Gå til innhold

Sabines motivasjonstråd


Gjest Sabine
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

FruGlad, du postet omtrent samtidig som jeg sist, så jeg så innlegget ditt først nå. Kjekt å møte noen som er i omtrent samme situasjon. Så bra at du har klart å ha så nedgang hele veien. :)

 

Ny vår. Nja, de passet jo slett ikke, og det var ikke så veldig gøy å kjempe med knapper og glidelåser, men det er fint å se at det går rett vei. Sist jeg prøvde noen av dem, gikk det jo ikke i det hele tatt.

 

Nå er jeg på ferie, og de siste dagene har det vært mat på restaurant hver dag. Ikke lett å beregne, for det brukes mye olje. Men denne uka tror jeg at jeg skal klare å spise mer hjemmelaget eller i alle fall merket ferdigmat fra butikkene, så da håper jeg å få mer oversikt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Fra mandag av har jeg klart å få bedre oversikt over matinntaket, og selv om jeg ikke har trent noe spesielt, har det vært mye gåing, så jeg håper det snart vil gi seg litt utslag på vekten igjen.

 

Reisevekta gjør meg sprø... den viser gjerne tre forskjellige resultat hver gang jeg prøver. Nå er nok gulvet her litt skjevt også, i kombinasjon med at det ikke er så lett å balansere på det frimerket av en vekt, men likevel litt skuffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme noen dager, så i morgen eller i overmorgen får jeg veid meg hjemme igjen. Det blir spennende å se hvordan det går. Reisevekta har vist så forskjellige resultat at jeg har blitt sprø av den, men det henger muligens også sammen med at det var tepper (riktignok ganske tynne) på soverommet, og skjevt gulv både på soverommet og på badet. Jeg får teste den litt til hjemme nå, og se om neste ferie byr på bedre gulv. :lol:/>/>

 

Jeg føler i alle fall at jeg har vært flink. Jeg har brukt ShapeUp-appen for å holde kontroll på kaloriene, og kcal-gjennomsnittet for ferien er bra. Et par dager ble det litt lite (dårlig matlyst når det er for varmt), og et par dager ble det litt over pga. litt alkohol. Trening har det ikke blitt, men det har vært mye gåing og rusling, så hverdagsaktiviteten har vært høyere enn det er med min heller stillesittende jobb. Nå håper jeg bare vekta gjenspeiler innsatsen, slik at jeg klarer å holde motivasjonen oppe de neste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott resultat! :D/>

 

Nå reiser jeg på ferie, så vi får se om jeg også klarer å holde fokus...

 

Mye er avhengig av hvilken type ferie man drar på, tror jeg. De siste ukene var det ikke så vanskelig å telle kalorier, men om man spiser mye på restaurant, er det vanskeligere å beregne hva maten inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg tenkt litt over hva som vil skje når jeg en gang når målet mitt, og deretter skal holde vekta. Hvilke vaner fra fortiden må jeg være obs på slik at kiloene ikke kryper tilbake igjen? Jeg tror den største utfordringen min blir ost, rett og slett. Jeg har spist altfor mye ost, så jeg må finne alternativer til pålegg og kveldskos. I de siste har det gått mye i Philadelphia i stedet for andre oster, men jeg trenger å utvide påleggshorisonten min litt, og kanskje også finne litt andre typer frokost og lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er fremdeles bortreist, men føler at det har gått ganske bra med maten. :) Trening er det verre med. I varmen frister det ikke å bevege seg mer enn høyst nødvendig. Har vært på shopping, og bl.a. funnet et skjørt og en bukse. Skjørtet sitter litt vel høyt oppe ennå, så det kommer til å passe om jeg klarer å gå ned litt til også. Jeg håper i grunnen at buksa blir for stor i løpet av de neste månedene, men et par andre er allerede for store, så jeg måtte ha en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ferien over, og vekta viste i dag 69 kg. Det betyr at jeg har nådd det tredje delmålet mitt. :)

 

Siste delen av ferien ble det noen restaurantmiddager, men de andre måltidene klarte jeg stort sett å holde som vanlig. I tillegg ble det mer bevegelse enn jeg vanligvis har hjemme når jeg arbeider, så det hjalp sikkert. Om en ukes tid tenker jeg at jeg kan ta en liten ny prøverunde med klær for å se om jeg merker noen framgang. Det er lett å se at målet ikke er nådd ennå, men jeg føler meg litt mer vel med kroppen min igjen, og det er en fin følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag viste vekta 68,4 kg. Lurer på om det skyldes at jeg hadde vann i kroppen etter reisen i går, eller om jeg var litt dehydrert i morges siden jeg glemte å drikke nok i går. Uansett går det rette veien. Det jeg må bli flinkere til, er å trene. Tror jeg må prøve å lage meg en plan for å se hva slags mål jeg realistisk sett kan sette meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blåser her i dag! Fikk i alle fall lurt meg selv ut på en tur i dag, så det ble 40 minutters gange ute i blåsten. Egentlig bør vel målet været minst 7 trimpoeng i uka. Målet for i morgen får være å komme i gang med elipsemaskinen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg ikke trent. Makan til lat dag er det lenge siden jeg har hatt, men det føltes som om kroppen trengte å hvile seg. I dag har jeg vært litt flinkere. Det ble faktisk en time på ellipsemaskinen i dag, siden de seriene var så morsomme. Likevel er det trening som er den største utfordringen for meg. Det er noe jeg må overtale meg til å gjøre, og ikke en rutine som jeg har lyst til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg en liten nedtur. :( Vekten har riktignok gått jevnt og trutt nedover siden jeg startet, men da jeg prøvde noen klær i dag, synes jeg det ikke var noe særlig forskjell. Jeg satte 65 kg som mål i utgangspunktet, men når jeg ser på klærne som jeg så gjerne vil skal passe igjen, innser jeg at det er mer enn det som må til.

 

Mange andre synes visst at det er vanskelig å slanke seg om sommeren. For meg er det annerledes. Når det er varmt og lyst, klarer jeg å holde motivasjonen oppe og jeg har uansett mest lyst på lett mat. Men når det er grått og det regner, og jeg vet at høsten blir travel jobbmessig, bekymrer jeg meg for om jeg klarer å fortsette, og også om jeg etterhvert klarer å holde vekten. Da får jeg lyst på mer fettrik mat og større mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strever fortsatt med trening. Jeg tenker lett at det ikke er noen vits om jeg ikke trener mye, og så trener jeg i stedet for ikke i det hele tatt. :rolleyes: Idiotisk tankegang som jeg må prøve å snu. Så det ble ikke trening i forgårs, men i går ble det faktisk 20 minutter på ellipsemaskinen før frokost. Det var den eneste muligheten, og jeg er glad for at jeg grep den, selv om det bare ble 20 minutter. I dag klarte jeg ikke å motivere meg til å stå opp tidlig nok til å gjøre det (er kronisk b-menneske, så morgentrening er egentlig ikke noe for meg), og resten av dagen er gaske fullpakket.

 

Når blir det noen dager på reisefot igjen, denne gangen med mye sitting og lite tid til å stikke av for å gå tur, om jeg tolker programmet rett. Snikveing de siste dagene viser også noen gram opp, men jeg vet at jeg har vært flink med maten, så jeg antar at det er det månedlige vannet i kroppen, så det tar jeg ikke så tungt. Nå blir bare utfordringen å klare å spise riktig, for det blir nok en del fristelser disse dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite bevegelse de siste dagene, men matmessig tror jeg det har gått bra. Har blitt litt tipping når det gjelder kcal. Godt mulig jeg har tippet både for mye og for lite, men det har i alle fall ikke vært noen ukontrollerte utskeielser. :)

 

Nå har jeg for første gang i alle fall opplevd at en topp har blitt for stor. Det var en jeg hadde pakket med meg, men da jeg en morgen tok den på, satt den slett ikke fint. Heldigvis hadde jeg med et par for mye. :)

 

For noen dager siden var jeg også innom et par klesbutikker. Jeg trenger en ny jakke til høsten, og det var en ganske smal modell i M som passet bra. Det var en liten opptur. :) Dessverre likte jeg ikke stoffet, men kanskje blir det framover litt hyggeligere å handle klær.

 

Burde absolutt ha blitt flinkere til å trene. Ser mange skryter av 30 days shred (?), men tror jeg kanskje trenger noe mindre ambisiøst for å komme meg gjennom det. Jeg er veldig svak i overkroppen, og kunne ha trengt noen enkle øvelser for å bli sterkere i armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limer inn det jeg skrev i septembertråden:

 

Her er det omtrent stillstand denne uka :( , selv om jeg har vært flink med maten. Ned 200 gram til 67,9. Mulig det skyldes litt gårsdagen. Jeg holdt meg innen kalorigrensen, men det ble litt vin på kvelden. Eller kanskje det rett og slett er fordi jeg knapt har bevegd meg de siste dagene. Tidligere i sommer ble det en del hverdagsaktivitet, men de siste dagene var ekstremt stillesittende. Eller kanskje rett og slett fordi kroppen min nå har oppdaget hva jeg driver med, og vil holde litt ekstra på reservelagrene sine.

 

Var en liten nedtur å gå på vekta i dag. Jeg har virkelig vært flink med maten, til tross for fristelser i fleng, så jeg hadde håpet på et litt bedre resultat. Men jeg får prøve å fokusere på at det i alle fall ikke gikk opp, og så prøve å øke aktivitetsnivået litt denne uka. De siste dagene var ekstremt stillesittende, så det blir ikke så vanskelig.

 

Mål for uka: Skaffe meg trimpoeng minst fire ganger. De dagene været er fint, skal jeg prøve å få til minst 30 minutters rask gange, og så skal jeg fylle på med ellipsemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ryddet litt i klesskapet i dag, og blitt ganske oppgitt over klesstørrelsene. Først ut var ei bukse i 42. Til min store glede var den nå altfor stor! :) Så en bukse til i 42. Den var fortsatt for liten?!? Neste bukse ut var i 40. Strammet også litt, men om et par kilo er den sikkert bra. Så ei i 38. Passet perfekt!?! Ikke rart jeg hater å shoppe klær. Det er jo plent umulig å vite om man får en nedtur eller ikke når man står i prøverommet med grell belysning og irriterende musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur på vekta i dag tidlig viste et litt hyggeligere resultat enn i går. Da jeg startet dette prosjektet, laget jeg meg et word-dokument med en liste over uke for uke, for å se når jeg kunne nå målet mitt. En titt på lista i dag viste meg at jeg ligger bare et par hundre gram unna det jeg optimistisk håpet på. 10 kg ned har jeg nå klart, og i dag tror jeg at jeg skal ta en tur innom smørdisken på butikken bare for å se hvor mye det tilsvarer i smørpakker. :P

 

I går klarte jeg å overtale meg selv til å gå en tur til tross for at det selvsagt akkurat begynte å regne like etter at jeg hadde kommet meg ut. :rolleyes: Men det var godt med litt frisk luft, selv om det ikke var fullt så gøy å komme hjem med klissvåte jeans. :lol: Målet for uka er jo å skaffe meg trimpoeng (uansett hvor mange det blir hver gang) minst 4 ganger. Så det var 1/4 (1TP). I dag har jeg tenkt å bruke ellipsemaskinen slik at jeg får 2/4 (1,6 TP). Resten av uka er litt uklar jobbmessig ennå og vanskeligere å planlegge, men om jeg får unna en økt på ellipsen i dag, må det vel være mulig å karre seg til trimpoeng to andre dager også før lørdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hverdagene tilbake, og jeg trenger en liten plan for å fortsette i riktig retning.

 

Trening:

Jeg setter ikke noe antall trimpoeng, men målet skal være å få trimpoeng minst tre ganger i uka. Det kan f.eks. være å danse (lurer på å melde meg på dansekurs, må se hva som finnes her i nærheten), trene sammen med kolleger i trimrommet, bruke ellipsemaskinen eller å gå turer.

 

Mat:

Frokost: Må teste ut om det er knekkebrød eller müsli som holder meg mett lengst. Trenger noe enkelt og kjapt om morgenen. Må også finne noen alternativer de dagene matlysten er dårlig på morgenen, slik at jeg får i meg bittelitt med en gang, og kan fylle på med et lite mellommåltid en time eller to senere.

 

Lunsj: Hjemmebakt grovbrød med f.eks. kremost. Råkost.

 

Mellommåltid:: Knekkebrød? Eple? Er ofte veldig sulten når jeg kommer fra jobb. Litt påfyll før jeg drar fra jobb gjør kanskje at det er lettere å starte med å lage en skikkelig middag i stedet for å velge en kjappere og dårligere løsning. Prøve å finne noen alternativer på rundt 100 kcal som jeg kan ha liggende på jobb.

 

Middag: Fortsette med å være forsiktig med ost og olje. Bli flinkere til å planlegge middagene, gjøre et nytt forsøk på å sette opp ukemenyer. Ellers fortsette som før.

Kveldsmat: De kveldene jeg ikke er hjemme, må jeg finne noen alternativer til å ha i vesken så jeg kan spise på vei hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har været vært ganske bra, så det ble en tur langs sjøen etter jobb. Litt ulendt, så tempoet var ikke så høyt, men det ble 50 min. Så da har jeg klart 3 av 4 dager med trimpoeng så langt denne uka. :) Maten har det også gått bra med. Mulig det blir litt over i morgen siden jeg skal spise borte. Synes det er vanskelig å beregne da, men har planlagt resten av dagen ganske greit.

 

I ag møte jeg ei venninne jeg ikke hadde sett på ei stund, og hun merket med en gang at jeg hadde gått ned. Det var litt fint å høre at andre også merker forskjell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukens trimmål er nådd. :) Det ble to ganger gåturer og to ganger ellipsemaskinen. Matmessig var det litt vanskeligere å beregne denne uka, pga. noen måltider jeg ikke laget selv, men jeg håper jeg regnet og tippet rett. Litt alkohol har det også blitt, men jeg prøvde å legge det inn i beregningen. Det blir spennende å se vekta i morgen...

 

Målet for neste uke er å få trimpoeng minst tre ganger. Det blir en hektisk periode, så jeg vil ikke sette for høye krav til meg selv, og tar det heller som en bonus om jeg får til mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66,9 kg! :)

 

Nå håper jeg bare at jeg klarer å fortsette i samme spor til tross for at det blir en hektisk periode på jobb framover. Jeg må finne noen flere mellommatalternativer som jeg kan ha liggende på jobb de dagene jeg har behov for det. Dessuten må jeg bli flinkere til å lage i stand det som kan lages i stand om kvelden. Om morgenen blir det ofte for hektisk, men en boks med grønnsaker kan jo fint stå i kjøleskapet over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet dette prosjektet, satte jeg ganske vilkårlig 65 kg som mål. Nå er jeg ca. to kilo unna det målet, men en runde med prøving av klær, gjør nok at jeg må sette meg et nytt mål. Jeg er litt usikker på hva jeg bør sette som mål, men jeg tror jeg prøver meg på 62 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matmessig har det gått bra så langt, selv om jeg i dag ikke fikk i meg så mye mat på dagtid. Det gjorde ikke så mye, for jeg trente en time i kveld, og da var det godt med et litt større kveldsmåltid etterpå. Kunne til og med unne meg et glass juice etterpå. :D

 

Da ble det 1,5 trimpoeng på søndag og 2,3 trimpoeng i dag. Da mangler jeg en gang til for å nå trimmålet mitt denne uka. Ikke så høyt mål, men for meg er det viktig å sette lav som jeg kan nå uten å føle at det blir en for stor belastning. Ellers blir fallhøyden for stor, og jeg dropper det heller helt siden jeg uansett ikke klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...