Gå til innhold

Ut av sofaen!


Gjest SofaQueen

Anbefalte innlegg

Gjest Phoenix

å se hva du spiser, Sofa Queen. Jeg har kommet til at lavkarbo-kosthold ikke er noe for meg, men ser helt klart poenget med å bli naturlig mett over lang tid.

 

Og det er klart at det går an å gjøre det på ulike måter. Menneskene har jo levd godt i hundrevis av år både på Grønland, med fisk og fett, og i India, med ris og grønnsaker.

 

Spennende å se hvordan du blir fornøyd med dette framover.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 316
  • Created
  • Siste svar
Gjest SofaQueen

Takk for kommentar Phoenix! Ja, jeg er veldig motivert for å fortsette med dette koshtoldet, ikke minst pga samboer som har fått betraktelig bedre helse etter kort tid. Han har nå redusert diabetesmedisinen betraktelig, selvfølgelig etter råd fra legen som er veldig overrasket og fornøyd med resultatene. Resultatene har nå vært nedadgående et halvt år, og medisineringen justeres løpende.

 

Igår hadde jeg en dag hvor jeg laget masse mat som skal vare en stund fremover:

 

Alt low carb high fat = LCHF

 

Knekkebrød

Frokostrundstykker

Svensk ostekake

gele i porsjonsglass/ brukes til dessert med kremtopp

pizza

 

Da føler jeg vi har mat som frister i kjøleskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke82

Så fantastisk at du har funnet ut hva som funker best for deg og din kropp, du har et ufattelig ståpå mot :D ER innom og følger med deg, men orker ikke alltid skrive noe. Ha en fantastisk sommer :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Tusen takk for hilsenen Lykke, og jeg håper du også går en fin sommer imøte. Jeg husker ikke helt når den lille kommer, men gleder meg over å følge deg på ferden. Riktig god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest SofaQueen

Jeg er litt i feriemodus for tiden, nyter sommeren, selvom jeg er i full jobb.

 

Spiser fremdeles LCHF - med noen utskeielser i helgene, dette gjør at jeg holder vekten, passer godt med dette over sommeren, så skal jeg ta tak når høsten kommer:

 

Ukesmeny middag:

 

Mandag: God gammel friskegrateng m kokt nykål, tomater - smeltet meierismør.

Tirsdag: Stekte kyllingfileter m/salat, avocado, seterrømme, tacosauser.

Onsdag: Stekt laksefilet (frossen bit) m/kokt nykål, smør og diverse grønnsaker.

Torsdag: Kjøttkaker (karbo/medister 50%/50%) med ost og nykål.

Fredag: Pizza med fullkornwraps som bunn, lager mange som kan fryses.

Lørdag: Grillmat med bernaise og grønnsaker.

Søndag: Rester av grillmat + grønnsaker.

 

Dessert om ønskes: jordbær med fløte.(fråtser i sesongen)

 

Godt å planlegge uka, da trenger jeg ikke å tenke så mye mer på dette.

 

Ha en fin sommeruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest SofaQueen

Igår kjøpte jeg rockering, noe jeg aldri har eid før! Jeg har heller aldri klart å få den til å gå rundt uten å dette ned etter et par tre runder. Prøvde den igår, og synes jeg fikk til litt mer etter hvert 3-4 runder, men dette skal jeg klare.

 

Jeg har et par sommermål:

 

Lære meg å bruke rockering.

Bade evnt. svømme hver dag - jeg elsker vann og har badedrakt i veska.

Lese bøker (istedenfor TV for eksempel)

 

Ellers nyter jeg sommeren, spiser nogenlunde kontrollert og er på jobb.

 

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Det går litt bedre med rockeringen nå, klarer opp til 10-15 runder og det er stort for meg! Blir så mør/og sår rundt livet. Dette må da hjelpe :-)

 

Jeg rocker videre....skal bli flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Øvelse gjør mester! Jeg klarer fortsatt 10-15 runder, men har så vondt rundt livet og nedover at det er en pine å prøve mer, men jeg klarer liksom ikke å la være heller! Har funnet ut at jeg må ha litt fart på ringen ellers faller den ned. Har sett på folk som kan dette som har vist meg at fart er viktig. Fortsettelse følger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Driver med rockeringen hver dag, har fått en del blåmerker rundt livet og på leggene, men det holder jeg ut. Klarer opp til 10-15 stk. av gangen og tar noen økter hver dag.

 

Når det gjelder kosten, har jeg spist LCHF siden jul omtrent, tror jeg spiser litt for mye karbohydrater i perioder, for vekten er stabil, men det kan jeg leve med nå.

 

Igår gjorde jeg et eksperiment: vi hadde noe rundtstykker og mat igjen etter helgebesøk, og jeg syntes det var synd å kaste. Derfor spiste jeg vanlig butikkbrød grovt til frokost og til lunsj, og en gulrot og et eple som mellommat. MEN JEG VAR SULTEN HELE DAGEN, helt annerledes enn når jeg spiser LCHF med mye fett, da kjenner jeg sjelden sultfølelse. Jeg var nærmest desperat på vei hjem fra jobb, og humøret var fryktelig. Det er helt tydelig for meg at sukker (karbohydrater) og mel og fruktsukker virker på kroppen slik at man bare vil ha mer og mer. Veldig ubehagelig, det ga seg ikke før vi hadde spist middag med fisk og blomkålmos med mye fløte og smør og grønnsaker. Jeg laget en stor omelett med 4 egg + 4 ekstra eggehviter med mye godt fyll (skinke, ost, fløte, grønnsaker, sopp) til kvelds. Omeletten deles i biter og brukes som lunsj idag sammen med salat. Og fordøyelsen er rolig igjen, ingen god følelse med gårsdagens carbosug.

 

Idag blir det rester av grillmat til middag med hjemmelaget guakamole og bernaise og kokt blomkål. Vi grillet på søndag, og griller så mye at vi har mat til minst en middag i uka i samme slengen.

 

Ha en fortsatt fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med rockeringen hver dag' date=' har fått en del blåmerker rundt livet og på leggene, men det holder jeg ut. Klarer opp til 10-15 stk. av gangen og tar noen økter hver dag.

 

Når det gjelder kosten, har jeg spist LCHF siden jul omtrent, tror jeg spiser litt for mye karbohydrater i perioder, for vekten er stabil, men det kan jeg leve med nå.

 

Igår gjorde jeg et eksperiment: vi hadde noe rundtstykker og mat igjen etter helgebesøk, og jeg syntes det var synd å kaste. Derfor spiste jeg vanlig butikkbrød grovt til frokost og til lunsj, og en gulrot og et eple som mellommat. MEN JEG VAR SULTEN HELE DAGEN, helt annerledes enn når jeg spiser LCHF med mye fett, da kjenner jeg sjelden sultfølelse. Jeg var nærmest desperat på vei hjem fra jobb, og humøret var fryktelig. Det er helt tydelig for meg at sukker (karbohydrater) og mel og fruktsukker virker på kroppen slik at man bare vil ha mer og mer. Veldig ubehagelig, det ga seg ikke før vi hadde spist middag med fisk og blomkålmos med mye fløte og smør og grønnsaker. Jeg laget en stor omelett med 4 egg + 4 ekstra eggehviter med mye godt fyll (skinke, ost, fløte, grønnsaker, sopp) til kvelds. Omeletten deles i biter og brukes som lunsj idag sammen med salat. Og fordøyelsen er rolig igjen, ingen god følelse med gårsdagens carbosug.

 

Idag blir det rester av grillmat til middag med hjemmelaget guakamole og bernaise og kokt blomkål. Vi grillet på søndag, og griller så mye at vi har mat til minst en middag i uka i samme slengen.

 

Ha en fortsatt fin uke.[/quote']

 

du er kjempeflink med rockeringen ,øvelse gjør mester :) omeletten hørtes veldig god ut og det er veldig godt med grillmat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... bør ikke ha så veldig fart på rockeringen. Jeg telte for deg, tok hundre runder på 60 sekunder med oppstart. Høres mye ut, men det går ikke så veldig fort. egentlig utrolig liten bevegelse som skal til når en får den rette teken. Klarer du femten så er du snart i mål. Da kan du stå der til i morgen :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jeg sliter med rockeringen, kommer ikke så mye lengre enn 20 runder, og da er det liksom bare en tilfeldighet som gjør at jeg får det til. Nå har jeg så mange blåmerker rundt livet (striper rundt ryggen) at jeg liksom holder igjen. Tror jeg skal ta en frihelg og gå på med friskt mot neste uke.

 

Skjønner nå at det ikke bare er farten, men veldig mye teknikken som gjør det. Jeg gir meg aldri!

 

Takk for trøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest SofaQueen

Lenge siden jeg har skrevet noe på tråden min, men jeg følger med dere andre innimellom - både på opp og nedturer.

 

Jeg måtte fjerne meg litt fra telling og måling og veiing, ble så altfor opptatt av dette.

 

Nå har jeg skiftet jobb, og får mindre hverdagsmosjon, jeg må bli mer bevisst på trening og trimpoeng. I første omgang er det det jeg vil registrere her inne. Kan ikke gå eller sykle til jobb mer, må derfor gjøre mer aktivt for å bevege meg. Kjenner at formen fort har blitt dårligere, men jeg har tatt rev i seilene - jeg har tatt fram Yngvars program fra PULS - tv2 - ned 2 buksestørrelser på 4 uker.

Liker den planen godt.

 

Skal skrive mer jevnlig.. imponert over alle dere som har så fine resultater, og alle dere som kjemper og ikke gir opp.

 

Jeg har neste ikke veid meg på et halvt år, har tatt en sjekk nå, og har fått på 2 - 3 kilo i denne perioden. Det betyr at jeg i løpet av et år vil veie 6 kg mer, nei dette må det mer kontroll på! Skal ned i 98,9 før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går alt i den vanlige tralten, litt sykdom, mye jobb og forsøk på sunt kosthold og hverdagstrim.

 

Går en halv time flere ganger i uka (lunsjen) og svømmer hver uke.

(Yngvar må vente!)

 

Litt er bedre en ingenting :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...