Gå til innhold

Hei på dere - 40 kg skal jeg miste


Gjest Synsegulla

Anbefalte innlegg

Gjest Synsegulla

Hei. Jeg er 30 år, mor til 3, den siste født med keisersnitt nå i desember. Jeg veier ca 115 kg, og må ned til 75 ca. Grunnene mine for overvekten er jeg ikke helt sikker på. Men opprettholdelsen av den vet jeg hva kommer av: overspising av både sunn og usunn mat, røykeslutt, 2 tette svangerskap (13 mnd mellom de to yngste). Jeg er så klar for å bli sprekere nå. Kurset jeg skal gå på er et nettkurs for gravide og ammende, men jeg føler for å skrive her, siden jeg skal ned så mye. Mannen min kjøpte kurs til meg i julegave (fordi jeg ønsket meg det, ikke fordi han synes jeg er feit, hehe). Jeg kommer til å skrive hvordan det går hver uke, spesielt er det viktig for meg de ukene det ikke har gått så bra, for jeg HATER å mislykkes med noe. Da er det mye lettere å lulle meg inn i egne tanker om at jeg EGENTLIG har vært flink og at jeg ikke kan hjelpe for at resultatene uteblir, også spiser jeg litt, så var den slankekuren over. IKKE DENNE GANGEN!

 

Om noen vil sparke meg bak nå og da er dere hjertelig velkomne til det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 359
  • Created
  • Siste svar
Gjest FruFleksnes

Velkommen skal du være!! :):)

Mitt beste råd til deg er å ikke se for langt frem. Vær tilstede i den uken vi er i og gjør det beste ut av den. Slik har jeg selv klart å få bort 70 kg i 2010!!

 

Det er mulig å få til dette prosjektet, om man virkelig vil det.

En annen ting som er utrolig viktig er GOD PLANLEGGING av måltider, alltid ha i hus de varene du trenger.

 

Lykke til :D

 

Hilsen FruFleksnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være! Bruk forumet aktivt, det har hjulpet meg så mye! her finnes inspirasjon og tips, oppskrifter og mye annet. Her deles sorger og gleder! Det er en personlig og vanskelig reise vi holder på med, men det hjelper å ha andre i samme situasjon!

 

siden du nettopp har tatt KS blir det vel først og fremst kosten du må regulere og det er 100% mulig å gå ned drastisk ned i vekt bare ved å regulere og begrense kaloriinntaket! Min kjære fastlege mener at det lureste er at man belager vektnedgangen på kaloriinntaket alene, så bruker man treningen for å brenne bonuskalorier og øke kondisjonen og muskelmassen. Det er mange som belager for mye av vektnedgangen på treningen, og når man da blir skadet går det rett vest. Maten kan man alltid kontrollere om man er skadet eller ikke!

 

Gleder meg til å følge deg videre :D Med 3 små tette barn har du virkelig en utfordring foran deg. men det viktigste er å få gode vaner og det kan du jo mens du ammer. Øve deg på å spise regelmessig og riktige måltider til riktig tid. Dersom vanene er godt innarbeidet når du virkelig kan begynne å fokusere kun på vektnedgangen kommer det til å gå kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Så kjempegode dere er, Lykke82, FruFleksnes og Sofaqueen. Dere er så positive og har vært så utrolig flinke. Skal snart vise hva jeg kan også. I morgen blir det forberedelser her hjemme. Måling og å øve meg på å veie maten. Har ikke fått boken min enda, mulig det står forklart der. Men det er noe jeg ikke helt forstår. Og det er dette med veiing av mat. Veier dere hvert eneste maiskorn ? (altså, kan man ikke blande noe mat, f.eks lage en salat, en grønnsaksblanding, betasuppe osv)

 

Om man for eksempel skal spise pasta og vanlig tomatbasert kjøttsaus som man lager selv, må man da gjøre sånn:

 

Koke pasta, og veie em porsjon.

Steke kjøttdeig, og veie en porsjon.

Lage tomatsaus, notere og regne på alt man putter oppi, også veie totalmengden, og finne ut hvor mange kcal man har i alt, også finne ut hvor mange kcal man skal ha, har igjen av middagsrasjonen, også veie igjen? Det går jo en evighet om man skal sortere ut all pølse, og alle poteter og alle grønnsaker i en suppe, veie, regne også spise? Gjør dere det?

 

Hva med om man skulle få servert mat hos andre, eller kjøper noe man ikke vet nøyaktig kcal i, f.eks ferske rundstykker?

 

Hvordan gjør dere det i hverdagen? Jeg vil så gjerne få dette til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Godt nytt år!

Jeg har også startet nyåret med å veie all mat jeg spiser. For meg er dette en kontroll og bevisstgjøring - etterhvert blir man god til å vurdere porsjonene uten å veie, men lurt å gjøre innimellom.

 

Igår veide jeg alt -også biten med brunt sukker som jeg hadde i kaffen, 2 gram.

Slitsomt, men god bevisstgjøring for meg.

 

Hvis jeg får servert mat, registrerer jeg den som noe den ligner på i mattabellen. Forsyner meg med en porsjon som ser riktig ut på øyemål. Etter mange slankekurer forsøker jeg å skape minst mulig oppmerksomhet rundt min nåværende livsstilsendring. Kjører bil på fest for å unngå alkoholspørsmål, forsyner meg og later som jeg spiser mer enn jeg gjør. Spiser sakte og tar mye grønnsaker. Det går helt greit. Drikker vann og lettøl i glass (da ser det ut som jeg drikker pils).

 

Du må nok veie alt mulig i starten, det går lettere etterhvert - du blir flink til øyemål etterhvert. Det er en utrolig hjelp å ha en elektronisk vekt stående på kjøkkenbenken. Jeg skriver opp de vanligste tingene jeg spiser, da slipper jeg å slå opp hver gang.

 

Ønsker deg lykke tilvidere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen inn til forumet her inne. Selv startet jeg opp for et par mnd siden og har vært endel her inne for å få både spark bak og for å få inspirasjon til vektnedgangen.

 

Ønsker deg lykke til, sammen skal vi kjempe mot kiloene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla
Godt nytt år!

Jeg har også startet nyåret med å veie all mat jeg spiser. For meg er dette en kontroll og bevisstgjøring - etterhvert blir man god til å vurdere porsjonene uten å veie' date=' men lurt å gjøre innimellom.

 

Igår veide jeg alt -også biten med brunt sukker som jeg hadde i kaffen, 2 gram.

Slitsomt, men god bevisstgjøring for meg.

 

Hvis jeg får servert mat, registrerer jeg den som noe den ligner på i mattabellen. Forsyner meg med en porsjon som ser riktig ut på øyemål. Etter mange slankekurer forsøker jeg å skape minst mulig oppmerksomhet rundt min nåværende livsstilsendring. Kjører bil på fest for å unngå alkoholspørsmål, forsyner meg og later som jeg spiser mer enn jeg gjør. Spiser sakte og tar mye grønnsaker. Det går helt greit. Drikker vann og lettøl i glass (da ser det ut som jeg drikker pils).

 

Du må nok veie alt mulig i starten, det går lettere etterhvert - du blir flink til øyemål etterhvert. Det er en utrolig hjelp å ha en elektronisk vekt stående på kjøkkenbenken. Jeg skriver opp de vanligste tingene jeg spiser, da slipper jeg å slå opp hver gang.

 

Ønsker deg lykke tilvidere![/quote']

 

Tusen takk for gode råd :D Følger deg også, og håper å kunne være til støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Jeg har som nevnt ikke fått boken min enda, sikkert fordi jeg var sein med å bestille nettkurs, og pga ferie. Men jeg ser nå at jeg ikke har fått åpnet profilen min sånn som vi som er på kurs skal. Jeg har ikke fått vite hvilken meny jeg skal ligge på heller. Frustrerende! Jeg er jo SÅ klar for å begynne i morgen. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med meny er det en måte å regne det ut på, skal vær en kalkulator inne på sidene her. der er en supersmart tråd som ligger inne på ny i vektklubben der det står link til kalkulatoren! der er også annet nyttig å lese :D Lykke til! Og finner du ikke ut av det er det aldri så gærnt å ligge på 1600-1800 kcal noen dager til du får vite menyen din sikkert :) Lykke lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei, og velkommen til forumet!

 

Vedr veiing av mat, så veier jeg alt. Akkurat for tiden har jeg i samråd med kursleder gått bort fra kaloritelling og går mer på vekten på maten jeg spiser (eks 30 gram brød, 20 gram pålegg). Det innebærer mye veiing, men vekten står klar på kjøkkenbenken.

Nå er vektklubben med matregistreringen her inne såpass grei at du finner det meste av ting. Jeg gjør som SofaQueen når jeg er ute på besøk. Spiser jeg på restaurant pleier jeg stort sett ikke spise opp og lar en del av saus og sånt ligge. Men når jeg lager f.eks. tomatsaus selv så veier jeg karbonandedeigen eller hva jeg bruker for seg og deretter skriver jeg opp hva jeg har i. Eks. 2 ss tomatpure, 1 boks hermetiske tomater osv. Nå lager jeg stort sett enporsjonsmiddager, men hvis jeg lager for flere dager deler jeg det igjen på så mange dager som jeg spiser det over og registrerer det på den måten. Du kan også registrere egne retter, så om du lager f.eks. spaghettisausen likt hver gang så blir det mye lettere å registrere neste gang!

I tillegg kan jeg anbefale å prøve noen av oppskriftene i boken når du får den. Der er det mye god mat, og alt skal såvidt jeg vet være registrert i matvaretabellen så det er lett å føre inn i dagboken.

 

Lykke til på kurs, det blir spennende å følge deg på veien - du virker supermotivert, så dette skal gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Må bare få si tusen takk en gang til for gode råd og god hjelp. Det er utrolig hyggelige folk her inne, og det er kjekt. Ser ikke poenget med å angripe hverandre, som jeg har inntrykk av at folk gjør på det babyforumet jeg har vært innpå litt.

 

Jeg skulle ligge på meny nr 4, siden jeg ammer og sånn. Så får vi se om det blir resultater av det. Jeg håper jeg får boken i posten i dag. Veiedag på onsdager.

 

Nå er jeg i gang med å få ryddet bort julepynten for i år. Det er vaskedag i morgen, så da er det greit med ryddige flater. Resten av julekakene gikk rett i søpla i dag, jeg vet hvor de hadde gått hvis ikke....nemlig rett i gapet mitt.

 

Jeg er for tiden i mammapermisjon nemlig. Babyen vår er 3, snart 4 uker. Så har vi en jente på snart 14 mnd, jeg har ei jente på 9 og mannen min har to jenter på 10 og 15 år som er her halve tiden. Jeg synes det er vanskelig å spise regelmessig, for det er alltid amming eller mating eller noe, også glemmer jeg å spise og spiser for mye/feil når jeg først spiser.

 

Jeg er så kjempeglad for at jeg endelig tar tak i dette overvektsproblemet mitt. Det skal bli så deilig å bli mindre. Likevell har veien til godteskåla vært så altfor kort. Sliter med å ha godis i hus, men ungene må nesten få ha det, de slanker seg jo ikke. Min eldste har fått komplekser for vekta si, enda hun slett ikke er overvektig. Så hun er litt med i denne prosessen for å få en sunnere kropp. Vi skal bla trene sammen en gang i uken. De har knallbra dansetime for barn på treningssenteret vårt, og der ville hun prøve seg. Vanskelig å snakke med barn om vekt og kropp synes jeg, er så redd for å få henne på ville veier. Men samtidig tror jeg det er bedre at hun får luftet tankene i hodet sitt og veiledning av meg enn at hun går rundt med et dårlig forhold til egen kropp og vekt aleine. Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Boka kom ikke i går, den kommer sikkert i dag da. I går gjorde jeg litt feil med maten. Det ble altfor lite frokost og lunsj, også fikk jeg altfor mange kcal jeg måtte spise om kvelden. Det gikk fint, spiste salat og kokt egg og 1 ss olje på. Men det er vel ikke akkurat det som er måten å gjøre det på?

 

Ny dag i dag. Skal passe på at jeg spiser ca så mange kcal som jeg skal til hvert måltid. I dag skal jeg også så smått begynne å trene igjen. Det blir spennende, så det gleder jeg meg til.

 

Det pøsregner her i dag, noe som er skikkelig kjipt, for regntøyet mitt er for lite. Og jeg gidder ikke å bruke penger på nytt, for det kommer jo til å passe snart, støvlene er det verre med, har så tjukke legger ...

 

Jeg må lete etter noen gode matpakketips til i morgen også. Skal sitte i bil hele dagen i morgen, og det blir ikke middag den dagen. Lett for å bli pølser og tull når vi kjører så lange turer, så denne gangen må jeg endre noe. Noen som har tips?

 

Jeg skal måle og veie i morgen også, selv om det nok ikke har noe for seg etter bare 2 dager på kurs. I dag skal vi på besøk til en venninne. Jeg skal ha med niste. Hun begynner på kurs i neste uke, så hun forstår litt hva som skjer med meg nå. Deilig!

 

Håper alle har en finfin dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Må si jeg beundrer deg stort med 5 barn i huset og en av dem nesten nyfødt. Det er utrolig at du har overskudd til å tenke på noe annet.

 

Jeg har et råd til deg som kan gjøre hverdagen litt enklere hvis du har overskudd til det: sett deg som mål å lage en stor porsjon middag en gang i uka. Du må lage så mye at du har til minst 3 - 4 middager i tillegg til den dere spiser, så fryser du det slik at du bare kan ta opp en porsjon en annen dag. Ellers kan du steke store porsjoner av kyllingbryst f.eks. og bruke dem til salat og pålegg påfølgende dager. Lag en middag og ha den i minst 3 dager i en eller annen form!

Hvis du gjør dette gjennomført, vil du slippe med denne ene dagen i uka, og du vil ha sunne middager i frysern. Da kan du bare supplere med grønnsaker som du også kan handle 1 - 2 ganger i uka.

 

Middager som egner seg til frysing: Spagettisaus, supper, fårikål, fersk suppe m/kjøtt, rå fisk i skiver, chili con carne, etc. alt etter hva familien liker. Da kan du veie og skrive opp hva du putter i gryta når du lager den, og regne ut hvor stor porsjon (gram) du skal spise. Se forøvrig tråden med middagstips - der var det mye godt.

 

Matpakketips:

Lag grove wraps med fyll av salat og pålegg, kylling, laks, smøreost og grønnsaker, you name it. Kan også bruke lomper eller lefser.

Eller du kan lage grove baguetter med sunt pålegg og grønnsaker.

Yoghurt og bokser med oppskåret frukt og grønnsaker (gulrot-kålrot)

Bokser med nøtter uten salt, tørket frukt som snacks.

Det er egentlig bare fantasien som begrenser...

 

Hvis dere absolutt må ha pølser, kan du ta med kyllingpølser på termos. Det er en slager. Det går også an å ta med suppe på termos, eller vann og poser med rett i koppen.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Riktig nok ikke mye, men jeg syklet i 20 min. Det er jo en begynnelse. Kunne syklet lenger, men ble så svimmel. Mangler sikkert jern eller noe? Deilig å komme over dørstokkmila hvertfall. Skjønner godt at folk gruer seg for å gå på treningssenter. Der jeg var i kveld var det stappfullt, av tynne brune nysminka freshe folk. Jeg var den eneste overvektige der ;) Selvfølelsen dalte da. Skal få hjelp til trening som passer meg nå, neste onsdag. Gleder meg til det. :)

 

Vi spiste skinkegrateng etter oppskrift på matprat.no i dag. Den var god. Lagde mye så jeg har med i matpakken min i morgen. Skal lage noen deilige matpakker til oss. Det behøves, skal kjøre i over 3 timer hver vei med de tre yngste barna aleine. Gruer meg.

 

Sofaqueen: Det er nettopp 5 barn, hus og hjem, mann osv som gjør at jeg har overskudd til dette. Jeg gjør det for å klare å henge med i svingene. I august skal jeg jobbe igjen, om jeg har fått meg jobb, og da nytter det ikke å tro at det blir sofasliting resten av kvelden. Hvem skal da sørge for at det er mat og klær og orden her?

 

Tusen takk for middagsrådet, det skal jeg prøve :D

 

Tusen takk for middagsrådet. Det skal jeg prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Etter bare to dager på kurs viser vekta minus 2.5 kg. Er klar over at det meste er vann, men synes uansett det var hyggelig med resultat så fort. Jubler litt inni meg jeg nå. Føler at jeg får til dette. Hvorfor har jeg ventet så lenge med å sette i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempebra!! You go girl!

 

Den følelsen av at det faktisk viser mindre, mye mindre! Er kjempedeilig rett og slett =)

 

Vi kan jo alltid spørre oss selv hvorfor vi ikke har begynt tidligere... og i mitt tilfelle så kan jeg senere spørre hvorfor jeg stoppet opp og gikk tilbake til gamle synder ;) Men har nå trua igjen! At denne gang, ja denne gang skal man holde ut! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Takk for gode ord. Hvordan gjør dere dette nå? Tenker dere at dere slanker dere, eller tenker dere livsstilsendring?

 

Jeg for min del SLANKER meg. Jeg vil gi alt for å få resultater. Jeg har planer om å fortsette på min LIVSSTILSENDRING etter at jeg er ferdig med å slanke meg. Jeg blir motløs og lei om jeg koser meg så mye at jeg står stille eller ikke går ned i vekt på mange uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Hvorfor skal vi ikke gå ned mer enn 0.5 -1 kg i uka? Har hørt det at da kan man miste muskler i stedet for fett. Hvem har sagt det? Hvilke studier viser det? Gjelder det uansett startvekt? Det har jeg vanskelig for å tro, spesielt så lenge man er aktiv og bruker muskler. Dette vil jeg gjerne vite mer om. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Ny dag! Hadde gledet meg til å få gått meg en tur i dag, men snøen laver ned her oppå isen, og det er spinnglatt, og ikke aktuelt. Får se om det blir noe annen trim på meg i løpet av dagen.

 

GR bøkene mine kom endelig i posten i går. De var mye mer spennende å lese enn jeg hadde trodd. Også var det mange deilige oppskrifter der.

 

Drømte at jeg hadde sett feil på vekten da jeg veide meg i går, så jeg veide meg i dag også. Alt i orden, vekta viste det samme. Jeg sliter litt med at jeg ikke får beveget meg noe særlig for tiden. Er redd for at jeg ikke vil gå ned i vekt da, og det vil jeg jo.

 

Skal ha den avanserte retten fiskepudding i hvit saus til middag i dag. Noen som har tips til å spice opp sausen litt? Det er jo en grusomt kjedelig rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...