Gå til innhold

Slank og spretten!


Anbefalte innlegg

Det skal jeg bli!

 

Hadde en tråd i fjor men det endte ikke så godt kilomessig. Så hva har jeg lært? Å ikke gi opp men prøve igjen. Jeg er IKKE fornøyd og det SKAL jeg gjøre noe med. Pga sykdom har jeg vært sengeliggende i flere mnd og kiloene har ikke bare krøpet på, de har HOPPET på. Litt pga medisiner, mye pga dårlig kosthold og inaktivitet. Og de siste to punktene kan jeg jo gjøre noe med.

 

Har begynt å registrere i dagboken og har planer om å belønne meg selv med et kurs ut i mars når de starter igjen.

 

Foreløpig er jeg helt knust bare etter en gåtur så her er det snakk om SMÅ delmål og jeg må være tålmodig - noe som er min største svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

glemte å skrive at jeg har mye som skal bort og at dette ikke er gjort i en fei!

 

satser på 500g i uken i snitt men jeg skal ihvertfall ned 20 kg, ideelt sett 25. Så det blir en lang reise med mange utfordringer på veien. Jeg har tatt for meg kalenderen og skrevet delmålet mitt i kg på den 20. hver mnd til jeg er fornøyd (uti oktober en gang). Går det fortere så er det bare ett pluss. Da har jeg tatt høyde for litt variasjoner ifbm påske og sommer tror jeg.

 

Må innrømme at det er deilig å være i gang igjen. Første hinderet der jeg er nå er å få tak i frukt og grønt. Men jeg tar ett steg om gangen. Må klare å høre på meg selv første dagen ihvertfall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du i alle fall i gang igjen og da er det bare å heve hodet og ikke se seg tilbake. Se fremover og 500 gr i uka er et veldig sunt mål. Gi deg selv litt tid og ikke stress altfor mye med at du SKAL være 10 kg lettere før sommeren. Det er alltid litt variasjoner med hvor mye man klarer å gå ned og noen ganger stagnerer man for så å plutselig gå ned i vekt igjen. Varig vektreduksjon er som regel vellykket fordi man tar det over lang tid og venner kroppen til å veie mindre over lang tid. Rask vektnedgang gir risikoen for rask vektøkning igjen siden kroppen trenger tid for å venne seg til lavere vekt. Finn deg en gulrot og jobb mot belønningen, gjerne små belønninger underveis også som f.eks. nye klær, sminke o.l. Lykke til på veien! Jeg heier på deg.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å få svar i tråden :-) Takk for alle lykkeønskninger!

 

Dagen i dag har vært stress men matmessig har det gått "bra". Måtte erstatte to av måltidene med Nutrilettbar noe som er Nei-mat men bedre enn ingenting selv om det er verre enn vanlig mat. Med 215 kcal pr stk så har jeg litt ekstra å gå på i dag.

 

Får se om det blir en tur eller litt trasking i byen. Er kjørt i hodet så tror frisk luft vil hjelpe på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått en lang og og fort tur :-) Og fått shoppet litt på Panduro i tillegg :-)

Var virkelig deilig å få kommet seg ut i frisk luft.

 

Merker i beina at alle musklene har forsvunnet mens jeg har vært syk. Og merker at jeg puster og peser som en hval i alle oppoverbakker men jeg tenker framover og ser på alle slanke og spretne menneskene rundt meg og tenker at sånn er jeg snart også :-) Det hjelper på motivasjonen.

 

Det er mange som sier at det hjelper på motivasjonen å se seg i speilet men jeg blir bare motløs og tenker at "dette kommer aldri til å gå". Tror jeg må dekke til det laaange speilet mitt hjemme! Hater også å se refleksjonen min i butikkvinduer etc.. det er grusomt å se hvor stor jeg har blitt (på så kort tid!)

 

Men nå når jeg fører opp maten jeg spiser så ser jeg hvor lite som skal til før jeg er over mine 1600 kcal. Med en pose M og en pose chips eller smågodt hver eneste dag jeg har vært syk så er det ikke rart at vekten har rast i rekordtempo. Tenk at det skal så lite (i volum) til! Nå er jeg stappmett hele tiden and loving it :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drømmer om mat om natten! at jeg spiser utsunt, kakedeig og lignende. Andre natten på rad. Kanskje det er underbevisstheten min som venner seg til det nye kostholdet.

 

Ellers oppdaget jeg i dag hvor utålmodig jeg er. Innbilte meg at jeg hadde gått inn et hakk i bh'en allerede, hihi. Noe jeg selvfølgelig ikke hadde. Måtte si til meg selv "hei, du har holdt på i TO dager, skjerp deg"

 

Merker jeg er litt småsugen på en lang tur i dag også. Hater å gå tur bare for å gå men er helt annerledes når man har et mål (gå til byen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du i gang ihvertfall!!

 

Hvis du har mye vann er det ikke lenge til BH-hakket blir reell ihvertfall :-D

Små skritt, men etterhvert som du kommer i gang så ser du at resultatene kommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk inn til byen i dag også. Oppoverbakkene er like tunge men jeg gikk raskt og prøvde å si til meg selv at jeg var flink. Er altfor dårlig til å si fine ting til meg selv, har en indre stemme som bare prater om hvor udugelig jeg er og at jeg burde klart ting mye bedre.

 

Tror faktisk at veldig mye, kanskje nesten alt, av dette med vektnedgang og oppgang ligger i psyken. Ellers hadde vi vel ikke gått opp igjen etter å ha strevet livet av oss for å gå ned. Tror det ligger i hodet.

 

Noe jeg la merke til i byen var at nesten alle er slanke. Og mange er superslanke! Jeg så ikke mange på min egen size og jeg er ikke såååå svær (oki.. jeg har en bmi på 31 eller noe sånt så jeg er jo ikke Barbie men likevel)

 

Kanskje første målet skal være å komme under 30 i BMI?

 

Belønnet meg selv med noen blader på Narvesen når jeg var kommet frem. Treningsblader for motivasjon og et blad om å lage smykker. Har plutselig fått en passion for smykker.

 

Har så vidt begynt å lage en ukeplan for middager og en handleliste i forhold til det. Tror det blir best når ting er strukturert. Har litt sansen for lister og planer, jeg. Og så har jeg begynt å digge å skrive ting inn i dagboken på nettet.

 

Håper bare motivasjonen holder seg som dette her i evigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du i gang ihvertfall!!

 

Hvis du har mye vann er det ikke lenge til BH-hakket blir reell ihvertfall :-D

Små skritt' date=' men etterhvert som du kommer i gang så ser du at resultatene kommer!![/quote']

 

Huff, foreløpig bruker jeg sånn "bh-extension".. sånn ekstragreie for å få endene til å passe. Gud og fader at jeg ikke har gjort noe med vekten før det ble sånn som dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg skal skrive en liste med delmål som jeg kan oppdatere etterhvert.

 

1. BMI under 30

 

2. Få BH-endene til å passe

 

3. Trene/gå tur fast 3 ganger i uken

 

4. Tørre å gå på Elixia igjen

 

5. Kunne gå oppoverbakker uten å nesten dø

 

6. Kjøpe klær som fremhever kroppen i stedet for å skjule den. Lei av vide og uformelige kjoler med lange strikkejakker utenpå!!

 

 

 

...... og langt nede på listen: kunne gå på fjellet igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes planen din er veldig bra! Og ja jeg skjønner va du mener med å bli for hengt opp i tallene.

Jeg liker særlig punkt 6!!

Men hvis du har en fast løype - inn til byen f.eks. Ta tiden. Se hvor fort du greier gjøre unna turen. Da kan du konkurere med deg selv - da er eder bare en vinner!!

 

Og så skal du se på deg selv og finne noe du liker for jeg synes du er urettferdig mot deg selv - jeg er sikker på at du finner noe som er bra også!! Nå skal du se på deg med dine egen øyne og ikke hva du tror andre synes!

 

Uansett du har fått en god start!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overlevd søndagsmiddagen!

 

Svinekam, tok 3 eller 4 tynne skiver og tok bort fettranden. Tok den minste poteten jeg fant (jeg liker ikke poteter), skippet sausen og spiste masse grønnsaker.

 

Til dessert var det riskrem med rød saus og jeg tok 2 ss av hver. Ble ca 400 kcal tilsammen med alt når jeg la det inn i kalkulatoren og det er ikke verst. Vanligvis ville jeg spist ihvertfall 2 porsjoner med riskrem til dessert enda jeg ikke er spesielt fan av det.

 

Nye vaner er på vei!

 

Har ingen planer om å gå tur i dag. Tenker at kroppen skal få hvile litt. Selv om det ikke er laaange turer jeg har gått de andre dagene så er det første gang jeg har vært i aktivitet på mange, mange mnd så jeg tar det rolig i begynnelsen. Kanskje litt for rolig men heller det enn å plutselig få vondt noe sted eller en betennelse (som jeg får bare jeg spiller mye på mobilen)

 

Har lest litt i boken om motivasjon og mestring men jeg tør liksom ikke fylle ut de feltene som står der. Jeg tenker at det er greit at de er tomme til neste gang jeg skal slanke meg - skjønner? Så inne i hodet mitt så er det en feilkobling. Minst en. Dette SKAL være siste gangen og det skal jeg si til meg selv så masse at jeg tror det selv.

 

Har laget middagsliste for 14 dager nå og planlagt hanleliste. Håper jeg er sånn noenlunde forberedt fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har gått veldig fint så langt :-) Har gått laaaaaang tur i regnet og styrt unna bløtekake. Herregud så mange kaker det er, var kake i går også. Spiste en kyllingsalat som jeg mistenker var full av oljedressing men kyllingen var ihvertfall uten skinn, det er da noe.

 

Syns turen gikk litt bedre denne gangen, oppoverbakkene var ikke SÅÅÅ forferdelige som sist. Tok det litt saktere og da gikk det "greit". Føler meg som en elefantunge der jeg kommer gående. Vet ikke om jeg har nevnt det før (det har jeg sikkert) men det er litt flaut når alle går med regnklær uten om jeg fordi mine ikke passer lenger.

Gleeeeeder meg til det skjer.

 

Er fremdeles skikkelig utålmodig og vil at alt skal skje NÅ. Skulle ønske det var sånn at når man endelig er dødsmotivert så får man belønning ved at alt fettet forsvinner ved et trylleslag. POFF! Men så sier jeg til meg selv at dette er en livsstil, jeg skal leve sånn resten av livet. Og det er kanskje (forhåpentligvis) en laaang stund. Så da spiller det ikke noen rolle, vekten vil komme av seg selv uansett. Det er bare å hoooolde ut og vente på at ting blir en vane. Hva er det de sier, 6 mnd så blir ting en vane? Så ut på sommeren en gang så går nok ting av seg selv, hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom tråden din, og jeg synes du har mønstret et kjempebra pågangsmot!

 

Jeg er helt sikker på at du veldig raskt vil merke resultater, og det er supermotiverende.

 

Masse lykke til fra Slippe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innlegg Slippe :-) Ser vi har omtrent samme utgangspunkt i vekt og samme målvekt - bortsett fra at du ikke har så mye igjen, da. Skal lese gjennom tråden din etterpå for inspirasjon :-)

 

Er lett å ha masse motivasjon i begynnelsen og så dabber det av, det har jeg brent meg på før. Må PRENTE inn i hodet mitt at dette er for alltid

 

Må forresten legge til enda et (flaut) delmål: få igjen jakken min. Lei av å gå med åpen jakke hele tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten legge til enda et (flaut) delmål: få igjen jakken min. Lei av å gå med åpen jakke hele tiden....

 

Den kjenner jeg igjen ;) Men jakka mi - som jeg vel adri trodde jeg skulle få kneppet mer - passer nå, halvveis til målet.

 

Vi får heie på hverandre, burberry, det er mange med omtrent samme mål her inne og det er utrolig støttende og motiverende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har jeg vært og svømt litt. Kjente det godt i armene og gruer meg til gangsperr i morgen. Satser på at det blir en gåtur også etter middag :-)

 

Nå er det bare 2 dager til jeg skal på vekten og jeg er utrolig spent. Tenk hvis den ikke viser nedgang??? Da vet jeg ikke hva jeg gjør. Dvs, jeg må jo bare fortsette.. magen er ihvertfall ikke så sprengt som før så noe har ihvertfall skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært kjempeflink så langt, så jeg er sikker på at du ser resultater! Og skulle vekten - mot formodning - stå stille, så må du ikke miste motet. Da er det nok bare kroppen din som protesterer litt nå i starten ;)

 

Lykke til, blir spennende å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veiedag i morgen, er superspent!! Fra og med neste uke kommer jeg til å veie meg på en annen vekt, er spent på det også... regner med de viser LITT forskjellig ihvertfall.. håper det er riktig vei!

 

Dagen i dag har vært superhektisk og jeg har vært på farten non stop. Har spist altfor lite så langt i dag, det har bare ikke vært tid. Frem og tilbake, hit og dit. Kastet i meg en kyllingsalat i byen, den var med revet hvit kylling og jeg tok uten dressing og sånt så den var nok supersunn (ikke fetaost etc) men sannsynligvis altfor lite kcal. Jaja, enkelte dager er bare sånn.

 

Nå skal jeg sitte og kose meg litt med maling og decoupage og se om jeg får til noe fint. Er helt nybegynner så det blir vel så som så tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ned 1,2 kg :-))))))))))))) "slitet" har vært verdt det!! Må si jeg innerst inne hadde håpet på litt mer siden jeg har så masse som skal av men kan ikke klage på i overkant av en kg!

 

Ser at i går lå jeg aaaaaltfor langt under på kaloriene. Skal virkelig prøve å ligge rundt 1600, det får være målet for denne uken. Har litt tro på at kroppen sparer og alt kommer i ulage (sultfølelse, forbrenning, etc) når jeg ligger så lavt men en dag gjør ikke noe skade får jeg håpe!

 

1,2 i dag kg og 1,1 kg til så har jeg sett 80-tallet for siste gang EVER! Og om noen mnd har jeg sett 70-tallet for siste gang også men det blir vel rundt sommeren. Uansett, 1,2 kg (ja, jeg vet jeg har sagt det før hihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg pådratt meg tidenes gnagsår. Hadde en del forskjellige ting jeg skulle gjøre og for å få litt ekstra trim bestemte jeg meg for å gå et stykke og kjøre et stykke. MEN.. jeg hadde jo ikke joggesko på sånn som jeg pleier å ha når jeg går på tur. I stedet gikk jeg rundt med relativt høye hæler. Etterhvert kjentes det ut som det var hull i sålen på ene skoen for det var så vondt å trakke på foten men det var uheldigvis et gnagsår. Håper det forsvinner fort sånn at jeg kan gå på tur igjen.

 

Og så UNDER foten da :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått inn et hakk i BH-en!! Eller rettere sagt bh-extensionen min :-)) Tenk at det skulle skje så raskt! Dette er supermotiverende, jo!

 

Testet gåturen min med pulsklokke i dag og kom til 431 kalorier. Så kjekt! Da er den såpass anstrengende som jeg innbiller meg. Er utrolig irriterende å bli forbigått hele tiden og ikke minst forbiJOGGET i oppoverbakker. Er det virkelig mulig å jogge i oppoverbakker når jeg knapt klarer å gå?

 

Ett til lyspunkt.. jeg slapp å ta den vanlige late-som-sjekke-mobilen-pausen min i den verste oppoverbakken i dag. Siden den omtrent er midt i byen syns jeg det er så flaut å stoppe å hente igjen pusten så jeg pleier å stoppe og sjekke mobilen i stedet. Men i dag slapp jeg det selv om jeg regelrett holdt på å dø av pustestopp.

 

Skal på et kurs i byen i morgen kl. 10 og vurderer fremdeles om jeg skal gå eller ikke... HVIS jeg går så får jeg god trim men blir svett og fæl når jeg kommer frem. Hvis jeg ikke går så kommer jeg sikkert til å angre litt men blir ihvertfall fresh når jeg kommer dit. Får tenke litt til tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

felles for de siste dagene har vært altfor mye stress og altfor lite mat. Ene dagen var jeg bare oppe i 900 kcal. Tipper kroppen sparer som bare det nå :-( Får kjøpe meg noen små pakker med sånne energinøtter eller et eller annet og ha i vesken bare for å få i meg litt mer.

 

Trodde problemet kom til å bli at jeg spiste for mye men foreløpig er det ihvertfall ikke sånn. Ikke at jeg ikke tror det kommer...

 

Måtte bare innom med et lite livstegn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...