Gå til innhold

From fat to fit! 2013 er året!


Gjest Vs2013
 Share

Anbefalte innlegg

1,4 kg ned siden forrige Fredag! Hipp hurra :)/>

 

106.5 viste vekten i dag, hvilket betyr hele 11 kg ned fra starten!!!!!

 

Og igjen har jeg 31,5 kilo. 500 gr igjen til gravid med nummer to vekt! Og baaare 6.6 til under tresiffret :)/> :)/> :)/>

 

Gratulerer med kjempe flott nedgang

 

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må jeg ta meg sammen. Jeg må bekjenne en ting.

Jeg har spist sjokolade tre ganger denne uken. Og det er ene og alene fordi jeg sliter med kaloriinntaket generelt sett at jeg har gått ned og ikke opp.

 

Og jeg kjenner at jeg er der at jeg tenker: det gikk jo bra, så da går det vel bra med litt til. Og litt til. Og enda litt til.

 

Nei, nei, nei. Det er jo nettop dette som spolerer all ting!!!

Så nå er det full sukkerstopp frem til neste Lørdag. Punktum finale! Nå må jeg hente meg inn mens leken er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noe godt tips til å få viljestyrke nok til ikke å kjøpe sjokolade i morgen?

Jeg har absolutt alt jeg trenger i hus, så det finnes ingen god grunn til å gå i butikken. Det er lett å si nå at det bare er å la være, men så kommer jeg liksom inn i en sånn rar sjokoladetranse, der sikkert ikke ti ville hester kan stoppe meg.

Nå er jeg brutalt ærlig kjenner jeg, men det må kanskje til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Unner du deg søtsaker? Det gjør jeg. HVis jeg skal være hjemme en lørdags kveld kjøper jeg pittelitt løsvektsnop som jeg koser meg med. Noen festkarameller (favoritten min...), et par spesialer og noe surt. Pærer e.l. Ikke mye, men nok til å stille det veste suget. Spiser jeg mer vet jeg jo at det egentlig ikke smaker like godt, men har jeg det tilgjengelig klarer jeg jo likevel ikke la være.... Men skal du gjøre noe sånt, sørg isåfall for å gå på butikken når du er mett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg unner meg noe, og stort sett har jeg grei kontroll på noe og altfor mye. Men når jeg har spist så lite kcal ifbm mat så har jeg så mange igjen og har fyllt opp med sjokolade... Liksom med god samvittighet.. Hvor langt er det igjen til sukkerkjøret da liksom...

Så nå har jeg gitt meg selv et krav om ingen sjokkis før neste Lørdag igjen. I håp om å hente meg inn før jeg havner utpå. Ideen min er ikke på noen måte å nekte meg ditten og datten. Det er ikke kosen innimellom som har gjort meg tjukk, det er alt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg ryddet unna 1/3 søppelsekk med klær som er blitt bittelitt for store. Samt alle posete, svære topper og tunikaer. For jeg skal nemmelig aldri inn i dem igjen! Jeg skal IKKE ha tøy å "vokse i".

 

Jeg har også noen bukser jeg enten har trykket meg inn i, eller ikke fått på meg i det hele tatt.

Samtlige får jeg nå på meg. De jeg har trykket meg inn i passer, de jeg aldri har fått på får jeg på men de er ennå for trange. For en fantastisk følelse dette er!!!

 

Gosj, jeg vet jeg skryter noe voldsomt altså, men jeg klarer ikke å la være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg ryddet unna 1/3 søppelsekk med klær som er blitt bittelitt for store. Samt alle posete, svære topper og tunikaer. For jeg skal nemmelig aldri inn i dem igjen! Jeg skal IKKE ha tøy å "vokse i".

 

Jeg har også noen bukser jeg enten har trykket meg inn i, eller ikke fått på meg i det hele tatt.

Samtlige får jeg nå på meg. De jeg har trykket meg inn i passer, de jeg aldri har fått på får jeg på men de er ennå for trange. For en fantastisk følelse dette er!!!

 

Gosj, jeg vet jeg skryter noe voldsomt altså, men jeg klarer ikke å la være!

 

Det er jo kjempebra at du kan ryddevekk klær som har blitt for stor og at du kommer inn i klær som har vært for trange/ikke passet før :)

Synes du fortjener masse ros og at du virkelig har lov til å skryte av deg selv nå :D

 

Godt jobbet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Er det ikke herlig å kunne kvitte seg med klær som er for store?! Jeg gjør det så fort jeg merker at noe blir for stort, da er det rett ut (og gjerne noe mindre inn igjen med en gang ;) )!

 

Jeg tror det er kjempesmart å skryte litt av seg selv innimellom, det gjør jeg støtt og stadig. Da vet man at man selv har gjort noe bra, og det tror jeg kan være veldig viktig i denne prosessen vi er igang med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var så herlig at jeg lette etter mer og har nesten fyllt en søppelsekk :) :)

Men samtidig litt surrealistisk enda tror jeg, for helt ærlig så SER jeg ikke at kg er mindre. Selv om både vekta og tøyet viser det tydelig. Ikke tror jeg helt på at jeg har tatt av over ti kilo heller. Må sikkert bare ta tiden til hjelp :)

 

Ja jeg tror det er viktig å føle seg tilfreds med innsats og jobb i denne prosessen. Å være fornøyd er vel kanskje den beste belønningen vi kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningskcalorier.

 

Skal man spise dem opp, eller er det lurt å la dem være?

 

F.eks om jeg skal spise 1600 kcal pr dag for å tape 1 kg i uken.

Trener en dag, og "tjener" 200 kcal. Er det da sånn at dersom disse 200 spises opp går det kiloet av likevel, men det kunne vært mer om man ikke spiser treningskcaloriene?

 

(Vet naturligvis at det ikke er gitt at en mister ett kilo, dette var bare ett eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inspirerte meg i dag, så nå har jeg røsket alle klærne ut av skapet, vasket skapet og kun lagt tilbake klær som passer og en hylle med klær som er litt for små. resten har havnet i søppelsekk. jeg skal ikke opp igjen de ti kg jeg har gått ned så byebye til store klær. det ser litt skralt ut i hyllene nå men får holde ut til jeg er på tosifret vekt, da skal jeg spandere litt nytt på meg selv. :)

 

treningskalorier prøver jeg å la være å spise hvis ikke jeg er veldig sulten. det er bedre å ta seg et lite måltid enn å skeie ut med snop eller andre ulovligheter fordi man går sulten for lenge... men det er helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å kunne være til inspirasjon :) ja, for hva skal du med de klærne? De kommer du aldri til å passe inn i igjen likevel :)

 

Ja jeg endte med ikke å spise treningskcaloriene. Men jeg er hele tiden så i tvil på nok/for mye/ for lite. Jeg hardtrente over en lengre periode i fjor, med PT og det hele, spiste sunt, regelmessig, noterte alt. Og likevel gikk det ikke rette veien hverken i cm eller kg. Så denne gangen, som er gangen jeg lykkes, er jeg ekstra redd for jeg vet jo ikje hva som gik galt da. Nå trener jeg fint lite, jeg tør ikke! Og jeg har flere uker likevel hatt fin nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Man kan fint ha nedgang også uten trening - mine første 20 kg gikk jeg ned omtrent uten å bevege på meg. Men - da er det ikke bare fett som forbrennes, men i stor grad også muskler! Og mindre muskelmasse gjør at fettforbrenningen går ned... Selv med PT og fullt opplegg var 3,3 kg av ca. 10 kg nedgang muskelmasse som forsvant da jeg tok kroppsmåling - lurer jo veldig på hvor ille det hadde vært om jeg IKKE hadde trent.

Når det er sagt så er det jo veldig dumt at du aldri fant ut hva det var som skjedde sist. Hvis du noterte alt og var ærlig med deg selv i registreringene samtidig som du trente så er det jo rart at det ikke skjedde noe. Man har jo for all del disse vektplatåene, men på et eller annet tidspunkt gir jo kroppen slipp og går videre nedover.

Uansett - jeg håper det går bedre denne gangen og at du klarer å nå målet ditt - med eller uten trening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi 20 kilo uten å trene ? Wow! Akkurat det tror jeg ikke at jeg hadde klart altså. Nå er det sånn at jeg er jo endel fysisk aktiv i hverdagen men teller det ikke med, for det er kroppen så vandt med.. F.eks til butikken går jeg 3km totalt. Og det gjør jeg flere ganger pr uke. Ikke mye, men det er noe.

 

Ja det er litt dumt at jeg aldri fant ut av det sist, for nå er jeg jo redd for å trene blitt... Nå har jeg jo endelig fått nåla på vekta rette veien så jeg er livredd for å spolere det hele...

 

Ja også er jeg på vekta igjen da, søndag viste nemmelig et helt kilo opp!!

I dag var den noe lavere... Da er panikken nær.

 

Dag2 uten sjokolade. Går greit hittil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Har du klart deg uten sjokolade hittil?

 

Vekta hadde sneket seg opp hos meg og denne uken, første gang siden jeg begynte på kurs. Prøvde å kickstarte kroppen litt med å gi den ekstra mat et par dager etter et råd jeg hadde fått, DUUUUMT råd! Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O du store motivasjon kom til meg!!!

 

Jeg står bom fast på 106.6. Vektnåla flytter seg ikke okkesom.

Kan jeg tenke platå...? Jeg har jo gått ned litt over 11kg siden April, ikke veldig mye og ikke veldig fort. Hoveddelen av kiloene i Juli hvor snittet er 1.5/pr uke.

 

Nå er det ikke engang 100gr forskjell! Ja vet jeg burde måle også, og midjemålet har krympet noen små cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Av og til går det litt i rykk og napp. 1,5 kg i snitt per uke er jo ganske mye, kroppen trenger kanskje litt tid til å tilpasse seg. Og i ro en uke er det ikke noe å bekymre seg for, bare fortsette i godt driv så løsner det forhåpentligvis til neste uke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye når jeg har så mye å ta av da? Hmm... Trodde jeg hadde gått ganske sakte ned mtp at jeg startet på 118kg...

 

Det har stått stille i nesten 14 dager. Dvs jeg gikk OPP ett kilo plutselig som jeg brukte ei uke på å ta av. Så teller vi med det kiloet så har det jo rukket seg nedover... Og det kiloet kom helt uten åpenbar forklaring.

 

Jeg er 5-600gr unna første store mål så nå er jeg utålmodig... Og bare seks små (eh...) kilo unna tosifret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

0,5 til 1 kg i uken er jo det GR reklamerer med. Joda, man kan ta av mer og, men man kan også gå ned mindre. Ting som syklus etc kan ha noe å si, om du har spist mye salt som igjen binder vann i kroppen osv osv. Selv begynte jeg på 130 kg og hadde et platå på rundt 110 hvor jeg ble stående stille så lenge at jeg gav opp. To ganger! Denne gangen bet jeg tennene sammen og fortsatte, men også denne gangen stod det stille der en liten stund.... Og det på tross av at jeg hadde 25 kg igjen til hovedmålet.

Registrerer du all maten? Er du ærlig i registreringen av maten? Og trimmen? Har du høy kostholdsscore? Det hjelper liksom ikke å spise de tilmålte kaloriene hvis man spiser dem i form av loff og potetgull hvis du skjønner.

Det kan godt hende at kroppen plutselig har forstått hva du holder på med og at det er derfor den holder litt på ting. Selv har jeg rundt 4 kg igjen til jeg er ferdig, og hvis du tror du er utålmodig kan du jo tenke deg hvordan jeg har det, for nå går det virkelig tregt... Men i mål skal jeg! For det er ikke noe hokus pokus dette her, og tenke heller sånn at jo lengre tid det tar (selvsagt innen visse grenser), jo bedre tid har du til å venne deg til den nye livsstilen din. For jeg går jo ut fra at det er det du jobber mot og at vekttapet bare er en bonus... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan tenke meg tålmodigheten begynner å minke så nære målet. Herregud for en prestasjon du har lagt bak deg!!!

Hvor lenge stod du på 110 kg platået, hvis du kan huske det?

 

Jeg veier alt jeg spiser og registrerer. Jeg var litt slapp på det, men ble streng når vekten ikke gikk ned mer. Salat, agurk, tomat gidder jeg riktignok ikke registrere. (Type 3 tomatskiver i døgnet liksom).

Alt annet, ned til en halv plomme skrives opp. Jeg drikker heller ikke kalorier, hverken juice, melk, saft eller noe. Kun vann. Eller noe Pepsi Max. Har redusert sistnevnte til et par glass 2-3 ganger pr uke.

 

Det som er veldig rart er at når jeg gir beng går vekta ned!

 

Nå løper jeg en rundt 5 km 3x pr uke, trener 30 days shred hver dag.

Ellers relativt aktiv på dagtid. Har ikke lenger bil og bor slik at har jeg f.eks handlet må det bæres 2km hjem.

 

Jeg har ligget helt under 1000 kcalorier (ja jeg vet selvsagt at det ikke er bra).

Men: kvoten fylles ikke av utelukkende sunn mat. Som i dag, 1190 kcal, hvorav 100gr er sjokolade.... Resten er grovt, grønt, lett osv.

 

Leser flere steder at satt på spissen kan du slanke deg på wienerbrød, så lenge du er i underskudd. Er dette galt? Og neu, jeg har ikke planer om å bytte sunn og næringsrik mat med søppel ;) men kanskje fjerne alt tull helt og bytte med mat da? Kaloritotalen blir den samme. Nøtter funker ikke, jeg ender med å spise alt og ikke holde meg til en liten neve. Desverre.

 

Er forsiktig med salt, da jeg vet dette kan binde vann.

 

 

Men teoretisk sett: burde ikke min 106.6 kg tunge kropp brent på seg selv med et inntak av så få kalorier...? Betyr dette at jeg aldri kunne sultet ihjel liksom? På ett punkt blir vel kroppen tvunget til å spise av seg selv?

 

Syklus har jeg ikke, da jeg bruker en type prevensjon som for meg gir den "bivirkningen" at jeg ikke får mens i det hele tatt.

 

Jeg registrerer ikke på gr da dette er så klønete fra mobil, jeg benytter shape up sin app, så kostholdscore har jeg ikke. Det jeg vet er at prosentvis spiser jeg mye proteiner, litt lite karbohydrater og passe til litt over fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod i ro så lenge på 110 at jeg gav opp... Siste gangen varte det bare noen uker før det slapp, fordi jeg var virkelig nøye og skrev opp absolutt alt.

 

Det stemmer nok at du teoretisk kan leve på wienerbrød og likevel gå ned så lenge du er i kaloriunderskudd. Men så er det noe med forholdet mellom karbohydrater/fett/proteiner og hvordan disse forskjellige tingene lagres i kroppen som også må tas med i regnestykket. Akkurat det kan jeg litt for lite om utover at proteiner er kroppens byggesteiner og du trenger en god andel av dette for å utvikle muskler f.eks.

Jeg vil tro at grunnen til at du går ned når du blir blanke er fordi at da får du i deg nok kalorier!!! Rundt 1000 er altfor lite for en såpass (unnskyld uttrykket, men vi har jo alle vært der) stor kropp, da jeg var på den vekten lå jeg på 1900!!!! Det er nesten dobbelt så mye... Du bør komme deg opp i minst 1400 for dagen, gjerne 1600 etter min mening. Jo mer jeg har stresset med å skulle gå ned jo senere har det gjerne gått, men når jeg har slappet mer av og ikke vært så sinnsykt nøye har det gjerne løsnet litt. Kroppen merker også at den får for lite kalorier og klumholder på det som er der, mens når du gir blanke i perioder så slapper nok kroppen mer av. Hvis du skjønner. Jeg tror ihvertfall det er noe i det.

 

Får du i deg melkerasjonen? Fruktrasjonen? Melkerasjon trenger ikke være i form av melk, det kan være andre melkeprodukter også. Hvis du synes du allerede spiser nok mat og tenker at du ikke orker mer, kan du f.eks. ta fruktrasjon i form av juice - jo renere jo bedre selvsagt. Man blir jo ikke mett av flytende kalorier på samme måten som av kalorier i fast form. Du bør også sørge for at du får nok kalorier til alle måltidene - på GR skal man f.eks. gjerne ha 220 til frokost, lunsj og kvelds. Dersom du ikke klarer å komme opp i mer enn 190/200 til disse måltidene så går man plutselig veldig på underskudd. Men det skal ikke alltid så store grep til for å fikse dette - en ekstra skinkebit, vanlig ost i stedenfor lettost, en liten stripe majones (også hjertevennlig) eller margarin - den type ting. At du ikke kan ha nøtter i huset er en kjent sak - her og forsvinner de (forutsatt at det er nøtter jeg liker vel og merke), og da er det greiere å øke på litt kalorier til måltidene. Og sjokolade etc bør ikke brukes til å fylle opp kaloritallet. Som de sier på jobben når det er kake i lunsjen - muskelmaten først! :) Og det har de egentlig rett i. Selv prøver jeg begrense søtsaker etc til lørdager eller spesielle anledninger.

Husk at når du slanker deg så tærer du også på musklene - ikke bare fettet. Jeg tok kroppsmåling og opplevde å gå mye ned i muskelmasse fra første til andre måling til tross for tung styrketrening hele perioden. Så det er ikke nødvendigvis "bare" å kompensere med litt 30 day shred eller hva det måtte være av styrketrening. Du må også tenke mat, og der kommer proteinene og nok kalorier inn i bildet. :)

 

Håper dette har vært til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk for et fantastisk godt og utfyllende svar! Jeg gir meg ende over altså, takk for at du har tatt deg tid til å skrive så flott!

 

Ja jeg tror også at Psyken kan påvirke fysikken på den måten at man kan stresse seg til å ikke gå ned.

 

Jeg sliter veldig på to måter med å øke kaloriinntaket: den ene delen er at jeg rett og slett er mett. Jeg har merket meg en fin ting kroppen/hodet Har lært: fra å spise veldig lite og sjelden, og dermed spise altfor mye når jeg først spiser, spiser jeg nå veldig mye mindre porsjoner og STOPPER når jeg er mett. Overspising av mat har strengt tatt ikke vært min feil, men feil mat. Men likevel da.

 

Den andre delen er at jeg er veldig redd for å spise for mye, inni mitt hode fungerer det sånn at jo mindre kcal jo bedre. Selv om jeg VET at det er galt. By all means. Jeg VET hva et sunt og balansert kosthold er, jeg VET at det ikke er bra å kjøre kroppen i for stort underskudd, jeg vet at en kropp trenger NOK protein, karbohydrater og fett, mineraler og vitaminer. Likevel sitter det en sånn liten demon på skulderen min og ruinerer alle de riktige tankene.

 

Frukt spiser jeg noe av,men det har vist seg at frukt ikke er helt min beste venn. De ukene jeg har økt opp inntaket med frukt har vekta enten stått stille eller gått OPP.

 

Jeg har økt frokosten min fra 2 rugsprø til 3. Bruker da godt med grønnsaker, smøreost, skinke på.

 

Melkerasjonen vet ikke jeg hva er, men har begynnt å drikke (ekstra lett) melk til frokost og kvelds.

 

Har også enkelte kvelder stekt meg ostesmørbrød til kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...