Gå til innhold

Form


Gjest Phoenix

Anbefalte innlegg

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Tidlig oppe i dag, må yte litt service og være sjåfør på morgenkvisten. Så hjem og ta en stor kopp kaffelatte og planlegge helgen.

 

Det er fin værmelding på Østlandet i dag og i morgen. Jeg har bestemt meg for å gå på ski begge dager. Tror det kan være hardt i løypene, for det har nok vært mildvær. Da blir det vel enda værre å komme seg ned bakkene. Men det får stå til. Så lenge det går an å tråkke sidelengs, kommer jeg meg ned.

 

Dette har skjedd i januar:

 

Vekt

Jeg har gått ned 3 kilo, fra 110 til 107, omtrent en kilo i uka fra jeg starte å legge om.

 

Mat

Jeg har lagt om kostholdet, en del feilskjær og tabber, men stort sett i riktig retning. Dagboka på nettet her er kjempenyttig. Får noen aha-opplevelser nesten hver dag. Eksempel: Spiste en stor kanelbolle med melis på i går, og fikk SJOKK da jeg så hvor mye det slo ut på kalorimengden. En fjerdedel av dagsbehovet!!!!! Er det mulig????? Den var ikke god en gang. Det var bare det de serverte på det møtet jeg var i går, så da tok jeg en. Never again!

 

Trening

Jeg har begynt å trene. Det har blitt sykling og skiturer, ikke styrketrening enda og ikke intervalltrening. Men det viktigste: Jeg har skiftet selvilde! Jeg ser meg selv som sporty, med tøffe vinterklær på ski innover hvite vidder, solbriller og Nivea, opplagt og frisk. Det har vært utenkelig i årevis, umulig for meg som er så feit og i dårlig form. Har ikke hatt lyst til det heller, da, har heller sittet og slappet av. Men nå har jeg så lyst til å bli annerledes. Og så bare GJØR jeg det!!! Venter ikke til jeg blir slank! Gjør det NÅ! Jeg har tenkt feil vei: Alt jeg skal gjøre seinere, når jeg bare har blitt slankere og i bedre form. Virkeligheten er helt omvendt. Det er bare å SNU det.

 

Så nå drar jeg til butikken og kjøper med noen heftige solbriller.

Og Nivea solkrem. Appelsiner og Solo uten sukker. Og så: Ut på tur.

Hvite fjellvidder venter.

 

 

Klær

Jeg har så vidt begynt å kjenne at klærne passer bedre. Litt mer behagelige, ikke fullt så store valker i livet, litt bedre nå. Men bruker fortsatt det samme tøyet. Jeg skal slite på det nå mens det passer, og så: Aldri mer.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Så flott og positiv holdning du har!! Bestemmer deg for en skitur og så "kaster du deg ut i det" :):)

Når man er overvektig blir livet lett "satt på vent" Alt man har lyst å gjøre / bør gjøre, det skal man begynne med når man bare blir lettere.........Utsette,utsette....

Synes du er tøff og ønsker deg riktig god skitur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vekt som scanner kroppen og måler hvor mye som er fett og bein og muskler. Det er veldig morsomt! Det er den mest presise vekta jeg har hatt noen gang når det gjeldere kilo, men de andre tinga varierer veldig etter når på døgnet man veier seg, hvor mye vann man har drukket osv, så de tallene må man ta med en klype salt.

 

Det er en elektronisk scanning som er basert på at fettvev inneholder mindre vann enn annet vev, så når man veier seg om morgenen, og er litt dehydrert etter natta, er fettprosenten høyere enn om kvelden, når det er mer vann i kroppen. Tilsvarende er vannprosenten lavere om morgenen om kvelden. Så alt ser litt bedre ut om kvelden.

 

Men jeg har likevel bestemt meg for å notere alt sammen om morgenen, for da er det lettest å sammenligne. Da er altså tallet for fettprosent litt for høyt, men det blir jo likt hver gang.

 

Her er dagens resultat:

 

Vekt: 106,6

Fettprosent: 49,6 (Sunn sone: 23-34%)

Vannprosent: 36,6 (Sunn sone: 45-60%)

Forholdstall for fett rundt indre organer: 14 (Helsefare når det er over 12)

Kroppskategori: 3 (Fedme og høy kategori for muskelmasse)

 

I starten hadde jeg morgen-fettprosent 50 og kroppskategori 2, som er fedme og moderat muskelmasse. For muskemasse har jeg altså gått opp en kategori på grunn av treninga.

 

(Oppdatering: Jeg tror kanskje kroppskategori 3 var feil, nå viser den i hvert fall 2, og det er mer sannsynlig: Mye fett og moderat med muskler. Men: Det betyr nok at jeg vipper over på snart, håper jeg.)

 

Vannprosenten ligger langt under det den bør være, rimeligvis, ettersom fettprosenten er alt for høy. Etter hvert som fett blir borte og muskelmassen forhåpentligvis øker, må vannprosenten nødvendigivs gå opp.

 

Det skal bli spennende å følge med dette året, for jeg har jo tenkt å bygge kroppen fullstendig om. Jeg tenker meg å sjekke disse tallene med jevne mellomrom, men ikke for ofte. En gang hver 14. dag tror jeg er passe.

 

Denne vekta sier at HALVPARTEN AV MEG ER FETT! Og det drasser jeg rundt på!!! Hele tida! Over alt!

 

NEI. HER MÅ NOE GJØRES.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drømmedamen

Dette er jo virkelig en øyeåpner.. Ja tenk at man drasser rundt på så mye fett! Er ikke det en motivator for å komme i gang med endring av livsstil, så vet ikke jeg.

 

Lurt som du sier å ikke veie seg for ofte. Lar man det gå litt tid, så har det forhåpentligvis skjedd en endring mellom hver gang, og ingenting motiverer mer enn det!

 

Stå på, du er godt i gang allerede! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... det er spennende nå, men jeg fikk jo litt hakeslipp i forhold til fettprosenten ja!

Men husk nå at litt fett på kroppen må man ha...du skal ikke ned alle de 50 % heldigvis:)

Lykke til mot målet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fjerde skitur i dag, og noe begynner å skje:

Teknikken begynner å komme. I dag greide jeg å ta mye lengre tak og gli bortover, i starten gikk jeg omtrent som på Karl Johan, kunne like gjerne gått på asfalt uten ski, det ble liksom ikke noe stil over det. Men i dag begynte det å svinge. Skia gikk mye lenger for hvert tak, det begynte å gli mye lengre, det var fint!

 

Tror noe av poenget er svake armer, så det nesten ikke har vært noe kraft i stavtakene. Jeg bruker jo bare armene to dager i året, og det er når jeg raker løv i hagen om høsten, så det er ikke rart det er lite krutt i dem.

 

En annen ting: Kjøpte meg noen staver som ikke var fullt så lange. I butikken mente de at det var helt feil. Staver skal være lange, syns de. De spurte om jeg virkelig ville kjøpe feil staver. Det var så vidt jeg fikk lov, men jeg brukte jo mine egne penger, så til slutt ga de seg. Men det var mye lettere å gå med litt kortere staver.

 

Vel vel. Her driver jeg og diskuterer skiteknikk og lengde på skistaver. Sofagrisen!

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg på SATS, men greier ikke å komme i gang med å trene der.

Det ser ut som man er nødt til å drive styrketrening for å ikke slanke bort muskler. Jeg har aldri drevet med det før, og har SKIKKELIG SPERRE. Hver dag tenker jejg at nå må jeg komme i gang, men utsetter det hver dag. Merkelig at det skal være så vanskelig.

 

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å komme i gang. Virker nesten umulig.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....som du føler deg vel sammen med og få skikkelig veiledning på hvordan du skal bruke apparatene. Så kommer godfølelsen etter hvert, jeg lover!

Det er kjempegod følelse å mestre og kjenne at kroppen blir sterkere og fastere.

Hopp i det- lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg synes du er så utrolig tøff... Du utfordrer stadig deg selv og går utenfor egen comfortsone for å prøve nye ting, og jeg er superimponert! Skulle ønske jeg var der selv. Men kanskje jeg kan komme dit? Med deg og mange av de andre tøffingene her inne som inspirasjon? Hmmm... Noe å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pling1981

Jeg trener på sats nesten hver dag og kan virkelig anbefale deg gruppetimer med styrke dersom du som meg synes det er litt vanskelig med egentrening av styrke.

 

Shape timene er et godt sted å starte. Enkel styrketrening for hele kroppen. Timene varierer noe etter hvem som er instruktør, men dersom du har muligheten for å trene på flere senter kan du jo teste ut forskjellige. Anbefaler Ronni på Bislett. :( Vil du ha større utfordringer enn en gul time så er SatsPower en hardere blå time. Har du mulighet til å trene på Oxigeno er Corebar en morsom konsisjon og styrketreningstime. Her får magemuskelen virkelig kjørt seg :) Det er mennesker i alle fasonger og størrelser på alle timene. (jeg har selv 25-30kg igjen av min vektnedgang)

 

Lykke til med styrketreningen. Det er vondt og ikke så moro i begynnelsen men progresjonen kommer så utrolig raskt! Så blir det bare gøy (fremdeles litt vondt :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Pling, takk for gode tips!

 

Jeg tør ikke å tenke på gruppetrening enda, jeg, har mer enn nok med å komme i gang med å trene aleine, men når jeg har kommet over dørstokken, skal jeg ta fram innlegget ditt og prøve meg på gruppetrening. Jeg beundrer deg, som trener så ofte, det høres kjempefint ut.

 

Noe av poenget for meg er å ha mange forskjellige prosjekter løpende samtidig, så det ikke blir kjedelig og stopper opp. Nå må det et nytt prosjekt opp: Styrketrening. Og så kommer gruppestyrketrening som et nytt prosjekt etter hvert. Noe å se fram til!

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har noe skjedd her.

Jeg tråkker på sykkelen min og ser på video.

Merker noe nytt: Det går an å få pulsen høyere.

I dag: Sykla 30 minutter i ett strekk, 20 av dem med puls over 130.

Dette var helt umulig i januar. Kunne da så vidt komme opp over 130, men måtte fort ned igjen. Og nå går det altså an å sykle 20 minutter med så høy puls.

 

Hm. Enten er det innbilning, eller så begynner dette her å hjelpe.

 

En ting til har skjedd:

Jeg har en pølsetrang dongeribukse som jeg tror skal være så trang, og som jeg tror gjør at jeg ser litt slankere ut, men egentlig er jo det bare noe tull, så klart, men så: I DAG ER DEN IKKE PØLSETRANG! DEN ER HELT VANLIG!

 

Det er garantert ikke innbilning. Noe er på gang.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Herlig med resultater! Jeg fikk også på meg en bukse som hadde blitt for liten. Så gjorde jeg sjakktrekket og tørketromle den.... Nå ligger den i ventebunken igjen :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe sjakktrekk, å tromle buksa, jeg må le. Skikkelig nedtur, ja, å legge den i ventebunken.

 

Jeg har mange bunker med bukser på vent. Har alltid trodd at de snart kommer til å passe. Tror det fortsatt ...

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. *Ler*

 

Jeg har et klenodium også: En bukse fra jeg gikk på videregående og veide 59 kilo. Det er bare for moro skyld at jeg har spart på den, jeg har ikke tenkt å bli så tynn igjen. Men det er morsomt å ha den likevel.

 

Derimot skal jeg ikke spare på en eneste av de store. De skal tilintetgjøres etter hvert, eller syes inn.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...