Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

Rammer for en påskeplan

 

Med forrige innleggs tordentale til meg selv, er det på tide å komme opp med utkast til en påskeplan B)

 

Jeg drar om noen timer avgårde på tre dagers moro med jobben, og skal ha planen i bakhodet. Kanskje jeg rekker litt finpuss på fredag før avreise til påskefjellet!

 

Foreløpige punkter og tanker:

 

  • Ikke flere "påskefrokoster" enn på normale uker. Dvs. egg og rundstykker kun i helgene, ellers havregrøt eller "vanlige" brødskiver.
  • Lage middagsplan for alle dager på samme måte som hjemme, og legge opp til at de fleste middagene skal være relativt sunne (dvs heller biff med båtpoteter enn pizza og taco)
  • Påskedesserter à la Krusmynte på de største helligdagene (går på kveldsmatkvoten)
  • Kjøpe inn mye av det jeg koser meg med til vanlig av frukt og kalorifattige alternativer: appelsiner, bær, vaniljeyoughurt, cottage cheese, Options, chai-te, Nescafé skinny cappuccino
  • Kjøpe Bixit turbarer for skiturene; unngå for mye vanlig sjokolade.
  • Bestemme en gitt menge påskesjokolade som skal være ok å spise gjennom hele påsken, kjøpe dette på forhånd og IKKE kjøpe mer etter hvert (denne blir nok den tøffeste utfordringen, puh!!)
  • Smøre matpakker til lange bilturer (som det blir mange av!) og unngå Espa-fellen. Max én rosinbolle pr tur;)

Og flere forslag mottas gjerne med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Takk det samme !

Jeg hadde nok ikke vært her inne så mye, hadde det ikke vært for dere andre her :)

Og jeg er sikker på att ved å tilbringe litt tid her inne hver dag, så hjelper det virkelig på :)

 

Hørest ut som en tøff påskeplan, som jeg er sikker på att du klarer å fullføre !

Jeg forstår veldig godt att nok er nok, enten så sier man att ok, dette er vekten min, og her trives jeg, eller så må man gjøre noe med det.

Å halvveis prøve i ett helt år, det er lenge, og ikke minst tøft for psyken !

Så kom deg i mål, og flytt inn ved siden av med på Hold Vekten ;)

Trenger litt liv i nabolaget der inne !!

 

Kos deg på jobbtur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Det var godt å lese at du har klart å lage en ny plan for uka. Har lest på tråden for første gang i dag, og ble ganske bekymret når jeg så at du skulle gi deg selv lov til å kose deg med det meste i påska. Heldigvis har du selv sett at det ikke er veien å gå, for da flyr kiloene fort på og uvanene kommer tilbake.

Vet ikke helt hvilke kokemuligheter du har på fjellet, men grove scones, GR-eplekake og andre bake og dessertoppskrifter fra disse sidene kan være gode altenativ til sjokolade og andre søtsaker. Det var lurt med en fast mengde sjokolade som du tillater deg å spise. Kan også anbefale å kjøpe polly småsnacks å ha med på tur dersom du liker nøtter. En pose ca 150 kalorier, og du blir mett av det. Det er ikke mye sjokolade du kan spise for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det er godt å lese at du ikke vil fortsette som du har gjort - du har helt rett i at det er like greit å bli ferdig en gang for alle. Og du kan jo hvis du vil! Det har de siste ukene bevist. Men det å finne motivasjonen til å ville det NOK er ikke lett - det var der jeg gav opp da jeg sluttet på kurs i fjor. Akkja...

 

Høres ut som om du har lagt en god plan for påsken - litt flink og litt unne deg selv. Selv synes jeg at det trenger ikke nødvendigvis være et mål å gå ned i påsken, men samtidig skal jeg heller ikke la meg selv gå opp igjen. Så da blir det streng til hverdags og godt planlagt mindre streng til fest! :)

 

Andre kalorifattige ting man kan kose seg med er andre tetyper - selv har jeg fått litt smådilla på bringebærteen til London Herb Company. Frisk og god med et snev av sommer! Deilig. Lipton har en te som heter Vanilla Caramel Truffle. Har ikke smakt den selv, men høres søt og god ut for de dagene søtsakene roooooooper på en.... :) Hvis du er fysen på noe snacks har jeg god erfaring med å knaske på disse posene med små Snack a Jacks som kommer med forskjellige smaker. Ikke allverdens kalorier. Popcorn - enten hjemmepoppet på den gammeldagse måten eller ferdigpoppet i pose funker fint, der får man myyyye på lite vekt. Mikropop funker ikke for der er det altfor mye fett...

 

Håper du får en finfin jobbtur uten de altfor store fristelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å halvveis prøve i ett helt år, det er lenge, og ikke minst tøft for psyken !

Javisst, du har skjønt det du ElisabethV!

Jeg er klar for den aller siste innspurten nå. Har hatt noen uker med rekonvalesens men NÅ er jeg klar!

 

Ninjastar, nå tar vi siste spranget sammen, og så flytter vi plutselig inn ved siden av ElisabethV, :D:D ok??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En runde med utskeielser avløses av to flinke uker, og slik går no dagan. Med et summa summarum resultat som viser på stedet hvil.

 

 

Kjenner meg veldig igjen. Jeg tror det er veldig fort gjort å havne i en sånn evig runddans... Du har nok helt rett i at man må slutte å gi seg selv lov til så mye. Jeg gikk ned i høst, og da fikk jeg ikke "lov" til noen ting... Så det er nok det jeg må praktisere nå også for å komme meg videre nedover. Man må slutte å finne på og bruke unnskyldninger til hvorfor det er så okei å skeie ut med det ene og det andre. Skal vi ned i vekt, så må vi bare tåle at det blir litt tøft!

 

Men det er jo verd det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Fredag og en slags veiedag...

 

Takk for mange fine innspill mens jeg var borte på tur! :)

 

Jeg er tilbake, og mer motivert enn på lenge til å ta de siste kiloene!

Jeg har hatt to fantastisk morsomme dager på tur, men party-faktoren har vært høy... og da drar alt det andre seg etter. (Note to self: Det skal drikkes særdeles lite vin i påsken!!)

Jeg gikk på vekta i dag, men den viste mer enn 3 kg opp fra forrige fredag. Så jeg kunne spart meg! Lite søvn, mye mat og enda mer vin... jaddaaa, jeg skjønner jo det er en dårlig kombinasjon :P

 

Uansett! Avreise i dag, først en helg på alpint i Trysil, deretter blir det hytta resten av uken. Jeg vet det blir tøft å holde fokuset hele veien, men jeg er innstilt på at det i hvert fall ikke skal bli 10 dager med fri flyt. Jeg er glad for at jeg har en plan!

 

Og etter påske... da blir det nådestøtet :D Nå får det være nok!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett! Avreise i dag, først en helg på alpint i Trysil, deretter blir det hytta resten av uken. Jeg vet det blir tøft å holde fokuset hele veien, men jeg er innstilt på at det i hvert fall ikke skal bli 10 dager med fri flyt. Jeg er glad for at jeg har en plan!

 

Og etter påske... da blir det nådestøtet :D Nå får det være nok!!

Kos deg masse med alpint og hyttekos, Ninjastar! Flott innstilling til påsken, jeg er med på den; Litt kos men ikke fri flyt.

 

Etter påske skal jeg ned 2,5 kilo før jeg sier meg ferdig :) Endelig utarbeidet slagplan ble lagt etter veiing i dag, nå er jeg supermotivert, og jeg har en flott plan som jeg tror skal bidra godt til motivasjonen.

 

"Sees" tirsdag den 10.?? Kos deg masse, masse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Takk takk :D

Jepp, jeg er KLAR den 10. april!

 

Og min moderasjonsplan for tiden frem til da innebærer full registrering av alt inntak. Det vil si... dersom jeg kommer meg på nett i fjellheimen. I tilfelle ramler jeg nok litt innom her, også. Men om ikke før, så sees vi i HVERT fall den 10.!

 

Trallalla - jeg er så klar for påskeferie at jeg faktisk ikke bryr meg om dagens veiing, en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Og min moderasjonsplan for tiden frem til da innebærer full registrering av alt inntak. Det vil si... dersom jeg kommer meg på nett i fjellheimen.

Hvis ikke du kommer deg på nett så er papir og blyant en god oppfinnelse! Selv om jeg ikke nødvendigvis regner ut alle kaloriene nøyaktig så hjelper det godt på bevisstgjøringen å skrive ned alt som går i kjeften - for min del gjør det at jeg tenker meg om to ganger...

Håper det blir litt finvær i påsken slik at det bare er deilig å være ute og i aktivitet! Ikke det - for min del blir det mye innesysler med klargjøring av leilighet for fotografering og salg, men blir det sol så skal jeg i solveggen, altså!

 

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Aha! Takk for tipset - jeg har tidligere notert mye i forbindelse med kortere helgeturer og slikt, men ingen grunn til at jeg ikke kan lage meg en noteringsplan for hele påsken dersom nettet er sirup! Det skal jeg jammen gjøre :)

 

Det er noe med den ansvarliggjøringen av å skrive ned som jeg har stor tiltro til. Det går ikke an å stikke hodet i sanden og "glemme" den halve sjokladeplata eller det ekstra kakestykket dersom det skrives ned. Det holder meg godt i ørene, og er grunnen til at jeg fortsatt registrer alt jeg spiser, halvannet år etter at jeg startet her inne. Øyemålet er der i forhold til porsjonsstørrelse og den slags, men det er dessuten lett å slumpe på litt ekstra når det ikke skal veies opp først.. kremt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at vi er i samme båt :-) Hadde trodd at dere var ferdige for lenge siden så jeg ble veldig positivt overrasket nå (må IKKE misforståes!!!) Så kjekt å kunne følge hverandre videre og ikke minst vite at det ikke bare er meg som sliter innimellom.

 

Ninjastar, selv om du føler det bare har vært halvveis en god stund - tenk hvor mye bedre det er enn ingenting!! Hvis du ikke hadde brydd deg i det hele tatt så hadde du sannsynligvis veid mye mer enn du gjør nå, eller? Syns du har god grunn til å være stolt av at du faktisk har holdt på så lenge! Og så hiver vi oss på innspurten etter påske.

 

Skal på ferie i slutten av Juni her haster det *glise*

 

God påske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellpia, jo! Velkommen tilbake til oss :) Det var en stund siden sist! Jobber du fortsatt offshore i blant? Eller har du blitt landkrabbe?

 

Den siste nedturen er fortsatt ikke over, så her holder vi koken ennå, ja ;) Men det er ikke mange kiloene til før jeg er klar for å begynne stabilisering. På den annen side har jeg ikke vært mange kiloene unna i ganske lang tid nå, så nå er det på tide med et lite nådestøt. Jeg er godt i gang med en påskeinnspurt B)

 

Hei, og takk for det! Det er godt å være tilbake;) sånn mentalt har jeg ikke vært såå langt borte, men dere vet hvordan det er når døgnet ikke har mange nok timer, da er det en sjøl sine intr som må vike.. Jobber fortsatt ute i blant ja, men er mest på kontoret.

 

Det er så motiverende å lese tråden deres, Slippe og Ninjastar, - dere er jo så å si i måL!:) ville gjerne vært i deres sko nå, men vet akkurat hvor mye slit og hard jobbing som ligger bak! det er bare å brette opp armene, jeg og skal komme meg dit:)

 

Ha en finfin fredagskveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er så motiverende å lese tråden deres, Slippe og Ninjastar, - dere er jo så å si i måL!:) ville gjerne vært i deres sko nå, men vet akkurat hvor mye slit og hard jobbing som ligger bak! det er bare å brette opp armene, jeg og skal komme meg dit:)

Hei, fjellpia :) Ja, nesten i mål, men nesten river ingen mann av hesten (gammelt jungelord) :)

 

Det å bruke lang tid .... jeg hadde ikke trodd det, om jeg skal være ærlig. Jeg er allikevel helt sikker på at det å bruke tid er noe av det lureste jeg har gjort, når jeg ser det i ettertid. Jeg ser at du også har holdt en fin avstand til utgangsvekt, så jeg er sikker på at du klarer resten :D

 

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Påskeferie er aldeles herlig :D Vi har 3 dager i alpinbakken bak oss; i morgen forflytter vi oss til nytt fjell og ny hytte og forhåpentligvis noen fine langrennsturer!

 

Etter en periode hvor jeg var superflink, etterfulgt av en hel uke med bare tull (3 fester gjør dessverre sitt... ), begynte jeg på ny frisk på fredag. Just in time til påskeferien, men det nytter ikke å gi meg selv fri lenger. Jeg vil ned!

 

Så! Nå er jeg ganske så fornøyd med fire flinke dager på rad. Jeg har spist 15-1700 kcal hver dag, valgt så sunne lunsjer som mulig i bakken (og gitt vekk pommes frites'en som alltid følger med..), og jeg har IKKE spist noe snop ennå - med unntak av to håndfuller potetgull. Men det er ikke det samme som sjokolade for meg, for potetgull klarer jeg helt fint å ta bare litt av, uten å gå bananas B) Bær og vaniljeyoghurt funker også bra som kveldskos!

 

Trim: Selv om alpint ikke akkurat brenner trimpoeng, så blir det likevel litt i løpet av en hel dag. På disse fire dagene har jeg et underskudd i snitt på -700 kcal/dag. Storfornøyd så langt :D

 

Så får jeg se hvor lenge jeg klarer å stå i mot årets påskegave fra jobben: Et mega påskeegg som inneholdt ikke mindre enn 570 g påskemarsipan.... :blink: Tror jeg må gi det vekk, før det er for sent!

 

Planen er nå å fortsette de neste dagene i like fin stil som de siste, og innen fredag ha et totalt resultat som viser underskudd for hele uken. Jepp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Lar meg lett inspirere av din flinkhet og gleder meg til å rapportere inn etter påsken at jeg har vært like dyktig som deg, forhåpentligvis :P

 

Greier du å gi vekk marsipanen, da blir jeg megaimponert! Jeg hater å gi bort sånt... Men bedre å gi det bort enn å kaste så klart. Eller spise... La noen andre slite med de kaloriene, hehe!

 

Stå på videre og ha en fortsatt fin påskeferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at du har noen fine påskedager, Ninjastar!

Deilig å kjenne at man har kontroll selv om det er ferie, og det egget....det hadde jeg nok gitt bort, ja ;)

 

Jeg har som mål å komme tilbake i form snarest mulig, og bruker dagene til å GÅ - det er kjempedeilig! Målet om å klare meg uten snop havarerte etter en svensketur i dag, plutselig var det noe smågodt og kokosboller som lokket veldig....MEEEN, i morgen .... :P

 

 

 

Kos deg masse, nå er vi snart i mål!!! :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg er nå innlosjert i Rondane (og har foreløpig nett!), og jeg har hatt ytterligere to flinke dager siden sist. Dette går så det suser! Marsipanbollen står på bordet, og jeg spiser ikke noe. Nesten litt super woman-takter over meg nå!

 

En liten kvote skal jeg nok likevel tillate meg. Men det får blir i helgen, for jeg vet at jo før jeg begynner å gi meg selv lov, jo mer spiser jeg. Så jeg prøver å holde meg så lenge som mulig - det går faktisk litt sport i det for meg selv B)

 

I dag ble det 16 km på ski, herlig tur i sol og kald vind og skikkelig blå Swix føre, og matpausen inkluderte to vaffelhjerter i tillegg til matpakken. Men det er helt greit når man brenner 5 TP, synes jeg. De to siste dagene, med null trim i går pga reisedag, har et underskudd på 700 kcal pr dag. Jeg har med andre ord litt å gå på i forhold til å tillate meg selv et par marsipanbiter mot helgen.

 

Ellers har jeg allerede begynt å gi vekk litt av innholdet i påskeegget.. Kanskje det gjør mindre vondt dersom jeg fordeler det litt utover de neste dagene? Hehe!

 

Planen videre er en skitur, kort eller lang, hver dag, slik at jeg fint kan spise litt mer enn 1400 kcal. Det blir litt snaut på tur, mens 1500-1700 går helt greit. Og med trimpoeng hver dag, vil jeg likevel gå med underskudd hver dag.

 

Fortsatt god påske til alle som stikker innom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres herlig ut med påskefjell og blå-føre, Ninjastar.

Synes du har et fabelaktig utgangspunkt for de neste dagene, du er virkelig på siget nå!

 

Kos deg til fjells, så hiver vi oss på noen friske uker etter påske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Fredag og egentlig veiedag

 

Men siden jeg sitter på høyfjellet, 40 mil fra hjemme, så blir det litt vanskelig å få veid seg...

 

Oppsummering av uken som har gått (og hvor jeg har vært borte på tur hele uken) viser et totalt underskudd på 5500 kcal. Yay!

Jeg har spist i snitt 1650 kcal pr dag, noe jeg er svært godt fornøyd med, omstendighetene tatt i betraktning. Snittet raste litt opp etter gårsdagen, hvor vi ble bedt bort på bursdagskaffe. To kakestykker, et marsipanegg og litt chips ble kveldsmaten :P

Jeg reddes inn av mye bevegelse; tre dager i bakken og to dager på langrenn har gitt hele 23 TP denne uken.

 

Så blir det vel litt mer påskegodt denne helgen, med lange frokoster og litt snop på kvelden - men likevel tror jeg at jeg er godt i siget mot neste uke og fullt fokus fra 10. april :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Flink du er! Selv om det ble litt ikke-så-veldig-sunn kvelds i går virker det som om du har god kontroll både over inntak og uttak, og det er superbra! Da kommer nok ikke de helt store overraskelsene når du kommer hjem til vekten. Hvis ikke du har gjenoppdaget noen muskler du hadde glemt at du hadde etter all skigåingen, da... :)

Selv har jeg vært litt nærmere vekten enn deg, men likevel ikke gått på den. Bare målt livvidden, og den er blitt mindre, så da er det greit å vente med veiing til mandag når jeg skal rapportere igjen.

 

Nyt påsken videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt fantastisk, Ninjastar - for en kickstart på den ultimate sluttinnspurten våren 2012!!! :D

 

Jeg kjenner jeg er stolt av deg nå, min gode nettvenn! B)

Nyt resten av påsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jo takk! Jeg er veldig godt fornøyd med at jeg var flink en hel uke på påskeferie :)

 

Denne helgen har derimot ikke vært like flink og fokusert. For mye besøk og sosialt ødela stålkontrollen min. Jeg skal ikke begynne på den lange historien om slekt og familie som rister på hodet av meg og valgene mine og matveiingen min, og som for lengst synes jeg har blitt tynn nok... Og det serveres kaker og vin og sjokolade "en masse".. Noen ganger er det enklest å si ja takk.

Men dessverre så er det for meg vanskelig å stoppe når jeg først har begynt. Det visste jeg jo på forhånd - det var mye derfor jeg prøvde å være flink sålenge som mulig :P

Så jepp, jeg slapp meg løs i helgen, og har hatt et høyt inntak de tre siste dagene. Heldigvis er det kun i dag jeg går på et durabelig overskudd (ca 700 kcal pluss... Kremt! Host!), de andre dagene har lange skiturer reddet regnskapet B)

 

Uansett! Jeg depper ikke over tre dager "slankefri". Uken frem til fredag var strålende, og jeg håper det underskuddet berger meg for påsken som helhet.

 

I morgen bærer det hjem, og fra tirsdag er jeg SÅ KLAR for en real vårinnsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bliny2017

Kjempemorsomt å se hva du har fått til. Husker signaturen din fra noen år tilbake, den gang jeg sist gang forsøkte å endre livet mitt. Det er så fint å se at noen klarer det, og faktisk holder fokuset over tid. Jeg begynner på kurs igjen onsdag, og har bestemt meg for å gå i dine fotspor. Lykke til som slank:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...