Gå til innhold

Form


Gjest Phoenix

Anbefalte innlegg

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Nytt fra trimsykkelen foran TV: Har nå sett alle husets krimvideoer. Mens de råkjører i biler og skyter hverandre, sykler jeg mil etter mil, uten å komme en meter framover, men derimot har jeg kommet meg et hakk OPPOVER! Sykkelen min tester hva slags form man er i. Det er nokså upresist, merker jeg, men jeg måler etter 20 minutter med puls 130 hver gang. Jeg startet på formnivå 6, gikk opp til 5, og NÅ ER DET 4! Det virker! Det nytter å trene! Sakte og omstendelig, tråkk etter tråkk, skritt etter skritt, og så i dag har formkurven gjort et nytt hopp.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nordstjerna

..Phoenix! :) hehe.. og ditt påfunn med å brenne buksene.. jeg satt her å lo for meg selv og så det hele for meg :D

 

Her har det vært ei bra uke.. veid og målt meg idag og resultatet var -1,1kg og 4cm mindre.. YEY! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager med fest og bursdagsselskaper er over.

Jeg ventet meg det verste.

 

Det verste:

Tenker at kaker tross alt ikke er så ille, de inneholder til og med egg, og litt smør og sukker er bra for å få litt balanse på en måte, og at alkohol er sunt for hjertet. Og så trigger det liksom ett eller annet, vet ikke hva det er, så jeg spiser tre porsjoner kake, og neste dag er vekta rett opp, blir da oppgitt og spiser masse dustete mat som jeg har droppet i det siste, siden det har gått galt uansett, og aldri i verden kommer jeg til å bli slank alikevel.

 

Men:

Spiste både middag og kaker på begge festene, men i små porsjoner, tok bil, og kunne dermed ikke drikke alkohol. Kaffe i stedet. Helt fint!

 

For:

På grunn av dagboka har jeg ett hvor mye kaker slår ut på energiinntaket. Ooops! Det er utrolig mye! Og i forumet kommer noen til å sjekke hvordan det går. Jeg vil ikke svikte. En gjeng her er i gang med et veldig flott prosjekt. Jeg vil være med.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke starter i dag.

Vintermorgen, blekt morgenlys, kaldt som bare det, skikkelig vinter.

Fyr i peisen og dagens første kaffe: Et stort glass med sterk kaffe og masse melkeskum av lettmelk. Deilig! Blir god og mett av det, og får drukket en del av dagens melkerasjon.

 

Jeg holder på med et års prosjekt og er i gang med å bygge om kroppen. Kjenner at jeg er i bedre form allerede, og bruker en klesstørrelse mindre.

 

Prøver å greie å gå ned en kilo i uka nå i startfasen. De sier det er det maksimale av det kroppen bør gå ned. Ellers risikerer man å miste muskler også. OK. Den er grei.

 

Men: Så på Puls "en buksestørrelse ned". En av deltakerne fikk beskjed om at han hadde mistet to kilo muskler, fordi han hadde spist for lite i forhold til det nye aktivitetsnivået sitt. Han hadde altså trent bort to kilo muskler på fire uker. Det var helt vanlig, sa Yngvar. Poenget var å kutte karbohydrater, sa hjernelegen som var der. Man måtte finne den riktige balansen. Bare se, programmet ligger streamet på NRKs nettsider, det er det siste programmet i rekka, nr. 5.

 

Jeg protesterer! Kannibalkropp?? Brenne opp sine egne muskler bare fordi aktivitetsnivået ble høyere? Det er helt urimelig!

 

Jeg tror egentlig ikke noe på det. De må ha målt feil. Han trente jo som bare det, styrke og kondisjon, og hadde klart forbedret form på begge områder. At dette skulle føre til at muskler ble borte, er ubegripelig. Risikerer jeg nå at fordi jeg trener for å bygge om kroppen, så er det noe okkult med balansen i næringsemner som gjør at jeg i stedet mister muskler? Er kroppen min en kannibal som forbrenner sine egne muskler?

 

Noen som skjønner noe av dette?

 

Jeg tror rett og slett jeg blåser i det. Tror på ombyggingsprosjektet og fortsetter som nå. På med lue og votter og ut i vinterkulda

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet mitt er å bygge om meg sjøl til å bli mindre fett og ikke mindre muskler.

Vil bli sterkere og sprekere, og samtidig mindre og mindre.

Det er jo det de fleste her i forumet driver med, men for meg er det en annen måte å gjøre det på, ikke sulte meg ned, men sakte men sikkert bygge en sterk og fin kropp. Ser alt nå at det går an å få det til, men det kommer til å ta tid.

 

Prøver alle slags triks for å holde motivasjonen oppe undeveis.

Akkurat nå er det vanskelig. Veldig trøtt, sover dårlig, stress og pes om dagen, kjempesliten, har lyst til å sove på sofaen, det er kaldt og grått ute, varmt og deilig inne, jeg er SÅ trøtt ...

 

Da må jeg finne på noe for å få opp motivasjonen.

Hmmmmm...... Hva skal jeg finne på nå?

 

Jo, jeg tar en sjekk av fettprosent.

Dette er utviklingen siden sist:

 

Første sjekk:

Vekt: 106,6

Fettprosent: 49,6 (Sunn sone: 23-34%)

Vannprosent: 36,6 (Sunn sone: 45-60%)

Forholdstall for fett rundt indre organer: 14 (Helsefare når det er over 12)

Kroppskategori: 2 (Fedme og medium kategori for muskelmasse)

 

Nå:

Vekt 105

Fettprosent 48

Vannprosent 38

Forholdstall magefett 13

Kroppskategori 3 (Fedme og bra med muskelmasse)

 

Tallene varierer mye etter hva man har spist osv, så de må tas med en klype salt, minst. Lurer på om dette er helt seriøst, om det stemmer, det ser liksom litt lettvint ut å stille seg opp på en badevekt og så leser den hvordan kroppssammensetningen er. Men det er morsomt å følge med på det, prøver litt til, det er noe annet enn bare vekt.

 

 

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når jeg er på shopping, det er tre varianter:

 

1

Jeg går inn i en butikk med fine klær og ingen xlnt-generous-bib-greier og ser på det fine tøyet som henger der. Så kommer en pen, slank jente bort og spør om jeg trenger hjelp. Jeg er på nippet til å si: Ja, jeg trenger hjelp! Fort! Jeg må ha hjelp til å bli kvitt alt dette fettet! Ingen klær passer! Da skulle hun blitt temmelig paff.

 

2

Jeg går inn i en butikk med litt spennende klær og det kommer en forståelsesfull dame bort og viser meg noen store, uformelige, firkanta klær i svart eller limegrønt med assymetrisk skjæring nede, krampefestlig tøy som skal skjule mest mulig av kroppen, jeg blir helt satt ut og forter meg ut av butikken og lover å aldri komme tilbake.

 

3

Jeg går inn i en butikk med fine klær og velger meg ut noe jeg syns er kjempefint og tenker at om tre måneder passer det tøyet, kjøper det uten å prøve det, hater prøverom, føler meg alltid som en hval der inne, henger tøyet på vent i klesskapet mitt hjemme. Om jeg har noe sånt tøy hengende? Gjett! JA!!!

 

 

I går var jeg en tur i sentrum og gikk inn i en butikk med kjempefint tøy.

Variant 3: kjøpte en spennende bukse med tøffe sømmer og glidelåser, litt vid og tøff i beina, størrelse 46, uten å prøve den. Lukket øynene og dro kortet. Pakket den opp hjemme og skulle til å henge den vekk til seinere, prøvde den først og ...

 

DEN PASSET PERFEKT!

HAHA! JEG HAR EN HELT SUPER BUKSE SOM JEG KJØPTE I EN HELT NORMAL BUTIKK!

ER DET MULIG??? JA, DET ER VISST DET!!!

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Hei!

 

Har vært inne og lest litt på tråden din, og det er mye her jeg kjenner meg igjen i. Skal lese mer når jeg får litt bedre tid.

 

Synes du er veldig flink til å stoppe opp og se hva du driver med fra et perspektiv litt lengre ut .. tror jeg også skal ta en sånn statusoppdatering snart.

 

Er veldig enig med deg i at ferdigmat er skummelt, prøver å spise kun rene matvarer - det er bedre for kropp og helse. Det eneste som sniker seg inn i frysern vår av ferdigmat, er god gammeldags fiskegrateng. Den er så god og så enkel og praktisk å ha på lager. Vi spiser fisk minst 2 ganger i uka, og kniper det, så tar vi fiskegrateng.

 

Kommer tilbake til deg senere, her var det mye inspirerende lesing!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Gjør som deg og trener.

da er det ikke alltid at vekta er like snill med det samme,hender at kroppen holder på vann spesielt hvis du drikker for lite.

 

Når jeg er trøtt og lei, hender det at jeg tar meg et par treningsfrie dager.Det pleier også å gi positiv effekt på vekta.Etter noen dager blir jeg rastløs og da er det skikkelig deilig å komme på trening igjen.Det er jo også viktig å trene variert så man ikke går lei.

 

Nå har jeg trent regelmessig i 3,5 år og det er blitt en del av livet mitt.

 

Prøv noen gamle klær som har vært litt trange så kommer nok motivasjonen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd.

 

Frustrert frue: Det høres fint ut å trene så bra over lang tid. Spennende å høre at det trigger treningslyst. Tror du har rett i at det må variasjon til. Merker at jeg stadig må finne på noe nytt for å holde koken.

 

Jeg er nå i gang med sykling og styrketrening på hverdager og skiturer i helgene hvis det er vær til det. Men det har gått litt tregere i det siste, jeg har vært veldig stressa og trøtt noen dager, så jeg trenger inspirasjon. Nå har jeg lyst til å prøve dette:

 

I går kjøpte jeg meg et par Icebug piggsko. Det er varme vintersko med knotter eller pigger under. Fant dem på Internett, fikk tak i noen på XXL. Har aldri hatt noe sånt før. Det er nå dagslys et par timer etter arbeidstid. Jeg tenker meg et stunt i mars: Gå en times tur i skogen etter jobben hver dag, med piggsko. Da kan det være så glatt og isete det vil, og det blir det nok. Tenker meg at det bare skal vare en måned, bare i mars, men hver eneste jobbdag, uansett vær og føre.

 

Jeg har prøvd å legge det inn i familiens timeplan, og tror det skal gå: Drar på jobb litt tidligere om morgenen og går litt tidligere om ettermiddagen, drar opp til skogkanten og går en times tur hver dag før middag. Det blir litt seinere middag enn vi pleier, men det kan være verdt det. Sitter og planlegger dette akkurat nå, og kjenner at jeg har skikkelig lyst til å prøve. Nytt, annerledes, tidsavgrensa, se hvordan det virker. Det er noe med at lyset og varmen snart er tilbake, jeg har bare så LYST til å komme meg ut! Hmmm..... kanskje det rett og slett er treningslyst?

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes
Sånn går det når jeg er på shopping' date=' det er tre varianter:

 

1

Jeg går inn i en butikk med fine klær og ingen xlnt-generous-bib-greier og ser på det fine tøyet som henger der. Så kommer en pen, slank jente bort og spør om jeg trenger hjelp. Jeg er på nippet til å si: Ja, jeg trenger hjelp! Fort! Jeg må ha hjelp til å bli kvitt alt dette fettet! Ingen klær passer! Da skulle hun blitt temmelig paff.

 

2

Jeg går inn i en butikk med litt spennende klær og det kommer en forståelsesfull dame bort og viser meg noen store, uformelige, firkanta klær i svart eller limegrønt med assymetrisk skjæring nede, krampefestlig tøy som skal skjule mest mulig av kroppen, jeg blir helt satt ut og forter meg ut av butikken og lover å aldri komme tilbake.

 

3

Jeg går inn i en butikk med fine klær og velger meg ut noe jeg syns er kjempefint og tenker at om tre måneder passer det tøyet, kjøper det uten å prøve det, hater prøverom, føler meg alltid som en hval der inne, henger tøyet på vent i klesskapet mitt hjemme. Om jeg har noe sånt tøy hengende? Gjett! JA!!!

 

 

I går var jeg en tur i sentrum og gikk inn i en butikk med kjempefint tøy.

Variant 3: kjøpte en spennende bukse med tøffe sømmer og glidelåser, litt vid og tøff i beina, størrelse 46, uten å prøve den. Lukket øynene og dro kortet. Pakket den opp hjemme og skulle til å henge den vekk til seinere, prøvde den først og ...

 

DEN PASSET PERFEKT!

HAHA! JEG HAR EN HELT SUPER BUKSE SOM JEG KJØPTE I EN HELT NORMAL BUTIKK!

ER DET MULIG??? JA, DET ER VISST DET!!!

 

 

Fønix[/quote']

Haha!!! Smiler for meg selv :):)

Gratulerer med buksen som passer!! Det er en god motivasjonsfaktor!

Stå på, så kommer du inn i alt du ønsker å ha på deg....alt det du før bare kunne drømme om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så gøy! Gratulerer med ny bukse! Og mindre størrelse, ikke minst.....

 

Selv er jeg ikke der at jeg tør å kjøpe ting for å ha hengende til slankere tider enten jeg er på slankekur eller ikke. Hvorfor? Fordi kroppen har gjerne en tendens til å gå inn på steder som er feil i forhold til hvor jeg trenger å gå inn for at plagget skal passe, slik at når jeg endelig får den på meg er passformen helt idiotisk og jeg ender opp med å gi til Fretex... Så jeg synes dere shoppere er tøffe som tør! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krusmynte: Din løsning er mye bedre. Jeg mener at det å kjøpe klær som ikke passer, er en form for krampe som viser hvor gal situasjonen egentlig er. Men jeg sier det som det er, og ler av det, for det er jo komisk, da.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det bedre her.

 

De siste to dagene har jeg syklet 1 time med ett hakk tyngre belastning enn før. Sykkelen har belastning fra 1 til 8. Jeg startet på 3 i januar, og det var mer enn tungt nok, nå er det 5, og i 1 time. 15 min oppvarming først og deretter puls 70-75 % av maks mesteparten av tida. En time er temmelig tungt, tar et par pauser underveis, da går det akkurat så vidt. Sykkelen mener at jeg bruker nesten 900 kcal på en sånn økt, men da tror jeg den overdriver. Men uansett, dette må vel hjelpe skikkelig, vel?

 

Nå om dagen ser jeg på VM mens jeg sykler. Ja, de kjører hardt på i VM, men det gjør jammen jeg også, midt på mitt eget stuegulv, så svetten siler. Jeg blir litt hekta når det er på det mest spennende, da Marit Bjørgen stavet seg inn til seier kom jeg opp i over 90% av makspuls. I rein solidaritet. Lurt med VM.

 

Er spent på neste skitur, om denne hverdagstreninga gjør lettere å gå på ski. Rekker ikke skitur før neste helg, så da kan det kanskje hende at hverdagstreninga merkes? Spent på det.

 

Kjenner ikke meg selv igjen. For noen uker siden sov jeg halve ettermiddagen på sofaen, og så på TV resten, fullstendig utmattet, og følte meg helt uten form, omtrent som en sekk med poteter.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...at buksen passet!

Kjempegøy å oppleve sånt. Kjenner meg veldig igjen i dine shoppingvaner. Det går litt bedre nå etter minus 20 kg, men fy....så plagsomt det var å finne klær. Enda synes jeg det er vanskelig. Og jeg har et stort "venteskap", så du er ikke den eneste!

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet mitt er å bygge om kroppen i 2011, så jeg prøver å finne ut av ting.

 

Så på Puls "to buksestørrelser ned". Programmet ligger på NRKs, nr. 5. En av deltakerne hadde mistet to kilo muskler på 4 uker, fordi han hadde spist for lite i forhold til det nye aktivitetsnivået sitt. Det var helt vanlig, sa Yngvar. Løsningen skulle være å kutte karbohydrater og finne den riktige balansen.

 

Jeg har spurt GR om dette. Ekspert der er litt usikker på om muskeltapet egentlig kan måles så presist, men det vil uansett jevne seg ut etter hvert. Sier også at man mister noe muskler når kroppen blir mindre. Da er det mindre vekt å bære og det trengs litt mindre muskler. OK. Det gir mening. Hvis jeg skal beholde all muskelmasse og gå ned til 67 kilo, vil det bli ca. 15% fett igjen på kroppen, og det er ALT for lite.

 

Min scanner-vekt varierer veldig, et glass vann fra eller til gir f.eks. store utslag. Tenkte å sjekke kroppssammensetningen hos en proff, men leser på hjemmesida der at det mange usikre variabler med sånn måling også.

 

Så foreløpig er jeg ferdig med å gruble over muskeltap, og holder meg til dette:

 

- at det går nedover i klesstørrelser

- at kroppen får finere form

- at det går lengre og fortere på ski

- at det går fortere og hardere på sykkel

- at jeg er mye mer opplagt enn før

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Jeg er så enig med deg. Jeg har også forsket litt på det der, jeg skrev om det i bloggen min. Ble ikke så mye klokere, men kom frem til at det er ok å miste litt muskler i prosessen, det er jo naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

OK. Nå er det mars. Det blir lyst, det blir lengre dager, jeg har lyst til å prøve noe nytt. Jeg har prøvd mye forskjellig trening i januar og april, nå skal ha et mars-prosjekt:

 

1. Gå en times tur hver ettermiddag, med høy puls i oppoverbakkene.

Det blir en slags intervall-trening i det, for det er noen oppoverbakker underveis der jeg har tenkt å gå. Få opp pulsen. Kondisjonstrening.

Må ta bilen ut av byen for å komme til et fint sted i skogen, litt styr blir det, men det er ok. Vekk fra asfalt og støv!

Hver eneste dag, uansett vær. Det er bare å ta på seg skikkelig tøy, det.

 

2. Tre halvtimer styrketrening hver uke. Tirsdag, torsdag og lørdag. Så hardt jeg kan, men bare en halvtime. Få litt skikkelig med muskler. Har kommet i gang med styrketrening nå, men vil gjøre det mer systematisk og få meg en veileder.

 

3. En skitur i uka. Skikkelig søndagstur. Nivea, solbriller og appelsiner. Jeg vil ha sol i mars!

 

Det blir seinere middager for familien i mars. Det får de tåle.

 

Skal på sydenferie i mai. VIL komme meg skikkelig i form til da.

Men satser nå på MARS, OG BARE MARS!

Det er lettere å få det til når det er tidsavgrensa.

 

Jeg har ladet opp til dette noen dager, og nå gleder jeg meg skikkelig.

Det skal bli SÅ deiliig!

 

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Planla et mars-prosjekt, kjempemotivert og helt på høgget.

Dette skulle være første uka.

En ting er sikkert: Dette går fullstendig i dass.

 

Plan:

En times gåtur i skogen hver dag. Ta bussen til skogkanten etter jobb, ut av byen.

Resultat:

Helt umulig å rekke. Ikke en eneste tur så langt.

 

Plan:

1/2 time styrketrening tre dager i uka.

Resultat:

Ikke ett minutt styrketrening denne uka.

 

PLan:

skitur hver helg.

Resultat:

Det blir familiemiddager og sosiale ting hele helga. Ikke en eneste skitur,

 

Plan:

Grete Roede-mat.

Resultat:

Nesten ingen grønnsaker. Middag ute, dessert, to stykker kake og en baconpølse på bensinstasjon fordi jeg var så sulten, en pose cashew-nøtter i bilen og en flaske cola.

 

Plan:

Ned en kilo.

Resultat:

Opp, opp, opp.

 

Resten av uka:

To selskaper med middag og kaker.

 

Så da har prosjektet gått fullstendig i dass. Shit.

Det var godt å få sagt det. Kanskje det hjelper.

 

Og nå: Ny dag, nye muligheter.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke82

Ja, slik er det å være menneske, det er helt umulig å klare alt perfekt på første forsøk!

 

Se hva du har lært denne uken da? Du har lært at tiden setter grenser for de mest ambiøse prosjekt. Man må innkorporere det fysiske med sitt eksisterende liv. JObber man fullt og har famile tar det en del tid, da må man finne en løsning rundt dette.

 

Du har også lært hva som skjer om du ikke planlegger, spiser jevnt og har med nødproviant. Da havner du på statoil eller shell eller hva det nå er. tenk så mye du har lært! Nå kan du bruke lærdommen og utmeisle en ny plan.

 

Problemet med overambiøse planer er at man føler seg så shitty når man ikke klarer å gjennomføre. Dette fører til negative tanker, overspising og så har vi sirkelen i gang.

 

Jeg har holdt på i snart 7 måneder og jeg lærer ting hele tiden. Fra en måned til den neste har jeg oppfdaget ting og endret og inført nye ting. Ting jeg gjorde for 3 mnd siden og var superfornøyd med da er utenkelig nå. Dette er en prosess hvor man lærer hele tiden. Man får det ikke perfekt på første forsøk. Men husk at det er ikke nederlagene som definerer oss, men hvordan man takler nederlagene.

 

Stå på om 4 uker er denne uken helt glemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...