Gå til innhold

Den gyldne middelveg


Gjest froeken frue

Anbefalte innlegg

Gjest froeken frue

Takk Maja! Det var gode ord og jeg klapper meg selv på skulderen over overlevd dag uten utskeielser, dog med for mye mat. Da er det greit å vite at man har spist dagsbhovet bare og ikke nok til å legge på seg. Det føles trygt med den kunnskapen jeg har ervervet gjennom årene med Grete Roede og her inne.

 

I dag er en ny dag ja. Har levert storesønn i barnehagen, lest bok og spist knekkiser og drukket te mens lillesønn har hatt en speeddupp. I dag har jeg tenkt å sette opp en liste over alt som trenger orges her i i huset (og utenfor) og så streke ut etterhvert som det er gjort. Det er så mye å ta tak i her nå (pga at vi har brukt all vår tid på hyttedugnader til andre) at jeg ikke ser skogen for bare trær. Blir liksom aldri ferdig med noe. HAr malerarbeid, fliselegging og listing i tillegg til alt det vanlige som skal gjøres en vanlig uke. Mannen min ser ikke de tingene som trenger å gjøres (unntatt å ta ut av oppvaskmaskina hver morgen) om jeg ikke sier det til han. I går feks la han lillesønn uten tannpuss og uten å senke sprinkelsenga hans (han reiser seg nå) for det er ikke noe han går rundt og tenker på. Heldigvis takler han godt at jeg gir beskjed, men det burde vel være litt unødvendig...

 

Nå er det tomt for knekkiser, så må til pers og bake dobbel dose igjen i dag.

 

Når det gjelder å trimme mer, så strever jeg med å finne rom for å få til 14 poeng som det er. Den tiden jeg var singel og barnløs hadde jeg rundt 30 trimpoeng hver uke, det er mao andre tider...

 

Ha en strålende dag dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Mannen din høres veldig lik min ut..

Oppvaskmaskinen - og klesvask (jeg overstyrer sortering - men han begynner å lære - selv om han ennå ikke har lært å brette klær ordentlig)

Joda han vasker og støvsuger når jeg spør pent(?), men ser ikke under sofa og bord.. og rydding er det samme om å stappe i skuffer så de akkurat går igjen..

Eller støvsuge mer enn et rom av gangen (når støvsugeren er framme kan en vel ta trappa med det samme eller?) Har vi et pusseprosjekt på gang så må alt husarbeid vente - menn ser ikke at det er en stadig pågående jobb...

Oj der åpnet du den sekken...

 

Vel jeg skylder på svigermor som aldri lærte han husarbeid. Gutter slapp (slipper?) lettere unna enn jenter..

 

Jeg lar han slippe litt unna for jeg vil ikke være sånn som gå og maser hele tiden heller men det kommer nok en og annen eksplosjon nå og da.

Vi har vaskehjelp som tar bad, støv og golv en gang i uken, - det hjelper veldig!!!

 

Uansett er jeg veldig heldigste som får lov til å prioritere trening - han synes det er helt greitt å sitte hjemme alene med unger et par timer mange dager i uken. (jeg ville fått totalt anfall): han prøver å sykle seg en tur selv også en gang i blandt men kommer aldri helt i gang.

Han legger ungene (tannpussen går veldig fort da der også, jeg er hjemme til minstejenta er klar for senga) og er verdens beste pappa!!!! Jeg er vel den eneste mammen med strengere grenser enn papppaen.. :-(

 

Pass på å ta vare på deg selv. Når en har sånne dager som i går så er en gjerne sliten fra før - så prøv å ta det med ro en dag.. jeg vet en blir mer sliten av det ugjorte enn det som er gjort men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

VI to er veldig like Maja. Og mannen min er også verdens beste pappa, mens jeg er den strenge. Synes jeg får gjort utrolig lite når jeg er hjemme med lillesønn, for han KREVER oppmerksomhet med myeeee støy.

 

 

I dag har jeg hatt han med ned på rommet hans så han har fått leket mens jeg har sortert ut klær han har vokst fra. Og da jeg vasket badet var han på meg hele tiden, så da dro jeg av han klærne og plasserte han i badekaret :)

 

Nå er det ned og bryne seg på storesønn sitt rom. HUFF!!!

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som har det sånn ja, tenkte jeg det ikke... Har noen ganger prøvd å la være å vaske badet for å se hvor jæ... møkkete det måtte bli før gubben sjøl ser at det må vaskes, men det har jeg nå gitt opp. Blir sur og får magesår leeeenge før han skimter støvlagene.

Ja, ja.... Nå driver han og bygger vinterhage og det hadde jo ikke jeg hverken kommet på eller fått til så han er nå flink og da :)

 

Her ute på jobb er det jo rene husmorferien: Lugar og bad vaskes av andre, kommer til ferdig matbord og setter bare koppene fra meg etterpå :D

Har trent hver dag siden jeg kom ut og er stolt av det! Spinning i kveld og styrketrening igår. Imorgen blir det treningsfri og lørdagsgodteri i kontrollerte former. Kjenner at kroppen kommer seg og vannet forsvinner og det er så deilig. Har ikke lyst/tenkt på å ødelegge dette med uvettig godterispising i morgen!

Fingrene mine er bare halvparten så tjukke i dag som forleden dag, i hvertfall ser det slik ut i hodet mitt he he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Strever litt med slankemotivasjonen akkurat nå jeg kjenner jeg. Har vel vært så oppslukt av dette så lenge nå (uten at jeg føler jeg har gitt avkall på noe) at jeg ble litt mettet (hehe artig måte å si det på egentlig.)

 

I dag skal jeg på meksikansk fest, den første festen på år og dag der jeg og mannen skal sammen! JEg har lyst til å bare kose meg og nyte kvelden uten å tenke kalorier. Samtidig har jeg ikke lyst til å komme på enda et kursmøte på mandag og ha gått opp eller stå stille. JEg VIL ned!!

 

Planen er derfor å ta en real sykkeltur etter frokost her, være i aktivitet hele dagen og å være forsiktig med alkoholen i kveld. Utover det skal jeg spise det jeg har lyst på og bare nyte selskapet. Er jeg dum da?

 

I morgen vil jeg ikke kaste bort tida på å være i bakrus. Skal i middagsselskap og planen er å få til 3 trimpoeng med stavgang før jeg drar. Kanskje blir det ikke så ille totalt sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosastrompe

Det synes jeg høres ut som en god plan! Man må ha muligheten til å kose seg også, hvis ikke stopper det helt opp og man går på en smell. Det er vel mye av essensen i den gyldne middelvei? :) Lykke til, og KOS deg i kveld! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue
Det synes jeg høres ut som en god plan! Man må ha muligheten til å kose seg også' date=' hvis ikke stopper det helt opp og man går på en smell. Det er vel mye av essensen i den gyldne middelvei? :) Lykke til, og KOS deg i kveld! :D[/quote']

 

Takk kjære du! Ja, man må kunne kose seg!! OG middelvegen er nøkkel til suksess, så den tar jeg med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har en veldig fin plan her frøkenfrue! Hvis du er forsiktig med alkoholen risikerer du ikke at matplanen og evt trimplaner på søndag også går skeisen.

Ekstra mat èn kveld går helt fint!

 

Husk mye vann og vanndrivende på søndag (kaffe/te), ihvertfall hvis du har en kropp som min som suger vann som en svamp et par dager etter en utskeielse...

 

Lykke til og kos dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppskriften på suksess, også på meksikansk fest!

Kos deg med maten, ta litt mindre porsjoner og ta deg tid til å smake og nyte...Fyll på med sunne saker som gjør deg og kroppen fornøyd.

Ta annethvert glass vin/vann, evnt halve glasset farris/halve med hvitvin.

 

Kos deg i selskap med gode venner, og tenk at dette er en velfortjent pause i en hektisk hverdag, men unngå å fråtse. Det gjør ikke godt, hverken for kropp eller sjel :)

 

En hilsen til deg også i olabukse-tråden, du aner ikke hvor godt det er å få sånne svar som jeg fikk av deg.

 

Hola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Takk damer! Dere er snuppelastiske!!

 

Nå er jeg dypt nede i sjokoladeskåla llerede, men jeg har i det minste vært på en skikkelig sykkeltur!! Skal også sykle til og fra festen, så kommer opp i mot 3,5 trimpoeng i dag. Kjenner at i dag gir jeg fullstendig blaffen, helt i mot den gyldne middelveg, men for å holde meg litt på den smale sti skal jeg skippe mengdene med alkohol...

 

I morgen er atter en ny dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

for å være helt ærlig soleia, så har jeg ikke vært lengre unna middelvegen siden jeg starta. Hverken i dag elle i går. Men nå e det stopp og huset er til og med tømt for pepsi max og blir ikke handlet inn på ei stund. I morgen skal jeg kjøpe meg krom igjen og passe på at jeg drar på kurs til tross for oppgang for tredje uke på rad. Hlper motivasjonen er tilbake igjen i morgen...

 

Utover det var dagen i går superartig og jeg storkosa meg på fest.

 

Livet er herlig tross alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort er gjort og spist er spist frøkenfrue! Jeg er sikker på at motivasjonen kommer tilbake i dag, særlig siden du skal på kurs. Kanskje dette var "finaleutblåsningen" etter all den konsentrasjonen og det mentale presset som har vært ifbm hyttebyggingen/dugnadene?

 

For min egen del tenkte jeg litt her omdagen, at jeg de siste ukene har praktisert den bredeste utgaven av middelvegen (den må ha hatt to felt minst :) ). Nå jobber jeg med å komme meg tilbake til den smalere utgaven igjen - altså ikke så mye vingling i ytterkantene.

Regnet på kaloriinntaker i går og fant ut at jeg hadde passert 1900 kcal, og det uten at jeg hadde gitt etter for kake-fristelse til 3-kaffen. Må med andre ord knipe en omdreining til i hodet og velge enda smalere alternativer - men, jeg vingler meg videre inn mot midten...

 

En en-felts middelvei, der midtstripa representerer 1600 kcal og minimum 10,5 TP (for min del) - er du med? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

JEg synes du har vært flink lenapena! Middelvegen handler om å tillate seg litt, men ikke alt alltid. Jeg har tillatt meg ALT i helga, og enda litt til. Har bare ikke orket å reflektere rundt inntaket (jeg vet jo veldig godt hva jeg skal gjøre) og bare latt det stå til. Resultatet av det var at jeg i går kveld følte meg usigelig trøtt og slapp og i det hele tatt litt uvel, så det viser at kroppen min ikke er vant med sukkerutskeielser lengre (og da må jeg jo ha vært flink på middelvegen summasummarum?)

 

I dag er jeg på nett igjen etter ei lang natts søvn (la meg ti i går kveld, helt utslitt etter sukkerhelga) og nå skal knekkisene straks i ovnen. Skal sykle til og fra kurs i kveld og jeg gruer for at jeg muligens har gått opp for tredje uke på rad, men jeg vet jo godt hvorfor... Skal måle cm etterpå og se om det kan gi noen motivasjon.

 

Gleder meg til dagen og er klar til å ta utfordringene etterhvert som de kommer. Vannflaska er tømt allerede en gang og nå skal jeg koke på en kopp te.

 

Lykke til med dagen alle sammen!

 

Klem fra litt mer opplagt frøken frue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at forklaringen kom. Godt at du greier å holde deg her til tross for motgang!!

 

Etter en sånn helg får du øvd på å ta deg inn igjen!

 

Sender masse gode tanker til deg. Så håper vi at det slipper taket når homonene endelig får sjansen til å roe seg - for en stund!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le da jeg så frøken frue (tror jeg) kom med dette utsagnet. Sånn føler jeg det også. Jeg skulle gjerne hatt mer ferie, men det er SÅ deilig å komme hjem til hverdag og normale rutiner igjen. Jeg gleder meg til å komme igang igjen, med trim og normal mat og alt.

 

Jeg ser at det er flere enn meg som sliter litt med å holde seg på middelvegen, men det hører vel til. Selv har jeg tillatt meg alt som har blitt servert den siste uken. Heldigvis var det ikke jeg som stod for shoppinga, så så helt ille ble det ikke likevel. Snik-veide meg i morges, og det har ikke gått så ille som jeg frykta. Men litt ekstra jobb blir det for å komme ned der jeg "slapp" før sommeren.

 

Lykke til, alle sammen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hender vel at vi alle her inne vider ut den veien noen ganger. Plutselig har den opptill flere filer, midtrabatter og kanskje gangveier :)

Det er vel derfor vi er her, med våre ekstrakilo. Men greia vi øver på nå, og får til oftere og oftere, er å finne veien tilbake til den smale veien. Den med bare to filer, kanskje.....Kose oss litt, men ikke med alt, og ikke alltid. Så enkelt, men akk så vanskelig alikevel.

 

Har forresten tenkt på en ting: når vi sier at vi skal "kose oss"; hvorfor er det alltid mat/snop inkludert? Kan vi ikke kose oss med noe annet en søtt, fett og salt? Kroppen koser seg ihvertfall ikke!! Kan vi ikke prøve å kose oss med andre ting? Dette koser jeg meg med:

 

-et godt skumbade

-nytt Kamille

- en god film med mannen når ungene er lagt

- stelle med blomstene på terassen

 

Aller helst vil jeg OGSÅ kose meg med mengder med mat og snop, men det kan jeg ikke. Så enkelt er det. Rart hvordan denne kosingen opptrer, allerede i små barneår. Bare se på hva vi gjør med barna våre....etter en lei/slitsom/tøff opplevelse for barnet varter vi opp med boller og kakao. Eller en sjokoladekjeks. Det søte, det "gode" skal lindre vonde følelser. Og dette forfølger oss opp i voksen alder. Og er en av grunnene til at jeg ble overvektig, ihvertfall. Jeg prøver å tenke at kos er annet enn kalorier også, og at jeg føler meg som crap etter å ha, ja nettopp, "kost meg"....

 

Har dere andre noen tanker rundt all denne "kosingen"?

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Hei jenter! Dere er GULL!!

 

Ja dette med kos og kalorier diskuterte vi mye i "OVERVEKTIG"-tråden. Har det akkurat likedan som deg Soleia og har kommet fram til de samme konklusjonene. Etter denne debatten sist her inne, tok jeg meg sammen og snakket med mannen min om barna våre og vanene vi vil at de skal vokse opp med. Konklusjonen ble at vi skulle ta opp med våre foreldre at de ikke skulle fore opp barna med søtsaker med mindre det var lørdag. Det ble KRAFTIGE reaksjoner på dette fra alle hold fordi de mente av vi tok fra de besteforeldreprivilegiene. Svigers har vært flinkest, men de er ikke helt gode de heller. Min mor og stefar er værst. Kos er ikke kos med mindre man har noe "ekstra", samme hvilken dag det er. Først nå, fire år senere og mange kilo av og på for min del, har min mor begynt å se tegninga (hun har slitt like mye med overvekt gjennom livet som meg, men er mindre og spedere bygd enn meg, så når hun har sammenliknet seg med meg, så har hun jo sett liten ut) og forstått at hun har bidratt til mine problemer, selv om de bare har handlet ut fra kjærlighet og omsorg. Slik som dette at når det først står godsaker på bordet og vi forsyner oss bare én gang, så nøder hun oss til å ta mer (det gjør svigermor også) og blir fornærmet/"såret" over at vi ikke goffler i oss til vi blir kvalme... Først nå ser begge de to damene at for meg er helsa viktigere enn deres meget misforståtte stolthet, og at de bare gjør vondt værre når de bare serverer "dritt".

 

Og med minstemann som kom nå og som er en helt annen type enn storesønn (som alltid har vært sped og småspist) har de forstått hvorfor vi holder tilbake på søtsaker til tassen (som er 9 mnd) og at vi ikke vil at han skal ha noe som helst søtt før tidligst ettårsdagen sin. Da kan han få smake kake, men ikke mer enn det. Han er så glad i frukt og grønt, og det vil jeg ikke han skal erstatte med godterier og kaker (noe han gjør siden han slekter på mora...)

 

Utover dette har jeg akkurat kommet hjem fra kurs (jeg tvang meg selv avgårde, selv om jeg visst hvilken vei det gikk.) 100 gr i pluss og dermed er jeg tilbake der jeg var 5/7. Egentlig er jo det fantastisk at jeg har kommet meg gjennom en hel sommer uten å legge på meg, men jeg kjenner at den siste uka tok på såpass at jeg bare må stramme meg opp. JEg SKAL ned til mandagen som kommer. Dette skal være Frøken Frues uke (selv om vi skal på atter en dugnad fra onsdag til søndag...) Ja jeg skal vise for meg selv at jeg ikke skal blir sittende her 9,5 kg far målet og se at det kommer lengre og lengre unna. Nå SKAL jeg under 92 kg, selv om det ikke er gjort på en uke eller to.

 

OG takket være dere nydelige jenter med herlige refleksjoner, så skal jeg klare det!

 

God og varm klem fra meg (som syklet til og fra kurs og VOÃŒLA!! 3 trimpoeng på ukens første dag!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosastrompe

Kjære frøken, jeg vet nøyaktig hva du mener med mor og svigermor... I mai når vi var hos svigermor i 8 dager, klarte jeg å legge på meg 3 kilo!! Klart du skal ha litt kake, ta et stykke til. Ungene må jo ha litt kjeks på kvelden, og litt brus skader jo ikke av og til... blah... I sommer var jeg litt flinkere. Når godteskålen ble plassert på bordet, dro jeg med meg guttene ut en tur. Til middag passet jeg på å sette på en gryte med grønnsaker uten at hun merket det, og slike ting. Litt dumt når det blir sånn, men jeg klarte meg i alle fall med å legge på meg kun 500 gram på 10 dager.

 

Mamma har jeg gitt opp. Hun har jojoslanket hele livet. Og dette har jeg på en måte arvet. alltid unnskyldninger og "det er fordi at".... Når min mann poengterte for noen uker siden at han var redd for at jeg skulle ende opp som henne (hun er minst 80kg overvektig, og sliter med helsen), fikk jeg virkelig opp øynene. Jeg har vært på god vei. Jeg har skylt på alt og alle for at ikke JEG har klart å gå ned. Men nå har jeg innsett at det er bare meg. Det er jeg som spiser, og det er jeg som må trene. Jeg er på god vei nå, og håper at jeg skal klare dette i løpet av året som kommer. Sakte, men sikkert!

 

Selv om jeg ikke kommenterer her inne ofte (jeg holer mer til på en annen tråd) Så leser jeg her titt og ofte, og dere har noen fantastisk treffende og inspirerende innlegg ;) Takk for tankevekkerene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

kjære rosastrompe. Vi er veldig mange i samme båt. Jeg er av den oppfatning at barn i veldig stor grad er produkter av foreldres livsstil. Det betyr ikke nødvendigvis at overvektige får overvektige barn, men at de kopierer vanene våre på godt og vondt. 'gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør' funker ikke så godt når alt kommer til alt. Min mor påstår jeg er sjokoman og at det er sjokoladen som har skylda for min årelqnge overvekt. Når jeg forklarer at sjokoladen bare er en måte å skyve bort ubehagelighetene i livet på og at det like gjerne kunne vært potetgull eller vin, fnyser hun av meg. Hun 'liker' nemlig ikke sjokolade selv (bare de veldig få typene som finnes av ren sjokolade er det hun mener hun ikke liker...) og derfor kan jeg ikke ha problemet mitt fra henne. Når jeg sier det er null forskjell på å stå på huet nedi bløtekaka eller å gomle middagsrester langt utover oppvasken, så ser hun meget motvillig at hun gjør det samme selv.

 

Mitt største ønske er å få et normalt forhold til mat og snop, sli at mine sønner kan kopiere en sunn livsstil...

 

Og du har vært kjempeflink i sommer rosastrompe! Håper du legger igjen tanker he enda oftere ;)

 

klem fra frøken som akkurat har tatt av kjolen i str 38 (første gang siden 2. Gym) og tenker at livet ef egentlig herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo jenter, da er jeg tilbake igjen fra ferie. ;) Og må bare si det var kjempefint å komme tilbake hit og lese alle de flotte innleggene deres.

Jeg har hatt en kjempeflott ferie, og har ikke tenkt på en eneste kalori hele ferien. Godt å legge bort kaloritellingen helt for en periode. Trodde egentlig jeg hadde spist ganske mye snop i ferien, jeg kjøpte meg en pose Riesen karameller i taxfree som var bare min, og den syntes jeg at jeg hadde spist av jevlig. Da jeg skulle pakke sammen sakene siste dagen, oppdaget jeg at jeg bare hadde spist ca 1/4 av posen (100 g på over en uke). Så det virker som jeg ubevisst følger den gyldne middelvei også når jeg ikke konsentrerer meg om næringsinntaket. I tillegg har det blitt litt potetgull (også her ble det små mengder fordi vi var mange som delte) og rødvin nesten daglig. Ellers har det blitt daglige gåturer og en dag med jogging. Og vekten, den var faktisk den samme som før jeg dro :) Kjempefornøyd!

 

Nå er jeg kjempe klar for å begynne på med sunn livsstil og videre vektnedgang. Selv om jeg ikke gikk opp i vekt denne ferien har jeg hatt følelsen av å skeie ut, og virkelig kose meg, og har liksom fått metta mi for lang tid fremover. Nå gleder jeg meg til grove knekkebrød, masse frukt, fisk og magert kjøtt.

 

Det beste av alt er at jeg faktisk har over en uke igjen av ferien, og den skal brukes til å være ekstra aktiv, kjempeherlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av deg frøken frue, satte jeg i dag i gang med å bake knekkebrød. Det var lenge siden forrige gang, og jeg dro på butikken og handlet alt jeg trengte - trodde jeg. Oppdaget at det var tomt for bakepapir da jeg skulle ha knekkebrødene på plata.... Det går sikkert uten tenkte jeg. Men NEI, det går ikke.... Alle sammen satt noe voldsomt fast og jeg har stått å skrapa og hakka for å prøve å få løs noen. Greide det på ca 1/3.... Ble svett og varm, så lurer egentlig på om jeg er kvalifisert for et trimpoeng nå ;)

 

Angående trim så kjente jeg meg igjen når du skreiv om slappe bekkenbunnsmuskler. Har aldri merket noe til problemet når jeg løper, men derimot da jeg skulle prøve meg på trampolina med ungene. Kjentes ut som hele underlivet holdt på å ramle ut. skikkelig ubehagelig. Så jeg henger meg på den knipingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

VElkommen tilbake snupsipups! Så flink du har vært!!! Og synd med knekkebrødene, men nå har du en gang lært ;)

 

I dag har jeg vært veldig flink, men nå til kvelds har jeg handlet søtsaker og kjeks til mannens kompiser etter at jeg laget en sunn og god toretters middag. SElvdestruktiv...? Neida, jeg har tatt av fire biter sjokolade til meg selv, og bruker FRI merker på det. Jobber for å finne motivasjon til å ta en tur ut i finværet, men jeg kjenner meg fryktelig tom enda. Det er så rart. Fra å være superernergisk til helt pumpa på null komma niks. Liker ikke sånne svigninger...

 

Men jeg biter tenna og kniper sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...