Gå til innhold

Ut av sofaen!


Gjest SofaQueen

Anbefalte innlegg

Gjest SofaQueen

Synsegulla: Jeg følger ikke noe spesielt program, men forsøker å bytte på å jogge og gå så mye som jeg orker. Jeg starter med å gå fort til jeg blir skikkelig varm, så løper jeg så langt jeg orker 1-2 minutter, ser gjerne et mål foran meg - et veikryss eller lign, og forsøker å løpe dit. Så går jeg til pusten er normal igjen, og jogger videre. Slik fortsetter jeg noen ganger. Går ut ifra at det blir større del jogging etterhvert som formen blir bedre. Passer på å strekke godt ut etterpå.

 

Good4me, jeg har sendt deg privat melding angående ditt spørsmål :-)

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 316
  • Created
  • Siste svar
Gjest pling1981

Hei Synsgulla

 

Var inne å lese på tråden din og ser dere snakker om jogging. Jeg googlet etter joggeprogram for en stund tilbake og fant et jeg tror kan være oki. Kanskje må man bruke lengere tid enn de bergner her, men kan jo være et sted å begynne. Jeg har ikke prøvd det selv da jogging er min store utfordring for jeg synes det er litt kjedelig. hehe. Så foreløbig trener jeg bare på sats. Men tenker kanskje at det skal være mitt høstprosjekt, da er jeg kommet under 100kg også. (2,5kg igjen dit. )

 

Joggeprogrammet går over 12 uker og skal da øke formen slik at man kan jogge i 30min eller 5km. Veldig kult om man får det til da... For en frihet :)

 

Uke 1

Dag1: oppvarmingen + 5 min gange, 1 min løping, 5 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 18 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 5 min gange, 1 min løping, 5 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 18 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 5 min gange, 2 min løping, 4 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 18 minutter.

 

Uke 2

Dag1: oppvarmingen + 5 min gange, 2 min løping, 4 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 18 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 5 min gange, 2 min løping, 4 minutt gange, 2 minutt løping. Totalt 19 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 5 min gange, 2 min løping, 4 minutt gange, 2 minutt løping. Totalt 19 minutter.

 

Uke 3

Dag1: oppvarmingen + 4 min gange, 3 min løping, 4 minutt gange, 2 minutt løping. Totalt 19 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 4 min gange, 3 min løping, 4 minutt gange, 3 minutt løping. Totalt 20 minutter.

Dag1: oppvarmingen + 3 min gange, 4 min løping, 3 minutt gange, 3 minutt løping. Totalt 19 minutter.

 

Uke 4

Dag1: oppvarmingen + 5 min gange, 3 min løping, 4 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 19 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 5 min gange, 3 min løping, 4 minutt gange, 2 minutt løping. Totalt 20 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 5 min gange, 3 min løping, 4 minutt gange, 2 minutt løping. Totalt 20 minutter.

 

Uke 5

Dag1: oppvarmingen + 3 min gange, 4 min løping, 3 minutt gange, 3 minutt løping. Totalt 19 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 3 min gange, 5 min løping, 3 minutt gange, 4 minutt løping. Totalt 21 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 2 min gange, 8 min løping, 5 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 22 minutter.

 

Uke 6

Dag1: oppvarmingen + 3 min gange, 5 min løping, 3 minutt gange, 4 minutt løping. Totalt 21 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 2 min gange, 6 min løping, 2 minutt gange, 5 minutt løping. Totalt 21 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 2 min gange, 10 min løping, 5 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 24 minutter.

 

Uke 7

Dag1: oppvarmingen + 2 min gange, 6 min løping, 2 minutt gange, 5 minutt løping. Totalt 21 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 2 min gange, 7 min løping, 2 minutt gange, 6 minutt løping. Totalt 23 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 2 min gange, 12 min løping, 5 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 26 minutter.

 

Uke 8

Dag1: oppvarmingen + 3 min gange, 5 min løping, 3 minutt gange, 5 minutt løping. Totalt 22 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 2 min gange, 6 min løping, 2 minutt gange, 6 minutt løping. Totalt 22 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 2 min gange, 10 min løping, 5 minutt gange, 2 minutt løping. Totalt 25 minutter.

 

Uke 9

Dag1: oppvarmingen + 2 min gange, 7 min løping, 2 minutt gange, 6 minutt løping. Totalt 23 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 2 min gange, 8 min løping, 2 minutt gange, 7 minutt løping. Totalt 25 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 2 min gange, 14 min løping, 5 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 28 minutter.

 

Uke 10

Dag1: oppvarmingen + 2 min gange, 8 min løping, 2 minutt gange, 7 minutt løping. Totalt 25 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 2 min gange, 9 min løping, 2 minutt gange, 8 minutt løping. Totalt 27 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 2 min gange, 16 min løping, 5 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 30 minutter.

 

Uke 11

Dag1: oppvarmingen + 2 min gange, 9 min løping, 2 minutt gange, 8 minutt løping. Totalt 27 minutter

Dag2: oppvarmingen + 2 min gange, 10 min løping, 2 minutt gange, 9 minutt løping. Totalt 29 minutter.

Dag3: oppvarmingen + 2 min gange, 20 min løping, 5 minutt gange, 1 minutt løping. Totalt 34 minutter.

 

Uke 12

Dag1: oppvarmingen + 2 min gange, 10 min løping, 2 minutt gange, 10 minutt løping. Totalt 30 minutter.

Dag2: oppvarmingen + 2 min gange, 9 min løping, 2 minutt gange, 8 minutt løping. Totalt 27 minutter.

Dag3: 5 km eller 30 min løping! Hurra! :)

 

Lykke til uansett hvordan du kommer igang med joggingen. Synes dere er så flinke og spreke alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Tusen takk for treningsplanen! Den er prinsipielt ganske likt mitt program, bare at jeg tar det på feelingen. Jeg går kanskje litt mer enn dette programmet, men det passer for meg.

 

Idag skal jeg ut å løpe igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest SofaQueen

Godt å være i sving igjen etter verdens deiligste påske. Nyydelig vær, avslapning, gode venner og god mat, mye uteliv og turer i skogen. Kjenner at dette har vært godt for kropp og sjel.

 

Jeg har ikke tenkt meg på vekta med det første, kjenner på klærne at den er nogenlunde stabil. Har fått komplimanger i påsken og spørsmål om hvor mye jeg har gått ned, så noe skjer. Tror ikke vekten går så mye ned, men føler at kroppen blir fastere og i bedre form.

 

Skal for alvor begynne på 10 ukers treningsprogram for å kunne klare å løpe 3 km i et strekk.

 

Den første uka starter med 3 treningsdager hvor jeg skal gå raskt i 25 minutter hver gang.

 

Første dag blir idag, imorgen blir det svømming, torsdag rask kveldstur + annen trening, og en rask tur til i løpet av helgen. + skogstur på søndag. Dette høres da helt perfekt ut? Jeg gleder meg!

 

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Denne uka skal jeg ut 3 ganger med joggesko på beina, har bestemt meg for å gå rett etter jobb, så er det gjort. Første uka er det 3 x rask gange i 25 minutter.

 

Idag er det hviledag på joggefronten, men skal i svømmehallen og sluke litt vann.

Det er jo bare deilig og avslappende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 m svømt igår' date=' skal ut å gå idag. Skriver ned dette en periode nå, det er forpliktende (for meg selv).

 

Ha en fin kveld![/quote']

 

Veldig bra SofaQueen, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Igår ble det 45 minutter lett trening - idag skal jeg ut å gå - får se om det blir litt småjogging.

 

Det blir lchf pizza ikveld, prøver å omstille meg helt til denne kosten igjen. For tiden spiser jeg et par skiver ingers hjemmebakte brød om dagen, skal prøve å klare meg uten når frysern er tom.

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Det har ikke blitt så mye trening som jeg hadde planlagt i helgen, men jeg har vært mye i aktivitet med hagearbeide og husarbeide. Våren inspirerer til både det ene og det andre, og starter man med opprydding og vasking et sted, så ser liksom resten så skittent ut - så det er nok å gjøre i heimen framover. Skal også bygge om og pusse opp ganske mye, det er jo også trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Tror det er veldig fin trim, jeg. Man kan jo kjøre opp tempo og puls med rive og trillebår. Og så blir det fin hage av det attpå til. Det er jo merkelig at vi skal bruke tida på bevegelser som bare skal bruke energi uten å bidra til noe som helst annet. Merkelig tid vi lever i.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Enig med deg - Phoenix - det geniale er å finne aktiviteter som kombinerer trim og nytte.

 

Denne uka har det blitt mindre trim for trimmens skyld, mandag gikk jeg en times rask tur om kvelden, ellers har det blitt husarbeide og sjauing i forbindelse med oppussing og ombygging. Har investert i en billig håndsag som jeg bruker hver dag for å sage opp brennbart materiale til ved. Da får jeg ihvertfall muskler i høyrearmen - og blir ganske svett. Tar en porsjon hver dag.

 

Ikveld blir det trening en times tid sammen med en veninne.

 

Skal bake Ingers brød idag, klarer meg ikke uten brød for tiden, men begrenser det til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Det er kjempedeilig at det er helg, men bortsett fra det så liker jeg også hverdager veldig godt. Trives godt med livet, jobb hjem og sosialt liv. Synes det er viktig å være til stede i eget liv og ikke stresse etter alt mulig annet. Denne helgen skal vi være hjemme, har mye program - driver med ombygging og oppussing, men det er så moro når vi ser hvor fint det blir.

 

Har også blitt inspirert til å benytte meg/oss av alle muligheter det er til å gå på ting/arrangementer/konserter som ikke koster penger. Det arrangeres masse overalt, og det er gått sport i å finne nye ting å delta på for å få mest mulig ut av tilværelsen.

 

Denne helgen blir det et marked + familiebesøk for å se på et nytt bosted. Skal også på skogstur med sekk og mat og nyyyyte våren.

 

Forrige helg var det et gratis kulturarrangement i kommunen med underholdning som vi aldri ville ha sett andre steder, veldig artig.

 

Prøver også å oppsøke severdigheter i nærheten og lese litt om historien etc. på nett. Moro å fylle livet med mening og ikke bare tvprogrammer.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Så flott at du har funnet masse andre ting å være opptatt av.Da tror jeg det er lettere å holde fokus og finne en ny livsstil. Det er jo vansligere om man bare blir sittende foran tv men mangler potetgullet eller hva man har kost seg med.

 

Det er jo så artig å se litt liv synes jeg.Det er både konserter ,utstillinger,tur arrangement og masse annet spennende og bli med på.

 

Trening og barn er jo noe som opptar min tid .Tv er ikke så viktig lengre, men bruker jo pc n litt da.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Er ganske utslått pga allergi for tiden, men tror det bedrer seg litt nå.

 

Vi spiser ganske lchf (lowcarbhighfat) fremdeles, det er begynt å bli en ganske grei vane. Jeg veier meg ikke, kjenner at kroppen er den samme - ikke mye har skjedd de siste ukene.

 

Har vært ute på en løpetur i helgen, men blir ganske utslitt av allergien.

Tar det litt med ro til dette går over. Tar medisiner, men våren kom brått iår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Huff. Allergi er no dritt. Sliter mye med det jeg også nå, og går nesten i koma av allergitabletter. Har fått sprøyte i år, og det er ok. Må nok ha en til, pluss nesespray og øyedråper, men det er greit så lenge jeg slipper å være så trøtt. Kanskje det kunne vært noe for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Er tilbake etter skikkelig lufting og ferie! Godt med litt avbrekk i hverdagen.

 

Har tatt nytt grep nå, blir ekstra motivert når jeg kommer hjem og leser litt rundt på trådene her!

 

Har fremdeles ikke gått på vekta, men kjenner at kroppen har est litt ut i ferien. Vi har gått veldig mye, men har spist mat på restaurant som vi ikke har kontroll over saltmengde etc., merket det godt for jeg ble skikkelig tørst og har drukket mer vann enn vanlig.

 

Nå er det fullt kjør med mye vann, lite karbs og mye protein og fett igjen! Har spist noen grove rundstykker i ferien, og da merker jeg at systemet føles stappa med en gang. Deilig og være tilbake på LCHF-kost!

 

Det beste måltidet denne ferien, var en tur på Hard Rock Cafe hvor jeg bestilte Kylling-fajitas, det smakte kjempegodt og gjorde godt for fordøyelsen.

De besto av 4 løvtynne varme "lomper", en grillet kyllingfilet som var skåret i skiver og som ble servert på en ildfast stekeplate fra ovnen, med stekt løk og paprika til - rykende og fresende. Ved siden av ble det servert masse grønn salat, guakamole og rømme m/hvitløk (noe lignende) samt tomatsalsa + revet ost. Det var så utrolig godt og mye - men jeg tror jeg kunne spist mer... Dette skal jeg lage hjemme ved første anledning ... gleder meg alt. Et glass rødvin ved siden av...fristende?

 

Idag skal jeg bake knekkebrød (lchf-oppskrift) og lage lasagne med squash i steden for pasta. Masse fløte og ost og 2 kg karbonadedeig fra frittgående okse.

Det blir en kjempeporsjon som jeg skal fryse i mindre porsjoner og bruke som lunsj etc.

Det spiller jo ingen rolle hvor mye man lager, jobben og steketiden er den samme.

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Høres ut som om du har hatt en flott tur, vel fortjent. Fajitas er knallgodt, det lager vi ofte for det er en stor hit hos barna våre. Håper du får kroppen raskt tilbake igjen, det er veldig ubehagelig å kjenne seg så oppblåst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jeg har brukt tiden fra sist til å komme meg på rett spor igjen! Spiser lavkarbo og føler meg fantastisk igjen. Full av overskudd, sover godt og er motivert.

 

Nå har jeg også vært på vekten, status er 1 kg opp, men regner med at den er fort borte igjen. Ingen panikk.

 

Har oppdaget et nytt nettsted http://www.diett.no, som er gratis og hvor man kan gå inn og sjekke hva maten vi spiser inneholder av forskjellig næring.

 

Veldig fint å legge inn dagens meny og sortere på karbo, eller vitaminer eller kalorier o.l. Et fint supplement til GR dagboken for min del.

 

Ha en fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest SofaQueen

Jeg er mye på farten på denne tiden av året, utenlands og på hytta etc. så det blir lite tid til fred og ro og GR-forum.

 

Det er også utfordrendende å holde vekten i denne settingen, har vært på helgebesøk på hytte og må jo spise det som blir servert. Jeg spiser lavkarbo, men kan liksom ikke forlange 3 egg til frokost i steden for brød. Så det blir litt fusk, men stort sett går det greit å holde vekten. Men, jeg går ikke ned - da må det nok mer fokus til, og det passer lite nå. Nå lever vi ganske normalt på lavkarbo, jeg baker lavkarbo knekkebrød og proteinbrød, og registerer/sjekker på diett. no om det er noe jeg lurer på.

 

I forrige uke spiste jeg en stor hjemmelaget hamburger med brød som ble servert der vi var, masse salat og tilbehør - kjempegodt, men etter et par timer var magen virkelig i ulage - tålte ikke brød/hvetemel nå som jeg ikke spiser dette i det hele tatt! Kjempeubehagelig og da frister det ikke med noe med mel i. Is fra butikken kan vi/jeg heller ikke spise, men lager nydelig hjemmelaget is med 4 eggeplummer/1 boks fløte og tilsetter bær eller vaniljestang eller lign + sukkererstatning. Dette kan jeg spise ubegrenset av og det smaker bedre enn ferdigis som ikke frister lengre. Spiser usaltede nøtter som knask og baconcrisp som er uten karbo. Ellers er jeg veldig mett av det jeg spiser og fyser ikke på mat eller godterier stort sett.

 

Idag har jeg spist:

 

Rømmegrøt til frokost (laget på seterrømme og fløte)

 

Ble ikke sulten igjen før 1300 og spiste 2 egg + majones + salami + camembert + 2 rugsprø.

 

Til middag ikveld blir det stekt laks og et halvt kokt nykålhode med masse meierismør.

 

Til kvelds blir det hjemmelaget is hvis jeg har behov.

 

Spiser kun når jeg er sulten, og til jeg er mett. Er mett i mange timer av gangen på denne kosten, tenker ikke på mat på samme måte mer.

 

Føler meg opplagt og våken om dagen, sover godt om natten og skjønner ikke at jeg ikke har begynt med dette tidligere.

 

Ha en fortsatt fin sommer alle sammen, jeg stikker innom av og til - leser her og følger med mer enn jeg skriver. Synes det ikke er så mye å skryte av at jeg ikke går mer ned i vekt, men tror jeg har funnet min måte å gjøre dette på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...