Gå til innhold

Jeg vil, vil vil .......få det til!


Gjest solvik

Anbefalte innlegg

  • Svar 710
  • Created
  • Siste svar
Gjest FruFleksnes

Å neiiiii!!!! Livet er såå urettferdig :)

 

Kanskje du skal endre veierutinene. En annen ukedag og på vekta annenhver uke?

Nå legger det kanskje litt demper på den gode helge-følelsen?

Men gi seg, nei ikke den damen!!! :)

 

God klem til deg, skjønne solvik :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Jeg forstår veldig veldig godt frustrasjonen din, men ikke gi opp. Du vinner til slutt. Håper du glemmer vekta og får en kjempefin helg :) Stor klem til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solvik

....nei gi meg kan jeg jo ikke, da har jeg jo tapt! Men det er så frustrerende at på fredag var det bare hakket før den der fine vekta mi gikk i veggen! Jeg fikk lyst å hyle høyt og banke i veggene....

På toppen av det hele har jeg vært helt ødelagt og støl i kroppen etter en skikkelig treningsøkt først i uka. Vet ikke om det skyldes at jeg akkurat har kuttet en type medisin, som skal regulere urinsyrenivået i blodet. Får høre med legen neste gang. Jeg har i alle fall ikke vært så støl på flere år, merkelig for jeg trener jo minst tre skikkelige økter for uka hele tiden.

Jeg har vært i badstuen tre ganger denne uka for å prøve å myke opp litt. Og i tillegg har jeg vandret på tur ute uten storfarta...

Må si jeg er spent på hva disse prøvene , som ble tatt hos legen sist viser.

Jaja. vi har vel alle våre nedturer-det ordner seg vel til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Kjære deg! Jeg har hatt det sånn som deg lenge, vekta har stått stille i månedsvis.

Løsningen for meg var å "glemme" vekta en stund. Blase i jaget med å gå ned hver uke og bare forsette med mitt.

 

Det har hjulpet både på humøret og vekten, jeg føler det har løsnet litt.

 

kanskje deternoe å tenke på for deg? utrolig at de tallene har sånn betydning for psyken!

 

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av den negative fokuseringen min på vekt, at jeg skal rett og slett ikke vil veie meg på en stund. Men som du sier,"jeg holder på med mitt", så får vi se da om det løsner....Er så spent på resultatene hos legen. Kanskje ligger noe av løsningen der.

Ellers så er jeg begynt å tenke på dette med personlig trener en periode....dyrt....men .... er det noen som har erfaring på området?????

De fleste studione tilbyr jo en test og et personlig treningsprogram også...noen som har erfaringer her? Jeg har jo mitt eget "treningsstudio" i kjelleren, men kanskje jeg trenger å få noen gode råd. Jeg ser jo hva treningen har gjort for kroppen min frem til nå. kanskje ligger det enda mer potensiale her....?!!!!

 

Ha en fin helg alle sammen:):):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg tror kanskje det er lurt å glemme vekten litt som SofaQueen foreslår. Man blir opphengt i tall - det er derfor jeg ikke registrerer mat her inne. Teller ikke kalorier. Veier mat, ja, men teller ikke kalorier. For jeg ble så opphengt i å ikke spise for lite, ikke for mye osv osv. Så jeg "holder på med mitt" på den fronten. Kan hende det er medvirkende årsak til at jeg går litt sakte ned, men so be it...

 

Personlig trener har jeg ikke erfaring med selv. Kjenner imidlertid folk som går eller har gått til det, og da har de hatt time en gang i uken og trent på egenhånd med øvelser anbefalt av trener de to andre gangene. De sier at fordelen er at treneren pusher deg til å yte maks hele tiden fordi man gjerne vil vise til resultater (litt som å gå på GR-kurs vil jeg tro... :)) og ikke minst gjør man øvelsene riktig som jo er veldig viktig.

Jeg tror jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med det lokale helsestudioet og be om en avtale slik at du kan få god informasjon før du eventuelt bestemmer deg. Det går jo fint an å kjøpe x antall ganger med personlig trener og bygge videre på det selv når du har fått masse gode treningstips og sånt. Du virker jo ikke som en person som har særlig problemer med å presse deg selv - du er jo tydeligvis ikke bare flink til å trene, men også til å ta deg helt ut.

 

Uansett hva du velger å gjøre, så har du heiagjeng her inne ihvertfall!

 

Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Sikkert lurt det! I tillegg spiser jeg lite karbohydrater for tiden, tror det er løsningen for meg.

 

Nå er det snart helg og da skal jeg tenke på andre ting, være ute i det fine været og spise når jeg er sulten og ikke mer enn til jeg er mett. Det er også noe som har vært en positiv forandring for meg, jeg spiser ikke etter klokka (for en periode), kun når kroppen vil ha mat. Det har noe med å fjerne tankene fra mat å gjøre, jeg blir helt besatt - akkurat som jeg ble av vekten.

 

I helgen skal vi gjøre hyggelige ting, erstatter mattankene med opplevelser!

 

Skal også drikke litt vin og kose meg skikkelig!

 

Ha en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg vet jo at de sikkert kan få meg i siget på en annen måte.....men så er det jo dette evige spørsmålet om hvor mye penger skal man legge i dette strevet...Har jo perfekte forhold i heimen og naturen rett utenfor stuedøren så....er i tenkeboksen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....dine tanker med meg,SofaQueen!

Ja, denne vekta gjør meg såååå stresset. Og det er jo bare tull. Jeg er jo i god form selv om jeg veier for mye. Jeg vil se den "tynningen" som gidder å løpe intervaller med en sekk på 35 kilo på ryggen! Eller gå på ski eller trene styrke... det ER tungt!

Tror det er viktig å fokusere på det en får til.

Jeg er også på en lavkarbodiett, etter Fedons prinsipper. Er skjelden sulten, kommer an på treningsmengden.

Jeg savner egentlig ingenting i matveien, kanskje litt brød noen ganger.

Spiser alltid en skive kjempegrovt brød om morgenen, ellers ingenting brød.

Ellers så er poteter, pasta og ris helt ute av mitt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Min sekk er tyngre enn din :).

 

Føler at vi har det litt likt etter å ha lest gjennom alt her.tror du har kommet frem til en riktig konklusjon om å glemme vekten.Har lyst til å gjemme min også ,men føler at det er litt tidlig i prossesen for meg.

 

Jeg har lurt litt på å bestille time hos Dr. Sofie Hexeberg i Sandvika,for å se om hun kan ha en litt annen vinkling på hvordan jeg blir kvitt alle kiloene mine.Har snkket med henne før en gang og hun mente da at så mye trening som jeg gjør kan få en stor kropp til å bli stesset , og det er mulig hun er inne på noe der menhar jo ikke lyst til å slutte å trene.Har brukt over 3 år for å komme i den formen jeg er nå.

Dessuten hvorfor blir ikke slankekrig deltagerenes kropper stresset?

 

Men jeg må jo innrømme jeg ble overrasket da jeg kom hjem fra ferie i fjor og hadde gått ned.Var der fordi jeg ikke veide meg,? ikke var stresset? eller fordi jeg ikke trente?

 

Det er jo hvordan man føler seg som jeg syntes er viktig. Fungere kroppen bedre med eller uten trening ,lavkarbo eller variert mat?

 

Jeg velger å tro at så lenge man gjør alt riktig så vil vekta gå ned når kroppen er klar til å slippe reservene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig nick du har, forressten!

Jeg har vært utredet hos Fedon Lindberg for noen år siden. Da jobbet Sofie Hexeberg der. Jeg prøvde meg på Eurodiett, men det var ikke noe for meg. Jeg hater sånne pulverdietter. Gikk ikke ned så mye heller, så jeg sluttet etter et par måneder. Jeg er ingen storspiser, men litt vanlig mat er ok.

Men så gikk jeg på Fedonkurs med vanlig mat hos en hyggelig dame på Bekkestua. Jeg gikk fint ned til og begynne med, men så stoppa det opp. Aner ikke hvorfor. Da jeg da mistet motet med denne dietten så kom alle kiloene på i rasende fart igjen.

Jeg har lest den nye boka til Sofie Hexeberg og den er fin. Hun har beveget seg mer mot kostholdet LCHF (low carb, high fat)nå. Jeg har også lest Skaldeman sine bøker og er forsåvidt enig i teoriene, men

jeg har problemer med å få i meg så mye fett etter så mange år med lavkaloritenkningen. Men jeg har kuttet alt som heter raske karbohydrater. Jeg spiser ikke sukker av noe slag- ikke kunstig søtstoff ,poteter, ris og pasta. Bare en skive supergrovt hjemmebakt brød pr.dag. Ellers lever jeg på ren mat. Mye hvitt kjøtt, fisk, skalldyr og grønnsaker som vokser over jorden.

Og jeg trener tre økter for uka ca. 1,5 time styrke og kondisjon. I tillegg går jeg tur på en halv til en time flere ganger i uka.... ja så jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre selv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jeg går på LHCF for tiden, har gjort det i ca 3 uker, og det var da vekten begynte å røre seg nedover igjen. Jeg har ingen problemer med å spise mye fett, og jeg blir så mett av dette, at jeg ikke spiser så mye og så ofte. Jeg sjekker av og til kaloriene på det jeg spiser, og det overskrider sjelden det anbefalte.

 

Er fasinert av Skaldeman og Dahlgren, interssante teorier, og et mirakel hvis dette fungerer i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på LHCF for tiden' date=' har gjort det i ca 3 uker, og det var da vekten begynte å røre seg nedover igjen. Jeg har ingen problemer med å spise mye fett, og jeg blir så mett av dette, at jeg ikke spiser så mye og så ofte. Jeg sjekker av og til kaloriene på det jeg spiser, og det overskrider sjelden det anbefalte.

 

Er fasinert av Skaldeman og Dahlgren, interssante teorier, og et mirakel hvis dette fungerer i lengden![/quote']

 

Lurer på hvor stor andel av ditt daglige inntak som er fett? (%)

Regner du på hvor stor del som er mettet, flerumettet fett,melkefett ?

 

Jeg greier fint å få i meg ost, mandler/nøtter, fet fisk, avocado, men jeg har store problemer med synlig fett på kjøtt og f.eks. fløte, som mange bruker for å få opp fettprosenten.

Hvordan gjør du det i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Hei!

Jeg steker egg f eks i meierismør, har litt fløte og noen ostebiter i eggerøre.

 

Lager omlettmuffins med rester og ost og fløte i, greit til niste.

 

Spiser makrell i tomat fra boksen til lunsj, agurk ved siden av.

 

Lager milkshake av tyrkisk yoghurt, fløte og bringebær.

 

Spiser kokt egg med majones.

 

Tunfisk med majnes.

 

Avocado, mandler.

 

Masse oppskrifter på nett hvis du søker på Lchf.

 

Spiser ingen lettprodukter og industrielt fremstilt mat. Kun ekte råvarer og masse grønnsaker som vokser over bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Hei!

 

Dagens kostplaner:

 

Frokost 0700: tyrkisk yoghurt med hvetekli og tinte bringebær.

 

Lunsj kl 10.30: omelettrest fra igår, 1 egg, ostebiter, kokt asparges - rest fra middag, en halv tomat.

1/2 frokostrundstykke, oppskrift på LCHF-bloggen.

 

Mellommåltid ca. 1400: 1/2 frokostrundstykke med mye smør, 1 box makrell i tomat, agurkbiter.

 

Middag: 17-18, aspargessuppe (oppskr. lchf, med fløte, tyrkisk youghurt, masse asparges og bacon.

 

Dessert: Yoghurt-pannacotta- med blåbær, laget på tyrkisk yoghurt, fløte, blåbær,bringebær - LCHF oppskrift.

 

Hvis jeg blir sulten til kvelden, blir det eventuelt rester av aspargessuppa + litt ost og mandler.

 

Skriver dette fordi du spurte om hvordan dette fungerer i hverdagen, og for meg er det ok, en del matlaging, men jeg lager mye når jeg først er i gang.

 

Blir veldig tørst og drikker mye vann, mer enn jeg noen gang har gjort. Fyser på vann faktisk.

 

Har sovet 8 timer i ett strekk i natt og våknet kl 6.30 av meg selv, spill våken og opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hektisk her for tiden! men positivt stress, koselig besøk!!!!

Takk SofaQueen for tips! Det er ikke det at jeg ikke vet og skjønner teorien bak hvordan alt skal gjøres, men jeg synes det er flott å høre andres planer og erfaringer.Men jeg tror at vi er forskjellige og reagerer forskjellig på inntak av næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar på alle prøvene som ble tatt hos legen. Alle prøvene var normale. Det vil si at treningen og vektnedgangen har gjort at jeg ikke lenger har for høyt blodtrykk, ikke forhøyede verdier av triglyserider i blodet/ arvelige fettstoffer, ikke forhøyede verdier av C-peptid, som er det som som forteller om insulinresistens og heller ikke for høyt fastende blodsukker. JIPPI !!!!!!!!

Så nå er jeg så sprek at jeg ikke trenger bekymre meg for diabetes!!!

Jeg er sjeleglad og jeg vet en som skal fortsette å trene, å trene å trene , å trene....for helsa er det viktigste. Så får minuskiloene komme når de kommer!

Fortsatt god helg til dere alle sammen :o:D :D :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Dette var kjempefint!!! Det er jo mye viktigere enn akkurat hvor mange gram man går opp og ned, så det må være skikkelig inspirerende!

 

 

Jeg følger med interesse dialogen her om forskjellige slags kosthold. Jeg forstår det slik at de som spiser lchf, ikke spiser flere kalorier enn ellers, fordi fett er mettende, men kanskje også fordi det blir litt ensidig kosthold når det er så mye karborik man man må kutte ut.

 

Det har vært frigjørende med lavkarbo-tenkningen, fordi det har fått tankene vekk fra den fettfobien som rådet i mange, mange år. For min det har det vært kjempeviktig å se at fint mel og sukker trigger insulinproduksjon og at det er viktig å holde et javnt blodsukkernivå. Derimot spiser jeg noen små poteter og en god del rotgrønnsaker, kokte og bakte, smaker mye, man blir god og mett, det er fiber og mineraler og vitaminer der.

 

Det kan ikke være noe poeg å presse seg selv til å spise fett man ikke har lyst på, særlig ikke fettranden på koteletter osv, som ikke er noe lurt for helsa heller. Jeg ville ikke investert en eneste kalori på det hvis jeg ikke hadde kjempelyst på det.

 

Helt enig med deg i å spise reine råvarer, ikke industriframstilt mat.

 

Det er merkelig at forskningen har kommet så kort på dette her. Vi vet jo nøyaktig hva slags brennstoff en bil skal ha, mens det er stikk motstridende teorier om hva vi selv skal ha. Merkelig!!

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så bra, Solvik! Det er jo fantastiske nyheter!!! Og du har helt rett - nå vet du at har fått kontroll på helsen og da er ikke vektnedgangen det viktigte lengre. Det kommer når det kommer. Hvem vet - kanskje det kommer hvis man slutter å tenke så mye på det og stressnivået vedrørende det blir lavere? En teori jeg har ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

For en lettelse det må være å slippe de bekymringene om helsen :o. Du er jo nødt til å gjøre noe riktig med maten også for å få de utslagene på prøvene.

skal snart til legen selv også og håper jeg også er blitt kvitt insulinresistensen.Det er også det eneste som er feil med meg og det er jo ganske utrolig når jeg veier 140 kg.Legen tror hver gang det er noe feil med blodtrykksmåleren fordi jeg har for lavt blodtrykk.Jeg tror som deg at alle mine timer med trening pr uke gjør bra for helsen så får kroppen slippe vekten når den er klar for det.

 

Stå på videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turtles82

FANTASTISK, SOLVIK!!!!! :o

 

Der ser du at du har fått stor uttelling for din innsats, selv om det ikke vises så mye på vekta som man skulle ønske!!!

Det må være en stor motivasjon for videre innsats.

 

Gratulerer :D

 

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me

... dette er skikkelige "good news".

 

Ditt fysiske aktivitetsnivå er nok en stor bidragsyter til de gode verdier, men selvfølgelig bidrar kostholdet også til det.

 

Jeg ønsker deg lykke til med ditt prosjekt, fortsett med de gode vaner og resultatene vil komme. Ikke stress med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for støtte og godord:)

Blir så godt humør når jeg ser at så mange følger med meg!

Nå gleder jeg meg sånn til at det blir litt mindre glatt og helt bart, for jeg har lyst til å trene ute litt nå. Lange gode turer-og kanskje blir det litt jogging ute også...hvis jeg tør å vise meg i treningsklær .....!?Vi får se:)

Tror aldri jeg har vært så lei vinteren som i år. Bare det å se at det begynner å dryppe og tine, gjør meg glad :o

Ønsker dere alle en riktig god og aktiv uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...