Gå til innhold

Nå eller aldri


Gjest Octavia

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Det er ikke så ofte jeg skriver, ikke mangel på vilje , men mangel på tid.

 

Er nå på god vei nedover til tross for utfordringer på rekke og rad. Var på familiebesøk i Sykkylven i påsken. Geldete meg til turen, men gruet meg til kakene. Det gikk helt greit. Jeg fikk puttet inn en setning om at jeg ikke spiser godteri etter å ha veddet med min sønn, og etter det kom det nesten ikke godteri på bordet. Fantastisk familie:)

 

Jeg smakte på alle kakene, men er nå blitt ekspert på å skjære milimeter brede stykker (som ikke står, så det er godt jeg er gift allerede) det fungerte veldig bra. Som kompensasjon for økt kakeinntak stod jeg mye slalom og gikk langrenn. Været var jo fantastisk og det var deilig å bevege seg.

 

Slalom er ikke min sterkeste sporstgren så det må ha vært et syn når jeg etter en deilig dag på Strandafjellet plutselig skulle ned hele bakken. Jeg hadde stått glad og fornøyd i den grønne bakken på toppen hele dagen, men for å komme ned måtte jeg gjennom den røde. Jeg "stabbet" utslitt ned kuleløypa. Ungene lo og jeg freste! Etter dette valgte vi å stå slalom på Fjellseter. Her var det svarte bratte løyper til mann og barn og en nesten flat grønn løype til meg. Helt perfekt. Alt i alt en flott påskeferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer resten av de siste ukenes begivenheter.

 

Etter påskeferien hvor jeg faktisk gikk ned en kilo har jeg vært på skoletur til Delft i Nederland med 30 16-åringer. Vi har hatt en flott tur og jeg har navigert mellom utallige tilbud om god mat, vin (uten elever tilstede), kaker og desserter. Har klart meg nogenlunde, men savnet tilbud om frukt og grønnsaker. Det er vanskelig å planlegge maten når man ikke har noe innflytelse:)

 

Men jeg holdt fast i noe. Jeg spiste en stor sunn frokost på hotellet hver morgen. Det hjalp utrolig! Vi leide sykler og det var 15 min hver vei å sykle til skolen så kollegaen min og jeg fik lurt inn mye ekstra trim på denne måten. Syklet også mye i tillegg til dette. En dag var vi 130 peroner på sykkeltur til Hook of Holland for å se på den store demningen som holder Nederland på plass. Veldig spennende og masse god mosjon. 35 kilometer tilsammen. Har også som de fleste turister gått mye.

 

De siste dagene ble mer utfordrende enn planlagt takket være en til nå ukjent vulkan på Island. Ingen lykke å sitte Askefast med 30 elever, men vi tok tak og ordnet opp. Resultatet ble at vi leide en overpriset buss og kom oss hjem. Var hjemme i Norge lørdag morgen etter 22 timer i buss. Turen gikk utrolig bra og elevene var veldig greie. Matinntaket på turen tror jeg ikke jeg skal kommentere videre, men jeg er helt sikker på at mye av det ikke hører til Roede menyen:) Tror uansett jeg har klart meg ganske bra gjennom uken omstendigheten tatt i betraktning.

 

Satser nå på en rolig/aktiv uke med sunn mat og sykling til jobben.

 

Ha en god uke alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1
Synes det har gått litt tregt de siste måneden' date=' men så gikk jeg inn og sjekket. Jeg har gått ned 5 kg siden jul og det må man jo være fornøyd med:)[/quote']

 

Så bra!!!

 

Ha en fortsatt fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Gjest Octavia

Igjen en melding om at jeg ikke er her så mye, men det går nedover. Har endelig kommet under 85 kg, veier nå 84,4. Er snart halveis !!!

 

Livet går greit for tiden, men det er mye å henge fingrene i og nå nærmere vi oss "svidde grillpølser og sjokoladekakemåneden". Det er alltid utfordende med utallige avslutninger og sammenkomster, men hyggelig er det. Jeg må bare passe på at jeg ikke hygger meg for mye:)

 

Har startet på Elixia. Har alltid trodd at det ikke var for meg, men har nå funnet ut av at det absolutt er for meg. Har en yndlingstime hver lørdag formiddag og en time med personlig trener en annen dag i uken. Fungerer utrolig bra. Det senteret jeg har valgt er ganske gammelt og ikke stort og flott. Har to klare fordeler: det er billigere enn de andre sentrene, og alle de supertrente, ikke så hyggelige damene kunne ikke drømme om å gå der:)

 

Ettersom dette er en skryte dag må jeg også melde at jeg i øyeblikket topper listen på mitt jobblag i sykle til jobben aksjonen:)

 

Nyt den siste dagen av pinsen og ta en tur ut uansett vær og vind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Octavia

Hvorfor har ikke sportsbutikkene treningstøy til dem som virkelig trenger det?!!!

 

Alt er for lite! Jeg fant heldigvis et merke (Röhnisch) hos XXL slik at jeg fikk kjøpt bukse og t- skjorte. Dette var tøy tilpasset store kropper og jeg trengte kun størrelse M+. Det føltes bra selvom det er selvbedrag. Med kun 162 cm fyller jeg med 100 kg mer enn nok i bredden.

 

Dette skrev jeg tidlig i fjor høst som en del av mitt første innlegg i denne tråden. Jeg husker fortvilelsen over ikke å passe i noe treningstøy og hvor stor og dum jeg følte meg.

 

I dag var jeg i sportsbutikken igjen. Var nødt til å gå til anskaffelse av nytt treningstøy igjen. Det jeg kjøpte i høst er altfor stort. :) Jeg fant en Nike topp i str. M og en bukse i str. L. Begge deler passet og jeg kjente nesten ikke igjen damen i speilet. Det var en utrolig deilig følelse og en stor seier for meg!

 

Nå kan jeg gå på Elixia og føle meg vel. Har stor betydning for treningegleden:)

 

Ha en riktig god helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gilmoregirl

Din innsats og fremgang er til motivasjon for meg!

GG

 

Dette skrev jeg tidlig i fjor høst som en del av mitt første innlegg i denne tråden. Jeg husker fortvilelsen over ikke å passe i noe treningstøy og hvor stor og dum jeg følte meg.

 

I dag var jeg i sportsbutikken igjen. Var nødt til å gå til anskaffelse av nytt treningstøy igjen. Det jeg kjøpte i høst er altfor stort. :) Jeg fant en Nike topp i str. M og en bukse i str. L. Begge deler passet og jeg kjente nesten ikke igjen damen i speilet. Det var en utrolig deilig følelse og en stor seier for meg!

 

Nå kan jeg gå på Elixia og føle meg vel. Har stor betydning for treningegleden:)

 

Ha en riktig god helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hegebolla
Dette skrev jeg tidlig i fjor høst som en del av mitt første innlegg i denne tråden. Jeg husker fortvilelsen over ikke å passe i noe treningstøy og hvor stor og dum jeg følte meg.

 

I dag var jeg i sportsbutikken igjen. Var nødt til å gå til anskaffelse av nytt treningstøy igjen. Det jeg kjøpte i høst er altfor stort. :( Jeg fant en Nike topp i str. M og en bukse i str. L. Begge deler passet og jeg kjente nesten ikke igjen damen i speilet. Det var en utrolig deilig følelse og en stor seier for meg!

 

Nå kan jeg gå på Elixia og føle meg vel. Har stor betydning for treningegleden:)

 

Ha en riktig god helg alle sammen!

 

Gratulerer med nytt treningstøy, trening på senter og supert vekttap! Det er til stor inspirasjon å lese om fremgangen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frstor

Gratulerer!!!

Her har det jammen skjedd saker og ting siden jeg var her sist! Jammen har du stått på. Kjekt men nytt treningstøy, spes i str M ;-)

Måtte le litt da jeg leste om treningssenteret ditt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Octavia

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer.

 

Jeg har nå vært på min første dag av kajakkurset. Det var greit, men heller ikke mere. Ikke noe galt med det å padle, men som jeg forsøkte å forklare de to unge og litt arrogante kurslederne, ville det ha vært enklere hvis roret på den kajakken jeg fikk utdelt fungerte. Det gjorde det nemlig ikke og følelesen av å bakse fortvilet med en kajakk som kun ville til venster mens resten av kursdeltagerne padlet av sted var ikke god. Jeg visste jo ikke da at det var kajakken og ikke meg som var problemet, men det burde kanskje kurslederne ha forstått. Men, men, jeg får satse på at det går bedre i morgen, for jeg vil lære å padle:)

 

Ha en god uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Hmmm, liker IKKE arrogante mennesker!!! Håper du får en bedre opplevelse på neste trening :(

 

Vi skal antageligvis opp på hytta med kajakken vår på søndag. Har fotballhelg, så får ikke til overnatting på hytta, men ivrig etter å prøve "båtlivet" no ja :)

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1
Hmmm' date=' liker arrogante mennesker!!!

 

Ha en fin dag![/quote']

 

 

 

Ojjjj tidenes skrivefeil. Jeg liker IKKE - IKKE- arrogante mennesker!!!!! IKKE!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Octavia
Maraton er ikke mitt mål' date=' men derimot å kunne lære å padle til våren. Jeg har satt hele familien opp på venteliste i den lokale kajakklubben og målet mitt er å ha en "ny" kropp til våren som passer i en kajakk:)

[/quote']

 

Dette skrev jeg 5. september 2009. Er veldig stolt av at jeg har klart det. Jeg har fått en "ny" kropp som passer i en kajakk

 

Det føles som veldig kort tid siden jeg skrev dette, men det er 9 måneder og 17 kg siden. Vet ikke om jeg trodde på det den gang jeg skrev det, men jeg har nå beviset på at det gikk.

 

Jeg er ikke ferdig enda, har enda 18 kg som skal av. Jeg kommer tilbake snart med et nytt mål

 

Ha en god helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tulipanen

Gratulerer med 17 kg. du er jo halvveis. På det stadiet du er kjenner du nok kroppen godt og vet hva du kan spise og hvor mye du må trene.

 

Det er så motiverende med alle som lykkes, og det å se at det går an. Stå på videre.

 

Ha en "lett og aktiv" uke

 

tulipanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Octavia

Er nå halveis til målet. Har gått ned 17,3 kg og mangler 17 kg. Det merkes på formen og klærne:).

 

Dagens positive opplevelse er at jeg endelig kan begynne å løpe igjen. Har fått spesialsåler og nye joggesko. Må ta det rolig i begynnelsen, men det var deilig å starte. Merker at jeg er i utrolig mye bedre form nå enn når jeg startet for 1 år siden:)

 

Avslutter med å si; det nytter, det nytter det nytter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er det 1 år siden jeg startet dette prosjektet. Setter derfor opp status for året som er gått og nye mål for året som kommer:

 

August 2009 veide jeg 100,1 kg. Dagens vekt er på 85 kg. Jeg har gått ned 15 kg på et år. Noen vil kanskje tenke at dette ikke er så mye på et helt år, men for meg er det helt fantastisk. I snitt har jeg gått ned 1,25 kg per måned, eller 280g i uken. Når jeg tenker etter høres ikke 280g i uken ut som så mye, men på et år blir det 15 kg.

 

I august i fjor målte jeg 106 cm rundt livet. Nå er omfanget "kun" 84,5. Dvs at jeg har "mistet" 21,5 cm på dette strategisk viktige stedet og jeg har gått til innkjøp av mitt første belte på flere år.

 

For et år siden kunne jeg knapt løpe 60 sekunder i trekk uten å miste pusten og jeg trente ikke spesielt mye. Nå jogger jeg 30 minutter uten å stanse. Jeg trener styrke, svømmer og jeg har begynt å padle kajakk. Jeg er ikke lenger flau over kroppen min og jeg lar den ikke lenger hemme meg. Det største for meg er at jeg har turt å melde meg inn på Elixia. Tenker ikke på om noen ser meg og min store kropp. Har tatt noen Personlig Trener timer og blitt inspirert til videre trening.

 

Mentalt går det også bedre selvom jeg fortsatt får angstanfall (en lidelse jeg bare må leve med), men anfallene er færre og jeg har mere styr på hverdagen. De som har fulgt tråden min vet at jeg har hatt noen utfordringer i løpet av året, men jeg føler nå når jeg ser tilbake at jeg er kommet styrket ut av dem. Alle problemer er ikke løst og det kommer sikkert noen nye, men jeg har større mot på å møte dem nå.

 

Bankkontoen min har det derimot ikke så bra. Jeg har gått fra å være str. 46/48 til str. 42. Dette betyr økt klesinnkjøp og derav mindre likvide midler. Det er bare så utrolig mye morsommere å handle klær til en relativt veltrent kropp i str. 42 enn en slapp i str. 46/48. Min største seier på denne fronten hadde jeg på fredag. Var nødt til å anskaffe ny svart bukse prøvde str. 42 og den var for stor!! Har vel ikke kjøpt en bukse i str. 40 på de siste 10 årene så den følelsen var bra.

 

Nok om året som er gått, nå kommer målene for neste år:

 

Jeg vil gjerne ned 15 kg til. Da kommer jeg ned i en vekt som passer til høyden min og det er samtidig et håp om at jeg igjen oppfyller kravene til å få en livsforsikring.

 

Midjemålet har jeg ikke noe mål for, men jeg vil lengre ned. Målt i størrelser er jeg fornøyd om jeg kan komme inn istr. 38/40. Større krav har jeg ikke;)

 

Jeg ønsker å fortsette med treningen og jeg har lagt en plan:

 

Mandag fri eller jogge hvis jeg har lyst

Tirsdag styrketrening på jobben

Onsdag hyggesvømme med venninnen min. Dvs 1000 meter bryst og lunsj etterpå.

Torsdag styrketrening på Elixia

Fredag Yoga på jobben

Lørdag fri eller jogge/Elixia hvis jeg har lyst

 

Jeg skal ha fri fra jobben hver onsdag for å lette litt i hverdagen og det ser jeg frem til.

 

Ellers håper jeg det blir et rolig år uten for mange videverdigheter, men er vel ikke sikker på at det er mulig. Med tre gutter på 9, 13 og 15 skjer det alltid noe. Min eldste sønn brakk arm nr. 2 i løpet av sommeren forrige uke og jeg så letter oppgitt på legen når han spurte meg og jeg visste hvor røntgenavdelingen var, jeg har tross alt tre gutter!;)

 

Ettersom jeg jobber i skolen starter det nye året alltid i august, og jeg ser nå frem til et nytt år med nye muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Jeg aplauderer dine 280 gram i uken! Jeg aplauderer ditt tålmod! Jeg aplauderer din ærlighet! Jeg aplaudere din kondisjon! Jeg apluderer nytt belte ;) Hurra for Octavia som har blitt 15 kg lettere :D

 

Synes du er flink!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå merker jeg at de gode vanene begynner å sette seg igjen. Sommerens utskeielser er på vei vekk og jeg har kommet igang med både trening og et litt mer kontrollert kosthold.

 

Avsluttet arbeidsuken med en time yoga, fantastisk opplading til helgen!! Resten av helgen går nok til konfirmasjonsforberedelser. Nå er det bare to uker til den store dagen og det er masse som skal ordnes.

 

Har ellers fått roligere dager etter at vi har startet med http://www.matenerklar.no fantastisk opplegg hvor ingrediensene til fem middager blir levert på døren hver mandag. Var litt spent på om dette kan tilpasses Grete Roede, men foreløpig har det gått bra. De bruker ikke light produkter, heller mindre mengder av vanlig mat så nå får jeg i meg litt smør og litt fløte uten at jeg tror jeg tar skade av det.

 

Jeg har startet på internettkurs igjen og målet mitt er å komme under 80 kg i løpet av kurset. Det blir en utfordring, men jeg er innstilt på å klare det.

 

Ha en god helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...