Gå til innhold

Slank og spretten!


Anbefalte innlegg

  • Svar 155
  • Created
  • Siste svar

PLAN!

 

Inspirert av tråden til Slippe skal jeg skrive planen min her. Har skrevet den i en notatbok men er greit å se den på trykk her også :-)

 

Har lest at vi ikke skal sette oss mål som tar slutt, da er det lett å gå tilbake til gamle vaner når målet er nådd. Har hatt det litt i bakhodet og tenker at disse målene/denne planen er noe jeg skal holde på resten av livet.

 

 

Trene/aktivitet 3xuke - inkludere styrke 2xuke

 

Vedlikeholde en trent kropp resten av livet

 

Spise 4-6 måltider for dagen

 

Nå 55 kg innen April og ligge stabilt på den vekten resten av året. (Før noen skriker så er jeg bare 159 høy, så 55 kg er helt grei vekt på meg)

 

Jobbe mot bedre selvtillit

 

Bruke tid på ting og mennesker som gir positiv input

 

 

Ser at dette skiller seg LITT ut fra målene jeg hadde i begynnelsen av februar i fjor som blandt annet var å få igjen jakken og slutte å bruke sånn "mellomledd" til bh'en. Begge de målene er nådd ;-) De andre husker jeg ikke i farten.

 

Ser på bilder fra i fjor og kjenner ikke igjen ansiktet mitt. Kroppen har jeg heldigvis ikke noen bilder av som jeg kan finne. Er deilig å se forandringen selv om - sånn som jeg skrev i tråden til Slippe - det ikke alltid føles som jeg har gått ned. Føler av og til jeg ser lik ut i speilet, og jeg kan bruke mange av de samme klærne (kjoler). Rart at det ikke er større forskjell på 20 kg enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god plan! Og lurt å ha en plan som strekker seg utover slankemålet!

 

Jeg er sikker på at de 20 kg'ene er større forskjell på enn du tror! Greit du kan bruke noen av de samme kjolene, men de var helt sikkert veldig mye trangere for 20 kg siden. Og tar du på deg en gammel bukse ser du garantert forskjellen.

 

Forresten er det litt godt å se at det er flere som ikke er så veldig høye her. Synes veldig mange er over 170 her inne. Og tror ikke alle skjønner hvor rund jeg fortsatt er med mine 65-66 kg fordelt på bare 153 cm. Jeg har tenkt meg ned til ca 50 kg, så har jo fortsatt 15-16 kg som skal av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jobbe mot bedre selvtillit

 

Bruke tid på ting og mennesker som gir positiv input

 

Dette var fine punkter på planen, synes jeg :)

Jeg har litt tro på spiraleffekten, jeg. Når man begynner med positive endringer på ett område, vil det etterhvert føre til positive endringer på andre områder. Jeg for min del synes det er mye vanskeligere å holde seg motivert til sunne trenings- og matrutiner over lang tid hvis jeg på alle andre områder har det dårlig. Det er ikke såå mange årene siden jeg var der... Og jeg har faktisk gått til det (for meg) drastiske skrittet å "dumpe" en venninne som var alt annet enn et bidrag til positiv input. Hardt, men det gjorde ting bedre for meg etterhvert.

Fint å høre at ting er bedre på hjemmefronten, også!

 

Skal det ikke bli bra med rutine og kontroll igjen? Jeg er så klar for det nå! Nesten fælt å si det, men jeg har egentlig ventet litt på januar. Hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julesnop 50%. Over alt. 50%!! Kakemenn, serinakaker, mozartkuler (har aldri smakt det men det esken er fin). Viljestyrken er så svak at det holder på å klikke for meg. Sånn på skikkelig!! Åh, er rett før jeg løper tilbake til butikken(e) og raider alle hyllene! Hodet mitt skriker bare "begynne i morgen, begynne i morgen".. .ÅÅÅ

 

Kan jeg begynne etter at julesnopet er borte fra butikkene?

 

Snakket med min kusine tidligere om hvor deilig det var å være tilbake til januar. Ikke ligge på sofaen med sjokolade i en hånd mens den andre strekker seg mot skålen. Så begynte vi å snakke om hvor vanskelig det var å komme i gang med treningen. Og hun klagde på tiltakslyst omtrent sånn "jeg orket ikke trene på mandag, men tirsdag trente jeg spinning. Onsdag ble det bare vekter og da blir det bare løping dagen etter siden jeg ikke orker å trene"

 

Jeg hadde seriøst lyst til å slå henne rett ned. Neida. Joda.

Manglende motivasjon????

 

Å, julesnop! Kom til meg! Er det egentlig så forferdelig å utsette starten litt til? Bare sånn litt?

 

Dette blir en vanskelig kveld, altså!!! Heldigvis stenger nærbutikken om 33 minutter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått på TIDENES smell altså! To svære (og da mener jeg svære, på størrelse med bunnen på en 1 1/2 liters colaflaske, minst cookies med hvit sjokolade og macadamianøtter, Ferrero Rocher, capuccino dessert.. og jeg har en sterk følelse av at det ikke er slutt med det.

 

Første smellen siden.. jeg vet ikke! Tror kanskje viljestyrken min ble brukt opp i fjor? Men så vet jeg at det ikke er sant. Og jeg vet at jeg får dette til :-) Jeg vet også at jeg er så lat at jeg må gi meg selv et GODT spark i baken for å komme i gang igjen. Tenker å bruke helgen på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott plan! Den virker passe ambisiøs og veldig realistisk!

 

Dette er året da vi lander vektmessig, men målet er å leve et langt, lykkelig og sunt liv med riktig vekt. Det skal vi klare! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott plan! Den virker passe ambisiøs og veldig realistisk!

 

Dette er året da vi lander vektmessig, men målet er å leve et langt, lykkelig og sunt liv med riktig vekt. Det skal vi klare! :D

 

JA DET SKAL VI!!! Har byttet nick forresten :-) Var på kafe med en venninne i dag og fikk masse positiv input. Vi har laget avtaler nå om å motivere hverandre på veien videre. Digger det!!

 

Gleder meg til å LANDE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er det mulig!!! Veide meg på treningssenteret og jeg har gått opp 5 kg siden oktober/november. Skulle nesten ikke tro det var mulig, trodde jeg skulle besvime!!

 

Har meldt meg på et opplegg som heter Elixia Light Club, går over 6 mnd og inneholder trening og mat.. Ligner veldig på Grete Roede sine aktiv-kurs men jeg syns det er supert at dette går over SÅ lang tid.

 

Jaja, nå er det ihvertfall slutt på sjokoladen! FEM kilo! Heldigvis har jeg ingen problemer ift at jeg føler at alt er ødelagt. Glad jeg ikke tenker sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Røverdattera vår, hvordan går det med deg?? Hvordan er det på kurs, har du kommet i gang ennå?

:)

 

Jeg er her!!! Var det noen som sa "den smale sti"??? Den har ikke jeg sett på lenge :-D Jeg går på kurs men jeg går jo bare opp :-) Og det er ikke kurset det er noe feil med. Har hatt lange perioder der jeg KUN har spist junk.. Ben&Jerry's is som det har ljomet! Har falt HELT av lasset til tider. Aner ikke hva som har skjedd, det er som om hjernen min har koblet helt ut. Tipper jeg har gått opp 7-10 kg siden november (uten at jeg har veid meg).

 

Nå har jeg klart meg fint noen dager og kom plutselig på at det hjalp veldig å rapportere her inne - det ble jo ikke bare om mat men andre ting også :-)

Har trent styrke i dag og vært på foredrag på "kurset". Det er trening og foredrag annenhver uke.

Ellers trener jeg styrke med PT hver mandag. Begynner å få skikkelig med muskler i armene (men grevinnehenget er der enda.. selv om det blir mindre.)

 

Kanskje jeg skal ta meg i nakken og begynne å notere mat også?

 

Håper ALLE har det bra :-) Skal innom og oppdatere meg på trådene deres seinere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakk pusten dypt og gikk på vekten i dag. 66,6 kg (skummelt tall :-) )

 

Var mye bedre enn jeg hadde trodd, ca 5-6 kg opp og det er ikke så gale, det forsvinner på 123 :-) Mye bedre enn 10 kg ihvertfall :-D

 

Er på vei til spinning nå, skal legge meg litt i hardtrening en stund for å hente meg inn igjen. Har syns rumpen min har vært ganske ok når jeg har sett meg i speilet hjemme men jeg var i prøverommet i forrige uke og OMG!!!!! Det var kilovis med cottage cheese så nå er det bare å gire opp til ferie i slutten av juni. Tenk på de grusomme feriebildene!!

 

Nå må jeg stikke av gårde :-) Håper timen blir bra og at jeg ikke knekker etter 5 min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Røverdatter - godt å se deg!

 

Så bra at du tar grep før det blir for vanskelig. Jeg er her ennå, og det samme er mange andre, og vi motiverer hverandre stadig til å være skjerpet og flinke. Det er kjempenyttig for meg, i allefall, og et flott sted å "skrive av seg" det meste som har med slanking og kosthold å gjøre......

 

Vet at han jeg er gift med har begynt å få litt "bøss" i ørene når jeg maler om igjen og om igjen den samme visa han har hørt i halvannet år.... og hvem kan klandre han for det. :P

 

Nå marsjer jeg i mål tidlig i mai, den saken er ferdig diskutert med meg selv, nå handler det bare om å GJØRE! ;)

 

Heng med fremover, da, så skal vi heie som best vi kan !! :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Så fint at du tar tak, Røverdatter! Heng deg på! Her blir det fullt kjør fra 10. april :D

 

Og min plan er er moderat påske frem til 10.04. Krysser fingre for at det er igjen bittelitt snø på fjellet, slik at jeg får noen skiturer gjennom uka. Det vil hjelpe på regnskapet!

 

Håper du hadde en knall spinning-time uten de største nær-døden-opplevelsene, hehe B)

Og god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare MÅ skryte!!! Fyttigrisen så flink jeg var på spinningen! 55 min og jeg stod på flere sanger mens de andre satt :-D Hurra for meg (som sagt, jeg bare MÅ). Hadde aldri trodd jeg hadde verken kondis eller utholdenhet til noe sånt! Instruktøren var kjempeflink og det hjelper jo masse. Liker de som lager litt liv og gøy :-D

 

Nå er det bare om å gjøre og kvitte seg med ekstrakiloene så fort som overhodet mulig!

 

Henger meg absolutt på fra 10/4, Ninjastar. We rock!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg like godt skiftet tilbake til det gamle brukernavnet, jeg. Var ikke noen som kjente meg igjen lengre :-) Måtte ta med et 1-tall på slutten for å få det godkjent, da, men..

 

Lørdag kveld og jeg har vært kjempeflink :-) Tacosalat til kvelds som bestod av karbonadedeig, salat, kesam, guacamole (riktig skrevet??) og lett-ost.

 

Kjenner jeg har fått skikkelig dilla på trening nå, verker og verker i beinet mitt men har planer om trening i morgen likevel. Ikke bra men håper det går over til i morgen. Fysio på tirsdag så da blir jeg fikset for noen dager fremover.

 

Er SUPERMOTIVERT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tilbake til det evige refrenget; motivasjon, motivasjon, motivasjon. Har vært syk i hele påsken og sovet meg gjennom den i feber- og sjokolade"rus". Var jo så "på track" før påske, nå er det verre enn noen gang. Har til og med spist brownies fra i går til frokost i dag!

 

Føler meg som en evig slanker, har slitt med vekt og kropp siden jeg var 10-12, altså omtrent 25 år. Hvorfor blir det ALDRI noe varig?????

 

Nå når jeg bor hos kjæresten min så sliter jeg ekstra mye. Han slenger seg i sofaen fra han kommer fra jobb og blir der hele kvelden. Det er ikke noe å gjøre her i området - ikke noe fristende turområde etc og det tar 45 min for meg å kjøre til mitt treningssenter. I min leilighet, som vi har beholdt inntil videre, får jeg plutselig masse energi og det er lett å gå på trening. Det er så kort vei til turområder, kort å gå til byen, og 5 min til treningssenteret. Da har jeg ikke 40 min i bilen på å ombestemme meg.

 

Må på en eller annen måte slutte å bli så påvirket av han - det blir jo både en unnskyldning men faktisk også en grunn til at ting ikke skjer. Dårlige vaner smitter bedre enn gode, sånn er det bare. Dette har faktisk veldig mye å si for meg... hvis vi hadde vært på samme plan her så hadde ALT vært mye lettere. Hvis vi begge hadde vært løsningsorienterte ifbm trening. Kan ikke tvinge han til å være aktiv - og det som sagt INGENTING å gjøre på her annet enn å gå frem og tilbake en liten vei :-) Medlemsskap på både mitt senter og treningssenteret her er ikke løsende ift min økonomi sånn som jeg ser det. Da vil jeg heller ha to forskjellige senter i byen hihi (tuller).

Nei, her må en eller annen plan legges, og det litt fort kjenner jeg. Orker ikke lenger tusle rundt her og gå på veggene og bare kjedespise.

 

Leste akkurat i en annen tråd her om noen som trener til 30 days shred med Jillian Michaels. DET er jo en ting jeg burde (...) kunne klare her hjemme - da har jeg forsåvidt ingen unnskyldning. Men hjemmetrening.....ÆSJ! MEN.. må kanskje begynne å tenke litt alternativt hvis dette skal gå veien.

 

Tips tas VELDIG i mot med takk hvis det er noen som er innom her av og til. Hater å skrive så demotiverende for evt andre.

 

I dag skal vi ha en liten feiring med god mat ute men jeg er ikke så redd for det siden jeg allerede startet dagen med brownies. Jeg er tydeligvis gal i hodet som skriver på et Grete Roede forum at jeg spiser kake til frokost :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hehehe.. kake til frokost?? Er du GAL? Det har jeg da AAAALDRI gjort! ;)

 

Nei... fra spøk til alvor-- ikke meningen å le! Men det er vel det at jeg kjenner meg igjen. Er jo en grunn for at vi er her inne, og ble overvektige i utgangspunktet. Jeg har spist mye kake til både frokost og lunsj, gitt.

 

For det første: Så kjipt med sykdom hele påsken. Er formen din tilbake nå, eller? Vanskelig med motivasjon når man er syk.

Og jeg har vært frisk hele påsken, men spiste likevel påskemarsipan til lunsj på jobben på tirsdag. Noen ganger er det utrolig vanskelig å rykke seg selv ut av gamle handlingsmønstre! Det krever tydeligvis trening, trening, trening for å bli god på å være sunn. Automatisering skjer ikke over natta, gitt.

Så som et første råd, så mener jeg oppriktig at ingen av oss må gi opp. Vi må fortsette å trene, øve oss på å ta riktige valg, øve oss på de vanskelige situasjonene... og forhåpentligvis en dag, så er noe av dette automatisert. Og etter hvert kommer mer etter. Det er min overbevisning, i hvert fall.

 

Når det gjelder samboer og bosituasjon: Min første tanke var egentlig om ikke han kan flytte med deg til byen? Så kan jo han sitte i sofaen i byen, mens du spretter avgårde på treningssenteret? Jeg har en stor forkjærlighet for saltimer på senter, og vet at jeg ikke hadde trent halvparten så mye som nå dersom jeg bare hadde kjipe asfaltveier som alternativ. Det er sikkert gode grunner for at dere bor der dere gjør, men det hørtes ikke lettvint ut.

Og hjemmetrening... all ære til de som får det til, men jeg har ikke tall på hvor mange trenings-dvd'er jeg har i hylla hjemme... og ikke engang tatt plasten av!

Ikke for det - det er jo så mange som skryter av 30 day shred'en. Det kan jo være verdt å prøve?

 

Har du forresten tatt en alvorsprat med ham? Om hvordan han påvirker deg? Jeg måtte gjøre det med min samboer, før jeg begynte på denne siste nedturen for halvannet år siden. Da var jeg så tung og så langt nede og så oppgitt over meg selv, at jeg skjønte jeg ikke ville klare det uten min samboers hjelp og forståelse. Han hadde jo ikke skjønt hvordan jeg egentlig hadde det (bombe, for mannfolk er jo så gode tankelesere?!), men tro til da jeg ba om hjelp.

Ikke sikkert det hjelper for deg, men kan være verdt å prøve hvis du ikke allerede har gjort det :)

 

Min egen strategi for å komme i gang etter perioder hvor det har gått litt trått, er å begynne med små, små delmål. Gjerne bare med dagen i dag som horisont. "I dag skal jeg spise 1400 kcal og gå en tur", er helt typiske utsagn fra meg når det har buttet litt i mot. Og så klarer jeg én dag, og én til - og så løsner det gjerne litt etter noen dager!

 

Uansett - nå om dagen er vi så mange her inne som er klare for å ta et tak mot sommeren. Om ikke hjemmesituasjonen er til hjelp, kan du uansett henge deg på for fullt her fremover. Kanskje litt motivasjon smitter over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

PS: Du spurte meg før påske om Skinny Cappuccino... og nå finner jeg den ikke igjen i butikkene! Har sett etter den etter at du spurte, nemlig. Mulig den har gått ut av sortimentet? Eller at den bare finnes i butikker med godt utvalg (har ikke så mange av den typen her jeg bor). I hvert fall, det er en av porsjonsposene med kaffe som Nescafé har (hadde?), og den hadde 40 eller 42 kcal pr pose.<br>Jeg ser at den vanlige cappuccinoen har rundt 50 kcal pr pose, så egentlig er det ikke SÅ mye å hente på den skinny. Mulig jeg kommer til å kjøpe den neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det å ALLTID slite med vekt, og HVA er det som skjer når man "over natta" går fra å være supermotivert til å nesten gi f* Det skjer meg stadig vekk og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal unngå det.... :unsure: Det blir mest å jobbe seg igjennom og føle seg trygg på at det løsner igjen, det gjør det alltid...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med svar fra dere!! Trodde egentlig jeg var stort sett ensom her inne sånn pluss/minus :-D

 

Ninjastar; ja, sant han burde flytte med meg til byen??? Er så enig! Grunnen til at vi/han bor her er at han har en datter som går på skole her... og skal gjøre det i mange år til. Ellers hadde vi flyttet på sekundet. Vi ser etter noe nærmere byen men da blir det også litt pendling "feil vei" for han så kompromisset er at vi beholder min leilighet i byen. I praksis så er vi jo aldri der siden den er bitteliten, bare 40-50 kvadrat og huset hans er svært... Er så mye koseligere med masse plass... bare kjøkkenet hans er halvparten av min leilighet.

Planen var at vi skulle dele oss litt. I min leilighet har han 10 min til jobb mens i huset ca 45. Tror jeg skal begynne å bruke det argumentet litt innimellom. Er ikke noe problem å dra han med på tur når vi bor der, faktisk, da er det jo rett utenfor døren :-)

 

Denne "pendlingen" gjør også at jeg syns det er litt vanskelig å planlegge mat så det må jeg også bli flinkere til - ha litt mat i leiligheten også.

 

Har hatt flere prater med han om hvordan han påvirker meg men til syvende og sist er det jeg som må ta meg i nakken. Han er sånn som må bli dradd med - da er det ingen problem. Mht kosthold så hjelper han til men så sprekker jeg og da kan jeg ikke forvente at han skal sitte og spise rugbrød med gulrøtter på :-D

 

Ps. nå har jeg spist is også. Det passet så godt til Dr.Phil... Kanskje jeg skal slutte å si noe mer om mine svakheter nå (jeg ser på Dagsrevyen også, altså :-D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slippe; JA, det må løsne igjen... men hvordan? Føler jeg må vente så lenge på motivasjonen mellom hver gang at alle kiloene har kommet på igjen.

 

Har bursdag neste uke og det har nok gjort at jeg har begynt å reflektere over hvor stor del av livet mitt jeg vil bruke på å slanke meg og være misfornøyd. Enten trekke meg unna sosiale settinger fordi jeg har følt meg for stor eller føle meg litt flau fordi jeg ikke spiser som de andre pga en eller annen diett.

 

Når jeg tenker tilbake så ser jeg at mat og vekt har vært en ALTFOR stor del av livet mitt. Jobb er en del, utdannelse er en del, parforhold, familie.. men vekt har vært med i alle de tingene, både opp og ned. (Litt dårlig forklart). Vil jeg se tilbake på livet mitt når jeg er 70 og fremdeles se at jeg sliter med vekten? NEI!!!

Jeg vil fikse det nå, en gang for alle!!! Sånn at det er et ferdig prosjekt som jeg kan legge bak meg og at alt med mat og trening går helt naturlig. Kommer det til å skje? Håper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...