Gå til innhold

Hei på dere - 40 kg skal jeg miste


Gjest Synsegulla

Anbefalte innlegg

Gjest Krusmynte

Det er jo nettopp derfor det anbefales å være aktiv og bruke muskler - fordi da forsvinner fettet og ikke musklene.....

 

Når det gjelder dette med forbrenning av fett vs. muskler så så jeg en dokumentar på TV for en tid tilbake. Det var noen karer som skulle gå til en eller annen pol, og før, underveis og etter ble kroppsammensetningen sjekket. De "spiste seg opp" i forkant og la avgårde. Polgåing med pulk og greier er ikke akkurat en rusletur i parken, så man skulle jo tro at det var fettet som forsvant og ikke musklene. Men dengang ei - de krympet betraktelig, men kroppsanalyser viste at det var muskler som forsvant først og mest..... Uansett - de så ut som skinn og bein da de kom tilbake! :-)

 

En annen ting jeg har lest er at det er ikke anbefalt å gå ned så mye i vekt over kort tid fordi kroppen og ikke minst hodet må få tid til å få med seg hva som skjer. Mener og å ha lest at dersom man tar seg litt tid er det større sannsynlighet for at man klarer å holde kiloene unna når de først er borte. For det er jo snakk om livsstilsendring og ikke nødvendigvis slanking (selv om disse gjerne går hånd i hånd...) Men igjen - dette er også fra min hukommelse, og det er ikke alltid den har helt kontroll på tingene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 359
  • Created
  • Siste svar
Gjest SofaQueen

Jeg tror som deg Krusmynte, at det er lurt å gå sakte ned - kiloene har jo brukt lang tid på å komme på, så blir ikke omleggingen så voldsom heller, lettere å leve med.

 

Jeg lurer på hvor tråden med middagstips er blitt av, borte vekk!

 

Når det gjelder fiskepudding, har jeg skrevet der at jeg lager en lett hvit saus, tar i karri og dill etter ønske og kutter fiskepuddingen i terninger. Så koker jeg buketter med brokkoli og blomkål litt (5-7 min) + gulroterninger+ kålrotreninger+potetterninger (alt etter smak) i vann og heller av vannet og putter dette i sausen. Og vips du får en slags fiskepuddinggryte med nyydelig karrismak. Hvis du har reker i frysern, kan du røre disse inn i sausen i siste sekund. Hvis noen ikke er glad i karri eller dill, kan dette strøs på av den enkelte.

 

God middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hentet frem igjen middagstipstråden! Når det er lite aktivitet forsvinner gjerne tråder fra trådoversikten etterhvert som det kommer nye, men det går an å hente dem frem igjen ved å endre innstillingene nederst på siden over alle trådene..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla
Hentet frem igjen middagstipstråden! Når det er lite aktivitet forsvinner gjerne tråder fra trådoversikten etterhvert som det kommer nye' date=' men det går an å hente dem frem igjen ved å endre innstillingene nederst på siden over alle trådene..... :-)[/quote']

 

Tusen takk ;)

 

Sofaqueen, det blir fiskepudding på din måte i dag. Tusen takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Det var nydelig fiskepudding til middag i går. Mmmm. I dag skal vi prøve oppskriften med bakt potet og guacamole fra GR. Håper på å få en tur ut med vogn i dag, men det kommer ann på hva de to små finner på. Det tar jo timesvis med amming og bytting av klær og spising og vasking av hender og ansikt og bleieskift og påkledning for å klare det. De er ikke koordinerte enda, så de gjør alt på skift. Hardt for meg, med andre ord, men det var vi jo klar over på forhånd.

 

Sliter litt med godtesug om dagen, eller dvs, tror ikke egentlig det er godtesug, men savnet av gamle vaner. Har børstet støv av en gammel steppemaskin også, men er så usikker på om jeg kan trene på den enda, eller om jeg bør vente etpar uker til.

 

Kan jeg spørre om når dere spiser kvelds? I går ble klokken kvart over ni, og det tror jeg var for seint. Vi har middag mellom 16 og 1630 de fleste hverdager, og det er mellom middag og kvelds jeg sliter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla
Hvorfor skal vi ikke gå ned mer enn 0.5 -1 kg i uka? Har hørt det at da kan man miste muskler i stedet for fett. Hvem har sagt det? Hvilke studier viser det? Gjelder det uansett startvekt? Det har jeg vanskelig for å tro' date=' spesielt så lenge man er aktiv og bruker muskler. Dette vil jeg gjerne vite mer om. Noen som vet?[/quote']

 

Jeg spurte kurslederen min om dette, hun skulle spørre hub Bugge, som er ernæringsettellerannet, så skulle jeg få svar i morgen ;) Liker å vite hvordan ting henger sammen jeg. Kunnskap er makt, og makt er viktig, spesielt når man er sin egen verste fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte
Kan jeg spørre om når dere spiser kvelds? I går ble klokken kvart over ni' date=' og det tror jeg var for seint. Vi har middag mellom 16 og 1630 de fleste hverdager, og det er mellom middag og kvelds jeg sliter litt.[/quote']

 

Jeg spiser middag omtrentlig samtidig som deg, og prøver å få i meg kvelds rundt kl. 20-20.30. Ca 4 timer mellom måltidene funker for meg ihvertfall. Dersom du føler sug i mellomtiden kan du kanskje ta noe av fruktrasjonen din mellom middag og kvelds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hvor mye man skal gå ned finner du vel i de fleste forskningsrapporter. Det er vel ganske mange som mener at det er umulig å miste mer en 1 kilo fett i uken, alt det andre er væske, hormoner og muskler som virker inn på totalen.

 

Min fastlege mener man ikke bør gå ned mer en maks 0,5 i uka, grunnen er ikke fysiologisk, men fordi da bruker man så lang tid på å nå målvekten at man er mer sikker på at de gode vanene er innarbeidet.

 

Mellom 70 og 90% av overvektige legger på seg igjen innen et år etter man har nådd målvekten. Det er ganske dystre tall, og det er viktig å ha en plan også for tiden etter målet er nådd, nesten mer viktig enn planen man har for vektnedgangen.

 

Legen min har vært på fordrag hos han som er leder for senter for overvekt ved Rikshospitalet og han mener at første året skal man gå ned 10%, andre året skal man holde den nye vekten, tredje året skal man gå ned 10 % fjerde året skal man holde vekten, femte året skal man gå ned 10% osv osv. Dette mener mange er eneste måten å sikre at man holder vekten etter nådd målvekt.

 

Dette fordi kroppen har en indre termostat som alltid (hvertfall i minst 5 år) vil søke seg mot den høyeste vekten den har vært. Denne er grunnen til at så mange går opp igjen. Når man går sakte ned "lurer" man denne termostaten litt. Personlig orker jeg ikke tanken på å bruke 10 år på selve nedgangen, så jeg går ned lit under en kilo i uken, men det går i rykk og i napp.

 

Men som sagt de aller aller fleste studier er sams om denne 1 kilo i uken grensen. Men alt er individuelt, noen har rett og slett bare anlegg for å gå ned i vekt og går ned mye mer en en kilo i uken uten at det gjør noe, men de fleste av oss makter i snitt ikke så mye mer en en kilo i uken.

 

De som går på ketolyse går mye raskere ned i vekt, de raser som regel, men de har ikke høyere sukseerate når det gjelder å holde vekten, like mange av ketolyseslankerne går opp igjen som de som kjører kaloriredusert kost, hvertfall ifølge den seneste forskningen.

 

Håper du ble litt klokere hvertfall. Kunnskap er virkelig makt og er selv en fakta-freak, jeg må kunne alt om alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg har blitt litt hekta på å forstå dette med kropp og slank "Ekspertene" sier jo at man må ha energiunderskudd, altså spise mindre enn man forbrenner, for å gå ned i vekt, men hva med ketolysedietten da? Der spiser man omtrent bare fett og proteiner, og når man kommer i ketose raser kg av. Spennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett etter ketolyse eller ketogen diett dier ikke heller at du kan pøse på med kalorier som man vil. Man skal også der har helst et underskudd, sammen med trening vil dette gi en høyere fettforbrenning.

For meg f. eks. er den ketogene dieten bare en måte for å bli kvitt fettet på problemområder fortere enn i vanlig kostholdsdiett.

Jeg har gått ned 40 kg. med å spise lite fett, mye protein og karbohydrater. Jeg kom til et punkt hvor vektnedgangen stoppet opp. Enten gikk kroppen på sparebluss eller hormonelle og andre fysiologiske forandringer trenger tid i og med kroppen. Har man hatt en livsstil i mange, mange år med høyere inntak av føde kontra forbruk, så er det nok forståelig at kroppen blir forvirret på langvarig slanking.

 

Jeg skal se an hvordan det går med den dieten min i de nærmeste ukene. Jeg tror i hvert fall på at det er positiv å ha brutt gjennom mitt innkjørte kostholdsmønster i slankeperioden.

Mulig at en senere endring tilbake til dette mønster vil gi et bedre resultat igjen.

 

"Skepsis!

Det er en vesensforskjell mellom et åpent sinn og et hull i hodet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Jeg er så kjempespent på hvordan det går med deg Good4me ;) Jeg har tro på måten din å gjøre det på. Var ikke klar over at du hadde gått ned så mye. Gratulerer. Godt jobba ;)

 

I dag har vi spist GR sin biff creole. Nydelig. Veldig godt, og masse mat. Det eneste er at jeg synes maten er litt blend, som de sier i england, så vi spica det litt opp. Har sovet middag i 3 timer i dag. Tror jeg var utslitt. I morgen skal jeg prøve å få gått meg en tur. Det snødde som bare det i dag, og har regnet i hele kveld, så må se ann føret.

 

Tar noen av dere kosttilskudd under slankeperioden? I såfall hvilke? Og rensekur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

I dag blir det svinesteik til middag. Usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til saus. Vanligvis lager jeg saus på slump, med mel og smør og vann, og så bruker jeg sjy fra steika. Går jo ikke ann å gjøre det nå, klarer ikke å regne ut kcal innhold da. Noen som har noen gode tips og råd?

 

Det er is overalt enda, det har ikke regnet bort. Mulig jeg får til en tur på treningssenteret i dag. Bare litt over en uke til jeg kan begynne å trene, men må vente enda 6 uker før jeg kan trene magen.

 

Jeg er så spent på om jeg går ned noe når jeg ikke trener ;)

 

Ha en strålende dag folkens, snart er det ny uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går helt fint ned i vekt uten å trene ;) Det er intet problem så lenge man er streng på kaloriinntaket! Men treningen hjelper jo til med oppstramming og forming av kroppen, så begge deler er jo å foretrekke ;)

 

Angående sausen kan du måle alt du tilsetter og regne ut, det blir bare ca, men du skal jo ikke bruke så mye av den at det går greit uansett?

 

visst ikke kan du bruke posesaus, eller et annet lurt triks er å bruke posesupper som saus. Lavt kaloriinnhold og man kan fryse det man ikke bruker i porsjoner.

 

eventuelt ikke bruke saus i det hele tatt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid posesaus, da vet jeg hva jeg spiser =) Og jeg synes definitivt Brun Saus med løk er den aller beste jeg får =)

 

Kose deg masse med svinesteksmiddag! Veldig godt =)

 

Skysaus skal jeg jaggu prøve, visste ikke at det var såppas lite i den.. Jeg elsker saus! Det må gjerne flyte over kanten, hihi =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Sjysaus har jeg ikke hørt om, men det skal prøves. Nydelig middag i går, fant peppersaus i skapet som vi hadde til. Også fromasj til dessert. mmmmmmm. Deilig!

 

Jeg er så spent på vekten denne uka jeg. Har veiedag på onsdag. Vanskelig å tro at jeg kan gå ned uten å trene, slanking er liksom det samme som trening. Travelt med to så små barn, men henger i og prøver så godt jeg kan å få gjort det mest nødvendige husarbeidet. Også har jeg verdens aller beste mann som hjelper meg når han kommer hjem fra jobb.

 

Jeg sliter med å spise nok(meny 4), så i dag blir det nøtter og mandler for å dekke inn litt kcal. Veldig uvant dette. Utrolig hvor mye mat man spiser om man velger rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt du skriver synsegulla! Dagen i går var bare en dag. en av 365, den betyr mindre en ingenting.

 

Jeg akn ikke ha noenting i skapene mine jeg. I.N.G.E.N.T.I.N.G. Da spiser jeg det i svake øyeblikk. er ofte ute å tar meg en runde fremdeles etter 20 uker med minimalt med snop. Er der ingenting er der ingenting. Da kan ikke man sprekke. Finn frem en pose og kast rubbel og bit. Ingen av familiemedlemmene trenger å spise godteri annet en på lørdagene og da kan man kjøpe inn akkurat så lite som man behøver. Like viktig for de å få inn den gode vanen som for oss ;)

 

Og ja, har erfart noen ganger nå at jo mindre man spiser iløpet av dagen før middag, jo mer spiser man etter middag, BIG TIME! Insulinnivået er nådeløst der.

 

Ta lærdom av dette, neste gang vet du at du MÅ spise noe, mange bruker å ha de wasa sandwichene tilgjengelig, bare å rive av papiret å spise, visst du liker ost. Vet det er et mareritt å få tid til noenting med små barn, men barna får det ikke bedre av å ha en mor med lavt insulinnivå og som blir mer utålmodig etterhvert som dagen går. Been there done that.

 

Tor du klarer dagen i dag kjempefint ;) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Leste bloggen din, lett å kjenne igjen den følelsen. Min måte å bekjempe denne fortvilelsen (som vi vet kommer av og til i livet) på, er å planlegge. Ha nødproviant klar, 2 knekkebrød m/smøreost mellom tar liten tid å forberede, det er bedre enn snop. Jeg kan ikke ha snop i huset, selvom jeg ikke er noen søtmons. Jeg spiste jo en twistpose jeg hadde kjøpt inn for å gi bort i presang til nordmenn i utlandet, før jeg fikk gitt den bort. Måtte kjøpe ny. Svake øyeblikk har vi alle, det gjelder å prøve å planlegge hvordan man skal reagere når disse kommer. Om morgenen skreller jeg og deler opp gulrot og kålrot og legger i en liten matboks, da har jeg noe å gripe til hvis magen skriker og det er vanskelig å få tid til mat.

 

Vi har fått flere konfektesker til jul, og det er greit så lenge de ikke er åpnet. Vi har sørget for å ta med disse bort på besøk, nå er det tomt. Jeg har litt god og dyr mørk sjokolade i huset, den er så bitter og kraftig at det holder med et par små biter hvis lysten er der.

 

Jeg låner bøker på biblioteket, mange av dem er bøker som jeg bare blar i, omtrent som et ukeblad. Om temaer som interesserer, f.eks. kosthold, interiør, trening, håndverk.... det er veldig godt å ha noe å lese på for å avlede når man trenger en pause. Man får jo også kjøpt magasiner om alt mulig, men det blir jo litt dyrere i lengden. Bøker og blader fungerer godt som avslapning for meg, sammen med noe greit å spise. Det føles som en belønning.

 

En tur ut i frisk luft hjelper også.

 

Idag er en ny dag, det gjelder å ikke gi opp selvom man har tatt et lite skritt tilbake. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Takk for at dere ikke dømmer når folk gjør som jeg gjorde i går. Det er så lett for, men vi dømmer vel oss selv aller hardest? Jeg prøver hvertfall å huske på å ikke være for hard mot meg selv. Ble på gråten da jeg leste innleggene deres. Synd dere krymper i grunn, for dere må jo være verdt deres vekt i gull. Nydelige mennesker.

 

I dag har jeg steppet i 10 min. Det er en begynnelse. Svettet som en gris. Maten har gått greit, men holder på å gå på veggene her. Kommer meg ikke ut! Etter over en uke med is og regn, som gjør det livsfarlig å bevege seg, har det nå snødd igjen og gått mot minusgrader :) Blæh! Men jeg skal på treningssenteret i morgen jeg, så det.

 

Gruer meg plutselig veldig til veiing i morgen også. Fysj! Nå må jeg få i meg noe kvelds og litt vann. Deter jo egentlig for seint, men sånn blir det av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips! PIGGSKO(ice bug)!!!! piggskoene blei min beste venn etter vinteren som herjet her i nord i fjor! og er uerstattelige! sleit ut mine i fjor da de er ypperlig å bruke i fjellet også! så i høst investerte jeg i nye! for meg er det 10 gang bedre å gå med piggsko en det er å gå med brodder f.eks! og de er supre på all slags is! så anbefales!

 

ellers masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

200 gr ned. Ikke veldig fornøyd med det. Men det er bare å fortsette. Denne uka kan jeg begynne å trene litt igjen også. Får dere 7 trimpoeng i uka? Det skal være ukesmålet mitt denne uka. Skal trosse glatten i dag, det er sol og jeg vil UT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Kjenner til problemet med glatten. Og har derfor kjøpt brodder..... Gikk med dem til jobb i dag - nå var det riktignok ikke så speilblank is som f.eks. i går morges før regnet gikk over til snø igjen, men tror nok likevel det var glatt i dag. Dvs jeg merket ikke mye til det ettersom at jeg hadde de nye broddene på... :) Valgte å gå for brodder fordi da kan jeg variere skoene og bare flytte broddene.... Men bortsett fra det synes jeg Gopias forslag om sko med pigger er også lur - det er sikkert bedre å gå på enn brodder. Imidlertid bor jeg i Bergen som i utgangspunktet ikke er kjent for sine harde vintre (selv om dette er nr. 2 på rad...), og da synes jeg det blir en litt voldsom investering på det nåværende tidspunkt. Men er man veldig mye ute og vandrer er det sikkert en super investering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Haugesund her, pleier ikke å være plaget med sånne vintre vi heller. Var å så på piggsko på xxl nå, de kostet nesten 1300 kr. Fristende...

 

Kom meg ut i dag, føret var overkommelig, snøen var skarete og hard, og da var det ikke så glatt. 2 timer spaserte jeg med tvillingvogna mi. Lurer på hva jeg skal registrere det som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...