Gå til innhold

Form


Gjest Phoenix

Anbefalte innlegg

Lørdagen ble ny sofadag. At det går an!

Jeg har en veldig stressende jobb, så det kjennes helt nødvendig ut å hvile ut på sofaen i helgene.

 

Men sånn kan det ikke være! Dette kan ikke være riktig! Antakelig er det omvendt: At man blir mer energisk av å IKKE hvile, men tvert imot gå ut og trene i steden. Jeg vet det jo, alle sier det, men det KJENNES ikke sånn ut. Kroppen min sier klart i fra: Jeg trenger å hvile. Så her er det kjempemotstand mot å få kroppen i sig i dag.

 

Nå tar jeg fram det nye, fine treningstøyet mitt og legger det på bordet midt i stua. Får håpe at det hjelper så jeg kommer meg ut i morgen. Har DET fine turtøyet nå, så det er jo rett og slett morsomt å bruke det. Men sofaen ...

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Takk for innspill, Lykke. Ja, det er nok sånn det er.

HJelper på motivasjonen å innse det.

 

Kjennes bedre ut i dag. Sovet godt i natt, uthvilt, det hjelper.

Atskillig mer opplagt, skal nok greie det i dag, kjennes det ut som.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg funnet på et lurt triks:

Jeg har sykla på trimsykkel en time. Underveis tok jeg noen pauser og satte i gang vaskemaskinen, hengte opp tøy på snora og satte i gang tørketrommelen osv.

På den måten ble det som vanligvis er nokså kjedelig, vaske tøy, en kjærkommen pause i treninga. Hehe. Jeg syns jeg har lurt meg sjøl skikkelig godt, og det virker.

 

JEG HAR SYKLA EN TIME PÅ TRIMSYKKEL I DAG. SVETT OG VARM. STOLT!

 

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

En time er knallbra! Skikkelig lurt triks. Det tror jeg at jeg må adoptere. Selv har jeg blitt en racer på hverdagstrim etter å ha sett Yngvar fra puls på nrk snakke så varmt om det. Så her blir det gjort MYE husarbeid om dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første uke av Prosjekt Form er over.

 

Resultat:

En kilo ned

Nytt treningstøy i skapet

Ny treningssykkel i en en krok i stua

En bunke videoer til underholdning når jeg sykler

Begynt å bruke elektronisk dagbok her. Kjempenyttig

Mye bedre kosthold, men ikke helt på plass enda

Opp- og nedturer når det gjelder trening. Noen helt slappe dager, og noen helt ok.

 

I dag: 109 kilo.

Aldri mer 110. Det kommer aldri mer til å skje.

 

Og nå: Klar for ny uke.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så bra! Synes du har kommet langt på vei, jeg! At ting går litt i bølgedaler er ikke uvanlig - det er jo en stor endring man gjør på en gang og av og til må man ta ting litt steg for steg før alt er på plass. Så det kommer seg nok, og etterhvert har du kostholdet helt inne og, og da kommer det til å gå som det suser! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start meny 2

 

I dag starter jeg å spise etter meny 2. Men jeg kommer nok til å spise mer fett enn anbefalt. Har f. eks. lagt opp til knekkebrød med smør og brunost til kaffen, det syns jeg er kjempegodt, og det må være mye bedre enn å spise kake eller godteri, tror jeg da. Tror også at det er bedre å spise smør enn margarin. Jeg har lyst til å spise mest mulig reine råvarer, har en følelse av at det er lurt. Margarin har jeg slik sett ikke sans for. Reint kjøtt, rein fisk, gode grønnsaker, frukt med fine farger.

 

Får se om det går an å lage et opplegg på meny 2 som er mulig å holde i ukene framover, og at det kan kjennes ut som et godt liv. Jeg er optimistisk.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver trening på forskjellige måter. Jeg har ikke peiling på hva som er best.

Nå har jeg trimsykkel i kroken i stua, og kan se på video mens jeg sykler på den.

Det ser ut som det kan gå bra. Det hjelper med underholdning, ser det ut som.

Prøvde med en time sykling med pauser her om dagen. Det gikk greit, men litt vanskelig å motivere seg for å holde på såpass lenge.

 

Prøvde meg på kortere økt og høyere puls i dag. Sykla 30 minutter, brant opp 500 kalorier, ingen pauser. Puls omtrent 130 i en halv time. Like greit det, kanskje?

 

Det virker overkommelig å sette i gang å sykle i 30 minutter. Vips så er det gjort. Da blir det ikke så fristende å droppe det. Laang dusj etterpå. Kjøpte meg en fin dusjsåpe som er bare min.

 

Kanskje det går an å ta en sånn økt hver deg???? Må jo hjelpe, det? Få opp pulsen og pusten?

 

Jeg er fortsatt på formnivå 6. Det er det aller laveste på den sykkelen jeg har kjøpt meg. Helt på bånn! Det betyr bare at her er det store muligheter for å komme seg oppover. Jeg er noskå fornøyd med å være her på bånn akkurat nå, for jeg har faktisk kommet i gang. Når vipper det over til nivå 5?

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i gang med å brenne vekk min andre kilo med fett.

Den første er allerede borte. En kilo fett er ganske mye.

Det merkes så vidt på kroppen, kan så vidt kjenne at noe er på gang, men snart kommer det til å kjennes godt: Kroppen blir mindre og lettere.

 

Jeg har bestemt meg for å nyte hver lille seier på vei nedover. Hver eneste kilo ned er en seier. Det gjelder å kjenne godt etter, for den kommer aldri igjen. Aldri!

Jeg vil nyte å veie 108 kilo, for det er siste gang, og snart er det over. Da er det å gå løs på 107, og sakte men sikkert brenne vekk fett så jeg kommer meg dit. En ny seier i vente rundt neste sving.

 

Og det morsomme er at jeg har så mange slike seire foran meg. For hver eneste kilo blir det litt bedre. Og jeg har 41 kilo til å ta av. 41 små seire! 41 nye merkesteiner. 41 gleder på vei til målet.

 

2011 blir et bra år!

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Ja, 2011 blir et bra år. Jeg veier en kg mer enn deg, og kjenner på de samme følelsene. Det gjør meg ikke lenger noe at de er der, for jeg kjenner at de forsvinner. Heia oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en morsom bok i går: "Feit", leste den på toget, husker ikke hva forfatteren heter, noe med Kristian. Han led seg igjennom en kur med knekkebrød og kokte kyllingmiddager og Läkerol, høres det ut som. Tror det går an å finne mye bedre menyer enn det!

Trente i stykker tre stepmaskiner på sitt eget stuegulv.

Morsomme beskrivelser av ting som skjedde og som folk sa underveis.

Jeg holdt på å le høyt på toget mange ganger.

Jeg tenkte: Han hadde mye verre utgangspunkt enn meg. Når han greide det, kan vel jeg!

 

Men KOKT kylling???

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Heisann og takk for hyggelig hilsen fra deg :):)

 

Smiler for meg selv når du beskriver den boken, hihi :(

Og du, kokt kylling er grusomt!! Jeg husker fra min barndom på 1970-tallet. Min mor laget Hønsefrikasse`av kokt høns (sånn frossen, rimelig i hvit plast) og enorme mengder amerikansk grønnsaksblanding. Husker enda det seige kjøttet.....

 

Den boken har jeg lyst å lese. Liker godt litt humor rundt temaet vekt, livsstilsendring med dens opp og nedturer!! :)

 

Grete R selger en bok i den sjangeren: "Gutta på kur"

 

Riktig god helg, ta smarte valg.....

Hilsen fra FruFleksnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

235,- her er lenken:

http://www.capris.no/searchresult.aspxsearch=quickfirstpage&quickvalue=feit&title=feit&fromproduct=False

 

Innbundet - 2010 - Norsk (nynorsk) - ISBN: 9788292866207

 

"Eg ser på meg sjølv i spegelen: Feite tjukke svinet." Ein ulukkeleg Kristian (140 kg) står i prøverommet og bestemmer, lett desperat, at nok er nok. Eitt år seinare har han slanka vekk halve seg. Dette er Kristian Fjellanger si forteljing om skamÂ…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min første skitur på mange år i går. Sånn gikk det:

 

Jeg har blitt lett hekta på fint sporststøy. Har kjøpt skiutstyr, men ikke gått på ski på mange år.Litt flaut å kjøpe dyrt sporstøy, for penger jeg ikke har heller, og så nesten ikke bevege meg ut av sofaen. Men gjort er gjort.

 

I går fikk jeg bruk for det. Tok bilen og kjørte helt til fjells. Ikke no mellomting. Helt til topps. Ut i villmarka. Så viste det seg at det var sterk vind der oppe. Jeg tenkte at da får jeg snu og kjøre ned igjen. Men: Jeg hadde jo all slags utstyr! Overtrekksvotter og balaclava og supervarme skibukser. Så: Da dro jeg på skitur. Og: Det var helt fint. Vinden ulte rundt ørene, og det fantes ikke kaldt. Overraskende, og morsomt!

 

Men: På ski bruker man både armer og bein. Beina trener jeg på sykkel om dagen, men ARMENE! PUDDINGER! Ikke noe krefter i det hele tatt. Helt ubrukelige! Det gikk sakte. Små femåringer i rosa boblejakke gikk forbi meg.

 

Og det verste: Jeg turte ikke å kjøre nedoverbakker!!! Måtte tråkke sidelengs nedover. Venta til ingen så meg, og lurte meg ned. Flaut!!!! Men kanskje ikke så rart. 40 kilo for mye gjør noe med balansen. Og slappe muskler gjør en usikker.

 

Nå har jeg fått et konkret prosjekt for styrketrening: Skiturer. Jeg har bestemt meg for å fortsette å gå på ski. Så da må jeg trene opp armene for å få fart på turen, og resten av kroppen for å greie å stå nedoverbakker.

 

Nytt prosjekt: Ski.

 

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig å lese om skituren din! Vi kjøpte oss også ski rett etter nyttår. Fikk bare brukt de en dag før det begynte å regne, og ikke har vi tatt oss tid å reist på fjellet heller :( Men fyttikatta så dårlig balanse jeg hadde! Ramlet 2 ganger på flatmark. Og hadde vondt i armene i en uke etterpå! Sinnsykt bra trening!

 

Synes du er kjempetøff jeg! Stå på videre. første måneden er værst når det gjelder trening, når ma har kommet inn i det er det ingen sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for tilbakemeldinger. Godt med støtte!

 

Jeg dro på skitur i dag også. Rett og slett. Her gjelder det å stå på. Fant et skiområde som er så flatt som overhodet mulig, ingen lange bakker.

 

Det er umulig for meg å gå fort på ski. Helt umulig. Får det rett og slett ikke til. Kan ikke gå langt heller. Mangler teknikk og muskler, og bærer 40 kilo ekstra bagasje, fett. Men det som går an, er å gå sakte på ski. Og lenge. Så det prøvde jeg i dag. 3 timer i fin sol! Det gikk bra! Akkurat passe langt som søndagstur. 3 timer!!! Og rett hjem i dusjen etterpå.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Å gå lenge på ski er sikkert vel så bra som å gå langt og/eller fort! Supergod trening er det uansett. Og farten? Den kommer etterhvert som du får teknikken og kondisen på plass. Sier hun som ikke har stått på ski siden hun var 10 år gammel... *fnis*

 

Du er superflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en treningssykkel som sier hva slags form man er i.

Den måler hvor lang tid det tar for kroppen å få pulsen ned etter trening.

Da jeg startet å trene på den, lå jeg helt i bånn, på nivå 6.

 

NÅ HAR JEG GÅTT OPP ETT HAKK! NIVÅ 5 I GÅR!!!!!

Prøvde mange ganger og på mange måter, men jo: Ett hakk opp!

 

Det virker! Treningen VIRKER! Det kan måles!

 

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...