Gå til innhold

En reise på 1000 mil, må starte med ett enkelt skritt.


Gjest Lykke82

Anbefalte innlegg

Hva med avocado, nøtter, kjeks, banan, yoghurt/skyr?

Med nøtter og avocado får du i alle fall i deg det sunne fettet. Det har man jo godt av! Og med skyr/yoghurt, eventuelt cottage cheese får du i deg proteiner, det er jo heller ikke så dumt...

 

Jeg har forsåvidt aldri vært borti problemstillingen, jeg sliter med at jeg heller spiser for mye hele dagen.... Så jeg må bare ligge unna nøtter og avocado ;)

 

Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

Tusen takk for gode råd! Det gikk på et vis, ble 200 kalorier mindre enn budsjettert, men må si meg fornøyd med det. I dag blir det havregrøt til frokost og en 450 kcal middag, så håper at denne dagen blir bedre kalorimessig ;)

 

Har gangsperre i dag, hurra :(

 

Spørsmål, spiser dere opp treningskaloriene? alle? noen av de? Ingen? bare lurer!

 

Skolen igjen i dag, tror kanskje kroppen skal få hvile i dag så kan jeg gå hjem igjen imorgen.

 

ha en strålende dag jenter (og gutter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du har sagt det før, men hvor mange kalorier om dagen holder du deg til? Hvis du ligger litt i forkant med planlegging av hva du skal spise og hvor mye kalorier det blir er det kanskje lettere å passe på at det ikke blir så mye igjen til kvelden?

 

Jeg spiser ikke treningskaloriene. Jeg mener å huske at det ble sagt på et kurs en gang at hvis du trener veldig mye skal du det, men husker selvsagt ikke HVOR mye... For meg som har treningsvegring de luxe (med unntak av at jeg av og til kommer meg ut på gåtur) var det liksom ikke nødvendig å bite seg merke i det.... *ler*

 

Gangsperr er gode greier! Sikkert like greit å la kroppen hvile litt i dag før det er på'an igjen. Men pass på å bevege deg litt så du ikke stivner helt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Krusmynte, takk for svar. holder meg til 1595 kalorier pr dag. Ja du har helt rett når det gjelder planlegging av lunsj/mellommåltid. Eller det vil si, jeg planlegger, men spiser mat med så sinnsykt lavt kaloriinnhold. Er ikke så ofte sulten heller, begynner å bli sulten når det nærmer seg måltid igjen prøver å spise hver 3. time. Er bare 5 uker inni et opplegg som skal vare livet ut så må bare fokusere på at det går seg til tenker jeg. Merker at det er kjempeviktig for meg å få i meg nok kalorier for går lite ned (som forrige uke) visst jeg ikke får i meg nok kalorier. Jo mindre kalorier jeg spiser jo mindre går jeg ned i vekt.

 

Ellers er jeg godt støl dag ja, helt hærlig og jeg må si at jeg synes jeg føler meg littegrann bedre enn hva jeg har gjort siste tiden, men det er tross alt bare 3 uker siden i dag jeg var operert så kan vel ikke forvente all verden, men blir utålmodig!

 

Håper dere har en strålende dag alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal liksom ligge på rundt 1900 kcal, og vet utmerket godt hvor vanskelig det kan være. Faktisk såpass at jeg har måttet gå bort fra å bare spise magert - rett og slett fordi ellers kunne gjerne kvelden komme og jeg hadde bare spist rundt 1000 kcal fordi jeg holdt meg til gramvekten på det jeg spiste istedenfor å tenke så mye kalorier... Men det går seg nok sikkert til etterhvert når du finner et system som passer for deg! :-)

 

Moderen kommenterte så fint til meg en gang da jeg klaget over at det var vanskelig å spise nok at "skjønner ikke at det er noe problem - du har jo spist mer enn nok for å bli som du har blitt". Jadda. Litt frekt, men akk så sant... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i 110 km/t, lenge siden jeg har hatt tid å lese i trådene deres, må prøve å få tid til å oppdatere meg i helgen :(

 

Skolen tar opp veldig mye tid og turboprinsen og hans rot resten ;) Men kjekt er det. Vil heller ha det slik en intet å gjøre på (note to self gå tilbake å les dette når du står å banner i et hjørne klokken 12 på natten).

 

Når man skal presse inn trening i tillegg (ja også mannfolket da) er ideen med 24 timers dager en særdeles dårlig ide, stemmer for en utvidelse med hvertfall 6 timer.

 

Nå skal jeg til oppfølging med min kjære fastlege, en tur på svømmehallen, kollokvie, storgruppe, lese, hjem og lage middag, ut og leke sammen med turboprinsen, rydde heimen og så synke knørvet sammen i sengen. Så da var den dagen planlagt! Håper dere har en strålende dag alle mann, er vel ikke mange dagene med sol igjen nå dessverre, gjelder å utnytte det til fulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God afton :(

 

Lite liv her akkurat nå ser jeg. I dag har jeg vært på svømmehallen og svømte 1000 meter i godt tempo, resultat 733 kalorier og 3,7 trimpoeng. genialt. Svømte i 100 meter intervaller de første 500, så svømte jeg 2 x 250 meter, og det har jeg aldri gjort før! Har egentlig bare svømt 50 meter i gangen og trodd at armene skulle ramle av meg.

 

Har egentlig aldri presset meg på trening noen sinne, pleier å gi opp med en gang det blir tungt og pittelitt ubehagelig. Men skal man ned i vekt må man ut av komfortsonen sin. Man dør jo ikke av det! Så fremt man ellers er frisk er det ikke noe i veien for at man presser seg. Det er jo grusomt ubehagelig der og da, men man får jo resultat etterhvert.

 

Så det er altså det nye målet og presse meg på trening. Når jeg var ferdig å svømme og gikk opp av bassenget trodde jeg at jeg måtte legge meg nedi igjen for bena holdt meg knapt oppe fordi jeg var så sliten. Gikk seg heldigvis til etterhvert men kjenner det godt i hele kroppen nå, deilig!!

 

Var med fastlegen i dag og han skal ta blodprøver hver måned for å se endringene som skjer inni kroppen. Blir ekstra motivajon det! I tillegg tar jeg midjemål med han så det blir bare oppdatert hver 4. uke og da blir det sikkert litt synbar forskjell fra måned til måned det også.

 

Ellers mener han at jeg bør trene minst en time hver dag, de første 15 minuttene man svetter gidt vil alltid være sukker og det er ikke før det er brent opp kroppen starter på fettet, ergo er den anbefalingen fra staten om å bevege seg i 30 minutter kun for mennesker som skal holde en grei form noen lunde ved like, ikke noe for oss som skal komme i form med en stadig progresjon. Videre skal jeg spise mye proteiner og så litt mindre fett og karber (skal ta blodprøver av nyrene og leveren hver måned for å følge med at det ikke blir for mye proteiner)samt ikke spise over 1600 kalorier. Samtidig må jeg ikke gå ned særlig mer en 1 kilo i måneden.

 

I all verden visst jeg trener 7 dager i uken, spiser 6 små måltider om dagen, samt ikke spiser så mye fett eller karbohydrater og ikke går ned mer en 1 kilo i måneden dauer jeg ;)

 

All forskning tilsier nemlig at ved større nedgang enn dette pr år øker sjansene for å gå opp igjen betraktelig.

 

Overlegen ved det kompetanesenteret for overvekt i oslo (husker ikke hva han heter) slår fast at dersom man skal ha VARIG vektnedgang skal man gå ned 10% av kroppsvekten år 1. År 2 skal man holde den nye vekten. År 3 skal man gå ned nye 10% År 4 skal man holde vekten osv osv. Dette mener han er eneste måten å oppnå en ny matchvekt som kroppen tolererer og ikke kjemper imot. 70% eller mer av overvektige går jo opp igjen.

 

Regner med at de vet hva de prater om, MEN selv om dette er en livstilsendring virker et 10 års perspektiv på selve nedgangen fryktelig lenge.

 

Imidlertid har jeg på en måte tenkt at visst man fikser det mentale, SELVE GRUNNEN til at man overspiser så har man eliminert årsaken til spisingen og da går man ned. Men jeg har ikke egentlig, EGENTLIG tatt i betraktning det rent fysiologiske. at kroppen faktisk ikke kommer til å følge etter psyken villig og uten å trøble. Det er jo en grunn til at over 70% går opp igjen. Grunnen må jo være mer kompleks enn at de sporenstreks starter å stappe i seg sjokolade igjen.

 

Hmmm må tenke litt på dette. Vil fremdeles gå ned mellom 2 og 4 kilo i måneden jeg da, men kanskje må deler av fokuset se litt lenger frem i tid.

 

Uansett, fredag og helg. I morgen blir det dugnad og søndag lang spasertur.

 

Håper dere har hatt en fin dag og at dere får en sunn helg!

 

NB, må bare legge ved denne linken så jeg finner den igjen;

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

kalkulator for å regne ut hvilken meny man skal ligge på dersom man ikke går på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....innlegg.;) Blir liksom litt kjent med deg!

Ja, det er harde bud å være småbarnsforeldre og student, har vært der selv, men det er lenge siden . Nå låner jeg bare mine to barnebarn av og til og koser meg med dem.

Svømming er jo kjempeflott trim. Det sies vel at det er en treningsform hvor du bruker alle muskelgrupper. Legg merke til svømmerne for en flott kropp de har, akkurat som dansere. Så her er det bare å stå på!!! Du får garantert resultater etter hvert. Og etterhvert så vil du kjenne at det faktisk er godt å presse seg litt, selv om du blir sliten.

Jeg synes den følelsen etter trening , når jeg er ferdig i dusjen, er det beste av alt.

Og jeg blir nå helt rastløs hvis jeg ikke får mine tre økter i uka i tillegg til turgåing.

Så det gjelder å være tålmodig med den kroppen man har.

Når det gjelder vektnedgangen , så er jeg enig med deg i at 1 kg i mnd er lite. Men da jeg studerte psykologi for mange år siden så skrev jeg oppgave om årsaker til fedme og spiseforstyrrelser. Da var jeg borti en teori som sier at vi alle har et "set point" på vekta som kroppen vår hele tiden vil strebe etter å komme tibake til , uansett hva vi gjør.

Men jeg er nå kommet til den konklusjonen for min del, at jeg skal trene mest mulig hele livet. Da tror jeg at jeg vil beholde helsa og det er jo det aller viktigste, i tillegg så hjelper det for å holde vekta nede på et normalt nivå.

 

 

Ønsker deg all lykke til videre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helå! Da her jeg vært på svømmehallen og svømt 1000 meter igjen. Blir så utrolig sliten etterpå, men på en deilig måte ;) 15,5 trimpoeng på de 5 siste dagene er godkjent det :( Føler meg som et nytt meneske. Har plutselig energi igjen!! Det er så deilig. Målet for oktiber er 70 trimpoeng. Ikke umulig det når man veier så mye, verre når man veier 60 kilo.

 

Snikveide meg imorges og tror nok ikke jeg har gått ned noe denne uken. Men er jo så støl at jeg nesten trenger assistanse for å komme meg ut av sengen så kan være det som påvirker. Har kun spist sunt så er ingen god forklaring på stillstanden, MEN det spiller ingen rolle hva vekten sier for jeg ser at det har skjedd utrolig mye disse 6 ukene. mistet mye vekt på ryggen, rundt lårene og ikke minst i ansiktet! Buksene er løse og jeg ser mye smalere ut, og føler meg mye bedre. Har sjelden mageknip og det hadde jeg hele tiden før. Så alt i alt er dette bare deilig :D

 

Det striregner i Bergen by så her er det bare å holde seg hjemme resten av dagen.

 

I dag blir det en meget utradisjonell søndagsmiddag! Hjemmelagede grove hamburgerbrød, hjemmelagede harmburgere og hjemmelagede potetbåter laget med bare en teskje olje og masse krydder. Og så klart masse god salat på hamburgerne. Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det som spådd stillstans! Kjedelig? Ja! Men tror det har logiske forklaringer som at jeg nok ikke bare mistet fett når jeg lå etter operasjonen, men mye av det var sikkert muskler som nå sikkert har kommet tilbake. Eller kanskje det var de to små kakestykkene forrige helg? Uansett, bortsett fra de to små planlagte stykkene forrige søndag har jeg spist det jeg skal, men spiser oftest et par hundre kalorier for lite iløpet av en dag, det må jeg bli mye flinkere på denne uken. skal spise 1600 hver dag. I og med at jeg skal trene mye tenker jeg at jeg prøver 1600 kcal denne uken og ser vekta neste uke, og visst jeg ikke går ned noe særlig prøver jeg 1900 kcal neste uken bare for å teste om jeg ligger på for lite mat, så tar jeg det derifra. Som nevnt så er endringene på kroppen min synlige så faller ikke ned i depresjonene for dette ;)

 

Vet av erfaring at jeg har en terskel på 118 og en på 114 kilo, men de skal overvinnes!

 

Krysser fingrene for at dere alle har gått ned masse :(

 

ps; teori; holder kroppene våre mer på fettet nå som det har begynt å bli mørkt og høst/vinter siden dette evolusjonsmessig sett betyr mindre mat og tøffere tider??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Kjedelig når nedgangen ikke viser etter innsatsen du har lagt inn. Men som du sier - stølheten kan være med på å gjøre at du blir tyngre i kroppen. Og kanskje du har et poeng med evolusjonsteorien din og? Kanskje spesielt siden du spiser litt lite.... Ikke vet jeg, men det virker uansett som om du har funnet deg et ganske bra mønster, og når stølheten forsvinner og du øker litt på inntaket skal du se at du plutselig får lønn for strevet! Og dessuten sa noen så fint her inne et sted at vekten din står ikke skrevet på ryggen - det er centimeterne folk ser at forsvinner. Og det har jo du merket selv også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloi! Nå går dagene alt for raskt, rekker jo ingenting. Registrerer all maten, men blir liten tid å oppdatere seg på forumet, noe jeg synes er veldig kjedelig for jeg synes det er så kjekt å følge med dere alle sammen!

 

9 dager til første eksamen, så leser på spreng og jeg trener hver dag og da er det rett og slett ikke tid til alt sammen. Etter 21. oktober roer det seg litt heldigvis, da er det ikke skoleeksamen før i desember igjen. I dag veide jeg meg og var gått ned en halv kilo i forhold til i går, typisk. Håper bare de 500 grammene holder seg borte!

 

I dag svømte jeg 1300 meter på 60 minutter og ble belønnet med 3,7 trimpoeng. Fått 17, 1 trimpoeng på 5 dager så svømming er helt genialt. Hater HATER å vise meg i badedrakt og fellesdusjing og alt det der, men må bare bite tennene sammen og tenke at jeg prøver i allefall å gjøre noe med det. Svømming er hvertfall genialt for leddene og kroppen. Også liker jeg at jeg slipper å svette! er ikke så glad i det.

 

Håper det står bra til med alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... som går i svømmehallen, når det er den formen for trim som du liker best. Stå på videre, du har en flott vektnedgang hittil til tross for stillstand i går.

Jeg heier på deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Helt enig med solvik! Du er sååå tøff :(;)

Det å stille i badedrakt er vel noe av det verste som finnes for overvektige.....

Virkelig modig er du, står respekt av det.

 

Når man er overvektig føler man at de fleste andre er så slanke og fine. Men ser man seg rundt i garderoben/ dusjen i en svømmehall, så er der jammen meg mange ulike figurer å se. Synes det er få som ser ut som "idealet" man ser i blader!!

 

Ha en flott uke :D

 

PS! Du skriver så bra og gir så mye av deg selv. Du er en stor inspirasjon og derfor har du fått 5 stjerner til tråden din!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flink du er! Jeg er imponert! Utrolig lurt både for kropp og sjel å prioritere trening selv i travle eksamensperioder. Jeg har en tendens til å nedprioritere trening når skolen er travel, men det går bare ut over humør og energi. Jeg skal jammenmeg legge en slagplan for den kommende eksamensperioden!!

 

Jeg er også glad i å svømme! Men nå er det lenge siden sist, jeg bort litt unna nærmeste svømmehall, men jeg tror jammen jeg skal få til en økt om ikke så lenge. Helt enig i argumentene dine: skånsom trening for leddene og ingen svetting. Dessuten trener man jo faktisk hele kroppen, inkludert indre støttemusklatur, det er supert :)

 

Lykke til med trening, mat og eksamener. Jeg heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for snille kommentarer :) Men har dårlige nyheter, JEG HAR SPRUKKET I DAG! Er skikkelig pjusk så sto over trening i dag, har trent 7 dager på rad så er greit med en dag opphold, men har vært hjemme i dag og forspist meg på alpenbars! ja, de er jo egentlig "sunne" med bare 100 kcal pr stk,lite sukker og fett, men jeg har spist 7!!! istedetfor vanlig mat. Skuffaaaa!!!

 

Og jeg har spist en litt for stor middag, føler meg ikke glad i det hele tatt. veldig lei meg.

 

Sånn nå er det bare å skjenne på meg *trist*.

 

Med andre ord kan jeg ikke ha alpen bars i hus enda, er ikke klar for det. Får prøve igjen om noen måneder. Bikker nok akkurat 2000 kcal i dag totalt, men det er fremdeles ikke over dagsforbuket, men det er jo prinsippet da. Tvangsspising, ikke klare å kontrollere impulsene. Håper og tror at jeg blir enda sterkere etter dette, og det kunne jo vært verre, jeg kunne sprukket med skikkelig sjokolade og rømme og chips and dips. Men dette handler jo om impulskontroll, og litt bedre planlegging. Jeg er småsyk og trøtt og vi hadde ikke noe "enkelt" å spise og da var det bare lettere å åpne en ekse med alpenbars.

 

Dette er grunnen til at jeg ikke har sjokolade liggende, vet at jeg er som en heroinmusbruker og støvsuger alt vekk. det rare er at jeg ikke har hatt noe særlig søtsug i det siste heller, så dette vare bare dumt. jaja i morgen starter dagen med svømming og fortsetter med sunnhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Usj, så kjipt.... Det er overhodet ingen god følelse det der. Men se litt positivt på det - Alpenbars er ikke det verste du kunne sprekke på. Og selv om sprekken kom så har du likevel kontroll over kaloriene det har medført - det har aldri jeg hatt når jeg har gått på en smell....

Du har jo jobbet så godt i det siste at jeg tror ikke at det som har skjedd er verdens undergang. Men det er som du sier og som også FruFleksnes var inne på med eplene sine dette med impulskontroll. Og man blir jo gjerne redd for at selv om det er noe ikke så veldig usunt denne gangen så kan det lett bli det ved en senere anledning. Vanskelig det der..... Men du har ihvertfall en sunn innstilling til det nå i etterkant med at gjort er gjort og spist er spist, og på'an igjen med ny frisk med en gang! Forhåpentligvis har du lært noe, om enn the hard way......

 

Og når det gjelder trening så er det helt OK å bli bitt av basillen og alt det der, men tror faktisk kroppen har godt av en hviledag innimellom for å restituere seg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Så kjedelig, man blir sååå skuffet over seg selv!!!!!!!!!!!!!

Veien er kort mellom "himmel og helvete" i dette gamet.....det vet vi alle sammen!!

MEN, i morgen våkner du til en ny og ubrukt dag. Da fortsetter du der du slapp, og legger hendelsen bak deg.

 

Du kan prøve å ha Alpenbars liggende, men legg dem i poser merket med dagene de skal spises.

Da blir det en større terskel å åpne dem. Funker ikke det, ja da kan du ikke ha dem liggende.....

 

Lykke til kjære deg!!:)

 

Trøsteklem er sendt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk snille dere!

 

Spist sunt og innkassert 3,3 trimpoeng i dag så er back on track! Det med å porsjonere ut skal jeg prøve Frue, de alpenbarene er veldig gode å ha for å stagge sulten på vei hjem fra byen og det er en stund til middag o.l. så de er helt geniale sånn. Har prøvd de der wasa sandwichene, men jeg synes de smaker så utrolig grusomt så klarer ikke spise de (er ikke noe ostemenneske, det lengste jeg strekker meg er jarlsberg :) )så da har det blitt alpen og eple jeg bærer rundt på.

 

Ellers skimter jeg blå himmel her i Bergen noe som er utrolig etter siste tids ekstreme nedbør. Nå skal det ikke regne på en uke, hurra!!

 

Nå skal jeg ha kollokvie. Håper dere har en strålende dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....ser at du betrakter dette som en sprekk, det må du få lov til.

Men som det blir sagt her, du har jo en viss kontroll på kcalregnskapet og det ville du ikke hatt dersom du gikk på en skikkelig smell. Men jeg tror at du bør vente med å ha liggende ting som frister for mye. Kjøp heller inn den dagen du har bestemt deg for å spise noe ekstra.

 

Du har trent knallhardt den siste uka, kanskje kroppen til og med hadde bruk for litt ekstra energi! Skjønner at du har bestemt for at trening er tingen, men pass nå på at du ikke tar det for hardt nå, slik at du går lei og ikke orker å følge opp. Det er mange som har gått på den smellen! Noe av det viktigste med trening er at man greier å opprettholde et bra nivå over tid.

 

Ønsker deg all lykke til videre! Dette greier du- vi er mange som heier på deg!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solvik! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.

 

Den største "!sprekken" for meg var nok at jeg spiste alpen istedetfor vanlig mat. Det er det som har vært problemet mitt. spist en sjokoldaplate og en pose popcorn sitedetfor måltider. Dette er jo ultradestruktivt så derfor litt leit at jeg mistet kontrollen der.

 

Og ja jeg er spesialist på å starte for hardt med trening og gå på en smell! Men nå har legen min beordret en time trening hver dag og da blir det litt anerledes føler jeg. Jeg må bare, har ikke noe valg, det kan ikke gå på viljen bare, jeg rett og slett bare MÅ!

 

Men er helt utrolig hvor mye sterkere jeg allerede er i kroppen nå. klarer å kle på turboprinsen uten å få smerter i ryggen!! så det inspirerer at dette bygger muskler fort. er velsignet med en fantastisk kropp i treningsøyemed. den svarer ufattelig raskt på trening og jeg kan trene meg veldig raskt opp på et rimelig høyt nivå, men vært lite av dette de siste årene for å si det slik.

 

far-siden av familien min har stålhelse. Farfar hadde 11 søsken og alle ble over 90 år og døde av naturlige årsaker. Alle i familien er høye og slanke og selv om de lever grusomt usunt er det ingenting som feiler de. Jeg er ikke høy og slank, men til tross for den høye vekten over lang tid har jeg ingen sykdommer som følge av vekten, dette er nok takket være min fars gener.

 

Når jeg har vært så heldig med kroppen tross alt er det på høy tid å ta vare på meg selv!! Det er jo ingenting i verden som er viktigere enn det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...