Gå til innhold

Form


Gjest Phoenix

Anbefalte innlegg

Gjest Phoenix

Endelig!

En skitur som funka.

Seilte innover hvite vidde i dag, Norefjell på sitt aller fineste. Sol og vindstille.

Gled bortover for hvert stavtak, det gikk bare så kjempefint!

Greide meg ikke så verst i nedoverbakkene heller, behøvde ikke å gå sidelengs nedover sånn som de første gangene.

Nesten som skiturene i gamle dager, for 40 kilo siden. Jaja, NESTEN, da.

 

Skjønner nå at de første skiturene gikk jeg på rein trass. Sta og sinna.

Stabbet av gårde, kom meg nesten verken opp eller ned bakkene, og SÅ sakte!

Men det måtte til.

 

I dag, derimot: Lett og godt å gå, ikke slitsomt, ingen snudde seg og lurte på om jeg var i ferd med å kollapse, jeg så ut som en helt normal skigåer.

Mindre klær, behøvde ikke den digre, hvite fjellanorakken i dag, ikke skigenser heller, bare en vindjakke, lettere og bedre. Noen kilo lettere, bedre pust, tåler brattere oppoverbakker.

 

Da har det vært innsatsen verdt, da. Nå kan jeg gå på ski igjen!

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar
Gjest labbeliten

Hei! Har lest gjennom tråden din og imponert over alt du har klart på så kort tid. Du skriver morsomt og levende og jeg håper på å følge deg de neste månedene. Mitt prosjekt går ut på å få på meg bunaden igjen etter 11 år - noe som betyr 40-45 kg ned. Deretter skal den sys inn og nye mål settes! Synes jeg har fått god dreis på maten, men trim er noe jeg nesten ikke orker tenke på en gang. Mannen min ville ha meg med på skitur i dag og trodde jeg sa nei fordi jeg ikke gadd. Tårene silte da jeg innrømmet at det var fordi skibuksa mi i xxl er for trang over hofte, rumpe, lår:'-( Som deg har jeg haugevis av klær på vent i alle str fra 54 (for store nå:-)) og helt ned til kjolen jeg hadde på russeballet i str 36....(ikke mål å komme inn i den altså..:-)) Dette året skal bli mitt år. Først har jeg brukt to mnd på å hente livsglede og energi, i mars tok jeg fatt på kostholdet og noen korte gåturer i løpet av uka. Når jeg kommer i gang med trening vet jeg ikke, men ble inspirert av deg og tror jeg skal sette trimsykkelen foran tv'n:-)

Jeg ønsker deg all lykke videre med prosjektet ditt! Måtte vi begge få det vi ønsker ut av 2011!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Åh, så godt når man kjenner at ting funker! Det gjør det jo følelsen enda bedre etterpå, og ikke minst gir det LYST til å fortsette! Og plutselig en dag sitter du i hockey nedover bakkene og klør deg i hodet når du kommer ned og lurer på når det egentlig skjedde. *ler* Kanskje det nesten er litt dumt at vinteren er på hell? :o Men det gir uansett et godt grunnlag for neste vinter - da kommer du sikkert til å stå med skiene i hånden og trippe i påvente av nok snø til å komme deg ut!

Har du forresten noen planer for hva du vil drive med når det ikke lengre er nok snø til skigåing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Krusmynte:

Når det ikke er snø: Jeg har en drøm: Å svømme! Foreløpig helt umulig. Går ikke i fellesdusj, jeg, nei. Men til sommeren når det er varmt, kan jeg dra til stranda og svømme der. Og kanskje til høsten, etter å ha trent hele våren og sommeren, at det kunne gå an å svømme i svømmehallen???

Jeg har en drøm til: En robåt. Det er nok helt fjernt, men tenk å ha en robåt liggende i vannkanten, og ta en rotur når det blir kokvarmt om sommeren! Ro rundt Malmøya eller Ulvøya ... Vel vel.

Men svømme kan kanskje gå. I svømmehallen, utpå høsten. Tja ...

 

Labbeliten:

Ja, 2011 blir vårt år! Jeg følger med deg!

 

Intervalltrening:

Jeg har sett på Puls igjen, streama på NRK. Det er tre treningsopplegg der:

Langkjør, intervall og styrketrening.

Langkjør driver jeg skikkelig bra med.

Styrketrening er jeg i gang med, og skal få mer fart på nå.

Intervalltrening har jeg overhodet ikke begynt på. Det er helt uaktuelt for meg å løpe. Kroppen er for stor. Det går så vidt an å jogge litt, i skogen, når det bare er fugler og ekorn som ser på.

 

Nå har jeg funnet på et intervallprosjekt:

Det er en bakke i nærheten av hjemme som er ganske bratt. Før måtte jeg stoppe flere ganger på vei opp der. Nå greier jeg så vidt å gå den i ett strekk. Jeg tenker meg å bruke den til en slags intervalltrening: Rett og slett gå den tre ganger. Opp og ned igjen tre ganger. Den bakken er så bratt at jeg kan få pulsen opp så høyt jeg vil. Det må da være like bra som å løpe. Poenget er vel å få fart på pulsen og pusten. Så i dag skal jeg teste ut bakke-intervalltrening.

 

Folk kommer til å lure på om jeg har blitt sprø. Opp og ned samme bakke om og om igjen. Det har jeg bestemt meg for å blåse i. Det er vel ikke noe rarere å gå opp samme bakke tre ganger enn å løpe parken rundt i joggedress?

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Svømming høres ut som en god plan - det kan jo forsåvidt også gjøres hele året og så er det jo ganske skånsomt for oss med store kropper med tanke på belastningsskader og sånt! Håper du klarer å komme deg over terskelen det er å dra i svømmehallen - skjønner deg utrolig godt!

 

Hvorfor ikke gå opp og ned en bakke flere ganger? Har planer om akkurat det samme selv! Rundt der jeg bor er det relativt flatt, men inni skogen er det en skogsvei med en ganske bratt og lang bakke som er super for å få opp puls og pust. Et tips - ta tiden! Ta tiden første gangen du går opp der for å se hvor lang tid du bruker, og så igjen noen uker senere. Jeg gikk rundt og var småsur og irritert fordi jeg synes ikke det ble noe mindre tungt å gå oppover bakken min helt til jeg tok tiden på nytt og oppdaget at jeg hadde forkortet den med flere minutter.... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

OK. Nå er det VÅR her hvor jeg bor. Snøen i Oslomarka er råtten, og på fjellet er det is i løypene. Min siste skitur for i år er over. Jeg renser skiene og setter dem i kjelleren. Har en skikkelig god følelse av å ha gjenerobret skiløypene, nå kan jeg glede meg til å ta fram skiene igjen til vinteren.

 

Så er det vårprosjektet.

Jeg Skal på ferie 4.mai. Målet er å pakke kofferten med bare 46-tøy.

Tøyet ligger klart i skapet, men er for trangt enda.

Det er 6 uker til ferieturen. Målet er innen rekkevidde.

 

Er litt hekta på vekt for tida. Har vært syk en ukes tid, og ikke fått trent, og gått opp litt. Naturlig nok. Likevel blir jeg i kjempedårlig humør i dagevis. Merkelig!

Glemmer de store resultatene og tenker på de små detaljene i steden.

Dette blir helt feil.

 

Så nå gjør jeg det sånn:

SETTER VEKTA PÅ LOFTET I 6 UKER.

TVINGER MEG SELV TIL Å SKIFTE FOKUS.

 

Veier meg igjen 4. mai, den dagen vi drar på ferie. Da kommer humøret til å være på topp uansett, og det blir spennende å se hva som har skjedd i mellomtiden.

 

Jeg skal føre nøyaktig dagbok over alt jeg spiser og trener disse 6 ukene.

Holder meg til 1600 kcal. Tør ikke sette faste mål for treningen, men skal notere nøye.

 

TRENINGSPLAN:

- Bakketrening. En slags intervalltrening for å få opp kondisjonen

- Styrketrening på treningsstudio

- Langkjør på trimsykkel, ellipsemaskin, mølle eller gåturer

 

OK. Sola skinner, det er VÅR, vekta har nettopp gått ut i 6 ukers permisjon.

Spent på å se resultatene på 6 intesive våruker.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Synes det høres veldig lurt ut å parkere vekta frem til ferien.

Når man gjør alt riktig med mat og trening er det ikke gøy når resultatene uteblir.kjenner veldig godt den følelsen selv.

 

Husk å fokusere på den "jobben" du skal gjøre så håper jeg du får en "kjempelønning" før ferien din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Det har vært kjempetravelt et par uker nå, jobber dag og kveld, sovner på sofaen, det har blitt lite trening, farlig, farlig, sånn må det ikke fortsette. Dette blir ikke egoistisk nok. Må trene på å være mer selvopptatt.

 

Men treningen de siste to månedene har gjort enorm forskjell. Kjenner det for hvert skritt, på jobben også: Det er lettere, jeg puster mindre og går mye fortere, magen er mindre og ryggen er rettere. Ikke verst, det.

 

Godt fornøyd med kostholdet. Det er bærekraftig. 1600 kcal pr dag. Det ser sånn ut:

 

Frokost: To skiver grovbrød med ost eller kjøttpålegg. Smør eller majones. Må ha litt fett for å bli mett. En stor, hjemmelagd kaffelatte med to espressoshots og ekstra lett melk.

 

Lunsj: Salat med mye godt i, kjøtt, ost, kikkerter, løk, oliven, fetaost, dressing. Litt grovbrød med appelsinmarmelade til dessert. Vanlig kaffe.

 

Middag: Fisk eller kjøtt, en liten potet, rømme eller saus hvis det trengs, grønnsaker av alle slag og på alle måter, også rotgrønnsaker, som er gode bakt i ovn med salt og olje på. Må ha det litt konsentrert, orker ikke store mengder grønnsaker som fyller opp magen, blir sulten av det. En kopp espresso.

 

Kveldsmat / kveldskaffe: Dessert av bær eller sukkerfritt syltetøy, cottage cheese, surmelk og nøtter.

Alternativ: En grovbrødskive med smør og appelsinmarmelade.

 

Mellommåltider: 2 appelsiner og 1 eple eller tilsvarende.

 

Dette er god mat, savner ingenting, for det er både søtt og salt, både fett og karbohydrater, bra med proteiner til hvert måltid, mye fiber og ikke noe tom energi. Det er mye, konsentrert smak og små porsjoner med ordentlig mat som jeg blir mett av.

 

Har kutta helt ut sukker, kaker, vafler, kjeks, loff, pasta og hvit ris. Det føles unaturlig og meningsløst å spise sånn mat, tom energi uten innhold, fyller opp magen og gir ubalanse i blodukkeret. Merkelig at det lages så mye sånt. Det er hauger av det over alt: Pølser i brød og rosinboller på alle bensinstasjoner, doughnuts og muffins, chips og pommes frites, kjempestore baguetter av hvitt mjøl til lunsj alle steder, store rundstykker med margarin og pålegg, det frister overhodet IKKE. Har ikke det minste lyst på det.

 

Bruker litt kunstig sukker på dessert, ellers ikke noe kunstig ferdigmat.

Alltid isbiter klar i kjøleskapet, isvann er det beste som finns.

 

Fint!

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Leste Aftenposten på jobben i går. Holder ikke den avisa til daglig, så det var helt tilfeldig, men der sto det en lang artikkel om å ha en plan for styrketreningen, og hvor liten vits det var med tilfeldig styrketrening, akkurat sånn som jeg driver: Å gå på treningssenteret noen dager innimellom og gå omkring der og bruke maskinene tilfeldig, uten plan og uten progresjon.

 

Ja vel. Da vil jeg ha en plan. Nå avtaler jeg veiledning til uka.

 

Så er det en ting jeg aldri har prøvd: Vekter. Det er akkurat passe vanvittig: Vektløfting. Helt utenfor noe jeg har tenkt på en gang. Det har aldri falt meg inn. Jeg fikk ideen på nettet da jeg så hva de drev med på Biggest Loser. Jeg har alltid tenkt at man får oksenakke av vektløfting, men jentene drev med det også, og de ble stramme og fine. Og når jeg går på ski, merker jeg at der er ARMENE OG OVERKROPPEN som er det største problemet. Spaghettikrefter.

 

Jeg må le. Ser meg selv, puddingen, streve med å løfte noen bittesmå vekter sammen med de store gutta, de er virkelig store og sterke. Jeg tror jeg vil si til veilederen at nå skal jeg starte med vektløfting. Hun kommer til å bli stum.

 

I vinter var det ski. Hadde ikke gått på ski på mange år. Håpløst dårlig start, folk trodde jeg var i ferd med å kollapse i bakken og lurte på om jeg trengte hjelp. Men på slutten av sesongen gikk det bare så bra!

 

Krusmynte: Du spurte hva prosjektet skulle bli når snøen ble borte. Jeg drømte om svømming. Vel. Den saken er ikke moden. Jeg må i litt bedre shape først. Men nå i vår blir det vektløfting! Akkurat passe vanvittig! Kommer til å være skikkelig håpløst i starten, men hvis jeg får det til: Følelsen av å ha gått over en grense og kommet inn i et nytt land. Håper de vil hjelpe meg med det på Sats.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Vektløfting, ja. Det høres tungt ut... *ler* Men går ut fra at du snakker om vekttrening, også kjent som styrketrening? Eller er det snakk om markløft og benkpress og den type ting (slik som disse "oksene" gjerne driver med)? Veileder på helsestudio er sikkert behjelpelig med å sette opp et vektprogram til deg. Og tenk så stram og fin du blir i kroppen av det! Før du vet ordet av det er du klar for badedrakten og svømmehallen... Dette må jo bare bli bra! :-)

 

Lykke til med det nye prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Tidlig oppe i dag, skal ut og fly, og da er det bare å stille fram vekkerklokka. Flyet venter ikke.

 

Det er nok vekttrening jeg mener, ja, for poenget er ikke å løfte mer og mer i markløft og benkepress, men å bli sterkere i hele kroppen. Men jeg vil stå midt på gulvet uten maskiner og løfte på vekter. Det blir mer variert enn maskiner med bare en enkelt ferdig innstilt bevegelse. Tenker meg å kombinere begge deler. Har sett noen som bruker kettlebells, det ser bra ut, mye bevegelse samtidig som det er styrketrening. Kanskje det er en ide. De svetter i hvert fall skikkelig, de som driver med det.

 

Gleder meg til å komme i gang. Tror det kommer til å gjøre stor forskjell, kanskje like stor forskjell som kondisjonstreningen har gjort til nå. Jeg har aldri trent på den måten før, kanskje det er akkurat det som skal til for å komme videre.

 

Og så blir det å bryte grenser, gå inn på nye områder, det blir et slags skifte av identitet. Slutte å se meg selv som en pudding, i steden se meg selv om sterk. Kan bli fint.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flinke folk der. Trente på SATS i mange år før jeg fikk mitt eget treningsrom i kjelleren.

Jeg leste også den artikkelen i Aftenposten. Veldig bra og jeg tror virkelig det er sånn.

Stå på, dette greier du! Og det er så gøy å høre om! Pågangsmot til å finne flere treningsformer er tøft, men kjempemotivasjon. Jeg heier på deg!!!! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Var selv og trente styrke i dag og avslutter alltid med litt kondisjon.Kom en mann bort og snakket til meg.Fortalte at han var den nye treningsveilederen og lurt på om jeg hadde et program.

 

Det har jeg selvfølgelig,men takket ja til tilbudet om et nytt opplegg. Han la ut om hvor viktig det er med styrketrening når man skal slanke seg. Stod det stemplet i panna mi tro? he he han så det nok på magen...

 

Har hatt mye hjelp av forrige veileder men ny giv med ny veileder er ikke dumt.

 

Håper du kan finne noen som kan hjelpe deg med et styrkeopplegg som du kan trives med,for det er nemlig veldig viktig når man trener på egen hånd.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Da har jeg avtalt time med treningsveileder onsdag til uka på Sats. Nå skal det bli system på sakene. Ønsker meg en skikkelig plan med progresjon. Gleder meg!

 

I går kjøpte jeg meg kettlebells og en video. De sier at du får både kondisjon- og styrketrening med dem. Det tror jeg stemmer. Prøvde dem i går. Fikk kjempehøy puls fort, og måtte bruke både mage og rygg og armer, alt etter som. Små og praktiske, passer bra å trene hjemme med.

 

Jeg er skikkelig motivert for styrketrening nå. Det har tatt litt tid, det må jeg si, men det nytter ikke å satse på alt på en gang heller. Nå blir det styrketrening utover våren!

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Jeg er i gang med styrketrening, øker på nå. Får veiledningstime onsdag, men trapper opp på egen hånd enn så lenge. Det gir en veldig god følelse i kroppen allerede nå. Bruker kettlebells hjemme og maskiner på treningssenteret.

 

En ting: Kanskje dette hjelper til så bilringene på magen og ryggen forsvinner? Tenk om jeg kan gå med vanlige gensere til sommeren, uten store, løse skjorter utenpå? DET BLIR NOE, DET! Åhhh ... kjenner at jeg lengter skikkelig til det. Det er så lenge siden.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me
Jeg er i gang med styrketrening' date=' øker på nå. Får veiledningstime onsdag, men trapper opp på egen hånd enn så lenge. Det gir en veldig god følelse i kroppen allerede nå. Bruker kettlebells hjemme og maskiner på treningssenteret.

 

En ting: Kanskje dette hjelper til så bilringene på magen og ryggen forsvinner? Tenk om jeg kan gå med vanlige gensere til sommeren, uten store, løse skjorter utenpå? DET BLIR NOE, DET! Åhhh ... kjenner at jeg lengter skikkelig til det. Det er så lenge siden.

 

Fønix[/quote']

 

Når det gjelder styrketrening er følgende å anbefale: I hver øvelse skal det gjøres 3 sett á 10 repetisjoner. Første sett skal gjøres noe lett til oppvarming, i andre settet skal det legges noe vekt på og i tredje sett skal det være tungt. De siste to til tre øvelser skal være skikkelig tunge. Husk, øvelsene skal gjøres rolig, og vær bevisst fokusert på den muskelgruppen du skal bruke.

 

Det har vist seg gjennom en del undersøkelser at vekttrening uten diett fører til et ubetydelig vekttap. Det har muligens med det å gjøre at den fettforbrenningen man får i gang under vekttrening kompenseres med økt muskelmasse.

Trening i kombinasjon med diett er selvfølgelig det beste for vektreduksjonen og kjempebra for både fysikken og psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Good4me: Kjempeglad for råd! Jeg har ikke greie på styrketrening, og trenger all den hjelp jeg kan få.

 

Prøver nå tre forskjellige treningsformer: Styrketrening, bakketrening og langkjør, på sykkel eller mølle, eller ute i skogen.

 

For en stund siden ble jeg for fokusert på vekt, og begynte å spise mindre og mindre, for å få nedgang. Det har jeg prøvd før, og det er ikke bra. Så jeg har satt vekta vekk for en måned til, og prøver å få til en kombinasjon av trening og kosthold som gjør at jeg går sakte ned samtidig som jeg bygger om kroppen. Skal ta fram vekta 4. mai, har jeg tenkt.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Good4me

Nestsiste setning er en veldig bra tilnærming til det som er målet.

 

Og som du skriver er det viktig på tre forskjellige treningsenheter:

 

Muskulær styrke gjennom styrketrening, fettforbrenning gjennom moderate ærobe aktiviteter på ca. 60 % av maks puls samt utholdenhet på lange og harde økter på sykkel eller gjennom løping. Da sørger du for å ivareta alle viktige elementer til personlig fitness og velvære samt vektreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går jobba jeg i hagen i 5 timer. Holdt på med rive, hagesaks, trillebår og spade så svetten silte. Fettforbrenning. Hadde dobbel nytte av våronna: Hagen ble fin, og jeg brente fett.

 

Og i dag: Støl i armer og bein. Tror kanskje buksa er litt romsligere også.

 

Akkurat: Her driver jeg og strever med vekter og maskiner, prøver å få skikkelig trøkk på det, blir ikke støl, syns ikke jeg bruuker nok krefter, men en dags jobbing med trillebår, DET er trøkk. Jeg må le!

 

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned i kjelleren i går. Fant fram en nedstøvet sykkel.

Det var til og med spindelvev på den.

Den gamle sykkelen min, ikke brukt på mange år.

 

Nå har jeg trent på trimsykkel inne i tre måneder.

Hvorfor skulle jeg ikke sykle ute, nå som det er vår?

Har ikke tenkt på det, en gang.

Men hvorfor ikke??????

 

Jeg tok sykkelen opp kjellertrappa. Den må overhales og smøres, girene må justeres.

Må kjøpe meg en sykkelhjelm. Har aldri hatt det før.

 

Over en ny barriere nå.

Ut på sykkel.

 

Kjennes nesten ut som vårene da jeg var liten jente, og fikk lov til å ta ut sykkelen for første gang etter vinteren. Gleder meg som en unge.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...