Gå til innhold

En rød tråd


Anbefalte innlegg

Der var sannelig ei uke til "unnagjort" - og selv om vekta viser kun 200 g nedgang, er jeg veldig fornøyd med at jeg har klart det viktigste målet: å unngå søtsaker og kaker! Så i dag kan jeg putte den 3. hundrelappen i sparebøssa... Tanken er at hver uke hvor jeg har nådd et på forhånd bestemt mål, skal jeg "få" 100 kroner til å spare. Det trenger ikke å være vektnedgang som er målet hver uke - nå har jeg som sagt hatt fokus på sukkerkutt.

 

Jeg hadde jo en tilsvarende digital sparing (overførte penger til egen konto i nettbanken) tidligere, men det holdt absolutt ikke som motivasjon. Motivasjonen må så klart komme innenfra, men siden jeg (uavhengig av slankeplaner) innførte kjøpestopp av klær i oktober 2013, passer det jo veldig fint å spare til nye, lekre klær når trivselsstørrelsen er nådd ;)

 

Denne uka ønsker jeg større nedgang, så jeg unngår brød og pasta, spiser mest mulig grønt + litt kjøtt og fisk - og sper på med kosterstattere.

 

Mål denne uka: null brød, null pasta, null ris, null couscous!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ahhh... den ene, ganske slitne, buksa jeg har som jeg faktisk får på meg, kjennes nå ganske romslig ut - og det ytterste hullet på beltet er liksom ikke riktig lenger - så selv om det ennå mangler en cm eller to før neste hull blir det riktige, føles dette veldig bra!

 

Pasta og brød-kutten min går bra, eller det vil si: i går på jobb kjente jeg at migrenen truet og stresset økte, så jeg innvilget meg en moderat porsjon havregrøt med solsikke- og linfrø. Er iallfall bedre enn loff, så jeg tror ikke jeg skal telle det som et nederlag akkurat. Jeg klarte meg fint gjennom resten av dagen, og med fisk og masse grønnsaker til middag og ei venninne på besøk, var konklusjonen at dagen var god (selv om hodepinen økte på utover kvelden). Jeg hev innpå en del never med nøtteblanding også, så kalorimessig er det ikke sikkert jeg satte noen bunnrekord. Men det er heller ikke målet, så det er helt OK.

 

JEG er faktisk helt OK :)

 

...og det er dere som eventuelt leser også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen godt det er mulig å glede seg over andre ting enn suksess på vekta :P På mandag viste den nøyaktig det samme som mandagen før... jeg mente jeg hadde vært riktig så flink, men ørlite grann brød og havregryn ble det jo i løpet av uka. En deilig og koselig 17.mai-frokost bidro nok også, siden det ble litt spekemat som jo er veldig salt og binder vann. Det med brød/ris/pasta-kutt er ikke først og fremst for å gå fort ned i vekt, for slik funker det nok ikke - men moderasjon i inntak og variasjon i tilbehør er jo bra uansett.

 

Det blir i alle fall spennede å se hva jeg oppnår denne uka - det er kun snaut to uker til neste delmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matlysten forsvant midt i forrige uke - ei svært kjær venninne gikk bort så altfor altfor tidlig. Det vises på vekta, men fører selvsagt ikke med seg noen stor glede. Likevel: jeg vil gjøre det jeg kan for å leve mitt liv så godt som mulig, for min egen og mine næres skyld - og for å hedre hennes minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjennes ut som at kroppen er i fornektelse like mye som sinnet. Vanskelig å gi slipp på en god venn - men hun er jo borte for alltid.

 

Vel. - 0,4 kg denne uka, og totalt -5,4 kg på seks uker. Jeg merker at motet ikke er på topp, og at det påvirkes av å ikke nå delmålet på "riktig" dag. Men, jeg ønsker jo egentlig å tenke som mine gode forbilder her inne: alt i orden, for jeg er på rett vei. Så da får jeg prøve å skyve fokuset i riktig retning også (og ikke tenke at jeg nå ligger 900 g etter skjema og dermed har 900 g ekstra å kvitte meg med til neste delmål...)

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

100 g ned viste vekta på mandag - og det er jo riktig vei :) Nå kan jeg i det minste tenke at jeg skal ned mindre enn 20 kg og befinner meg omsider i "tiktig" forum igjen :D Altså "ned 10-20 kg"...

 

Snaaart er jeg vel igang med litt trim også - jeg som liksom skulle melde meg på KK-mila i år, etter å ha tenkt på det to år allerede! Vi får se... Hadde uansett tenkt å melde meg på 5 km, det er vel ca 4900 m lenger enn det jeg klarer å jogge pr i dag, så her er det utviklingspotensiale, ja :D

 

God uke videre, til dere som evt leser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser du har blitt litt alene på tråden din, og at det har vært en litt lei tid. Utrolig tøft å miste ei venninne, det er så fælt når folk går bort så altfor tidlig. Så jeg ville bare stikke innom og si at jeg heier på deg! Du har vært kjempeflink de siste månedene, fortsett sånn! Selv om det kan være lett å gli tilbake i dårlige vaner vet du jo hvor mye bedre du har det når du klarer å leve sånn som du ønsker å leve. You can do it! Berre gjer det! Håper det går bra med deg.

(tror ikke vi har hatt noe kontakt her, men jeg har også vært her av og på siden 2009, og gått opp og ned de samme kiloene noen ganger. Denne gangen skal det holde :) )

Klem fra Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Ser du har blitt litt alene på tråden din, og at det har vært en litt lei tid. Utrolig tøft å miste ei venninne, det er så fælt når folk går bort så altfor tidlig. Så jeg ville bare stikke innom og si at jeg heier på deg! Du har vært kjempeflink de siste månedene, fortsett sånn! Selv om det kan være lett å gli tilbake i dårlige vaner vet du jo hvor mye bedre du har det når du klarer å leve sånn som du ønsker å leve. You can do it! Berre gjer det! Håper det går bra med deg.

(tror ikke vi har hatt noe kontakt her, men jeg har også vært her av og på siden 2009, og gått opp og ned de samme kiloene noen ganger. Denne gangen skal det holde :)/> )

Klem fra Anna

 

Så hyggelig med en hilsen, Anna :)

Jeg er i siget nå - har bare hatt det veldig travelt på jobb ei stund, så denne "dagboka" har blitt litt forsømt.

 

Nå skjer det positive ting på vekta igjen, så selv om jeg ligger "etter skjema" iflg det jeg håpet, er følelsen god.

 

Det er så mange lag i en sorg, og jeg synes jeg er flink til å gi rom for alt som hører med. Det betyr også å ta akkurat så små (eller store) skritt i mitt eget liv som jeg kan klare til enhver tid. Det kjennes ut som at jeg er i ferd med å akseptere at slik må det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Hei!

Så bra at du er her, og at det går greit med deg! Og gratulerer med kjempebra resultat denne uka, det var imponerende! Godt når man plutselig tar et jafs :)

 

Høres ut som du har godt tak på sorgprosessen, og de konsekvensene det får. Det hjelper deg sikkert til å komme gjennom det på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så var det tallenes tale - en oversikt over både vekt og mål fram til nå. I DENNE runden, altså :P 21. april var første veiing, men jeg tok ingen mål. Bruker likevel denne datoen som startdato, siden jeg målte like etter. Siden den gang har det svingt litt både opp og ned på vekta. Og magemålet kan endre seg mye fra dag til dag - blir veldig oppblåst av enkelte matvarer. Fra naturens side har jeg temmelig kraftige overarmer, lår og legger, men også ganske smalt liv. Som oftest forsvinner mye av puppene i dragsuget når jeg går ned i vekt, men denne gangen er de (foreløpig) så og si inntakte :D Alt i alt har jeg vel en timeglassfigur, og så er jeg 165 høy/lav. Målvekta mi henger sammen med størrelse, rett og slett. Mellom 60 og 65 kg er etter erfaring innafor trivselssone for meg. Så det er laaaangt igjen (mer enn 15 kg). Nå er det drøyt 10 uker siden 21. april, og dette har jeg oppnådd:

 

Vekt var 85,5. Er nå 78,5. -7 kg

Overarm var 36,5. Er nå 35,5. -1 cm

Bryst var 96,5. Er nå 96 cm. -0,5 cm

Under bryst var 83. Er nå 80. -3 cm

Midje var 85. Er nå 80. -5 cm

Mage var 107. Er nå 104. -3 cm

Hofter var 116. Er nå 112. -6 cm

Lår var 68. Er nå 65,5. -2,5 cm

Legg var 42 cm. Er nå 41 cm. -1 cm

 

En bra start, såpass kan jeg jo gi meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går bra med meg - selv om jeg gikk opp 1 kg i helga! Ikke ferie ennå, men en tur til København. Utskeilesene var moderate i matveien, vil jeg si, men den store utfordringen var nok heller en uvant døgnrytme. Opp kl. 04.00 på fredag - da blir det jo tid (og behov) for flere måltider i løpet av en dag enn normalt... tilsvarende på søndag, hvor vi hadde en sen flyvning hjem. MEN jeg holdt meg i skinnet på taxfree og kjøpte null godis til meg/familien :D Så da satser jeg på at denne siste uka med jobb får kroppen i normalt gjenge før ferielivet setter i gang for alvor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ukene flyr i sommervarmen - jeg har (med glede) utsatt feroen min først ei uke, og så ei uke til. Fantastisk morsomt og givende arbeid som jeg ikke ville vært foruten - og det betyr at jeg nå har fem uker ferie til gode! Tar i alle fall tre av dem i et strekk, og så får vi se.

 

Kjenner at det er mye som faller på plass for meg nå, og det vises på vekta. Det går ikke spesielt fort, men det går riktig vei - uten at jeg sliter for å få det til. Det bare blir slik, liksom :) Veldig fin "metode" som anbefales ;)

 

Totalt har jeg s n a r t gått ned 8 kg, og tålte forrige matutfordring veldig godt (servering av godsaker sent og tidlig forrige helg) og slapp tilleggskilo og et steg tilbake. Det ble stand by eller litt minus i stedet - herlig!

 

Håper de som evt. leser har det fint og koser seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, Lunami og andre som eventuelt fortsatt leser her :)/>

 

Jeg har nå startet min foreløpig siste ferieuke, og hr det veldig bra. Nå har sinnet og og kroppen falt til ro hos hverandre, så kiloene forlater scenen en etter en - uten protest... Deilig!

 

Jeg fikk ikke veiet meg i går, men i dag viser den 74,6 kg. Det betyr at jeg har gått ned n e s t e n 11 kilo siden den dagen i april, hvor jeg våknet opp og kjente at freden hadde kommet til meg, og at jeg hadde rom for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vivaebella.

 

Long time no see..... Men gratulerer med flotte resultater!!!! Du har jo vært superflink!!!

 

Jeg har brukt det siste halve året til å finne min plass/rolle i mitt "nye" liv. Konklusjonen er at jeg har det veldig bra og trives helt utmerket!!! Sommeren kom og gikk som de siste somrene har gjort. Jeg har kost meg med barna, familie og gode venner. Det resulterte "som vanlig" i 3-4kg pluss, men nå er de borte igjen og vekta stopper på ca 82kg. Skal forsøke å holde på de gode vanene noen uker til, så kanskje jeg ser 7 tallet først. Lover ikke at jeg er innom her daglig, men skal prøve å stikke innom jevnt og trutt. Stå på videre!!!!

 

Klem fra Panki B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med besøk, Panki :) Godt å høre at du har funnet deg til rette mi den nye tilværelsen - ikke at jeg var veldig bekymret for at det ikke skulle gå bra, for du har jo så bra fokus på det meste her i livet :)

 

Siden det er mandag har jeg vært på vekta, og den viste 74,5 kg. Om nedgangen fortsetter like automatisk framover vil jo vise seg snart. Jeg synes ikke jeg har anstrengt meg for resultatene i det hele tatt de siste to mnd - det har bare blitt naturlig å leve og spise slik jeg gjør.

 

I dag er første arbeidsdag etter tre ukers ferie, så bare det med å ha de "gamle" ytre vikårene tett på igjen kan jo føre med seg litt av hvert. Alt i alt kjenner jeg at jeg står rimelig stødig både for hvem og hvordan jeg er, så det skal nok gå fint :)

 

Heia alle som jobber mot positive mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om å gjøre å bevare den gode, rolige følelsen og den stødige måten å leve på... Vekta kan svinge opp til et par kg på et døgn (veiing foretatt på samme klokkeslett to morgener på rad) - så det er neppe noen grunn til sterk bekymring selv om den i dag viser 75 kg (igjen).

 

Denne uka blir det muligens et par trimøkter også - det har jeg jo ikke holdt på med siden i mars/april en gang. Da vil jeg tro at det skjer ting i kroppen, og det kan slå begge veier sånn rent vektmessig. Jeg vet at kroppen min veldig lett binder vann, og at det fort kan skje når jeg trener. Det viktige er jo at trimmen er morsom, bra for hjerte og hode og at den på sikt fører til sprekere kropp :)/>

 

Ha ei finfin septemberuke, godtfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en liten mandagsrapport - vekta viser igjen 74,5 kg, så da går det riktig vei alt i alt. I helga har jeg blitt litt påvirket av diverse omstendigheter igjen, og ser at det gjør det mer utfordrende for meg. Men, jeg tar ansvaret selv - så ingen fare, sier jeg til meg selv, jeg kan øve enda mer på å ta en liten tenkepause før, under eller etter hvert eneste måltid, om så er. For det meste trenger jeg jo ikke å tenke så fælt for at det skal bli bra for meg heller, så jeg er fornøyd :)

 

Forrige uke var jeg på dansetrening, og det var veldig moro! Denne uka blir det flere muligheter, så nå er det om å gjøre å ikke la evt. andres ønsker og behov bli en unnskylding for å la være... LITT sånn dørstokkmil kan man jo merke, ja.

 

Ha ei fin uke, alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...