Gå til innhold

Flytter inn hit fra gravid/ammende


Anbefalte innlegg

Så bra! Godt å høre at du kommer til å bli bedre i bekkenet, skynd deg langsomt! Og med maten høres veldig ut som meg, er ikke like sugen lengre. Tror nok kroppen har vennet seg av med svangerskaps- og amme-vanene og er i ferd med å normalisere seg. Men det er klart at det tar tid å kvitte seg med de ekstra kiloene, men de kommer til å bli borte som tidligere. Og denne gang er det for godt for jeg skal ikke være gravid mer (desverre, litt trist det da for det er kos med slike små...) Men kjennes godt at fra nå av er kroppen min igjen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 298
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er med på "aktiv med jobben" konkurransen! Får skritteller og skal bruke den hele oktober og registrere skritt hver dag. Er på et lag (tilfeldig sammensatt, vi er veldig stor bedrift) og merker at jeg ihvertfall ikke skal ligge sist på laget!!! Går bra foreløpig, har et snitt på 7000skritt og det er det som er anbefalt minimum, men er midt på treet på laget :) Konkurranseånden er vekket! Får 2700skritt per halvtime av annen aktivitet (svømming, aerobic osv.) så alt teller med. Mye lettere å legge inn litt gåturer o.l. enn ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunnen ikke så sterkt konkurranse instinkt jeg heller, men merkelig nok kjente jeg det veldig nå... har akkurat gått en rask halvtime istedetfor kaffepauser og fått 3500skritt på det og en venninne drar meg med på spinning i ettermiddag så denne uken er jeg alt på 12trimpoeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 trimpoeng! Veldig bra! Jeg sliter litt med å få opp antallet trimpoeng. Av og til synes jeg hele trimpoeng-systemet er demotiverende. Fordi det sier ikke noe om hvor lenge/hardt man har trent, men hvor mye man har forbrent på den treningen. Og med min lave høyde og vekt forbrenner jeg mindre enn andre som er tyngre. Selv om man kanskje kan ha lik BMI. Hvis du skjønner hva jeg mener?

 

Men hvis man er litt flink å ikke sammenligne seg med andre, så er det jo et fint verktøy for å motivere seg. Jeg synes bare det blir litt vanskelig å la være av og til. Sånn som når jeg gikk GR-kurs. Og vi skulle lese opp trimpoengene. Var en dame der som alltid hadde mange flere trimpoeng enn meg. Men hun hadde ikke trent noe særlig mer hun var bare mye større enn meg... Følte at alle syntes jeg var lat og ikke så flink pga mine få trimpoeng...

 

Men ser man på det på en annen måte, så er jo 1 time jogging mye "enklere" for en person på 50 kg enn for en på 100 kg... Så det er jo logisk at den største personen har "trent" mer også og får flere trimpoeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrere ikke med pulsmåler men går inn på skalaen og får trimpoeng etter hva og hvor lenge jeg har trent. Sikkert ikke helt riktig alltid men det bryr jeg meg ikke om ;) Slik sett er en time spinning lik for alle. Kanskje du har notert for få poeng? Og jeg sammenlikner ikke med andre, det er kun meg og mine poeng som gjelder. Prøver å komme opp i 7 poeng i uken som er anbefalt minimum men greier det ikke alltid. Du må ikke være så streng med deg selv!

Denne uken gikk vekten opp til 92kg igjen... Som "vanlig"... Men får bare holde på som før så slipper det vel til sist. Jeg er mer aktiv og spiser mindre snop og mat enn før så det bør løsne etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skala er det du mener? Bruker ikke pulsmåler jeg heller. Men når jeg skriver inn i registreringen her inne, så bruker den jo vekt for å beregne trimpoengene.

 

Og hvis du ser i GR boken er det inndelt i 5 klasser. Under 70 kg, 70-90 kg, 90-110 kg og over 110 kg.

 

For å få ett trimpoeng må jeg f.eks trene spinning i 20 minutter, mens noen på f.eks 95 kg bare trenger 10 minutter... Rolig gange 65 minutter for meg, 40 minutter for noen på 95 kg.

 

Det er jo derfor ganske poengløst å sammenligne seg med andre. Men jeg synes likevel det er vanskelig å la være... Høres jo ikke akkurat mye ut når jeg har trent 8-9 trimpoeng... Mens i praksis kan jeg ha trent 4-5 ganger i uken da...

 

Så snodig at den vekten din ikke vil slippe taket da! Jeg har en følelse av at vekten min ikke har gått nedover denne uken... Har ikke vært super på kostholdet egentlig... Men noen uker er bare sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart, jeg har ikke sett vekt koplet til trimpoengene... Men jeg har ikke vært på kurs etter det nye opplegget i 2010 kom så det kan jo henge sammen med det. Skjønner godt at det er frustrerende for deg!

Ja jeg vet ikke hvorfor det holder så godt igjen for jeg føler selv at jeg spiser ganske jevnt. Men jeg har målet om å komme under 90 i sikte, selv om jeg ikke tør å si når det skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn i det gamle systemet også. Du har jo oppgitt vekt i systemet, og da beregnes poeng etter vekten din. Bare forsøk å oppgi vekten din mye lavere, så ser du at du får færre trimpoeng...

 

Testet og så at med min ordentlige vekt fikk jeg 1,8 tp for 1 time spinning, mens hvis jeg satte vekten til 90 kg fikk jeg 2,5 tp på 1 time spinning.

 

 

Jeg føler at jeg sitter veldig fast på 66-67 kg. Har jo vært på det nivået siden i fjor omtrent... Kroppen her vil visst heller ikke slippe kiloene så lett... Kanskje det blir et kurs etter jul hvis jeg ikke greier dette på egen hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

jeg bruker pulsklokke for å beregen trimpoeng - og da får jeg mye fære enn GR beregner. jeg antar det er fordi jeg er i ganske god form etterhvert. jeg vet at det var mye tyngre å trene 10 minutter før enn 30 minutter nå.

Og så må en huske at treningen er jo ikke for de andre, den er for deg selv, 1 TP er beregnet tid på å forbrenne 200 kcal - så enkelt og så vanskelig. 1 eller 10 TP går jo bare på ditt eget fett og forbrenning..

Det viktigste er å får opp pulsen noen dager i uka for å være snill mot kroppen og at inntaket er lavere enn det du forbrenner!

Hmm det var dagens moralpreken, unnskyld hvis jeg er frekk nå - men måtte bare ut med det.

 

Jeg gikk på kurs hos en konkurrent av GR - og der noterte vi treningstid - og oppga den - da blir det jo mer 'rettferdig' på en måte men 65 åringen som gikk en tur og 25 åringen som trente hardt på helsestudio kan fortsatt ikke sammeniknes, selv om begge trente 60 minutter.

 

Nikii kan du ikke bare føre en treningsdagbok - der du føre hva du har trent - hvor lenge og hvordan du føler deg, evt resulater (tid, repetisjoner osv) Da kan du jo se selv om formen stiger.

 

jeg skjønner godt det er demotiverende å skulle sammenlikne seg med andre. jeg har f.eks små barn så jeg kan ikke løpe ut i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke helt den moralprekenen din... Jeg har jo sagt det du sier selv, bare med andre ord; At det er poengløst å sammenligne seg med andre... At tp er et uttrykk for hvor mye man har forbrent med treningen... At en tyngre person forbrenner mer enn en lettere person på samme treningen. Det var i alle fall det jeg mente med at en person på 100 kg har "trent" mer enn en på 50 kg når de har utført den samme treningen...

 

Jeg sier jo ikke at jeg trener for å konkurrere med andre om trimpoeng... Det er klart viktigst at man trener for sin egen helse. Jeg går jo ikke rundt til vanlig å tenker på trimpoengene, men i situasjoner som på kurs synes jeg ikke det er så moro. Særlig siden mange kanskje ikke tenker over at trimpoeng beregnes forskjellig fra person til person. De ser kanskje bare i forhold til seg selv hvor mye/lite som skal til for å få et visst antall tp. Her kan man vel argumentere med at siden det er "lettere" for meg å trene, burde jeg trene hardere for å oppnå de samme poengene som de tyngre...

 

Dette er ikke noe som plager meg veldig altså... Forsøker bare å få frem et poeng... Nemlig at trimpoeng ikke sier så mye om hvor lenge/ hardt man har trent, kun hvor mye man har forbrent med treningen. Og egentlig gjør de vel ikke det så veldig nøyaktig heller, for det er jo veldig individuelt med tanke på f.eks form. Blir vel noe mer korrekt med pulsklokke vil jeg tro.

 

Men kanskje ikke så dum idé med treningdagbok. Er jo litt moro å se fremgangen sort på hvitt :-)

 

(Håper du ikke tar svaret mitt negativt. Synes det er interessant å diskutere litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du vil diskutere det - jeg vet jeg hengte meg litt opp i det du sa om å sammelikne seg med andre på kurs - Unnskyld hvis jeg har misforstått.

Det jeg har tolket i det jeg har lest er at du egenlig diskuterer litt med deg selv - men så er det vel det jeg selv gjør med meg selv.

Alle har sin måte å tenke og tolke ting på, og det er lett å tenke at andres tenkemåter blir som sin egen.

Vi må selv jobbe oss gjennom vår kamper enten det er med trening, mat eller hva annet . derfor jeg liker forumene her.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså jeg sier vel egentlig bare at jeg vet jeg ikke burde sammenligne meg med andre, men at jeg bare synes det er litt vanskelig å la være av og til...

 

Det er veldig fort gjort å misforstå eller mistolke folk inne på forum. Det er ikke så enkelt å uttrykke seg skriftlig slik at man gjør seg forstått av alle. Da synes jeg det er veldig greit at man kan diskutere litt så man får utdype hva man egentlig mener...

 

Selv om min mening kanskje aldri ble helt tydelig her... Blir vel litt sånn når fornuften diskuterer med følelsene...

 

Lykke til til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, har aldri falt meg inn at trimpoengene endrer seg med vekta... Jeg sammenlikner også men mest med meg selv. Vet at det er anbefalt 7 peng i uken minimum og prøver å få det til men det greier jeg ikke alltid. Så dermed sammenlikner jeg med gode og dårlige uker og en uke med mer enn 4 poeng er bra!! Ellers har jeg også ligget på 92+/-1kg det siste året nå. Utrolig irriterende men jeg VET at en dag slipper det! Sist veiing gikk jeg opp fra 91,6 til 92 og i dag var det ned til 91,5 igjen. GLEDER meg til den dagen jeg er under 90 (har vært på 90etellerannet et par ganger man aldri under) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo naturlig at trimpoengene varierer fra person til person. Man har jo ulik forbrenning. Forbrenningen avhenger jo av blant annet vekt, men også muskelmasse og fysisk form. GR bruker kun vekt som faktor, og sier dermed at alle som veier det samme forbrenner det samme. Men det stemmer jo selvsagt ikke. Tror jeg skal få meg en pulsklokke med kcalberegning, så får jeg sett hvor mye som skal til for å forbrenne 200 kcal og få ett trimpoeng...

 

Det er veldig greit så lenge man sammenligner med seg selv. Synes det er fint å ha et mål også. Jeg prøver også å få minimum 7 poeng i uken. Det tror jeg skal gå greit nå.

 

1,6 kg ned nå, så er du på under 90... Jeg har 1,7 kg til jeg er under 65. Kanskje jeg skal fokusere på det de neste 3-4 ukene... Små skritt, små oppnåelige mål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, bare rart jeg ikke har tenkt på det før ;) Og ja vi kommer oss videre etterhvert, jeg gikk jo ned igjen denne uken. Venter mensen hvert øyeblikk også og vekta pleier gå litt ned etterpå det også så kanskje det er håp? Jeg stresser ikke, har så mye annet å tenke på som er viktigere! Men skal heie på deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en god idé og ikke stresse med sånt uansett tenker jeg. Men jeg merker med meg selv at dersom jeg ikke fokuserer litt og passer kostholdet så står vekta enten stille eller går oppover. Jeg har ikke hatt særlig fokus nå siste par ukene, merker at jeg fort sklir ut av et fornuftig kosthold da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, denne uka var det 700g ned så nå er jeg på samme som for 14 dager siden ;) Men tør ikke håpe på at det blir noe videre ned... Er på 91,5kg nå og håper å karre meg ned under 90 før nyttår. Men har jo også ligget og tippet på 92+/-1kg siste året. Merker at jeg ikke er motivert for de store forandringene så det må være de små tingene som gjør utslag. Spiser mindre og veldig lite snop i forhold til når jeg ammet men så jobber jeg jo på kontor og beveger meg mindre enn i permisjonen også + at ammingen ikke er der lenger. Det veier kanskje hverandre opp? Må prøve å spise bittelitt mindre hver gang , så lite at jeg ikke merker det men samtidig går bittelitt nedover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morges orket jeg ikke mat, uggen følelse, men tok ei skive med brelett og 2 epleskiver på+ et glass skummet melk. Lunsj ble likedan, ble blomkålsuppe med ekstra blomkål i (kantinen laget den selv) ei skive med vita hjertego og et glass ekstra lett melk. Aner ikke kaloriinnhold men det er nok halvparten av hva jeg pleier så om det holder ut kvelden er det bra! Planlegge å ta resten av eplet fra frokosten som mellommåltid før jeg går hjem idag.

Greit å ikke være så sulten men litt kjedelig å være kvalm og matlei, sikkert en bivirkning fra medisinen min tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke noe gøy ut å være kvalm og uggen. Men det er nå bra du får i deg litt mat i alle fall. Det holder jo forbrenningen i gang. Og mange opplever jo at kvalmen blir verre når man ikke har noe i magen. Håper virkelig du slipper å slite så mye med ubehagelige bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Er visst vanlig å ha bivirkninger de første månedene fra 14 dager opp mot et halvt år. Jeg har bare brukt 7,5 uke så det kan vare en stund til... Er primært influensa symptomer men de fjerner jeg med paracet (1-2paracet annehver dag når jeg setter sprøyten og påfølgende natt) men dagen etter kan være litt som dagen derpå med uggen følelse i kroppen og lett kvalme. Er lite å gjøre med det men må spise litt likevel som du sier.

Nå har jeg blitt "vanlig" forkjølet også så nå er hver dag like uggen :) Men unnet meg fredagsvafler til lunsj idag, noe jeg ALDRI kjøper ellers og de smakte fortreffelig!

Men det at jeg merker medisinen betyr jo bare at de virker! Satser på at det er bedre etter jul.

I går kjøpte jeg ferdig pepperkakedeig på Ikea, den er like god som hjemmelaget og som fulltidsarbeidende trebarnsmor må man gjøre noen snarløsninger iblant. Har begynt å tenke på kalenderen for fullt også, pleier legge inn noen gjøre-pakker som "pynte pepperkakehus", "se julegranen bli tent/se på nisseutstilling i byen", "hugge juletre", "bakedag", "juleverksted", "pynte juletre", " nissetur i skogen" og kinotur med julefilm. Se det var 8 pakker klare i teorien, må bare pakkes inn :) Av de 16 dagene som er igjen blir ca. halvparten godteri og resten småting. Kanskje en Lego-boks oppdelt gjør susen i år?

Slipper unna med 2 kalendere i år også men til neste år må nok minstejenta også få, da er hun 2år og 3mnd. og skjønner hvis hun går glipp av noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...