Gå til innhold

Starten til et aktivere liv = "ned i vekt"!


Gjest Good4me

Anbefalte innlegg

Under hundre er jo fenomenalt' date=' du har gjort og gjør et godt stykke arbeid. Kos deg masse på ferie :)[/quote']

 

Ja, det er veldig godt å komme seg under 100, det var et vikt milepæl på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 455
  • Created
  • Siste svar

I morgen avslutter jeg første periode av den ketogene dietten. Denne varte fra 1.1.11 til 1.3.11. Startvekten var på 108,9 kg. Vekten i dag viser 99,6 kg, det vil ned 9,3 kg. på 8 uker. Det er jeg veldig fornøyd med!

 

Positive faktorer: Jeg trenger mindre søvn, har ikke sultfølelse, ingen dragning mot søtsaker, mindre tørrhet i huden, fettet bygges ned meget markant (særlig merkbart på problemområder), føler meg rolig og uthvilt.

 

Negative faktorer: Savner til tider frukt og brødmat. Litt vanskelig å tilvenne seg middager uten karbogodt (-dårlig?) (pasta, ris, poteter, etc.).

 

Helsemessig: Legeundersøkelse viste forbedring av blodtrykk og alle blodverdier, unntatt kolesterol. Dette skal nå testes igjen, legetime i morgen (skal berette om verdiene når de er klare).

 

Totalvurdering: Jeg kan bare anbefale en ketogen diett, særlig til de som har mye overvekt og ønsker å starte opp et vektreduksjonsprogram eller til de som har slanket seg en god del, men ønsker å fokussere enda mer på fettnedbygging. Det at man mister søtsuget og sultfølelsen må være en flying start for den som begynner en livstilsendring.

 

Jeg skal starte opp igjen med ketogen diett, trinn 2 den 15.3.11, med avslutningsdato 15.5.2011. Da burde jeg veie omtrent 90 kg!

 

Se forøvrig avisartikkelen angående "cTEMS", et forskningsprosjekt på lavkarbomat. Her er lenken:

http://www.bt.no/sprek/Lege---Heller-fett-enn-karbohydrater-1260802.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solvik

Gratulerer med et kjemperesultat de siste ukene!

Jeg har stor tro på en ketogen diett, men jeg er ikke så heldig at det skjer mye med vekta. Men jeg har ikke mistet motet helt.

Så fortsettter nå på samme opplegget som før. det brødet som jeg hadde savnet så innmari, var ikke så godt likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Jeg prøvde ketogendiett for 1 år siden. Problemet mitt var for det første at jeg ikke er så glad i fet mat men hovedproblemet var at jeg hadde for lite energi til spinning timene.Beina orket liksom ikke mere og jeg fikk en del leggkramper.

Hva er din erfaring med dette?

Jeg lever allikevel lavkarbo men tar 1 frukt hver dag og et knekkebrød måltid.

Er enig at ketose følelsen med lite søtsug og tretthet er en bra følelse men jeg går heller ikke noe raskere ned med det så da er det velkanskje ikke vært det å prøve igjen?

 

hilsen frustrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me
Jeg prøvde ketogendiett for 1 år siden. Problemet mitt var for det første at jeg ikke er så glad i fet mat men hovedproblemet var at jeg hadde for lite energi til spinning timene.Beina orket liksom ikke mere og jeg fikk en del leggkramper.

Hva er din erfaring med dette?

Jeg lever allikevel lavkarbo men tar 1 frukt hver dag og et knekkebrød måltid.

Er enig at ketose følelsen med lite søtsug og tretthet er en bra følelse men jeg går heller ikke noe raskere ned med det så da er det velkanskje ikke vært det å prøve igjen?

 

hilsen frustrert

 

..... det du skriver, ville jeg antyde at du ikke drakk nok vann/væske. Laber energi og leggkramper tyder på det.

Jeg måtte i begynnelsen drikke 6 liter om dagen.

Det som er fordelen med en ketogen diett at man ikke mister så mye muskler heller. Proteinnivået skal tilsvare behovsmengden pr. dag, gjerne litt over også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Oj.. det var veldig mye vann.

 

Jeg har vel ikke drukket mere enn 2 liter vann på en dag pluss 1 liter når jeg trener da.

 

Da skal jeg prøve å hive innpå litt ekstra.Kanskje det kan sette litt fart i vektnedgangen.

 

Hvor mye drikker du nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Good4me

Da er jeg tilbake fra en ukes fest og utskeielser.

Jeg og datteren min hadde det kjempefint på karneval i Köln.

Etter tilbakekomsten fikk jeg en skikkelig forkjølelse, den skal nå utkureres.

 

Vekten har jeg ikke vært på, grøsser litt!!!!

 

Kommende mandag er det bursdagsfeiring med marsipankake mm. Fra tirsdag av er det disiplin som gjelder, gleder meg faktisk til det, også til treningen igjen.

Vekten vil nok komme i orden igjen i løpet av en uke eller to!

 

Mine kolesterolverdier har forhøyet seg igjen, avga blodprøve dagen før jeg reiste til Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har kost deg med god samvittighet:)

Dette tar du igjen fort.

Dumt med kolestrolverdiene, men du får vel oppfølging av legen. Har lest at noen reagerer slik når de går over til lavkarbo, men så jevner det seg ut etter hvert. Får håpe dette skjer med deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me

Nei, men kost meg med all verdens fymat og -drikke.

Hadde bursdag i går (samme dag som Einstein!). Spiste marsipankake med walnøttfyll både til frokost og ettermiddagskaffe, hentepizza med jalapeno og krydret kjøttdeig akkompagnert med sørafrikansk Merlot/Shiraz blanding av den bedre typen. Is ble det også som dessert. Til slutt delte jeg med kona en flaske Champagne som hadde ligget et par dager på kjøling.

 

Men, når det er sagt, så gleder jeg meg nå å ta fatt igjen på de gode prisippene og kostholdskontroll. I dag er det Kesam, banan, salat og te som gjelder.

Jeg savner den fysiske utfoldelsen. Forkjølelsen er gått over til bihulebetennelse (var hos legen i går). Er borte fra jobben et par dager til.

Men jeg håper det er fort over slik at jeg kan komme i min vanlige rytme, være på trening, bygge opp igjen den gode kommunikasjonen mellom fysikken og de indre styringssystemer.

Badevekten skal få litt hvile før jeg utfordrer den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....din i går!

Flott feiring må jeg si!

Synes ikke du har hatt en helsprekk, ettersom dette var planlagt. Så lenge man er bevisst sine utskeielser, så er man jo bevisst konsekvensene også, tror jeg.

Er det ikke deilig å ha denne lengselen etter å komme inn i vanlig rytme etter et sånt avbrudd, kjenner meg igjen der. Jeg har ikke fått trent skikkelig ettter at jeg fikk leddverk og stiv nakke her for ca. 14 dager siden. Vet ikke om det skyldes kutt av en spesiell type medisin eller hva. Kanskje har jeg tatt i for hardt på treningen også...jeg har nemlig økt på mye i det siste....Men jeg har fått gått en skitur og mange gåturer, men føler ikke at det er skikkelig trening lengre. Så nå har jeg virkelig sug etter ei skikkelig økt igjen.

Skal til legen i morgen så får jeg høre hva han har å si...

 

Ha en fin dag!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Gratulerer med vel overstått dag og velkommen hjem fra tur!!!! :):)

Og den bursdagsmenyen høres heeerlig ut, namm-nam :)

Alt som er planlagt av kosekalorier, er ikke sprekk. Og nå fortsetter du med hverdager og det gode opplegget ditt.

 

Godt å ha deg tilbake her hos oss :) Ha en flott uke, Good4me

 

Klem Caro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me

Bihulebetennelsen er på vei ut, det lover bra!

 

Savner trening mm., skal komme i gang igjen med dette om noen dager. Forkjølelsen og bihulebetennelsen må være helt borte.

 

Jeg skal utsette ketogen diett noen dager til, men ser for meg å starte opp igjen den 30.3.11. Inntil da skal jeg prøve meg på tidligere kosthold med f. eks. Kesam og Salat, altså mer den magre linjen. Får se om dette gir noen resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

God bedring - håper du snart er tilbake i fin form!

 

Er på LCHF for tiden og synes det er veldig behagelig.

 

Får se om det gir resultater over tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me
God bedring - håper du snart er tilbake i fin form!

 

Er på LCHF for tiden og synes det er veldig behagelig.

 

Får se om det gir resultater over tid :-)

 

Resultater vil komme. Du må bare gi deg litt tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Oppskrifter finner jeg ved å Google lchf, masse oppskrifter der. Si ifra hvis du ikke finner dette.

 

Pizzabunn:

 

4 egg

1 ts bakepulver

2 dl revet ost

Salt

1 ss olje

2 ss fiberhusk (helsekostbutikk)

 

Dette smøres utover en plate dekket med bakepapir, stekes 8-10 min på 225 grader.

Ta ut av ovnen og ta på fyll du liker og krydder, stekes som vanlig pizza.

 

Dette var kjempegodt, vi var 2 voksne på dette igår og klarte ikke å spise opp alt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me

I går hadde jeg den første gode treningsdagen igjen.

 

Først var det én times langrenn i nydelig vær kl. 11.00. Kl. 15.00 dro jeg til treningssenteret. Det var først 24 min. intervalltrening på sykkel og så ble det noe vekttrening før jeg avsluttet med badstue.

 

Jeg har kjøpt meg en ny pulsklokke med brystbelte og sykkelpakke. Merke Suunto (t3d). Denne klokken kan jeg virkelig anbefale.

 

Makspulsen var opp i 154 på toppbelastningen, og gjennomsnittspulsen var på 136. Siden jeg hadde beltet også på meg mens jeg holdt på med vekttreningen la jeg merke til følgende. Den energien man bruker til vekttreningen får opp pulsen ganske kraftig, avhengig av belastningen man velger, altså hvor tungt man kjører treningen på.

Det som er interessant er å få med seg at pulsen beveger seg hele tiden mellom 105-130, altså et godt kardiotrening.

Holder man øvelser og pauser i riktig frekvens så er man hele tiden i god forbrenningssone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Dette høres jo bra ut Good4me, men jeg hadde blitt gal om jeg skulle følge med på alt dette. Er nok fiksert på tallene på vekta! For meg passer det beste å leve normalt og ta i det jeg orker når jeg trener, men jeg har full forståelse for at du har fått de flotte resultatene dine på så kort tid pga at du går nokså vitenskapelig til verks!

 

Jeg regner med at du stiller i flere grener til neste OL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at det er motiverende og gøy å bruke pulsklokke. Det er egentlig min beste treningskompis. Og så får man jo svart på hvitt at man har forbrukt noen kalorier også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me
Dette høres jo bra ut Good4me' date=' men jeg hadde blitt gal om jeg skulle følge med på alt dette. Er nok fiksert på tallene på vekta! For meg passer det beste å leve normalt og ta i det jeg orker når jeg trener, men jeg har full forståelse for at du har fått de flotte resultatene dine på så kort tid pga at du går nokså vitenskapelig til verks!

 

Jeg regner med at du stiller i flere grener til neste OL![/quote']

 

 

Joda, det går nok mot OL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me

Damen tatoverte bildet av Clinton på det ene låret og Bush på det andre.

Hun la seg ned i senga og spurte gubben om han kjente noen av dem.

De på låra kjenner jeg ikke, men han i midten må være Mullah Krekar!

Dama ble rasende og løp på badet å barberte vekk ALT håret

nedentil. ..................

Hun kom inn igjen på soverommet og sa, Nå..DA??

Se der ja, sa gubben, nå har han Krekar tatt frem advokaten sin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me

.... den ketogene dietten.

Kona har bursdag på tirsdag, derfor er det fullt kjør igjen på LCHF fra onsdag av.

 

Det blir nok bra og jeg er lysten til å komme i gang igjen med dette.

 

Da skal det kjøres denne dietten frem til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Hei. Jeg lurer på noe. Føles kroppen din annerledes nå som du ikke er i ketose? Tenker på når du trener, søvnbehov, energi osv?

 

Jeg merker veldig stor forskjell nå som jeg ikke spiser så mye raske karbohydrater. Jeg blir kjempetrøtt om jeg spiser det, da må jeg rett på sofaen og hvile etterpå. Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me
Hei. Jeg lurer på noe. Føles kroppen din annerledes nå som du ikke er i ketose? Tenker på når du trener' date=' søvnbehov, energi osv?

 

Jeg merker veldig stor forskjell nå som jeg ikke spiser så mye raske karbohydrater. Jeg blir kjempetrøtt om jeg spiser det, da må jeg rett på sofaen og hvile etterpå. Skremmende![/quote']

 

Nei, jeg legger ikke merke til mange forskjeller. Huden i ansiktet har blitt mer tørr og flassete etter at jeg sluttet med ketogen diett.

Nå har jeg ikke trent så mye i de siste tre uker. Har vært hos fysio i dag. Skal begynne å trene ordentlig og strukturert igjen fra nå av. På syklingen merket jeg at jeg hadde bedre tråkk enn under ketogen diett. Men det er klart siden musklene har nå full tilgang på glukose gjennom inntak av karbohydrater.

 

Synsegulla, hvor lenge har du holdt på med dette, når kom du i ketose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...