Gå til innhold

Sabines motivasjonstråd


Gjest Sabine
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Sabine

Min utfordring med sommeren blir all den tiden jeg ikke får lage maten min selv. Besøk hos slektninger som vil proppe i meg mat, reiser med opphold på hotell og måltider ute/underveis... Jeg skal omtrent ikke være hjemme denne sommeren. Nå veier jeg jo maten, er påpasselig med å bruke lite fett etc. Jeg kan jo ikke helt dra fram kjøkkenvekta på besøk hos folk eller på restaurant og spørre dem ut hvor mye olje og smør de har brukt. ;) Jeg er rett og slett dårlig på å anta hvor mye kalorier det er i det jeg ikke lager selv.

 

Men nå har jeg bestilt meg en reisevekt, så da vil jeg få muligheten til å følge litt med underveis, og forsøke å justere matinntaket så godt jeg kan.

 

Men som du sier, kokka, så blir det sannsynligvis mulighet for en del bevegelse. :) Jeg får søre for å alltid ha gode sko, og satse på laaange turer. Håper bare sommeren ikke blir så våt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Sabine

Klarte å overtale meg selv til 40 minutter på elipsemaskinen i dag også. På torsdag blir det også litt bevegelse, og så får jeg se om det blir en liten spasertur i morgen om været holder. Blir ikke noe hard trening på meg, men satser på at alle monner drar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt her og litt der, det er klart at alle monner drar! :)

 

Og så føler man seg så flink og slank etterpå! I alle fall jeg! ;)

 

Jeg prøver som jeg lærte på et GR kurs en gang å få til " 15 minutter ut i verden og 15 minutter tilbake!" hver dag, men selvfølgelig er det ikke alltid det går, det er en timeplan som også skal gå opp! :D

 

Ha en strålende dag! Min blir det etter det flotte resultatet jeg fikk på vekten i morges! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Takk, ny vår!

 

Kanskje jeg skal satse på elipsen igjen i dag. Da får jeg på en måte mer utelling for tiden jeg bruker. Jeg sparer tid på å kjøre til et turområde (det er så kjedelig å gå her hvor jeg bor), og jeg blir mer sliten enn når jeg går, samtidig som jeg kan se Big Bang Theory. :D Var ganske lurt å kjøpe den serieboksen og sette den ved elipsemaskina.

 

Snikveiing i dag viste at jeg inoffisielt har nådd første delmålet mitt. Lar det ikke telle før søndag, men da er neste delmål å være innenfor normalvekten på BMI, dvs. 72 kg.

 

Tror jeg skal fortsette å ha delmål på 3 kg om gangen. Kjekt å ha mål som ikke er så langt unna for å holde på motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Hadde egentlig håpet på at jeg skulle få gått meg en tur i dag etter en avtale jeg hadde i dag, men i stedet endte jeg på kafé sammen med ei venninne. Det var veldig hyggelig, da, og svart kaffe gjør jo ingen skade. :) Skal uansett bevege meg litt i kveld, så det går greit.Jeg tror jeg skal ha som mål de neste ukene å få litt trim hver dag, og så skal jeg heller gi blaffen om det blir mye eller lite. Ofte har jeg tenkt at det ikke er noen vits å bare ta seg en bitteliten tur, men jeg tror jeg skal prøve å snu den tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er lurt! :rolleyes:

 

For etterhvert så øker disse små turene, og samvittigheten blir bedre bare man får kommet seg ut! På disse turene mine er det mange problemer som løses underveis eller som blir mindre og borte....

 

I dag har jeg handlet inn masse godsaker, men hodet mitt har allerede regulert seg slik at jeg ikke går og snoker i skapene på jakt etter noe å putte i munnen. Sitter her med en håndfull nøtter da jeg overhodet ikke har kommet opp i kalorimengden mitt i dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Jeg er litt usikker på hvilken kalorimengde jeg egentlig bør ligge på. I det siste har jeg ligget rundt 1300. Får se på søndag hvorvidt det var riktig. Det går ganske greit så lenge jeg lager middagene selv, men med en gang jeg må spise noe ferdigprodusert eller noe noen andre har laget, kommer det til å sprekke fullstendig, frykter jeg.

 

Men i dag merket jeg i alle fall at ei bukse var blitt litt romsligere. :) Og jeg hadde massevis av energi i kveld, så det hjelper på motivasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Ny vår, du er flink som kan ha godsaker liggende. :) Nå har jeg som regel bare lyst på godsaker sånn omtrent når mensen kommer, men de dagene er skumle. ;) Så jeg prøver å ha minst mulig hjemme. Dessverre er ikke mannen min helt enig med meg der... *sukk* Men denne måneden gikk det greit. :) Sikkert fordi jeg har dere her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

I dag kom allerede reisevekten, så nå trenger jeg bare batterier. Tror jeg tester begge vektene noen ganger for å se hvor stor forskjell det er på dem.

 

Dessverre ble det kake på jobben i dag. Det var ei som ville overraske meg, så da kunne jeg jo nesten ikke takke nei. Lurer på hvor mange kcal et slikt kakestykke tilsvarer? Veldig hyggelig med overraskelser, da, men heldigvis er det ikke spesielt ofte kaker på jobben hos oss.

 

Ellers føler jeg meg skikkelig sliten i dag. Må snart ut for å ordne noen ting, og kanskje blir det en liten spasertur med det samme. Tror jeg må prøve å legge meg tidlig i dag, selv om det er fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Vekta viste ned 1,4 kg siden sist søndagsmåling. :) Grudde meg litt til å gå på vekta i dag, for det ble litt vin i går, men jeg klarte å unngå å spise for mye til, slik jeg gjerne har gjort før. De tynne speltkjeksene fra Sætre og Philadelphiaost var en grei løsning.

 

Ble ikke noe trening i går, men de andre dagene har jeg bevegd meg litt. Har som mål å få meg litt bevegelse hver dag denne uka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Er ikke helt fornøyd med reisevekten. Den viser forskjellig vekt hver gang, selv om jeg veier meg bare med sekunder mellom. Sannsynligvis er det fordi man må balansere litt på den, så jeg skal øve litt mer. Om jeg klarer å stå på samme måte hver gang, fungerer den kanskje bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott resultat! :)

 

Ja, det er kjedelig hvis vekten ikke viser det samme med sekunders mellomrom. Prøv å la den stå på samme plass og plasser føttene på samme stedet hver gang( hvis mulig...), kanskje du får et mer stabilt resultat?

 

Har vært på gamle tomter i dag i fjellet. Har ikke vært der på 25 år, tror jeg. Så det var kjekt å vasse i den iskalde elven og se stedene der vi hadde sauer på beite før i gamle dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Det høres ut som en fin tur, ny vår. :)/>

 

Takk for tips angående vekta. Jeg lot den stå på samme plass, men den er så bitteliten at det er vanskelig å holde balansen på den, så det med å stå på nøyaktig samme måte er nok utfordringen. Men jeg får øve litt mer, og teste forskjellige måter å stå på. Kanskje finner jeg en måte å stå på som er relativt stabil og som jeg kan være i stand til å gjenskape. :D/> Størrelsen er jo perfekt til å ta med på tur, så jeg håper jeg får det til å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi hatt besøk, og jeg har laget ørten retter, så jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg ha fått i meg. Laget sunne alternativer, men likevel ble det kanskje litt mye samlet sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uplanlagt overtid på jobben i dag, så det ble ikke trening, og i tillegg fikset jobben pizza som overtidsmat, så dette er ingen god dag. Igjen null peiling på hvor mange kalorier jeg har fått i meg, men jeg har skåret litt ned på inntaket resten av dagen, så jeg håper jeg ikke ender altfor høyt. I morgen er det igjen en sammenkomst, så igjen blir det omtrent umulig å beregne kalorier, og trene rekker jeg heller ikke. :(

 

Så målet om bevegelse hver dag røk skikkelig denne uka. Plan B får bli så se om jeg klarer 7 trimpoeng innen utgangen av søndag. På lørdag og søndag kan da ikke så mye komme i veien, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har vært elendig når det gjelder trening. jeg har stort sett spist sunt, men det har ikke vært lett å ha kontroll over inntaket pga. mange sammenkomster. I tillegg har jeg sovet dårlig og lite, så i stedet for å trene i dag, frykter jeg at jeg kommer til å sovne på sofaen med en gang jeg kommer hjem fra jobb.

 

Forhåpentligvis blir det bedre i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta viste merkelig nok 73,6 kg, dvs. ned 0,9. :D

Nå tror jeg det har en viss sammenheng med at det ble litt mye vin i går (selv om jeg holdt meg innen samlet antall kalorier), så jeg tror mye av det er vann. Klarer nok ikke la være å snikveie i morgen for å se hvordan det da ser ut. Men uansett har jeg vært ganske flink i matveien, selv om jeg ikke har klart å ha helt oversikt over hvor mange kcal det har blitt. Jeg bakte f.eks. kake til de to sammenkomstene denne uka, men jeg fant en oppskrift med kesam og uten smør/olje, så selv om jeg "måtte" ta et stykke for å unngå reaksjoner fra de andre, var det ikke så ille kalorimessig sett. Dessuten klarte jeg å ta bare ett stykke hver gang.

 

I går var jeg ganske flink til å trene. I tillegg til at jeg gikk en liten tur, ble det 40 minutter på elipsemaskinen. Planen er å få til det samme i dag. Jeg nådde jo ikke målet mitt om aktivitet hver dag, men om jeg holder meg til planen om elipse og tur i dag, når jeg i alle fall målet i plan B om minst 7 trimpoeng denne uka. :)

 

Jeg er ikke helt fornøyd med den reisevekta, men jeg kommer likevel til å beholde den. Jeg får ganske store forskjeller fra gang til gang, men den gir meg i alle fall en liten pekepinn om hvordn ståa er. Vekta hjemme blir derfor den vekta jeg kommer til å registrere, men pga. mange reiser framover, blir det ikke nødvendigvis hver uke og på en fast veiedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott nedgang! :)

 

Ja, det å holde fokus på hva en inntar er viktig, trimmen er viktig for velvære og oppstramming, men maten er det viktigste har jeg lært.... ;)

 

Ny uke som ikke har noen utskeielser på programmet, så jeg starter med friskt mot. Har gått mye i dag pga. en aktiv bruker, så jeg har ikke kommet meg ut i naturen i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en snartur innom. Er på reisefot, så har ikke så mye mulighet til å gå på nettet. Trimmessig går det ikke bra nå, og maten er det vanskelig å holde oversikten over, men jeg har i alle fall fokus på å spise så sunt som det er mulig og passer på mengdene. Det er ikke lett når man besøker folk som knapt spiser grønnsaker, og som byr på kaker i ett sett. :(/> Jeg har ikke tro på at jeg klarer noe særlig nedgang. Jeg merker at kroppen har samlet masse vann de siste dagene (klokka rundt håndleddet ble tydelig strammere etter flyturen med påfølgende klimaskifte), men jeg håper det normaliserer seg snart igjen.

 

Har lastet ned shape up-appen, og den hjelper i alle fall litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis blir neste del av ferien litt mer aktiv. Akkurat nå er det bare kaffeselskap på kaffeselskap, selvfølgelig med ingen sunne alternativer på bordet. Jeg forsyner meg med minst mulig og bøtter nedpå med kaffe, men det skal bli godt å komme i mer normal gjenge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker i alle fall at buksene begynner å bli litt romslige. :)/> Har ikke så lyst til å kjøpe nye før jeg har nådd målet. Tenkte jeg skulle prøve litt av klærne i klesskapet i morgen for å se om jeg kan merke litt forskjell på noen kjoler jeg gjerne vil bruke igjen...

 

I morgen kan jeg veie meg med den vekta jeg vanligvis bruker, så jeg er litt spent. Reisevekta gjorde plutselig et lite hopp ned i går etter å ha holdt seg ganske stabil noen dager. Lurer på hvor stor differansen mellom reisevekta og hjemmevekta er i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 0,7kg. Riktignok på 10 dager og ikke på ei uke, men jeg bør vel være fornøyd med resultatet, alle kaffeselskapene tatt i betrakning. Det hjelper jo litt at jeg ikke er så veldig glad i wienerbrød og slikt, men likevel er det ikke helt lett når man blir nødet fra alle kanter, og det ikke er noen andre, sunnere alternativ innen rekkevidde.

 

Nå er jeg spent på hvordan resten av ferien går. Det blir sannsynligvis en del ferdigmat, men forhåpentligvis er maten godt merket, slik at jeg kan se hvor mye jeg får i meg. Dessuten tror jeg det blir ganske mye trasking, og det er jo flott. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruGlad

Hei!

 

Vi følger hverandre ganske bra. Jeg veide ca 76 kg og har 66 kg som mål. Veide 71,2 i går. Neste mål for meg er å komme under 70 kg. Vil se 60-tallet igjen!! Så håper 69,9 dukker opp på vekten i løpet av et par uker. Med unntak av den første uken, så har jeg gått ned ca 0,6/0,7 kg per uke. Håper det fortsetter slik, men vet jo at det kan stoppe opp. Har blitt bedre på hverdagsaktivitet/trening, så får håpe det gir et lite dytt.

 

Masse lykke til videre! Til høsten er vi enda flottere enn vi allerede er! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd diverse klær fra klesskapet. Jeg har to kjoler som jeg før elsket, og nå har jeg prøvd dem. De er litt elastiske, så nå får jeg dem i alle fall på meg igjen, selv om de langtfra sitter pent på. Det er et skritt i riktig retning, i alle fall. :) Det er også noen bukser som jeg nå i alle fall så vidt får igjen knappen på. Pent sitter de ikke, men om en stund.... *drømmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...