Gå til innhold

Back on track


Gjest Mimi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg var herinne for den del år tilbake, og trivdes godt både med maten, trimmen og selskapet. Den gangen var jeg slett ikke overvektig, men hadde rett og slett lagt på meg noen lite kledelige kilo. Tror jeg gikk ned rundt 6 kg den gangen.

 

Nå har det seg imidlertid slik at det de siste årene har sneket seg på en del kilo. Det i kombinasjon med at jeg i fjor var syk og fikk en del medisin som gjorde at jeg la på meg (fordi den gjorde meg sliten og sulten - ikke en god kombinasjon!), har gjort at jeg for første gang i mitt liv har en BMI som har bikket 25. Ikke mye, men likevel.

 

Status quo er at jeg etter første uke har gått ned 1,3 kg, så med mine 174 cm veier jeg altså 78,3 kg. Planen er å være på riktig side av 70-tallet til 17. mai (ikke at jeg skal ha på meg en budnad eller noe, men jeg synes jeg måtte sette en dato). Det betyr at jeg skal gå ned 8,4 kg på 17 uker. Det skulle utgjøre noe sånt som en snau halvkilo i uka (0,49 for å være nøyaktig :D ) Jeg håper ikke det er for optimistisk.

 

Jeg er innntil videre flink med kosthold og registrering, men jeg har en jobb å gjør mht å komme i skikkelig form, og ikke minst bygge muskler. Muskeler = høyere forbrennng = kan spise mer mat, og det liker jeg!

 

Jeg kommer til å oppdatere her jevnlig, ikke bare på mandag som er veiedagen, men også ellers i uka. Og hvis jeg ikke har noen å skravle med, så får jeg skravle med meg selv. Jeg er imidlertid veldig selskapssyk, så det er bare å henge seg på :)

 

Det hjelper å være en liten heiagjeng som pusher og rådgir hverandre. Er det noen som føler seg fristet?

 

Ha en fortsatt fin kveld!

Beste hilsen Mimi

 

PS Du trenger ikke å ha veiedag på mandager, det er bare fint med oppdateringer på andre dager også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 338
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei,

 

Det har vært en ekstremt slitsom arbeidsuke, og mye jobb betyr at jeg ikke tar meg tid til å trene. Faktisk så tar jeg meg ikke tid til å gå på jobben en gang, enda en halvtimes gange hver vei hadde vært ypperlig - og gratis - trim.

 

Nå er det værste trøkket over, og i kveld skal jeg ta meg tid til en joggetur. Kjenner at jeg faktisk gleder meg :D

 

For ikke lenge siden fikk jeg alpinski for første gang i mitt liv, og jeg er ikke akkurat noen habil skiløper i utgangspunktet, så nå skal jeg også ta meg sammen til å ringe og bestille en instuktør, så jeg kan lære meg det grunnleggende en gang for alle!

 

Det var to mål for kvelden!

 

Om jeg ikke har vært flink med trim i løpet av uka, så kan jeg i alle fall skryte på matfronten, både denne og forrige uke. Jeg har fått bort det verste søtsuget og vært flink til å veie og registrere. Fordelen med å komme i gang med trening er at jeg også kan spise litt mer etterhvert. Det er faktisk mulig jeg har spist litt lite denne uka. Sånn går det når man plutselig dropper all småspising av unødvendigheter ;)

 

Nå: Lage middag.

Over og ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens mål i går gikk ikke helt etter planen. Det var umulig å komme frem på telefon for å bestille instruktør, og joggeturen ble til styrketrening inne istedet, sistnevnte er for såvidt godkjent.

 

Derimot gikk jeg på jobben i dag. 30 min "trim" før dagen har begynt. 60 min før jeg er hjemme igjen. Bra. Det må jeg få til oftere.

 

Mannen drømmer om pizza til middag i kveld, så jeg må se om jeg kan finne en grov bunn og lage en god salat jeg (og han - men han er jo av de irriterrende evig slanke, men han er også flink til å trene. Rett skal være rett!)kan spise ved siden av. Mener å huske at jeg tidligere har brukt kesam som ost også. Får sjekke opp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens pizza ble umerket: lagde en grov bunn som jeg kjevlet veldig tynn, og som ost brukte jeg kesam som jeg hadde rørt opp med littegrannet salt (så den ikke skulle smake altfor "fersk"). Anbefales! :P

 

Spiste 4 stykker og masse salat, og enda hadde jeg plass til 3 gange 5 gram mørks sjokolade innenfor "kcal-grensa".

 

Idag stod det egentlig ski på programmet, men her har det snødd så tett at det ikke har vært mulig å komme seg verken hit eller dit. Satser på bedre vær i morgen!

 

Ellers prøver jeg å holde meg unna vekta, men "smugveide" meg i dag tidlig. Det er håp for mandagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om været var i veien for trim i går, så var det ypperlige forhold i alpinbakken i dag. Massevis av nysnø og antydning til både sol og blå himmel.

 

To timer i bakken blir til en forbrenning på over 900 kcal her på sidene. Det høres mye ut... Kanskje er det effektiv kjøring? Jeg er nybegynner og det går ikke akkurat fort. Omvendt sett så er jeg livredd og har høy puls absolutt hele tiden, hehe. Jeg satser på at 1,5 timer er mer realistisk. Det utgjør 3,5 trimpoeng. Bra - veldig fornøyd med dagen.

 

Så får vi se hva vekta viser i morgen, og om jeg får tatt meg sammen til å gå på jobb igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig må jeg legge til at jeg IKKE klarte å gå til jobben i dag, slik jeg hadde håpet. Stod opp tidsnok, men somlet (med vilje? noen ganger mistenker jeg at jeg saboterer for meg selv) og fikk ikke tid. Ingen andre unnskyldninger. Ikke bra nok :angry:

 

Derimot har jeg fått tatt meg sammen til å bestille time hos instruktør i skibakken, så da vet jeg i alle fall at jeg kommer til å sanke trimpoeng på onsdag.

 

Ellers har jeg hatt litt søtsug i dag. Fryktelig fristende kake på jobben i dag, men jeg holdt meg unna :) Så lenge jeg får nok sunn mat, så går det som regel bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Movistar

Hei Mimi!

 

Slenger meg på jeg!

 

Har lusket inne på 10 kg-forumet en stund nå, men har ikke turt å ta steget inn, men med dagens veiing så tør jeg. Nå har jeg 8,8 kg igjen til målvekten min på 66,5 kg.

 

Jeg har også veiedag mandag, men trener ikke i nærheten av like mye som deg. Jeg går til universitetet 30 min x2 4 dager i uken, og sier meg fornøyd med det. Er på 4. året av en master og er opp over hodet med arbeid og diverse, så jeg sier meg fornøyd med dette inntil videre. Styrketreningen må jeg ta når jeg har kommet meg ned i vekt. En ting av gangen her i gården. Er uansett fint å stabilisere vekten med å begynne med styrketrening. Føler det er ok med kondisjonstrening at jeg går 4 timer i uka + søndagsturer utenom.

 

Status:

27 år, samboer, fulltidsstudent (og vel så det), vekt i dag 75,3 kg, bryllup i 2013 som stor gulrot og kjoleprøving til sommeren (når målvekta er nådd). Begynte her 2. januar og har tapt hele 3,9 kg hittil.

 

Håper det er greit at jeg joiner deg selv om jeg ikke trener som deg - kanskje jeg kan pushe deg til å gå litt oftere til jobben ;) jeg går i allslagsvær! Bor i Bergen, så det er som oftest regn og vind nå på vinteren!

 

Har gått ned 1,2 kg siden sist mandag. Ikke aner jeg hvordan det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Movistar :)

Velkommen. Veldig hyggelig med selskap. Selv om jeg skravler litt med meg selv, så er jeg sosial av meg også.

 

Så flink du har vært! Gratulerer med flott nedgang så langt. Jeg har jo også veiedag på mandag, men jeg klarer ikke helt å la være å snikveie meg innimellom :rolleyes: Og i dag viste faktisk vekta 600 gram mindre enn i går, og skulle et kort øyeblikk ønske jeg hadde veiedag på tirsdager, for da hadde nedgangen vært 1,2 kg denen uka også Men, akk, det teller ikke... men det gir jo litt håp for neste mandag. Det er uansett et urealistisk ønske for hver uke. Hvis jeg kan klare et gjennomsitt på - 0,5 kg i uka, så er jeg egentlig fornøyd med det.

 

Jeg trener jo ikke akkurat all verden jeg heller da, men jeg har fått ski, og når man her helt bambi som meg, så koster det mange krefter. Skal ha instuktør i morgen (det trengs!) og til helgen drar vi på hytta, så da blir det litt trim der også. Både nedover og bortover. Sistnevnt er jeg bitte litt bedre til. Men ikke mye.

 

Styrketrening i forbindelse med stabilisering av vekta er nok ikke dumt, nei. Jeg begynner så smått herhjemme... Og ja takk, push meg gjerne til å gå til jobben! Klarte det ikke i dag heller vettu. Alt lå til rette, men så skulle jeg bare-bare, og vips så hadde jeg ikke tid.

 

Jeg har full forståelse for at du har mye om øra med studier. Been there done that. Den gangen klart jeg å klemme inn litt spinning om morgenen, men det har jeg ikke sjanse til nå som jeg jobber.

 

Hyggelig at du slenger deg på. Vi tastes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Movistar

Jada, jeg hadde nok hatt tid til å få inn trim, men jeg nedprioriterer det bevisst. Trening før skolen er utelukket. Jeg står allerede opp før 6.30 for å rekke skolen kl. 07.55 og for et B-menneske er det nok. Men jeg kunne jo tatt meg en runde eller to på ellipsemaskinen hjemme i løpet av uken. Har blitt med en stakkars runde i januar.

 

Ble ikke tur retur i dag. Ble plukket opp av en venninne i bil på veien til skolen i dag. Hun syns jeg var sent ute til en viktig prøve. Det syns ikke jeg, men da hadde hun allerede hindret trafikken så jeg fikk ikke tid til å tenke meg om. :unsure: Gikk hjem, da. Selv om jeg var trøtt og lei.

 

Men jeg har spist mine 1300 kcal i dag. Så det blir en mager kveld... lurer på hva jeg skal finne på. Hjemme alene og alt. :angry:

 

Ingen nedgang i dag jeg. Er redd for at jeg skal nå et platå allerede! Men jeg får smøre meg med tålmodighet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,så tidlig hadde jeg heller ikke orket å verken stå opp eller trene. For øvrig var jeg mye mer morgenmenneske før jeg møtte min kjære... Etter at jeg møtte ham synes jeg det er mye koseligere å ligge å dra meg i armkroken hans. I begynnelsen, da vi akkurat hadde møttes, stod jeg ofte opp før ham i helgen for å jogge :blink: Kunne ikke falt meg inn lenger, hehe.

 

Du følger 1300 kcal også. Me too, og et av argumentene mine for å komme skikkelig i gang med trening er at jeg kan øke til 1600. Jeg er veldig glad i mat. Men igjen; jeg skjønner at du prioritere annerledes. Hvis du blir småsulten i kveld, så for du spise litt grønsakssnacks, det må da være lov selv om du har fylt opp kvota di?

 

Så spennende med bryllup. Det er bare å glede seg, for det ER veldig moro... og også veldig hyggelig å være gift. Flott at du kan bruke det som motivasjon!

 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg over at du ikke har gått ned siden i går altså! Pleier du å veie deg hver dag?

 

Ha en fortsatt fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Movistar

Jeg bruker vekten som veileder i uken, og er vant med å veie meg hver dag - hadde IKKE vært bekymret om jeg hadde gått opp, vekten skal fluktuere. Problemet er å se det samme tallet for 3. gang på 4 dager, den ene dagen veiet jeg meg ikke.. da blir jeg litt nervøs for å ha nådd det fryktede platået.

 

Men gift blir vi nok uansett ;) Det lite er noe jeg gjør for meg selv. Jeg vet hvor tung en sekk med 8 liter øl er - unner ikke kroppen min å bære på så mye ekstra dag ut og dag inn!

 

Jeg har jo vurdert trening opp mot mat. Det er ikke fremmed for meg, det var det jeg gjorde sist. Da trente jeg mye styrke og det funket veldig bra - gikk fra 89 kg til 74,5 kg. Men da var jeg "hjemmestudent" og kunne disponere dagen min selv, og det er jeg ikke nå. Har obligatorisk undervisning fra 8-16 hver dag. Ofte blir dagene lengre pga forsinkelser eller at jeg må lese eller ha kollokvie, og mange dager løper jeg rett fra en økt til neste uten en skikkelig pause (spiser nesten alltid på forelesning). Helgene er som oftest kortet ned til fredags kveld og lørdag, søndag er forberedelse til uken. Gleder meg til å begynne i jobb og ha fri hver helg!

 

Nå kjenner jeg at motivasjonen butter litt. Men jeg er ikke der at jeg gir opp, jeg skulle bare helst vært slank i går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektplatåer er no' herk... Jeg skjønner bekymringen din, men krysser fingerer for at den er grunnløs. Sist jeg var her inne var jeg i tråd med ei som stod stille annenhver uke, men det gjorde ikke så mye, for til gjengjeld hun rykket tilsvarende ukene imellom.

 

Jeg er også fryktelig utålmodig. Har lagt en plan med en fornuftig gjennomsnittlig nedgang per uke,likevel vil jeg innerst inne helst at vekta bare skal rase ned, hvilket er fullstendig urealistisk. Slank i går hadde vært fint, ja!

 

Det høres ut som et slitsomt studie! Jeg håper det er verdt det :) Jeg har det litt omvendt, jeg lengter tilbake til studietida da jeg kunne disponere tiden min selv, inkl helgen Jeg underviser og har alltid en rettebunke eller to jeg kan kaste meg over. Derimot lengter jeg ikke tilbake til hybel,studielån og eksamener... Alt til sin tid :)

 

Jeg har forresten problemer med å registrere mat i kveld.Jeg får feilmelding, men hver matvare blir registrert, derimot får jeg ikke opp riktig totalsum på kcal, og så ser hele kolonna til høyre litt rar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken parodi, når jeg endelig går på til jobben, så viser det seg at vi skal på kurs på ettermiddagen og at jeg egentlig trenger bilen :unsure::)

 

Jaja, da ble det trim TIL jobben og skyss nesten hele veien hjem. Om to og en halv time står jeg og skjelver på skia mine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Movistar

Haha EPIC fail?

 

Du har uansett gått en vei og det er kjempebra!

 

Endring på vekta i dag, heldigvis. Vekta tikket inn på 74,8 kg. Er glad for å se det, slipper å bekymre meg for platå =)

 

Kaldt hjemme i dag så orker ikke type for øyeblikket. Ser ut som at du har hatt en fin dag og gått til jobben og greier =) flinka! Og så ski etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, følte meg litt dum der jeg stod... men trim en vei er bedre enn ingenting, og så fikk en hyggelig prat med en kollega på vei tilbake.

 

Nå har jeg også overlevd godt over en time på ski med en instuktør i hælene (vel, det er en overdrivelse - i begynnelsen holdt han meg vel mer i hånda!), og det ga mersmak. For det først var han superdyktig, tålmodig og jovial som få, men i tillegg lærte jeg masse, så nå har jeg faktisk tro på at jeg kommer til å få glede av skia fremover.

 

I helgen skal vi på hytta, så da regner jeg med at vi både kommer oss ut på bortover- og nedoverski.

 

Flott at vekta har rikket på seg *tommel opp*. Da er du i siget vettu. Håper du har fått varmen også :)

 

Ha en fortsatt fin kveld. Over og ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Movistar

Varmen kom og varmen gikk, så nå fyrte jeg opp i peisen for andre gang i kveld! Skikkelig bikkjekaldt i dag! :blink:

 

det høres ordentlig gøy ut å lære slalåm med instruktør. Jeg var rå når jeg var liten, men så sluttet jeg og nå er jeg redd for alt som går fort (bremser når jeg sykler nedoverbakke og bilen vår GÅR ikke fortere enn 80 kmt). Men vet at det er gøy med ski når det kiler i magen og man har kontroll.

 

Var på skitur en vinter for noen år siden i Hallingdal. Gikk oppover i 2 timer før vi skulle ned igjen. Da måtte jeg ta av meg skiene og gå/ake nedover. Utrolig kjedelig. Men hadde vel ikke rette skiene til å kjøre nedover med, selv om det ikke var vanlige langrennski. Etter det gav jeg vekk skiene mine til pappa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay - har gått på jobben i dag også, og snart skal jeg gå hjem igjen, så da kan jeg notere ned litt aktivitet i dag også.

 

Jeg er vokst opp uten ski (og delvis utenfor Norge), så dette med slalåm er virkelig en bøyg for meg. Bortsett fra det er jeg nok omvendt av deg, jeg synes det meste som går fort er gøy inkl karuseller og motorsykler. JEg skulle ønske jeg turte å gå på topptur for å kjøre ned igjen på ski, men ferdighetene mine tilsier nok at jeg ville endt som deg: med å gå/ake ned igjen :huh:

 

For øvrig holder jeg deg ansvarlig for at jeg de to siste dagene har gått rundt og sunget "moviestar, moviestar, you think you are a movie, moviestar.... " , og det i tide og utide ;)

 

 

Ha en fortsatt fin dag. Jeg skal på jobb igjen i kveld, men da kjører jeg altså - til gjengjeld har jeg fri i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det plass til en til her inne?

 

Jeg er 37 år, hjemmestudent, er samboer og har to barn i 2. og 4. klasse.

 

Kjenner jeg trenger å forplikte meg, for å holde meg på matta! Lenge siden jeg har vært her inne nå, og det har egentlig gått fint. Helt til i høst, når kiloene plutselig begynte å snike seg på igjen. I jula forsvant alle hemninger, og det verste er at oppgangen ikke helt har gitt seg på nyåret heller! :(

 

Men nå er det altså nok, og jeg vet at jeg kan klare dette, har jo gjort det før :rolleyes:

 

Har begynt å registrere maten her inne idag, vet at det er det som skal til, ellers har jeg lett for å putte i meg mer enn jeg vet :lol:

 

Skal ikke ned kjempemye, 5-6 kilo. Problemet er at ekstrakiloene legger seg som en pose på magen, og det ser jo ikke videre stilig ut med hengemage, hadde de enda kunnet fordele seg litt ;)

 

Sliter spesielt med å komme i gang med trening, trøster meg med at tiden ikke strekker til, men vet jo at det bare er en dårlig unnskyldning for å slippe. Tiden er jo der, er bare så behagelig å innta sofaen foran tv'n!

 

Ja, ja, det var litt om meg - håper på positive stunder her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Movistar

Hei og velkommen, Vimseberta

 

I dag er jeg skikkelig dau i kroppen kjenner jeg. Slapp og lat. Fikk meg ikke til å lage middag før kl. 20. Prøvde å få sambo med på at vi bare spiste noen skiver i dag, men så hadde jeg jo tatt frem svinekjøtt så da ble det noe kok i hop likevel.

 

Orker ikke være på data nå, tenkte bare jeg skulle gi livstegn fra meg. Skal forsøke å logge middagen. Tok risen på øyemål og det ble det med resten også. Masse grønnsaker og noe svinekjøtt kokt i uncle bens sweet n sour. Ikke akkurat en smaksopplevelse, men med mye grønnsaker ble det jo litt mettende.

 

Ser at gubben ikke har spist halvparten av grønnsakene sine engang. Syns det er DÅRLIG! Han spiser farlig lite sunn mat, altså. Innpakket i sukkersaus burde han jo klare å ete det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godmorgen :D

 

Jeg har fri idag og skal nyte et par timer med egenpleie hos frisøren. Lenge siden sist!

 

Velkommen til Vimseberta. Det er bare å henge seg på - og lykke til med vekttapet!

 

Jeg jobbet lenge i går kveld og er litt usikker på hva slags mat jeg spiste og hvor mye. Tapas er liksom ikke det letteste å holde styr på, men jeg vet at jeg i alle fall spiste meg mett på masse salat, å helt gærent kan det ikke ha gått.

 

Jaja, Movistar, det hender vel at vi alle går en smule matlei på den ene eller andre måten. Jeg er vanligvis glad i å lage mat, men i høst var jeg totalt uinspirert. Her om dagen hadde vi rasende travelt og gemalen foreslo pølser, hvilket slett ikke er optimalt. Men een pølse og 300 gram grønnsaker (som lå i kjøleskapet fra dagen før) gjorde susen, og alt i alt ble det ikke så galt. At gemalen måtte "nøye seg med" tilbehør som pølsebrød og løk tror jeg ikke han var så lei seg for.

 

Vi drar på hytta i kveld, så da vet jeg ikke om jeg kommer innom i helgen i det hele tatt, men det jeg vet, er at jeg i alle fall kommer til å få litt trim i løpet av helgen.

 

God helg til dere begge to. Heia heia ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye som skal til! Etter at jeg la inn innlegget mitt her i går var jeg supermotivert til å gjøre en innsats, og gjorde unna en halvtime på romaskinen :D . Sammen med en gåtur på dagen ble det 1,6 trimpoeng i går, slettes ikke verst til meg å være!

 

Nå gjelder det bare at fortsettelsen blir like bra. Tvi-tvi.

God tur på hytta Mimi, blir deilig med skitur :)

 

Vi tastes kanskje i løpet av helgen Moviestar..?

 

Uansett, god helg til dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Movistar

God tur da Mimi =)

 

Ja jeg holder meg nok hjemme Vimseberta. Kjenner jeg er helt flat (føler meg som en uke gammel heliumsballong). Litt av middagen i går ble sen frokost (lunsj egentlig) i dag. Like vanskelig å logge.

 

Tror ikke jeg har vært flink nok med maten denne uken, og det viser seg på vekten. Ligger 50 kcal pluss minus 1400 kcal alle dager, og i går var jeg jo til slutt oppe i 1500 pga vinglasset som ble inntatt i et forsøk på å bli i godt humør.

 

Drømmer hele tiden at jeg skeier ut. I forgårs drømte jeg at jeg spiste masse sjokolade og i natt var det også et riktig etegilde. Dårlig samvittighet i drømmene = ikke bra! Noen drømmer seg slank, jeg tror jeg drømmer meg feit! I våken tilstand er jeg ikke snopesyk, bare så det er sagt.

 

Men så må jeg også akseptere at nå har jeg ikke veldig mye å ta av. Jeg må nesten la kroppen min tape vekten i det tempoet den vil tape den.

 

I dag vil sambo ut og drikke - det vil ikke jeg! Våknet med pels på tungen og daff i kroppen og kjenner jeg skylder på vinen vi drakk i går. Kanskje jeg skal få oss en tur ut og gå i finværet. Det kan jo hjelpe, selv om det ikke hjalp i går?

 

Jeg nærmer meg mitt delmål på 74,5 kg. Øynene er allerede rettet mot neste delmål på 71,5 kg. Kjenner jeg blir glad når jeg tenker på neste delmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess, da var treningen unnagjort for i dag. Godt å være ferdig med det før fredagskosen kommer på bordet!

 

Vi har som regel taco på fredager, og det går jo helt greit, sånn kalorimessig mener jeg.

 

Foran tv'n er jeg egentlig ikke så nøye på hva jeg spiser. Kan like gjerne være gulrotstaver istedet for sjokolade. Det viktigste er liksom å småspise på noe :rolleyes:

 

Vi høres da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...