Gå til innhold

Flytter inn hit fra gravid/ammende


Anbefalte innlegg

Heihei!

Hvordan står det til?

Her går det bra for tiden. Fungerer bra med lavkarbo så langt. Er jo bare en uke, men vekta går nå i alle fall i riktig retning igjen.

 

Ellers har jeg sånn smått begynt å tenke på at det nærmer seg jul. Har begynt å handle inn til gavekalender. Men er litt usikker på om minstejenta også skal få. Hun er jo lita ennå, men hun skjønner ganske mye, så kanskje jeg pakker inn litt til henne også. Kanskje jeg bare finner frem noen bortstuede leker og sånt å pakker inn så hun også får noe å pakke opp. Det er vel det som er det morsomme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 298
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Går bra her, har vært skikkelig forkjølet i 2-3 uker så sist uke kastet jeg inn håndkle på jobb og var hjemme 4 dager for å komme meg igjen. Forkjølelsen er en ting men merket også at "gamle" ms-symptomer blusset opp igjen så høyrebeinet slenger litt mer og balansen er klein. Hvilket visst er vanlig når man får infeksjoner, er veldig sliten eller stresset eller det er veldig varmt/kaldt. Det som er kjipt er at da føler jeg meg så syk, noe jeg ikke gjør til vanlig ;) tross en kronisk sykdom. Men krysser fingrene for at det går bort igjen som tidligere. Men det gjør at jeg ikke har fått trent eller gått noe særlig turer desverre. Har meldt meg på Pilateskurs som begynner til torsdag og håper det kan være en artig avveksling og bra for balansen også.

Gikk ned 1,2kg forrige uke og 100g denne men hadde pinnekjøtt på søndag så det spiller litt inn tenker jeg. Men så over tidligere vektoversikt i starten av denne tråden og ser at første måned etter fødselen gikk jeg ned 11,9kg og totalt til nå har jeg gått ned 12,7kg... Så 800g på 14mnd er ikke akkurat å skryte av! Nå går jeg for halv porsjon om morgenen og litt mer til lunsj og det funker visst. Skal under 90 før jul! (Veide mandag 91kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på dere selv om jeg ikke skriver så mye for tiden. mangler litt overskudd selv om det kommer tilbake nå , sakte men sikkert.

 

Noe virus som har herjet meg.. men det positive er at jeg har begynt å komme ned fra platået jeg har sittet på.

jeg gjorde det samme som deg Kolala, trappet litt ned på frokost og litt opp på lunsj og så spiser jeg fetere (men mindre) mat enn før - dvs nøtter er min medisin. Det var akkurat som at jeg kjente at kroppen jublet etter et par dager med nøtter (valnøtter) - Ikke alle tåler det men for min del har kiloene sklidd av etterpå - selv etter et par (moderate) utskeielser.

 

Håper MS'en din roer seg igjen Koala - ikke noe gøy dette nei, virus og mørketid er nok å slåss med for de fleste av oss! vel nå begynenr adventstiden og det blir bare kos - håper jeg!

Vel har fått unna en del 'plikter' på kveldstid og viruset begynner å trekke seg så nå må jeg bli flinkere å trene igjen..

Pilates høres veldig lurt ut!

 

Snakkes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilateskurset var topp, hardt men ikke slitsomt, skal ha neste kurskveld om en uke så er jeg klar til å ta vanlige timer. Men ble litt komisk på et par øvelser når det dårlige beinet skulle brukes, eide jo ikke kontroll eller balanse i forhold til venstre siden. Forklarte etterpå for instruktøren og hun er fysioterapeut og jobber endel med MS og sa at pilates var veldig fin trening spesielt for det. Jeg har nok i utgangspunktet en rolig variant av sykdommen men er i oppstart av medisinering og da kommer det visst ofte litt rest-symptomer fra tidligere anfall og krangler litt. Når jeg i tillegg ble kraftig forkjølet (3-4uker) så toppet det seg liksom. Satser på at disse restene blir borte igjen slik som tidligere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ned 100g igjen og er nå på 90,7kg, men har faktisk vært nede på 90,4 i helgen(snikveiing) så det er på gli. Fremdeles forkjølt, 6uker nå og har vært sykemeldt en uke. Minsten har vært hjemme 3 dager fra barnehage med det samme og nå er eldsten hjemme på 2.dagen med øreverk og feber... Blir ikke så mye fred og ro på meg da men... Håper det slipper taket nå for jeg er sssåååå lei!

Alle buksene mine er raknet på innsiden av lårene så nå bare måtte jeg kjøpe nye selv om jeg gjerne ville vente til jeg kom litt nedover. Nå går det sikkert en måned og så er de for store men dritt på. Kunne ikke bruke de gamle mer sådaså. Lettere å spise mer når en driver dank hjemme merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det å vegre seg for å kjøpe nye klær. Jeg holder litt igjen, særlig når det gjelder dyre klær. Men nå har jeg brukt samme str omkring i ett år, så det er ikke alltid det blir som man tenker.

 

Jeg har blitt litt motløs i det siste. Er så lei av å tenke på mat og vekt. Det er jo så mye som skjer nå, med julebord og julelunsjer og sånt.Ikke så enkelt å holde dietten da. Skal ta en pause fra veiing og styr nå frem til januar. Men skal selvsagt fortsette å trene og være litt forsiktig med maten, så jeg ikke legger på meg. Så skal jeg heller ta opp kampen med å gå ned i vekt etter jul.

 

Kjedelig med syke barn. Har vært gjennom det her og, men har heldigvis selv holdt meg høvelig frisk.

 

Har du vært på noe mer pilates? Jeg går på en gruppetrening på helsestudio som er inspirert av yoga, pilates og tai chi. Veldig mange bra elementer. Men det blir ikke like mye teknikk som på pilateskurset jeg gikk på tidligere. Men har ikke råd til begge deler, så det ble helsestudio så jeg kunne få litt variert trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen lei-heten, var der i våres/sommer og tok helt "fri" og når høsten kom hadde jeg hverke gått opp eller ned :) Sikkert lurt med en pause! Selv føler jeg det går greit å kutte litt ned uten å tenke for mye på det. Veier ikke noe men halverer mengden frokost og iblant lunsj. Da blir ikke middagen så stor heller for magen skrumper nok litt så det ikke er plass til så mye. Godis har også gått ok, men har nettopp gaflet innpå nonstop (mensen...) men litt må en unne seg innimellom! Lite trening pga sykdom, gikk på kurset fordi det var kurs ellers hadde jeg ikke trent. Har vært så gruelig kaldt her i det sist eogså så det demper litt på aktivitetsnivået også. Ikke noe greti å være utte med tulla når det er -12-14grader. Lykke til så snakkes vi over jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heihei!

 

Er lite på vekta jeg og nå om dagen. Vet det har gått litt i gal retning. Må grave dypt i meg selv for å finne tilbake til den motiverte meg!

 

Det positive er at jeg fortsatt har treningsglede, og holder meg i aktivitet selv om kostholdsdelen har sklidd litt ut.

 

Jeg gir aldri opp uansett da. Holder ut og før eller senere må vi jo komme i mål vi også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du trener! Jeg kommer ikke helt igang, alltid så mye annet som stjeler tid og krefter... Men spiser mindre enn før og det merkes. Gikk opp til 92,5 i jula men nå en uke etter er jeg nede på 91,4 igjen så snart er jeg vel under 90 igjen og videre. Det viktigste er å ha langsiktig fokus og ikke gi opp! Eldste datteren min (8) spurte her en dag hvorfor mamman til venninnen var så tynn og jeg ikke? Men hun likte meg godt fordet, for da var det så godt å sitte på fanget ;) Skjønne små troll :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så koselig :-)

 

Jeg har jo vært aktiv hele vinteren, men selv om det ikke vises på vekta, så merker jeg jo at kroppen er fastere og at jeg har fått litt mer muskler. Og selvfølgelig mye bedre kondisjon. Det er motiverende i seg selv til å fortsette med treningen.

 

Men skal jeg ned i vekt er jeg nødt til å ha stålkontroll på kostholdet. Og i perioder er jeg veldig flink. Men så på et eller annet tidspunkt havner jeg tilbake til gamle vaner. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke greier å etablere nye vaner og holde de permanent der!

 

Men som du sier, nøkkelordet er jo langsiktig fokus. Da nytter det ikke å bli utålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvordan går det med deg?

Jeg har ikke vært så aktiv her inne i det siste... Men det blir jo sånn i perioder...

 

Jeg har liksom rykket tilbake til start sånn rent vektmessig... Men nå har jeg startet på nytt igjen, så da er det bare å kjøre på. Skal vel lage meg en ny tråd igjen tenker jeg. Og begynne å rapportere vekt hver uke. Det er jo litt moro å se hvordan det blir over tid. Håper veldig på at dette blir min siste start. Må få bukt med denne jojo-slankingen min...

 

Håper du har det bra :-)

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja jeg har det bra :( Men noe av det som gikk ned før jul er på igjen... Så nå er jeg på 91+ igjen, men som du sier så er det bare å jobba på. Er ikke så sliten som før jul, men veldig mye å gjøre på jobb så har liksom ikke orken til å trene når kvelden kommer og ikke tid til å trene i arbeidstiden selv om jeg sikkert hadde fått lov til det. Så da blir det å begrense inntaket og det går som regel greit. Men merker at sukkerabstinensen etter julefeiringen sitter i.

Jeg veier hver uke selv om jeg ikke fører matdagbok jevnlig. Legger inn oppdateringene på første innlegget til denne tråden.

Stå på Nickii, det går til slutt skal du se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heihei!

 

Det går en stund mellom hver gang jeg er her nå... Har hatt noen travle uker. Men nå har jeg begynt å fokusere litt mer på kosthold igjen. Er litt usikker på hvordan jeg skal legge opp løpet fremover. Jeg kjenner at jeg har veldig lyst å komme ned noen kg i vekt før påske. Men samtidig vet jeg at det ikke alltid lønner seg å stresse ned i vekt. Burde nok prøve å gjøre noen grep som jeg kan trives med over tid.

 

Kunne jeg bare fått bukt med snopinga, så tror jeg nok at jeg skulle gått ned jevnt og trutt. For jeg spiser jo sunt ellers og trener jo nok...

 

Hvordan er det med deg for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra her, ligger nede på 90+ og håper på å komme under til neste uke eller noe sånt. Spiser litt mindre enn vanlig og holder meg unna søtt så godt jeg kan. Fokuserer mer på hva som er bra for MS og det er lite sukker, sunt fett, mindre kaffe (maks 2 kopper kaffe/svart te om dagen) fisk annehver dag samt magert kjøtt, grønnsaker og frukt 5-6 om dagen. Veldig likt grete roede altså :) Men er litt lettere å holde når det gjelder sykdommen enn når det gjelder vekten merkelig nok. Men sliter med treningen. Orker ikke ut etter jobb og når kvelden kommer. Tror nok den trøttheten også er et utslag av sykdommen. Men håper at sunt kosthold og jevn døgnrytme skal få opp energien slik at jeg kommer igang igjen for treningen gir jo også mer energi. Kanskje får jeg tid til å trene i arbeidstiden iblant bare for å komme igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal tenke så mye på at du ikke har kommet i gang med trening. Skjønner veldig godt at du ikke føler overskudd til det. Det er ikke noen lek å være en trebarnsmamma i full jobb og i tillegg ha en sykdom som kanskje tapper deg litt både fysisk og psykisk. Visst gir trening økt energi, men trening skal ikke være noe man føler som et ork. Det skal jo være gøy også. Og det blir ikke gøy når man gjør noe man egentlig ikke føler at man har energi til.

 

Nå går vi mot vår og lysere tider. Kanskje kommer overskuddet og treningslysten etter hvert. Og det blir lettere å finne på ting ute, enten alene eller sammen med barna... Synes du er kjempeflink med kosthold og du har god grunn til å være fornøyd med deg selv. Dessuten er jeg rimelig sikker på at selv om du ikke trener så aktivt, så får du nok rørt litt på deg likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for trøsten :)

Har ikke vært så god med kosten siste uken, vinterferie i danmark med masse godis på danskebåten... Men med tre dager i badeland får en sikkert forbrent litt kalorier også! I dag har jeg pakket med meg treningstøy og går litt tidlig fra jobb for å trene før jeg henter i barnehagen. Mannen har fri så han følger eldstemann på balletten istedetfor meg så da kan jeg trene istedet. (går alltid litt tidlig mandager for å følge henne på trening)

Hva med deg? Er du klar for litt oppfølging av vekta? Kan godt rapportere til hverandre hver onsdag f.eks. Ta et skippertak fram mot påske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar for litt mer fokus på vektnedgang nå. Er med på å rapportere, blir en ekstra motivator :-)

 

Har ikke fått veid meg på en stund da, så nå aner jeg ikke hva vektnåla sier... Skal se om ikke jeg får veid i morgen, så kan jeg rapportere da, så blir neste rapport neste onsdag.

 

Hadde vært deilig å blitt litt lettere til påske når jeg forhåpentligvis skal på en del skiturer! Når jeg sier forhåpentligvis, så er det fordi jeg er usikker på om vi får det til med minsta som absolutt ikke vil sitte i pulk. Men kanskje vi kan ha henne i bæremeis i stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...