Gå til innhold

Ut av sofaen!


Gjest SofaQueen

Anbefalte innlegg

Gjest Krusmynte

Ja, det kan være litt blandete følelser rundt det at klær blir for store. "Venteklær" er selvsagt greit, men det blir dyrt i lengden dersom man ikke har flaks og finner på salg. Men er du flink med symaskinen fikser du det sikkert lett som bare det, hvis ikke får du gjeninnføre bukseseler og bare si at du er en trendsetter dersom noen ser rart på deg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 316
  • Created
  • Siste svar
Gjest SofaQueen

En liten oppsummering:

 

Jeg har endret mitt kosthold til mindre karbohydrater og mer fett, og det ser ut som det har en effekt på vekten for meg.

 

Jeg har holdt på med dette i 3-4 uker, og først da begynte vekten å gå nedover.

Tror dette er bra for meg nå en periode, slipper å tenke tall - kalorier - etc. Spiser bare når jeg er sulten og kun til jeg er mett. Spiser mye fete ting med masse kalorier, men det viser seg når jeg legger dette inn i mattabellen, at mengen mat og at jeg spiser sjeldnere gjør at jeg ikke får i meg for mye kalorier.

 

Den beste effekten for meg av dette kostholdet, er at jeg ikke går og er sulten, og at man blir mett på en sånn måte at ingenting frister, sukkersuget (brød,poteter etc.) er helt borte.

 

Jeg tenker mindre på mat nå når impulsen om å spise ikke er der så ofte (er mett), forsøker å gjøre hyggelige ting (reise bort, gå på besøk, kino etc.) i stedet for å sitte hjemme i Sofaen og tenke på mat.

 

Nå er det snart helg, vi skal nyte fint vær og opplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Har hatt en helg full av hyggelige opplevelser og også mye god mat.

 

Har vært utenlands, og det er ingen problem å spise LCHF på hoteller og restauranter.

 

Hotellfrokost:

Eggerøre med smør og fløte + bacon

Osteskiver, skinke, tomat, salat.

Fullfat naturell yoghurt med usukrede bær

Helmelk

Kaffe

 

Når jeg har spist det jeg orker av dette, er jeg kjempemett og trenger ikke mat før 16-tiden.

 

Da ble det biff med grønnsaker og bernaise på restaurant.

 

På kvelden ble det noen oppkuttede ostebiter og litt nøtter + frukt sammen med rødvin.

 

På denne maten er jeg god og mett - fornøyd - ikke stappmett. Spiser kun til jeg ikke er sulten mer, og spiser kun når jeg er sulten. Det kan gå mange timer mellom hvert måltid.

 

Dette er jo en helgemeny, på hverdagene er det mer nøkternt.

 

Jeg skal prøve dette en stund før jeg vurderer å gå over til GR igjen. Forskjellen jeg merker, er at fettet rundt magen sakte blir mindre, og at jeg ikke sulten gnager så mye lengre.

 

Et forsøk verdt.

 

En annen effekt av denne omleggingen, er at jeg føler meg mye piggere. Sover veldig godt om natten og våkner grytidlig frisk og opplagt. Har ikke trøtthetsperioder om ettermiddagen og får unna ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me
Har hatt en helg full av hyggelige opplevelser og også mye god mat.

 

Har vært utenlands' date=' og det er ingen problem å spise LCHF på hoteller og restauranter.

 

Hotellfrokost:

Eggerøre med smør og fløte + bacon

Osteskiver, skinke, tomat, salat.

Fullfat naturell yoghurt med usukrede bær

Helmelk

Kaffe

 

Når jeg har spist det jeg orker av dette, er jeg kjempemett og trenger ikke mat før 16-tiden.

 

Da ble det biff med grønnsaker og bernaise på restaurant.

 

På kvelden ble det noen oppkuttede ostebiter og litt nøtter + frukt sammen med rødvin.

 

På denne maten er jeg god og mett - fornøyd - ikke stappmett. Spiser kun til jeg ikke er sulten mer, og spiser kun når jeg er sulten. Det kan gå mange timer mellom hvert måltid.

 

Dette er jo en helgemeny, på hverdagene er det mer nøkternt.

 

Jeg skal prøve dette en stund før jeg vurderer å gå over til GR igjen. Forskjellen jeg merker, er at fettet rundt magen sakte blir mindre, og at jeg ikke sulten gnager så mye lengre.

 

Et forsøk verdt.

 

En annen effekt av denne omleggingen, er at jeg føler meg mye piggere. Sover veldig godt om natten og våkner grytidlig frisk og opplagt. Har ikke trøtthetsperioder om ettermiddagen og får unna ting.[/quote']

 

Så bra SofaQueen, det er nettopp de samme erfaringene jeg har gjort. Derfor er jeg av den oppfatningen at folk som skal mye ned burde begynne med en LCHF diett. Og dette med bakgrunn i det du beskriver, ingen sultfølelse lenger, ingen søtsug, trøtthetssymptomer blir borte, trenger ikke mye fett for å bli mett samt å trenge ikke så mange måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Kjære SofaQueen!

Tuuusen takk for hyggelig hilsen på tråden min!! :)

Jeg er glad og ydmyk over det du skriver. At jeg er hovedgrunnen til at du er her, det kan jeg nesten ikke fatte!! :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Dette er kanskje ikke det rette forumet og si dette, men akkurat nå fungerer LCHF kosthold veldig bra for meg.

 

Vekten går sakte men sikker nedover, og jeg føler meg så pigg og frisk som jeg ikke kan huske jeg har gjort. Jeg sover veldig godt om natten, og våkner tidlig og er frisk og opplagt.

 

Jeg finner oppskrifter på det meste ved å søke på LCHF, men det hele startet med at jeg ved en tilfeldighet leste en bok av Skaldeman og Dahlquist. Lånte på bibilioteket.

 

Etter ca. 4 uker på dette opplegget, er det ganske enkelt å fungere i hverdagen. Her er også planlegging en nøkkel, men det beste er at jeg ikke er sulten, føler meg mer tilfreds - og det er nok fordi blodsukkeret er jevnere.

 

Det er heller ikke krise om man "skeier ut" litt, det er bare å ta seg inn ved å fortsette som før. Men behovet for å "skeie ut" er minimalt. For min del er utskeielsene vin av og til, og kanskje litt karbomat i en setting det er uhøflig å si nei. Men dette er uproblematisk.

 

Jeg fortsetter med dette inntil videre, evaluerer løpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest labbeliten

Har lest gjennom tråden din og imponert over pågang og viljestyrke. Du er kjempeflink til å trene og sanke trimpoeng:-) Gratulerer så mye med tosifret vekt. Jeg følger etter om en 40 kilos tid.....Blir helt matt av den lange veien jeg har å gå, men en dag, ett skritt av gangen må være fokuset mitt.

 

Ønsker deg lykke til med videre vektgang! Du er FLINK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så bra at du føler at LCHF (som jeg for øvrig måtte google for å finne ut hva var... :)) funker! Målet for oss alle er jo å gå ned i vekt og utvikle en sunnere livsstil, og om LCHF funker for deg så synes jeg ikke det er feil av deg å si det her. Selv om dette i utgangspunktet er et GR-forum så finnes det jo mange andre måter å gå ned i vekt på, og LCHF vil jeg påstå er en mye bedre og sunnere måte å gjøre det på enn f.eks. pulverkurer.... Og så er det jo greit for oss andre å få litt råd og tips man gjerne kan prøve dersom ting går litt trått - faktisk stod det også om det å kombinere lavkarbodiett med GR i siste boken jeg fikk (dvs jeg har ikke fått lest det enda, husker bare jeg bet meg merke i en overskrift da jeg tok en rask kikk igjennom den).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Takk for innspill, ja Krusmynte, jeg har jo tenkt å kombinere litt etterhvert, men akkurat nå trengte jeg et puff i ryggen for å komme videre, og det har LCHF gitt meg!

 

Og faktisk, jeg trodde aldri jeg skulle klare meg uten vanlig brød, pasta og poteter, men det er ingen problem. Har tenkt på dette tidligere og redusert brød etc., men det er faktisk når du er helt uten, du ikke tenker på det. Litt brød trigger bare sukkerforbrenningen og da fyser du på mer.

 

Men det er helt uvirkelig å meske seg med fløte og meierismør som alltid har vært usunt og forbudt. Igår laget jeg aspargessuppe på fløte og kokekraft og asparges og kjørte alt i blender sammen med løk som var varmet i smør - for en smak!!, og så mett jeg ble av en tallerken! Jeg hadde laget litt kyllingsalat til kvelds, men den orket jeg ikke. (Laget hvitløksmajones fra bunnen -enkelt) Har med salaten til lunsj idag. Har spist et par egg med majones til frokost!

 

Vi får se hvor lenge jeg holder på med dette, men det er ikke vanskelig å fortsette når jeg har kontroll på maten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Igår laget jeg stekt kylling til middag, kjøpte fersk kylling av god kvalitet og stekte en time i ovnen på 180 grader. Penslet med smør og krydder, spist med skinn og alt, men orket bare 1/4 kylling, blir fort mett. Salat og grønnsaker ved siden av.

 

Ble utrolig trøtt kl 20.00 og var i seng før 21. Sov som en stein og våknet av meg selv kl 06 frisk og opplagt. Hva er dette for noe - utrolig til å være meg. Det må jo være denne kosten.

 

Idag har jeg tatt med meg kyllingrester, et kokt egg, litt tomat, litt omlett med ost, en boks makrell i tomat + agurk på jobb. + frokostrundstykke bakt etter LCHF oppskrift - helt uten mel. Får se hvor mye jeg orker å spise av dette, frokosten var en kopp kaffe + tyrkisk yogurt med tinte bringebær og en skje hvetekim.

 

Ikveld har jeg tenkt å lage pizza med LCHF bunn, vi kan jo fråtse i ost og kjøtt og bacon til fyll + tomatsaus. Gleder meg.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me
Igår laget jeg stekt kylling til middag' date=' kjøpte fersk kylling av god kvalitet og stekte en time i ovnen på 180 grader. Penslet med smør og krydder, spist med skinn og alt, men orket bare 1/4 kylling, blir fort mett. Salat og grønnsaker ved siden av.

 

Ble utrolig trøtt kl 20.00 og var i seng før 21. Sov som en stein og våknet av meg selv kl 06 frisk og opplagt. Hva er dette for noe - utrolig til å være meg. Det må jo være denne kosten.

 

Idag har jeg tatt med meg kyllingrester, et kokt egg, litt tomat, litt omlett med ost, en boks makrell i tomat + agurk på jobb. + frokostrundstykke bakt etter LCHF oppskrift - helt uten mel. Får se hvor mye jeg orker å spise av dette, frokosten var en kopp kaffe + tyrkisk yogurt med tinte bringebær og en skje hvetekim.

 

Ikveld har jeg tenkt å lage pizza med LCHF bunn, vi kan jo fråtse i ost og kjøtt og bacon til fyll + tomatsaus. Gleder meg.

 

God helg![/quote']

 

Høres godt ut. Har du oppskrift på rundstykker og pizzabunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jeg har svart deg på tråden din Good4me!

 

Jeg er oppe i otta igjen! Har allerede luftet hunder, satt på vaskemaskin og oppvaskmaskin, vasket kjøkkenet! Det må jo være lchf maten som gjør dette, nå venter jeg bare på at resten av huset skal våkne!

 

Venter storinnrykk idag - skal bli hyggelig!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me
Jeg har svart deg på tråden din Good4me!

 

Jeg er oppe i otta igjen! Har allerede luftet hunder' date=' satt på vaskemaskin og oppvaskmaskin, vasket kjøkkenet! Det må jo være lchf maten som gjør dette, nå venter jeg bare på at resten av huset skal våkne!

 

Venter storinnrykk idag - skal bli hyggelig!

 

God helg![/quote']

 

Alle kvinner burde gå på lchf, det hadde gutta likt. Da var det bare å kose seg i nyvasket og rent hus. He, he, he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Vi har hatt en kjempehelg med overnattingsbesøk og mye kos. Dette går helt fint med lchf maten. Idag har det vært egg og bacon tl frokost, vafler til lunsj, jeg sa til barna at det var marsipanvafler fordi det smakte mandler, laget på mandelmel istedet for annet, og det falt i smak.

 

Til middag kremet, tykk tomat-grønnsaksuppe, og karbonader-hamburgere med salat. Til dessert mango i terninger og stivpisket krem. Enkelt og greit, jeg har ikke akkurat slitt meg ut med å lage mat, mye kan gjøres på forhånd.

 

Vi har vært mye ute i det fine været, og de siste er nå reist hjem.

 

Det eneste jeg har skeiet ut med i helgen, er noen glass rødvin.

 

Er spent på vekten denne uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest SofaQueen

Jeg har ikke så mye å melde, livet er travelt og jeg forsøker å glemme vekten. Den kryper sakte nedover - selvom det går ganske sakte. Trives veldig godt med lchf kost, utfordringen er å planlegge og ha alt klart når jeg trenger det. Noen ganger går hverdagen i hundre, og jeg får ikke så mye tid til planlegging. Den størst utfordringen er hva vi skal ha med oss i matpakkene, idag stekte vi egg og bacon til frokost - som jeg ikke rakk å spise - men slang i en lunsjboks. Det blir jo ikke så delikat, men smakte godt. Var ute og spiste lunsj på jobb idag, og da bestilt jeg stekt karbonadesmørbrød med ekstra salat. Jeg spiste ikke brødskiven, men fikk rømme i tillegg til salaten. Dette ble jeg god og mett av og ikveld blir det kyllig (spiser skinnet) og salat, til dessert hvis vi ønsker, blir det pisket krem med friske bringebær (frosne). Jeg kan jo spise så mye jeg ønsker, men det stopper seg ganske fort når jeg spiser så mye fett. Det blir nok litt rødvin til kyllingen også!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Planlegging er alfa omega for å lykkes!!! Men det er helt klart en utfordring i en hektisk hverdag.

 

Nyt rødvinen og kos deg i helgen, SofaQueen :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Leste på tråden til phoenix om all skrapmaten (industrifremstilt mat med e-stoffer og sukker) som finnes idagligvareforretningene. Jeg har akkurat var og handlet til helgen i en stor rema i nærheten. Jeg hadde akkurat den samme opplevelsen som phoenix skriver om, hylle på hylle med supper og pulver og kjeks, fryseskap med pizza og jeg vet ikke hva.

 

Jeg handler kun ren mat for tiden, min vogn var full av grønnsaker, jordbær, salat, reker, ost, skinke, tyrkisk yoghurt, kremfløte, meierismør, bacon, egg, lax, frosne bringebær, entrecote, rapsolje, sjoklade 70 prosent, mandler.

 

Bak meg kom en mann med kurven full av pizza, boller, kjeks, skummet melk, lightprodukter, pepsimax, sjokolader, godtposer, bananer, druer, brød.

 

Det var som om vi lever på hver vår klode. Utrolig mye sukker og stivelse i hans mat.

 

Nå har vi spist en nyyyydelig lørdagsfrokost, min besto av 2 stekte egg, en halv pakke med stekt bacon, en halv avocado, tomat, salat, stekt champignon, til dessert ca 5 store jordbær med masse fløte.

 

Nå er jeg mett så det holder, tipper jeg ikke blir sulten før ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Har vært ute på årets første løpetur idag, har ikke løpt på mange år. Det var jo en spe begynnelse med noen perioder med jogging og noen med gåing, men det gikk mye bedre enn jeg hadde ventet. Ca. en time ute og ca. 4-5 km. Utrolig fornøyd med det. Kjempedeilig med dusj og vann med sitron etter turen!

 

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest FruFleksnes

Tusen takk for spesialhilsen fra deg, SofaQueen :):)

Veldig hyggelig, og litt morsomt at du tenkte på meg i luftrommet over Tyskland, for jeg har et spesielt forhold til det landet, mitt annet hjemland. "Herr Fleksnes" er oppvokst der, så vi har hus i Rhindalen og reiser dit så ofte vi har mulighet.

 

Gute Reise und mach spass!!

Auf wiedersehen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue
Har vært ute på årets første løpetur idag' date=' har ikke løpt på mange år. Det var jo en spe begynnelse med noen perioder med jogging og noen med gåing, men det gikk mye bedre enn jeg hadde ventet. Ca. en time ute og ca. 4-5 km. Utrolig fornøyd med det. Kjempedeilig med dusj og vann med sitron etter turen!

 

Ha en fin søndag![/quote']

LØPETUR så flott !! Kjenner jeg ble nesten misunnelig jeg. Har problemer med et kne så det er nok veldig lenge til jeg kan jogge.

Det kommer ti å gå bedre for hver gang du prøver deg.

Spennende å høre videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Takk for hyggelig meldinger Fruflex, Frustrert frue og Lykke.

 

Ja, fru flex tyskland er også mitt andre hjemland, er der stadig. Har vært nedover på vårdugnad i hagen.

 

Og dere andre 2, jeg har ikke løpt mer enda, men tanken er der, har vært ute og reist og har fått mye trim på andre måter.

 

Skal ut å løpe mer i nærmeste framtid - det ga mersmak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere (også Fru Fleksnes) hus eller hytte i Tyskland?

 

Bra med jogging, det er akkurat med lav intensitet du brenner mest fett.

 

Godt at du har kommet under 100!

 

Gleder meg til fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...