Gå til innhold

Veien til et lettere liv


Anbefalte innlegg

Styrt unna både marsipan og sjokolade, og fristende Påskeegg! Men stoppet litt for nærme bollene... mmmm boller! To rosinboller fant veien fra fatet og inn i mathullet!!! Og så slo det meg, boller!!! Det er jo helt tabu! Skikkelig mange kcal...

 

Så leste meg opp- ETTER det inntrufne:

 

Ifølge Matvaretabellen (ekstern lenke) inneholder for eksempel hveteboller med rosiner (kjøpt) 278 kcal per 100 g, hvorav 5,7 g er fett, 46,6 g er karbohydrat og 8 g er protein, og på Greteroede.no (ekstern lenke) står det faktisk at du må løpe tre kilometer for å forbrenne en vanlig bolle, mens du må løpe én mil hvis du vil forbrenne tre.

 

Ja, da var det bare å ta på sjumilstøvlene... for skal man som Tonetrall sier gå ned en kilo i uken må man være 7000 kcal i minus, og med to boller, som utgjør over 500 kcal innabords er det bare å løpe i vei!!! Skulle holdt meg unna! Lærer vel en gang!

 

Så nå, ut å løp og kjøp... 9v batteri til badevekten så jeg ikke skeier ut mer før jeg skal veies inn :)

 

Håper det gikk bra hos tannlegen fjellgeita :)

 

Fortsatt god dag, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Styrt unna både marsipan og sjokolade, og fristende Påskeegg! Men stoppet litt for nærme bollene... mmmm boller! To rosinboller fant veien fra fatet og inn i mathullet!!! Og så slo det meg, boller!!! Det er jo helt tabu! Skikkelig mange kcal...

 

Så leste meg opp- ETTER det inntrufne:

 

Ifølge Matvaretabellen (ekstern lenke) inneholder for eksempel hveteboller med rosiner (kjøpt) 278 kcal per 100 g, hvorav 5,7 g er fett, 46,6 g er karbohydrat og 8 g er protein, og på Greteroede.no (ekstern lenke) står det faktisk at du må løpe tre kilometer for å forbrenne en vanlig bolle, mens du må løpe én mil hvis du vil forbrenne tre.

 

Ja, da var det bare å ta på sjumilstøvlene... for skal man som Tonetrall sier gå ned en kilo i uken må man være 7000 kcal i minus, og med to boller, som utgjør over 500 kcal innabords er det bare å løpe i vei!!! Skulle holdt meg unna! Lærer vel en gang!

 

Så nå, ut å løp og kjøp... 9v batteri til badevekten så jeg ikke skeier ut mer før jeg skal veies inn :)

 

Håper det gikk bra hos tannlegen fjellgeita :)

 

Fortsatt god dag, jenter!

Hahaha :D Dette var artig skrevet, men så sant (og litt trist). Ja, det blir jammen meg lang løpetur. 1 mil for å komme i null, så 1 mil til for litt minus - hahaha. Håper du har gode løpesko - og gode bein ;)

 

Jeg skal starte storvask jeg da. Hvor mange kcal blir det med 2 timer husvask ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :D Dette var artig skrevet, men så sant (og litt trist). Ja, det blir jammen meg lang løpetur. 1 mil for å komme i null, så 1 mil til for litt minus - hahaha. Håper du har gode løpesko - og gode bein ;)

 

Jeg skal starte storvask jeg da. Hvor mange kcal blir det med 2 timer husvask ???

 

Burde vel hatt meg ein skikkelig tur eg og då, fekk servert bollar hos mor. Spiste 2 meg men dei var ikkje store.

 

Vi får sjå når eg kjem heim, sit og nyt utsikten på hytta der mor mi bur. Nydelig dag. 6 kalde grader heime idag tidli. Brrrr. Sommar snart?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Holdt på å bli sittende inne i dag også, men har vært strålende sol så kunne jo bare ikke.. Var rett under o her i dag, fikk meg en skitur på 2t :D Heslikke å slitsomt :P men ble jo over 1000kcals brent da! Også er jeg stolt over å etter en slik tur bare spise halve middagen min, hadde lyst på mer, men var jo egentlig kanskje ikke fremdeles sulten, bare ikke helt mett..

 

Vi skal være glade for absolutt all nedgang, men jeg vet jo med meg selv at jeg kan klare mer enn 0,2-0,5 i uka.. Og.. Jeg skal flytte, mellom 20 mai og 1 juni, da blir det å kaste/gi bort de klærne som ikke passer.. Så har egentlig en liten forhåpning om at jeg skal passe de mindre klærne til da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

07:50

 

Tonetrall 12.mars: 84,2 (+2,0 tot. 0,00)/ 531,0 cm (+10,0 tot 0,0) 19.mars: 83,4 (-0,8 tot. -0,8) 26.mars: 80,8 (-2,6 tot. -3,4) 02.april: 80,0 (-0,8 tot. -4,2)

 

mia123 03. jan: 76,8 kg/ 533,5 cm 10. jan: 75,5 (-1,3) / 519,5 (-14,0) 17. jan: 74,5 (-1,0) / 517,0 (- 2,5) 24. jan: 74,0 (-0,5) / 510,0 (- 7,0) 31. jan: 73,8 (-0,2) / 507,5 (- 2,5) 07. feb: 72,6 (-1,2) / 507,5 (standby) 13. feb: 73,7 (+1,1) / 505,5 (- 2,0) 22. feb: 74,0 (+0,3) / 504,5 (- 1,0) 28. feb: 72,8 (-1,2) / 505,5 (+ 1,0) -04.apr: 72,8 (Ny start?)

 

Fjellgeita

 

13.mars 74,3kg (+0,1) 19.mars 73,9 kg(-0,4) 27.mars 74,8kg (+0,9) 3. april 74,7 (-0,1)

 

Flua

 

01.09 : 83,3 morgenvekt 82,9 15.09 : 80,3 ( - 3 kg) morgenvekt 79,5 22.09: 79,6 ( -3,7) morgenvekt 78,9 29.09: 78,3 (-5) 05.10: 78,4 (-4,9) 20.10: 76,3 (-7) langt opphold 27.mars: 73,8 (ny start)

04.april 73.3

 

Ble litt rart oppsett, for har ingen pc, bare mobilen.. men HURRA i dag klapper jeg for meg. 10 kilo på grammet. Veldig fornøyd. Neste uke håper jeg å se 72tallet :)

 

Skriver litt mer senere.. men jenter: stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonetrall

12.mars: 84,2 (+2,0 tot. 0,00)/ 531,0 cm (+10,0 tot 0,0)

19.mars: 83,4 (-0,8 tot. -0,8)

26.mars: 80,8 (-2,6 tot. -3,4)

02.april: 80,0 (-0,8 tot. -4,2)

 

mia123

03. jan: 76,8 kg/ 533,5 cm

10. jan: 75,5 (-1,3) / 519,5 (-14,0)

17. jan: 74,5 (-1,0) / 517,0 (- 2,5)

24. jan: 74,0 (-0,5) / 510,0 (- 7,0)

31. jan: 73,8 (-0,2) / 507,5 (- 2,5)

07. feb: 72,6 (-1,2) / 507,5 (standby)

13. feb: 73,7 (+1,1) / 505,5 (- 2,0)

22. feb: 74,0 (+0,3) / 504,5 (- 1,0)

28. feb: 72,8 (-1,2) / 505,5 (+ 1,0)

-

04.apr: 72,8 (Ny start?)

 

Fjellgeita

 

13.mars 74,3kg (+0,1)

19.mars 73,9 kg(-0,4)

27.mars 74,8kg (+0,9)

3. april 74,7 (-0,1)

 

Flua

 

01.09 : 83,3 morgenvekt 82,9

15.09 : 80,3 ( - 3 kg) morgenvekt 79,5

22.09: 79,6 ( -3,7) morgenvekt 78,9

29.09: 78,3 (-5)

05.10: 78,4 (-4,9)

20.10: 76,3 (-7)

langt opphold

27.mars: 73,8 (ny start)

04. april 73,3

 

 

Tok meg ein aldri så liten frihet å "ordne" eg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ble litt rart oppsett, for har ingen pc, bare mobilen.. men HURRA i dag klapper jeg for meg. 10 kilo på grammet. Veldig fornøyd. Neste uke håper jeg å se 72tallet :)

 

Skriver litt mer senere.. men jenter: stå på!

 

 

Supert Flua, du er på god vei og bollane ligg visst att i sjumilsstøvlane dei :D

 

Det er så nydelig ver her idag, men må vaske litt påskevask før mine kjære kjem heim.

 

Kjem innom og les (kanskje skriv) seinare, skal på ettermiddag idag og i morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

I dag har det ikke blitt trening, måtte på jobb tidligere da jeg ble ringt etter.. Situpsa har jeg fått tatt da! Jeg klarte å få meg en strekk etter (eller under) skituren i går, så sliter med å løfte benet mitt. Er påskeskirenn i morgen som jeg skal prøve å få m meg, tar derfor treningsfri i dag. Bør jo klare å gå på ski, for trenger jo ikke løfte bena da :rolleyes:

 

Har kjøpt kvikklunsj og krokanrull :D Nå skal jeg få meg noe mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Skal du flytte laaangt Mia??

 

Neida, skal ikke det, bare rett nedenfor her, to gater :) Ut av kommunal og inn i en tørrere, privat og litt større leilighet :D Som jo desverre da også koster mer.. men sånn er det jo bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, skal ikke det, bare rett nedenfor her, to gater :) Ut av kommunal og inn i en tørrere, privat og litt større leilighet :D Som jo desverre da også koster mer.. men sånn er det jo bare :P

 

Hørtes bra ut :)

Ikkje noke særlig visst den gamle leiligheita var fuktig.

Å bu det koster, spes visst det er nokelunde sentralt og.

 

No er det sengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle skjønne Påske klare jenter,

 

første dag for mange av oss i Påsken i dag. Sitter her og drømmer om lange skiturer, kvikklunsj, appelisin... solsteik! Men, bedrøvelig nok, sitter jeg nå her, inne!!! Det er surt ute, jeg er sliten, det duskregner, det er ingen sol, ingen snø og ingen kvikklunsj i sekken! Nei, her er det XBox, TV, musikk, klesvask, husvask, unger, mann, rydding, mas, mere unger, vindusvask, matlaging, mere rydding.. ja det er Påske!!!

 

Så dere, jeg tenkte sette på meg hodetelefonene, lene meg godt til rette en time med en god bok. Tror det blir "Rolig ved midnatt" (Denise Mina) en god krim skaper vel Påskesteming...

 

men aller først skal jeg på kjøkkene og lage noe godt å drikke:

 

Denne oppskriften gir ca 5-6 dl.

 

Finn frem:

2 appelsiner

40 g ingefær

5-6 store gulrøtter

 

Fremgangsmåte:

Skrell appelsinene (trenger ikke å fjerne den hviten delen). Vask ingefæren og gulrøttene. Kutt av endene på gulroten hvis det er mye rot på den. Kjør alt på juicemaskinen. Enkelt og greit

 

 

Kjekt å vite:

Gulrot er rik på antioksidantet betakaroten. Betakaroten blir til A-vitamin i kroppen vår. Ellers inneholder gulrot også blant annet kalium, jern og masse fiber (juicemaskinen skiller saften fra fiberen, så hvis du skal bake brød eller kake er det mulig å bruke fiberen til det).

 

Ekstra kjekt å vite:

Kokte og mosete gulrøtter inneholder hele tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter. Når gulrøttene kokes og moses, frigjøres nemlig antioksidantene.

 

 

Velbekomme!

 

 

Mia123: selvom det er et slit å flytte når det står på, så forbrenner du jo noen ekstra kcal og tenk; tørt og godt, og ikke kommunalt :) For et pluss !!! Mmmm krokanrull :) Nam nam nam... altfor godt, altfor fristende å ha i hus hvis jeg skal være sjokoladefri til 1 mai! Hvordan gikk Påskeskirennet? Benet sviktet ikke?

 

Fjellgeita; takk for hjelpen med oppsettet, blir litt klønete når man klipper og limer fra en mobil. Tenk, 10 kilo!!! Det er et helt lite menneske det (altså et sånt helt lite ett, jeg mener å huske at det er vekten til en 18 mnd- 2 åring). Håper alle er friske og raske, at du får en flott Påske. Har dere snø? Sol og snø kanskje til og med? Og du, hold deg unna boller ( ha ha ).

 

Tonetrall: med musikken på fult og støvsugeren i full sving kan du brenne en hel middag på en times rengjøring! Kanskje vi burde ha storrengjøring hver uke!? For at en person som veier ca. 80 kg skal forbruke rundt 145 kcal, må vedkommende gå i ca 29 minutters i 5,5 km/t, sykle i 19 minutter, trene aerobic i 17 minutter, løpe i 8 km/t i 13 minutter eller støvsuging i 31 minutt (så sving deg i dansen neste gang du støvsuger)..

 

 

Hmmm har lyst til å dele en god oppskrift til jeg... lagede denne i går kveld, for jeg manglet en rekke kcal og grønnsaker for å nå dagsinntaket :

 

Porsjoner: 4

 

Ingredienser

 

1 stk fennikel

250 g aspargesbønner

2 stk vårløk

100 g sopp

2 stk rødløk

1 beger cherrytomat, rød

1-2 ss smør

1 ts salt

1â„2 ts pepper

 

Slik gjør du

1.Rens grønnsakene og del fennikel og løk i båter. Vårløk deles i biter, og sjampinjongen deles i fire.

2.Stek løk, sjampinjong og fennikel i panne i 2-4 minutter, tilsett det øvrige, og stek videre under omrøring 2-tre minutter. Smak til med salt og pepper.

 

Næringsinnhold pr. porsjon (med smøret til stekingen)

Energi

162 kcal

 

Fortsatt god Påske, nå venter kjøkkenet og boken min (håper jeg)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Det ble ikke skirenn på meg :( Tok optimistisk på meg skia og gikk de knappe 2km til der starten er (er fantastisk å kunne ta på skia rett på utsia av døra ;) ) men fant ut etter ca 200m at jeg mest sannsynlig ikke kunne gå.. Jeg prøvde da hvertfall! :D

 

Jeg har spist kvikklunsj og krokanrull, men holdt meg unna alt potetgull, nøtter og twist ved siden av alkoholen på hyttefesten i går! Litt stolt over det :rolleyes:

 

Fortsatt god påske og god helg! Nå skal jeg bort å se film :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Hadde skrive eit innlegg igår, men trur ikkje de at det forsvann då eg trykte svar nå :(

Gadd ikkje skrive nytt, så eg skriv eit lite eit no rett før eg skal heim.

Skreiv at eg hadde smakt på påskegodisen, så de som evt kjem på av kilo det får eg ta å jobbe ekstra med etter påske.

No er alle komt heim så det er livlig heime skal eg seie dere. Koselig.

Idag blir det risgrøt og til kvelds har eine jenta bestillt lasagne, så då får eg vel lage det :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er.. det er jo tross alt Påske og litt må vi kose oss. Jeg tok litt ekstra vin i går, og pizza, og i dag skal vi ha middags gjester, men jeg håper å styre unna sjokoladen.. derimot skal jeg ha både vin, god mat og litt dessert!!! Skal gjøre som deg, MIA123 og styre unna potetgullet !!

 

Til barna blir det lasagna for det er bestilt her også :)

 

Vi spiste lammestek forleden, så i dag blir det kalv. Spennende med nye retter :)

 

Ha en fortryllende Påskeaften, kos dere og nyt roen !!! Kommer Påskeharen, så husk at egget ikke må tømmes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Det er så kjedelig når man skriver noe også blir det borte.. :(

 

Kjøpte sursild til filmen i går, når jeg kom dit hadde han kjøpt potetgull også.. Delte sursilen, har fortsatt endel igjen av den, og potetgullposen ble ikke åpnet :D

 

Men i dag skal jeg ned til "naboen" å hente appelsinsjokoladen som jeg fikk av mamsen når jeg var sørover i begynnelsen av mars, den hadde vært borte om jeg ikke hadde gjemt den bort :rolleyes:

 

I dag skal jeg opp å ta en liten treningsøkt i hallen. Det er fryktelig kjedelig å ikke få gått på ski!! Og heller ikke trent med gå/joggeturer.. Ak nå snør det så tett at jeg hadde nok ikke kunne tatt meg en tur uansett, det er egentlig litt godt at det ikke er strålende vær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kjedelig når man skriver noe også blir det borte.. :(

 

Kjøpte sursild til filmen i går, når jeg kom dit hadde han kjøpt potetgull også.. Delte sursilen, har fortsatt endel igjen av den, og potetgullposen ble ikke åpnet :D

 

Men i dag skal jeg ned til "naboen" å hente appelsinsjokoladen som jeg fikk av mamsen når jeg var sørover i begynnelsen av mars, den hadde vært borte om jeg ikke hadde gjemt den bort :rolleyes:

 

I dag skal jeg opp å ta en liten treningsøkt i hallen. Det er fryktelig kjedelig å ikke få gått på ski!! Og heller ikke trent med gå/joggeturer.. Ak nå snør det så tett at jeg hadde nok ikke kunne tatt meg en tur uansett, det er egentlig litt godt at det ikke er strålende vær :P

 

Ja, trist når man ikke får gått på ski. Spesiellt i Påsken syns nå jeg :( men men vi får gjøre det.beste ut av det. Her er det ingen snø allikevel. Håper du snart bli bra igjen uansett.

 

Flink er du som klarer å spare !!! :)

 

Jeg begynner allerede å tenke på tirsdag og veiing .. hjelp !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Påskeoppdatering:

Har spist for mye mat og det ble et stort påskeegg også :angry:

 

Så slik gikk det. Veiing i morgen og da får resultatet bli hva det blir.... Skal ha venner på middag i morgen, men mandag er det igjen full fokus - og igjen slite meg gjennom de første dagene uten sukker :unsure: Etter den søte ..... osv :)

 

Fortsatt god påske. Husk ikke fall helt av om det skjærer seg litt !!! Stå på, jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Resten av sursildposen er borte.. Og appelsin sjokoladen er åpnet :rolleyes: Maten går det ikke så bra med om dagen.. :mellow: Sliter med å få i meg noe som helst faktisk, og hva skjer da..? Jo man ender med å enten la være å spise eller spise noe man ellers ikke ville ha gjort.. Sliter følelsesmessig om dagen, og ser ingen snarlige løsninger på dette, bare håpe at det blir bedre snart..

 

Det ble en tur opp i hallen, men kunne spart meg for den, hadde ingen drivstoff så ble det vanskelig. Fikk gjennomført endel maveøvelser da! (men det kunne jeg gjort hjemme på stuegulvet)

 

Ja viktig og ikke falle heeelt av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då får det komme ein aldri så liten påskeoppdatering her ifrå og.

 

Datter kom heim med M&M, i fleire varianter, dei måtte no testast.

Laga 2 gigantiske former med lasagne til kvelds ikveld. Det vart omtrent tomt, men det var no meininga og.

 

Har sløva litt idag, men måtte på butikken før den strengde så det blei litt lite søvn.

 

Ungane har snakka om ein tur til bestemor i morgon, så vi får sjå om ikkje det let seg gjere.

 

Ha ein fortsatt fin påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Tonetrall

12.mars: 84,2 (+2,0 tot. 0,00)/ 531,0 cm (+10,0 tot 0,0)

19.mars: 83,4 (-0,8 tot. -0,8)

26.mars: 80,8 (-2,6 tot. -3,4)

02.april: 80,0 (-0,8 tot. -4,2)

08.april: 81,4 (+1,4 tot. -2,8) :angry:

 

mia123

03. jan: 76,8 kg/ 533,5 cm

10. jan: 75,5 (-1,3) / 519,5 (-14,0)

17. jan: 74,5 (-1,0) / 517,0 (- 2,5)

24. jan: 74,0 (-0,5) / 510,0 (- 7,0)

31. jan: 73,8 (-0,2) / 507,5 (- 2,5)

07. feb: 72,6 (-1,2) / 507,5 (standby)

13. feb: 73,7 (+1,1) / 505,5 (- 2,0)

22. feb: 74,0 (+0,3) / 504,5 (- 1,0)

28. feb: 72,8 (-1,2) / 505,5 (+ 1,0)

-

04.apr: 72,8 (Ny start?)

 

Fjellgeita

 

13.mars 74,3kg (+0,1)

19.mars 73,9 kg(-0,4)

27.mars 74,8kg (+0,9)

3. april 74,7 (-0,1)

 

Flua

 

01.09 : 83,3 morgenvekt 82,9

15.09 : 80,3 ( - 3 kg) morgenvekt 79,5

22.09: 79,6 ( -3,7) morgenvekt 78,9

29.09: 78,3 (-5)

05.10: 78,4 (-4,9)

20.10: 76,3 (-7)

langt opphold

27.mars: 73,8 (ny start)

04. april 73,3

 

Jeg er så imponert over hvor fort man kan spise på seg så mye, og hvor lang tid man bruker på å ta de av :huh: Det har vært noen "store" middager de siste dagene og dette "store" påskeegget. Jeg har trent også, men likevel.... Grrrr... Jaja. Da er det bare å brette opp ermene igjen.

 

Mål; 17.april (neste veiing) -2,4 kg = 79 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg er så imponert over hvor fort man kan spise på seg så mye, og hvor lang tid man bruker på å ta de av :huh: Det har vært noen "store" middager de siste dagene og dette "store" påskeegget. Jeg har trent også, men likevel.... Grrrr... Jaja. Da er det bare å brette opp ermene igjen.

 

Mål; 17.april (neste veiing) -2,4 kg = 79 kg :)

 

God påske jenter :)

 

Det skal berre eit par ekstra jafs så er det du har tatt av og meir til komme på igjen, ja og så må ein jobbe leeeenge før dei forsvinn.

 

Ståa her er nok heilt sikkert ikkje bedre enn hjå deg, men vi starter med friskt mot igjen vi. Vi er Superflinke til det :)

 

Ha nettopp ete påskefrukost her, idag blir det påskeskinke med tilbehør til middag. Muligens ein tur til bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Ja, vi er ganske flinke når vi først starter - både med slanking og spising :P hehe... Jaja.

 

Har spist påskeskinke et par dager nå med masse brunsaus og tilbehør (derav kiloøkning)... I dag blir det svinekotteletter til mine venner. I morgen er det jobb. God tur til bestemor og kos deg videre i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...