Gå til innhold

From fat to fit! 2013 er året!


Gjest Vs2013
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Krusmynte

Jeg lå på 1900 kcal da jeg var i den vekten.... Hvor mange kalorier utgjorde gårsdagens meny da?

Mer karbo er ikke så vanskelig - flere knekkebrød, ris/pasta/potet til middagen, bananer inneholder en del karbo osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1900?!!! Da tror jeg at jeg ville gått opp, eller jeg vet jo ikke, men det kan jeg ikke skjønne hvordan man skal klemme i seg uten at det betyr majones, bacon og fløteis hehe...

 

I går spiste jeg, ifølge appen 1449 kcalorier. Men jeg har også sommerferie og ekstremt late dager nå. Jeg går tur med hunden men ikke lengre enn hva jeg har gjort en evighet så tviler på det utfordrer kroppen liksom.

 

Og der går jo ned nå da, til en forveksling. Jeg har før trent meg ihjel, spist riktig, riktig mengde osv ift aktivitet og all ring uten at nåla eller målene endret seg, jeg er sånn at jeg mister veldig lett motivasjon uten resultater. Ikke særlig standhaftig med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykepleieren_

1900 kcal går lett uten å behøve å spis fløteis og bacon. Jeg ligger på 1900 kcal om dette spiste jeg igår:

 

Frokost:

Kurbadbrød 60 g

Vita margarin lett 8 g

Jordbærsyletetøy naturlig lett 35 g

 

Lunsj:

Salat 100 g

Kyllingfilet 100 g

Mais 30 g

Kesam orginal 50 g

Eggehvite kokt 80 g (liker ikke eggeplommen, hehe)

 

Mellommåltider (spiser utover dagen litt nå og da):

Wasa crisp & cereal hasselnøtt og sjokolade 1 stk

Valnøtter 30 g

1 pære

1 eple

1 appelsin

Vaniljekesam 80 g (til frukt)

1 banan etter trening

 

Middag:

Karbonadedeig 130 g (med krydder)

Pitabrød fullkorn 1 stk

Salat

Kesam orginal med urter 50 g

 

Kveldsmat:

Kurbadbrød 60 g

Vita lettmargarin 8 g

Leverpostei 20 g

Agurk 30 g

 

 

Dette blir faktisk 1901 kcal :)/>

Jeg veier ca. 99 kg nå og spiser 1900 kcal om dagen.

Nøtter er lurt å spise litt av hvis en ikke kommer opp i ønsket kacl mengde en dag fordi det er mye kcal, men sunt fett. Det er viktig å få i seg nok mat, ikke for lite. Hvis en spiser for lite går man ikke ned i vekt. Tenk på kroppen som en vedovn du ska ha fyr i hele tiden (forbrenning), i ovnen legger du på ved med gjevne mellomrom for å holde det i gang, det samme må du gjøre med kroppen for å holde i gang forbrenningen. Har du prøvd å regne ut hvor mye du skal ligge på i forhold til Roede opplegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og utfyllende svar!

 

1900 altså? Jeg kjenner litt på frykten for å gå opp, inne i mitt hode går man ikke ned på så mye. Men ser jo dere sier det skal gå finfint. Sulten er jeg ytterst sjelden, mest på morgen og før kvelds igrunn. Jeg synes det er godt å være sulten, kjenne at kroppen faktisk sier ifra at den trenger påfyll, da virker det.

 

Å komme opp i kcalorier kan jeg sikkert få til med mer fett i matlaging, nøtter som du sier, klæsje på en majonesdott på skiva og slikt.

 

Nei, når jeg skriver kjenner jeg at jeg er redd for å spise såpass mye!

 

Jeg har ikke regnet ut ift Grete Roede, kan en gjøre det som ikke-betalende-bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykepleieren_

Bare hyggelig å hjelpe :)

 

Det går vel ikke å regne ut kcal uten å betale. Er det tatt hensyn til hvor mye du trener når du har regnet ut antall kcal? Hvor mye veier du og hvor høy er du? Alle er jo forskjellige så det som er rett for meg trenger ikke være rett for deg :)

 

Hvis du skal ligge på 1900 kcal får du det til med litt prøving og feiling. Det er MANGE som sliter med det i begynnelse og som ikke tror at man går ned med å spise så mye så du er ikke alene om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at 1900 er mye for meg, men hvem vet!

 

I fjor trente jeg MYE og HARDT med en nazi PT.

Jeg spiste så riktig, gjorde liksom alt rett i tre måneder og gikk ned kun noen få kilo (2-3 tror jeg) og krympet ikke i cm. Jeg så mer fit ut, men det var alt, det tok helt given fra meg. Så jeg tror denne kcaloriangsten kommer derfra.

 

Nå har jeg ca siden April redusert ned mot 1500 kcalorier, fokuset på lite og ofte, sunt, grovt, balansert.

 

Det er riktignok neste ti måneder dødtid hvor jeg ikke har fokusert på slanking der, men jeg har fra da til nå gått ned 7 kilo.

 

Denne uka har jeg begynnt for fullt og med fokus. Og snikveiet meg til en kilo ned. På 1500 kcal. Eller, 1300 blir snittet mitt.

Jeg er ikke slapp, ikke sulten osv. Flink til å drikke vann.

 

 

Jeg veier 110.7kg/167 cm. For tiden svært passiv. Sommerferie! Dvs at jeg bor sånn til at jeg går jo hvor enn jeg skal, det er 2 km til butikken f.eks og den runden tar jeg ofte. Sikkert 5 dager i uka. Men det er bare slapp spasertur uten fokus på puls eller trening.

 

Har hund, denne går jeg tur med hver kveld, men slipper henne i skogen slik at vi går ikke langt.

 

Så, svært passiv igrunn, svetter lite for å si det sånn.

 

Men akkurat dette er også litt gjennomtenkt. Jeg tør ikke bite over mer lm gangen, jeg tror fokuser bør ligge først og fremst på kosthold, få dette inn som godt etablert rutine for så å bevege meg ut i en rutine med trening. Klok av hardkjøret i fjor.

 

 

Tenker dere at 1500 kcal vanskelig kan skape et kosthold som dekker kroppens behov? For jeg føler meg helt fin som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykepleieren_

Jeg plottet inn vekten din i min utregning siden du er like høy som meg på cm faktisk! :P/>/>

Da får jeg at du skal ligge på 2355 kcal for å holde vekten. For å gå ned skal man ta minus 500-800 kcal, og hvis en tar 800 kcal i minus blir det 1500 kcal. Så du kan ligge på det, ser det ut som, men IKKE mindre!! ;)/>/> Dette er uten trim, så hvis du begynner med det må du opp i kcal :)/>/>

 

Høres veldig lurt ut å ta kosthold først! Jeg tok ett mål i uken, f.eks. komme inn i måltidsrytmen, drikke nok vann, begynne å trene osv. Har en mor som er kursleder og har gått kurs før så e inne i opplegget så trengte ikke så lang tid som man bruker hvis man er helt ny. Så det kan være veldig lurt å ta maten først som du sier!

 

Kan være du spiste for lite når du trente sist, når det er hard trening, trenger kroppen ganske mye mer mat for å gå ned. Utrolig, men sant! Men vanskelig å si hva det var! Du får prøve å komme i gang med maten nå å se hvordan det går. Også hjelper det veldig med bare en liten tur om så, trenger ikke være en time engang! :)/>/> Veldig bra du beveger deg litt i hverdagen, det hjelper!

 

Så for å oppsummere kan du ligge på 1500 kcal når du ikke trener noe, men prøv å kom opp i dette! Om så litt nøtter innimellom for å klare det, ingen problem! Jeg måtte ty til nøtter igår, kom sent hjem og alt for mange kcal igjen for å spise alt i brødskiver og frukt! ;)/>/>

 

Lykke til! :D/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen må jeg takk deg for veldig godt svar, sykepleieren!

 

Ok ja da er det vel riktig med ca 1500 da, og velta går jo nå NED, sammen med at jeg føler meg finfin.

 

Jeg spiste flere kcalorier da jeg trente, jeg la inn trening og spiste også treningskcaloriene for ikke å miste muskler osv. Så aner ikke jeg altså hva som gikk galt der.

 

Nå har jeg også redusert Pepsi Max inntaket betydelig. Det har jeg ikke forsøkt før, men har hørt andre som har stagnert pga kunstig søtning så vel verdt forsøket noen uker. Jeg er da altså ikke av gruppen som får økt sultfølelse/søtsug av Pepsi, men likevel vann er jo det beste i det store og hele. Jeg drikker 90% vann, og et glass eller to med melk om dagen. Ingen saft, juice, kaffe, te etc. (Føler meg ordentlig flink hehe).

 

Men altså, takk for en bekreftelse på at inntaket mitt ikke er for galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykepleieren_

Bare hyggelig! :)

 

Syns også du er ordentlig flink! Vet alt om pepsi max.

Min store svakhet. Prøver å holde meg til bare helgene nå, men det er vanskelig ;)

 

Ha en fin dag videre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Hei på deg!

 

Kjenner meg så utrolig godt igjen i mye av det du beskriver.

Sliter også med å få i meg hele kcaloriinntaket i løpet av en dag. Jeg er anbefalt meny 3 1900 kcalorier pr dag... Men føler meg ikke sulten etter måltidene..heller tvert om! Jeg er stappa mett.

Jeg sliter med å få til 5 måltider pr dag. I hvertfall nå i ferien. Blir bedre når jeg kommer meg på jobb igjen tenker jeg. Der har vi regelmessige måltider!!

 

Og jeg har også funnet ut at jeg må holde meg unna snop, da jeg bare fortsetter å stappe inn hvis jeg først har begynt! Hvorfor skal det være så vanskelig å omprogramere meg selv ift godisen??

 

Jaja... Det er vel slik at man hele tiden må jobbe med det da!!

 

Ønsker deg masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Mamsen :)

 

Ja det er jammen ikke lett mange dager å få i seg nok, faktisk godt å høre at det ikke bare er meg :)

 

I dag har jeg klart det med glans og vel så det... Jeg handlet inn til helgen i dag, og deriblant en plate 70% sjokolade som var tenkt til i morgen. Vel, det meste av den gikk med i dag. Men, da blir det mindre i morgen, kjipt for meg å ta gleden på forskudd...

 

Pepsi maxen har også glidd litt ut... 2-3 glass... Men ellers mye vann altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kropp i oppløsning.

Iallefall føles det slik. Dette er et pussig fenomen jeg har merket før også. Når jeg er flink, spiser rett og mister fett føles "fettområdene" på kroppen så deigete og kvapsete. Tross mine kilo er jeg faktisk fast i fisken til vanlig, idet jeg går inn for å tape vekt blir mage og lår helt lause liksom. En oppløsende effekt altså. Hadde bare det betydd at fettet silte seg ut også hadde da alt vært en fryd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Så kjedelig! Desverre ikke alltid kroppen vår gjør som vi vil. Men du kan jo tenke på det slik, det er ca en halv pakke med stekesmør mindre på kroppen ;)

 

Og jeg kjenner meg så igjen med det du skriver om kvapsete hud. Jeg begynner nå å merke ganske så godt at jeg har blitt mye mindre, så i forhold til bikinikroppen er jeg mer ubekvem med huden på lårene og magen fremfor størrelsen min. Men jeg krysser fingrene for at det strammer seg inn etterhvert, men det kommer nok ikke til å være stramt og fint den dagen jeg når målvekten min, tar nok litt tid etter det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykepleieren_

Aldri noe artig når man føler man ikke får nok igjen for jobben man gjør!

Men fortsett som du gjør så kommer resultatene! Måler du deg?

 

Ang. kvapsete hud så hjelper det veldig med styrketrening.

Bare ett tips når du er klar for å begynne å trene :)

 

Hvordan har det gått med antall kcal? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv pakke smør ja... Det er ikke for mye på den kroppen her... Haha...

 

Ja jeg kjører på med ny uke, med samme given. Blir neste uke like dårlig på vekta prøver jeg å øke i kcalorier. For ned KAN jeg ikke gå uten å leve usunt. Tenker jeg iallefall. Skikkelig kjedelig dette båt jeg VET jeg ikke har feilet noe sted, spist riktig og ikke for mye osv osv. Mennen, vi får nå se :)

 

Ja målet midje. Den var vel -3,5cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykepleieren_

Anbefaler deg å måle lår, midje, hofte, hals, arm og bryst.

Trenger ikke måle hver uke, men greit å ha mål å se tilbake på hvor mye du har "gått inn" :)

3,5 cm på midjen på en uke eller? Det er jo kjempebra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvordan vet man at man måler på samme plassen hver gang? Hehe... Midjen måler jeg på det smaleste.

Ja det var 3.5 på ei uke. Det er bra altså? Ok da skal jeg kanskje være fornøyd likevel da. Kanskje de 200grammene forsvant der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykepleieren_

Haha! JA, 3,5 er veldig bra på en uke! :D/>

 

Derfor er det lurt å måle i tillegg, hvis man er misfornøyd med vekta, kan det være man har gått inn i cm og det er jo det folk ser :)/> Ikke alltid vekta og målbandet er enig ;)/>

 

Jeg bruker å måle:

Midje - rett over navlen, altså der du måler på det tynneste

Hofte - på det bredeste på magen, ca 10 cm under midjen

Lår - på det bredeste

Hals - tja, er vel ikke så mange muligheter der :P/>

Overarm - på det bredeste

 

Kan være lurt å måle ett par ganger første gang så lærer du deg hvor du måler.

Grete Roede har ett målband som er veldig lett å måle med!

 

Kan anbefale pluss medlemskap her, du får mange hjelpemidler. Som å regne antall kcal, hvordan du skal måle og se fremgangen i vekt og cm. Også får du oversikt over hvordan du ligger an i forhold til karbo, proteiner og fett :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snik og bedrag... Men jeg måtte bare for P sjekke at det går rette veien.

 

110.00 blank!

 

1.5 cm inn rundt midjen som betyr:under en meter rundt midjen :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still going strong, eller going i allefall.

Har vært på ferie med både pizza, is, sjokolade og ja... Men har ikke proppet i meg.

Gikk på vekta i frykt, den viste 600gr NED.

Fikk også spørsmål i går om jeg hadde gått ned også, så det går rette veien tross at det går tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæ. Nå er jeg på randen til å miste lyst og motivasjon. Jeg kan IKKE gjøre det nå :(

Årsaken: joda, jeg får ned men det går så innmari tregt :(

 

Har hatt besøk noen dager og det har blitt både potetgrateng, vin (ett glass), iskrem, og ja. Vet ikke om jeg har gått over på kcalorier, men det har blitt for sjelden og for mye på en gang.

 

I dag starta dagen med ei kneipskive med tre baconstrimler, og ei skive kneip med lett nøkkelost. Uten smør altså.

Spiste en iskrem også. Hjeeeelp!!! Ikke noe flink på vann og over på Pepsi Max kjøret igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...