Gå til innhold

Sabines motivasjonstråd


Gjest Sabine
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Sabine

Hei!

Jeg har for første gang på lenge våget å gå på vekta i dag, og den viste 78 kg. Det var ikke noe kjekt å se. 65 er målet, men jeg har satt meg et delmål på tre kilo for at jeg ikke skal miste motivasjonen. De siste årene har jeg ikke vært flink til å ta vare på meg selv, men nå må jeg gjøre noe med det. Problemet mitt er ikke at jeg spiser mye godteri eller drikker mye brus. Mye grønnsaker spiser jeg også. Det er vel helst mengden det må gjøres noe med, og så bruke mindre ost og olje i maten.

 

Det hadde vært hyggelig å bli litt kjent med andre her inne, slik at vi kan motivere og oppmuntre hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Sabine

I dag er det skikkelig varmt her. Har vært ute og gått en tur, og drukket masse vann. Ellers må jeg jobbe (papirarbeid som vokser meg over hodet), så det blir ikke all verdens tid til å trene for tiden. Ser at mange av dere er flinke og trener mye, men jeg er inne i en hektisk periode, og tør ikke sette meg for høye mål når det gjelder bevegelse. Tror jeg lett kan miste motivasjonen om jeg setter meg for høye mål, så all trening er foreløpig bonus, og så får jeg heller prøve å bli flinkere på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mrstoby

hei

 

det e så bra å møte andre med samme situasjon å man trenger absolutt nokken til å motivere når man trenger det mmedt, det å skal gå ned e ein stor å vansklig ting som krever mye tålmodighet å det skulle jeg hatt meir av hehe :D/> men jeg kan så absolutt hjelpe med å motivere deg vettu :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

hei

 

det e så bra å møte andre med samme situasjon å man trenger absolutt nokken til å motivere når man trenger det mmedt, det å skal gå ned e ein stor å vansklig ting som krever mye tålmodighet å det skulle jeg hatt meir av hehe :D/>/> men jeg kan så absolutt hjelpe med å motivere deg vettu :)/>/>

 

Så kjekt. :) Hva slags mål har du satt deg?

 

Har satt søndag som veiedag. Greit å velge en dag der en ikke må styrte ut av huset om morgenen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Har sjekket bmi-kalkulator, og funnet ut at jeg 72 kg vil være innen grensen for normalvektig, så da kan det kanskje være andre delmål. Først 75, og så 72. Er usikker på hvor lang tid jeg bør beregne for hvert delmål? Er jo utålmodig av meg, så helst i går, men det er vel noe med å sette seg realstiske mål slik at man ikke går på en smell.

 

Det kan bli en utfordring med middager framover. Det er ofte mannen min som lager middag, og da har jeg null kontroll over oste- og oljemengder. Det gjør det ikke så lett å regne ut kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Dagens middag gikk greit, takket være fridag i går, og mulighet til å forberede noe på forhånd. Vi må bli flinkere til å planlegge, så går det nok på et vis, håper jeg.

 

Kveldene kan nok bli litt vanskelige. Det er så altfor lett å spise litt mer enn man strengt tatt behøver da, men jeg får pøse på med enda mer grønnsaker (selv om jeg allerede spiser mye mer enn de 300 g som er minimum). Kanskje litt volumen hjelper til på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mrstoby

Så kjekt. :)/> Hva slags mål har du satt deg?

 

Har satt søndag som veiedag. Greit å velge en dag der en ikke må styrte ut av huset om morgenen. :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Travle dager, men det har blitt litt bevegelse, og matmessig har det gått ganske greit. Sikkert fordi det har vært såpass travelt. ;) Håper det gir seg utslag på vekta også, slik at jeg klarer å opprettholde motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Spent på hvordan det går i helga... :unsure: Fort gjort å spise litt ekstra da, men jeg skal snart på handletur og hamstre inn masse grønnsaker. Håper været også holder seg, så jeg får godt et par turer. Skal også hente en serie-boks, så da har jeg noe å se mens jeg er på elipsemaskinen framover. :)

 

Har spart litt inn på de andre måltidene i dag, siden vi alltid pleier å lage litt mat om kvelden i helgene.

 

Det som er en utfordring, er at mannen foreslår kaloribombe etter kaloribombe til middag og lunsj. Det er ikke så praktisk om jeg ender opp med all matlagingen framover, så jeg må forsøke å få han til å spille på lag på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

I går ble det en lengre, rask spasertur i det fine været. Glad jeg benyttet sjansen, for i dag er det grått igjen. Føler meg ganske slapp i dag. Sov ikke så godt i natt, så det er sikkert derfor. Håper det blir bedre utover dagen så jeg får gjort litt. :)

 

Ble fristet til å lage meg en signatur etter å ha sett alle de andre. Kan kanskje være motiverende å ha et så synlig sammendrag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Vært uggen i hele dag, så ille at jeg ba mannen kjøpe cola. Jeg drikker veldig sjelden brus, så det er litt ironisk at jeg akkurat i dag så gjerne ville ha det. Men magen er bedre nå, og jeg har likevel holdt meg innenfor kalorigrensen. Har ikke blitt noe bevegelse og heller ikke jobbing, siden jeg har slumret mesteparten av dagen. :(

 

Spent på hva vekten og målbåndet sier i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Ned 1,4 kg. :)

 

Det er vel gjerne slik den første uka, men det hjelper i alle fall på motivasjonen. I dag blir utfordringen at omtrent alle måltidene inntas andre steder. Da er det ikke så lett å holde oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Snikveing i dag viste 77,0, dvs. opp 400 g fra i går, men ned 1 kg fra start. Vet ikke helt hva jeg skal tro. Det kan da ikke variere så mye på et døgn? Får se hva den viser i morgen... Kjenner jeg meg selv rett klarer jeg ikke la være å snikveie meg da heller... :unsure: Det er jo en viss mulighet for at jeg klarte å feilberegne matinntaket i går, siden to måltider ble inntatt hos andre, men jeg kan ikke skjønne at det skal kunne utgjøre så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Denne uka har jeg holdt meg omtrent på det samme kcal-nivået, men siden dagene er lange, har jeg gitt meg selv "lov" til å tenke mindre på den daglige bevegelsen. Kanskje det er en del av årsaken til at det går så mye saktere eller omtrent ikke i det hele tatt nå? En annen mulighet er at det sikkert ikke er mange dagene før mensen kommer. Kanskje samler kroppen vann?

 

Jeg er litt i en amalyse-modus nå, og skriver derfor opp slike små ting, mest for å forsøke å se et mønster etterhvert. Jeg har jo trodd at det er mest pga. maten jeg har gått opp, men pga. flytting og at jeg nå er abhengig av bil for å komme meg noen steder mens jeg før brukte kollektivtrafikk og derfor sikkert også gikk mer innimellom, har hverdagsaktiviteten nok også gått ned. Det hjelper å skrive ned slikt, for å bli litt mer bevisst på hva som har gjort at kiloene har sneket seg på. Hvis jeg ikke forstår det, kommer de nok til å snike seg tilbake, også om jeg klarer å bli kvitt (en del av dem) nå framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Snikveiing i dag viste 76,0 kg, samme dag som mensen startet. Noen hundre gram mer i går. )Ikke interessant for dere andre, men jeg prøver å få litt overblikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Det er motiverende å se at det går nedover. 75,9 i dag, dvs. ned 700 g denne uka.

 

Sist uke ble det svært lite bevegelse på meg, men jeg har som mål å få bevegd meg litt mer denne uka. Det er fortsatt hektisk, så jeg skal ikke sette så høye mål, men minimum 1 trimpoeng tre av dagene bør være innen rekkevidde. Det er jo lite i forhold til hva jeg ser noen av dere andre klarer, men jeg får tenke at alle monner drar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :rolleyes:

 

Stå på, dette går veien! Det er lurt å ha delmål, slik at det blir overkommelig!

 

Jeg har akkurat begynt selv( onsdag), og har en egen tråd som heter "Motivasjon". Foreløbig har jeg ikke tatt meg tid til å lese noe særlig her inne, men nå når eksamen er over regner jeg med å bruke mer tid så jeg skal nok lese meg opp!

 

Ha en flott søndag videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokka01

Hei! Jeg føler jeg er i samme båt som deg! Kanskje vi kan motivere hverandre!:P Ved forje veiing viste vekta 74,1kg! Jeg har veiedag på mandag, men dagens snikveiing viste 73,4! Så er jo hvertfall riktig vei!

 

Jeg får ikke trent noe særlig, men prøver å så godt jeg kan å få noe bevegelse på kroppen, dessverre så har denne uka ikke vært særlig aktiv! Ligger ikke på mer enn 3500-5000 skritt om dagen! :/ har tillegg vært på fest i går... så da er jeg i utgangspunktet fornøyd med foreløpig vekten! Spent på hva morgendagen vil vise:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Hei kokka og ny vår! Kjekt å se dere her inne. :) Veldig fint å blir kjent med andre her inne, båe for å motivere hverandre og utveksle erfaringer og tips.

 

For tiden veier jeg det meste og legger alt inn her for å finne ut hvor mange kcal jeg inntar. Tror det hjeler for min del, og så er det gøy å se hvor mye grønnsaker jeg faktisk spiser. ;)

 

Leste noe om en reisevekt et sted, og jeg fikk lyst på en slik. Det blir mye reisning i sommer, noe som kan bli en utfordring både når det gjelder å holde oversikten over matinntaket og oversikten over vekten. Jeg snikveier jo ofte, og forstår ikke helt hva som egentlig er galt med det, så jeg tror jeg skal fortsette med det. Det gir meg oversikt og hjelper meg med å se utfordringene mine bedre. Ukeveiingen er flott for å sette det inn i et perspektiv og for å ha mål, men jeg synes det er lettere å nå målet når jeg har bedre oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokka01

Jeg å veier det meste. Men jeg tar nok litt ca vekt inni mellom, men da får jeg hvertfall en ca mengde av hva jeg har spist istedet for å ikke ha noen måling! Å jeg gjør det veldig lett for meg selv ved at jeg spiser det samme til frokost og lunsj hver dag! 32g frokostblanding og en halv boks skyr til frokost, og smoothie med resten av skyr boksen til lunsj! Det var vel egentlig det første målet mitt, for jeg har ikke vært flink til å spise verken frokost eller lunsj før... da ble det mye småspising istedet.

 

Jeg å snikveier meg på en måte. Jeg bruker Wii konsolen aktivt. Har wii fit, og den veier kroppen hver dag, men den viser BMI og ikke vekten, så det er fortsatt spennende å se hva vekten viser på mandager! Men det er viktig å huske på at kroppen faktisk kan veie opptil +/- 1kg forskjell hvis man veier seg på to forskjellige tidspunkt på dagen!

 

Jeg gleder meg veldig til å nå delmålet mitt som er 69,9!:) Skal bli skikkelig deilig å slippe å se 7tallet hver uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Jeg snikveier meg bare om morgenen. ;)

 

Denne uka har jeg jo som mål å forsøke å bevege meg litt mer, så i går ble det 40 minutter på elipsemaskinen og i dag gikk jeg en tur i rask gange i 30 minutter. Jeg er ikke glad i å gå tur når været ikke er fint, men i dag skinner faktisk sola. Håper jeg klarer å holde motivasjonen for å bevege meg oppe, helst så lenge til at det ha blitt en vane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

I dag har jeg begynt å tenke litt framover, og se litt på når det kan være realistisk at jeg når hovedmålet mitt. Jeg har prøvd å sette opp en plan uke for uke med mål jeg ønsker å nå, men jeg er redd sommerferien kommer til å ødelegge den planen. I begynnelsen av september skal jeg på en stor event, og det hadde vært flott å ha nådd målet på 65 kg til da. *drømmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokka01

Jeg er i samme båt som deg Sabine. Fikk øye på den vektkalkulatoren på "min startside" å jeg må gå ned 800g hver uke for å nå målet mitt!:/ Kan gå med 700g i uka. Hadde nemlig håpet på å komme meg ned på 60kg innen bryllupsreisen vår i oktober! går jeg ned 700g i uken når jeg målet mitt 3 dager etter vi drar, å det går jo fint!:)

 

Jeg prøver å ikke se sommeren på som noe negativt men positivt. Det er nesten enklere å velge lett og enkel mat om sommeren enn om vinteren. også er man jo i mer bevegelse om sommeren!

 

Ikke mist motet!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...