Gå til innhold

Nok er nok


Gjest snart snuppe
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest snart snuppe

Av og på...

Nok er nok, nå må jeg slutte å PRØVE å slanke meg, nå er det faktisk det jeg skal gjøre.. Nå har jeg prøvd lavkarbo siden påske og har gått ned ca 700 gram!

Når sant skal sies så gikk det ganske bra de første ukene, da gikk jeg ned 3-4 kg og var strålende fornøyd med innsatsen. Det ble også lagt merke til på jobb at jeg hadde så spennende lunch med meg. Fikk masse kommentarer på de lekre omelettene i rikelig mengde, ikke alltid jeg rakk å ta med grønnsaker og salat, men jeg ble god og mett. Også helgene gikk fint, deilig med egg og bacon, stekt sopp og litt fløte til frokost! Nam, nam :rolleyes;-)

Drakk masse vann og var i storform bortsett fra en dundrende hodepine, men pytt, pytt- det hører med til å slanke seg med bacon.. :P

Og sånn gikk no`dagan.. Imponerende luncher med koteletter og kylling i fløtesaus, avocado, salat og omelett. Lunch ble etterhvert rester fra middagen dagen i forveien da det var nokså krevende å å holde maten spennende på morgenen og nokså tidkrevende også. Endte opp med en pose salat og tunfisk på boks eller kyllinglår til lunch ..

 

Møkkalei fett, kylling og bacon etter uke 4 eller 5. Nå skal det også sies at i helgene unte jeg meg kjeks til osten, lefse til tacoen osv, så da gikk det raskt opp igjen de få kiloene jeg hadde kjempet meg ned..

Superlei hele lavkorbo-opplegget går jeg nå tilbake til ett kosthold med ca 1500 kcal og kjenner at humøret og motivasjon er på plass igjen.

 

Men det er en erkjennelse at det å leve uten forbudt mat som brød, poteter og pasta ikke passer min eller familiens matvaner og livsstil.

 

Uansett hva forskerne sier, så får jeg det ikke til å bli hyggelig etter noen uker. Noe av det som stopper min motivasjon når det gjelder å slanke seg med fett er troverdigheten. Hodet mitt vil ikke tro på at fett er fantastisk helsefremmende i store mengder selv om jeg er veldig glad i smakfull mat med fløte, rømme og andre ting. Man har jo lært fra barnsben at grovt brød og poteter er mat for norske kropper.. Og jeg er veldig glad i brødskive og en potet i ny og ne...

Jeg er alfor glad i mat til at jeg kan sette slike restriksjoner på meg selv for alltid. Så da er den avgjørelsen tatt!

 

Jeg skal ned fra 77 kg til 67, og regner med å være i mål om ca 12-15 uker. Første delmål er 72 kg, og det bør være oppnåelig med selvdisiplin og klok planlegging av både fridager og arbeidsdager:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

He-he, det var jo som å lese om meg, dette! "Ned fra 77 til 67, delmål 72, 12-15 uker"...

Nå har jeg riktignok "bare" som mål å komme ned til 69, vet at det er en vekt jeg føler meg vel med og (i teorien) bør klare å holde... Å klare 67 hadde vært helt fantastisk :-)

 

Jeg er flink med fysisk aktivitet, tror ikke det er så mye mer å hente der, så tiltakene MÅ settes inn på maten. Jeg er glad i mat og glad i å lage mat! Utfordringen er delvis porsjonsstørrelse (spesielt på middag) og "kos" om kveldene.

Lavkarbo er ikke noe for meg...

 

Jeg har veiedag på mandager. Kanskje vi skal slå følge på vei til første delmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart snuppe

Da er det ny dag og nye sjanser :-) Har heldigvis et par spreke venninner som er like glad i gå som meg, så nå er det ut i skogen på morningen og ei rask mil i vente for både meg og hunden ;-) Ingen av oss som har vondt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har hatt en fin tur i skogen! Jeg trente ganske hardt i går, så i dag (deilig med fridag!!!) blir det bare gåing på meg også.

For å få en liten "kickstart" på prosjektet mitt denne gangen har jeg meldt meg på et GR Ekspresskurs, som startet nå på mandag. Det er vel bare fire møter, tror jeg, men det er akkurat det som skal til for å få meg i gang:-)

Jeg har veldig god erfaring med å registrere alt jeg spiser (selv om det tar litt tid og er "litt" kjedelig...). Det hjelper meg både til å få oversikt og faktisk også til å la være å spise det jeg ikke bør spise. Jeg registrerer ikke grønnsaker, det er så lite kalorier i det og jeg tenker at jeg kan ikke spise for mye av det, uansett. Det gjør imidlertid at "kostholdsscoren" min ser litt dårligere ut enn den egentlig er.

 

Av erfaring vet jeg akkurat når varselbjellene bør begynne å ringe og ule og bråke og blinke her i gården; det er når jeg begynner å unngå å veie meg. "Ikke i dag, jeg gjør det i morgen" osv. DA er det fare på ferde! Målet etter at man har nådd den vekten man ønsker må være å fortsette å veie seg slik at man kan ta affære før det blir mange kilo som må tas av (enda en gang!) Drømmen hadde vært å klare å fortsette å se 6-tallet først, hele tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kløver

Tuller visst litt med skriving av innlegg her... Amatør..

Håper jeg kan hive meg på denne tråden:) Jeg veier for tiden 72 kg og ønsker helst å veie 60-62 kg.

 

Gikk ned 15 kg for 4 år siden og har holdt det godt, men for en stund siden fikk jeg diagnosen lavt stoffskifte og har gått opp en god del.. Har vært mye dårlig og derfor ikke så aktiv som jeg burde vært.

 

Men nå starter jeg på nytt, har meldt meg på Gull medlemskap i Grete roede og starter med nytt mot i morgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg! Og med helgen følger mat-utfordringene... Vi var ute og spiste litt før kino nå i kveld. Ikke helt "innenfor" på middagen, og det er vanskelig å vite akkurat hvor mange kalorier det ble, men jeg stod i hvertfall over kino-godtet, og det er BRA til å være meg!

Det ble tre trimpoeng i dag, og jeg var forferdelig sulten etterpå, og syntes liksom at jeg kunne spise med god samvittighet.

Har "snikveid" meg, og det ser ut til at det går rett vei, men det er jo enda noen dager til mandag, så det er bare å brette opp ermene og være superflink i helgen .

Lykke til, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kløver

Deilig med helg:)Men enig i at utfordringene står i kø.. Viljestyrke kom:) Første dagen min igår og det gikk kjempebra, håper dagen idag går like bra. Er veldig innstilt på at nå skal vi nedover.

 

Ha en nydelig helg og kos dere masse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart snuppe

Så hyggelig å se flere som skriver her. Jeg har ikke meldt meg på noe kurs denne gangen, tenkte at jeg nok skal klare meg med viljestyrken og noen gamle bøker fra Grete Roede. Og når sant skal sies så vet jeg jo ganske mye om trening og kosthold, det er bare så skrekkelig vanskelig å sette det ut i praksis noen ganger.. Men denne ganger veier og registrerer jeg mat i noe som heter Shapeup Club.

 

Jeg registrerer all mat jeg spiser der samt at all trening blir blir lagt automatisk inn med en annen app fra telefonen min, så nå føler jeg at jeg har stålkontroll ;-) Og det er i allefall en erkjennelse at det er mye enklere å holde oversikt over matinntak når man teller kalorier kontra karbohydrater, og så mye enklere å variere da! Det er iallefall min konklusjon pr i dag.

Jeg er kanskje ikke så flink til å holde meg helt på de anbefalte mengdene pr. måltid, men justerer det fint i løpet av dagen med denne oversikten slik at det totale kaloriinntaket blir riktig i løpet av dagen.

 

Heldigvis så har jeg hund og da er det mye lettere å komme seg ut på tur for å gå lange turer, og det er på den måten jeg må gjøre det for å finne det lystbetont.

Har lagt bak oss ganske mange kilometer i skogen i løpet av de siste ukene og flere skal det blir, for jeg har ganske mange kilo igjen til målet er nådd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart snuppe

For å få en liten "kickstart" på prosjektet mitt denne gangen har jeg meldt meg på et GR Ekspresskurs, som startet nå på mandag. Det er vel bare fire møter, tror jeg, men det er akkurat det som skal til for å få meg i gang:-)

Jeg har veldig god erfaring med å registrere alt jeg spiser (selv om det tar litt tid og er "litt" kjedelig...). Det hjelper meg både til å få oversikt og faktisk også til å la være å spise det jeg ikke bør spise. Jeg registrerer ikke grønnsaker, det er så lite kalorier i det og jeg tenker at jeg kan ikke spise for mye av det, uansett. Det gjør imidlertid at "kostholdsscoren" min ser litt dårligere ut enn den egentlig er.

 

Hørtes lurt ut med ekspresskurs, men det er ingen slike her vi bor så jeg får heller klare meg med min indre motivasjon for å holde fokuset :-)

 

Jeg også registrerer alt for å få en oversikt og blir overrasket både den ene og andre veien innmellom. Ting jeg trodde skulle gi masse kalorier "overrasker" med å faktisk være helt greit og noen ganger motsatt. Litt spent på vekta i morgen, men må jo innrømme at jeg har sniki meg opp på vekta jeg også og det ser ganske lovenende ut så langt.

 

Må ut på tur i dag også. Stakkar hunden vår, hun blir dratt ut mil etter mil hver dag nå, men så lenge jeg ser resultater så er vi fornøyde alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag, og -HURRA! Ned 1,7 kg. Jippi!!!

16 trimpoeng og stålkontroll på maten har tydeligvis hjulpet... Nå tror jeg ikke akkurat at det er 1,7 kg rent fett som på mystisk vis har smeltet bort de siste sju dagene, men jeg takker ja til all nedgang uansett.

1300 kalorier per dag er tydeligvis tingen for meg. Har jeg hatt lyst på mer mat? Ja. Har jeg hatt lyst på annen mat? Jepp, det også. Men har jeg egentlig vært s u l t e n ?? Nei, ikke egentlig! Så dette går helt fint, altså.

 

Hvordan er ståa for dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart snuppe

Veiedag, og -HURRA! Ned 1,7 kg. Jippi!!!

16 trimpoeng og stålkontroll på maten har tydeligvis hjulpet... Nå tror jeg ikke akkurat at det er 1,7 kg rent fett som på mystisk vis har smeltet bort de siste sju dagene, men jeg takker ja til all nedgang uansett.

1300 kalorier per dag er tydeligvis tingen for meg. Har jeg hatt lyst på mer mat? Ja. Har jeg hatt lyst på annen mat? Jepp, det også. Men har jeg egentlig vært s u l t e n ?? Nei, ikke egentlig! Så dette går helt fint, altså.

 

Hvordan er ståa for dere andre?

 

Gratulerer :-) Så moro at det skjer noe på vekta!

Hos meg så stoppet den på 75 kg i dag og det var deilig å se at det går rette veien :-) Er nok ikke bare fett som har blitt borte her heller, men moro allikevel :-)

 

Vi får følges ad de neste ukene og kiloene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :-) Så moro at det skjer noe på vekta!

Hos meg så stoppet den på 75 kg i dag og det var deilig å se at det går rette veien :-) Er nok ikke bare fett som har blitt borte her heller, men moro allikevel :-)

 

Vi får følges ad de neste ukene og kiloene :-)

 

 

Supert, grattis! Dette klarer vi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj, kostholdsutfordringene står virkelig i kø disse maidagene, ikke sant...?!?

Kom meg igjennom 17. mai uten de store kalorioverskridelsene, men allikevel uten helt å miste følelsen av at det var kos og en festdag.

Det hjelper meg virkelig at jeg både går på ekspresskurset (bare to veiinger igjen, jo!), og ikke minst at jeg registrerer all mat her og "rapporterer" til denne tråden.

Snikveiing viser at det går rett vei. Fremdeles tre fridager med mange matfristelser igjen, men dette s k a l gå bra!

 

Ha en fin Pinsefeiring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag igjen, og JIPPIIIII! 1,6 kg ned denne uka! Veldig overrasket og selvfølgelig storfornøyd :-))))

Det ble bare 8,2 trimpoeng i uka som gikk, men jeg har holdt et snitt på ca 1400 kalorier per dag. Bra jobba, tatt i betraktning at vi har feiret både 17. mai og pinse... Dro rett fra veiing til en bra økt med kondis og styrke. Ser jeg har spist litt lite i dag (fører fremdeles opp ALT jeg har i meg), så nå skal jeg kose meg med resten av "Bakte epler med crispy lokk" (oppskriften finnes her inne).

Hvordan gikk det med deg denne uka, Snart snuppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest travel83

Hei! Jeg vil veldig gjerne være med dere :) Trenger alltids noen å dele erfaringer og motivasjon med!

 

Jeg gikk på Grete Roede i 2007, og gikk da ned 7 kg. Etter et svangerskap har kiloene sakte, men sikkert krøpet seg på og tiden strekker ikke alltid til så enten blir det usunn mat eller ingen mat.... :( Jeg driver egen butikk og glemmer ofte å spise, noe som resulterer i overspising og småspising hele kvelden... Så: Nok er nok! Har bestemt meg for å nå 65 kg. Første delmål var 70 kg innen 15/6, men ser at jeg må justere den litt... Veier nå 76 kg og målet er nå 70 kg innen 1/7 - høres det rimelig ut?? Jeg kjenner som sagt til Grete Roede og vet at det funker, men går ikke på noe kurs denne gangen... Som sagt er problemet mitt at jeg ofte ikke spiser i løpet av dagen på jobb, så for å få i meg vitaminer og mineraler har jeg nå valgt å satse på Noka shake x 2 de dagene jeg er på jobb, og sunt kosthold de andre måltidene. Noen med erfaring?? Tenker at da holder jeg hvertfall et stabilt blodsukker. Prøver å ligge på et totalt kaloriinntak på 13-1500 kcal. Trening har jeg aldri vært spesielt god til, men har nå laget meg et eget treningsprogram som jeg skal følge!!!

 

Min veiedag er mandag så det passer jo bra :)

 

Gleder meg til å følge dere og "slankes" sammen :)/>/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vil veldig gjerne være med dere :)/>/>/>/> Trenger alltids noen å dele erfaringer og motivasjon med!

 

Jeg gikk på Grete Roede i 2007, og gikk da ned 7 kg. Etter et svangerskap har kiloene sakte, men sikkert krøpet seg på og tiden strekker ikke alltid til så enten blir det usunn mat eller ingen mat.... :(/>/>/>/> Jeg driver egen butikk og glemmer ofte å spise, noe som resulterer i overspising og småspising hele kvelden... Så: Nok er nok! Har bestemt meg for å nå 65 kg. Første delmål var 70 kg innen 15/6, men ser at jeg må justere den litt... Veier nå 76 kg og målet er nå 70 kg innen 1/7 - høres det rimelig ut?? Jeg kjenner som sagt til Grete Roede og vet at det funker, men går ikke på noe kurs denne gangen... Som sagt er problemet mitt at jeg ofte ikke spiser i løpet av dagen på jobb, så for å få i meg vitaminer og mineraler har jeg nå valgt å satse på Noka shake x 2 de dagene jeg er på jobb, og sunt kosthold de andre måltidene. Noen med erfaring?? Tenker at da holder jeg hvertfall et stabilt blodsukker. Prøver å ligge på et totalt kaloriinntak på 13-1500 kcal. Trening har jeg aldri vært spesielt god til, men har nå laget meg et eget treningsprogram som jeg skal følge!!!

 

Min veiedag er mandag så det passer jo bra :)/>/>/>/>

 

Gleder meg til å følge dere og "slankes" sammen :)/>/>/>/>/>/>/>

 

 

 

Slå gjerne følge! Jo flere jo bedre:-)

Noka sin shake har jeg aldri prøvd, men det kan kanskje være et bra alternativ hvis man sliter med å få til "ordentlige" måltider gjennom dagen...

6 kg ned før første juli bør kunne gå hvis vi er superflinke!

Lykke til, bare fem dager til neste veiedag nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan legger dere inn dato og vekt nederst i feltet deres?? :unsure:/>

 

 

Hvis du går inn på "Min profil" øverst her, og så på "endre profil", (lilla felt, ett hakk lenger ned og litt til høyre), og deretter "endre signatur" i kolonnen til venstre, så får du det sikkert til... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest travel83

Ligger dere fast på et kalorinivå dere har funnet ut at fungerer? Når jeg gikk på kurs lå jeg på 1600 kcal som menyen tilsa, men nå ligger jeg på 1300-1500 kcal, men kanskje det er for lite har jeg begynt å lure på?? Veier 76 kg og er 160 kg høy. Har brukt en kalkulator på trening.no og iflg den skal jg ligge på 1600 kcal for å gå ned i vekt. Ikke lett dette.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger dere fast på et kalorinivå dere har funnet ut at fungerer? Når jeg gikk på kurs lå jeg på 1600 kcal som menyen tilsa, men nå ligger jeg på 1300-1500 kcal, men kanskje det er for lite har jeg begynt å lure på?? Veier 76 kg og er 160 kg høy. Har brukt en kalkulator på trening.no og iflg den skal jg ligge på 1600 kcal for å gå ned i vekt. Ikke lett dette.... :rolleyes:/>/>

 

Jeg prøver å ligge på rundt 1300 pr dag nå i noen uker, da jeg synes det er greit å gå litt fortere ned i begynnelsen. Over tid blir det imidlertid for lite mat for meg, og jeg vet at jeg går ned på rundt 1600 også, bare litt saktere (og sikkert sunnere!) Jeg er ca 10 cm høyere enn deg. Etter at jeg har nådd mitt delmål hopper jeg nok over på meny 2. Det skal jo tross alt være et opplegg jeg skal kunne følge over laaaaang tid, ikke sant?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest travel83

Høres ut som en bra plan :) Jeg er faktisk ikke sulten på ca 1400 kcal, men det er jo med Noka på dagtid :)

 

Gleder meg til veiedag - prøve å unngå vekta frem til mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest travel83

Trur kanskje det har rabla for meg nå... MEN nå vurderer jeg faktisk å melde meg på Oslo Maraton og løpe 10 for Grete (10 km). Har jo kommet litt i gang med treninga nå, men med et sånt mål håper og tror jeg at jeg klarer å holde motivasjon oppe :) Noen som har løpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kanskje det har rabla for meg nå... MEN nå vurderer jeg faktisk å melde meg på Oslo Maraton og løpe 10 for Grete (10 km). Har jo kommet litt i gang med treninga nå, men med et sånt mål håper og tror jeg at jeg klarer å holde motivasjon oppe :)/>/> Noen som har løpt den?

 

 

Så gøy! Når er det? Har aldri deltatt på løp (kun skirenn), men det må jo være super treningsmotivasjon fremover...? 10 km klarer du :-)

Har nettopp kommet hjem fra bursdagsfeiring, maaaaassssse god mat men jeg prøvde å ta kloke valg.... Klarte å begrense meg til ett kakestykke, men det ble et glass vin mer enn planlagt. Legger inn som best jeg kan på registreringen her, og kommer til ca 1600-1700 kal. Det er 300 mer enn jeg har hatt til vanlig i det siste, så sånn sett er det ikke bra, men det er jo allikevel under mitt estimerte dagsbehov. Og før i dag ble det 1,8 trimpoeng :-)

Siste veiing på kurs på mandag. SKAL ha gått ned litt denne uka også!

 

Fortsatt god helg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest travel83

21. september er Oslo Maraton, og nå er jeg påmeldt så ingen vei tilbake :rolleyes: Har vært i bursdag selv i dag, og endte opp med 2 kakestykker...men spart kalorier i hele dag for å kunne kose meg. Vi må skeie ut i blant :) Lykke til med veiing i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...