Gå til innhold

En liten omvei


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Har blitt sykmeldt pga bekkenet. Har gjort fint lite hjemme før jul. Julebaksten tok min mann seg av, ellers ble noen sorter kjøpt inn. Gavene brukte jeg noen få timer på. Hadde skrevet liste på forhånd hva jeg skulle kjøpe og fant nesten alt på kort tid. Fikk det ferdig pakket inn også så det var kjempegreit. Helga før jul derimot brukte jeg til husvask og det fikk jeg jammen igjen for. Låg hele natten med veldig vondt. Bare å flytte på foten gjorde vondt. Det ga seg ikke før etter et par dager. Ble gradvis bedre. Har heldigvis ikke hatt juleselskap hjemme, det hadde jeg nok ikke klart.

 

På gode dager sover jeg likevel dårlig. Må jo opp om natta for å gå på do og har vanskelig med å sovne igjen. Kan ligge våken alt fra 1 til 4 timer før jeg sovner igjen. Derfor blir det "middagshvil" på meg hver dag nå.

 

Har lagt på meg 19 kg og har 7 uker igjen. Ikke bra. Men regner med en god del trilleturer og trening etter at babyen er kommet ut. Amming hjelper jo også på og det gikk greit å amme de to forrige så jeg regner med det går greit denne gangen også. Gleder meg veldig til å bli ferdig nå når bekkenet ikke "henger på plass".

 

Etter nyttår får jeg begynne å tenke på å ta frem utstyr og klær. Har jo det meste av utstyr. Klær har jeg gitt bort til min svigerinne og skulle få tilbake så jeg får spørre etter dette. Ellers trenger jeg å handle inn ammeinnlegg. Jeg har prøvd forskjellige og har vært veldig fornøyd med Thermobaby (tror jeg de het). De hadde dette på Barnas hus hvor jeg bor sist jeg var gravid men såg det ikke sist jeg var innom. Får høre med dem evt. så får jeg bestille på nett. Må se om jeg fremdeles har den gamle brystpumpen. Den er vel kanskje slitt men litt unødvendig å kjøpe ny til sistemann. Så lenge den virker så får det være bra nok. Regner ikke med å trenge den så veldig for jeg har absolutt ikke tenkt å reise fra lillegutt før vi er ferdig med amming, men kan jo hende vi skal ut en kveld eller noe og da kan det være greit å ha i bakhånd. Pumpe for hånd syntes ikke jeg var lett.

 

Ha en fortsatt gledelig jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så kjipt med bekkenplager, TinaP!!! Håper det går litt bedre fremover, og så er det jo heldigvis ikke så lenge igjen! :)

 

Hva med deg, Ninjastar? Har du født ennå? Det blir veldig spennende!

 

jeg har nå fått svar på alle prøver, og alt er iorden. Puh!! det blir en liten gutt, så det blir nytt og spennende for oss! Nå er jeg 14 uker, og kjenner at kvalmen begynner å slippe taket. Det er godt, og matinntaket kan normaliseres noe. Har gått opp litt i overkant av 5 kg allerede - og var kjempestor forrige gang - så jeg frykter høy vekt også nå! Skal prøve å begrense selvfølgelig, men det er neimen ikke lett når jeg ikke kan trene som normalt heller. Vi har ergometersykkel hjemme, så den trener jeg litt på noen kvelder, ellers blir det fint lite må jeg innrømme..... :unsure:

 

Vel, det blir som det blir - så får jeg trå til med solid slanking etter fødsel! Har jo gjort det før, så hvorfor ikke igjen...... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Ser det er lenge siden du har vært innom her nå, Ninjastar. Kjenner jeg er veldig nysgjerrig på om det skyldes en travel jul eller om det faktisk har kommet en liten junior! Uansett håper jeg det står bra til - tenker på deg til stadighet selv om jeg ikke er innom her så ofte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei jenter!

Neida, ingen fødsel på meg ennå, Krusmynte - det ble bare en lang juleferie ;) Vi kom hjem fra fjellet for en uke siden, etter verdens mest avslappende og herlige og lange juleferie. Men jeg var ikke helt i form i jula, så denne uka har mest gått med til å komme til hektene, samt å gjøre unna de siste forberedelsene. Jeg er ikke helt i mål ennå, men det nærmer seg nok til at det ikke er krise dersom veslefrøkna bestemmer seg for å komme i helgen. I dag er det én uke til termin, så jeg begynner å bli rimelig spent!

 

Eli72, det var fint å høre at alt sto bra til. Jeg er 38, så vi var også på Rikshospitalet. Vi valgte duotest. Og selv om ikke det er like bankers som fostervannsprøve, så var det likevel en stor lettelse å høre at alt så fint og flott ut. Jeg gikk ut etter ultralyd med lave skuldre, kan du si :) Flott av kvalmen slipper også, du skal se at energien din tar seg opp utover :)

 

TinaP, det var da kjipt med det bekkenet ditt. Skjønner godt at du blir lei. Mitt har vært ekstra vondt i to stakkars, små dager nå, og skulle det vært sånn hele tiden, hadde jeg vært rimelig fødeklar nå, tror jeg. I dag har jeg sovet til nesten kl 12, fordi jeg har vært våken så mye gjennom natta. Ikke lett å sove godt, når man våkner hver gang man bytter stilling.

 

Ellers er det litt rart at det er januar, vanligvis en måned for steinhardt fokus og ny giv. Jeg er jo ikke helt der... Jeg har lagt på meg mye mer i dette svangerskapet enn hva jeg hadde trodd på forhånd at jeg skulle, og det skal bli godt å begynne prosessen for å få det av igjen. Som du sier eli72, har gjort det før, skal få det til igjen ;) Men tida er jo ikke helt inne for det riktig ennå. Enn så lenge fokuserer jeg på en relativt sunn livsstil, dvs sunne hovedmåltider og mosjon eller aktivitet alt etter hva jeg orker. Men jeg skal gladelig innrømme at det fra juleferien begynte har vært sjokolade hver dag, så noe naziregime er det bare å se langt etter her i gården. Men jeg koser meg og har ikke noe dårlig samvittighet i det hele tatt. Min tid for nazifokus vil komme!

 

I dag har jeg som sagt sovet lenge, så jeg tror min planlagte treningsrunde utgår. Det har sikkert bekkenet godt av, også. Jeg prøver meg i morgen i stedet for! Kanskje jeg skal pakke ferdig sykehusbagen i dag? Jeg satte alle kamerabatterier på lading i går og vasket opp masse babytøy (herligheeet så smått det er, at jeg skal kle på noen dette her?!), så det er ikke så mye som gjenstår før jeg kan pakke ferdig. Jeg har dessuten en handleliste over de siste tingene jeg mangler (ammepute, stellebordsunderlag og slike småting jeg ikke har fått gjort unna tidligere), men jeg tror jeg venter med å dra på shopping til min samboer er tilbake fra møte i Oslo. Vi må til neste by for å handle babyting, og jeg kjenner at jeg ikke er helt gira på reise alene nå så nærme termin. Hehe :)

 

Ha en flott helg, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du ble kvitt kvalmen Eli. Og litt sykling hjemme er bedre enn ingenting.

 

Sov når du trenger Ninjastar, selv om det er midt på dagen. Det blir lite av det etter fødselen.

 

Jeg forsøker å sove et par timer på dagtid jeg også hvis jeg ikke har noen planer. Men må opp om morgenen og få avgårde barn til skole og barnehage før jeg kan legge meg igjen.

 

1 måned igjen og jeg gleder meg. Skal bli kjekt med en liten baby i hus igjen. Det er 3,5 år siden sist jeg fødte. Føler det er kjempelenge siden. Har ikke alt på plass men har gått igjennom alle klær. Mangler litt til denne årstiden ja. 3 bodyer (ikke ull) holder nok ikke. Senga ligger på loftet enda, men er jo fort å sette den sammen. Det får mannen ta seg av uansett.

Ammepute har jeg men den ligger inni kottet. Bagen på vogna ligger i kottet. Baby-dyne ligger også her. Klarer ikke krype inn med denne magen. Er så mye poser og kofferter inni kottet som står foran det jeg trenger også. Her får mannen trø til igjen. Godt vi har dem.

 

Når var terminen din Ninjastar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Der var du, ja! Siden bagen skal pakkes er det tydeligvis ikke lenge igjen - er kjempespent på dine vegne! Kjipt at du ikke var i form i julen, men du har ihvertfall fått slappet av. Din siste jul i ditt life as you know it er overstått, heretter blir det... Forhåpentligvis kos! Men et helt annet gir enn denne julen ihvertfall. :) Og det er jo kjekt, selv om du sikker kommet til å se tilbake på denne julen med litt lengsel innimellom. Hihi! At nazifokus vil komme tilbake når fødselen er overstått og ting har begynt å komme i rutine er jeg ikke i tvil om - du har jo bevist før at du kan og vel så det.

 

For min del har juleperioden gått greit, fra 9. desember til 2. januar gikk jeg opp 1,4 kg, ett av disse er borte igjen alt så jeg føler at jeg har klart meg veldig bra og er fornøyd. Har nå meldt meg på hold vekten, så tar jeg de siste 1,3 kg der tenker jeg. Før eller siden MÅ jeg jo klare det! Men føler at kroppen er litt i endring - vekten har ikke gått særlig nedover de siste månedene, men likevel har en bukse jeg kjøpte nå i høst som var litt pølseskinn i midjen blitt litt mer type lurer på om jeg har et belte jeg kan ta på. :) Kanskje jeg endelig får disse etterlengtede musklene istedenfor fett? Man kan jo håpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Nei altså, her er det forhåpentligvis ikke lenge igjen. Jeg har termin på fredag! Men ikke at det virker som om noe skjer med det første. Jeg var hos jordmor i går, og hodet har vært festet over en uke nå. Men ellers er det ingen tegn i det hele tatt. Så jeg er mer enn spent og litt nervøs - og samtidig gleder jeg meg masse. Det er mange følelser som slåss om plassen i hodet mitt om dagen ;)

 

Jeg har hatt to dager nå hvor jeg ikke har orket å gjøre noe som helst. Bare ligget på sofaen og lest Game of Thrones-bøkene, haha! De har ligget på vent i flere år, og nå har jeg plutselig tid. Jeg fikk det for meg at jeg ikke ville se serien før jeg hadde lest bøkene, og nå går det unna ;) Men etter to dager rett ut og null energi, våknet jeg i dag og følte meg mye piggere. Så da ble det en god økt på treningssenteret, og det var akkurat det jeg trengte. Energinivået og humøret er tilbake nå :D

 

Også må jeg bare legge til at det er rolig trening jeg gjør, altså. Jeg vet det høres litt voldsom ut å dra på treningssenteret to dager før termin... Men i dette været føles det faktisk bedre å holde på innendørs, særlig med tanke på bekkenet. Ute er det snø og glatt; inne kan jeg gå på tredemølle og ellipse og ha full kontroll uten å være redd for å ramle. Dessuten er det så godt å gjøre noen styrkeøvelser til slutt, for jeg merker at det begynner å bli tungt for ryggen å "drasse rundt" på denne gigantiske magen nå. Jeg får noen rare blikk på senteret, men det får bare være!

 

Ellers har jeg fortsatt ikke fått handlet det siste jeg trenger, men som noen sa..... butikkene stenger jo ikke selv om jeg får baby ;) Så det får bli som det blir!

 

Matmessig har jeg helt meldt meg ut nå. Jeg spiser fortsatt sunne og næringsrike hovedmåltider, men nå om dagen blir det litt sjokolade hver dag. Ikke så mye å være stolt av, men slik er det. Jeg kjenner at etter alle disse kiloene jeg har lagt på meg, klarer jeg ikke heeeelt å bry meg om sluttresultatet jeg skal kvitte meg med blir én eller tre kilo ekstra fra nå. Og faktisk er det litt godt ikke å stresse med det lenger. Begynner å bli noen år siden jeg klarte å bry meg så lite om sjokoladeinntak midt i uka - og jeg tipper at det kommer til å bli mange år til jeg eventuelt er der igjen. Så det får gå. For nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Ninjastar

biggrin.gifbiggrin.gif

 

Joda, her har det skjedd ting siden sist! I forrige uke kom verdens skjønneste, fineste lille veslefrøken til verden. Hun nærmer seg to uker gammel, og hun er helt perfekt smile.gifsmile.gif Nybakte mamma Ninjastar klarer nesten ikke forstå at alt strevet de siste par årene skulle resultere i en slik nydelig, liten bylt smile.gif For et mirakel hun er!

 

Fødselen ble lang og tung (og om jeg må få lov til å si det.... MYE verre enn jeg hadde forestilt meg, haha tongue.gif ), og frøkna ville ikke ut. Etter et langt døgn endte det med keisersnitt, og rekonvalesensen har derfor blitt litt verre enn hva det ellers ville blitt. Men på fredag ble stingene fjernet, så jeg er på oppadgående. Om et par dager orker jeg kanskje trilletur, også?!

 

Videre har vi strevet skikkelig for å få til amming (visstnok ikke uvanlig for keisersnittbarn), og vært tilbake på sykehuset et par ganger for oppfølging. Sånn blir det når man ikke får nok mat de første dagene og går ned over 400 g før hjemreise.

Så tiden har FLYDD - her er det helt klart en ny sjef i livet mitt smile.gif Jeg rekker knapt å gjøre noe som helst mellom ammeøktene. Men det går seg nok til om noen uker, for vi har hatt super fremgang allerede.

 

Jeg har forresten fått streng beskjed fra den meget kompetente jordmoren på barselpoliklinikken om å ta livet heeelt med ro fremover, og kun fokusere på babyen og å få gode ammerutiner på plass. Så her blir det ikke noe Grete Roede på ganske lenge. Men det er helt greit. Jeg skal takle å vente wink.gif

 

Nå er det ammetid... igjen. Jeg kommer innom fremover, men ikke så ofte som før. Det rekker jeg ikke, merker jeg.

Har alle andre det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, Ninjastar. Så kjekt at prinsessen endelig kom. Første fødsel er alltid vanskelig (som oftest). Så ble det keisersnitt men nå er det i hvert fall over. Nyt tiden. Sov innimellom når du får tid og ikke stress med å holde huset i orden. Det viktigste er at du og den lille har det bra.

 

Nå nærmer det seg for meg også. Søvnen har blitt verre og jeg sover hver eneste dag på dagtid. Er jo så trett. Prøver å holde huset sånn noenlunde i orden men barna drar jo rundt på leker og pledd (for å bygge hus/hytte) i hele huset så det ser ikke alltid ut. I tillegg har vi hatt omgangsyken i hus og det er ikke festlig. Har nok å vaske fra før av. Jeg har vel så vidt vært innom her for å se om det er noe oppdateringer men bare med telefonen og den er ikke så god å skrive innlegg med. Og siden det ikke var så mye som skjedde så stresset jeg ikke med å finne noen datamaskin heller.

 

Kos deg videre med den lille og ikke tenkt på slanking. Når du kommer deg på bena så blir det en trilleturer etterhvert og ha med deg litt oppskåret frukt eller grønt med deg på tur. Og ikke glem vann!

 

Eli, hvordan går det med deg foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Gratulerer så mye med det lille mirakelet ditt! Det satt jo litt langt inne alt dette her, så et mirakel er det virkelig i ditt tilfelle. Og godt at alt gikk bra til slutt, selv om det ble keisersnitt og alt det medfører. Kjempeglad på dine vegne!

 

Er for øvrig helt enig med jordmoren - fokuser på husets nye sjef, ammingen, få inn rutiner og ikke minst komme til hektene igjen etter en hard fødsel. Nyfødtperioden er her bare en kort tid - du har et helt hav av tid senere til å tenke GR og vekt og alt det der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Ofte blir ikke fødselen som man forventer, men det viktigste er jo at alt går bra til slutt. Synd at det ble litt startproblemer med ammingen, men høres jo ut som dere får hjelp og oppfølging. Håper det ordner seg!

 

Må du bare ikke finne på å få dårlig samvittighet overfor "Grete Roede" nå da! Alt til sin tid, og nå er det babytid ( og ninjastar tid) ;) Vi er nok her å surrer fortsatt når du kommer skikkelig tilbake. Men det er ikke noe å stresse med. Plutselig en dag, da er du bare klar igjen :) I mellomtiden er det bare hyggelig om du stikker innom i ny og ne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Grattis Ninjastar! Jeg skal også ha keisersnitt, men selvfølgelig annerledes når det er planlagt... :) Så fint at du er med fortsatt, TinaP. Når er din termin igjen? Formen min har blitt gradvis bedre de siste ukene. Har vært superkvalm, og toppet det hele med omgangssyke for et par uker siden. Nå håper jeg å få noen fine uker før det blir som du beskriver, TinaP. Det er jo tungt mot slutten... Jeg er også veldig spent på amming og rekonvalesens denne gangen. Strevde litt med amming sist, men var stort sett smertefri. Krysser fingre, og håper det går like fint denne gangen! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lillegutt har kommet. Etter 2 tidligere erfaringer med amming så trodde jeg dette skulle gå så greit men det har rett og slett vært et slit med mye smerter og feber. Hadde dette vært min første gang så hadde jeg nok gitt opp, men når jeg vet hvor herlig det er med en god ammestund så ga jeg meg ikke. Etter antibiotika og tablettkur mot sopp forsvant alle vondter og jeg begynte å amme på ny igjen.

Dette er grunnen til at jeg ikke har vært innom forumet på en stund. Har hatt andre ting å tenke på og det er travelt å ha baby igjen, i tillegg til to andre som krever sitt.

 

Jeg gikk opp 25 kg i svangerskapet. Jeg har ikke mål å få det av raskest mulig men det går vel av litt etter litt når jeg ammer og går trilleturer. Jeg ønsker å begynne å jogge igjen etter hvert for det ble jeg veldig glad i før graviditeten men alt til sin tid.

Det viktigste nå er å bli helt komfortabel med ammingen slik at dette kan gjøres andre steder enn hjemme, begynne trilleturer i nærområdet og spise sunt og variert. Tror det er der jeg kommer til å slite mest, spise sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biggrin.gifbiggrin.gif

 

Joda, her har det skjedd ting siden sist! I forrige uke kom verdens skjønneste, fineste lille veslefrøken til verden. Hun nærmer seg to uker gammel, og hun er helt perfekt smile.gifsmile.gif Nybakte mamma Ninjastar klarer nesten ikke forstå at alt strevet de siste par årene skulle resultere i en slik nydelig, liten bylt smile.gif For et mirakel hun er!

 

Fødselen ble lang og tung (og om jeg må få lov til å si det.... MYE verre enn jeg hadde forestilt meg, haha tongue.gif ), og frøkna ville ikke ut. Etter et langt døgn endte det med keisersnitt, og rekonvalesensen har derfor blitt litt verre enn hva det ellers ville blitt. Men på fredag ble stingene fjernet, så jeg er på oppadgående. Om et par dager orker jeg kanskje trilletur, også?!

 

Videre har vi strevet skikkelig for å få til amming (visstnok ikke uvanlig for keisersnittbarn), og vært tilbake på sykehuset et par ganger for oppfølging. Sånn blir det når man ikke får nok mat de første dagene og går ned over 400 g før hjemreise.

Så tiden har FLYDD - her er det helt klart en ny sjef i livet mitt smile.gif Jeg rekker knapt å gjøre noe som helst mellom ammeøktene. Men det går seg nok til om noen uker, for vi har hatt super fremgang allerede.

 

Jeg har forresten fått streng beskjed fra den meget kompetente jordmoren på barselpoliklinikken om å ta livet heeelt med ro fremover, og kun fokusere på babyen og å få gode ammerutiner på plass. Så her blir det ikke noe Grete Roede på ganske lenge. Men det er helt greit. Jeg skal takle å vente ;)/>

 

Nå er det ammetid... igjen. Jeg kommer innom fremover, men ikke så ofte som før. Det rekker jeg ikke, merker jeg.

Har alle andre det bra?

 

Hjertelig til lykke med den lille tulla! Så koselig å høre og deiig å ha fødselen overstått. Nå er hun vel blitt 2måneder tenker jeg, nyt tiden og permisjonen for det går så altfor fort! Alt det andre kan du styre med siden ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så herlig, gratulerer TinaP!!! :) Jeg må si jeg begynner å glede meg til dt hele er overstått! Det begynner å bli tungt.....allerede..... Var megastor forrige gang, så det blir jeg vel igjen også. Har igjen de tre tyngste månedene, men formen er fin og det er det viktigste! :P Jeg sykler fremdeles hjemme, og det er så og si all brvegelse jeg får om dagen. Men, men, alt er bedre enn ingenting! Idag har jeg begynt å registrere mat igjen også. Må prøve å finne en ekstra motivtor nå som sult og søtsug melder seg for fullt..... Jeg skal gå våren i møte full av motivasjon!!!!! :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Reparasjoner virker ofte ganske plagsomme, spesielt når det gjelder å installere nye bad. Men det er fortsatt en rekke selskaper som har gode kvalitetsprodukter renovering av baderom. Alt er mye enklere, og disse gutta vet godt hva badene må settes i noe hus. De har et stort utvalg, og dessuten er jeg fornøyd med priser og rabatter, så jeg anbefaler dem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...