Gå til innhold

min lange vei til et nytt liv :)


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Et lite tips for påsken' date=' er å kjøpe inn noen esker/poser med Läkerol pastiller i ulike smaker (25-30 kcal pr eske) Det har hjulpet meg mange ganger når jeg har hatt lyst på noe godteri :)

 

Ang det at du ikke drikker melk/ yoghurt, så kan du bytte det ut med noe annet sunnt som tilsvarer 200 kcal, frem til du starter på nett-kurset. Så spør du din kursleder om hva du bør gjøre. Jeg vil tro at på sikt bør du ta et kalcium-tilskudd.

 

Klem fra Caroline[/quote']

 

 

Takk for tipset om pastiller, skal hamstre litt før vi reiser til svigers :)

 

Melk har jeg ikke drukket på 25år. Men jeg bruker jo melk og matfløte i matlaging og spiser ost, lettrømme og creme fraiche, så jeg får jo inn litt kalsium slik. Men mulig det ikke er nok da... skal høre med henne når kurset starter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 288
  • Created
  • Siste svar

Vil bare ønske alle sammen en riktig god påske!! Vi reiser til svigers i morgen, og jeg får nok ikke tid til å være på nett før jeg reiser. Har hamstret litt spesialmat til meg selv, sånn at de neste dagene forhåpentligvis blir like gode som de første har vært når det gjelder spising :)

 

Håper dere får en fin påske, så ses vi her igjen på søndag eller mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Riktig god påske til deg!! Ta smarte valg som passer deg, ikke det som passer de andre. Gleder meg til å følge deg videre...blir spennende :)

 

Klem fra Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi vel hjemme igjen etter noen dager hos svigers. Det har gått kjempebra med spisingen min! Selv om svigermor hadde bakt 2 kaker + hadde laget sitronfromasj, så sa jeg bare fint neitakk... og det ble ingen sure miner eller kommentarer ;)

 

Til og med middagene gikk bra, jeg tok det jeg kunne spise og resten lot jeg være. Fikk ikke veid noe da, siden det var flere barn tilstede ville jeg ikke ha noen spørsmål, så jeg tok det på øyemål og tror det gikk bra. Skrev ned alt jeg spiste i ei lita bok, sånn at jeg kunne føre det inn i dagboka her etterpå :) Ser at jeg faktisk har ligget litt lavt i kalorier, av redsel for å spise for mye mat... Men nå skal alt gå på skinner igjen :) Jeg fikk også trimmet litt 3 av dagene, gikk en runde på 30min hver gang. Så alt i alt er jeg kjempefornøyd med påsken.

 

Nå venter jeg bare på kursboka mi, som jeg håper kommer på tirsdag. Første kursdag er torsdag 8.april og jeg gleder meg til å begynne på ordentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei eim:)

 

så flink du har vært, og bra at det ikke ble noen sure miner. Det går som regel bra bare man sier i fra.

Er ofte sånn når man skal ta til seg mat når man er borte at man tar for lite for man er så redd for at det skal bli for mye.

 

kos deg resten av påsken og lykke til med kurset, tror ikke du kommer til å angre på det.

 

klem anki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Fikk aldri skrevet noe mer fordi dagen ble for kort, og plutselig var påskeferien der.

 

Har akkurat kommet hjem etter en utenlandsferie (Dublin). Det var kanskje ikke den perfekte starten, men så er jeg egentlig ikke opptatt av starter lenger. Har vel kommet til stadiet hvor jeg har skjønt at dette må kombineres med mitt liv, og ved å ta tak i det positive og fjerne/redusere områder hvor det ikke går så bra. Fant ut at denne første uken skulle jeg derfor kun ha ett mål: drikke minst 8 glass vann hver dag. Det har jeg klart. Har også oppdaget at i perioder hvor jeg hadde lyst til å spise noe, men så på klokka at det snart var tid for at nytt måltid eller ikke så lenge siden sist hjalp litt vann og få tankene over på noe annet en liten stund. Min store fallgruve er søtsaker, og i den senere tid også potetgull. Dette fører til at jeg:

 

• Spiser uregelmessig gjerne mellom måltider.

• Erstatter vanlig mat med noe søtt.

• Mangler viktige næringsstoffer.

 

Har derfor oppsummert følgende ”regler” etter uttallige forsøk.

• Drikke minst 8 glass vann hver dag.

• Ta et glass vann eller en kaffe/te når søtbehovet melder seg.

• Ofte når jeg er sugen på kvelden er jeg trøtt. Da må jeg legge meg med en gang ellers blir jeg trist/lei noe som igjen fører til at jeg får i meg masse sjokolade noe som fører til at jeg kommer alt for seint i seng. Dagen etterpå er det større sjanse for å spise dårlig og uregelmessig pga at jeg er trøtt, og dermed ty til noe søtt igjen. Med andre ord en ond spiral.

• Spise regelmessig. Skal ha 1900 kalorier med mat hver dag, dvs. meny nr. 3.

• Fortsette å trene 2 ganger i uken som jeg har gjort siden august 2009.

 

Har prøvd det meste tidligere, Grete Roede, Libra og diverse andre slanke, trening og kostholdsråd. Problemet er nok at jeg aldri har tatt tak i de underliggende grunnene til at jeg spiser og hva jeg spiser. Uten å gjøre det funker ikke denne kunnskapen.

Det var litt om meg. Skal prøve å komme med statusrapporter regelmessig.

 

Hedda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte
Problemet er nok at jeg aldri har tatt tak i de underliggende grunnene til at jeg spiser og hva jeg spiser. Uten å gjøre det funker ikke denne kunnskapen.

 

Så kjekt å høre at andre sier dette og - det er nemlig dette jeg også har prøvd og fortsatt prøver å gjøre noe med samtidig som jeg går på kurs. Hvis ikke er jeg redd for at det kommer til å ende opp tilbake der jeg er nå før eller siden. Og sånt vil vi IKKE ha noe av denne gangen! *ler*

 

Forresten - heldiggris som har vært i Dublin! Fantastisk vakker by....

 

Lykke til med kurs!

 

Klem, Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Hei eim!

Så flink du har vært i påsken. Det går helt fint om man ikke har vekten på bordet. Øynene ser hva som er ca 150 g kjøtt/ fisk og 150 g potet. Tar man mer på tallerken, er det for at hodet "sier" man skal ta mer!!

 

Håper bøkene dine kommer imorgen. Selv synes jeg det var så kjekt å få ny bok, med en ny, blank vektkurve. Så er det helt opp til oss selv hvordan den kurven ser ut om 7 uker!!

 

Ønsker deg lykke til med kursstart. Blir spennende å følge deg!

 

Klem fra Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Merkene kan du bruke til hva du vil (350 kcal) Men de SKAL brukes hver uke, selv om du ikke føler du har lyst på noe. Jeg bruker de ikke på usunne varer, men heller på det jeg ønsker mer av. Feks. litt ekstra crabstics i salaten, litt mer pålegg i helgen, "rett i koppen-suppe" en dag jeg er litt sulten, en god woksaus til middag osv. For meg er det veldig ok. Merker jeg fint klarer meg uten godteri og alkohol. Var kun vanskelig de 2 første ukene å være uten sjoko......

Bruker alltid opp merkene hver uke!!

 

Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi vel hjemme igjen etter noen dager hos svigers. Det har gått kjempebra med spisingen min! Selv om svigermor hadde bakt 2 kaker + hadde laget sitronfromasj' date=' så sa jeg bare fint neitakk... og det ble ingen sure miner eller kommentarer ;)

 

Til og med middagene gikk bra, jeg tok det jeg kunne spise og resten lot jeg være. Fikk ikke veid noe da, siden det var flere barn tilstede ville jeg ikke ha noen spørsmål, så jeg tok det på øyemål og tror det gikk bra. Skrev ned alt jeg spiste i ei lita bok, sånn at jeg kunne føre det inn i dagboka her etterpå :) Ser at jeg faktisk har ligget litt lavt i kalorier, av redsel for å spise for mye mat... Men nå skal alt gå på skinner igjen :) Jeg fikk også trimmet litt 3 av dagene, gikk en runde på 30min hver gang. Så alt i alt er jeg kjempefornøyd med påsken.

 

Nå venter jeg bare på kursboka mi, som jeg håper kommer på tirsdag. Første kursdag er torsdag 8.april og jeg gleder meg til å begynne på ordentlig :)[/quote']

 

Hei og vel "overlevd" påske!

 

Ser at du har vært kjempeflink, tror at motivasjonen din er på topp og da kan man nærmest flytte fjell. Så får det heller bli noen sure fjes på veien, hvis noen er så utrivelig....

Som regel så tror jeg faktisk man får forståelse om man sier nei takk på en hyggelig måte.

Det blir spennende å følge deg fremover !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er min første kursdag her :) Fikk bøkene mine i går, men var på jobb og så forening etterpå, så jeg har ikke fått tid til å lese så mye i de ennå. Men skal ta det igjen i løpet av de neste dagene, og lese de fra perm til perm.

 

Vekt i dag er 130,8kg og det betyr at jeg har tatt av 3,2kg siden fredag 26. mars ;) Er kjempefornøyd med det resultatet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo virkelig fått en pangstart- gratulerer!!!!

 

Håper du tar deg tid å kose deg med kursbøkene for de er virkelig bra. Opplegget er jo helt annerledes enn for noen år siden, for da skulle jo alle skjæres over en kam når det gjaldt kaloriinntak.

I tillegg så er det jo i dag så masse flotte produkter i markedet som er lette å bruke.

Min erfaring er at å bruke mest mulig rene produkter er best.

Jeg har til og med begynt å presse min egen juice. Har en sånn liten elektrisk presse.

Fersk appelsin/ grapejuice med isbiter til frokost- mmmmm ....det er faktisk mye man kan kose seg med!( går selvfølgelig av fruktrasjonen)

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo virkelig fått en pangstart- gratulerer!!!!

 

Håper du tar deg tid å kose deg med kursbøkene for de er virkelig bra. Opplegget er jo helt annerledes enn for noen år siden' date=' for da skulle jo alle skjæres over en kam når det gjaldt kaloriinntak.

I tillegg så er det jo i dag så masse flotte produkter i markedet som er lette å bruke.

Min erfaring er at å bruke mest mulig rene produkter er best.

Jeg har til og med begynt å presse min egen juice. Har en sånn liten elektrisk presse.

Fersk appelsin/ grapejuice med isbiter til frokost- mmmmm ....det er faktisk mye man kan kose seg med!( går selvfølgelig av fruktrasjonen)

Lykke til videre:)[/quote']

 

 

Mmmm... fersk juice er jo bare sååååå godt :) Jeg liker de nye bøkene veldig godt, masse å lese og veldig fristende oppskrifter.

 

Jeg er så "heldig" at jeg ikke liker så godt pølser, kjøttkaker osv. Jeg har nesten fettfobi når det gjelder kjøtt og skjærer bort alt av fett som syns, liker aller best rene produkter :) Det er noe jeg alltid har gjort, og jeg lager mine egne hamburgere og kjøttboller(av karbonadedeig og kyllingkjøttdeig) når vi skal ha det til middag. Det samme gjelde også pålegg... klarer ikke å spise salami og servelat...det vokser i munnen på meg :D

 

Mitt store problem har alltid vært godteri/sjokolade og chips.... er en godtemums av dimensjoner!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Så bra da...da går det sikkert veldig greit for deg å lage sunne, gode middager :D

 

Mitt store problem har også vært sjokolade, marsipan og godterier av mange slag, også søt bakst og desserter har gjort sitt til at vekten viste 147 kg. Chips, burgere, pommes frites osv. kan jeg lett holde meg unna for alltid.

 

TIL SOLVIK: høres herlig ut den juicen din :)

 

Hilsen Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt et stort søtsug :D Har hatt sååååå lyst på sjokolade!!! Jeg måtte bare lukte litt oppi en M-pose' date=' og det hjalp faktisk :) Har ennå motstått søtsuget og skal snart i seng, så i dag vant jeg :)[/quote']

 

Måtte le når jeg leste dette. Selv har jeg blitt han som "bare lukter litt på". Samme om det er godis, fet/søt mat eller generelt mat jeg ikke inkluderer i mitt kosthold, så er det jo faktisk lov å lukte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Det er fælt når søtsuget kommer.....Leste om en som bruker alle 14 FRImerkene på Non Stop. Faktisk kan vi spise 11 stk Non Stop HVER eneste dag når vi følger GR. Det er egentlig ganske mye.....bruke lang tid på hver, ikke sånn som jeg gjorde før, helte halve posen i munnen, og alt borte vekk på 3 minutter.

 

Jeg var fristet til å spise de 11 Non Stopene hver dag, min kursleder synes ikke det er en smart måte å bruke merkene, når det store problemet er trang til sjokolade.....hun mener det forsterker problemet å hele tiden tilføre sjoko, selv i små mengder. Jeg har fulgt hennes råd, holdt meg unna alt av godteri siden 4. januar. Utrolig nok savner jeg det ikke......var kun tøft de første ukene. Det er helt utrolig, for jeg var virkelig sjokoman, spiste sikkert for nærmere 100 kr dagen i brus, bakst og sjoko. Brukte stooore summer pr måned på slikt. Så da er det faktisk mye rimeligere for meg å gå på GR. Har faktisk mer kr på kontoen nå enn før. De skal jeg bruke til belønning for flott innsats. (klær, fotpleie, gode kremer osv.)

 

Ser loggen vår ok ut? Ikke mulig å lage et skikkelig diagram, veldig vanskelig å få plassert tallene rett under hverandre. Slik den ser ut nå var det beste jeg fikk til. Jeg lurte litt på om vi skal ta med TOTALT VEKT TAP! Hva sier du?

Jeg er så glad du ble med på loggen. For meg forplikter/ motiverer det veldig med å se tallene slik :D

 

Ha en flott dag!

Klem Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de "heldige" som ikke har søtsug. Jeg simpelten lukter ikke på det en gang. Ikke brus, kaker eller godis. Og er jeg så dum at jeg smaker på noe søtt, så synes jeg det er så søtt at det "river bak ørene".

 

Jeg har jo måttet passe vekten hele mitt voksne liv , så jeg tror jeg rett og slett har vennet kroppen av med søtt.

 

Det sies jo at du kan få hjelp mot søtsuget ved å ta kromtilskudd. Vet faktisk at mange har blitt hjulpet av det.

 

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig fristende ut å spise sjokolade hver dag, men jeg er i samme båt som deg når det gjelder søtsaker, så jeg tar ikke sjansen på å begynne å spise sjokolade igjen :) Jeg tror faktisk ikke at jeg klarer å nøye meg med bare 11 nonstop til dagen... Synes det er lettere å la være å spise snop, enn å begrense meg når jeg først har begynt... Så jeg lar sjokoladen være så lenge jeg klarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de "heldige" som ikke har søtsug. Jeg simpelten lukter ikke på det en gang. Ikke brus' date=' kaker eller godis. Og er jeg så dum at jeg smaker på noe søtt, så synes jeg det er så søtt at det "river bak ørene".

 

Jeg har jo måttet passe vekten hele mitt voksne liv , så jeg tror jeg rett og slett har vennet kroppen av med søtt.

 

Det sies jo at du kan få hjelp mot søtsuget ved å ta kromtilskudd. Vet faktisk at mange har blitt hjulpet av det.

 

Lykke til!!!![/quote']

 

Oj, ja jeg vil påstå at du er heldig...skulle gjerne vært meg som ikke hadde søtsug! Jeg har vært sånn siden jeg var bitteliten. Husker jeg stjal sjokolade i skapet til mine foreldre, og skyldte selvsagt på lillesøster :)

 

Selv om jeg alltid har følt meg overvektig, så ser jeg på gamle bilder av meg selv som tenåring og ung voksen at jeg faktisk har vært helt normal! Overvektig ble jeg ikke før sent i 20 årene...

 

Jeg har prøvd kromtabletter, men synes ikke de hjelper noe særlig dessverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le når jeg leste dette. Selv har jeg blitt han som "bare lukter litt på". Samme om det er godis' date=' fet/søt mat eller generelt mat jeg ikke inkluderer i mitt kosthold, så er det jo faktisk lov å lukte på :)[/quote']

 

Javisst er det lov å lukte på :) Selv om det kanskje ser litt sært ut *hihihi* Men det gjør ikke noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 0,8kg første uken på kurs :) Jeg må være ærlig å si at det er et rimelig skuffende tall, hadde håpet på myyye mer første uka :) Men er selvfølgelig veldig glad for at det er minus på vekta og ikke pluss, helt klart!

 

Jeg har fulgt opplegget veldig bra, veier all maten og skriver i dagboka. Men mulig jeg faktisk spiser for lite?? Ligger på rundt 1400-1500 kcal....kan 2-300 kcal gjøre noen forskjell på vekttapet?? Sliter også med å trene, og regner med at jeg hadde fått et annet resultat om jeg hadde hatt masse trimpoeng denne uken.

 

Ja, ja....jeg får bare stå på og gjøre det bedre til neste veiing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...