vekten er jeg ikke så fornøyd med. Det står stille!! Jeg er så lei av disse periodene hvor vekten bare ikke rikker seg nedover uansett hva jeg gjør!

 

 

Ja, høsten/tidlig vinter kan være litt vanskelig med føre for trimming! Selv har jeg hatt en flott fjelltur i dag! Litt skummelt, for det er stedvis glatt under "gresset"... Men gikk bra for meg. Noe verre med venninna mi som ble med. Hun gled, vi hørte en "uggen knekkelyd" og hun skal på legevakten i kveld... Var heldigvis ikke langt unna opplukkingsplassen... Krysser fingrene for at det ikke er noe veldig galt!

 

God helg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jogget meg til 3,5 tp i dag. Jeg jogget 6,5 km tilsammen og gikk deretter nesten en kilometer. Dette er noe jeg i mai aldri hadde trodd jeg skulle klare. På det tidspunktet veide jeg 8,3 kg mer og jeg klarte knapt å løpe 1 min. i trekk. Nå klarer jeg å jogge i 40 min. Det har gått nesten 1/2 år siden jeg startet med treningen, og nå er jeg glad for at jeg tok det valget.

 

Målet mitt nå er å klare å fortsette den positive trenden gjennom vinteren. Det kan bli tøft, men det er jo bare å trosse "dørstokkmila":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flink du er...

 

jeg har prøvd meg på jogging, men er bare så demotiverende.. klarer jo bare max 300m liksom.. men jeg prøver å jogge noen meter innimellom, og håper det blir lettere etterhvert...

 

stå på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6,5 jogging er bare helt fantastisk.

 

Akkurat nå har jeg oppdaget at det er foskjell på okinawa og octavia..... får bare beklage hvis jeg har surret dere sammen!

 

Lykke til med gutten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått ned 8,2 kg og jeg har fått system på treningen min, men jeg merker at jeg nå må ta en pause. Vektfokuseringen gjør meg stresset og hodet må følge med kroppen. Derfor er mitt mål frem til nyttår å holde vekten.

 

Etter jul starter jeg på den igjen. Målet blir da nye 8 kg ned frem til sommeren. Det kan se ut som dette er et lite mål, men for meg er det viktig å skynde meg langsomt. Jeg har kommet inn i en litt ond sirkel hvor jeg veier meg hver dag og hvor jeg får dårlig samvittighet hvis jeg spiser for mye og/eller trener for lite. Det viktige er å finne balansen og dette skal jeg jobbe med frem til jul.

 

For meg er dette en varig livsstilsendring og jeg har kommet frem til at det gjør ikke noe om det tar to år å komme dit jeg vil. Presser jeg meg for mye tror jeg ikke at jeg klarer å holde resultatet, men tar jeg tiden til hjelp tror jeg også på at jeg kan får til en varig endring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kurs i dag. Har gått ned 1,4 kg på de siste to ukene:)

 

Det er rart hvordan kroppen fungerer. Nå hadde jeg egentlig bestemt meg for at målet var å holde vekten, men jeg klager jo ikke over å gå ned. Jeg har nå gått ned 9,7 kg totalt. Jeg håper jeg klarer 10 kg målet neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser at det er lenge siden jeg har vært innom tråden min. Alt er vel, men det er mye å styre med nå før jul. Jeg skulle vært på kurs forrige mandag, men rakk det ikke pga juleavslutning i klassen til sønnen min.

 

Jeg planla å dra på kurs i kveld, men sitter hjemme kvalm og dårlig etter å ha tatt svineinfluensaviksinen tidligere i dag. Jeg hadde jo ikke regnet med å bli så dårlig av den, men det ble jeg. Det er jo en stjerneopplevelse å ligge på en grønn gymmatte i vaksinelokalet med bena på en stol og resten av skolens elever stående i kø rundt meg. Det skaper fantastisk autoritet for en lærer og skoleleder:)

 

Det går bedre med meg nå, men jeg fikk klar beskjed av vaksinasjonsansvarlig om å komme meg hjem å ta det med ro til jeg ble bedre, så her sitter jeg i sofaen sammen med minstemann som også er hjemme i dag. Han har vært hos tannlegen og skiftet fylling på den fortannen han slo tidligere i år. Ikke en dag uten at det skjer noe, men det er vel det som kalles livet. Jeg får bare se fremover mot en forhåpentligvis rolig juleferie:)

 

På vektfronten tror jeg det går bra. Jeg har snikveiet meg på min egen vekt og jeg har i hvertfall ikke gått opp og det er jo positivt med tanke på at det er desember.

 

Ha en god uke allesammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk karret meg til kurset i dag. Jeg ville så gjerne veie meg for jeg hadde en mistanke om at jeg kom til å nå noen milepæler i dag og det gjorde jeg!

 

Jeg har gått ned over 10 kg, 10,6 for å være helt nøyaktig og jeg er nå offisielt nede på 80-tallet! Jeg veier nå 89,5 kg.:D

 

Mitt kortsiktige mål er å holde denne vekten gjennom julefeiringen. Et litt mer langsiktig mål er å gå ned 10 kg til frem til sommeren.

 

Mitt endelige mål er å gå ned 35 kg totalt, men det er et stykke frem dit. Jeg tar litt av gangen.:D

 

Jeg har meldt meg på nytt kurs etter jul. Det skal komme helt nytt kursopplegg og det gleder jeg meg til.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at julen nærmer seg og at jeg er i ferd med å skli ut av gode vaner. Det blir mere mat og mindre trim. Er litt usikker på hvordan jeg skal komme meg gjennom det hele, men det går vel på et vis.

 

Er det noen som har noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...